✅زن در دوران ساسانی به روایت دکتر تورج دریایی
🔹زنان عوام را جزء مایملک مردان می دانستند و بر آن قیمت می گذاشتند (۵۰۰ استر). بسیاری از احکام دینی علیه زنان، صرفا متوجه زنان غیراشرافی بود. روحانیون مفصلا به کوچکترین جزئیات زندگی و احکام زنان پرداخته اند.
زن به منزله موجودی نگریسته می شد که می توانست جامعه ای رابه نابودی بکشاند
🔹(در منابع) زردشتی نیز(زن) در قالب شیطان مونثی به نام جه [«بدکاره» ] توصیف شده است.
🔹 زنان از دید روحانیون یا مردان، «مزدایی» قلمداد نمی شده اند.
🔹از دید قانون، زن همپای کودکان و بردگان، و بهای آن ۲۰۰۰ درهم، معادل بهای یک برده بود.
🔹بردگان خارجی، و یا صرفِ افرادی که به عنوان کارگر کشاورز به کار گرفته می شدند، وردگ (برده اسیر) خوانده می شدند. اینها معمول ترین نوع بردگان بودند؛ اما گونه ای مهم تر از بردگان وجود داشت که آنها را بر حسب تن میشمردند و از امنیت برخوردار بودند. بردگان با مردن سرور خود آزاد می شدند؛ ضمن این که خود فرد نیز می توانست برده اش را آزاد کند. بردگان نیز دستمزد می گرفتند و می توانستند خانواده داشته باشند.
🔹زنان باید سه بار در روز در برابر شوهر زانو زده و از ته دل از او بپرسند خواستش چیست و خود او چگونه می تواند آن را برآورده و او را خوشحال کند
🔹موقعیت زنان به طبقه اجتماعی آنان بستگی داشت. زنان والا مرتبه، مانند ملکه و ملکه مادر، از دامنه فعالیت و قابلیت تصمیم گیری بسیار بالایی برخوردار بودند.(همانگونه که خود نویسنده تاکید دارد، این زنان، زن و مادر و خواهر و نزدیکان شاه بودن و قاعدتا مقام بالایی داشتند و کمتر از 1 درصد جامعه به حساب می آیند)(کلیک و کلیک)
📚https://b2n.ir/x11197
📚https://b2n.ir/m32635
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
✅زن در دوران ساسانی به روایت دکتر تورج دریایی 🔹زنان عوام را جزء مایملک مردان می دانستند و بر آن قی
وحشتناک است این توصیفات 😔
دقت کنید مثلا قیمت زن برابر بوده با برده
✅زن در آیین زرتشت و دوران ساسانی به روایت دکتر افتخار زاده
🔹دکتر محمود رضا افتخارزاده، استاد معروف ایرانی در کتاب ایران آیین و فرهنگ خود در مورد آیین زرتشت و حکومت ساسانیان می نویسد :
🔻در حکمت دینی آریایی آمده است: “… زنان زاده ی اهریمن و اهریمنی منش هستند. مزدا یار نیکو مردان است و اهریمن یار زنان.
🔻در دوران دینی، زنان نوعی کالا بودند و بر آنان اصل مالکیت و انحصار مترتب بود. براین اساس زنان احتکار می شدند، مبادله می گردیدند، به قرض داده می شدند، فروخته می شدند، به خارج از کشور صادر می گردیدند.
🔻در میراث دینی دوران تاریخی، به ترتیب: مال و کالای ماده و چارپای ماده و زن در کنار هم قرار گرفته اند..
می دانیم که در روزگار بلند ساسانی، زنان مانند گندم و غلات و حبوبات و حیوانات اهلی احتکار می شدند و اشرافیت و روحانیت و حاکمیت سیاسی ساسانی حرمسراهای بسیار داشتند و نهضت مردمی و سراسری مزدک پسر بامداد علیه دین و دولت ساسانی، عصیانی علیه همین اوضاع بود. بی گمان اشراف و روحانیان و طبقات ممتاز حاکم از همه مواهب و کامروایی جنسی نیز برخوردار بودند. تنها بخشی از رزمیان، برزیگران، شبانان، پیشه وران، غلامان و بردگان و بطور کلی رعایا که اکثریت جامعه را تشکیل می دادند دچار محرومیت مطلق بودند
🔻در سراسر دوران بلند تاریخی، تعدد زوجات و انواع صیغه های شرعی، بخشی از سرنوشت حقوقی و قانونی زن بود. بدیهی است که این امکانات نیز در انحصار اشرافیت ایرانی و حاکمیت سیاسی ـ اقتصادی بود. احکام دینی موجود نشان می دهد که رعایای مرد و زن حتی از داشتن یک همسر محروم بوده اند. در همین جا می توان گفت که بند ۴۴ از فرگرد ۴ وندیداد، راه حلی برای رعایای ایرانی بوده که در روزگار نهضت مزدک وضع شده است یا که توجیه کننده سنت اشرافی استقراض و مبادله زنان عقدی و صیغه ای و انواع دیگر آن است؟…
📚ایران آیین و فرهنگ، دکتر محمودرضا افتخارزاده، تهران، نشر رسالت قلم، چاپ اول، ۱۳۷۷ش، ص ۳۵۹ ـ ۳۶۹.(کلیک)
🌐https://b2n.ir/t90398
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
بله در دوران جاهلیت اونم فقط در عربستان برخی دختران زنده به گور می کردن
اگر همه دختران زنده به گور می شدن که نسلی باقی نمی موند
این رسم نادرست رو خود قرآن بیان می کنه و به اون خاتمه میده
آقای معلم
در ایران قبل از اسلام و متن اوستا ازدواج استقراضی و محارم و... هم داریم
الان اینها مایه افتخار شماست!
گروه پژوهشی آرتا
✅تفاوت انواع ازدواج در اسلام و آیین زرتشت 👈در اسلام دو نوع ازدواج بیشتر نداریم، دائم و موقت 🔻اما ج
انواع ازدواج در آیین زرتشت رو مطالعه کنید 👆
دوست دارید کمی اذیتشون کنیم این جماعت نژادپرست رو 😊
اینو بهشون نشون بدید
قبل از اینکه کوروش و داریوشی باشه عربها ملکه و حکومت داشتند(زنی حاکمشون بوده) 👇
✅ملکه عربی حدود 800 سال قبل از میلاد
🔻در کتاب اعراب و امپراتوری های پیش از اسلام که توسط مجموعه ایی از متخصصین بنام تاریخ جهان در حوزه اعراب مخصوصا گرگ فیشر و مایل مک دونالد به رشته تحریر در آمده است چنین نوشته شده که :
▪️افرادی که #عرب نامیده می شوند، از ابتدای هزاره اول پیش از میلاد در منابع میخی (آشوری و بابلی) ظاهر می شوند :به عنوان مثال یک #ملکه arabi در لیست پرداخت کنندگان خراج به پادشاه آشوری تیگلات پلیسر سوم(745-727 ق. م.) به چشم می خورد و نبوکد نصر دوم، پادشاه بابل حملاتی موفقیت آمیز علیه مردمی که arabi نامیده می شوند در ابتدای سده ششم پیش از میلاد ضبط کرده است.▪️
📚اعراب و امپراتوری های پیش از اسلام، مجموعه نویسندگان، ترجمه بابایی، نشر مروارید، چاپ سوم 1400، صفحه 76
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
پست های امروز مخصوص یکی از احکام بانوان در آیین زرتشت است بانوان و دانش آموزان دختر ما می پرسند چرا
دختر ها و خانم های محترم👆
برای دانستن تفکر زرتشتیان در مورد زن همین یه موردی که ریپلای کردم کفایت می کنه
گروه پژوهشی آرتا
✅تنبیه کردن و کشتن زنان در متون زرتشتی 🔻در کتاب دینکرد که مهم ترین کتاب زرتشتیان بعد از اوستا بوده
اینم بخونید👆
مجوز کشتن زنان در آیین زرتشت
گروه پژوهشی آرتا
✅اینو بفرستید برای بانوانی که میگن می خواهیم زرتشتی شیم وقتی ارزش یه بانو در اوستا از #سگ آبی کمتر ا
مثلا این یه نمونه دیگه👆
چرا دختر ما نباید بداند که ارزش دختر در اوستا از سگ کمتر است (سگ آبی)
خواستیم مطلبی رو بگیم
دیدیم نه
بزارید در مورد زن چند مورد دیگه هم بگیم
ما باید طلب کار باشیم که چرا چنین دیدی نسبت به زن بوده و تشکر کنیم از قرآن
الان برعکسش کردن😐
✅تبعیض دختر👩 و پسر 👦در اوستا
🔻در اوستا بارها برای پسر داشتن و پسر آوردن دعا و شکر گذاری آمده است
👈 از پیروان دین زرتشتی می پرسیم که آیا «دختر داشتن» ارزش بر زبان آوردن ندارد؟ اما پسر داشتن مایهی بهروزی و خوشبختی و پاکی است؟
🔹هَفتَن یشتِ کوچکِ اوستا بند پنجم:
«فره وشی های اشَوَنان و گروه زنان دارنده ی پسران نامور را [می ستایم].» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۸۲)
https://b2n.ir/529471
🔹بند شصت و پنجم از یشت دهم اوستا (مشهور به مهر یشت) درباره ایزدان:
«…آن که شهریاری بخشد، آن که پسران بخشد، آن که زندگی بخشد، آن که بهروزی بخشد، آن که دَهِشِ اَشا بخشد…» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۳۶۸)
https://b2n.ir/353674
🔹اوستا، یسنای دهم، بند سیزدهم:
«ای هوم زرین (گیاه مقدّس)، کسی را که از تو بهره ای یابد، پسران بسیار می بخشی و او را پاک تر و فرزانه تر می کنی.» (اوستا، پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، چاپ نوزدهم، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۱۴۷
https://b2n.ir/970137
🔹بندِ پانزدهم از یَسنا سیزدهم:
«کسی که بر آن باشد تا پیشکشیِ به هوم را خود بخورد (مجازات گناه تصرف در هدیه به هوم)، پسران خوب و پسران آتُربان بدو ندهد.» (همان و نیز یسنا، پژوهش ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، تهران ۱۳۸۷، ص ۱۷۶)
https://b2n.ir/996978
🔹یسنای پنجاه و هشتم، بند ششم:
«از اوست که چارپایان رسا، چارپایان درست، زندگی درست و پسران درست داریم. از اوست تندرستی و رسایی و برخورداری ما از پاکی.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۳۰ ـ ۲۳۱)
https://b2n.ir/386355
🔹یسنا، هات شصت و هشتم، بند پنجم:
«ای [آبِ] اهوراییِ اهوره؛ مرا بهترین سرای اشَوَنَان ببخش، مرا روشنایی همه گونه خوشی دهنده ببخش، مرا پسران کارآمد ببخش.» (همان ، ج ۱ ، ص ۲۵۳)
https://b2n.ir/757616
🔹یشتِ هشتم (تیر یشت) بند پانزدهم. ایزد اهورایی می گوید:
«کدامین کس را به داشتن پسران توانگری بخشم؟ کدامین کس را گروهی از پسران و رسایی روان دهم؟ اکنون من در جهان استومند ـ جهان مادّی ـ به آیین بهترین اشا، سزاوار ستایش و برازنده ی نیایشم.» (همان ، ج ۱ ، ص ۳۳۳)
https://b2n.ir/392538
🔹نسکِ وندیدادِ اوستا، فرگرد چهارم، بند چهل و هفتم:
«ای سپیتمان زرتشت؛ مردی که همسری دارد برتر از کسی است که همسری ندارد و پسرانی پدید نمی آورد.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج 2 ، ص ۶۹۹)
https://b2n.ir/609432
🔻گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅هنگام ازدواج هم دعای زرتشتیان آرزوی پسر دار شدن است 👇
در پیماننامه ازدواج زرتشتیان که موبدان در هنگام عقد قرائت میکردند نیز بهصورت ویژه دعا برای داشتن فرزند پسر شده است. در این پیمان چنین آمده است: «دادار هُرمَزد شما دو [تن] را فرزندان نرینة بسیار ... دهاد» (1). یا آمده که: «[بشود که این] همبسته با زن [شوهر] خویش، فرزندی نرینه و اَشَوَن و همانند هر دُوان آورد» (2) .
1) تاراپوروالا، ای. ج. س، 1384، آیین زناشویی پارسان، در ایران شناخت (یادنامه استاد ا. و. ویلیامز جکسن)، ترجمه جلیل دوستخواه، ص 121، بند 1 الف 4.
2) همان، ص 142.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
⿻۬ تفاوت پسر و دختر در زمان هخامنشیان
🔻هرودت مورخ هم عصر هخامنشیان مینویسد:
📝After valour in battle it is most
reckoned as manly merit to show the greatest number of sons: the king sends gifts yearly to him who can show most. Numbers, they hold, are strength(1,136)
بعد از تبحر و مهارت در به کارگیری رزم افراز، بالاترین نشانه مردانگی (در میان هخامنشیان) داشتن فرزندان پسر بسیار است، شاه سالانه هدایایی به مردانی که بیش ترین پسر را دارند می دهد، از دید آنان قدرت در تعداد است.
🌐https://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Herodotus/1B*.html
🔻حتی در کتیبههای خطی کشف در تخت جمشید نیز داریم زنانی که فرزند پسر به دنیا میآوردند دو برابر کسانی که فرزند دختر به دنیا میآوردند جیرهی غذایی میگرفتند!
⤦اسکن⇩⇩.⇩⇩
📝https://b2n.ir/f64514
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعترافات دیشب امید دانا
در همین کانال از چند سال پیش گفتیم نیت های واقعی امید نادان ملعون(اینجا کلیک کنید)
همون مواقعی که برخی عزیزان فایل های ایشون رو نشر میدادن ما نقدش می کردیم.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅پاسخ به شبهه تاریخی این روزنامه نگار
🔹جماعتی که تا دیروز از کربلا درس مذاکره میگرفتن امروز از عدل علی(ع)درس ببخشش قاتل میگیرن.
1⃣اولاً حضرت علی(ع) نبخشید بلکه برحسب عدالت گفت قاتلم یک ضربه زده شمانیز یک ضربه.
2⃣ثانیاً برفرض محال که بخشیده باشد،علی قاتل خودش را بخشیده نه قاتل مردم را،حاکم جامعه اسلامی میتونه از حق خودش بگذره نه خلق الله.
3⃣ثالثاًامیرالمؤمنین گروهی ازخوارجو که توبه کردن عفو کرد و باعده ای که همچنان بر تفکر باطلشون ایستادن جنگید وهمه راکشت به جز۹ نفر که۲نفر به خراسان،۲نفر به یمن،۲نفربه عمان،۲نفر به جزیره(موصل) و۱نفر به تل موزون فرار کردند.
4⃣رابعاً با تحریف اسلام واحکام دینی،ارجاع میدید به ۱۴۰۰ سال پیش درحالیکه تا دیروز میگفتید این دین پوسیده است و دیگه احکامش به درد عصر تکنولوژی نمیخوره
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔻اعدام در دوره پهلوی و موضع محمدرضاشاه
🔮واکنش خبرگزاری های اروپایی به اعدامهای زندانیان در ایران و جواب شاه به این اخبار ! .
📍صبح چند خبرخارجی را هم عرض کردم( به شاه ) منجمله مقالات تند لوموند را علیه اعدامهای اخیر .فرمودند:اهمیت ندارد .عرض کردم :پرس ما در اروپا و امریکا دارد خراب می شود. فرموند:به جهنم ، ما که نمیتوانیم اسیر جرایدی باشیم که خودشان نمی دانند چه میخواهند .این پدر سوخته ای که می گوید قاتل را ، آن هم قاتلی که تروریست است اعدام نکنید آخر چه منطقی دارد ؟ ما هم باید این مزخرفات را گوش کنیم ؟
📍پ.ن: اشاره به تیرباران ۴ تن از اعضای مجاهدین خلق در ۳۰ دی ماه و ۹ تن دیگر در ۴ بهمن ۵۴
📚منبع :خاطرات علم.جلد۵.ص ۴۳۴
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
قداست گاو نزد زرتشت!
مطالبی اینجا بیان میشه که شاید خیلی ها برای اولین بار می شوند و می بیینند
در تفکر زرتشتی گاو به شدت قداست داره
ادرارش مقدسه
و روانش هم جایگاه خاص خودش رو داره
باور نمی کنید!
همراه ما باشید
✅زرتشتیان و قداست عجیب گاو!؟
🔻دکتر خسرو #قلی زاده استاد سرشناس ایرانی در کتاب معروف خود یعنی دانشنامه اساطیری جانوران که زیر نظر دکتر اسماعیل #سنگاری که دکتری تاریخ، زبان ها و تمدن های دنیای باستان از دانشگاه های فرانسه دارد نوشته شده، می نویسد :
▪️طبق یسن 29 بند 8 از اوستا، زرتشت از سوی اهورامزدا به محافظت از گاو مامور می شود، در یسن 5 بند 2 پرستاری از گاو نوعی ستایش دانسته شده است و زرتشت از پاداش اعطا شده به کسانی سخن می گوید که در «اتحاد با گاو شیرده» باشند (یسن 34 بند 14).در یسن هفت هات (یسن 37 بند 2)پرستندگان خود را به عنوان «کسانی که با گاو ماده زندگی می کنند» توصیف می نمایند و مزداپرستان نیز به همین شکل در دعای باستانی فرورانه (یسن 12 بند 2 و 3)خود را معرفی کنند :
((من انکار می کنم از دزدی و ربودن #گاو، من روا می دارم آزادی منزل برای اهالی خان و مان که در روی این زمین با گاو بسر می برند)) (یسن 12 بند 2)▪️
📚https://b2n.ir/x80635
📚https://b2n.ir/a97599
📚https://b2n.ir/x85909
📚دانشنامه اساطیری جانوران، دکتر خسرو قلی زاده(زیر نظر دکتر اسماعیل سنگاری)، صفحه 191
🔻همچنین مهشید میرفخرایی عضو هیئت علمی زبانهای باستانی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ترجمه تخصصی یسن 48 بند 6 می نویسد :
▪️زیرا او (گاو) به ما مسکن نیک، او به ما جوانی، و نیروی تن خواهد داد▪️
📚https://b2n.ir/n28379
🔻همچنین جناب محمد تقی راشد محصل که دکترای زبانهای ایران باستان است به صراحت می کند یسن 29 متعلق به گاو است
در این هات برای گاو چنان ارزشی قائل شده اند که روان آن به اهورامزدا گله و شکایت می کند 😳
📚https://b2n.ir/g92470
📝البته اساتید متعددی این بخش اوستا را متعلق به گاو می دانند (اینجا کلیک کنید)
🔻در اوستا، وندیداد، فرگرد 21 بند 1 هنگام برخورد گاو نر با هر گونه چهارپا دیگر می خوانند :
درود بر #گاو پاک
درود بر تو ای گاو نیکوکار🤷♂
درود بر تو که افزونی می بخشی 🤷♂
درود بر تو که می رویانی 😳
درود بر تو که بهترین اشون و اشون هنوز نازاده ایی را بهروزی می بخشی 🤷♂
درود بر تو که جهی و اشموغ نااشون و فرمانروای ستمگر را نابود می کنی 🤷♂
🔻جالبتر آنکه در متون معتبر زرتشتی مانند بندهش ذکر شده است که پس از مرگ یک زن و گاو به پیشواز روان فرد درگذشته می روند. درصورتی که روان متعلق به شخص بدکاری باشد گاو نزار و خشک و سهمگین به نظر می رسد و زن،عجوزه ایی گند بو دیده می شود. اما اگر روان متعلق به شخص نیکوکار باشد، گاو فربه و پرشیر می شود و زن همچون دوشیزه ایی زیبا و خوشبو جلوه می کند.
📚بندهش، برگردان مهرداد بهار، صفحه 130
🔸🔸لذا بی ربط نیست اگر اینجا یاد شود علت تقدس #ادرار گاو در نزد زرتشتيان(هم خوردن ادرار و هم شستن و غسل کردن با آن) بخاطر قداست بسیار عجیب گاو است.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅انواع ادرار گاو نزد زرتشتيان
🔻استعمال خارجی
برای استعمال خارجی (مانند شست و شو، غسل و...) از #ادرار گاو استفاده می شود که به گُمیز یا پادیاب یا پاچُو معروف است.
🔻استعمال داخلی (خوردن)=نیرنگ
برای خوردن، با خواندن دعاهای مختلف بر ادرار گاو به مدت هفت روز، آن را برای خوردن آماده می کنند که به آن #نیرنگ گفته می شود
آیین تقدیس ادار به وسیله هفت موبد انجام می گرفت که در هر شب و به مدت شش شب باید یک وندیداد به طور دقیق بروی نیرنگ به جا آورده شود.
📚کانون دین زرتشتی در ایران، مری بویس، صفحه 132
🔸قابل ذکر است نویسنده این کتاب شرح خاطرات یک ساله که در بین زرتشتیان ایران بوده را نوشته است
برای نمونه جایی ذکر می کند مسلمانان برای زرتشتیان غذا می پزن، زرتشتیان غذا را خورده اما بعد از غذا نیرنگ (ادرار گاو تقدیس شده) می خوردند تا ناپاکی غذای مسلمانان از بین برود
📚https://b2n.ir/z17025
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅حداقل تا سال 1350 شمسی خوردن ادرارگاو(نیرنگ) بین زرتشتیان ایران رواج داشته است
🔻دکتر کتایون مزداپور استاد مطرح تاریخ ایران باستان که خود زرتشتی نیز هست در مورد نیرنگ (ادرار گاو مقدس شده) می نویسد:
▪️خوردن نیرنگ و به کار بردن آن تا سال ۱۹۷۰/۱۳۵۰ هنوز منسوخ نشده بود. نیرنگ در اصطلاح بر نوشابه خاصی اطلاق می شود که در شرایطی سنتی و بسیار پیچیده تهیه می شده است و در مواقعی چون پتت کردن (خواندن دعای توبه) و به پیش از سدره پوشی و بستن عقد ازدواج نیز هنگام نشوه رفتن و سی شور شدن اندکی از آن را می خوردند. همچنین بویژه آن را در دهان شخصی که در حال نزع(جان دادن) بود یا جان سپرده بود،می ریختند. این نام و این رسمها را امروزه بچه ها نمی شناسند.در هندوستان خوردن نیرنگ هنوز مرسوم است▪️
🔸همچنین جهانگردان معروف چنین اعمالی را مشاهده کرده اند
📚https://b2n.ir/m01378
📚https://b2n.ir/n15838
❌این رسوم غیر از خرافاتی بودن و تقدیس گاو و ادرار آن چه معنایی دارد! خوردن ادرار گاو موقع جان دادن و مردن! خوردن ادرار گاو قبل از عقد بستن!و...
دقت شود زرتشتیان هند این کار را هنوز ادامه می دهند.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264