تقلایی برای خروج از باتلاق!
به قلم محمد پورعلی
پس از آنکه نگارنده در نوشتار قبلی فلسفه ناپاک اسپندارمذ را ثابت کردم و نشان دادم اسپندارمذ بزرگداشت عشق پدر(اهورا مزدا) به دختر(سپندارمذ) است.
رجوع کنید به 👇
w57.ir/4ck
زرتشتیان به زعم خود چنین پاسخ دادند که :
"عشق و همبستری میان اهورا مزدا به عنوان پدر با دخترش سپندارمذ ماجرایی اسطوره ای و سمبلیک است!"
برای یافتن پاسخ باید دید موبدان و بزرگان زرتشتی در باره این بخش از اوستا چه برداشتی داشته اند.
در صف بزرگان زرتشتی بلاشک باید به کرتیر صاحب اختیار موبدان و رهبر دینی زرتشتیان عصر ساسانی اشاره کرد.
کرتیر موبد پرنفوذ در حکومت ساسانی که از خود کتیبه های متعددی به جاگذاشته است، در کتیبه معروف خود بنام [کتیبه سر مشهد] از جمله دستاورد های دینی متعددش، من جمله نابودی معابد و عبادت گاه های دیگر ادیان، کشتار بی رحمانه یهودیان،بوداییان،برهمانان و مسیحیان صراحتا و با افتخار بیان میدارد که در پی اشاعه زناشویی خوئتودثه که به فارسی میانه خوِدُدَه (خویَدودَه) گفته می شود.
سند : کتیبه سرمشهد، سطر ۴۵
زرتشتی پژوه نام آشنا خانم مری بویس، ذیل همین بند از کتیبه کرتیر عبارت خوئتودثه را زناشویی با اعضای خانواده معرفی می کند و اضافه می کند که بر اساس همین دستور دینی کرتیر اردشیر بابکان ساسانی با دِنَک(دختر خود) و شاپور اول ساسانی هم با دختر خویش آدور ناهید زناشویی کرد!
سند : مری بویس،مري بويس، زرتشتيان باورها و آداب دينی آنها،صفحه ۱۴۱
آذر فَرنبَغ فَرُخزادان موبدِموبدان و رهبر زرتشتیان ایران در سده سوم هجری بود که مردان فرخ اهورمزد دادان فیلسوف،متکلم زرتشتی در سده سوم هجری در کتاب معروف خویش [شگند گمانیک وزار] از وی با القابی چون 《پیشوای بهدینان(زرتشتیان)》،《بزرگترین فرزانه》،《پارسا》 یاده کرده و به گفته های آذر فرنبغ فرخزادان استناد کرده است.
ر.ک حسن رضائی باغ بیدی،روایت های آذر فرنبغ فرخزادان، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی،تهران۱۳۸۴،مقدمه
فرنبغ فرخزادان در کتاب خود [دینکرد] که دانش نامه دین زرتشتی لقب گرفته است، یک فصل از کتاب خود را به خویدوده و بیان فواید و باید های چنین ازدواجی اختصاص داده است!
در فصل ۱۸ کتاب پنجم دینکرد (درباره خویدوده) چنین می خوانیم :
۱)در باره خویدوده (ازدواج با محارم)
۲)برای هرکس که درباره انجام ندادن آن به مجادله بپردازد،باید مسلما با اقامه دعوا دلیل منطقی (!) عرضه کرد و اورا در مورد مواخذه قرار داد(گرفتار کرد) و به هیچ وجه روی برائت پیدا نمی کند تا هنگامی که آنرا انجام دهد.
۳) و نیز دلیل این که مردم باید این کار را بکنند این است که به طور مطمئن و آشکار (این کار) به همین گونه در آغاز آفرینش، از سوی آفریدگار(اهورا مزدا) انجام شده است!
سند : کتاب پنجم دینکرد، صفحه ۶۰
آذر فرنبغ فرخزادان دقیقا به ازدواج اهورا مزدا و سپندارمذ اشاره می کند و طبق آن چنین فتوا(دستور دینی) می دهد.
کتاب دادِستان دینی یا پرسشنامه از تألیفات منوچهر پورِ یودانیام یا مینوشچهر پورِ یودانیام از رهبران زرتشتیان ایران و از موبدان و حکیمان نامدار زرتشتی در قرن سوم هجری و صاحب مقام و عنوان موبدان موبد یا مَسمغان (والاترین مقام روحانی در آیین زرتشت که به معنای رهبری آنان است)، در عصر خود بود. و از جمله دانشنامههای دینی زرتشتی به زبان فارسی میانه است.
وی در کتاب خود در روایت همراه دادستان چهارعمل پسندیده در دین زردشتی را این چنین ذکر می کند:
“gyāg(-ē) paydāg kū ohrmazd be ō zarduxšt guft kū čahār tis ēn pahlom yazišn
ī ohrmazd ī xwadāy ud ātaxš ēsm ud bōy ud zōhr dādan ud mard ī ahlaw
šnāyēnīdan ud kē abāg burdār ayāb duxt ayāb abāg xwah xwēdōdah kunēd”.
ترجمه :
جایی پیداست که هرمزد(اهورامزدا) به زردشت گفت: که این چهار چیز برترین است: هرمزد خدای را نیایش کردن، به آتش هیزم و بوی خوش و زوهر دادن، مرد پرهیزگار را خشنود کردن و کسی که با مادر (burr)یا دختر(duxt)یا با خواهر(xwah)خویدوده کند.
سند :
PRADD II, I I and I SCI , 51.
چند سند فوق تنها گوشه ای از نظرات موبدان بزرگ زرتشتی پیرامون فلسفه اسپندارمذ و عشق ناپاک اهورا مزدا به دخترش بود.
حال باید از زرتشتی گرایان و مبلغین زرتشتی پرسید به راستی چرا دنبال احیا و اشاعه چنین عشق ناپاکی میان جوانان ایرانی هستید؟!
✅ @Anti_Archaism
🔻5 اسفند: جشن اسپندارمذ مشهور به روز ولنتاین آریایی
اما به راستی اسپندارمذ که بود؟! و چه کسی عاشق او بود؟ 👈🏻 او دختر اهورامزدا و معشوق او بود که با یکدیگر آمیزش هم داشتند
#سپندارمذ #اسپندارمذگان #سپندارمذگان #ولنتاین_آریایی #اهورامزدا #زرتشت #مزدیسنا
✅ @Anti_Archaism
✅جشن سده
🔹مفصلترین گزارش تاریخی از جشن سده برمیخوریم که به برگزاری این جشن در دورۀ حکومت مرداویج زیاری بازمیگردد و شرح آن در الکامل (ابناثیر، ۸ / ۲۹۸- ۲۹۹)، تجارب الامم (ابوعلی مسکویه، ۱ / ۳۱۰-۳۱۱)، المختصر فی اخبار البشر (ابوالفدا، ۲ / ۸۲) و مجمل التواریخ و القصص (ص ۳۹۰) آمده است. آدام متز خلاصهای از این روایت را در کتاب خویش نقل کرده است: «مشهورترین آتشبازیهای شبانۀ قرن چهارم در سال ۳۲۳ ق، به دستور مرداویج ترتیب داده شد. از مدتها پیشتر، هیزم بسیار و نفت فراوان از دورترین نقاط در وادی زرینرود، نزدیک اصفهان، گرد آورده بودند و نفتاندازان و آذینبندان حاضر کرده، شمعهای عظیم ریختند و کوه و تپهای مشرف بر شهر نماند، مگر آنکه هیزم و خار بسیار در آنجا انباشتند، و به تعداد زیاد کلاغ زنده گرفته، بر چنگال و منقارهایشان گردوهای پر از نفت و فتیله آویختند و در نشستنگاه خاص مرداویج مجسمهها و ستونهای شمعی بزرگ برآوردند و طبق برنامه در ساعت معین در کوهها و تپهها و دشت آتش افروخته شد و فتیلۀ پرندگان را هم آتش زده، پرواز دادند» (۲ / ۴۶۲).
گزارش تاریخی دیگر از برگزاری جشن سده مربوط به دورۀ غزنویان است: در ماه صفر ۴۲۶، هنگامی که امیر مسعود غزنوی (سل ۴۲۱-۴۳۲ ق) با سپاه خود به سوی مرو میرفت، چون سده نزدیک بود، دستور داد لشکریان در راه مرو سراپرده زنند و پس از برگزاری جشن سده، به راه خود ادامه دهند. سپاهیان در کنار جوی آب بزرگی که در صحرا بود، به کمک چوبهای بلند، چهارطاقهایی ساختند و آنها را از شاخههای خشک انباشتند، به اندازهای که به بلندای کوهی رسید. در شب سده، امیر در زیر سایبانی در کنار جوی آب نشست و ندیمان و مطربان آمدند، آتش به هیزمها زده شد و کبوتران و ددان نفتآلود را رها کردند که از میان آتش شروع به دویدن کنند؛ گزارش شده است که شعلههای این آتش به اندازهای بلند بوده که تا ۱۰ فرسنگ آنسوتر دیده میشده است. بیهقی، گزارشگر این واقعه، نوشته است: «چنان سدهای بود که دیگر آنچنان ندیدم» (۲ / ۶۶۶-۶۶۷).
همچنین نفتاندودکردن جانوران و پرندگان و بستن بافههای گیاه به پای آنها و رهاکردنشان در آتش به قصد شادی و خوشگذرانی در این منابع آمده است. (ابوعلی مسکویه، ۱ / ۳۱۰؛ ابناثیر، ۸ / ۲۹۸؛ بیرونی، التفهیم، ۲۵۷؛ قزوینی، ۸۰؛ دمشقی، ۳۶۶؛ میبدی، ۱۰۰)
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
#کنفرانس
موضوع:#اوستا زیرذره بین
ارائه دهنده: جناب #پورعلی
زمان ومکان :
سه شنبه 1398/12/6 ساعت:21
سوپرگروه نقدباستانگرایی و زرتشت
لینک سوپرگروه تلگرامی :
https://t.me/joinchat/A-7fakNX6m4S-XmmzAeyww
@Anti_Archaism
🔻به خاطر یک مشت سکه !
هرودوت مورخ مشهور یونانی، در کتاب خود چنین می نویسد :
نیتو کریس،ملکه محبوب بابل دستور داد در بالای پر رفت و آمد ترین دروازه شهر در بالای سر رهگذران گوری معلق برایش بسازند و کتیبه ای را بر آن حک کنند :
((اگر یکی از شاهان جانشین من در بابل بی پول شود می تواند گور مرا بشکافد و هرچه میخواهد بردار،اما اگر به پول نیاز نداشته باشد نباید چنین کند...)) این مقبره تا قبل از پادشاهی داریوش یکم هخامنشی مورد احترام بود، اما داریوش به امید چند سکه بیشتر دستور داد مقبره را بی حرمت کنند ولی پولی در قبر نیافتند و تنهاجسدی بود با این کتیبه :
((اگر چنین آزمند(طمعکار) و سیری ناپذیر نبودی گور مرده ای را نمی گشودی))
سند : هرودوت،تاریخ هرودوت، کتاب یکم،بند ۱۸۷
#داریوش_هخامنشی #هخامنشیان #تاریخ_ایران #داریوش_اول #داریوش_یکم #کوروش #هرودوت
✅ @Anti_Archaism
🔻طوسی،حافظ تمدن ایرانِ اسلامی
🗓 ۵ اسفند،روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی مبارک
#خواجه_نصیرالدین_طوسی #طوسی #روز_مهندس #تمدن_اسلامی #دانش_اسلامی #حکمت_اسلامی
✅ @Anti_Archaism
🔻ضد عفونی به روشِ زرتشتی ...!
در دین زرتشتی، غسلی وجود دارد به نام بَرَشنوم (Barašnom / Barashnum). این غسل با ادرار گاو، خاک و آب انجام میشود و به همراه وِردها و دعاهایی که باید خوانده شود، روی هم رفته 9 شبانه روز طول میکشد و در تمام این ایام، شخص در حالت قرنطینه و دور از دیگران قرار میگیرد.
#برشنوم #غسل_ادرار #ادرار_گاو #غسل_زرتشتی #زرتشت #اوستا #موبد #تاریخ_ایران #مزدیسنا #دین_بهی #خرافه #کرونا #ویروس #کثافت
✅ @Anti_Archaism
🔻 دین زرتشتی : زن نافرمانی کرد؛ بدنش را داغ کن !
بر اساس پندار نیک زرتشتی ،به شوهران در مواردی اجازه داده که زن را #داغ کنند (با شیء داغی مثل آهن بدن زن را بسوزانند)...
#پندار_زرتشت #پندار_نیک #زرتشت #زرتشتیان #پهلوی #همسر_آزاری #جنون #وحشی_گری #دین_زرتشت #مزدیسنا #موبد #اوستا #برده
✅ @Anti_Archaism
🔻رسم باستانیِ غیر بهداشتی...!
#هخامنشیان #کوروش #کورش #داریوش #ایران_باستان #بهداشت #بیماری #ویروس #کرونا #غیربهداشتی #لب_گرفتن #بغل #بوس #بوسیدن #زرتشت #مزدیسنا #اوستا
✅ @Anti_Archaism
🔻کورش و بردگی دخترکان خردسال بر اساس متون یهودی !
#برده #برده_داری #کورش #کوروش #کوروش_هخامنشی #هخامنشیان #تاریخ_ایران #کودک_همسری
✅ @Anti_Archaism
🔻اَوِستا و تیر خلاص بر پیکر بیماران !
بر اساس اوستا افراد معلول و بیمار نباید زنده بمانند و محکوم به نابودی هستد :
"مباد که گوژپشت، گوژسینه، بی پُشت، خُل، دَریوَکَ (بدکار)، دَیوَک (فریبکار)، کـَسویش (ناقص)، ویزباریش (حسود)، تباه دندان، پیسِ جدا کرده تن (مبتلا به بیماری جذام) و هیچ یک از دیگر داغ خوردگان اهریمن (دیگر بیماران)، بدان جا راه یابند."
اوستا، ترجمه دکتر دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، 1391. ج 2 ص 671
✅ @Anti_Archaism
🌸 گروه پژوهشی آرتا،ولادت امام علی علیه السلام آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی شهامت و دیانت را بر عاشقان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نماید🌸
✅ @Anti_Archaism