eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا روایات کشتار در مورد فتح ایران صحت دارند؟ در ابتدا خواننده این مطلب باید بداند که در گذشته عوامل فراوانی برای جعل حدیث و روایت همچنین نسبت دروغ بر پیامبر (ص) و اصحاب برگزیده آن حضرت و بخصوص ائمه اطهار (علیهم‌السّلام) ذکر شده ، که مهم‌ ترین اسباب و انگیزه ‌های وضع و تحریف در روایات را می توان به طور خلاصه در چهار انگیزه‌ ی سیاسی ، فرهنگی و دینی ، اقتصادی و ‌ستیزی برگرداند ، بدون شک روایاتی که توسط زنادقه مسلمان‌ نما و منافق جعل شده و قصد آنان از این کار افساد در دین و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان بود ، بطوریکه در اخبار آمده است که زنادقه چهار هزار حدیث و روایت جعل کرده ‌اند که در ضمن آنها شامل اخباری میباشد که توسط اعراب متعصب جاهلی از روایات فتح ایران سخن گفته اند. مرحوم زرینکوب در کتاب خود تاریخ ایران بعد از اسلام در خصوص نقل اینگونه روایات از فتح ایران آورده است که : ی اخبار فتوح تازیان در ایران مبالغه ها و خطاهای بسیار زیادی رفته است ، اعراب عراق از گزاف و خودستایی آکنده است ، چنانکه اخبار خداینامه های ایران نیز از نفرت و بهانه تراشی خالی نیست ، روایات اعراب حجاز هم تا حدی مشحون است از اندیشه معجزه و نصرت الهی ، لیکن مورخ البته از میان انبوه این روایات که غالبا درهم و آشفته و گزاف آمیزست راه خود را می جوید و می کوشد تا بی آنکه در دام لغزشهای گزافه گویان بیفتد ، بدرون حقیقت نفوذ کند ، درست هست که به هر حال خطر گمراهی است اما حزم و احتیاط همواره می تواند اندیشه خالی از تعصب را به سوی حقیقت رهنمون شود. منبع : تاریخ ایران بعد از اسلام ، عبدالحسین زرینکوب ، موسسه انتشارات امیر کبیر ، تهران ، ۱۳۸۳ ، صفحه ۲۸۴ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔘 هرودوت (مورخ مشهور یونانی) 🔻روز زاده شدن اشخاص برای ایرانیان بسیار اهمیت دارد. ثروتمندان گاو،اسب شتر یا خری را تماما کباب می کنند ولی تهی دستان از جانوران کوچک تری استفاده می کنند. ☑️تواریخ هرودوت،کتاب یکم،بند۱۳۳ 🆚 معلولین ذهنی هم هستند که دم از وطن،آداب و رسوم باستانی میزنند اما نذری دادن هموطنان خودشان را مسخره کرده و آنرا رسمی عربی میدانند! #ایرانیان_باستان #قربانی_کردن #معلولین_ذهنی #نذری ✅ @Anti_Archaism
مهاجرت و شیوه زندگی اقوام گله دار و بیابانگرد آریایی آریایی نامی است که به هندیان و ایرانیانی که به احتمال در طول فاصله هزاره سوم تا دوم پ. م به فلات ایران و شبه قاره هند کوچ کرده‌اند داده شده ‌است ، مهاجرینی که از هم نژادان خویش جدا شدند و در دشت ‌های آسیای مرکزی در جستجوی سرزمین‌های تازه با چراگاه ‌های بهتر و دامهای بیشتر و شاید به سبب خشکسالی‌ هایی که به ‌طور ادواری  زندگی آنها را تهدید میکرد سکنی گزیدند ، آریایی‌ ها گاه صلح جویانه و گاه با جنگ و خون‌ ریزی سرزمین‌های تازه را به چنگ می‌آوردند. درباره شیوه ی زندگی و رفتارهای این اقوام اطلاعات اندکی به ما رسیده ، پرویز رجبی در کتاب خود هزاره های گمشده جلد سوم صفحه ۲۶۴ آورده است که : اینکه آریایی های سوارکار ، که پیشه آنان جنگاوری و یافتن چراگاه های جدید و سرزمین های مساعدتر بود ، دیگر در پی بدست آوردن پروانه اقامت نبودند ، بلکه هدف اصلی آنان بدست آوردن قدرت مطلق در منطقه بود ، چنین پیداست که در این دوره سواران آریایی - ایرانی با زن و بچه و گله بصورت گروهی به خدمت امیران محلی درمی آمدند ، که گذراتشان با و از راه شمشیر زدن برای امیران بیگانه محلی تامین میشد ، اما دیری نگذشت که این سواران خود جانشین آنان شدند. منبع : هزاره های گمشده جلد سوم ( از خشایارشا تا فروپاشی هخامنشیان ) ، دکتر پرویز رجبی ، چاپ اول ، ۱۳۸۱ ، تهران ، صفحه ۲۶۳ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
⁉️پرسش: در یک سخنرانی شنیدم امام صادق علیه سلام ذوالقرنین را عبدالله بن ضحاک معرفی کردند، سخنران گفته است ضحاک همان آستیاگ پدر بزرگ کوروش است پس کوروش همان ذوالقرنین است آیا درست؟ ✅ جواب : 1⃣ اینکه کوروش از پدر بزرگ مادری، به قوم ماد متصل باشد و پدر بزرگ وی یا آژی دهاک باشد شدیدا مورد تردید است. باستان شناسان و تاریخدانان متعددی بیان کرده اند که کوروش هیچ ربطی به آستیاگ ندارد که برای نمونه چند مورد را بیان میکنم : ۱. مورخ مشهور یونانی : کتسیاس که در دربار هخامنشیان زندگی می کرد گفته است؛آستیاگ هیچگونه قرابتی(نسبت) با کوروش نداشت. (حسن پیرنیا، ایران باستان، جلد اول، ص ۲۴۰) ۲. : ماریا بروسیوس تاریخدان و ایران شناس مشهور این نظر را که آستیاک و کوروش بایکدیگر نسبت خانوادگی داشته باشند را شدیدا رد میکند و آنرا یک دروغ برای همراه کردن مردم ماد و تایید کوروش نزد آنها میداند. (ماریابروسیوس،ایران باستان،صفحه۲۶) ۳. : والتر هینتس، تاریخدان،زبان شناس بزرگ آلمانی صراحتا بیان میکند اینکه کوروش از طرف مادری به آستیاگ پادشاه ماد ربط داشته باشد یک دروغ بزرگ تاریخی است که آنرا پارسیان برای مشروعیت بخشی و همراهی قوم ماد مطرح کرده اند. (والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۹۲ و ۹۳) 2⃣ این روایت، آنگونه که شیخ صدوق نقل کرده، از جهت سند، مرفوع است. یعنی سند آن افتادگی دارد و لذا به خودیِ خود حجیت ندارد، دیگران نیز این را روایت را از شیخ صدوق نقل کرده اند. (شیخ صدوق، الخصال، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1362، ج 1، ص 255.) 3⃣در مقابل این دست روایاتِ ضعیف‌السند، روایاتی داریم منسوب به اهل بیت علیهم السلام که می‌گویند ذوالقرنین جوانی از اهل روم بود. متن روایت: قَالَ: جِئْتُمْ تَسْأَلُونِّي عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ، قَالُوا: نَعَمْ، قَالَ: كَانَ غُلَاماً مِنْ أَهْلِ الرُّومِ ثُمَّ مَلَكَ، وَ أَتَى مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَ مَغْرِبَهَا، ثُمَّ بَنَى السَّدَّ فِيهَا. قَالُوا: نَشْهَدُ أَنَّ هَذَا كَذَا. سند: عبد الله بن جعفر حميرى، قرب الإسناد، قم: مؤسسة آل البيت، 1413 هجری قمری، ص 322؛ فيض كاشانى، تفسير الصافي، تهران: مكتبه الصدر، 1415 هجری قمری، ج 3، ص 258؛ شیخ حویزی، تفسير نور الثقلين، قم: انتشارات اسماعيليان، 1415 هجری قمری، ج 3، ص 293. ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
از بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۸۰/۸/۱۲ : «یک روز هم پیدا مى شود که همین #انوشیروان - که سعى کردند اسم او را عادل بگذارند- به خاطر یک کینه شخصى از دوره جوانى، در یک روز ده ها هزار مزدکى را به قتل مى رساند! نقل مى کند که در دوره جوانى، پدرم- قباد- گفت به پاى #مزدک بیفت (چون قباد، مریدِ مزدک بود)؛ هنوز بوى گند پاىِ #مزدک در شامّه من هست و اکنون که به سلطنت رسیده ام، انتقام مى گیرم؛ نه از خودِ #مزدک، از ده ها هزار مزدکى!» ✅ @Anti_archaism
🔵پیشرفت ریاضیات در بین مسلمانان جبر خوارزمی در قرون وسطی نزد اروپاییان فوق العاده اهمیت یافت و تا زمان ویت F.viete( متوفی ۱۶۰۳میلادی) مبنای مطالعات ریاضی اروپاییان بود وی درریاضیات بین طریقه یونانی و هندی تلفیق گونه یی انجام داد و سیستم عددنویسی هندی را بین مسلمین رایج کرد.گفته اند که وی بیش از هر دانشمند دیگر قرون وسطی در طرز فکر ریاضی تاثیر گذاشت . ابوالوفای بوزجانی ( متوفای ۳۸۸ ق) در بسط علم مثلثات نیز مثل جبر کارهای ارزنده کرد. چنانکه در استخراج جیب زاویه سی درجه طریقه یی یافت که نتیجه آن تا هشت رقم با مقدار واقعی sin30 مطابقت دارد. خیام اولین کسی هست که به تحقیق منظم علمی در معادلات درجه اول ،دوم،و سوم پرداخته است ورساله او در جبر برجسته ترین آثار علما قرون وسطی هست در هر صورت جبر و مقابله را اولین بار وارد نظام علمی کردند، همچنین استعمال جبر در هندسه وبالعکس بوسیله مسلمین انجام یافت و این امر نیز در بسط هندسه تحلیلی تاثیر بسزایی داشت. در تمام اروپا ریاضیدان مشهوری که وجود داشت عبارت بود از الکوین مربی و عالم دربار شارلمانی که نوشته های او در ریاضیات از بعضی از اصول مقدماتی تجاوز نمی کرد. حتی در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی که مسلمین با مشکلترین مسائل هندسه دست و پنجه نرم میکردند، معادلات درجه سوم جبری را به کمک مقاطع مخروطی حل میکردند، و در مثلثات کروی تحقیات ارزنده انجام میدادند ،در اروپا تحقیقات ریاضی از حساب تقویم و طرز بکار بردن چرتکه که غالبا درسطح حوائج روزانه بود در نمی گذشت . کارنامه اسلام ص ۶۶ و ۶۷ دکتر عبدالحسین زرینکوب ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔻 مردم لُر، شیعه فطری هستند. آنان در زمان امیرالمؤمنین، مسلمان و شیعه شدند و سران طوایف لر همواره به غلامی حضرت مولا (ع) افتخار می‌کردند #اسلام_اختیاری @n_bastan ✅ @Anti_Archaism
#چند_شوهری در عصر #ساسانی و دلیل آن ✍هاشم رضی می نویسد: «قباد شاه ساسانی خود امر به اشتراک زنان داد و این بدان سبب بود که روحانیان و طبقات مرفه الحال و ثروتمند و اشراف و درباریان و ثروتمندان، هر یک شبستان و حرمسرایی داشتند که زنان عقدی و صیغه ای فراوان، علاوه بر کنیزانی که بدون قید و شرط در اختیارشان بود، در این حرمسراها می زیستند.» 📚(دانشنامه ایران باستان، ج ۱، ص ۳۸۳) ✅ @Anti_Archaism
‼️آیا زرتشت معلم فیثاغورس بوده است؟! 👤 #هاشم_رضی ؛ یکی از برترین پژوهشگران در زمینه تاریخ و کیش زرتشت؛ در این باره می گوید: 🔻بحث در این باب بسیار است،به ویژه که این مغی که با نام زابراتاس (Zabaratas)، معلم #فیثاغورس معرفی شده آیا زرتشت است یا نه. آن چه که مسلم است این زابراتاس، #زرتشت پیامبر نمیتواند باشد،چون مورخان و فیلسوفان یونانی چون #افلاتون و #خسانتوس که شرح شان بیاید و دیگران زمان زرتشت را حدود شش سده از این تاریخ نوشتند! و همین مطلب نشان میدهد که در آن عصر، زرتشت مردی تاریخی بوده،آنقدر تاریخی که اختلاف مورخان درباره اش،در چنان عصری نیز چنین کهن بوده است.🔺 ☑️ هاشم رضی،تاریخ مطالعات دین های ایرانی،انتشارات فروهر۱۳۶۶،صفحه ۹ ✅ @Anti_Archaism
✍ #ویل‌_دورانت ،مورخ،مفسرومستشرق آمریکایی: دیگر از محمد چه میخواهید؟ عصا اژدها کند یا روی آب راه برود؟ چه معجزه ایی از این بالاتر که محمد با اعراب جاهل کاری کرد که روزانه خود را ۵ مرتبه بشویند! وقتی اثرگذاری این #مرد_بزرگ را در تاریخ بررسی میکنم باید بگویم محمد بزرگ بزرگان #تاریخ است. 🍃🌺سالروز میلاد بزرگ پیامبرگرامی‌اسلام،حضرت‌محمد(ص)وامام‌جعفرصادق(ع)،برتمامی‌مسلمانان‌وجهانیان‌مبارکباد🌺🍃 ✍تیم‌ پژوهشی آرتا ✅ @Anti_archaism
📌دکتر زرین کوب : 📚در نیمه اول قرن ۱۵ میلادی که مسلمین با مشکل ترین مسائل هندسه،معادلات درجه سوم جبری و...دست‌و پنجه نرم می کردند در اروپا تحقیقات ریاضی از طرز بکار بردن چرتکه (در سطح حوائج روزانه) بالاتر نمی رفت😁 (کارنامه اسلام ص ۶۷) ✅ @Anti_Archaism
🔵برخورد مسلمانان با ذمی ها ( اهل کتاب)و گرفتن جزیه غالبا با ذمی ها رفتارشان با تساهل و تسامح نسبی بیسابقه یی همراه بود. حتی از همان دوره اموی بقسمی از وجود این ذمیها خاصه نصارا در امور اداری با تسامح و گشاده نظری استفاده می شد که از هیچ حیث برای آنها در قلمرو اسلام جای نگرانی نمی ماند.در قلمرو اسلام وجود اقلیتهای یهودی و مسیحی به عنوان اهل کتاب قابل تحمل بود اما مسیحیت قرون وسطی ،در اندلس و سیسیل صقیله نمی توانست اقلیت مسلمان را در داخل قلمرو خودش تحمل کند. اگر اسلام در هرجا در فرانسه ،سیسیل در اسپانیا با شکست نظامی روبرو گشت و تدریجا آن سرزمینها را ترک ترک کرد و در داخل قلمرو خویش انزوا جست سبسش عدم تسامح مسیحیت بود در تحمل اقلیتهای دینی در قلمرو خویش. از این روست که معامله مسلمین با این اقلیتها از هر حیث قابل تحسین بود و در خور اعجاب ‌.این اقلیتها در جامعه اسلامی تاحد امکان در حمایت قانون بودند .در حمایت شریعت. اگر جزیه یی از آنها دریافت میشد در ازإ ٕمعافیتی بود که از جنگ داشتند و‌در ازا ٕحمایت و امنیتی که اسلام به آنها عرضه میکرد. بعلاوه ،این جزیه سالیانه از یک تا چهار دینار بیش نبود و آن را هم از کسانی اخذ میکردند که توانایی حمل سلاح داشتند ‌. از راهبان،زنان ،و نابالغان جزیه نمی گرفتندو پیران،کوران ،عاجزان،فقیران،وبردگان از آن معاف بودند. دکتر زرین کوب کارنامه اسلام ص۱۳۶ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
#اسکن_کتاب ✅ @anti_archaism
🔘 دروغ بی شرمانه و خنده دار کانال زرتشتی ادعای خنده دار ادمین زرتشتی: " آمین مارسلن(آمیانوس مارسلیانوس) ایرانیان پس از ورود اسلام به ایران، شاهان پیشین را محترم میشمردند!" 🔻دانشنامه معتبر بریتانیکا، Ammianus Marcellinus, در سال 395 پس از میلاد در گذشت. 🔍حدود 175 سال پیش از تولد پیامبر اسلام(ص)! #دروغ_زرتشت #رسوایی_زرتشت #زرتشتی_دروغ_نگو ✅ @Anti_Archaism
📌دکتر زرین کوب : 📚مسلمانان در اسپانیا کتابخانه ی عظیمی با حدود ۴۰۰ هزار جلد کتاب تاسیس کردند....که بعدها این کتب به دست فیلیپ سوم پادشاه اسپانیا افتاد و هسته اصلی کتابخانه معروف اسکوریال شد.(کارنامه اسلام ص ۴۲) ✅ @Anti_Archaism
منشور کورش ، بت‌پرست بودن کورش ✅ @Anti_archaism
💯یکی دیگر از احکام عجیب در #بندهش 👇 ✍و چون پسر سه بار جواب پدر باز دهد و فرمان پدر نبرد,مرگ ارزان باشد. کشتن واجب بود به دین.😧 📚 صد در بندهش،دَر 34،بند 7،ص 102 #خشونت #زرتشت ✅ @Anti_archaism
پژوهشی در نام های خاص باستانی نامگذاری افراد شاید از قـدمتی در حـدود سـابقه شـروع سـخن گفـتن در بـین انـسانها برخوردار باشد تفکیک نامها به خاص و عام نشان مـی دهـد کـه هـدف از انتخـاب نامهـای خاص فراهم نمودن امکان شناخت دقیق مسمی بوده است ، متأسفانه شواهدی از نامگذاری های زننده در بین قشرهای عهد باستان ایران ثبت شده که این نامگذاری ها علاوه بر شرک آمیز بودن ، موجب تحقیر همیشگی صاحب نام میشده به عنوان مثال هر چند سگ یک آفریده جهان آفرین و از حیوانات مورد احترام هند واروپائی هاست ولی پایین آوردن ارزش یک انسان تا رده این حیوان یا قرار دادن او در رده برده و بنده یک انسان دیگر حتماً دور از شأن انسانیت است. مرحوم پرویز رجبی در کتاب هزاره های گمشده جلد سوم ، صفحه ۲۸۴ در باره ی بی شماری نام های ایران باستان که از ترکیب نام یکی از جانوران محبوب درست شده اند آورده است که : وحشی ، شتر ، گاومیش ، گرگ ، روباه ، سگ ، گراز ، عقاب ، کرکس ، جغد و موش از جانواران محبوب برای ساخت نام بوده اند ، گاهی از حالت مصغر نام این حیوانات مانند اسبک ، گورخرک ، شترک ، گرازک ، گوسنفدک ، جغدک ، خروسک و حتی کرمک نیز استفاده میشد ، اما بدون شک اسب جای ویژه خود را در نامگذاری داشت ، دختران نام هایی بوده از قبیل زیبا ، الوگونه ، خوش بو ، کبوترک ، خوش فربه ران و نام هایی که با توجه به فرهنگ امروز ما اشاره به آنها محال است ! منبع : هزاره های گمشده جلد سوم ( از خشایارشا تا فروپاشی هخامنشیان ) ، دکتر پرویز رجبی ، چاپ اول ، ۱۳۸۱ ، تهران ، صفحه ۲۸۴ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
اطاعت ظاھري و مشكوك کوروش در برابر مردم و خدایان بابل/ پروفسور لوکاس دوبلویس (مورخ و باستان پژوه): رفتار کوروش هخامنشی با اهالی بابل چیز عجیبی نیست و کوروش بر اساس منافع و اوضاع و احوال رفتارش را تنظیم می کرد! کوروش از پادشاهان آشور ، علت آسانی فتح بابل ، نارضایتی مردم از پادشاهان قبلی بود باستان ستایان همواره از برخورد صلح جویانه ی کوروش هخامنشی با مردم بابل پس از فتح آن سخن می گویند ، جدای از بحث در مورد حقیقت و راستی آزمایی این ادعا که جای بررسی جدی نیز دارد. پروفسور لوکاس دوبلویس (استاد تاریخ و باستان پژوه) تحلیلی جالب و دقیق از این رفتار کوروش هخامنشی دارد که آن را نقل می کنیم: کوروش متوجه بابل شد ، بابلیان ( یهودیان ، صنعتگران و تجار ) که از شاهان خود نبونئید و بلشازار دل خوشی نداشتند امیدوار بودند که کوروش پادشاه بهتری برای آنان باشد ، از این رو در برابر لشکر کشی او مقاومت چندانی نکردند و کوروش کشور بابل را در سال 539 ق. م. تسخیر کرد ، او پرستش را دوباره روا داشت ، از این لحاظ کوروش همانند اکثر گذشته ی آشور رفتار کرد که باعث محبوبیتش در بابل شد. رفتار کوروش نسبت به بابلیان و یهودیان نیز شهرت نیکی برایش به ارمغان آورد ، وی به عنوان پادشاهی نرم خو و مداراگر شهرت یافت؛ کوروش هنوز هم از چنین آوازه ای برخوردار است؛ با این حال ، اگر با نگاه وسیع تری بنگریم ، در واقع رفتار او تفاوت زیادی با سایر خاورمیانه ی باستان نداشته است ، او نیز مانند ایشان رفتار خود را بر حسب اوضاع و احوال سازگار می کرد و با شماری از مردمان اتباع خود با اعتدال و با برخی دیگر با گیری رفتار می کرد. منبع : بلویس ، لوکاس دو ، کتاب دیباچه ای بر جهان باستان ، صفحات ۸۱ و ۸۲ ، ترجمه: مرتضی ثاقب فر ، ناشر: ققنوس ، نوبت چاپ: چهارم ، ۱۳۸۸ ش. ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
#اسکن_کتاب ✅ @Anti_archaism
💢تعدد زوجات در ایران باستان💢 در زمان #ساسانیان جامعه متکی بر خانواده و مالکیت بود. #تعدد_زوجات در برخی از موارد و درباره برخی از مردم به فتوای #موبدان مجاز بود و برخی از پادشاهان قطعا #زنان متعدد داشته‌اند.به جز زنان مشروع برخی از مردم زنان نامشروع هم داشتند که با زر خریده بودند و یا اسیر جنگی. 📚تاریخ تمدن ایران ساسانی،سعید نفیسی،ص ۵۴ ✅ @Anti_archaism
🔘 #کوروش رمز تحرکات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران! 🔻دشمن تاریخی ملت ایران،رژیم منحوس صهیونیستی به خیال خود قصد دارد با شخصیت موهوم کوروش علیه کشورمان اقداماتی انجام دهد و نام عملیات خود را "کوروش دوم" نامگذاری کرده است. گویا اسرائیل قصد دارد با کوروش به ما حمله کند، ما نیز در میانه میدان نعره های #حیدری خواهیم زد ✅ @Anti_Archaism
✅ اختیار پدر در راندن و #فروش_فرزند در زمان #ساسانیان ✍ کریستیان بارتولومه( Christian Bartholomae ) در مورد اختیارات پدر حتی صریحا ذکر شده است که وی می تواند کودکان خود را از خود براند و یا بفروشد ، و آن هم به عنوان « #برده » و یا حتی به منظور کشتن و لطمه وارد ساختن به آنها. 📚منبع: زن در حقوق ساسانی صفحه ۴۰ ✅ @Anti_archaism
🔵گفتگوی داریوش با سردارانش ( همراهان) در مورد روش حکومت در ایران بعد از کشتن مغ ( بردیای دروغین) توسط داریوش و همراهانش آنها برای چگونگی حکومت در ایران باهم جلسه ای گرفتند و مذاکره کردند. اولین نفر اتانس نظر داد نظرش برقراری حکومت دموکراسی بود . آن گاه مگابیز نفر بعدی به سخن پرداخت. مگابیز نظرش حکومت الیگارشی یعنی حکومت تنی چند ( الیت ها) را پیشنهاد داد. مگابیز حکومت دموکراسی را رد کرد و مخالفت نمود نظرش این بود توده مردم مشتی افراد بی سروپا هستن و معتقد بود با این کار خود را در دام افرادی بی بند و بار میندازیم نوبت که به داریوش رسید داریوش تمام گفته های مگابیز را در در مورد عوام الناس تایید کرد و با حکومت دموکراسی و الیگارشی مخالفت کرد. آیا مردم ایران یک مشت افراد بی سرو پا و بی بند و بار بودند؟ تاریخ هرودوت ص۲۱۹ ترجمه وحید مازندرانی ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔵برده داری و شرایط سخت کشاورزان در زمان هخامنشیان قسمت اصلی اراضی کشور ،،به استثنای املاک برده نشین پادشاه و نجبای بزرگ ایران ،به وسیله کشاورزانی اداره میشد که در روی زمین پادشاه زندگی می کردند و حق نداشتند آن را ترک کنند و انواع مالیات ها و عوارض و #خراج نیز می پرداختند. قسمتی از اراضی کشور به معابد و شهرها اختصاص داشت و دراین نقاط کانون های قوی از #بردگان به وجود آمده بود. تاریخ ایران باستان ص ۱۲۳ و ۱۲۴ میخائیلووییچ دیاکانوف ✅ @Anti_Archaism