eitaa logo
اندیشه دینی
403 دنبال‌کننده
638 عکس
412 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
✅چرا با اغاز شده است؟ ❇️خداى تعالى كلام خود را به نام خود كه عزيزترين نام است آغاز كرده، تا آنچه كه در كلامش هست مارك و نشان او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نيز ادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب، مؤدب كند، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايشان اين ادب را رعايت نموده، آن را با نام وى آغاز نموده، مارك وى را به آن بزنند، تا عملشان خدايى شود و مقصود اصلى از آن اعمال، خدا و رضاى او باشد، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نمانند، چون به نام خدايى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد. 🌱خداى تعالى در چند جا از كلام خود بيان فرمودند كه آنچه براى رضاى او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل و بى اثر خواهد بود، 🌱و نيز فرمودند: به يك يك اعمالى كه بندگانش انجام داده مى‏ پردازد، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام نداده ‏اند نابود و هباء منثورا مى ‏كند، و آنچه به غير اين منظور انجام داده‏ اند، حبط و بى اثر و باطل مى ‏كند، 🌱و نيز فرموده: هيچ چيزى جز خدای متعال بقاء ندارد، در نتيجه هر چه به احترام او و به خاطر رضاى او انجام شود، و به نام او درست شود باقى مى‏ ماند. 🌾اندیشه دینی پ.ن: ، تفسیر المیزان، ذیل سوره مبارکه حمد @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیر المومنین علیه السلام: أَعظَمُ المَصائِبِ الجَهلُ؛ بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است. و چه تأسف انگیز است که برخی تمامی ادیان را با یک نگاه قضاوت می کنند و حال آنکه. ... امیرالمؤمنین علی علیه السلام: اغنی الغنی العقل; «برترین بی نیازی خرد است. 🌱اندیشه دینی @Andyshedini
🔴آری، این سخن از هاوکینگ پذیرفتنی است که موجودی می‌تواند (البته به امکان عام) وجود داشته باشد که نیازی به خالق و آفریننده ندارد و این موجود همان "واجب‌الوجود" است. 💠 یعنی موجودی که وجود برایش ضروری بوده و از آن جداناپذیر است. یا به تعبیر دیگر، موجودی که عدم و نیستی برایش محال است. ❎اما جهان که مقصود اینان همان "جهان مادی" است، به علت ویژگی‌هایی که عبارتند از: "نقص، محدودیت در ابعاد مکانی و زمانی، ترکیب از اجزا و عناصر، تغییر و تبدّل، امکان عدم و نیستی، نیازمندی که برخاسته از خصوصیات پیشین است و ..." نمی‌تواند واجب‌الوجود باشد. ✳️ پس جهان مادی "ممکن‌الوجود" است و هر ممکن‌الوجودی به علت و پدیدآورنده نیازمند است. در نتیجه، جهان نمی‌تواند بدون خالق و آفریننده باشد. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین
هدف آفرینش انسان🌱💚 •lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
✅قرآن چگونه و چطور تحدی (درخواست همانند آوری) نموده است؟ فقط از نظر اسلوب كلام يا جهتى ديگر از جهات، به تنهايى نيست‏، 🌿که اگر تحدي هاى قرآن تنها در خصوص بلاغت و عظمت اسلوب آن بود، ديگر نبايد از عرب تجاوز ميكرد، و تنها بايد عرب را تحدى كند، كه اهل زبان قرآنند، آنهم نه كردهاى عرب، كه زبان شكسته ‏اى دارند، بلكه عربهاى خالص جاهليت و آنها كه هم جاهليت و هم اسلام را درك كرده‏اند، آن هم قبل از آنكه زبانشان با زبان ديگر اختلاط پيدا كرده، و فاسد شده باشد، 🍀حال آنكه مى ‏بينيم سخنى از عرب آن هم با اين قيد و شرطها به ميان نياورده، و در عوض روى سخن بجن و انس كرده است، پس معلوم ميشود معجزه بودنش تنها از نظر اسلوب كلام نيست. 🌿و همچنين غير بلاغت و اسلوب، هيچ جهت ديگر قرآن به تنهايى مورد نظر نيست، و نميخواهد بفهماند تنها در فلان صفت معجزه است مثلا در اينكه مشتمل بر معارفى است حقيقى، و اخلاق فاضله، و قوانين صالحه، و اخبار غيبى، و معارف ديگرى كه هنوز بشر نقاب از چهره آن بر نداشته، معجزه است، چون هر يك از جهات را يك طائفه از جن و انس مى‏ فهمند، نه همه آنها پس اينكه بطور مطلق تحدى كرد(يعنى فرمود: اگر شك داريد مثلش را بياوريد)، و نفرمود كتابى فصيح مثل آن بياوريد، و يا كتابى مشتمل بر چنين معارف بياوريد، مى‏ فهماند كه قرآن از هر جهتى كه ممكن است مورد برترى قرار گيرد برتر است، نه يك جهت و دو جهت‏. 🌱اندیشه دینی ❇️پ.ن: تفسیر المیزان @Andyshedini
🍀در زندگى اجتماعى، انسان نمى‌تواند فقط منفعت خود را ببیند، و فقط به کار خود توجه داشته باشد و در کار دیگران دخالت نکند، هنگامى که انسان دید فردى ضررى به جامعه مى‌زند، باید دست او را بگیرد و او را از این عمل نهى کند. ☘در این جا جامعه به این فرد اجازه نمى‌دهد که بگوید، که این جا، جاى خودم است، چهار دیوارى خودم است، شهر خودم است، این اتاق خودم است، محل کار خودم است؛ بلکه وقتى جامعه دید ضرر به همه مى‌خورد، هر قدر این جامعه فردگرا باشد، حتى به عنوان محافظت از منافع شخصى خود نیز در کار او دخالت مى‌کند، و مانع کار او مى‌شود. 🌻بنا بر این، حتى در جوامعى که فردگرایى به نحو تام حکومت مى‌کند، در عین حال نظارت عمومى مردم کمابیش وجود دارد.
🌱خدا خدا است و در برابر او جز بندگى کارى نمى توان کرد این عالیترین خواست فطرى انسان است که در مقابل یک موجود عظیم و غنى و کامل مطلق بدون هیچ چشم داشتى خضوع کند.... 💐اندیشه دینی @Andyshedini
✅معناى اسلام و مراتب و درجات چهار گانه اسلام و ايمان‏1⃣: ♦️مرتبه اول اسلام‏: مرتبه اول از اسلام پذيرفتن ظواهر اوامر و نواهى خدا است، به اينكه با زبان، شهادتين را بگويد، چه اينكه موافق با قلبش هم باشد، و چه نباشد، كه در اين باره خداى تعالى فرموده: 📌(قالَتِ الْأَعْرابُ: آمَنَّا، قُلْ: لَمْ تُؤْمِنُوا، وَ لكِنْ قُولُوا: أَسْلَمْنا، وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ‏، اعراب گفتند: ما ايمان آورديم بگو: هنوز ايمان نياورده‏ايد، و لكن بگوئيد: اسلام آورديم، چون هنوز ايمان داخل در قلبتان نشده). 🌱 در مقابل اسلام باين معنا اولين مراتب ايمان قرار دارد، و آن عبارتست از اذعان و باور قلبى بمضمون اجمالى شهادتين، كه لازمه‏اش عمل به غالب فروع است. @Andyshedini
🔸نقش و در اعتقاد به 🔸 ✔️ شبهۀٔ ای که از سوی بعضی از جامعه‌شناسان مطرح شده، این است که اعتقاد به وجود خدا در اثر ترس از خطرها، به‌ویژه خطرهای ناشی از زلزله و صاعقه و مانند آنها پدید آمده است، و درواقع، بشر برای آرامش روانی خودش یک موجود خیالی را به نام «خدا» ساخته و به پرستش آن پرداخته است. به همین جهت، هر قدر علل طبیعی پدیده‌ها و راه ایمنی از خطرها بیشتر شناخته شود، اعتقاد به وجود خدا ضعیف‌تر می‌شود. ✅ در پاسخ باید گفت: 1⃣، مبنای این شبهه، فرضیه‌ای است که بعضی از جامعه‌شناسان طرح کرده‌اند و هیچ دلیل علمی بر صحت آن وجود ندارد؛ 2⃣ً، در همین عصر، بسیاری از اندیشمندان بزرگ که بیش از دیگران، از علل پدیده‌ها آگاه بوده و هستند، اعتقاد جزمی و یقینی به وجود خدای حکیم داشته و دارند. پس چنان نیست که اعتقاد به وجود خدا، ناشی از ترس و جهل باشد؛ 3⃣ اگر ترس از پاره‌ای از رویدادها یا نشناختن علل طبیعی پاره‌ای از پدیده‌ها موجب توجه به خدا شود، بدین معنی نخواهد بود که خدا، زاییدۀٔ ترس و جهل انسان است؛ چنانکه بسیاری از انگیزه‌های روانی، مانند لذت‌طلبی و شهرت‌طلبی و... موجب تلاش‌های علمی و فنی و فلسفی می‌شود، ولی زیانی به اعتبار آنها نمی‌زند؛ 4⃣، اگر کسانی خدا را به‌عنوان پدیدآورندۀٔ پدیده‌های مجهول‌العله شناخته‌اند و حتی اگر با کشف علل طبیعی آنها از ایمانشان کاسته شده است، باید آن را دلیل ضعف بینش و ایمان آنان دانست، نه دلیل بی‌اعتباری اعتقاد به خدا؛ زیرا حقیقت این است که علیت خدای متعال نسبت به پدیده‌های جهان از سنخ تأثیر علت‌های طبیعی و در عرض آنها نیست، بلکه علیتی است فراگیر و در طول تأثر همه علت‌های مادی و غیرمادی، و شناختن و نشناختن علل طبیعی، تأثیری در اثبات و نفی آن ندارد. 💫پ.ن1⃣: مانند و و و دانشمندان برجستۀٔ دیگرى که مقالاتى درباره وجود خدا نوشته‌اند و بخشى از آنها در کتاب اثبات وجود خدا گردآورى شده است. پ.ن2⃣: علامه مصباح یزدی، آموزش عقايد، ص134. @Andyshedini
image.php.jpg
58.3K
نظریه‌ای برای انکار (1) ❎نظریۀ انفجار بزرگ یا مهبانگ [BigBang] از نظریه‌های پر طرفدار دهه‌های اخیر در عرصۀ کیهان‌شناسی است. بر اساس این نظریه، جهان دارای آغاز است و ابتدا در قطعه‌ای از زمان به شکل گویی آتشین و متراکم بوده و پس از آن بر اثر یک واکنش انفجاری شروع به انبساط نموده است. ✅تا پیش از طرح مهبانگ ملحدان معتقد بودند جهان حقیقتی ازلی و بی‌آغاز است و نیازی به وجود خالق ندارد. با این حال طرح نظریۀ مهبانگ، مبتنی بر شواهد تجربی قابل اعتنا، این مستمسک را از آنان گرفت. با این حال، ملحدان با توجیهاتی تلاش کردند نظریۀ خود مبنی بر ازلی بودن جهان را نجات دهند. ✅ از جمله نظریۀ مطرح شده برای نفی یا توجیه مهبانگ عبارتند از: 🔸نظریۀ کیهان نوسانی: فرض وجود زنجیرۀ بی‌پایانی از جهان‌ها 🔸نظریۀ حالت پایدار: یکنواختی و ازلی بودن عالم در زمان صفر و عدم نیاز به مبدئی برای جهان 🔸 نفی اصل علیت بر اساس اصل کوانتوم و عدم نیاز به وجود علت فاعلی. در ادامه طی یک سلسله یادداشت‌هایی تلاش می‌شود تا مهبانگ به مثابه نظریه‌ای برای انکار خدا مورد بحث قرار گیرد. 👈پ.ن: حجت الاسلام دکتر فاضل @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اولین اثر که انسان را به خدا نزدیک می کند تسلط بر خود است. 🔅از اینجا باید فهمید که کدام عبادت قبول است و کدام مقبول نیست. عبادت بدون اینکه انسان را به خدا نزدیک کند عبادت نیست. ✅ یعنی باور نکنید که انسان عبادت کند ولی به خداوند نزدیک نشود و عبادتش را هم درست انجام داده باشد؛ چنین چیزی محال است. 🌱عبادت مرکب تقرب و نزدیک شدن به خداست. آن وقت عبادت بنده و جنابعالی مقبول است که ما را نزدیک کند. باور نکنید که انسان به خدا، این کانون لایتناهی هستی نزدیک بشود ولی بر بصیرت و ایمان و روشنایی اش افزوده نشود، بر قدرت و حیات و اراده و تسلطش افزوده نشود. @Andyshedini ✨اندیشه دینی
🍀اندیشه دینی @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬،🐶این حیوان با وفا و دوست داشتنی. نظر اسلام در مورد چیه؟🤔☺️ ⏱زمان انیمیشن:01:59 با ما همراه باشید 👇👇👇👇 🔸https://eitaa.com/Andyshedini 🔹https://telegram.me/Andyshedini 🔹https://instagram.com/andyshedini
که در آفرینش مخلوقات و به‌ویژه انسان‌ها وجود دارد، چگونه با و سازگار است؟ چرا خدای حکیم و عادل، همه مخلوقات را نیافریده است؟ ✅پاسخ این است که اختلاف آفریدگان در بهره‌های وجودی، لازمۀٔ نظام آفرینش و تابع قوانین علی و معلولی حاکم بر آن است، و فرض یک‌سان بودن همه آنها پندار خامی است و اگر اندکی دقت کنیم، خواهیم دانست که چنین فرضی مساوی با ترک آفرینش است؛ زیرا اگر مثلاً همه انسان‌ها مرد یا زن بودند، توالد و تناسل انجام نمی‌گرفت و نسل انسان منقرض می‌شد، و اگر همه مخلوقات انسان بودند، چیزی برای خوردن و تأمین سایر نیازمندی‌ها نمی‌یافتند، و نیز اگر همه حیوانات یا نباتات یک نوع و یک رنگ و دارای خواص یک‌سان می‌بودند، این‌همه فواید بی‌شمار و زیبایی‌های خیره‌کننده پدید نمی‌آمد. ✳️ پدید آمدن این یا آن نوع از پدیده‌ها، با این یا آن شکل و ویژگی، تابع اسباب و شرایطی است که در جریان حرکت و تحول ماده، فراهم می‌شود و هیچ‌کس را قبل از آفرینش، حقی بر خدا نیست که او را چنین یا چنان بیافریند یا در این یا آن مکان، و در این یا آن زمان قرار دهد، تا جایی برای عدل و ظلم داشته باشد. @Andyshedini
نظریه‌ای برای ⃣ ✅در پاسخ به سخنان ملحدان در استناد به نظریه انفجار بزرگ یا مهبانگ در سه مرحله می‌توان به موضوع نگریست. ✅در این بخش مرحله اول پاسخ را ارائه خواهیم کرد: الف: مرحلۀ اول مربوط به اصل نظریه است یعنی آیا اصل نظریه انفجار بزرگ قابل اثبات یقینی است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش لازم است به این نکته توجه داده شود که که نظریات تجربی مطرح در علوم طبیعی، نه عین واقعیت بلکه صرفاً تحلیلی است که نظریه‌پرداز از مشاهدات خود ارائه می‌دهد. امروز دیگر هیچ دانشمند مطرحی نیست که نظریه‌ها را عین واقع بداند؛ زیرا خود نظریات، محسوس و تجربی نیستند و صرفاً تحلیلی‌اند که ذهن ما از کنار هم نهادن مشاهدات حسی ارائه می‌کنند. بر این اساس حتی اگر ما داده‌های نظریۀ مهبانگ را صددرصد تایید کنیم نمی‌توانیم به قطع و یقین ثابت کنیم که انفجار بزرگ اثباتی برای آغاز جهان است زیرا این گزاره تنها تحلیل و تفسیر ما از واقع مشاهدتی است. 💫 پ.ن؛ حجه الاسلام دکتر فاضل @Andyshedini
خاطرات سفیر نیلوفر شادمهری در کتاب  به بیان چالش‌های یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه می‌پردازد که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند. خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هر چند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ی او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس». نیلوفر شادمهری در این کتاب، حدود سی خاطره را به رشته‌ی تحریر درآورده که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات ایشان است. @Andyshedini
⚡️سوال: اگر خدا را خلق نمى‌کرد چه مى‌شد؟ ✅ این پرسش از سر ناآگاهى و توجه نداشتن به لوازم «اختیار» انسان است. و در واقع دو سر یک رشته‌اند. اگر جهنم نباشد بهشتى هم در کار نخواهد بود. بهشت پاداشى است براى «انسان مختار»ى که «اختیار» خود را در مسیر خیر و صلاح به کار انداخته است. وقتى معنا پیدا مى‌کند که حداقل دو راه پیش پاى انسان باشد و انسان نیز میل و امکانات انتخاب هر یک از آن دو راه را داشته باشد. ❇️اراده خدا این چنین تعلق گرفته که انسان موجودى «مختار» باشد. مختار بودن انسان در درجه اول به این است که هم گرایش به خیر و خوبى و هم گرایش به شرّ و بدى در او وجود داشته باشد؛ هم چنان که فرمود: فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ پرهیزکارى و پلیدکارى‌اش را به او الهام کرد. در مرحله بعد نیز باید کسانى که اختیار خود را در مسیر خوبى و صلاح به کار مى‌بندند پاداش عملشان را ببینند و کسانى هم که از آن در مسیر بدى و فساد بهره مى‌جویند به مکافات اعمال خود برسند. ❎اگر صالح و طالح هر دو سرانجامى واحد داشته باشند پس عدل خدا چه مى‌شود؟! از این رو علاوه بر بهشت، وجود جهنم نیز لازم است. ✨ پ.ن:علامه مصباح یزدی، آيين پرواز ، ص37 @Andyshedini
•lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
❓ آيا اقدام به به دست پدر در عيد قربان، عملي ضد اخلاقي بود؟ ✅ پاسخ: خير. تلقي تقابل دين و اخلاق كه برخي نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور (انديشمند مسيحي) با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند، صحيح نيست زيرا: 🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد. 🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده و فقط به اين يك مورد اختصاص يافته است و بلكه تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است. 🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود. 🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونه‌ی آن به شمار می‌رود. 🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت: 🔸قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ🔸 يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. ✳️در نهایت نیز می‌بینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود. ✨پ.ن: حجه الاسلام و المسلمين دکتر ابوالفضل ساجدی @Andyshedini 🍃