✅سعدی و توصیف حضرت علی (ع)
کس را چه زور و زهره که وصف #علی کند
جبار در مناقب او گفته هل اتی
زورآزمای قلعهٔ خیبر که بند او
در یکدگر شکست به بازوی لافتی
مردی که در مصاف، زره پیش بسته بود
تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا
شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود
جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا
دیباچهٔ مروت و سلطان معرفت
لشکر کش فتوت و سردار اتقیا
فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست
ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی
پیغمبر، آفتاب منیر است در جهان
وینان ستارگان بزرگند و مقتدا
یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه
یارب به خون پاک شهیدان کربلا
یارب به صدق سینهٔ پیران راستگوی
یارب به آب دیدهٔ مردان آشنا
دلهای خسته را به کرم مرهمی فرست
ای نام اعظمت در گنجینهٔ شفا
گر خلق تکیه بر عمل خویش کردهاند
ما را بس است رحمت و فضل تو
https://ganjoor.net/saadi/mavaez/ghasides/sh1
#سعدی
#حضرت_علی
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅جن و پری در آیین زرتشت
👈برخی زرتشتی ها و زرتشتی نماهایی که دم از خرد می زنند به گونه ایی مطالب را بیان می کنند که در آیین زرتشت از #جن و پری و مسائل متافیزیکی خبری نیست
✔️در پاسخ باید گفت:
🔹در آیین زرتشت مگر اهورامزدا را موجودی متافیزیکی نمی پندارن! انکار عالم غیب و متافیزیک یعنی انکار اهورامزدا.
🔹دوم در آیین زرتشت از پری ها به وفور در اوستا سخن گفته است که چیزی شبیه اجنه هست.
برای نمونه
🔸در اوستا، یشت 10 بند 26 از به تنگنا افتادن پریان سخن می گويد
🔸یشت 13 بند 104 از ارتباط کابوس، خواب بد و جنون با پریان سخن می گوید
🔻دکتر مرحوم بهمن سرکاراتی استاد سرشناس زبانهای باستانیِ ایران در توضیح این بند می نویسد :
"این عبارت اوستایی پیشینه بسیار کهن ارتباط پری را با جنون زدگی و رویا و کابوس، که در ادبیات فارسی نیز فراوان بدان اشاره شده است را می رساند "
📚 پری، تحقیقی در حاشیه اسطوره شناسیhttps://eitaa.com/Anti_Archaism/3100 تطبیقی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز 1350، صفحه 25
📚https://b2n.ir/t95507
🔸در یشت 8 بند 51 الی 54 از پری خشکسالی سخن می گوید که مردم به اشتباه از او به خوبی یاد می کنند
🔸در یشت 8 بند 8 بر چیرگی بر پریانی صحبت می کند که در آسمان هستند
🔸در یسنا 16 بند 8 از نابودی نوعی پری سخن گفته شده است
🔻دکتر بهمن سرکاراتی در توضیح این بند می نویسد :
"با توجه به اینکه پری Musدر یسنای 16 در کنار آز Aziدیو-زن حرص و آز و میل یاد شده و برای شکستن آن به آبها توسل جسته اند، بعید نیست که او در اصل، پری خواهشهای زنانه بوده و داستان همخوابگی و کامورزی او با یلان و نران به حیطه بندهشی و کیهانی منتقل شده."
📚 پری، تحقیقی در حاشیه اسطوره شناسی تطبیقی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز 1350، صفحه 24
🔸در وندیداد فرگرد نخست بند دهم از نوعی پری سخن می گوید که توسط اهریمن آفریده شده است که با گرشاسب همخوابگی می کند.
❌آیا این پریان موجود در اوستا و سایر متون زرتشتی موجودات مادی هستند! پری هایی که مردان را می فریبند، باید با آنها مبارزه کرد، با خواب بد ارتباط نزدیکی دارند و باعث جنون می شوند و در آسمان ها نیز هستند؟آیا این موجودات چیزی شبیه اجنه نیستند؟
👈شما که گفته بودید پری در آیین زرتشت نداریم 🤷♂
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻
☑️ دکتر قالیباف، کارگزار تراز شاهنامه!
بعد از مطالعه عکس نوشته های فوق، تذکر 2 مطلب زیر واجب است :
1️⃣ رفتار خانواده آقای قالیباف (اصل سفر خارجی + خرید) خلاف مرام جبهه انقلاب اسلامی است.
2️⃣ در این قضیه، جریان باستانگرا و ناسیونالیست حق اعتراض ندارد چون به گفتهی شاهنامه، شاهان ایران باستان، لباس و حتی کفن شان هم از جنس خارجی (پارچه ابریشم رومی و چینی) بود.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅خبری در راه است...
🔹کاملترین #کتاب چاپ شده در حوزه ازدواج #محارم (خودیده)
در این کتاب علاوه بر اسناد متعدد به تمامی ادعاهای کوروش #نیکنام، شاپور #شهبازی و... پاسخ داده شده است
👈فایل پی دی اف این کتاب ساعاتی دیگر در کانال قرار خواهد گرفت...
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_5987817222515461944.pdf
3.47M
✅نام کتاب : خودیده، ازدواج با خویشان درجه یک /محارم در روایات زرتشتی
پژوهشی در پاسخ به ادعای موبد کوروش نیکنام
نویسنده : غلامرضا نوادری
چاپ اول 1401
.................................
🔹کاملترین کتاب چاپ شده با موضوع ازدواج محارم
علاوه بر اسناد متعدد به تمامی ادعاهای کوروش نیکنام، شاپور شهبازی و... پاسخ داده شده است
................................
👈لازم به ذکر است با اجازه نویسنده این فایل نشر داده شده است
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
کیست مولا آنکه آزادت کُنَد
بندِ رقیّت زِ پایت بر کنَد
▪️ستایشی که مولانا از حضرت مولی المَوالی امام علی بن ابی طالب در مثنوی شریف دارد، علی التَّحقیق بالاترین نمونهٔ مدیح آن حضرت در تاریخِ ادبیاتِ جهانِ اسلام است.
ما غالباً نمیاندیشیم که حجم نود و نُه درصدِ مدایح آن حضرت مقداری وصف چشم و ابروی معشوق خیالی و موهوم است یا اغراقهای آزاردهنده.
مدیح حضرت، بدان زیبایی و ژرفی که مولانا از آن سخن میگوید نه در فارسی و نه در عربی، در هیچ جا، دیده نشده است.
🔹محمدرضا شفيعی كدكنی
غزلیات شمس تبریز، جلد اول، ص ۴۵
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅شاهِ مردان لقب ایرانیان به حضرت علی (ع)
به قلم دکتر کدکنی
▪️ظاهراً در متون عربی چنین صفت یا لقبی برای آن حضرت به نظر نرسیده است و سابقهٔ اطلاق این صفت هم بریشان ظاهراً از قرن ششم که عصر شکوفایی فتوّت و جوانمردی است قدیمتر نیست. سعدی در بوستان، چاپ استاد یوسفی گفته:
جوانمرد اگر راست خواهی ولیست
کرم پیشهٔ شاهِ مردان علیست
و بالاترين حدّ انسانيت را به جوانمردان نسبت مىدهد و خود تصريح دارد كه آخرين حدِّ سير روحانىاش، پس از آن همه تحصيل در مدارس علوم اسلامى از قبيل نظاميّهٔ بغداد، پيوستن به جوانمردان بوده است:
نشستم با جوانمردان قلّاش
بشُستم هرچه خواندم بر اديبان
و بهترين قهرمانان داستانهاى او، از نوع جوانمرداناند، چنان كه در داستان آن جوانمرد تبريزى مىبينيم كه دزدى را از راه ديوار به سراى خويش مىبرد و دستار و رختِ خود را بدو مىدهد تا در دزدى ناكام نباشد و در پايان مىگويد:
عجب نايد از سيرتِ بخردان
كه نيكى كنند از كرم با بدان
و در المجالس و المواعظ، تألیف جمال استاجی، از آثارِ اوایل قرن هفتم نسخهٔ توبینگن، از آن حضرت به عنوان شاهِ مردان یاد میشود.
شاید قدیمترین جایی که لقب شاه مردان در مورد حضرت دیده شده است در کتاب گزیده (در اخلاق و تصوّف) از آثار قرن پنجم یا قرن ششم، تألیف ابونصر طاهر بن محمدِ خانقاهی است که میگوید:
فتح موصلی گفت:
به خواب دیدم شاهِ مردان را گفتم مرا پندی دِه. گفت: « هیچ چیز ندیدم نیکوتر از تواضعِ توانگران بر درویشان.»
محمدرضا شفیعی کدکنی
قلندریّه در تاریخ، تهران:۱۳۸۶
ص ۷۵ و صص ۵۲۸–۵۲۷
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علی دایی چند هفته پیش در بالاترین سطح جهانی فوتبال و در مراسم قرعه کشی جام جهانی افتخار آفرینی می کند
🔹و دیشب زیر بیرق امام علی(ع) سینه زده و بر پرچم متبرک بوسه می زند.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
☑️ فردوسی: راه نجات در اطاعت از علی (علیه السلام) است. دشمنان علی (ع) حرامزاده اند
👈🏻 حکیم ابوالقاسم فردوسی:
که من شهر علمم علیّم دَر است،
درست این سخن قول پیغمبر است
منم بندۀ اهل بیت نبی
ستاینده خاک پای وصی
اگر چشم داری به دیگر سرای
به نزد نبی و وصی گیر جای
گرت زین بد آید گناه من است
چنین است این رسم و راه من است
دلت گر به راه خطا مایل است
ترا دشمن اندر جهان خود دل است
هرآنکس که در دلش لغض علیست
ازو در جهان زارتر زار کیست؟
نباشد بجز بیپدر* دشمنش
که یزدان به آتش بسوزد تنش
👈🏻 * بیپدر به معنی کسی نیست که پدرش مُرده باشد. بلکه کنایه از حرامزادگی دشمنان علی (ع) است.
🔘 این اسکن از کالج برینمور پنسیلوانیای ایالات متحده امریکا به دست آمده است.
Bryn Mawr, PA, Bryn Mawr College Libraries, Special Collections, BV 65.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅اهورامزدا، خدایی که نماز می خواند و نذری می دهد وستایش زیردستان را می کند و از آنها کامیابی طلب می کند!
بارها از اعتقادات سست منابع زرتشتی نمونه های مختلفی بیان کرده ایم
اینک به نمونه دیگری از این موارد اشاره می کنیم که جای هیچ گونه اما و اگری ندارد.
👈در اوستا، مهریشت، بند 31 چنین آمده که اهورامزدا بیان می کند که ای مهر (میترا) در آن نمازی که می خوانم، نام تو را به زبان می آورم و در نیایشی در خور زمان می ستایمت و با زور(پیشکشی و نذر) ستایشت می کنم (سه بار این بند تکرار شده است)
و در ادامه یعنی بند 32 اهورامزدا به مهر می گوید که ستایش ما رو گوش فرا ده، ستایش ما رو بپذیر ، خواهش ما رو بپذیر و...
و در بند 33 اهورامزدا به میترا بیان می کند ای تواناتر!!! ما رو کامیابی بخش و...
#نماز
#اهورامزدا
#نذر
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅جمهوری اسلامی ایران و بازسازی طاق بستان کرمانشاه
تصویر سمت چپ را که مشاهده می کنید متعلق به دهه 60 و حضور مردم عادی در #طاق_بستان بوده ولی ترک های دیوار نشان از بی توجهی دوران #پهلوی به این بخش بوده هست.
اما در تصویر سمت راست اثر #مرمت شده را مشاهده می کنید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دیو در سخن زرتشت
✅رواداری مذهبی در کلام زرتشت!
🔻در اوستا و بخش گاهان نکاتی در مورد #دیو آمده است که به برخی از آنها می پردازیم :
🔹مزدا اعمال گذشته و آینده آدمیان و دیوان را از یاد نمی برد (یسن 29 بند 4)
🔹با دیوان و دشمنان مزدا مخالفت بورزید (یسن 45 بند 11)
🔹ای دیوان، جملگی شما از منش زشت هستید و آن کس که دیر زمانی شما رو می پرستید از دروغ و خودستایی است. شما اندیشه مردم را چنان آشفته اید که بدترین کارها را می ورزند (یسن 32 بند 3 و 4)
👈دیو به معنای خدایان غیر زرتشتی است، لذا در تفکر زرتشتی هر چیز غیر از پرستش مقدسات و ایزدان زرتشتی جز دیویسنان محاسبه می شود.
🔻جالب است بدانید #زرتشت به صراحت بیان می کند :
▪️هر کس که با اندیشه و گفتار یا هر دوست خویش، با دُروند(غیر زرتشتی) بستیزد و یا پیروان او را به راه نیک رهنمون شود، به دوستکامی، خواست اهورامزدا را برآورد(هات 33 بند 2)▪️
📚https://b2n.ir/f87162
✔️لذا همانگونه که مشاهده می کنید خدایان غیر زرتشتی دیو دانسته شده و باید با غیر زرتشتیان ستیز کرد و تمام تلاش خود را کرد که آنها را زرتشتی کرده که اهورامزدا خوشحال شود.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ذکر یه نکته مهم
🔻از ما مرتب سوال می پرسند آیا زرتشتیان فعلی ازدواج محارم، تقدس آتش، تقدس گاو، خوردن ادرار گاو و... برخی خرافات دیگر انجام می دهند
🔹در پاسخ باید دو مطلب ذکر کرد
نخست اینکه نقد تفکرات و اعتقادات منابع زرتشتی به معنای دشمنی با زرتشتیان نیست، مردم زرتشتی انسان های شریفی هستند اما نقد علمی اعتقادی مسئله ایی جداست و توهین به مردم زرتشتی نیست. همانگونه که نقد علمی اعتقادی عزیزان اهل سنت، مسیحیان و یهودیان گرامی به معنای دشمنی با مردم آنها نیست.
دوم، مطالب گفته شده همه از منابع زرتشتی از جمله اوستا هست و مدعی نشده ایم مردم زرتشتی هم اکنون همه آنها را انجام می دهند و چه بسا بسیاری از زرتشتیان اصیل از وجود این مطالب و احکام در اوستا بی خبر باشند.
و شاید برخی زرتشتیان حتی کم و بیش در حوزه اعتقادی و احکامی به تفکرات اسلامی هم نزدیک شده باشند.
اما قطعا در دوره ایی از تاریخ مخصوصا ساسانیان و دوران اوایل اسلامی و برخی تا دوران بعد این #خرافات کم یا زیاد بین زرتشتیان رواج داشته و ایرانیان با اندیشه و خرد خود حقانیت اسلام را پذیرفته اند و احکام و اعتقادات اسلامی را فراتر از آیین زرتشت دریافته اند.
🔸شاید بازنشر سخن هانری #ماسه شرق شناس معروف اینجا بی ربط نباشد 👇
«درباره دین باستانی، باید گفت که #مسلمانان همان امتیازی که برای دین #یهود و #مسیحیت قایل بودند برای آن نیز قایل میشدند؛ زیرا این دین نیز دارای کتابهایی بود. آزادی دین زردشت با پرداخت جزیه و تضمین احترام آتشکدهها همراه بود. چنانکه تا سه قرن پس از هجوم عربهای مسلمان هنوز از این #آتشکدهها دیده میشد و برای رتق و فتق امور داخلی، حکام #عرب غالباً به موبدان متوسل میشدند.
#انحطاط دین زردشت بیشتر به دست همین مؤبدان بوده است نه مسلمانان ؛ زیرا سرسختی و آشتی ناپذیری آنان و آداب دینی محدودشان با نرمش و سادگی دین اسلام منافات داشت».
📕 هانری ماسه، فردوسی و حماسه ملی، ترجمه مهدی روشن ضمیر، دیباچه ص15-16 .📕
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅از کاربردهای جالب وندیداد در زندگی زرتشتيان
▪️در سنت معاصر پارسیان (زرتشتیان 🔥 هند) نیز پیش از نقلمکان به خانه جدید، آیین #وندیداد کوچک شبانه توسط موبد در خانه جدید اجرا میشود تا دیوان و دروجان از منزل جدید تارانده شوند و خانه نو تقدیس گردد. وندیداد یا ویدِوْداد «قانون ضد دیو» یکی از ٢١ نسک اوستا|ی ساسانی است.▪️
📝دکتر شروین فرید نژاد
🔻همچنین بنگرید به
🔹کاربرد وندیداد در لحظه مرگ(کلیک)
🔹اهمیت زیاد وندیداد(کلیک)
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔘 #هرودوت (مورخ مشهور یونانی)
"دختران پس از فتح #بابل به دست #کوروش به #خودفروشی و مردم نیز به بدبختی و تنگ دستی دچار شدند"
☑️تاریخهرودوت،جلداول،صفحه۱۹۵
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا