eitaa logo
اندیشه دینی
396 دنبال‌کننده
616 عکس
405 ویدیو
50 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
✅معناى اسلام و مراتب و درجات چهار گانه اسلام و ايمان‏1⃣: ♦️مرتبه اول اسلام‏: مرتبه اول از اسلام پذيرفتن ظواهر اوامر و نواهى خدا است، به اينكه با زبان، شهادتين را بگويد، چه اينكه موافق با قلبش هم باشد، و چه نباشد، كه در اين باره خداى تعالى فرموده: 📌(قالَتِ الْأَعْرابُ: آمَنَّا، قُلْ: لَمْ تُؤْمِنُوا، وَ لكِنْ قُولُوا: أَسْلَمْنا، وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ‏، اعراب گفتند: ما ايمان آورديم بگو: هنوز ايمان نياورده‏ايد، و لكن بگوئيد: اسلام آورديم، چون هنوز ايمان داخل در قلبتان نشده). 🌱 در مقابل اسلام باين معنا اولين مراتب ايمان قرار دارد، و آن عبارتست از اذعان و باور قلبى بمضمون اجمالى شهادتين، كه لازمه‏اش عمل به غالب فروع است. @Andyshedini
🔸نقش و در اعتقاد به 🔸 ✔️ شبهۀٔ ای که از سوی بعضی از جامعه‌شناسان مطرح شده، این است که اعتقاد به وجود خدا در اثر ترس از خطرها، به‌ویژه خطرهای ناشی از زلزله و صاعقه و مانند آنها پدید آمده است، و درواقع، بشر برای آرامش روانی خودش یک موجود خیالی را به نام «خدا» ساخته و به پرستش آن پرداخته است. به همین جهت، هر قدر علل طبیعی پدیده‌ها و راه ایمنی از خطرها بیشتر شناخته شود، اعتقاد به وجود خدا ضعیف‌تر می‌شود. ✅ در پاسخ باید گفت: 1⃣، مبنای این شبهه، فرضیه‌ای است که بعضی از جامعه‌شناسان طرح کرده‌اند و هیچ دلیل علمی بر صحت آن وجود ندارد؛ 2⃣ً، در همین عصر، بسیاری از اندیشمندان بزرگ که بیش از دیگران، از علل پدیده‌ها آگاه بوده و هستند، اعتقاد جزمی و یقینی به وجود خدای حکیم داشته و دارند. پس چنان نیست که اعتقاد به وجود خدا، ناشی از ترس و جهل باشد؛ 3⃣ اگر ترس از پاره‌ای از رویدادها یا نشناختن علل طبیعی پاره‌ای از پدیده‌ها موجب توجه به خدا شود، بدین معنی نخواهد بود که خدا، زاییدۀٔ ترس و جهل انسان است؛ چنانکه بسیاری از انگیزه‌های روانی، مانند لذت‌طلبی و شهرت‌طلبی و... موجب تلاش‌های علمی و فنی و فلسفی می‌شود، ولی زیانی به اعتبار آنها نمی‌زند؛ 4⃣، اگر کسانی خدا را به‌عنوان پدیدآورندۀٔ پدیده‌های مجهول‌العله شناخته‌اند و حتی اگر با کشف علل طبیعی آنها از ایمانشان کاسته شده است، باید آن را دلیل ضعف بینش و ایمان آنان دانست، نه دلیل بی‌اعتباری اعتقاد به خدا؛ زیرا حقیقت این است که علیت خدای متعال نسبت به پدیده‌های جهان از سنخ تأثیر علت‌های طبیعی و در عرض آنها نیست، بلکه علیتی است فراگیر و در طول تأثر همه علت‌های مادی و غیرمادی، و شناختن و نشناختن علل طبیعی، تأثیری در اثبات و نفی آن ندارد. 💫پ.ن1⃣: مانند و و و دانشمندان برجستۀٔ دیگرى که مقالاتى درباره وجود خدا نوشته‌اند و بخشى از آنها در کتاب اثبات وجود خدا گردآورى شده است. پ.ن2⃣: علامه مصباح یزدی، آموزش عقايد، ص134. @Andyshedini
image.php.jpg
58.3K
نظریه‌ای برای انکار (1) ❎نظریۀ انفجار بزرگ یا مهبانگ [BigBang] از نظریه‌های پر طرفدار دهه‌های اخیر در عرصۀ کیهان‌شناسی است. بر اساس این نظریه، جهان دارای آغاز است و ابتدا در قطعه‌ای از زمان به شکل گویی آتشین و متراکم بوده و پس از آن بر اثر یک واکنش انفجاری شروع به انبساط نموده است. ✅تا پیش از طرح مهبانگ ملحدان معتقد بودند جهان حقیقتی ازلی و بی‌آغاز است و نیازی به وجود خالق ندارد. با این حال طرح نظریۀ مهبانگ، مبتنی بر شواهد تجربی قابل اعتنا، این مستمسک را از آنان گرفت. با این حال، ملحدان با توجیهاتی تلاش کردند نظریۀ خود مبنی بر ازلی بودن جهان را نجات دهند. ✅ از جمله نظریۀ مطرح شده برای نفی یا توجیه مهبانگ عبارتند از: 🔸نظریۀ کیهان نوسانی: فرض وجود زنجیرۀ بی‌پایانی از جهان‌ها 🔸نظریۀ حالت پایدار: یکنواختی و ازلی بودن عالم در زمان صفر و عدم نیاز به مبدئی برای جهان 🔸 نفی اصل علیت بر اساس اصل کوانتوم و عدم نیاز به وجود علت فاعلی. در ادامه طی یک سلسله یادداشت‌هایی تلاش می‌شود تا مهبانگ به مثابه نظریه‌ای برای انکار خدا مورد بحث قرار گیرد. 👈پ.ن: حجت الاسلام دکتر فاضل @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اولین اثر که انسان را به خدا نزدیک می کند تسلط بر خود است. 🔅از اینجا باید فهمید که کدام عبادت قبول است و کدام مقبول نیست. عبادت بدون اینکه انسان را به خدا نزدیک کند عبادت نیست. ✅ یعنی باور نکنید که انسان عبادت کند ولی به خداوند نزدیک نشود و عبادتش را هم درست انجام داده باشد؛ چنین چیزی محال است. 🌱عبادت مرکب تقرب و نزدیک شدن به خداست. آن وقت عبادت بنده و جنابعالی مقبول است که ما را نزدیک کند. باور نکنید که انسان به خدا، این کانون لایتناهی هستی نزدیک بشود ولی بر بصیرت و ایمان و روشنایی اش افزوده نشود، بر قدرت و حیات و اراده و تسلطش افزوده نشود. @Andyshedini ✨اندیشه دینی
🍀اندیشه دینی @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬،🐶این حیوان با وفا و دوست داشتنی. نظر اسلام در مورد چیه؟🤔☺️ ⏱زمان انیمیشن:01:59 با ما همراه باشید 👇👇👇👇 🔸https://eitaa.com/Andyshedini 🔹https://telegram.me/Andyshedini 🔹https://instagram.com/andyshedini
که در آفرینش مخلوقات و به‌ویژه انسان‌ها وجود دارد، چگونه با و سازگار است؟ چرا خدای حکیم و عادل، همه مخلوقات را نیافریده است؟ ✅پاسخ این است که اختلاف آفریدگان در بهره‌های وجودی، لازمۀٔ نظام آفرینش و تابع قوانین علی و معلولی حاکم بر آن است، و فرض یک‌سان بودن همه آنها پندار خامی است و اگر اندکی دقت کنیم، خواهیم دانست که چنین فرضی مساوی با ترک آفرینش است؛ زیرا اگر مثلاً همه انسان‌ها مرد یا زن بودند، توالد و تناسل انجام نمی‌گرفت و نسل انسان منقرض می‌شد، و اگر همه مخلوقات انسان بودند، چیزی برای خوردن و تأمین سایر نیازمندی‌ها نمی‌یافتند، و نیز اگر همه حیوانات یا نباتات یک نوع و یک رنگ و دارای خواص یک‌سان می‌بودند، این‌همه فواید بی‌شمار و زیبایی‌های خیره‌کننده پدید نمی‌آمد. ✳️ پدید آمدن این یا آن نوع از پدیده‌ها، با این یا آن شکل و ویژگی، تابع اسباب و شرایطی است که در جریان حرکت و تحول ماده، فراهم می‌شود و هیچ‌کس را قبل از آفرینش، حقی بر خدا نیست که او را چنین یا چنان بیافریند یا در این یا آن مکان، و در این یا آن زمان قرار دهد، تا جایی برای عدل و ظلم داشته باشد. @Andyshedini
نظریه‌ای برای ⃣ ✅در پاسخ به سخنان ملحدان در استناد به نظریه انفجار بزرگ یا مهبانگ در سه مرحله می‌توان به موضوع نگریست. ✅در این بخش مرحله اول پاسخ را ارائه خواهیم کرد: الف: مرحلۀ اول مربوط به اصل نظریه است یعنی آیا اصل نظریه انفجار بزرگ قابل اثبات یقینی است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش لازم است به این نکته توجه داده شود که که نظریات تجربی مطرح در علوم طبیعی، نه عین واقعیت بلکه صرفاً تحلیلی است که نظریه‌پرداز از مشاهدات خود ارائه می‌دهد. امروز دیگر هیچ دانشمند مطرحی نیست که نظریه‌ها را عین واقع بداند؛ زیرا خود نظریات، محسوس و تجربی نیستند و صرفاً تحلیلی‌اند که ذهن ما از کنار هم نهادن مشاهدات حسی ارائه می‌کنند. بر این اساس حتی اگر ما داده‌های نظریۀ مهبانگ را صددرصد تایید کنیم نمی‌توانیم به قطع و یقین ثابت کنیم که انفجار بزرگ اثباتی برای آغاز جهان است زیرا این گزاره تنها تحلیل و تفسیر ما از واقع مشاهدتی است. 💫 پ.ن؛ حجه الاسلام دکتر فاضل @Andyshedini
خاطرات سفیر نیلوفر شادمهری در کتاب  به بیان چالش‌های یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه می‌پردازد که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند. خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هر چند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ی او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس». نیلوفر شادمهری در این کتاب، حدود سی خاطره را به رشته‌ی تحریر درآورده که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات ایشان است. @Andyshedini
⚡️سوال: اگر خدا را خلق نمى‌کرد چه مى‌شد؟ ✅ این پرسش از سر ناآگاهى و توجه نداشتن به لوازم «اختیار» انسان است. و در واقع دو سر یک رشته‌اند. اگر جهنم نباشد بهشتى هم در کار نخواهد بود. بهشت پاداشى است براى «انسان مختار»ى که «اختیار» خود را در مسیر خیر و صلاح به کار انداخته است. وقتى معنا پیدا مى‌کند که حداقل دو راه پیش پاى انسان باشد و انسان نیز میل و امکانات انتخاب هر یک از آن دو راه را داشته باشد. ❇️اراده خدا این چنین تعلق گرفته که انسان موجودى «مختار» باشد. مختار بودن انسان در درجه اول به این است که هم گرایش به خیر و خوبى و هم گرایش به شرّ و بدى در او وجود داشته باشد؛ هم چنان که فرمود: فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ پرهیزکارى و پلیدکارى‌اش را به او الهام کرد. در مرحله بعد نیز باید کسانى که اختیار خود را در مسیر خوبى و صلاح به کار مى‌بندند پاداش عملشان را ببینند و کسانى هم که از آن در مسیر بدى و فساد بهره مى‌جویند به مکافات اعمال خود برسند. ❎اگر صالح و طالح هر دو سرانجامى واحد داشته باشند پس عدل خدا چه مى‌شود؟! از این رو علاوه بر بهشت، وجود جهنم نیز لازم است. ✨ پ.ن:علامه مصباح یزدی، آيين پرواز ، ص37 @Andyshedini
•lیاوران اندیشه دینی •|@Andyshedini
❓ آيا اقدام به به دست پدر در عيد قربان، عملي ضد اخلاقي بود؟ ✅ پاسخ: خير. تلقي تقابل دين و اخلاق كه برخي نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور (انديشمند مسيحي) با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند، صحيح نيست زيرا: 🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد. 🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده و فقط به اين يك مورد اختصاص يافته است و بلكه تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است. 🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود. 🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونه‌ی آن به شمار می‌رود. 🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت: 🔸قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ🔸 يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. ✳️در نهایت نیز می‌بینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود. ✨پ.ن: حجه الاسلام و المسلمين دکتر ابوالفضل ساجدی @Andyshedini 🍃
20110130095457-14.pdf
973.9K
❌ شبهه ۹۰۹ شیعیان اعتقاد دارند پیامبر اعظم ص در غدیر خم علی را به خلافت و امامت نصب کرد. اگر این‌طور است چرا صحابه و مسلمانان به دستور پیامبر عمل نکردند؟ ✅ پاسخ ▫️ این اولین بار نبود که مسلمانان به دستور پیامبر عمل نکردند، در موارد متعدد از جمله جنگ احد، عده‌ی زیادی از مسلمانان، برای غنیمت ناچیزی، سفارشات مکرر حضرت رسول ص درباره ترک نکردن تنگه احد را نادیده گرفتند، طبیعی است امر وسوسه‌انگیزی مانند حکومت به طریق اولی زمینه‌ساز نافرمانی از دستور پیامبر را فراهم می‌سازد. ✅برای توضیح بیشتر در این زمینه، مطالعه‌ی مقاله «چرا به حدیث عمل نشد؟» (قابل دانلود از بالای همین پست) توصیه می‌شود. 📝 در این مقاله موقعیت سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی مدینه در آخرین سالهای عمر پیامبر و نقش تأثیر گذار قبائل مختلف، بررسی و علل نادیده گرفتن حدیث غدیر تبیین و دیدگاه متفکران اهل سنت را پیرامون حدیث غدیر روشن ساخته است. ☘اندیشه دینی @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کدام نظام؟! ☝🏼این قطعه تصویری بسیار عالی است. ✅ بخش‌هایی از سخنرانی حضرت آیت‌الله (قدس‌سره) در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه در دهه هفتاد ☘اندیشه دینی @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅جواب استاد به ✳️ یک ﻭﻫﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻘﯿﻊ ﺑﻪ آقای قرائتی ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﺣﺴﻦ و حسین ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﯿﺪ؟! در حالی که ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﮎ شده اند! آنگاه خودکاری را ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ زمین، ﻭ صدا زد: ﺍﯼ ﺣﺴﻦ! ﺍﯼ ﺯﯾﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ! ای ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ! آن قلم را به من بدهید! بعد گفت: دیدی که پاسخ ندادند! ﭘﺲ ﺍینها ﻣﺮﺩه اند و ﻫﯿﭻ ﻗﺪﺭﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭند! آقای قرائتی خودکار را گرفت و دوباره انداخت ﺯﻣﯿﻦ و گفت: خدا هم زنده است (الله لا اله الا هو الحی القیوم) به خدا بگو قلم را بدهد دست من!! پس چون خدا قلم را نداد یعنی مرده است؟! طبق منطق و بیان تو باید خدا هم مرده باشد چون قلم را به من نداد. @Andyshedini
ریشه در ❇️خلیفه دوم خودش از اولین کسانى بود که روز غدیر با امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) بیعت کرد و خطاب به آن حضرت گفت: بَخٍّ بَخٍّ لَكَ یا عَلِيُّ اَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلا كُلِّ مُؤْمِن وَمُؤْمِنَة(1⃣). اما همین خلیفه دوم و سایرین، پس از رحلت پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) آن‌چنان که گویا اصلا غدیرى در کار نبوده، این بحث را مطرح کردند که باید تصمیم بگیریم پس از پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) چه کسى خلیفه باشد! به عبارت دیگر، این‌گونه القا کردند که مسأله جانشینى پیامبر‌(صلى الله علیه وآله) مسأله ریاست دنیوى است که خود مردم باید رأى بدهند و توافق کنند و تصمیم بگیرند. ✅بدین ترتیب، مسأله جدایى و تفکیک دین از سیاست در واقع اساسش در گذاشته شد. البته آن روزها این اصطلاحات وجود نداشت که مثلا نام آن را «سکولاریزم» بگذارند، اما آنچه که در سقیفه انجام شد بذر اولیه و ریشه همین چیزى است که آقایان امروزه با عنوان «سکولاریزم» از آن نام مى‌برند. ✨پ.ن1⃣: بحار الانوار، ج 21، باب 36، ص 387 ⚡️پ.ن2⃣: علامه مصباح یزدی، جانها فداي دين ، ص84 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️ چه فرقی بین در ایران، و در فرانسه است؟ 🎙 پاسخ دکتر غلامی در برنامه بدون توقف 👇👇👇💐👇👇 @Andyshedini
✅معرفی کتاب 💥کتاب کتاب بسیار ارزشمندی می باشدکه در آن علاوه بر توضیح مشخصات فدک راه و روش وانگیزه حضرت زهرا برای مبارزه را به خوبی تببین می کند و در ضمن با طرح مسائلی و سوالاتی پیرامون اتفاقات بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) با زبانی ساده و روان به آن ها جواب می دهد تا خواننده به خوبی بر فضای سیاسی اجتماعی موجود بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آشنا شود. ♦️ نویسنده این کتاب ارزشمند شهید محمد باقر صدر که خود نیز شخصیتی مبارز و از فرزندان حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) می باشد. این کتاب توسط محمود عابدی ترجمه شده و در اختیار حقیقت جویان قرار گرفته است.