eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1هزار ویدیو
103 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️نقدی کاملی بر سخنرانی ایران سرزمین نجیب زادگان جناب رائفی پور گرامی این کنفرانس صوتی در نقد این سخنرانی چند سال پیش اجرا شده و اسناد ارائه شد هر عزیزی که مایل به دریافت سند بود با کمال میل در خدمت ایشون هستیم همچنین این مطلب را مطالعه کنید@Anti_Archaism
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮ ╰─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─╯ ✅موضوع: ⊹━━❁ چرا مقام کوروش تقریبا از تمامی پیامبران بنی اسرائیل بالاتر است، تقریبا به اکثر پیامبران خودشون یه تهمتی زدند اما برای کوروش سنگ تمام گذاشتد، آیا شک برانگیز نیست؟ ⊹━━❁ همتی متخصص کتاب مقدس ❁━━⊹ کوروش در کتاب مقدس حتی بالاتر از حضرت موسی (ع) توصیف شده است. حضرت موسی (ع) بنی اسرائیل را با معجزه و قدرت خدا از مصر بیرون آورد، آنهم با کلی رنج و زحمت و کشتارهای فراوان در مسیر حرکت شان بطرف سرزمین موعود. در نهایت هم نتوانست به سرزمین موعود وارد شود. (که البته داستانش مفصّل است. خود بنی اسرائیل از حضرت موسی ع سرپیچی کردند و در بیابان ها آواره شدند و مردند.) اما کوروش بدون اینکه کوچکترین زحمتی متوجه بنی اسرائیل شود آنها را از تبعید رهانید و تمام دارایی های شان را به خودشان بازپس داد. از جمله کارهای کوروش (آنطور که در تاناخ و تالمود نوشته شده است) بازسازی معبد، آزادی های فراوان مذهبی و تجاری، و احتمالا معافیت از پرداخت مالیات، وارد کردن سران یهود در مدیریت دولتی محلی و گاها کشوری، ... بوده است. کوروش تنها غیر یهودی است که در کتاب مقدس القابی مانند مسیح [اشعیا 45 : 1]، شبان خدا [اشعیا 44 : 28]، و مالک تمام دنیا [عزرا 1 : 2] را دریافت کرده است. شاید علت این همه تمجید و پرهیز از ترور شخصیتی او در کتاب مقدس (که عادت معمول نویسندگان آن است) این باشد که بیشتر این مطالب در زمان پادشاهی کوروش نوشته شده است و یهودیان برای جلب نظر بیشتر او از هر گونه منفی نگاری و توهین به او پرهیز نموده اند. شاید اگر آبراهام، لوت، ییتضخک و یاکوب نیز در زمان نگارش سفر پیدایش زنده، حاضر و صاحب قدرت بودند، نویسندگان کتاب مقدس به آنها توهین نمی کردند. بعد از اتمام سلطه کوروش بر فلسطین، برخی مفسرین سعی در بازتاب منفی در باره ایرانیان داشتند. معروف ترین آنها خاخام قرن چهارم میلادی بنام راو یوسف (Rav Joseph) بود که تفسیری کاملا متفاوت از عبارات مربوط به کوروش داشت بطوری که کوروش را پادشاهی بی کفایت و بی لیاقت به تصویر کشید. وی نه تنها کوروش را مسیح خدا نمی خواند، بلکه اشعیا 45 : 1 را طوری تفسیر کرد که گویی خدا با مسیح سخن می گوید و از بی کفایتی کوروش شاکی است. او ایرانی ها را مانند خرس می دانست، که ناشی از تفسیر مکاشفه دانیال در فصل هفتم بود. (دانیال 7 : 5) فراموش نکنیم که این عالم یهودی از بزرگان رده اول بود و مقام مذهبی و علمی بالایی در میان یهودیان زمان خود داشت بطوریکه تالمود بارها از او یاد می کند. حال چند احتمال را می توان داد: 1⃣ اول اینکه ممکنست متن زمان راو یوسف متفاوت با متن امروزی بوده یا اینکه متن دوپهلو است و می تواند هر دو معنی (مسیح خواندن کوروش یا شکوه و شکایت از بی کفایتی او) را بدهد. 2⃣و یا اینکه یهودیان برای حفظ موقعیت خود مجبور به تمجید کوروش بودند و به محض تضعیف ایرانیان، حرف دلشان را زدند.  دو متن پایین که از کتاب «تالمود ایرانی، شاهی سکوندا» نقل شده است،  نمونه ای از اقدامات برخی علمای یهودی بعد از پایان سلطه ایرانیان است. سپس دیگر را دیدم، اژدهایی دیگر، که مانند خرس بود." (دانیال 7 : 5) راو یوسف چنین تعلیم داد: این به پارسیان (اشاره دارد)، که مانند خرس می خورند و می نوشند، جسما مانند خرس هستند، موی بلند مانند خرس دارند، و همچون خرس آرام نمی گیرند (استراحت نمی کنند). زمانی که راو آمی یک پارسی می دید، چنین می گفت: اینجا یک خرس در حال پرسه زدن است. خاخام ناخمان بن خاخام خیسدا تفسیر می کند: این چی است که نوشته شده، "چنین گفت پروردگار به کوروش، آن مسیح اش"؟ یعنی چه، آیا کوروش مسیح اوست؟ بلکه خدای سبحان به مسیح اش چنین گفت: از کوروش شکایت به تو می کنم. گفتم: "او خانه مرا بسازد و تبعیدیان مرا بازگرداند" (ر.ک. اشعیا 46 : 13). با اینحال او گفت: "کیست در میان شما تمامی امت اش، خدایش با او باشد، و او را اجازه دهد بالا (به اورشلیم) رود" -(عزرا 1 : 3). ✍️ استاد @christianityandbible@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
Petra.pdf
3.65M
بررسی شبهه از جناب بررسی مستندی به نام «شهرمقدس» یا «The sacred city» از شخصی به نام «دَن گیبسون»میباشد.آقای گیبسون کتابی به نام «جغرافیای قرآنی» نوشته اند (انتشار2011میلادی ) و در آنجا منکر شهری به نام مکه میشود!به عقیده ی او مشخصاتی که برای مکه ذکر شده برای شهر «پِترا» می باشد! @Anti_Archaism
✅با آرزوی موفقیت برای عزیزانی که کنکور داشتند پاسخ چند سوال تاریخ ایران باستان رشته علوم انسانی سوال 186 پاسخ گزینه 1 سوال 187 پاسخ گزینه 3 سوال 188 پاسخ گزینه 1 سوال 189 پاسخ گزینه 2 سوال 190 پاسخ گزینه 4 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅پاره کردن نامه پیامبر توسط خسرو پرویز در منابع تاریخی 🔹در تاریخ آمده است که پیامبر اسلام برای پادشاه ایران خسرو پرویز نامه ایی نوشت اما خسرو پرویز بخاطر غرور نامه پیامبر رو پاره کرد. حال نظری بیفکنیم به منابع مختلفی که به پاره کردن نامه اشاره کرده اند 1⃣تاریخ ابن خلدون 📝.. فمزّق كسرى كتاب النبيّ صلى الله عليه وآله وسلم.. کسری، نامه پیامبر (ص) را پاره کرد 🌐https://b2n.ir/a84875 2⃣ابن بلخی در تاریخش علت پاره کردن نامه را چنین بیان می‌کند که: پرویز خشم گرفت بر فرستاده پیغمبر (ص) و نامه بدرید و گفت چرا نام خویش پیشتر از نام من نبشت 🌐https://b2n.ir/b12519 3⃣التنبيه والاشراف نویسنده : المسعودي، علي بن 📝فمزق كتاب رسول الله صلّى الله عليه وسلّم، پاره‌ کرد نامه رسول الله (ص) 🌐https://b2n.ir/s30592 4⃣البدايه والنهايه، ابن كثير  📝فَلَمَّا قَرَأَهُ كِسْرَى مَزَّقَهُ هنگامی که نامه قرائت شد، کسری آن را پاره کرد 🌐https://b2n.ir/b97377 5⃣الطبقات الكبرى : ابن سعد 📝إلى كسرى فلما قرأه خرقه 🌐https://b2n.ir/n36541 6⃣تاريخ الاسلام - ت تدمري نویسنده : الذهبي، شمس الدين 📝حِينَ مَزَّقَ كِتَابَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. پاره کرد نامه نبی (ص) 🌐https://b2n.ir/h24946 7⃣الإصابة في تمييز الصحابة نویسنده : العسقلاني، ابن حجر 📝قال: لما قدم كتاب رسول اللَّه (صلى اللَّه عليه و سلّم) إلى كسرى، و قرأه و مزقه كتب کسری نامه را پاره کرد 🌐https://b2n.ir/k37564 8⃣تاریخ طبری 📝پیامبر اسلام در نامه ایی خطاب به خسرو پرویز پادشاه ساسانی می نویسد : "از محمد پیامبر خدا به بزرگ پارسیان".... خسرو نامه رو بدرید... 🌐https://b2n.ir/104047@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
👤مری بویس تاریخدان و زرتشتی شناس معروف: برخی فکر می کنند( ) نماد خاص زرتشتی است در صورتی که خاستگاه مصری دارد و نماد خورشید و حوروس است . 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅سوالات بسیار جالب یزدان صفایی دانشجوی دکتری تاریخ در مورد دین هخامنشیان ▪️نماد بالدار که اهورامزدا است بن مایه های غیر ایرانی دارد ▪️وجود خدایان آریایی غیر زرتشتی در الواح تخت جمشید همچنین بنگرید به دین هخامنشیان از دیدگاه هنکلمن دین هخامنشیان از دیدگاه داندامایف دین کوروش از دیدگاه ريچارد برگر اهورا مزدا (فروهر) نمادی مصری و غیر ایرانی@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
باور زرتشتی: زنان اگر مجرد بمانند مستحق مرگ هستند. اما مردان نه! 📚شایست ناشایست، ترجمه و آوانویسی: دکتر کتایون مزداپور، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1369. ص 128 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅هم صحبتی با زنان دَشتان(عادت ماهیانه) باعث کاهش خرد، هوش، حافظه و دیگر حواس می شود یکی از ظلم هایی که در حق زنان در آیین زرتشت وجود دارد در زمان عادت ماهیانه است. در کتاب دینکرد که از مهم ترین کتب زرتشتیان می باشد در مورد زنی که دشتان (عادت ماهیانه) شده است نوشته شده که نباید نزدیک زنان دشتان شد زیرا هم صحبتی با چنین زنی باعث ضرر به هوش، حافظه، خرد و دیگر حواس می شود. همچنین بیان شده است که نزدیک شدن زن عادت شده به مواد غذایی باعث کاهش و بی مزه شدن مواد غذایی می شود. کتاب پنجم دینکرد، صفحه 98 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅زرتشت شخصیت غیر ایرانی، که هرگز در ایران کنونی پا نگذاشت جلال الدین آشتیانی پس از بررسی مفصل زادگاه زرتشت به این نتیجه می رسد: «زرتشت در اطراف دریاچه آرال در بین آریاییانی که اجداد مهاجران هند و ایران بوده اند، می زیسته است. نام زرتشت خود یکی از دلایل بارز وابستگی اوست به منطقه ی باختر یا باکتریا… برخلاف تأکید محققان، زرتشت نه پیغمبر ایرانیان است و نه پیغمبر ایرانی بلکه او یک آریایی است که به ایران کنونی هرگز قدم ننهاده بوده است. و زمانی که مادها و پارس ها دولتی در ایران تشکیل داده و ایرانی به وجود آوردند، قرن های متمادی از ظهور زرتشت گذشته بوده است». 📚منبع:زرتشت مزدیسنا و حکومت،جلال الدین آشتیانی،ص ۵۷ ـ ۵۸ ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ از نبرد اولایی(کرخه) چه می دانید؟ ⛔️کسانی که برای دفاع از این مرز و بوم سرها داده اند ⛔️با دیدن فیلم به برخی حقایق ناگفته تاریخ آشنا شوید https://www.britishmuseum.org/collection/object/W_1856-0909-53 لینک موزه بریتانیا که این کتیبه آشوری در آن است وارد شدید روی تصاوير (images) کلیک کنید و با علامت مثبت زوم کنید https://www.britishmuseum.org/collection/object/W_1851-0902-8-a موزه بریتانیا که کتیبه دیگر که موبوط به سربریدن شاه ایران در میدان جنگ است رو نشون میده وارد شدید روی تصاویر (images) کلیک کنید و با علامت مثبت زوم کنید ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅قربانی خونین برای خدایان توسط هخامنشیان رومن گیرشمن ایران شناس معروف اذعان می کند که پارسیان، خدایان خود را با قربانیهای خونین عبادت می کردند. ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، صفحه 173 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻پلوتارک مورخ باستانی(قرن اول میلادی ) می نویسد : ✅ایرانیان غیرت را سخت نگه می دارند نه تنها همسرهای خود بلکه زر خرید یا برگزیدگان را نیز می پایندو‌چنان نگاهشان می دارندکه همیشه باید درون خانه باشند و از در نیایند وهرگاه سفر بکنند آنان را در چادرهای در بسته که از هرسوی آنان را فرا می گیرد جا داده بر روی گردونه ها می نشانند. 📚ایرانیان و یونانیان به روایت پلوتارک ص۶۱ تذکر : پاورقی نوشته مترجم است . گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
نقش موبدان(روحانیون) زرتشتی در تعیین شاهان ساسانی موبدان باید اطمینان پیدا می کردند که فرمانروای مورد نظر همانطور که در دین زردشتی آمده است ، از دین مزدیسنی پیروی می کند. در عصر ساسانی ، دین و دولت( حکومت ) خواهران دوقلو بودند و وظیفه پادشاه حمایت از دین بود. 📚تاریخ ایران کمبریج جلد ۳ ص ۳۴ ✅همچنین در نامه تنسر از منابع مهم زرتشتی داریم : "دین و ملک هر دو به یه شکم زادند و هرگز از هم جدا نشوند" 📚اسکن منبع: کلیک و کلیک ✅و در کتاب دینکرد که به دانشنامه مزدیسنا معروف است آمده است : "همانا ارکان شهریاری متکی بر دین است و دین بر شهریاری است... این دو از یک جدایی ناپذیرند" 📚اسکن منبع: کلیک و کلیک گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅پرسش و پاسخ از استاد همتی متخصص کتاب مقدس 🔻موضوع: ⊹━━❁ آیا طبق کتاب دانیال کوروش همان ذوالقرنین است؟ ⊹━━❁ در باره همانی کوروش و ذوالقرنین اختلاف نظر بین مفسرین و علمای اسلامی است. مثلا مولانا ابوالکلام آزاد، متفکر هندی، این دو را یکی می داند (و علامه طباطبایی هم همین نظر را داشتند) اما از نظر تاریخی هیچ سند محکمی برای اثبات آن یافت نشده است. نه کتاب مقدس و نه قرآن هیچ عبارت صریحی برای تایید یا رد این دو نظریه ندارند. نزدیکترین عبارت کتاب مقدس به این مسئله دانیال 8 : 20 است که می نویسد: اما آن قوچ صاحب دو شاخ که آن را دیدی پادشاهان مادیان و فارسیان می‌باشد. در این عبارت رویای دانیال توسط فرشته تعبیر میشود. دو شاخ قوچ معرف پادشاهان مادیان و فارسیان هستند و این بمعنی یک پادشاه با دو شاخ نیست، آنطور که برخی تصور کرده اند. ✍️ استاد اسماعیل همتی توضیح تکمیلی اینکه عبارت بعل حکرنیم که در این بخش کتاب دانیال آمده است اشاره به شاهان هخامنشی (سلسله هخامنشیان) دارد نه کوروش. 🆔 t.me/christianityandbible@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻ارزش زن در تفکر زرتشتیان : زرتشتیان،دختران و زنان خود را در ایام عادت ماهانه (حیض) در و نگه می داشتند.چون معتقد بودند زنان و دختران در این ایام،نجس و پلید هستند. 📚منبع: مری بویس،زردشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها،ترجمه عسکر بهرامی،ص۲۱۴ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻بر اساس پندار نیک زرتشتی اتاق زن دَشتان(حیض) از مستراح بدتر است! از همه بانوان ایرانی معذرت میخوام ولی این نظر دین زرتشتی نسبت به زنان است...😔🌸 @Anti_Archaism
🔻بر اساس پندار نیک زرتشتی تا چند دهه ی پیش، می بایست زنان زرتشتی دشتان، در مدت حیض، در اتاقی به دور از مردمان، زندگی کنند با امکانات اندک. از نظر کتاب «شایست ناشایست» ـ از منابع مهم فقهی زرتشتیان و باقی مانده از زمان ساسانیان ـ آن اتاق آلوده تر از توالت بود. درخور ذکر است که نباید توالت در آن دوران را با توالت های بهداشتی و کاشیکاری شده ی امروز مقایسه کرد. مستراح ها بسیار آلوده، بدمنظر و… بودند. در این کتاب آمده است که درِ هر مکانی را که آلودگی آن کمتر است، می توان برای جایی به کار برد که آلودگی اش بیشتر است. لذا کار گذاشتن درِ مستراح برای اتاق زن دشتان را اجازه داده است. در «شایست نا شایست» ص ۲۹ می خوانیم: «درِ مستراح را به آنِ (= درِ) خانه دشتان (= جای اقامت زنان قاعده) می توان <به کار> برد، و آن (= در) خانه دشتان را به عنوان آنِ (= درِ) دخمه می توان <به کار> برد، و آنِ (= درِ) دخمه را برای هیچ چیز <به> کار نشاید برد: آن را که <آلودگی> سبک تر <باشد>، برای آن <جایگاه> که <آلودگی آن، بیشتر> گران <باشد>، می توان <به کار> برد». @Anti_Archaism
‍ ‍ 📌مقایسه اسلام و زرتشت درباره احترام  به دختر و زن  در زمان حیض 🔻اسلام قرآن در این مورد می فرماید: بگو: رنجی است برای بانوان. وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ اَذی (بقره ۲۲۲) همان گونه که از متن آیه مشخص است یه درد و یه سختی برای بانوان است. در احادیث از پیامبر(ص) داریم : 🌿هر خانمی که در ایام حیض از دنیا برود، شهید است( مَنْ مَاتَتْ فِي حَيْضِهَا مَاتَتْ شَهِيدَة؟ 🌿باز پیامبر می فرماید: الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، قَالَ النَّبِيُّ ص: حَيْضُ يَوْمٍ لَكُنَّ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا؛تحمل درد یک روز عادت برای شما از عبادت یک سال که شبهایش را شب زنده داری و روز هایش را روزه داری کنید بهتر است. (منبع ۲ حدیث،مستدرك الوسائل‏، انتشارات موسسه آل البيت، ج2، ص41)   ـ او مانند زنهای دیگر زندگی می کند و فقط روزه نمی گیرد و نماز نمی خواند. شاید دلیلش ملاحظه ی ناخوشی اوست. 🔻زرتشتیان آنها بر این اعتقاد بوده اند که وقتی زنی حیض (دشتان) می شود دیوی بسیار قوی و مسری درون آنها نفوذ پیدا می کند لذا باید از مردم و جامعه دور نگه داشته شوند تا سرایت به دیگران پیدا نکند. -همین که زن حیض شد، باید لباس ها و لوازم همراه خود را در آورد و لباس ویژه بپوشد و (تا پایان دوره ی قاعدگی) در محل مخصوص زنان حائض اوستا بخواند و… ـ اگر زن حائض پا بر بالش و فرش بگذارد، آن دو ناپاک می شوند. ـ اگر خوراک پخته سه گام با زن دشتان (حائض) فاصله داشته باشد ناپاک می شود ـ اگر به آب نگاه کند یک فرمان گناه کرده. اگر در آب برود پانزده تنافور گناه مرتکب شده. اگر در باران برود برای هر قطره باران که بر او بریزد، پانزده تنافور گناه مرتکب شده است ـ اگر به خورشید یا هر روشنی دیگر (= ماه و ستارگان) یا به چارپا و گیاه نگاه کند و یا با مرد اشو هم سخن شود، گناه کرده و ناپاکی را به آنها منتقل کرده است؛ چون دیو زن دشتان (حائض) بسیار نیرومند و مسری است و در حالی که در بدن حائض است، از طریق نگاه او به چیزهای دیگر سرایت کرده آنها را ناپاک می گرداند. -اگر زیر باران برود به هر قطره بارانی که بروی وی فرود بیاد ۱۵ تنافر گناه به گردن وی است منبع: شایست ناشایست،فصل ۳، کتایون مزداپور 🔹لینک اسکن https://b2n.ir/m30352@Anti_Archaism|گروه پژوهشی آرتا
✅زن در ایام عادت ماهیانه در حکم روسپی و لکه ننگی برای آفرینش نیک است 🔹خانم مری بویس از زرتشتی پژوهان برجسته و کسی که حدود یه سال در بین زرتشتیان زندگی کرد درباره عادت ماهیانه زنان زرتشتی می نویسد : 🔻"در آیین زرتشت، زن به سبب عادت ماهیانه ناپاک و نجس دانسته می شود. در زمان عادت ماهیانه،کودکان را با زبان خوش یا به زور از مادر جدا می کنند. شیرخوار نوزاد را به سبب تماس با مادر نجس محسوب میشود. خلاصه آنکه زن هر چه عفیف و نجیب بوده، در رعایت فرایض دینی سخت کوش و استوار باشد ، در ایام قاعدگی ماهیانه در حکم روسپی و لکه ننگی برای آفرینش نیک هست. تاریخ کیش زرتشت جلد اول ص ۳۵۰ و ۳۵۱ همچنین بنگرید به موارد زیر کلیک کنید کلیک کنید کلیک کنید کلیک کنید@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅نماز در دین زرتشتی: موبد دکتر اردشیر بهی 🔹بر والدین واجب هست که فرزندان خود را تشویق نمایند تا هر چه زودتر (حداکثر تا 15 سالگی) دانش دینی را فرا گیرند 🔹و بنابر همین باور تمامی گناهان آنان یعنی کودکان زیر 15 سال پیش از سدره پوش شدن به پای والدین شان نوشته می شود😳 📚نماز در دین زرتشتی، موبد دکتر اردشیر بهی، چاپ انتشارات فروهر، چاپ دوم گروه پژوهشی آرتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻رد سخن هرودت در این مورد که هخامنشیان برای خدایان خود پرستشگاه نداشته و تصویر برای خدایان خود نمی تراشیدن(عابدی، دانشجوی دکترای باستان شناسی  دانشگاه‌ تهران) 🔻همچنین دکتر سوران گویری اشاره می کند این نظر هرودت الان دیگر رد شده است 📚https://b2n.ir/e51712 📚https://b2n.ir/z05762@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ عامل انحطاط دین زرتشت موبدان(روحانیون زرتشتی) بوده اند نه مسلمانان 📜 مستشرق معروف "هانری ماسه" می‌نویسد «درباره دین باستانی، باید گفت که مسلمانان همان امتیازی که برای دین یهود و مسیحیت قایل بودند برای آن نیز قایل می‌شدند؛ زیرا این دین نیز دارای کتاب‌هایی بود. آزادی دین زردشت با پرداخت جزیه و تضمین احترام آتشکده‌ها همراه بود. چنانکه تا سه قرن پس از هجوم عرب‌های مسلمان هنوز از این آتشکده‌ها دیده می‌شد و برای رتق و فتق امور داخلی، حکام عرب غالباً به موبدان متوسل می‌شدند. انحطاط دین زردشت بیشتر به دست همین مؤبدان بوده است نه مسلمانان ؛ زیرا سرسختی و آشتی ناپذیری آنان و آداب دینی محدودشان با نرمش و سادگی دین ا سلام منافات داشت». 📕 هانری ماسه، فردوسی و حماسه ملی، ترجمه مهدی روشن ضمیر، دیباچه ص15-16 .📕 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔹پاسخ به یه شبهه🔹 ✴️میگن مسلمانان هنگام ورود به ایران کافور را از نمک تشخیص نمی دادند!!!✴️ پاسخ👇 👈یکی از دلایلی که بارها اعلام شده کتب تواریخ صدر اسلام، روایی (شنيداری) است و نمیشه سند قطعی دانست همین است و باید محققانه مورد بررسی واقع شوند. چون نام کافور در قرآن آمده است. 📚 *إِنَّ الْأَبْرَارَ یشْرَبُونَ مِنْ کأْسٍ کانَ مِزَاجُهَا کافُورًا* سوره انسان آیه 5 🧐چگونه می توان باور کرد که مسلمانان از کافور بی اطلاع باشند وقتی که در قرآن آمده است! 🔻یا در احادیث فراوانی پیامبر به کافور اشاره کرده است رسول اکرم(ص)، علاوه برآنکه خلقت دنیوی خود را در کنار عطر و عنبر، کافور دانسته،[1] به‌عنوان یکی از درجات و یا پلکان بهشت نیز معرفی کرده است [2] و یا در روایت دیگری از ایشان، به‌عنوان خاک برای درختی در بهشت به نام طوبی قلمداد شده[3] و یا سایه آن درخت در خنکی چون کافور است[4]و یا ملات برای خانه‌ای در بهشت توصیف شده است.[5] در جای دیگر به عنوان رایحه‌ای خوشبو در خانه‌های بهشتی مطرح شده است[6] و یا در روایتی دیگر در توصیف حوض کوثر که مومنان از آن بهره می‌برند، طبع آن را در سردی و خنکی، همچون کافور معرفی کرده‌اند[7] ✅ 1-علی بن موسی(ع)، صحیفة الإمام الرضا(ع)، ۱۴۰۶ق، ص۴۷. ✅2- حسن بن علی(ع)، التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری(ع)، ۱۴۰۹ق، ص۳۳۴. ✅3- کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ۱۴۱۰ق، ص۲۱۲. ✅4- ابن بابویه، کمال الدین، ۱۳۷۷ش، ج۱، ص۲۶۶. ✅5- کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ۱۴۱۰ق، ص۵۹۴. ✅6- کلینی، بهشت کافی، ۱۳۸۱ش، ص۱۳۳. ✅7- ابن قولویه، کامل الزیارات، ۱۳۵۶ش، ص۱۰۲ 🔍حال بازم میشه مدعی شد مسلمانان از کافور بی اطلاع بودند!!! 📍جالب‌تر است بدانید یکی از آداب کفن کردن مسلمانان حنوط است که باید از کافور استفاده شود ⛔️لذا از این جماعتی که ابتدایات تاریخ را نمی دانند ابتدا خواهش می کنیم قرآن را خوانده ، سپس به احادیث صحیح مراجعه کرده و بعد به کتب روایی تاریخی بپردازند. ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا