eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.5هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1هزار ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
بیگانگی هخامنشیان با دین زرتشت به نقل از مرحوم زرینکوب : در دوران هخامنشی نه مغان دین زرتشتی داشتند و نه خانواده سلطنتی و با توجه به نقشی که مغان در اجرای مراسم مذهبی پارسیها داشتند و با در نظر گرفتن این نکته که آیین خاندان هخامنشی ممکن نیست با عقاید طبقات عامه طوایف پارسی مغایرت واقعی داشته ‌باشد ، پیداست که در این ادوار هنوز دین زرتشتی در بین پارسی‌ها نفوذ نداشته ‌است . منبع : تاریخ مردم ایران ، دکتر عبدالحسین زرینکوب ، موسسه انتشارات امیرکبیر ، تهران ، ۱۳۷۷ ، چاپ پنجم ، صفحه ۱۹۵ https://b2n.ir/b62011@Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
⭕️⭕️حکم اسلام و زرتشتیان هنگام تماس با مرده اسلام و زرتشتیان برای کسی که جنازه ی انسان را لمس کرده، احکامی را در نظر گرفته اند. این احکام را مقایسه می کنیم: 👈از نظر اسلام، کسی که جنازه ی انسان را لمس کند باید با آب پاکیزه غسل کند. شاید این کار نوعی مجازات باشد تا افراد در غیر ضرورت به مرده که آلوده به میکروب است، دست نزنند. 👈زرتشتیان برابر آنچه در فرگرد نهم وندیداد (بخشی از اوستا) آمده، اگر کسی با مرده ای تماس پیدا کند، دیو مرده در بدنش وارد می شود و لازم است به وسیله ی موبدی آشنا با دیوزدایی، از بدن او خارج شود. برای این کار به این صورت عمل می شود: به فاصله هایی معین داخل زمین، رو به جهات چهارگانه (شمال، جنوب، شرق، غرب) شیارهایی می کند و سوراخ هایی تعبیه می کند و سنگ هایی می چیند و اورادی خاص در زمان های مختلف زمزمه می کند. مرد ناپاک را با شرایطی دقیق وارد زمین کرده خود بیرون از زمین، ادرار گاو را، که با شرایطی بسیار وقت گیر قبلا تهیه شده، در ظرف هایی از سرب یا آهن، با لوله هایی دارای اندازه و ضخامت مشخص و… به سر فرد آلوده می ریزد. 👈هربار که پیشاب گاو را بر او می پاشد، دیو مرده از اندامی به اندام دیگر وی می گریزد. از سر به سوراخ های بینی، به پشت گردن، گوش چپ، گوش راست و… می گریزد. تا سرانجام به شست پای چپ می رسد و هرگاه این مراسم بسیار طولانی و ملالت آور درست و دقیق انجام شود با ریختن شاش گاو به شست پای چپ، دیو مرده به شکل مگس بزرگ و بسیار زشتی از بدن فرد آلوده می گریزد. ⭕️⭕️این پایان کار نیست. چون این کار در کنار شش سوراخ انجام می شود، موبد در کنار هر سوراخی ادعیه ای خاص می خواند و سرانجام قرنطینه صورت می گیرد. شخص آلوده چندین روز با لباس و خوراک ویژه و مراسمی خاص به تنهایی به سر می برد و پس از این مدت که معمولا سه روز است، دوباره با ادرار گاو غسل داده شستشو می شود و با اجازه ی موبدی که دیو را از وی دور ساخته می تواند به زندگی عادی باز گردد. 📚منبع: وندیداد، ج ۱، ص ۱۱۳، مقدمه شناسنامه کتاب: وندیداد، ترجمه و واژه نامه و یادداشت‌ها: هاشم رضی، تهران، فکر روز، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش. ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
✳️خروس تخم گذار😳 با مطالعه کتاب بندهش فصل ۹ ص۸۵ به یک نکته عجیب برخورد میکنیم خروسی که تخم میگذارد در این قسمت از کتاب بندهش امده: خروس که مرغ پروردش و پیش دخشه نیز خوانند به هرروز تخمی کند باشد نهانی ، باشد اشکارا ومیان مردمان ریند درمیان مرغان نر ، آن که تخم کند وافگند تنها خروس است که باشد به بینش مردمان بیفگند دانشنامه اساطیری جانوران ص۱۱۴ دکتر خسرو قلی زاده ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
📌پاسخ به شبهه کانال منتسب به زرتشتیان 📚شبهه: خداوند مسلمانان مکار و حیله گر است چون در قرآن گفته شده خداوند مکار است 📝پاسخ : 🔻برای هر واژه ای معانی متعدّدی بیان نموده اند که افراد ناشی، همواره همان اوّلین معنا را گرفته و باقی را رها می سازند. همچنین خیلی ها غافلند از این حقیقت که بسیاری از کلمات عربی که در فارسی نیز رائج شده اند، دگرگونی معنایی پیدا کرده اند. مثلاً حیله در زبان فارسی همواره معنای منفی دارد ؛ در حالی که حیله در زبان عربی به معنی چاره و راه حلّ عملی است ؛ لذا  قدما علم فیزیک را «علم الحیل» می گفتند. فرهنگ ابجدی گفته: « الحِیلَه – ج حِیَل [حیل و حول]: مهارت و نیک اندیشى ، قدرت تصرّف در کارها ؛ «لا حِیلهَ لی فى ما بیدی»: کارى نمىتوانم بکنم، از دستم کارى بر نمىآید؛ «مَا الْحِیلَه؟»: چه باید کرد؛ «لَم یَجِدْ حِیلَهً إلّا»: کارى نتوانست بکند مگر آنکه … » واژه ی مکر نیز در زبان فارسی همواره معنی منفی دارد ؛ در حالی در زبان عربی هم در معنی مثبت به کار می رود هم در معنی منفی. قاموس قرآن در معنی مکر گفته: « مکر: تدبیر ؛ اعمّ از آنکه در کار بد باشد یا در کار خوب.» در مفردات و اقرب الموارد گوید: « مکر آن است که شخص را به حیلهاى (روشی عملی) از مقصودش منصرف کنى و آن، دو نوع است محمود و مذموم. محمود آنست که از آن، کار خوبى مراد باشد و مذموم بعکس است.» در المنار گفته: « مکر در اصل، تدبیر مخفى است که مکر شده را به آنچه گمان نمی کرد می کشد» و لغتنامه ی التحقیق گفته: « أنّ الأصل الواحد فی المادّه: تدبیر و تقدیر للإضرار من غیر أن یعلم و یعلن إضراره. ــــ مکر در اصل یک معنا دارد که عبارت است از تدبیر و تقدیر برای زیان زدن ، بدون آنکه زیان رسانی آن معلوم و آشکار باشد.» پس « وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ » یعنی آنها چاره اندیشی نمودند و تدبیری به کار بستند تا به حقّ زیانی برسانند ؛ خدا نیز تدبیری نمود که آنها ندانسته به خود زیان زده و به نفع حقّ کار کردند ؛ لذا خدا بهترین تدبیرکنندگان و چاره کنندگان است. پس اینکه در زبان فارسی، مکر و حیله را همواره در معنی قبیح به کار می برند، دلیل نمی شود که در زبان عربی هم همین گونه باشد. خیلی از واژه های عربی هستند که در زبان فارسی، معانی غلطی به خود گرفته اند مثل واژه ی استعمار که در فارسی به معنی چپاولگر به کار می رود در حالی که در عربی، به معنی آباد کننده و طالب آبادانی است. و مثل واژه ی مزخرف که در فارسی معنی منفی دارد در حالی که در عربی به معنی زینت داده شده است. لذا در فهم قرآن و روایات، باید به این اصل مهمّ توجّه داشت که واژه های عربی ممکن است در زبان فارسی، غلط به کار رفته باشند. مکر در زبان عربی، هم در معنی بد به کار رفته هم در معنی خوب، در حالی که در زبان فارسی، همواره در معنی بد به کار می رود.  ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
شبهه در کانال منتسب زرتشتیان ✅ @anti_archaism
«جیمزموریه»،نویسنده بریتانیایی از مقبره کوروش میگوید... ✅ @Anti_archaism
🔘 #داندمایف استاد تاریخ امپراتوری ایران باستان و بابل : 🔻اسناد زیادی از حراج #برده در دوره فرمانروایی #داریوش در #تخت_جمشید ثبت شده است. 📚ایرانیان در بابل هخامنشی،ص۱۱۷ ✅ @Anti_Archaism
انوشیروان در حمله به سرزمین روم ، پس از اشغال برخی شهرهای رومی شرقی ، باجی سنگین از رومیان خواست و نیز شرط کرد که تریبونوس (Tribunus) طبیب رومی نیز تحویل حکومت ایران داده شود تا پزشک دربار انوشیروان گردد ، چنانکه وی سابقاً نیز بیماری انوشیروان را درمان کرده بود ، این گفتار نشان می‌دهد که برخلاف سخنان باستانگرایان پزشکان ایرانی از تخصص و دانش کافی برای مداوای بیماری ‌ها برخوردار نبودند. منبع : جنگ های ایران و روم ، پروکوپیوس ، محمد سعیدی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ اول (۱۳۳۸) و چاپ دوم (۱۳۶۵) ، صفحه ۲۰۸ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
✳️رای عجیب و ناعادلانه داوران شاهی دربار کمبوجیه در مورد نجبای مصری در تاریخ هرودوت آمده است کمبوجیه پس از حمله و گرفتن مصر داوران شاهی دربارش رای داده بودند که به جای هر هر نفر پارسی ده تن از نجبای مصری فدا( اعدام) شوند حال سوال اینجاست هخامنشیان که خود متجاوز بوده اند و به مصر تجاوز و حمله کرده اند و مصریان از کشور خودشان دفاع کردند و تسلیم نشدند آیا حق دفاع از کشور خودشان را نداشتند که این چنین بی رحمانه و ناعادلانه مجازات شوند این هست منطق و روش هخامنشیان تاریخ هرودوت ص۱۹۶ ترجمه وحید مازندرانی ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
عرض ادب خدمت اعضای محترم با دعوت دوستان خودتون به کانال ما،ما را در ادامه روند بهتر کانال یاری کنید... از عزیزانی که مایل به همکاری در مجموعه نقد زرتشت و باستان گرایی در پیام رسان تلگرام هستند دعوت به عمل می آید... برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ya_aba_saleh3 مراجعه کنید با تشکر از همراهی شما بزرگواران🌹
✅ #زنده_به_گور_کردن در #ایران_باستان از زبان #هرودوت ✅ @Anti_archaism
✅بی سوادی عمومی در میان #زرتشتیان و اهتمام #مسلمانان به سواد ✅ @Anti_Archaism
✅ جشن #مهرگان هیچ ارتباطی با #زرتشتیان ندارد ... ✅ @Anti_Archaism
حقایقی در مورد موبدان دین زرتشت فارغ از هرگونه تعصباتی ️هرکس که پیرامون زندگانی آنها تحقیق و مطالعه کرده باشد ، درخواهد یافت که روحانی های زرتشتی خود را مجاز می دانستند که در دینشان دست ببرند کم کنند ، بیفزایند و تغییر دهند! چرا که در عصر ساسانیان که جامعه ی آنزمان مبتنی بر روحانیت بود ، در بسیاری از اعمال ، روحانیان خود را موظف میدانستند که در بسیاری در امور دخالت کنند ، آنها دارای قدرت و ثروت و صاحب استقلال بودند و دودمانی را پایه گذاری کردند که خود یکی از عوامل فروپاشی ایران در اواخر ساسانیان بودند. منشأ اقتدار موبدان فقط این نبود که از جانب دولت حقّ قضاوت و عزل و نصب پادشاه را در دست داشتند و ثبت ولادت و عروسى و تطهیر و قربانى و تشییع جنازه و اصغاى اعترافات گناه کاران و عفو و یا تعیین میزان کفّاره جرایم و جز اینها با آنان بود بلکه علّت عمده اقتدار آنان ، داشتن املاک و ضیاع و عقار و ثروت هنگفتى بود که از راه استثمار شدید ، اخذ جرایم دینى ، عشریه و صدقات عاید آنان مى شد ، روحانيان زردشتي با دخالتي که در امور عرفي مي کردند آن امور را جنبه مقدس و رنگ ديانتي مي بخشيدند ، اين طايفه در کليه مواردي که زندگاني افراد پيش مي آمد ، حق مداخله داشتند و مي توان گفت هر فردي من المهد الي الحد در تحت نظارت و سرپرستي روحانيون بود ، خصوصاً که با رسميت يافتن دين زردشتي در كشور ، كه آنها را از حمايت دولت نيز برخوردار ساخت، اين نفوذ وقدرت چند برابر شد. و مغان حاكم بر جان و مال وناموس مردم گرديدند و مردم را چگونه زير سيطره معنوي خود گرفته بودند ، بدنبال همين سياست ، پيوسته بر تعقيدات وخرافات ديني افزوده مي شد منبع : مزدک ، خسرو خسروی ، انتشارات افسانه ، چاپ اول (۱۳۵۹) ، چاپ دوم (۱۳۶۹) ، صفحات ۱۹ و ۲۰ مراجعه شود ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید🌹
✅ #شکنجه_کردن در #اوستا ✅ @Anti_Archaism
🔵رفتار فرماندهان پارسی با ایونیها در تاریخ هرودوت آمده است جهازات پارسی زمستان را در میلط ماندند و سال دیگر باز در دریا به حرکت در امده بی اشکال و محظور جزایر خیوس ، لسبوس و تندروس واقع در ساحل آسیا راتصرف کردند و بعد از اشغال هر جزیره برنامه یکسانی شامل جستجوی کامل سراسر آن برای پیدا کردن نفرات فراری اجرا شد. به علاوه لشکریان پارسی بعضی از شهرهای داخلی ایونیها را نیز به تصرف در آوردند،اما اجرای برنامه جستجوی افراد فراری میسر نشد. فرماندهان پارسی تهدیدی که نسبت به ایونیها در صورت ابراز مقابله و مخالفت کرده بودند،بدین منوال عملی کردند که هر وقت شهری تسخیر میشد تمام پسران خوشرو را عقیم کرده به عنوان خواجه سرا و دختران زیبا را هم کنیزوار به دربار میفرستادند. تاریخ هرودوت کتاب ششم ص۳۳۵ ترجمه وحید مازندرانی @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
زنده به گور کردن در ایران باستان ✅ @anti_archaism
۲۰مهرماه بزرگداشت 🔰حافظ به تصريح محمد گل اندام كه، معاصر و همدرس وي بوده،« تفسير قرآن نيك مي دانست و مطالع الانظار في طوالع الانوار تاليف بيضاوي و مفتاح العلوم سكاكي را مطالعه مي كرد و از پژوهش در ديوان هاي شاعران پارسي گوي و عرب زبان بهره هايي برد.» 🔰محمد گل اندام كه اولين بار ديوان او را جمع آوري كرده است از حافظ چنين ياد مي كند «مولانا الاعظم المرحوم الشهيد مفخر العلما استاد نحارير الاد با شمس المله الدين محمد الحافظ الشيرازي» 🔰تذكره نويسان نوشته اند كه او يكي از حافظين قرآن كريم بود چنان كه در اشعار خود به اين دو مطلب اشاره مي كند عشقت رسد به فرياد ار خود بسان حافظ قرآن ز بر بخواني در چارده روايت ز حافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد لطايف حكمي با نكات قرآني نديدم خوشتر از شعر تو حافظ بقرآني كه اندر سينه داري(1) 🔰شيراز در دوره اي كه حافظ تربيت مي شد اگر چه وضع سياسي آرام و ثابتي نداشت ليكن مركزي بزرگ از مراكز علمي و ادبي ايران و جهان اسلام بشمار مي رفت و اين مسئله به خاطر تدابير اتابكان سلغري فارس بود كه شيراز را در مقابل حملات مغول محفوظ نگه داشتند لذا حافظ در مركزي كه مجمع عالمان و انديشمندان و سلاطين دانش دوست و مروج دانش، پرورش يافت، چنان كه در اشعار خود سياست هاي آنان را ستايش نموده است.(2) اما به خاطر سياست هاي سخت گيرانه پادشاهان، پيروان اهل بيت (عليهم السلام) نمیتوانستند عقاید خود را بیان کنند، چرا كه بر اكثر نقاط ايران حاكمان اهل سنت و مكتب خلافت حكمراني مي كردند و حتي غزنويان در اين مورد بسيار سخت گيري مي كردند تا جايي كه كتاب هاي شيعيان و مراكز علمي آنها را به آتش كشيدند، و بسياري از آنان را به خاك و خون كشيدند بر اين اساس عرفا و شعراي بزرگ و علماي اسلام بيشتر در حالت تقيه زندگي مي كردند و فضاي سياسي اقتضاء مي كرد كه خردمندان اظهار عقيده و مذهب ننمايند بلكه در نوعي استتار به فعاليت فرهنگي بپردازند و از فرصت هاي به وجود آمده به نشر فرهنگ و علوم اقدام نمايند. درباره حافظ نيز وضع اين گونه است و همه در اين قول اتفاق دارند كه او از اديبان بزرگ جهان اسلام و ايران است و او از نظر عرفان و شناخت به جايگاه و مرتبه اي رسيده بود كه به جز پيروي از اسلام راستين و مكتب اهل بيت (عليهم السلام) نمي توان به آن جايگاه رسيد، اما بنا بر اقتضاي زمانه از اظهار و آشكار كردن اين انديشه ها معذور بود(تقیه)، ‌ولي در هر صورت قرايني در ديوان و آثار او وجود دارد كه عشق او را به خاندان پيامبر و امير مؤمنان به اثبات مي رساند چنان كه مولوي و سعدي و عطار نيز از اين ويژگي برخوردار هستند و هر يك از آنها در اشعار خود ارادت كامل خويش را به اهل بيت اظهار كرده اند. 🔺حافظ در جايي نجات و رسيدن به كمال را اينگونه ممكن مي داند: حافظ اگر قدم زني در ره خاندان بصدق بدرقه رهت شود همت شحنه ي نجف 🔺شارحان اشعار حافظ اين بيت را چنين توضيح داده اند: اي حافظ اگر راه خاندان پيامبر را صادقانه بپوئي عنايت و توجه امير نجف علي ـ عليه السّلام ـ نگاهبان تو خواهد شد.(3) 🔺مرحوم شهيد مطهري از محيط طباطبائي نقل نموده است كه «حافظ را در عصر خودش و عصرهاي بعد، شيعه مي دانستند.»(4) به طور کلی می توان گفت: آنچه از اشعار خواجه حافظ بر می‌آید قدر مسلم آن است که در مشرب تصوف با صوفیان خشک سنی سازش نداشته بطوری که دیده می‌شود مکرر از شطح، دلق و ریا و با آن قبیل صوفیان با لهجه تمسخر و گاهی تعرض سخن می گوید و صاحبدلان را از دام تصوف و صوفیان برحذر می دارد. و علاقه مندی بیشتری درباره عرفان شیعه و نماز شب و سیر سلوک معنوی و گریه های سحری دارد که در فرهنگ اهل بیت و مذهب شیعه پر رنگ و با مذا ق شیعه سازگار تر است. مانند: صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد/ آغاز فکر با فلک حقه بـاز کرد و حافظ روابط خوبی با امراء و سلاطین مانند شیخ ابواسحاق و منصور و زین العابدین که شیعی بودند داشته در مقابل نسبت با امیر مبارزالدین محمد و شاه شجاع که سنی بودند روابطی در این حد نداشته است. مدح حافظ درباره حاکمان شیعه قوی تر و بیشتر از حاکمان سنی است. می توان گفت عدم اظهار تشیع از سوی حافظ و رابطه با امرای سنّی از تقیه بوده که از اصول شیعه به شمار می رود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1. ديوان حافظ، تصحيح خطيب رهبر، تهران، صفي عليشاه، 1371، مقدمه ص20. 2. صفا، ذبيح الله، ‌تاريخ ادبيات، ‌تهران، ‌انتشارات فردوس، چاپ نهم،1372، ج 3، بخش دوم، ص 1064. 3. رهبر، خطيب، پيشين، ص 403. 4. مطهري، عرفان حافظ، تهران،‌صدرا، چاپ پانزدهم، 1377، ص62. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
دستهایت کوچک بودند برای به آغوش کشیدن صبر و سختی. اما تو چقدر سربلند بیرون آمدی از دردها و دلتنگیها! صبر را از چه کسی به ارث برده بودی، نمیدانم عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت رقیه(س) ✅ @anti_archaism
✅کدامیک به تفکر اولیا الهی نزدیک است؟؟ @anti_archaism
🔵جامعه بابل در عهد هخامنشیان جامعه بابل در عهد هخامنشیان شامل شهروندانی از شهرهای بابل با حقوق کامل شهروندی ،بیگانگان ،بردگان و سرانجام گروهای گوناگون ( glebae adscripti) بودکه مابین بردگی و آزادی قرار داشتند. شهروندان شامل مقامات رسمی سلطنتی و معابد،دبیران،بازرگانان آزاد صنتعتگران،وکشاورزان شهرهای بابل بودند. شهروندان عضومجمع مردمی ( puhru) جامعه معابد بودندکه در موارد مربوط به اموال و حقوق خانواده دارای اقتدار قضایی بود. امابردگان و glebae adscripti طبیعتا از حقوق شهروندی محروم بودند.خارجیانی نیزکه در زمره رعایای آزاد شاه پارس بودنداز حقوق شهروندی محروم بودند و هیچ نقشی در خودگردانی حکومت یا معابد نداشتندزیرا آنان فاقد هر ملکی در منطقه اراضی عمومی شهر بودند و به معابد بابلی راه نداشتند و در نتیجه نمی توانستند عضو مجمع عمومی شوند. محمدا.داندامایف ایرانیان در بابل هخامنشی ص۱۹۹ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
هَر كَسى كه "كرَمَش" بيشْتَر استْ پس شُلوغىِ سرَش بيشتَر است مَن بِه قرْبانِ "كَريمى" بِشوَمْ ، كه گِدا دورْ و بَرَش بيشتَر است 🏴عرض تسلیت بمناسبت شهادت کریم اهل بیت،امام حسن مجتبی(ع) ✅ @Anti_archaism
🗣مناظره🗣 ♨️مناظره مجموعه پژوهشی آرتا با نماینده زرتشتیان ♨️زمان:پنجشنبه،۲۶مهر،ساعت۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰ ♨️مکان: سوپرگروه نقد باستان گرایی و زرتشت باماهمراه باشید🙏 🆔لینک گروه: https://t.me/joinchat/GHxRFUNX6m7Ex9ZDZhS5gg 🆔کانال: @Anti_archaism