1397-8-26-Shobahat-OstadJafari.mp3
9.48M
✳️نقد و بررسی جریان انحرافی #احمد_الحسن توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
✅فایل شماره2️⃣
✅ادعای فرزندی امام عصر(عج) توسط وی.
✅استفاده از روایت کتاب الغیبه برای اثبات مدعای فرزندی خود.
#احمد_الحسن
#اندیشه_دینی
👇👇👇👇💐👇
https://eitaa.com/Andyshedini
https://telegram.me/Andyshedini
https://instagram.com/andyshedini
💬 مفهوم تمدن دینی
🔆اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم، به مرتبه توحيد است.
📚تعليمات اسلام، تعليمات طبيعى نيست؛ تعليمات رياضى نيست؛ ... تعليمات طب نيست؛ ... لكن اينها مهار شده به توحيد. برگرداندن همه طبيعت و همه ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام الوهيت است.
📌 لكن آن خاصيتى كه اسلام از اينها میخواهد، در غرب از آن خبرى نيست -اگر هم باشد فقط يك چيز نازلى است- ... آنى كه اسلام میخواهد تمام علوم، چه علوم طبيعى باشد و چه علوم غير طبيعى باشد، آنكه از آن اسلام مىخواهد، آن مقصدى كه اسلام دارد، اين است كه تمام اينها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحيد بكند.
صحيفه امام، ج 8، ص 434-435
🌺👇👇👇🌸
https://eitaa.com/Andyshedini
✅برخى تصور مىکنند که #توحید، در «توحید در خالقیت» خلاصه مىشود و کسى که تنها معتقد باشد که آفریننده عالم یکى است، موحد مىباشد.
◀️اینان کلمه «الله» در جمله «لا إلهَ إلاَّ الله» را فقط به معناى «خالق عالم» مىدانند. اگر نظر این گروه را بپذیریم، باید مشرکان مکه را موحد بدانیم، چرا که آنان حدود سیصدو شصت بت داشتند و آنها را مىپرستیدند و در عین حال «الله» را به عنوان خالق آسمان ها و زمین قبول داشتند و هرگز بت ها را خالق نمىدانستند. چنان که قرآن مىفرماید:
«وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الاَْرْضَ لَيَقُولُنَّ اللهُ و اگر از آنها بپرسى: چه کسى آسمان ها و زمین را خلق کرده؟ قطعاً خواهند گفت: خدا». پس مشرکان و بت پرستان عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) هیچگاه بت ها را خالق جهان نمىدانستند زحمات و مبارزات پیامبران نیز فقط براى اثبات این نبود که خالق جهان یکى است.
✅بنابراین توحید مطلوبِ اسلام، در #توحید_در_خالقیت خلاصه نمىشود. توحید در خالقیت و اعتقاد به خالق عالم، شرط و رکن اول توحید است و رکن دوم آن، اعتقاد به #ربوبیت خداوند مىباشد؛ اعتقاد به اینکه تدبیر و اداره جهان در اختیار خداست؛ چیزى که مشرکان منکر آن بودند. البته آنان با استدلال قرآنى ملزم به پذیرش آن مىشدند؛ استدلالى که بر پایه استناد همه خیرها، برکات، مرگ و زندگى به خداوند استوار است و بر اساس آن، راهى جز پذیرش تدبیر و #ربوبیت خداوند باقى نمىماند:
«قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الاَْبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الاَْمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللهُ فَقُلْ أَفَلا تَتَّقُونَ؛ بگو کیست که از آسمان و زمین به شما روزى مىبخشد؟ یا کیست که حاکم بر گوش ها و دیدگان است؟ و کیست که زنده را مرده بیرون مىآورد و مرده را زنده خارج مىسازد؟ و کیست که کارها را تدبیر مىکند؟ خواهند گفت: خدا. پس بگو: آیا پروا نمىکنید»؟
✅بنابراین خداوند نه تنها خالق است، بلکه رب و پروردگار نیز مىباشد؛ اما کسانى معتقدند که خداوند جهان را آفریده و قوانینى براى آن قرار داده است و براى تدبیر آن، دیگر نیازى به خداوند نیست و او تأثیرى در گردش عالم ندارد.
💬علامه مصباح یزدی، محمدتقی، به سوي تو ، ص52
با ما همراه باشید:
👇👇👇👇💐👇
🔹https://eitaa.com/Andyshedini
🔸https://telegram.me/Andyshedini
🔹https://instagram.com/andyshedini
🔸 https://chat.whatsapp.com/Ka3iSmCE8mg1yF7jZQGeuM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️چهچیزباعث شد که #بد_نامترین #ملحد جهان خدا باور شود؟
✅جواب:
🔸#طراحی_هوشمند
پ.ن: به بیان دیگر، دقت در آیات و نشانه های الهی که بطور چشمگیر در آیات قرآن به آن توصیه شده است:
۞ اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ( جاثیه۱۲و ۱۳)
جای جای قرآن و روایات ما سرشار از این اشارات و تنبیهات است.
#اندیشه_دینی
#آنتونی_فلو
با ما همراه باشید:👇👇👇👇💐👇
🔸https://eitaa.com/Andyshedini
🔸https://telegram.me/Andyshedini
🔸https://instagram.com/andyshedini
🔸https://chat.whatsapp.com/Ka3iSmCE8mg1yF7jZQGeuM
✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️
❇️اشكال) خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه #رحمتش اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى #عذاب_دائم باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد...!
✅#علامه_طباطبایی (ره):
عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود، اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد.
🌾 در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. 🌱همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مىزند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است.
🍃اندیشه دینی
#عذاب_دائم
#رحمت_الهی
@Andyshedini
نقد وهابیت آیت الله سبحانی صوت 1قسمت الف.mp3
15.34M
✡نقد و بررسی #وهابیت
✅استاد معظم #آیت_الله_سبحانی
✅صوت شماره ۱ قسمت الف
✅در این فایل مطالب ذیل بحث می شود:
1⃣نواندیشی دینی و زمان ظهور آن
2⃣بیوگرافی احمد بن تیمیه
3⃣کتابها و زمان اندیشهورزی خاص وی
4⃣معنای اشتباه وی از آیه قرآن و جسمانی دانستن خداوند تعالی
5⃣خلاصه مکتب ابن تیمیه:
❗️تجسیم و تشبیه خالق به مخلوق؛
❗️تنزیل مقام اولیاء و انبیاء؛
❗️انکار عصمت؛
❗️انکار فضائل اهل بیت(ع)؛
❗️ انکار حدیث غدیر؛
❗️تفریق و اختلاف بین المسلمین در حالی که مسلمین در حال جنگ با مغولها هستند؛
#وهابیت
#اندیشه_دینی
#یاوران_اندیشهٔ_دینی
با ما همراه باشید:👇👇👇👇💐👇
🔸https://eitaa.com/Andyshedini
#محبّت_خدا و اولیای خدا نیرومندترین #انگیزهای است که در برابر همۀ گناهان و جاذبههای انحرافی، به انسان شکیبایی و پایداری میدهد تا بر آنها پیروز و مسلط شود.
✳️راه سادۀ دستیابی به این محبّتها اندیشیدن دربارۀ نعمتها و لطفهاست.
🌱 در حدیثی قدسی آمده است که خدای متعال خطاب به حضرت موسی فرمود:
«یا مُوسی حَبِّبْنی اِلی خَلْقی»
مرا در دل خلق محبوب و چنان کن که مرا دوست بدارند.
حضرت موسی از خداوند پرسید چگونه؟
🍀خداوند در پاسخ فرمود: نعمتهای مرا یادآوریشان کن و مورد توجهشان قرار بده.
🌟🌟⭐️
#محبت_الهی
#یادآوری_نعمتهای_الهی
@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_نرم 😔😔
#اهمیت_باورهای_دینی_صحیح
✅«فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس میکنید؛ چه بخواهید چه نخواهید. اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد... فرهنگ یعنی #باورهای_مردم، #ایمان_مردم، عادات مردم؛ آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام بخش مردم در حرکات و اعمال آن هاست ... بنابراین تمرکز دشمنان برای روی فرهنگ بیشتر از همه جاست، چرا؟ به خاطر همین تاثیر زیادی که فرهنگ دارد ...»
🌿تاثیر اعتقادات بر رفتار درست.
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#آزادی
#حقوق_بشر
✅ گاهى گفته مىشود «#آزادى فوق قانون است و نمىتوان آن را محدود کرد»، دیدگاه #اسلام در این باره چیست؟
✳️ پاسخ: در اعلامیه #حقوق_بشر، حقوقى براى انسانها مطرح شده است که از جمله آنها حق آزادى بیان، آزادى اختیار مسکن، آزادى عقیده، آزادى اختیار شغل، آزادى اندیشه، آزادى انتخاب مذهب و آزادى انتخاب همسر است، از سوى دیگر این آزادىها فوق قانون شناخته مىشوند و هیچ قانونى حق تعرّض به آنها را ندارد.
🌱در اینجا پرسشهاى زیادى پیش مىآید: آیا مقصود از فوق قانون بودن این آزادىها آن است که هیچ قانونى اجازه نداشته باشد آنها را محدود کند؟ آیا این آزادىها حدّ و مرز مشخصى دارند یا خیر؟ آیا به عنوان نمونه آزادى بیان این است که هر کس هرچیز دلش خواست بگوید؟!
مىبینیم در هیچ کشورى چنین اجازهاى را نمىدهند و براى آزادى بیان حد و مرزى قائل مىشوند؛ مثلا توهین به شخصیت افراد در هیچ جاى عالم پذیرفته نیست.
🍀در پاسخ به این سؤال که حد و مرز آزادىها تا به کجاست و چه کسى آن را تعیین مىکند؟ یک جواب کلى داده شده است که:
🌱حد و مرز آزادىها تا آنجاست که #مشروع باشد، یعنى منظور، آزادىهاى مشروع است. در بعضى از بندهاى اعلامیه حقوق بشر نیز تعبیر «اخلاقى» وجود دارد که رعایت حقوق همراه با موازین اخلاقى را متذکر مىشود .
✋ البته مقصود این افراد از کلمه «مشروع» این نیست که شریعتى مثل اسلام آن را تجویز کرده باشد، بلکه مرادشان آن است که قانونى باشد و دولت آن را معتبر بداند و مىگویند همین قانون است که حدود آزادى را تعیین مىکند.
🔅این جاست که اولین تناقض و تعارض پیدا مىشود:
از یک طرف مىگویند این حقوق و آزادىها فوق قانون است و هیچ قانونى نباید آنها را محدود کند. از طرف دیگر مىگویند چون آزادى مشروع ـ نه مطلق ـ مطلوب است قانون باید حدود آزادى را بیان کند و آن را محدود نماید!
📖پ.ن: مرحوم علامه مصباح یزدی، پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، ص57
🌱اندیشه دینی
@Andyshedini
⚠️ وجوب نصب امام از طرف خداوند متعال
🍀هشام جوانی بود از یاران امام صادق علیه السلام، روزی به بصره رفت تا در کلاس مردی که به امامت اعتقادی نداشت شرکت کند.
🔹بعد از کلاس هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم داری؟ مرد گفت این چه سوال احمقانه ای است چرا از چیزی که می بینی می پرسی؟ گفت: سوالات من همینطور است. گفت خیلی خب بپرس.
هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم، بینی و زبان و گوش داری؟ مرد گفت آری دارم. گفت با آنها چه می کنی؟ مرد وظایف همه اعضایش را یکی یکی گفت. بعد پرسید: عقل هم داری. گفت آری. پرسید وظیفه اش چیست؟ گفت او هر چه که بر حواسم می گذرد را می گیرد و صحیح و باطلش را مشخص می کند.
🔸پرسید آیا وقتی اعضای بدن سالم هستند هم به #عقل نیاز است؟ گفت: بله چون اگر اعضا در وظایفشان دچار تردید شوند به عقل رجوع می کنند. پرسید پس خداوند عقل را برای رفع تردید اعضا قرار داده است. گفت درست است. پرسید: چطور خداوند برای اداره اعضای بدن تو رهبر و پیشوایی گذاشته اما این همه انسان را بدون #امام آفریده تا در شک و حیرت بمانند.
📚اصول کافی؛باب الاضطرار الی الحجه
حدیث ۳،ج۱
🌱 #اندیشه_دینی
@Andyshedini
❓انگیزۀ #ایمان چیست؟
✅میتوان گفت انگیزهای که انسان را به ایمان آوردن وامیدارد، میتواند #امید_به_سعادتمندی و رسیدن به #نعمتهای_ابدی و #نجات_از_عذابهای جاودانی باشد.
نیز ممکن است انگیزۀ انسان در ایمان آوردن، وصول به کمال باشد؛ یعنی پذیرش چیزی را که تشخیص میدهد حق است، کمال برای خود بداند. حال اگر هر یک از این دو، انگیزۀ ایمان آوردن انسان باشد اشکالی ندارد و بعد از اینکه به هر یک از این دو انگیزه، ایمان پیدا کرد، خود ایمان باید انگیزۀ سایر کارها باشد و ریشۀ ارزشهای دیگر اعمال انسان خواهد بود؛ یعنی اعمالی که از ایمان سرچشمه میگیرند
پ.ن: علامه مصباح یزدی، انسانسازي در قرآن ، ص67
🌿اندیشه دینی
@Andyshedini
☘محبت دنیا🍀
❌اگر خصلت روحى ما بگونهاى است که اشیاء #دنیا برایمان از #خدا محبوبترند؛
آنچنانکه، در سر #دو_راهى بجاى خدا آنها را مقدّم میکنیم و برمىگزینیم؛ در اینصورت، مشمول آیه زیر هستیم و باید منتظر امر الهى باشید که خدا فاسقان را هدایت نمىکند:
🍀«قُلْ اِنْ کانَ ابآؤُكُمْ وَ اَبْناؤُكُمْ وَ اِخْوانُكُمْ وَ اَزْواجُكُمْ وَ عَشیرَتُكُمْ وَ اَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَتِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَونَها اَحَبَّ اِلَيْكُمْ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَجِهاد فى سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّى يَأْتِىَ اللّهُ بِاَمْرِهِ وَاللّهُ لايَهْدِىَ الْقَوْمَ الْفاسِقین»
🌱پ.ن: (سوره مبارکه توبه آیه شریفه 24).🍃
✨اندیشه دینی
@Andyshedini
⚡️سوال:
✔️ولایت فقیه درست است یا وکالت فقیه؟
✅پاسخ:
1⃣ وکالت در جایی است که شخص اصالتا حقی را داشته باشدو سپس آن را به وکیلش واگذار کند، اما در نظام سیاسی اسلام چنین نیست و حاکم اختیارتی دارد که در حوزه حقوق مردم نیست مثلا اجرای حد و قصاص و قتل و... که در شرع برای حاکم است و برای آحاد مردم چنین حقوقی وجود ندارد تا بخواهند به حاکم دهند. به تعبیر دیگر، مالکیت حقیقی و ولایت بر موجودات مختص خداست و اوست که می تواند اذن در تصرف و ... دهد.
2⃣ حاکم شرع باید دقیقا بر پایه احکام و دستورات الهی عمل نماید و حق سرپیچی از قانون شرعی ندارد و نمی تواند طبق خواست مردم بر علیه دستورات الهی عمل نماید. در حالی که اگر وکیل بود باید طبق خواست انها عمل می نمود.
3⃣ بقای وکالت به زنده بودن موکل است اما در ولایت مسئله فرق دارد و ولایت تداوم خود را دارد
4⃣ مطابق احکام اسلامی، وکالت فرد غیر مسلمان صحیح است و اسلام، شرط برای وکیل نیست، اما در ولایت، بنا بر اصل «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» کسی که بر مسلمانان ولایت دارد باید مسلمان باشد مثلا هرگز پدر کافر نمی تواند ولی طفل مسلمان باشد.
#ولایت_فقیه
#وکالت_فقیه
@Andyshedini
#فطری بودن شناخت #خدا بدین معنی است که دل انسان، با خدا آشناست و در ژرفای روح وی مایهای برای شناخت آگاهانه خدا وجود دارد که قابل رشد و شکوفایی است؛ اما این مآیه فطری در افراد عادی بهگونهای نیست که ایشان را بهکلی بینیاز از اندیشیدن و استدلال عقلی کند.
🌱پ.ن: علامه مصباح یزدی، آموزش عقايد ، ص66
🍀اندیشه دینی
@Andyshedini
✅چرا #قران با #بسم_الله اغاز شده است؟
❇️خداى تعالى كلام خود را به نام خود كه عزيزترين نام است آغاز كرده، تا آنچه كه در كلامش هست مارك و نشان او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نيز ادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب، مؤدب كند، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايشان اين ادب را رعايت نموده، آن را با نام وى آغاز نموده، مارك وى را به آن بزنند، تا عملشان خدايى شود و مقصود اصلى از آن اعمال، خدا و رضاى او باشد، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نمانند، چون به نام خدايى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد.
🌱خداى تعالى در چند جا از كلام خود بيان فرمودند كه آنچه براى رضاى او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل و بى اثر خواهد بود،
🌱و نيز فرمودند: به يك يك اعمالى كه بندگانش انجام داده مى پردازد، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام نداده اند نابود و هباء منثورا مى كند، و آنچه به غير اين منظور انجام داده اند، حبط و بى اثر و باطل مى كند،
🌱و نيز فرموده: هيچ چيزى جز خدای متعال بقاء ندارد، در نتيجه هر چه به احترام او و به خاطر رضاى او انجام شود، و به نام او درست شود باقى مى ماند.
🌾اندیشه دینی
پ.ن: #علامه_طباطبایی، تفسیر المیزان، ذیل سوره مبارکه حمد
@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گاوپرستی
#جهل_و_جهالت
امیر المومنین علیه السلام:
أَعظَمُ المَصائِبِ الجَهلُ؛ بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
و چه تأسف انگیز است که برخی تمامی ادیان را با یک نگاه قضاوت می کنند و حال آنکه. ...
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
اغنی الغنی العقل; «برترین بی نیازی خرد است.
#عقلانیت
#جهالت
#ادیان_و_خرافات
#اسلام_و_عقلانیت
🌱اندیشه دینی
@Andyshedini
🔴آری، این سخن از هاوکینگ پذیرفتنی است که موجودی میتواند (البته به امکان عام) وجود داشته باشد که نیازی به خالق و آفریننده ندارد و این موجود همان "واجبالوجود" است.
💠 یعنی موجودی که وجود برایش ضروری بوده و از آن جداناپذیر است. یا به تعبیر دیگر، موجودی که عدم و نیستی برایش محال است.
❎اما جهان که مقصود اینان همان "جهان مادی" است، به علت ویژگیهایی که عبارتند از: "نقص، محدودیت در ابعاد مکانی و زمانی، ترکیب از اجزا و عناصر، تغییر و تبدّل، امکان عدم و نیستی، نیازمندی که برخاسته از خصوصیات پیشین است و ..." نمیتواند واجبالوجود باشد.
✳️ پس جهان مادی "ممکنالوجود" است و هر ممکنالوجودی به علت و پدیدآورنده نیازمند است. در نتیجه، جهان نمیتواند بدون خالق و آفریننده باشد.
✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین