eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1هزار ویدیو
103 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻روشهای اقناعی موبد کرتیر با جامعه مذهبی 🔍کِرتیر موبد بانفوذ عهد ساسانی بود که مخالفین کیش زرتشت را قتل عام میکرد و زرتشتیانی که خوانش او را از مزدیسنا قبول نداشتند شکنجه و کشتار می نمود. ر.ک t.me/Anti_Archaism/826 کرتیر پس از مصرف مَنگ(بنگ) و حشیش ادعا کرد که به معراج رفته است و جهان مینوی را دیده است!(چرا کرتیر فراموش شد؟ تورج دریایی سودابه ملک‌زاده ایران نامه سال ۳۰ شماره ۲ تابستان ۱۳۹۴) کرتیر اقناع(تحمیل) مردم دیگر را بقبول شکل خاص مذهب خویش ، بصورت فنی ظریف در آورد. در طرق اقناع وی به هیچ وجه رقت قلب نشان نمی داد‌. او از همه اقتداری که سلاطین بدو داده بودند استفاده می کرد و از قتل کسانیکه اقناع نمی شدند امتناع نداشت. روش های اقناعی او نه تنها همکاران وی یعنی مغان ، بلکه جامعه های مذهبی بیگانه را نیز شامل میشد. 💥حقیقتا کرتیر یکی از بزرگترین دشمنان آزادی فکر و یکی از سرسخت ترین زجر دهندگان دینی است که تاریخ بخود دیده است. 📚مجله یغما ،کتیبه های پهلوی پروفسور و.ب.هنینگ استاد دانشگاه لندن در انجمن ایران شناسی ترجمه دکتر محمد معین/ص23و24 #موبد_کرتیر_آزادی_بیان #دین_اجباری @Anti_Archaism
⁉️یک سوال منطقی از باستانگرایان #۷آبان @Anti_Archaism
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان 🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان به قلم @Anti_Archaism
زرتشتِ دنیا پرست! به قلم محمد پورعلی بدون شک یکی از موارد مشترک انبیاء و راهنمایان الهی وارستگی از دنیا و بی میل بودن نسبت به مادیات است. راهنمایان راستین بشریت در قید و بند مال و ثروت نبوده و تنها دغدغه ذهنی شان هدایت بشر و انسان سازی بوده است. این مطلب در جای جای قرآن کتاب آسمانی مسلمانان مشهود است : 🔸قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا بگو: «من در برابر آن (ابلاغ آیین خدا) هیچ گونه پاداشی از شما نمی‌طلبم؛ مگر کسی که بخواهد راهی بسوی پروردگارش برگزیند (این پاداش من است.)»(فرقان/۵۷) 🔹قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ... بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]...(شوری/۲۳) 🔍اما در جای جای اوستا زرتشت به خدایان شک می کند و مدام خواستار اجر و پاداش دنیوی و مادی است! در گاتهای اوستا، هات 44، بند 18 زرتشت مزد رسالت می‌طلبد، او ده مادیان و یک شتر را خواستار می‌شود و حتی در صدق وعده های اهورا مزدا نیز شک می کند! : 🔻از تو میپرسم ای مزدا بگو بدانم چگونه من سزاوار خواهم بود مزد و اجرت دریافت کنم و ده مادیان و یک شتر که برای من وعده داده شده بدست آورم؟ و در جای دیگر زرتشت صراحتا بیان میدارد که دوزخ برای کسی است که از پرداخت اجرت و مزد پیشوای دینی(خودش) خود داری کند. اوستا،گاتها،هات۴۴ بند۱۹ ترجمه دار مستتر ✅ @Anti_Archaism
⁉️پرسش : آیا روزه در دین زرتشت وجود دارد؟ ✅ پاسخ : در قرآن کریم،یکی از اشتراکات ادیان الهی صیام یا همان روزه است. 🔹یا ایّها الذین اَمنُوا کُتِبَ علیکم الصّیام کما کُتِبَ علی الذّین من قبلکم لعلّکم تتقّون[بقره /183] ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند، نوشته شده، تا پرهیزگار شوید." قرآن به صراحت اشاره می کند که در ادیان الهی پیش از اسلام روزه یک اصل بوده است! اما در دین زرتشت روزه وجود ندارد : به موجب اوستا، وندیداد کتاب احکام زرتشتیان روزه گرفتن موجب کیفر خواهد بود! "کسی که روزه بگیرد در آخرت بالاترین کیفر را که در این دنیا مقرر است خواهد دید مانند اینکه اعضا بدن فناپذیر وی با یک کارد فولادین بریده شود." (وندیداد،فرگرد 4 بند 50،  ترجمه دارمستتر، ترجمه به فارسی موسی جوان) موبدیار کوروش نیکنام نیز در مورد روزه در دین زرتشت می نویسد: "روزه گرفتن و نخوردن خوراکی در طول روز در آیین زرتشتیان وجود ندارد..." (موبدیار کوروش نیکنام، از نو روز تا نوروز آیین ها و مراسم سنتی زرتشتیان ایران،انتشارات فروهر، ص 42) به قلم @Anti_Archaism
‌✅ آیا می‌دانید...؟ 👈🏻 پاسارگاد (مقبره کورش کبیر) در سال 2004 میلادی 🔶🔸یعنی 1382 خورشیدی 🔸🔶 با پیگیری‌های دائم نظام و با نظارت شورای عالی امنیت ملی ایران در فهرست میراث جهانی (UNESCO) ثبت شد. 🔴 این در حالی است که برای اینکه راحت‌تر بتواند آثار باستانی را غارت کرده و به دلّالان خارجی بفروشد، از ثبت در میراث جهانی شانه خالی می‌کرد. قابل توجه کسانی که به بهانه‌های سیاسی از مقبره کورش کبیر سوء استفاده می‌کنند و شعارهای و سر می‌‌دهند. @Anti_Archaism
🔻تاریخ ثبت جهانی پاسارگاد! بنا بر گزارش یونسکو(سازمان فرهنگی ملل متحد) پاسارگاد در سال 2004 میلادی یا 1382 شمسی به درخواست جمهوری اسلامی ایران ثبت جهانی گردید! 💡رژیم پهلوی با از استفاده تاریخ ایران افراد ملی گرا و باستانگرا را برای مشروعیت بخشی به حکومت خود تحمیق می کرد ... @Anti_Archaism
🔺 ۱۷۰۰ لوح هخامنشی به موزه ملی ایران رسید! 🔹1783 لوح و گل‌نبشته هخامنشی که 81 سال پیش(رژیم پهلوی) به موسسه شرق شناسی شیکاگو با هدف مطالعات علمی امانت داده شده بود، دیشب و پس از پایان یک مناقشه 20 ساله حقوقی به تهران رسید. 💡پهلوی بی عرضه داد جمهوری اسلامی ایران پس گرفت! ✅ @Anti_Archaism
🔻معنی نام کوروش بر اساس دانشنامه معتبر ایرانیکا : 🔍 "کورش در لغت یعنی تحقیرکننده دشمن !! به انگلیسی: humiliator of the enemy in verbal contest." #کوروش #۷آبان #7آبان #29october #روز_جعلی ✅ @Anti_Archaism
🔻ارثیه عجیب کوروش برای پسرش کمبوجیه از زبان ویلدورانت...! #۷آبان @Anti_Archaism
🔻استفاده از الفاظ زشت جنسی در گاتها در بند 7 هات 53 اشاره می شود که داماد عضوی از بدن خود را(آلت جنسی) را به طور کامل در زیر ران عروس فرو برده و به شکل جلو و پایین به کار خود ادامه دهد 📚گاتهای پروفسور مارتين ليچفيلد وست(Martin Lichfield west )  استاد دانشگاه آکسفورد 💡ظاهرا مهم ترین دغدغه نویسنده گاتها اعمال جنسی بوده است ✅ @Anti_Archaism
🔻اسلام مایه وحدت ایرانیان عکس العملها و یکپارچگی فضاهای فرهنگی ایرانی غرب و شرق در زیر سیطره اسلام مایه وحدتی گشت که از زمان هخامنشیان سابقه نداشت. حتی در همان زمان #هخامنشیان نیز میزان پیوند یکپارچگی قابل قیاس با وحدت کامل دوران اسلامی که قرنها بعد پایدار شد نبوده است. تنهادر زمان #اسلام بود که حماسه همگانی ایرانی که داستانهای پهلوانی شرق را با تاریخ ایرانی نسبتا خشک غرب پیوند داد پدیدار شد. تنها در زمان اسلام بود که بیداری و واقعیت گرایی نسبت به وحدت ایرانی و باز شناسی هویت ایرانی در برابر عرب پیدا شد. ریچارد ن. فرای عصر زرین فرهنگ ایران ص ۶۹ و۷۰ ✅ @Anti_Archaism
🔻 قدمت زبان آذری و خاستگاه آن در آدوربادگان (آذربایجان) #زبان_آذری #آذربایجان #تاریخ_ایران ✅ @Anti_Archaism
انواع برده داری درزمان ساسانیان👇👇
‍ 🔻انواع برده داری در زمان ساسانیان بردگان را می خریدند یا سپاهیان به اسارت می گرفتند و جزو دارایی به شمار می آمدند.میانگین قیمت هر برده/بنده پانصد استیر و برابر بهای یک زن بود. نکته👈« در زمان ساسانیان ارزش یک زن به اندازه یک برده بود» سروران ( صاحبان) می توانستند همانند حیوان بارکش با آنان رفتار کنند. هر رسته از بردگان پایگاهی ویژه خود داشت: «بنده» ، « غیر شهری» ،« برده» و « تن» بندگان اصولا به امور خان و مان یا خدمات دیگری نظیر خدمت در آتشکده گماشته می شدند. نکته👈استفاده از بردگان در امور دینی و مذهبی « غیر شهری ها» یا همان بردگان انیرانی غیر زردشتی معمولا به کار موقت برزیگری می پرداختند،چه صاحب زمین تغییر می کرد یا نه. این نوع بردگان ندرتا در کارهای خانگی دست داشتند. بردگان همانند غیر شهری ها بنابر توانایی شان به انجام کارهای زراعی ،ساختمان سازی، و یا انواع دیگر کارهای یدی گمارده می شدند. 💥بردگان دارای غل و زنجیر را « تن» می نامیدند. مالکیت بندگان موروثی بود. فروش برده به غیر زردشتیان اکیدا ممنوع و مکافات این جرم داغ کردن هر دوسوی معامله بود. فصلنامه نامه پارسی مقاله طبقات اجتماعی در ایران نویسندگان شروو،پیر برایان ، منصور شکی ص ۳۶ و ۳۷ ✅ @Anti_Archaism
🔻منطق زرتشت، منطق شمشیر و کشتار بود! 🔍زرتشت در دوجا از گاتها به پیروان خود دستور می دهد با هرکسی که او(زرتشت) را قبول ندارد هیچ صحبتی نداشته باشند و تنها با ضرب شمشیر با آنها صحبت کنند... #زرتشت #تکفیر #زرتشت_شمشیر #دین_شمشیر ✅ @Anti_Archaism
۲۰مهرماه بزرگداشت 🔰حافظ به تصريح محمد گل اندام كه، معاصر و همدرس وي بوده،« تفسير قرآن نيك مي دانست و مطالع الانظار في طوالع الانوار تاليف بيضاوي و مفتاح العلوم سكاكي را مطالعه مي كرد و از پژوهش در ديوان هاي شاعران پارسي گوي و عرب زبان بهره هايي برد.» 🔰محمد گل اندام كه اولين بار ديوان او را جمع آوري كرده است از حافظ چنين ياد مي كند «مولانا الاعظم المرحوم الشهيد مفخر العلما استاد نحارير الاد با شمس المله الدين محمد الحافظ الشيرازي» 🔰تذكره نويسان نوشته اند كه او يكي از حافظين قرآن كريم بود چنان كه در اشعار خود به اين دو مطلب اشاره مي كند عشقت رسد به فرياد ار خود بسان حافظ قرآن ز بر بخواني در چارده روايت ز حافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد لطايف حكمي با نكات قرآني نديدم خوشتر از شعر تو حافظ بقرآني كه اندر سينه داري(1) 🔰شيراز در دوره اي كه حافظ تربيت مي شد اگر چه وضع سياسي آرام و ثابتي نداشت ليكن مركزي بزرگ از مراكز علمي و ادبي ايران و جهان اسلام بشمار مي رفت و اين مسئله به خاطر تدابير اتابكان سلغري فارس بود كه شيراز را در مقابل حملات مغول محفوظ نگه داشتند لذا حافظ در مركزي كه مجمع عالمان و انديشمندان و سلاطين دانش دوست و مروج دانش، پرورش يافت، چنان كه در اشعار خود سياست هاي آنان را ستايش نموده است.(2) اما به خاطر سياست هاي سخت گيرانه پادشاهان، پيروان اهل بيت (عليهم السلام) نمیتوانستند عقاید خود را بیان کنند، چرا كه بر اكثر نقاط ايران حاكمان اهل سنت و مكتب خلافت حكمراني مي كردند و حتي غزنويان در اين مورد بسيار سخت گيري مي كردند تا جايي كه كتاب هاي شيعيان و مراكز علمي آنها را به آتش كشيدند، و بسياري از آنان را به خاك و خون كشيدند بر اين اساس عرفا و شعراي بزرگ و علماي اسلام بيشتر در حالت تقيه زندگي مي كردند و فضاي سياسي اقتضاء مي كرد كه خردمندان اظهار عقيده و مذهب ننمايند بلكه در نوعي استتار به فعاليت فرهنگي بپردازند و از فرصت هاي به وجود آمده به نشر فرهنگ و علوم اقدام نمايند. درباره حافظ نيز وضع اين گونه است و همه در اين قول اتفاق دارند كه او از اديبان بزرگ جهان اسلام و ايران است و او از نظر عرفان و شناخت به جايگاه و مرتبه اي رسيده بود كه به جز پيروي از اسلام راستين و مكتب اهل بيت (عليهم السلام) نمي توان به آن جايگاه رسيد، اما بنا بر اقتضاي زمانه از اظهار و آشكار كردن اين انديشه ها معذور بود(تقیه)، ‌ولي در هر صورت قرايني در ديوان و آثار او وجود دارد كه عشق او را به خاندان پيامبر و امير مؤمنان به اثبات مي رساند چنان كه مولوي و سعدي و عطار نيز از اين ويژگي برخوردار هستند و هر يك از آنها در اشعار خود ارادت كامل خويش را به اهل بيت اظهار كرده اند. 🔺حافظ در جايي نجات و رسيدن به كمال را اينگونه ممكن مي داند: حافظ اگر قدم زني در ره خاندان بصدق بدرقه رهت شود همت شحنه ي نجف 🔺شارحان اشعار حافظ اين بيت را چنين توضيح داده اند: اي حافظ اگر راه خاندان پيامبر را صادقانه بپوئي عنايت و توجه امير نجف علي ـ عليه السّلام ـ نگاهبان تو خواهد شد.(3) 🔺مرحوم شهيد مطهري از محيط طباطبائي نقل نموده است كه «حافظ را در عصر خودش و عصرهاي بعد، شيعه مي دانستند.»(4) به طور کلی می توان گفت: آنچه از اشعار خواجه حافظ بر می‌آید قدر مسلم آن است که در مشرب تصوف با صوفیان خشک سنی سازش نداشته بطوری که دیده می‌شود مکرر از شطح، دلق و ریا و با آن قبیل صوفیان با لهجه تمسخر و گاهی تعرض سخن می گوید و صاحبدلان را از دام تصوف و صوفیان برحذر می دارد. و علاقه مندی بیشتری درباره عرفان شیعه و نماز شب و سیر سلوک معنوی و گریه های سحری دارد که در فرهنگ اهل بیت و مذهب شیعه پر رنگ و با مذا ق شیعه سازگار تر است. مانند: صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد/ آغاز فکر با فلک حقه بـاز کرد و حافظ روابط خوبی با امراء و سلاطین مانند شیخ ابواسحاق و منصور و زین العابدین که شیعی بودند داشته در مقابل نسبت با امیر مبارزالدین محمد و شاه شجاع که سنی بودند روابطی در این حد نداشته است. مدح حافظ درباره حاکمان شیعه قوی تر و بیشتر از حاکمان سنی است. می توان گفت عدم اظهار تشیع از سوی حافظ و رابطه با امرای سنّی از تقیه بوده که از اصول شیعه به شمار می رود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1. ديوان حافظ، تصحيح خطيب رهبر، تهران، صفي عليشاه، 1371، مقدمه ص20. 2. صفا، ذبيح الله، ‌تاريخ ادبيات، ‌تهران، ‌انتشارات فردوس، چاپ نهم،1372، ج 3، بخش دوم، ص 1064. 3. رهبر، خطيب، پيشين، ص 403. 4. مطهري، عرفان حافظ، تهران،‌صدرا، چاپ پانزدهم، 1377، ص62. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار تا بود وردت دعا و درس #قرآن غم مخور #حافظ ✅ @Anti_Archaism
🔻استاد بارتولد بر آن است که ترکان تا پیش از سده ششم میلادی به آسیای میانه راه نیافتند. استاد گومیلف ضمن بحث پیرامون ترکان چنین نوشته است: "تازيان همه جنگاوران کوچ نشین ساکن شمال سرزمین سغد راترک نامیدند. از این رو بسیاری از اقوام ساکن آسیای میانه به خطا ترک نامیده شدند حال آنکه اقوام مذکور هرگز ترک و جزء خاقانات نبودند. باید افزود که برخی از اقوام و تیره ها چون ترکمانان، مردم شبه جزیره آناتولی ( ترکیه کنونی) مردم آلبانیای قفقاز نیز مردم آذربایجان هیچگاه کمتر خویشاوندی با ترکان و مغولان نداشته اند. بدین روال استادگومیلف نه تنها مردم آسیای میانه، آلبانیای قفقاز و آذربایجان بلکه مردم شبه جزیره آناتولی را نیز ترک نمی داند زیرا زبان تنها و معرف مشخصات قومی ونژادی نیست. آذربايجان ازکهن ترین ایام تاامروز /دکتر عنایت الله رضا/ص 75 #تاریخ_آذربایجان @Anti_Archaism
🔻استرابون مورخ و جغرافیدان مشهور یونانی قرن یکم پیش از میلاد در مورد مردم آتروپاتن(آذربایجان) می نویسد : "مردم آذربایجان ایرانی بودند و به زبان پارسی صحبت می کردند." منبع : strabonis,geographica,vol 1,CHAP3 #تاریخ_آذربایجان ✅ @Anti_Archaism
🔻نفوذ متون یونانی،رومی و هندی به اوستا! به فرمان اردشیر و پسرش شاپور،کتابهایی از دوروتئوس و بطلیموس و دیگران را به پهلوی ترجمه کرده بودند. 👈تازمان شاپور و‌پیش از قدرت فراگیر و حکومت جابرانه #مزدیسنی_زرتشتی در ایران که بوسیله #کرتیر بنیاد یافت ، بسیاری از این گونه آثار آزادانه تر به پهلوی ترجمه شد. 🔷درزمان انوشیروان نیز توجه به ترجمه ی « کتب یونانی و رومی » از جمله آثار مربوط به زیج ، چون زیج هندوان و زایچه کوشای هندی به فارسی میانه ترجمه شد که در نامه های منوچهر ودینکرد به آن اشاره شده است. 👈ایرانیان و موبدان زرتشتی بعدها به همه ی این گونه آثار ، به چشم نوشته های مقدس دینی نگریسته و آن ها را در #اوستا گنجانیدند.👉 هاشم رضی گاهشماری و جشن های ایران باستان ص۱۳۹و ۱۴۰ @Anti_Archaism
نتیجه تفکرات الحادی،ناسیونالیسم و برتری نژادی... #آتئیسم #فاشیسم #ناسیونالیسم_نژادی ✅ @Anti_Archaism
📌ناسیونالیسم در ایران معاصر/ به قلم عبدالرضا نواصری قسمت اول اوایل قرن نوزدهم با رویش جوانه های انقلاب مشروطیت، افکار ناسیونالیستی و مفاهیمی همچون ملت، هویت ملی و حاکمیت ملی و شوق اندیشیدن به میهن به عنوان واحد سیاسی با مرزهای مشخص جغرافیایی به فضای روشنفکری ایران وارد شد. تا قبل از انقلاب مشروطه، مفهوم "ملت" حس تعلق جمعی بود که به پیروان یک دین و آیین خاص اطلاق می گردید. اما مفهوم امروزی ملت به معنای یک اجتماع سیاسی با سرزمین و جغرافیای سیاسی مشخص که مردم بر اساس مشترکاتی با یکدیگر زندگی می کنند، و دولت و حاکمیت سیاسی خود را بر مبنای حقوق و تعهدات مشترک در آن سرزمین به وجود می آورند، پس از انقلاب مشروطه و تحت تأثير اندیشه های عصر روشنگری و انقلاب فرانسه و فرایند ملت سازی اروپای غربی به ایران وارد شد؛ هرچند بسیاری بر این باورند که مفهوم ملت از گذشته های کهن در ایران وجود داشته و جامعه ایرانی پیش از شروع ناسیونالیسم در دو سده اخیر در اروپا و شروع دوران مدرن، برخوردار از عينيت ملت و حس ناسیونالیستی بوده است. و در این باره به شاهنامه؛ تداوم تاریخی مفهوم ایران؛ و اندیشه ایرانشهری برخی از روشنفکران از جمله فریدون آدمیت، احسان یارشاطر، سیدجواد طباطبایی و حمید احمدی بر اساس نظریه ازلی گرایی و ابدی باوری از مفهوم ملت بر این باورند که ایرانیان قبل از دوران پیشامدرن، دارای هویت ملی بوده اند. هم چنین احمد اشرف با استعانت به روایت نمادپردازان قومی آنتونی اسمیت از ناسیونالیسم، ضمن پذیرش نوبنیادی مفهوم ملت و معنای هویت ملی بر آن است که جامعه ایران با برخورداری از میراث تاریخی و آگاهی فرهنگی درباره هویت خود به عصر ملت سازی و ناسیونالیسم قرن نوزدهم پا گذاشته است. به بیان دیگر، مؤلفه های تعلق حس جمعی دوران پیشامدرن از قبیل دین، فرهنگ عمومی و خاطره های تاریخی و خواست مشترک و همزیستی در کنار یکدیگر، سرزمین و زبان ارتباطی مشترک، تسهیل کننده ورود جامعه ایرانی به عصر مدرن ملت سازی و فرایند تشکیل دولت ملت مدرن بوده است. پیشگامان اندیشه های ناسیونالیستی در ایران تحت تأثير اندیشه عصر روشنگری و انقلاب فرانسه بودند و با اشتیاق فراوان در پی زمینه سازی فرهنگی برای وارد کردن جامعه ایرانی به دنیای تجدد بودند بر اثر سرخوردگی ناشی از شکست های نظامی ایران در جنگهای به روسیه و انگلیس و دخالتهای آنان از یک طرف، و از سوی مواجهه با عقب ماندگی تاریخی ایران در مقایسه با اروپا، به نشر ايه با اروپا، به نشر ایدئولوژی ناسیونالیسم در ایران همت گماشتند. "ناسیونالیسم نژادی در تاریخ معاصر ایران،عبدالرضا نواصری ✅ @Anti_Archaism
🔻دیاکونوف تاریخدان و زبان شناس کم نظیر روس : "ماد ها و اسکیتها (سکاها) خود را آریایی می نامیدند." 📚تاریخ‌ ماد،صفحه۱۸۹ #سکا #اسکیت #ماد #تاریخ_ایران ✅ @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بــاز دگر بـاره رســیــد اربـعـیــن / جوش زند خـون حـسـیـن از زمیــن شـد چـهـلـم روز عــزای حـسـیــن / جــان جــهــان بـــاد فدای حـسین . . ⚫️فرا رسیدن اربعین سید وسالار شهیدان ؛ حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) را به محضر امام زمان (عج) و عموم شیعیان جهان بویژه شما همراهان گرامی تسلیت وتعزیت عرض میکنیم.🏴🏴 @Anti_Archaism