eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1هزار ویدیو
103 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(7) تئودور نلدکه،نویسنده و از بزرگترین خاورشناسان آلمانی با تایید فردوسی،پیرامون ابیات مدح امام علی(ع)در شاهنامه مینویسد: 🔹چنین بنظر میرسد که فردوسی نسبت به علی درواقع تمایل شدید و محبت داشته است و باینکه در زمان سلطان محمود هر نوع تشیع متهم و مظنون بود،پس اینگونه اظهارات فردوسی مستلزم علتهای خارجی نبوده است در نتیجه اصالت این بیتها یقین است مخصوصابرای آنکه علت داشت در زمان سلجوقیان که نیز بهمین اندازه سنیان متعصبی بودند اینگونه بیتهای شیعی اضافه شود،خودفردوسی در هجونامه چندین بار اشاره میکند که اوازلحاظ افشای عقاید رفض(یعنی عقاید تشیع) طرف بغض سلطان محمودواقع شده است. با این مطلب روایتهائی که فردوسی را از لحاظ تمایل شدید به عقیده منفور سلطان محمود میدانستند، نیز تطبیق میکند. 📚حماسه ملی ایران،چاپ سوم ،ترجمه بزرگ علوی،ص78 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(8) استاد مجتبی مینوی،ادیب پژوهشگر،مصحح و شاهنامه پژوه نامدار معاصر پیرامون علل اختلاف محمود غزنوی و حکیم فردوسی مینویسد: فردوسی متوقع بود که شاه کتاب او را بپسندد و از برای او صله ایی بفرستد،چنانکه شاعران دیگر را صله میداده و سایر پادشاهان به شعرای دیگر صله می داده اند اما به علتی از علل یا به چند علت سلطان محمود به کتاب او نظر عنایتی نیفگنده است و برای او صله ایی نفرستاده اشاره ایی به بعضی از این علت ها در شاهنامه و مآخذ مختلف هست مثل اینکه: بودن فردوسی موجب حرمان او شود 📚 فردوسی و شعر او،ص41 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
⭕️حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(9) رابرت چارلز زینر پژوهشگر و متخصص انگلیسی ادیان شرقی پیرامون عقیده دینی حکیم فردوسی مینویسد: «در واقع فردوسی، یک معتقد و یک مذهب بود.» 📚طلوع و غروب زردشتی گری، صفحه ۳۲۴ ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دکتر جلیل دوستخواه ایران شناس و شاهنامه پژوه :(10) حکیم بزرگ مسلمان و شیعه بود و در شاهنامه میفرماید: خاک پای حیدرم ✖️مدح سخن فردوسی نیست و بعدها جعل شده✖️ ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(11) ملک الشعرای بهار شاعر،ادیب،نویسنده و تاریخ نگار معروف معاصر در مورد عقیده و مذهب فردوسی مینویسد: فردوسی بی شک مردی بوده است و چون شعوبی بوده طرفدار احیای نام عجم بوده است 📚 فردوسی نامه،ص192 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(12) دکتر مرتضی ثاقب فر جامع شناس،نویسنده‌،پژوهشگر تاریخ و شاهنامه پژوه: فرهنگ و دین اسلام جای خود را به نیکی باز کرده است وفرجام دو سده پیکار نظامی - سیاسی و شاید سه سده نبرد اندیشه ای، به پیدایی مذهبها و فرقه های گوناگونی انجامیده است که هر یک به شیوه ای خود را به اسلام می چسبانند،امابراستی بیشتر آنها از آمیزه اندیشه ها و آیینهای کهن ایران با باورهای اسلامی ساخته شده اند.حتی میهن دوست پرشور و هنرمند والأمنش و پاک باخته ای چون فردوسی طوسی، وفادار و دلیری است که نه تنها از ستایش آیینهای کهن ایران، بلکه از نازش به باورداشتهای شیعی خود، آن هم در آن چیرگی ترکان حنفی غزنوی و تیرگی تعصب دستگاه ایشان، باکی به خود راه نمی دهد. 📚شاهنامه فردوسی و فلسفه تاریخ ایران،ص78 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
علی لندی، نوجوان اهل ایذه است. وقتی می‌بینه خونه همسایه شون داره در شعله‌های آتش می‌سوزه، میره کمکشون و نجاتشون میده، اما خودش دچار سوختگی شدید میشه... کاش به جای داستان های تخیلی پطروس، داستان قهرمانان واقعی خودمون رو به بچه‌ها معرفی کنن. لطفا برای سلامتی این نوجوان یک حمد شفا قرائت بفرمایید. @BisimchiMedia@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
⭕️حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(13) استاد حبیب یغمایی،شاعر، محقق،متن شناس و پژوهشگر ادبی معاصر: در اوایل امر که سلطان محمود اشعار شاهنامه را دیده و شنیده ستوده و پسندیده است اما اندك اندك از فردوسی رنجیده و این رنجش همواره فزونی گرفته است. رنجش محمود از شاعر چند علت دارد : 1⃣نخست این که محمود توقع داشته که فردوسی همچون دیگرشاعران درباری فقط و فقط در تمجید و ستایش او داد سخن دهد وفردوسی را نظری برتر از اینها بوده است. 2⃣دیگر این که فردوسی پهلوانانی ساخته که از نبرد و خوی و صفت انسانی برتری هائی باور نکردنی دارند و محمود معتقد بوده که در سپاهیان او دلیرانی چون رستم بسیار است. 3⃣دیگر اینکه فردوسی ثابت و معتقد و موحد است واز علی بن ابی طالب و اهل بیت است از صاحب ذوالفقار و منبر امید شفاعت دارد و سرافکنده برخاك پای وصی است. ودر گناه می گساری از خواهشگری علی در روز محشر اطمینان می دهد. و به سلطان نیز چنین پند می دهد.مسلم است چنین ای با ایمان مورد نظر و قبول سلطانی متعصب نمی تواند بود. 📚فردوسی و شاهنامه او صفحه22_23 ✅@Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
⭕️ حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(14) علامه شبلی نعمانی،محقق، ادیب،شاعر و اسلام شناس برجسته اهل هند بعد از نقل دو نوشته نظامی عروضی ودولتشاه سمرقندی پیرامون علت اختلاف فردوسی و محمود غزنوی و رافضی بودن فردوسی مینویسد: حسن میمندی(وزیر اعظم) خارجی بوده و فردوسی بدین سبب وزیر مخالفتش نمود. 📚 شعر العجم،صفحه122 ✅@Anti_Archaism|گروه پژوهشی آرتا
⭕️حکیم فردوسی مسلمان و شیعه است(15) دولتشاه سمرقندی شاعر و تذکره نویس قرن نهم هجری با نقل ماجرایی شبیه به نقل نظامی عروضی علت طرد شدن فردوسی را رافضی(شیعه) بودن او میداند او می نویسد: سلطان گاه گاه او را نوازش و تفقدي فرمودی و مربي او شمس الكفاءة خواجه احمد بن حسن میمندی بوده و مدح او گفت التفات بایاز که از جمله خاصان بوده نميكرد و اباز ازین معنی تافنه شد،واز روی معادات در مجلس خاص بعرض سلطان رسانید که فردوسی👈رافضی👉است و سلطان محمود در دین و مذهب بغایت صلب بوده است و در نظر او هیچ طائنه دشمن تر از👈رفَضَه👉نبوده است،خاطر سلطان ازین سبب بر فردوسی متغیر شد... 📚 تذکر الشعراء،به اهتمام ادوارد براون،ص53 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅پاسخ صریح زرتشتیان به مزدور و غیر زرتشتی بودن گروه دین زرتشتی در فضای مجازی ✴️در استعلامی که از زرتشتیان در مورد گروهی به نام دین زرتشتی که در فضای مجازی فعال است که به مقدسات ادیان بسیار هتاکی کرده و حتی به خود موبدان زرتشتی نیز توهین می کند چنین پاسخی داده شد : 🔹موبد کوروش نیک نام : چنین گروهی مورد تایید من نیست و رفتار آنها خلاف رفتار زرتشت است https://b2n.ir/349833 https://b2n.ir/872745 🔹موبد هومن فرهودی(مدیر انجمن زرتشتی پویندگان راه اشا) : این گروه مزدورانی در لباس زرتشتيان بوده و قطعا زرتشتی نیستند https://b2n.ir/215271 https://b2n.ir/539942@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻پرورش کرکس! 🔹ادمین دروغین بنیاد اروپایی زرتشت شناسی مرتبط با شبکه موساد، اعتقاد دارد تنها راه حل دفن مردگان برگشت به سنت های گذشته و خوردن مردگان توسط کرکس و افزایش تعداد کرکس ها در کشور متناسب با جمعیت کشور می باشد 👈از کفتر بازهای عزیز خواهش می کنم زین پس به سراغ کرکس بازی برن 👈چون بعد از براندازی کشور توسط توسط براندازها، و تقاضاهای بسیار زیاد برای کرکس، قیمت کرکس به شدت بالا میره لذا از همین الان گفتیم که سرمایه گذاری کنید @Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
جعل هم حدی دارد! کانالی زرتشتی مدعی شده است که هیچ جای وندیداد اجازه به شوهر داده نشده که زنش را بزند و حتی کتک زدن انسان را جرم و گناه بزرگ دانسته است. و اما پاسخ این جعلیات و توهمات بنگ گشتاسبی👇 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
400 ضربه شلاق بر زنانی که بچه سقط کرده و آب خورده اند😳😭 🔹 در کتاب اوستا، وندیداد، بند هفتادم از فرگرد هفتم، چنین آمده است که زرتشت از اهورامزدا پرسید: «ای دادار جهان استومند، ای اشون؛ اگر تن ناپاک آن زن دچار تب لرزه شود یا آسیب های دوگانه ی گرسنگی و تشنگی بدو روی آورد، آیا رواست که آب بنوشد؟» در بند هفتاد و یکم اهورامزدا پاسخ می دهد که این زن در این حالت می تواند با اجازه ی موبدان یا دیگر مردان آب بنوشد! و در بند هفتاد و دوم آمده است که این زن -حتی در حال تشنگی زیاد- اگر بدون اجازه ی موبدان، آب بنوشد باید چهارصد تازیانه بر او زد! 👈به راستی زنی که فرزندش در رحم مرده است، در کنار همه ی دردها و رنج‌های جسمی و روحی باید چنین مورد ستم و تحقیر قرار گیرد؟ آیا این زنِ رنج دیده به دلداری و محبت اطرافیان نیاز ندارد؟ آیا بستن آب بروی زنان بچه سقط شده هیچ توجیهی دارد؟ چطور شوهر چنین زنی اجازه زدن 400 شلاق ضربه به زنش را می دهد! اساسا نقش شوهر در شلاق زدن زنش چه بوده است ! آیا خود شوهر شلاق میزده یا به موبدان اجازه می داده است که چنین کنید! ✴️البته جناب دوستخواه در پانوشت اشاره کرده اند که جدیدا اگر فشار بسیار زیادی بر زنان بچه مرده وارد شود و در تنگنا قرار گیرد و بدون اجازه موبدان آب بخورد، شوهر وی می تواند گناه همسرش را بر گردن گیرد که در پاسخ گفت اولا در متن اوستا چنین چیزی نیست و به صراحت، زنان شلاق می خورند دوما جناب دوستخواه بیان کرده اند جدیدا روش تازه ایی آمده است یعنی شلاق زدن زنان هزاران سال برگزار می شده و چند سال که آنهم در شرایط سخت و برخی شوهر ها می توانند گناه همسر را بر گردن بگیرند. این نکته نیز خالی از لطف نیست که در وندیداد بارها شلاق زدن مردم و پوست کندن انسان ها آمده است. (از حدود 200 شلاق الی بيست هزار شلاق آمده است) در پناه گئوش اورون باشید 👻🐄 @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅مگر از طریق رحم می شود غذا خورد!؟ خوردن ومصرف ادرار گاو🐄 به کرات در منابع زرتشتی بیان شده که نیاز چندانی به سند دادن نیست. یکی از این موارد، زنی🙍‍♀ است که بچه مرده به دنیا بیاوردکه باید بلافاصله و به عنوان نخستین خوراکی به او ادرار گاو خورانید. کانالی زرتشتی درترجمه بند51فرگرد5 مدعی شده است که ترجمه صحیح چنین است که زنی که بچه مرده به دنیا آورده باید در رحم او ادرارگاو چکانید!؟ پاسخ اولادر بند50این فرگرد به شکل سوال آمده است که نخستین خوراکی که به زن باید داده شود چیست؟ مگر از طریق رحم،غذاو نوشیدنی میل می شود!😐 دوما خانمی که بچه سقط می کند از یک تا سه هفته خونریزی دارد لذا بسیار احمقانه است تصور کنیم خانمی که سقط جنین کرده و مخصوصا چند ساعت یا چند روز اول بعد از سقط که خونریزی شدید دارد به عنوان نخستین کار در رحم او ادرار گاو بچکانیم! ضمنا جدا از خونریزی در برخی سقط ها دهانه رحم، زخم می شود، هیچ نادانی روی زخم های عمقی و درونی بدن، ماده ضدعفونی نمی ریزد جالبه همین جماعت ادعای علمی بودن هم می کنند🤦 ✴️همان خوردن ادرار گاو را ترجمه کنند بهتر است😂 در پناه گئوش اورون باشید 🐄👻 ✅ @Anti_Archaism |گروه پژوهشی آرتا
🔹«اومد ابروشو درست کنه، زد چشمشم کور کرد»🔹 توضیحات بیشتر در متن پایین
🔻زرتشتی نماهایی که بوی رسوایی و سوختن آنها از چند فرسخی به مشام می رسد در برابر مطلب علمی ما چیزی به جز پشتک زدن ندارند. داستان از این قرار است که در چند پست گذشته مطالبی گذاشته شد مبنی بر اینکه شواهدی در اوستا هست که رستم زرتشتی نیست. حال جماعتی زرتشتی نما وابسته به رژیم صهیونیستی مطالبی بیان کردند که اصطلاحا اومدن ابروشو درست کنن، زدن چششم کور کردند 1⃣ما در متنمون نوشتیم ادعا شده که زرتشتی ها دروغ نمی گن حال این جماعت همین رو مثلا اعتراف ما در نظر گرفتند 🔹اولا ما گفتیم ادعا شده! که پایین تر هم سند این مطلب رو خواهیم داد که ادعای چه کسانی بوده است 🔹دوما فرض کنیم چنین باشه که این شامل زرتشتي های واقعی هست نه زرتشتی نماهای فضای مجازی متصل به رژیم صهیونیستی 🔹سوما برای این قسمت 2 مثال جالب بگیم ▪️مثال اول همین جماعت زرتشتی نمای وابسته به رژیم صهیونیستی دهها توهین و تهمت و دروغگوبودن و... به موبد موبدان ایران جناب اردشیر خورشیدیان زده اند حال شما زرتشتی واقعی راست گو هستید یا موبد موبدان ایران! مگر همتون راست گو نیستید پس چی شد موبد موبدان ایران شد دروغگو؟ البته احتمالا خواهند گفت طرف اصلا زرتشتی نیست 😄 اون موقع شما مجهول الهویه ها شدین زرتشتی واقعی🤷‍♂ 🔊استعلام صورت گرفته در مورد این گروه صهونیستی از زرتشتیان معروف (کلیک کنید) ▪️مثال دوم تقریبا همه مطالب اوستا و متون زرتشتی گفته اهورامزدا می گوید یا زرتشت می گوید و حال مدعی شدن این سخنان موبدان بوده که به دروغ به زرتشت و اهورامزدا نسبت دادند! و این یعنی بزرگترین کَلک تاریخ! 🤥 2⃣در مورد داستان رستم در اینجا برای اینکه بار علمی این مطالب که از فهم عده ایی خارج است را مشاهده کنید باید گفت که این مطالب از مقالات علمی اساتید برجسته کشوری گردآوری شده است مثلا مقاله زیر 📚https://b2n.ir/d17495 که توسط اساتید برجسته شاهنامه پژوه ایرانی نوشته شده است 🔹دکتررضایی دشت ارژنه دانشیار دانشگاه شیراز 🔹دکترنجاری استادیار دانشگاه شیراز در نتیجه گیری مقاله بعد از شرح مفصل مطالب چنین امده است : ▪️" برخی از ویژگی های رستم همانند پرخوری، پرآشامی و پرسخنی و همچنین دست یاختن به دروغ و چاره، در نظام اخلاقی دین زردشتی بسیار نکوهیده است و فرضيه تعارض موبدان با او را از این جنبه نیز تقویت می کند. گسترش چشم گیر روایات رستم پس از سقوط حکومت موبدانه ساسانیان در رده های وسیع ملی و نبود هیچ نامی از او در آثار مکتوب تا قبل از آن، این حدس را به ذهن می رساند که گویی با سقوط ساسانیان موانع رواج و انتشار اخبار رستم رخت بر بسته است"▪️ ✳️برای اینکه اسیر توهمات عده ایی زرتشتی نما نشید 🔹مقاله دیگری از استاد سرشناس دانشگاه اصفهان خدمت شما قرار می دهیم که بیان میکنه رستم، اسطوره آریایی است که برگرفته از ایزد ایندرا است (ایزدی که در متون زرتشتی به شدت نکوهیده شده) 📚https://b2n.ir/d17943 🔹همچنین نظر دکتر مهرداد بهار در این مورد: 🔻برای رستم دخمه می سازند (که طبعا مقصود، دخمه معروف زردشتی نیست) و در برابر در دخمه، گوری هم برای رخش می سازند که ایستاده در گور،منتظر سوار خویش است که نشان از رسمی سکائی(غیر زرتشتی)است 📚https://b2n.ir/a23938 🔹یا دکتر شروین فرید نژاد ایران شناس معروف دانشگاه برلین در مورد رستم چنین بیان می کنه: 📚https://b2n.ir/d06148 🔹همچنین دکتر سیروس شمیسا استاد سرشناس ایرانی در مقاله معروف خود یعنی (طرح اصلی داستان رستم و اسفندیار) که بعدا با اضافاتی تبدیل به کتاب می شود، می نویسد : "رستم زردشتی نیست خاندان رستم که در زابلستان میزیند زردشتی نیستند ودین بهی را نپذیرفته اند اسفندیار برای دعوت رستم به دین جدید است که به زابلستان میرود ودر حقیقت لشکر کشی او به سیستان یک جنگ مذهبی است." https://b2n.ir/h82538 ❌حال مطالب عده ایی دانش آموز را باور می کنید یا اساتید برجسته شاهنامه پژوه! 🤦‍♂ 🔻 مثلا دکتر سیروس شمیسا، مهرداد بهار و...نمی دانند که رستم چند سال قبل توسط گشتاسب زرشتی شده ! 😏 ▪️البته عده ایی هم که معتقد به جنگ مذهبی رستم و اسفندیار نیستند باز به زرتشتی بودن رستم اعتقادی ندارند 3⃣اینکه رستم فریب و نیرنگ داده رو در مقالات بالا اشاره کردیم که سخن اساتیدبوده(سیر زندگی رستم نشون میده که در داستان های او با سهراب و اسفندیار خط فکری او تغییری نکرده) ⏮و اتفاقا اینجا هست که بجای ابرو چشمش رو در میارن⏭⏬ 🔸این جماعت میگن رستم قبل از جنگ با اسفندیار زرتشتی بوده است و گشتاسب اون رو زرتشتی کرده پس استفاده از دروغ و سحر و جادو توسط رستم برای شکست اسفندیار از تعالیم دقیق زرتشتی هست 🤦‍♂ ▪️به قول هادی عامل خسته نباشی دلاور ، خدا قوت پهلوان▪️ ⤵️ببینید سایر رسوایی ها این جماعت رو کلیک کنید کلیک کنید کلیک کنید کلیک کنید ⚠️در پناه گئوش اورون🐄 باشید ⚠️ @Anti_Archaism
✅وقتی ارزش باد معده انوشیروان از بزرگمهر بیشتر است!!! ✅توهین به بزرگمهر و سگ خطاب کردن وی توسط انوشیروان ✅در نهایت کور شدن بزرگمهر بخاطر باد معده شاهنشاه 🔹در شاهنامه فردوسی آمده است که روزی انوشیروان برای شکار با بوذرجمهر(بزرگمهر) و همراهان راهی مرغزار شد و در میانه راه برای استراحت توقف کرد و سر بر پای یکی از خوبرویان می نهد و می خوابد . همیشه بر بازوی شاه بازوبندی پرگهر قرار داشت که در خواب پرنده ایی فرود آمده و آن گوهر ها را می خورد. ▪️چنان بد که کسری بدان روزگار برفت از مداین ز بهر شکار ▪️فرود آمد از بارگی شاه نرم بدان تاکند برگیا چشم گرم ▪️ندید از پرستندگان هیچکس یکی خوب رخ ماند با شاه بس ▪️برهنه شد از جامه بازوی او یکی مرغ رفت از هوا سوی او ▪️فرودآمد از ابر مرغ سیاه ز پرواز شد تا ببالین شاه 🔹بزرگمهر از این اتفاق ناراحت می شود و آن را به فال بد گرفته و اصطلاحا لب را گاز می گیرد. اما همان لحظه انوشیروان بیدار می شود و فکر می کند این خنده بزرگمهر بخاطر بادی هست که از شاه خارج شده است و با بی احترامی تمام بزرگمهر را سگ خطاب می کند و به زندان می افکند ▪️چوبیدارشد شاه و او را بدید کزان سان همی لب بدندان گزید ▪️گمانی چنان برد کو را بخواب خورش کرد بر پرورش برشتاب ▪️بدو گفت کای سگ تو را این که گفت که پالایش طبع بتوان نهفت 🔻کزازی در تحلیل این ابيات می نویسد «آنگاه که شاه چشم گشود و او را لب گزان دید، پنداشت که مگر در خواب، خورش در پرورش شتاب گرفته است و نا آگاه و به ناگاه تیزی از او جسته است. خشمگین و تافته بر وی بانگ برزد ... (کزازی، میر جلال الدین (۱۳۹۱). دفتر دانایی و داد (بازنوشت شاهنامه)، تهران: معین، صفحه 640 ) 🔻همچینن توضیحات صوتی دکتر خطیبی اوستا شناس معروف در مورد این ابیات و باد معده شاهنشاه و سگ خطاب کردن بزرگمهر که توهین به او بوده است 🌐https://b2n.ir/d01774 🔻و در لغت نامه دهخدا پالایش طبع که در شعر آمده به معنای دفع فضول چون بول و باد معنی شده است 🔹اما بزرگمهر هرگز خم به ابرو نیاورده و در برابر ظلم انوشیروان سر خم نمی کند . بزرگمهر گناهی مرتکب نشده بود که بخواهد از شاه پوزش بخواهد بنابراین هرگز در برابر شاه تسلیم و سرافکنده نمی شود . 🔹انوشیروان پس از آنکه بزرگمهر را به زندان می افکند روزی احوال و جایگاه او را جویا می شود تا بگمان خود اگر بزرگمهر پوزش بخواهد و در برابر قدرت نمایی شاه تسلیم شود او را از زندان رهایی بخشد ، اما بزرگمهر هرگز سر فرود نیاورده و  چنین پاسخ می دهد : ▪️که حال من از حال شاه جهان فراوان به است آشکار و نهان 🔹پاسخ صریح بزرگمهر شاه خودکامه را خشمگین می کند  . کسری فرمان می دهد تنوری آهنین و تنگ بسازند که دور تا دور آن را میخ و پیکان پر کرده باشد . سپس بزرگمهر را در آن می افکنند و در تنور را با آهن می پوشانند ! ▪️ز پاسخ بر آشفت و شد چون پلنگ ز آهن تنوری بفرمود تنگ ▪️ز پیکان و از میخ گرد اندرش هم از بند آهن نهفته سرش 🔹بزرگمهر اینبار در تنوری تنگ جای گرفته بود که حتی نمی توانست لحظه ای بخوابد ! ▪️نبد روزش آرام و شب جای خواب تنش پر ز سختی دلش پرشتاب 🔹انوشیروان دگربار فرستاده ای نزد او می فرستد تا بداند آیا با این همه رنج و سختی سرانجام تسلیم خواهد شد  و سر فرود می آورد. بزرگمهر به فرستاده چنین پاسخ می دهد : ▪️چنین داد پاسخ بمرد جوان که روزم به از روز نوشین روان 🔹نوشین روان(انوشیروان) از شنیدن این سخنان بسیار آشفته می گردد و یک مرد دانا بهمراه یک دژخیم ( جلاد) را بنزد بزرگمهر می فرستد و می گوید اگر با مرد دانا همداستان شدی و پوزش خواستی که هیچ وگرنه دژخیم سرت را از تنت برخواهد داشت : ▪️وگرنه که دژخیم با تیغ تیز نماید تو را گردش رستخیز ! 🔹پیام شاه از سوی مرد دانا به بزرگمهر می رسد و او در پاسخ به تهدید شاه در کمال آزادمنشی می گوید : ▪️چه با گنج و تختی چه با رنج سخت ببندیم هر دو بناکام رخت ▪️نه این پای دارد بگیتی نه آن سرآیدهمی نیک و بد بی‌گمان ▪️ز سختی گذر کردن آسان بود  دل تاجداران هراسان بود ! 🔹انوشیروان با شنیدن این سخنان از کرده ی خویش پشیمان می شود و را از زندان تاریک آزاد می کند ولی غرورش اجازه نمی دهد او را به جایگاه پیشین بازگرداند . اما بر اثر سختیهای روزهای حبس بزرگمهر فرسوده شده و بینایی چشمش را از دست می دهد: ▪️برین نیز بگذشت چندی سپهر پر آژنگ شد روی بوزرجمهر ▪️دلش تنگ تر گشت و باریک شد دو چشمش ز اندیشه تاریک شد 🔹بزرگمهر بر اثر سختی ها و شکنجه های بسیاری که از سوی بر وی وارد آمد، سرانجام پس از مدتی می میرد ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ازدواج محارم زرتشتیان نزد مورخان 🔻عده ایی در تلاشند که القا کنند ازدواج محارمی در بین زرتشتیان نبوده و این از جعلیات تاریخی است. جدا از منابع بسیار زرتشتی و سخن اساتید تاریخ که این مطلب رو تایید می کنند، مورخان و نویسندگانی که به این امر در بین زرتشتیان اشاره کرده اند 🔹یعقوبی - مورخ معروف قرن سوم هجری، می گوید: ایرانیان با مادران و خواهران و دختران خود ازدواج می کردند و این کار را نیکی و نزدیکی با خدا می دانستند 📚https://b2n.ir/r10831 🔹ابوریحان بیرونی دانشمند معروف ایرانی قرن چهار هجری هم در کتاب معروف خود(آثار الباقیه) به ازدواج با محارم اشاره می کند 📚 https://b2n.ir/522752 📚 https://b2n.ir/121369 🔹بیهقی نویسنده و مورخ معروف ایرانی قرن چهارم هجری هم به رسم ازدواج محارم بین زرتشتیان اشاره می کند 📚 https://b2n.ir/795638 📚 https://b2n.ir/687081 🔹طاهر مقدسی تاریخ نگار و جغرافی دان قرن چهارم هجری در مورد آداب زرتشتیان می گوید: ازدواج با خواهران و دختران را حلال می دانند 📚https://b2n.ir/u18671 🔹مسعودی مورخ و جغرافی دان معروف قرن چهارم هجری هم در مورد ازدواج محارم اشاراتی دارد : 📚https://b2n.ir/d34270 🔹 ابوعلی بلعمی (متوفای ۳۲۵ هجری) وزیر فرهیخته‌ی دربار سامانیان می‌گوید: "و مغان را يكى پيغمبر است. او را زردشت گويند كه اين دين مغى او نهاد ايشان را، و دعوى كرد كه من پيغمبرم و آتش‏ پرستىِ‏ ايشان را صواب نمود، و كتابى آورد كه آن را زند و اَستا خوانند، و خواهر و مادر را به زنى كردن او آورد" 📚تاریخ بلعمی (تاريخ‌نامه طبری)، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج‏ ۱ ص ۴۶۹ 🔹ابوسعید گردیزی (متوفای ۴۳۳ هجری) که از شاگردان برحسته‌ی ابوریحان بیرونی بود و در زمینه تاریخ پژوهش‌های ارزنده‌ای برای آیندگان برجای گذاشت، در مکتوبات تاریخی خود درباره‌ی زرتشت می‌نویسد: «و چون وى بيامد كتاب اَستا آورد و آتش‏‌پرستى فرمود، و نكاح اهل حُرمَت جایز كرد، و گشتاسپ دين او بپذيرفت» ابوسعيد گرديزى، ‏زين الاخبار، تهران: انتشارات دنياى كتاب‏، ۱۳۶۳. ص ۵۱ 📚https://b2n.ir/y82150 🔹در نفثة المصدور زیدری نسوی قرن هفتم هجری، در مذمّت ازدواج با محارم، این‌گونه آمده است: «چه صلاح توقع توان کرد از حرام زاده‌ای (صاحب شهرِ آمِد) که در نزوان(برجستن نر بر ماده) امّهات، سیرت تیوس(بز بزرگ) پسندیده باشد؟! و در إتیان( با زن هم آغوشی کردن) محارم و أخَوات، مذهب مجوس گزیده؟!» (زیدری نسوی، 1343، 62) 📚https://b2n.ir/n91803 🔹سید مرتضی بن داعی حسنی رازی نویسنده قرن هفتم در کتاب تبصرة العوام فی معرفه مقالات الانام می نویسد : "... و ایشان وطی(نزدیکی) مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و آن چه از ایشان بزایند جمله حلال دانند... مجوس گویند شرع مباح کرده است الا آن که هر فرزندی که از اینها بزاید، او را در شرف تفاوت بود. که از مادر خود آورد شریف تر بود از آن که از دختر آورده بود، و آن چه از دختر آورد، شریف تر از آن از خواهر آورده، و آن چه از جده خویش آورد شریف تر از همه بود..." 📚https://b2n.ir/y93344 🔹جاحظ نویسنده معروف قرن دوم یا سوم هجری نیز در البیان و التبیین اشاره می کند: المجوس ينكحون أمهاتهم 📚https://b2n.ir/u16862@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅بیت مشهوری که از فردوسی نیست بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی از کتاب " درباره شاهنامه" ص ۱۰۸ دکتر ابوالفضل خطیبی ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گستاخی ترکیه ادامه دارد ‏همزمان با رزمایش ترکیه، آذربایجان و پاکستان در مرزهای شمالشرق ایران؛ "ینی‌شفق" که بعنوان بوقچی رسانه‌ای اردوغان شناخته می‌شود، از قول یک‌نماینده آذربایجان تیتر زده: ایران از نقشه محو می‌شود! اولا: غلط کردند. دوما: وزارت خارجه به این بی‌ادبی پاسخ بدهد. @BisimchiMedia
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅زندان زنان و گشتاسب، شاه محبوب زرتشتی! 🔻در شاهنامه آمده است که اسفندیار پهلوان زرتشتی وقتی در برابر پدر خود یعنی گشتاسب شاه معروف زرتشتی که در گاتها هم ستایش شده است قرار می گیرد بارها نسبت به ظلم پدر خود گله می کند، از جمله : ▪️سوی گنبدان دژ فرستادیم ز خواری به بدکارگان دادیم 🔻اسفندیار به خواری و زندانی شدن اشاره می کند اما چه زندان و چه خواری! 🔻اینجا اشاره می کند که گشتاسب، شاه محبوب زرتشتی، پسر خود اسفندیار پهلوان زرتشتی را به زندان زنان بدکاره می اندازد که او را خوار کند! 🔻دکتر ابوالفضل خطیبی شاهنامه پژوه معروف شرح صوتی در مورد این بیت دارند که می توانید در بالا گوش کنید ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ هما، کرکس مقدس 👈🏻 چرا در ادبیات فارسی، هما نماد سعادت است؟ خیلی جالب، از دست ندید 🎙 مهدی رستمی 🔻هما (با نام‌علمی Gypaetus barbatus) پرنده‌ای لاشه‌خوار و جزو خانواده کرکس‌ها است. اما چرا این پرنده در فرهنگ و ادبیات ایران (به ویژه ایران باستان) از قداست برخوردار بود گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
دانشمندان (5) ⛔️جاماسپ 🔹 جاماسپ شخصیتی که در منابع زرتشتی بسیار ستوده شده و او را داماد زرتشت نیز نامیده اند.اما شاهنامه فردوسی در مورد این شخصیت در مجموع چهره مثبتی ندارد. در مواردی از آن تعریف می کند اما هنگامی که اسفندیار پهلوان مقدس زرتشتی کشته می شود، پَشوتن زرتشتی(بردار اسفندیار) که در شاهنامه معمولا خردمند و صادق است، جاماسپ را دروغگو، تفرقه افکن، شوم، بدکیش و... خطاب می کند. ▪️بگفت این و رخ سوی جاماسپ کرد که ای شوم بدکیش و بدزاد مرد ▪️ز گیتی ندانی سخن جز دروغ به کژی گرفتی ز هرکس فروغ ▪️میان کیان دشمنی افگنی همی این بدان آن بدین برزنی ▪️ندانی همی جز بد آموختن گسستن ز نیکی بدی توختن ▪️یکی کشت کردی تو اندر جهان که کس ندرود آشکار و نهان ▪️بزرگی به گفتار تو کشته شد که روز بزرگان همه گشته شد ▪️تو آموختی شاه را راه کژ ایا پیر بی‌راه و کوتاه و کژ 🔹حتی اسفندیار پهلوان مقدس زرتشتی نیز در آخرین لحظات زندگی خود در مورد جاماسپ او را به بدی یاد کرده و آرزوی مرگ برای او می کند : ▪️چنین گفت جاماسپ گم بوده نام که هرگز به گیتی مبیناد کام 🔻دکتر کزازی در تحلیل این بیت می نویسد : "گم بوده نام در معنی (گم گشته نامه) است و کنایه ای ایما از مرده و از جهان رفته: هر کس می میرد، مگر اندکی از مردمان که جاویدنام اند و زنده یاد، اندک اندک فراموش می شود و نامش از یادها می رود. در بیت، چونان نفرینی برای جاماسپ به کار برده شده است و اسفندیار مرگ او را آرزو کرده است. " 📚نامه باستان، جلد 6،میرجلال‌الدین کزازی، صفحه 789 🔹در این باره دکتر مجابی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مقاله ایی درباره جاماسب شاهنامه می نویسد : "جاماسپ در شاهنامه در شمار جادوگران و کاهنان توطئه گر عهد باستان دانسته شده است. شغل کهانت در تاریخ به مرور از جادوگران و شمنان به طبقه دینی انتقال می یابد، جالب توجه است که در شاهنامه این طبقه دوباره با همان ویژگی قدیم خود ظاهر و شناخته شده است" (صفحه 139 مقاله زیر) دانلود مقاله 📚https://b2n.ir/p09065 @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
ازدواج محارم در شاهنامه فردوسی و سایر شعرا 1⃣شاهنامه 🔹در شاهنامه از زمان زرتشتی شدن شاه گشتاسب و خانواده ، پسر گشتاسب (اسفندیار) و نوه گشتاسب (بهمن) به ازدواج محارم روی می آوردند. 🔻ازدواج اسفندیار با خواهرش گشتاسپ پس از پیروزی بر ارجاسپ و بنابر وعده ای که داده بود، دخترش همای را به همسری اسفندیار (پسرش) در می آورد (ازدواج خواهر و برادر): ▪️چو شاه جهان باز شد بازجای به پور مهین داد فرخ همای ▪️سپه را به بستور فرخنده داد عجم را چنین بود آیین و داد 🔻ازدواج اسفنديار با مادرش اسفندیار به مادرش کتایون می گوید : ▪️ترا بانوی شهر ایران کنم به زور و به دل جنگ شیران کنم طبق نظر برخی اساتید در این بیت اسفندیار می خواهد پس از نشستن بر تخت پدر به سنت زرتشتی خویدوده با مادرش ازدواج کند و او را همچنان شاه بانو نگه دارد 📚جلال الدین کزازی، نامه باستان، جلد 6،صفحه 643 📚مهدی محبتی، پهلوان در بن بست، صفحه 255 🔻ازدواج بهمن ، پسر اسفندیار پهلوان زرتشتی ، با دخترش همای چهرآزاد نکته مهمی که اینجا وجود دارد این هست که فردوسی یادآوری می کند که این ازدواج ، بنابر رسم زرتشتی (دین پهلوی) است ▪️دگر دختری داشت نامش همای هنرمند و بادانش و نیک‌رای ▪️همی خواندندی ورا چهرزاد ز گیتی به دیدار او بود شاد ▪️پدر درپذیرفتش از نیکوی بران دین که خوانی همی پهلوی ▪️همای دل‌افروز تابنده ماه چنان بد که آبستن آمد ز شاه ▪️چو شش ماه شد پر ز تیمار شد چو بهمن چنان دید بیمار شد ازدواج بهمن با همای ، دخترش ، در سال آخر عمرش بود. شش ماه از آبستنی همای گذشته بود که بهمن درگذشت. داراب ، نتیجه این ازدواج بود 2⃣خاقانی شروانی خاقانی شروانی از بزرگترین شعرای قرن 5 هجری است. ایشان در ابیاتی می سراید : ▪️دیو کژ کژ به مردم اندیشد فعل بد بد به مادر اندازد ▪️مغ که از رخ نقاب شرم انداخت ناحفاظی به خواهر اندازد 📚https://b2n.ir/m56552 دکتر کزازی در تحلیل این بیات می نویسد : "از همین روی است که سخن سالار شروانی نیز از مغ سخن گفته است و از درآمیختن شرم انگیز و رسوایانه او با خواهرش" 📚کزازی، نامه باستان جلد 3، صفحه 225 3⃣بوالعلای معری معری شاعر معروف قرن چهارم می سراید : ▪️ أيوجد في الورئ نفر طهاری أم الأقوام ك لهم رجوس؟ ▪️بنات العم تأباها النصارى وبالأخوات اعرست المجوس 📚 https://b2n.ir/m60457 🔻دکتر کزازی در تحلیل این بخش می نویسد : " سخنور آزاداندیش، بوالعلای معرّی، در دیوانی که خود آن را بایسته های نابايا ( = لزوم ما لا يلزم) نامیده است، از این آیین مجوسان یاد آورده است: آیا در میانه مردمان تنی پاک یافته می تواند شد، یا آنکه مردمان همه ناپاکانند؟ترسایان از زناشویی با دختران عم سر بر می تابند و مجوسان خواهران خویش را به زنی می ستانند" 📚منبع:همان 4⃣فخرالدین اسعد گرگانی اسعد گرگانی شاعر نامدار سده پنجم و ششم هجری است که داستان ویس و رامین که یه داستان عاشقانه ایران باستان بوده  را به شعر برگردانده است در این داستان مادر ویس و رامین به عنوان یه زرتشتی مومن و آگاه از ازدواج پسر و دختر خود صحبت می کند ▪️چو مادر دید ویس دلســــــــــتان را   بگونه خوار كرده گلــــــــستان را  ▪️بدو گفت: اى همه خوبى و فرهنگ‏    جهان را از تو پیرایه‏ســت و اورنگ ▪️ترا خســـــــــــــــرو پدر بانوت مـــادر      ندانم در خورت شــــویى بكشور ▪️چو در گیتى تو را همســـــــر ندانم‏      بتا همسرت دادن چون توانـــــم؟ ▪️در ایران نیست جفتى با تو همسر     مگر ویرو كه هســـتت خـود برادر ▪️تو او را جفـــــــت باش و دیده بفروز    وزین پیوند فـــــــــــرخ كن مرا روز ▪️زن ویرو بود شایســــــــــــته خواهر    عروس من بود بایســــــــته دختر 📚https://b2n.ir/e83719 📚ازدواج مقدس، هاشم رضی، نشر بهجت، چاپ اول، ص 124 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264