هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔘 آیا بازسازی بیت المقدس به دست کورش هخامنشی نشانهی مؤمن بودن اوست؟
🔶 پاسخ خلاصه: برخی میگویند کورش بایستی مؤمن بوده باشد. چون مسجدالاقصی (معبد مقدس اورشلیم) را بازسازی کرد. میگوییم ربطی ندارد. در طول تاریخ، کعبه (مسجد الحرام) با اینکه خانه توحید بود، ولیکن در اشغال بتپرستان به دست کفار و مشرکین بازسازی شد. حاکمان آل سعود هم در مکه و مدینه، حرمین شریفین را بازسازی کردهاند. پس مؤمن بودهاند؟
🔷 پاسخ مفصل:
در قرآن میخوانیم: «ما كانَ لِلْمُشْرِكينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدينَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ [التوبة : 17] مشركان حق ندارند مساجد خدا را آباد كنند در حالى كه به كفر خويش گواهى مىدهند! آنها اعمالشان نابود شده و در آتش، جاودانه خواهند ماند.»
برخی از این آیه استنباط کردهاند که چون عمران و آبادی مساجد خدا، بر کفار ممنوع است، پس لاجَرَم کورش بایستی مؤمن بوده باشد. چون مسجدالاقصی (معبد مقدس اورشلیم) را بازسازی کرد. و لیکن ما در پاسخ به این سخن میگوییم: بله کورش، دستور داد مسجدالاقصی یا همان بیت المقدس با سرمایهی خزانه شاهی ایران بازسازی شود.[1] در این نقطه میتوان اشکال گرفت که چرا #کورش به #یهودیان کمک مالی کرد؟! آن هم هزینهی بسیار سنگینِ ساخت معبد مقدس! مگر #ایران در آن زمان فقیر و نیازمند نداشت که کورش از خزانه ایران، هزینه ساخت معبد مقدس در اورشلیم را پرداخت کرد؟ ولیکن ما چنین اشکال نمیگیریم. لیکن اینکه خداوند فرموده «فقط مؤمنین حق آباد کردنِ مساجد را دارند» به این معنی نیست که هر کس مسجد بسازد مؤمن باشد! خیر... ابداً... میبینیم که در طول تاریخ، کعبه (مسجد الحرام) با اینکه خانه توحید بود، ولیکن در اشغال بتپرستان به دست کفار و مشرکین بازسازی شد. یا معاویة بن ابیسفیان (که علیه امامِ بر حق طغیان کرده و در جنگ صفین، هزاران نفر از مسلمین و صحابه پیغمبر را به قتل رساند) هم در شام مساجد بسیاری ساخت. حال آیا معاویه هم مؤمن بود!؟ همچنین مأمون خلیفه بنیالعباس که قاتل امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بود در خراسان مساجدی برقرار کرد. صدام در عراق و حاکمان آل سعود در مکه و مدینه، حرمین شریفین را بازسازی کردهاند. پس مؤمن بودهاند؟! خیر. پس آیه شریفه نمیفرماید که هر کس مسجد بسازد مؤمن است، بلکه میفرماید هیچ مشرکی حق آبادسازی مساجد را ندارد. این امر تشریعی است. به تعبیری #مسلمین نباید اجازه تعمیر مساجد را به مشرکین بدهند. بلکه خودشان باید چنین کنند.
پینوشت:
[1]. عهد قدیم، عزراء 6 : 3-4. همچنین بنگرید به:
Flavius Josephus, Jewish Antiquities, translated by William whiston,Wordsworth classics of world literature, 2006, p 448
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
📌مقایسه اسلام و زرتشت درباره احترام به دختر و زن در زمان حیض
🔻اسلام
قرآن در این مورد می فرماید:
بگو: رنجی است برای بانوان. وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ اَذی (بقره ۲۲۲)
همان گونه که از متن آیه مشخص است یه درد و یه سختی برای بانوان است.
در احادیث از پیامبر(ص) داریم :
🌿هر خانمی که در ایام حیض از دنیا برود، شهید است( مَنْ مَاتَتْ فِي حَيْضِهَا مَاتَتْ شَهِيدَة؟
🌿باز پیامبر می فرماید:
الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، قَالَ النَّبِيُّ ص: حَيْضُ يَوْمٍ لَكُنَّ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا؛تحمل درد یک روز عادت برای شما از عبادت یک سال که شبهایش را شب زنده داری و روز هایش را روزه داری کنید بهتر است. (منبع ۲ حدیث،مستدرك الوسائل، انتشارات موسسه آل البيت، ج2، ص41)
ـ او مانند زنهای دیگر زندگی می کند و فقط روزه نمی گیرد و نماز نمی خواند. شاید دلیلش ملاحظه ی ناخوشی اوست.
🔻زرتشتیان
آنها بر این اعتقاد بوده اند که وقتی زنی حیض (دشتان) می شود دیوی بسیار قوی و مسری درون آنها نفوذ پیدا می کند لذا باید از مردم و جامعه دور نگه داشته شوند تا سرایت به دیگران پیدا نکند.
-همین که زن حیض شد، باید لباس ها و لوازم همراه خود را در آورد و لباس ویژه بپوشد و (تا پایان دوره ی قاعدگی) در محل مخصوص زنان حائض اوستا بخواند و…
ـ اگر زن حائض پا بر بالش و فرش بگذارد، آن دو ناپاک می شوند.
ـ اگر خوراک پخته سه گام با زن دشتان (حائض) فاصله داشته باشد ناپاک می شود
ـ اگر به آب نگاه کند یک فرمان گناه کرده. اگر در آب برود پانزده تنافور گناه مرتکب شده. اگر در باران برود برای هر قطره باران که بر او بریزد، پانزده تنافور گناه مرتکب شده است
ـ اگر به خورشید یا هر روشنی دیگر (= ماه و ستارگان) یا به چارپا و گیاه نگاه کند و یا با مرد اشو هم سخن شود، گناه کرده و ناپاکی را به آنها منتقل کرده است؛ چون دیو زن دشتان (حائض) بسیار نیرومند و مسری است و در حالی که در بدن حائض است، از طریق نگاه او به چیزهای دیگر سرایت کرده آنها را ناپاک می گرداند.
-اگر زیر باران برود به هر قطره بارانی که بروی وی فرود بیاد ۱۵ تنافر گناه به گردن وی است
منبع: شایست ناشایست،فصل ۳، کتایون مزداپور
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
📌مقایسه اسلام و زرتشت درباره احترام به دختر و زن در زمان حیض 🔻اسلام قرآن در این مورد می فرماید:
#اسکن_کتاب
✅ @anti_archaism
📌بریدن سر در اوستا
✅ در مهریَشتِ اوستا، پارهی 36 میخوانیم که ایزد مهر، جنگ میافروزد و ردههای دشمن را از هم پاره میکند. شگفتانگیزتر از این را در بند 37 از مهریَشتِ اوستا، به ترجمه مرحوم پورداود (پدر اوستاشناسی ایران) میخوانیم که آمده است: «اوست کسی که میتواند پریشانی و هراس به آنان (دشمنان) مستولی نماید. سرهای مردمانی که به مهر دروغ گویند، او از بدنها پرتاب کند. سرهای مردمانی که به مهر دروغ گویند، جدا شود».
📕 یشتها، به ترجمه و شرح ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، تهران 1377، ج 1 ، ص 443📕
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
#مرز_احساسات_ملی
به قلم استاد مطهری
⭕️⭕️احساسات ملى تا آنجا که جنبه مثبت داشته باشد و نتیجه اش خدمت به هموطنان باشد قابل توجه است ولى آنجا که جنبه منفى به خود مى گیرد و موجب تبعیض در قضاوت، در دیدن و ندیدن خوبی ها و بدی ها، و در جانبدارى ها مى شود ضد اخلاق و ضد انسانیت است؛ توجه داریم که منطق عالی ترى از منطق احساسات ملى و ناسیونالیستى وجود دارد که طبق آن منطق، علم و فلسفه و دین فوق مرحله احساسات است.
👈احساسات قومى و غرورهاى ملى در هر کجا مطلوب باشد، در جستجوهاى علمى و فلسفى و دینى مطلوب نیست. یک مسأله علمى یا یک نظریه فلسفى یا یک حقیقت دینى را هرگز به دلیل اینکه ملى و وطنى است نمى توان پذیرفت، همچنان که به بهانه اینکه بیگانه و اجنبى است نمى توان نادیده گرفت و رد کرد. راست گفته آن که گفته است :
«علم و دین و فلسفه وطن ندارد، همه جایى و همگانى است»
📚(خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۵۴ ـ ۵۵)
@Anti_Archaism
گروه پژوهشی آرتا
🌹مسابقه عید ولایت🌹 ✅ارسال پاسخ مسابقه تا ساعت۱۷روزپنجشنبه درتلگرام به⬇️ 🆔 @Ya_aba_saleh3 🎁به قیدقر
با سلام
💯اعضای محترم دقت فرمایید که انجام مسابقه و قرعه کشی در پیام رسان تلگرام انجام میشود
لذا پاسخ صحیح را در تلگرام به آیدی گفته شده ارسال بفرمایید
@Ya_aba_saleh3
💯با نشر بنر مسابقه ما را در نشر عید بزرگ غدیر یاری فرمایید
🌹باتشکر🌹
#ارتداد_در_دین_زرتشتی
⭕️⭕️در زمانی که زرتشتیان قدرتی داشتند، دیدگاهشان در مورد ارتداد بسیار سخت بود. ظاهر سخنشان این است که آنان نه تنها از زرتشتی دست برداشتن را سبب اعدام می دانستند بلکه می گفتند: هر کس از هردین به دین دیگر در آید مستحق اعدام است. اما همین شخصی که در انتظار اعدام است اگر زرتشتی شود، از اعدام رهایی می یابد!
👈عبارت روایت پهلوی، صفحه ۴:
«کسی که از دینی که بدان مقرّ است، به دین دیگر رود، مرگ ارزان (= شایسته مرگ) است؛ زیرا دین بهدینی را همی رها بکند تا دین بدتر همی گیرد. به سبب گرفتن دین بدتر، مرگ ارزان همی شوند؛ چه آن دینی که از راه ارث بدو رسیده است، پس خود بدان گناهکار نیست و امروز که یکی دیگر گیرد بدان گناهکار باشد.
و از مرگ ارزانان کسی که به دین بهدینان آید، فوراً رستگار شود».
@Anti_Archaism
❌رفتار توهینآمیز #باستانگراهای_صهیونیست (و شاید زرتشتینماها) در تابلوی ورودی #پاسارگاد
🚮جالب آنجاست،این جماعت داعیه دار آن هستند که هخامنشیان و در راس آنان #کوروش و #داریوش به عقاید دیگران احترام میگذاشتند!
وقتی اینها این طور هتاکی میکنند دست ما هم برای پاسخ باز است. پاسخ به شیوههای #مختلف همواره لذتبخش است.
#پاسارگاد
#کورش_پرستی
#صهیونیسم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_Archaism
اوضاع نا به سامان ایران در زمان حمله اعراب
به قلم حسن پیرنیا
هرج و مرج عقاید از جهت تشتتات مذهبی و سیاسی و نفوذ فوق العاده روحانیون و نجبا و فقدان شاه مجرب
و فقر و پریشانی مردم از دادن مالیاتها
و عوارض سنگین و کثرت ظلم و جور
و انحطاط زراعت و تجارت
وضعیت ایران در زمان حمله اعراب بود
حسن پیرنیا
تاریخ ایران قبل از اسلام
ص۲۳۸
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
آیا وندیداد به زرتشتیان ارتباط دارد؟
مدتی هست که زرتشتیان وندیداد را
انکار میکنند و میگویند این کتاب دینی ما نیست و به ما ارتباطی ندارد
حال ببینیم نظر رشید شهمردان که یکی از زرتشتیان بزرگ میباشد و چندین کتاب راجب دین و تاریخ زرتشت نوشته و از محققان دین
زرتشت بوده چیست
ایشان در حالات یک نفر زرتشتی
بنام جمشید خسرو هوشنگی که
میخواهد او را فردی مومن و پرهیزگار
در دین زرتشت معرفی کند
می نویسد :ایشان ( جمشید) مانند
موبدان حافظ همه اوستا و عالم تشریفات دینی و برگزاری مراسم یزشنی و وندیداد بوده است
رشید شهمردان
پرستشگاه زرتشتیان ص۲۰۶
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
📌تاریخ تولد زرتشت و گاتها
❇️ درباره نسبت دادن گاتها به زرتشت اولین شرط این است زمان تولد زرتشت را بدانیم اما درباره عصر زرتشت اختلاف آراء و روایات تاریخی به قدری زیاد است که ابدا صلح و سازشی میان آنها نمی توان یافت.
آیا نسبت دادن گاتها به چنین شخصیتی معقول است؟
📆تاریخ پیدایش زرتشت
1⃣شاگردان ارسطو زرتشت را شش هزار سال پیش از وفات افلاطون (متوفی به سال 347.ق.م) ذکر کرده اند (مزدیسنا و تاثیر ان در ادب پارسی ص 66)
2⃣مورخان اسلامی مانند مسعودی (البنیه والاشراف ص 81)دینوری (الاخبار الطوال ص 28) حمزه اصفهانی(سنی ملکوت الارض و الانبیا ص 27) طبری (تاریخ طبری ج1 ص 561) ابن اثیر (الکامل فی التاریخ ص 146) ابن الندیم (الفهرست ص 25) شهرستانی(مدل و نحل ص 124) و... زرتشت را محاصر (( گشتاسب)) دانسته اند. مطابق این تواریخ باید تولد زرتشت را حدود 600 سال قبل از مسیح دانست.
3⃣پروفسورآرتور کریستینسن عصر زرتشت را 1000سال پیش از میلاد مسیح می داند. (مزدا پرستی و ایران قدیم ص 30)
4⃣جان ناس عصر زرتشت را بین دو تاریخ 660 یا 1000سال قبل از میلاد می داند. (تاریخ جامع ادیان ترجمه علی اصغر حکمت،ص302 )
5⃣ویل دورانت حیات زرتشت را بین قرن شش و ده قبل از میلاد می داند.(تاریخ تمدن ، ج1 ص536 و 537)
6⃣سرپرسی سایکس در کتاب تاریخ ایران خود (ج1 ص137) زمان زرتشت را 640 سال قبل از میلاد مسیح می داند.
7⃣دکتر معین در کتاب مزد یسنا و ادب پارسی در صفحه 69: زمان زندگی زرتشت از 1100سال پیش از مسیح پایین تر نیست.
8⃣پرفسور مازندی در کتاب پارسیان اهل کتابند (ص24) تاریخ تولد او 1000 سال پیش از مسیح می داند.
9⃣موبد فیروز آذر گشسب در کتاب گاتهای خود (ص2) زمان زرتشت را 1000 الی 1750سال قبل از مسیح می داند.
🔟دکتر موبد یار کوروش نیک نام (دکتری فلسفه زرتشت و نماینده زرتشتیان در مجلس هفتم) در وب سایت خود زرتشت را متعلق به 8600 سال پیش می داند.
1⃣1⃣موبد اردشیر آذر گشسب می نویسد: در آغاز این گفتار باید اعتراف نمایم که ما هنوز به تاریخ درست ظهور زرتشت دسترسی نداریم(مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان ص 16 )
2⃣1⃣دکتر جلیل دستخواه در اوستا (ص12) زرتشت را متعلق به 800 الی 1500سال پیش از مسیح می داند.
3⃣1⃣ابراهیم پورداوود ( بزرگترین محقق زرتشتی ) در ابتدا کتاب (گاتها) خود و در مقدمه می نویسد : حقیقتا نمی دانیم محل ولادت و زمان زندگی زرتشت کی و کجا بوده است
4⃣1⃣مری بویس نظریات مختلف تاریخ تولد زرتشت از جمله بین زمانهای ۱۰۰۰ الی ۱۷۰۰ پیش از میلاد می داند(تاریخ کیش زرتشت، ص ۴۳)
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
2_5197317470800577092.pdf
3.96M
#ویژه_نامه روزنامه وطن امروز در مورد خیانت رضاشاه و جنایات وی و اشغال کشور توسط متفقین بدون هیچگونه مقاومت توسط ارتش
✅ @Anti_Archaism
فروش برده های ایرانی در نزدیکی تخت جمشید
●وجود نظام #برده_داری در امپراتوری #هخامنشی یک امر ثابت است که تاریخدانان و مورخین به وجود آن گواهی داده اند.
💡 #پییربریان تاریخدان و ایران شناس کم نظیر فرانسوی که عمر خود را صرف شناخت و تحقیق راجع به #هخامنشیان کرده است، در این باره می نویسد :
🔻چندین لوح به تاریخ فرمانروایی #کمبوجیه (ولوح دیگر به تاریخ فرمانروایی #بردیا و هیزداته ) نشان می دهند که اگی بی ها در #پارس و به طور دقیقتر در محلی موسوم به خومدشو ، که با متزیش،در نزدیکی تخت جمشید یکی دانسته شده است، تجارت می کرده اند. همان ایتی - مردوک - بلاتو چهار بار در آنجا قراردادهایی بسته است؛ وی در آنجا #بردگانی را (که نامهای ایرانی دارند) می خرد و پیش از آنکه آنان را یک بار دیگر به اولین شریک تجارتی خود در متزیش بفروشد، در بابل به فروش می رساند. این اسناد حاوی اطلاعات فراوان است، از جمله نشان میدهند که اگی بی ها توانسته بودند خود را با شرایط جدیدی که بر اثر فتح #بابل به دست #پارسیان پدید آمده بود، انطباق دهند. فاتحان نیز کاملا توانسته بودند از امکاناتی که ساختارها و سلسله مراتبهای بابلی در برابرشان نهاده بود، بهره برداری کنند.🔻
📚پییربریان،امپراتوریهخامنشیان،ترجمه ناهید فروغان،انتشارات فرزان روز، صفحه۹۷
goo.gl/gvqi2E 👈🏻 اسکن کتاب
⚠️نکته ای که در این الواح به وضوح به چشم میخورد،آنست که بازار #برده فروشی در نزدیکی تخت جمشید یک بازار معروف و نام آشنا در منطقه بوده است، و تجار انسان از مناطق دور و نزدیک برای بردگان ایرانی، زنان و دختران ایرانی به پارس ب
می آمدند.
✍🏻 محقق : #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism