🔻
☑️ پاسخ به یک شایعه ابلهانه
❌ آیا ابن ملجم (قاتل حضرت علی) ایرانی بود؟!
❌ آیا نام واقعی ابن ملجم، بهمن جاذویه بود؟!
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔺خط امير كبير در شب قدر، 19 رمضان:
🔹بار پروردگارا، الهی، ملکا، قادرا، خداوندا، امیر تویی، کبیر تویی، تقی همان شاگرد آشپز است.
معبودا، رو به سوی تو دارم، هدایتی فرما تا گره از کار مردم بگشایم تا مقبول الهی گردد، بحق محمد و آل محمد (ص).
#امیر_کبیر
@akharinkhabar
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅چند بیت جالب از شاهنامه در توصیف زرتشت و اعتقادات زرتشتی
در شاهنامه، ارجاسب بیان می کند که زرتشت گفته است که خدا رو دیده و از آسمان آمدم و اوستا و زند را هم خدا گفته است
همی گوید از آسمان آمدم
ز نزد خدای جهان آمدم
خداوند را دیدم اندر بهشت
من این زند و استا همه زو نوشت
🌐https://ganjoor.net/ferdousi/shahname/goshtasp/sh4
🔻جالب است بدانید در منابع زرتشتی هم از دیدار زرتشت و اهورامزدا چنین آمده است :
"زرتشت، من در آغاز آفرینش بوده ام و اهورامزدا را با چشم خود دیده ام"
هات 43 بند 5
📚https://b2n.ir/x83630
🔹حتی در هات 33 بند 6 زرتشت آرزوی خود را دیدار و همپرسگی با اهورامزدا بیان می کند
📚https://b2n.ir/w28001
🔹 در متون دینی پهلوی نیز مطرح و بیان شده است که زرتشت هفت بار به دیدار با اهورامزدا نایل می شود 😳( وزیدگی های زادسپرم، فصل ۲۳، بند ۱ تا ۸)
🔹و از دوره ساسانی تصاویر و سنگ نگاره های مختلفی از اهورامزدا باقی مانده است
👈مگر خدا دیده می شود و تصویر برای آن می توان تراشید!؟ 🤷♂
جالب است در قرآن آمده است که الله هرگز دیده نمی شود(قرآن، سوره اعراف آیه 143)
📖قالَ لَن ترانی : خداوند گفت هرگز من را نخواهید دید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅وقتی زرتشتیان تصویر خدای خود را می تراشیدن
🔹همانگونه که بارها بیان شده در متون زرتشتی، اهورامزدا به گونه ایی تصور شده که قابلیت دیده شدن و تراشیدن پیدا کرده است، اینکه در مدت حکومت ساسانیان همیشه #تصویر اهورامزدا تراشیده می شده است اما هیچ مخالفتی از طرف شاه و موبدان صورت نمی گیرد نشان از تایید این نوع دیدگاه یعنی تصویر واقع شدن برای #اهورامزدا دارد.
#تصویر_خدا
#زرتشت
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅سعدی و توصیف حضرت علی (ع)
کس را چه زور و زهره که وصف #علی کند
جبار در مناقب او گفته هل اتی
زورآزمای قلعهٔ خیبر که بند او
در یکدگر شکست به بازوی لافتی
مردی که در مصاف، زره پیش بسته بود
تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا
شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود
جانبخش در نماز و جهانسوز در وغا
دیباچهٔ مروت و سلطان معرفت
لشکر کش فتوت و سردار اتقیا
فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست
ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی
پیغمبر، آفتاب منیر است در جهان
وینان ستارگان بزرگند و مقتدا
یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه
یارب به خون پاک شهیدان کربلا
یارب به صدق سینهٔ پیران راستگوی
یارب به آب دیدهٔ مردان آشنا
دلهای خسته را به کرم مرهمی فرست
ای نام اعظمت در گنجینهٔ شفا
گر خلق تکیه بر عمل خویش کردهاند
ما را بس است رحمت و فضل تو
https://ganjoor.net/saadi/mavaez/ghasides/sh1
#سعدی
#حضرت_علی
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅جن و پری در آیین زرتشت
👈برخی زرتشتی ها و زرتشتی نماهایی که دم از خرد می زنند به گونه ایی مطالب را بیان می کنند که در آیین زرتشت از #جن و پری و مسائل متافیزیکی خبری نیست
✔️در پاسخ باید گفت:
🔹در آیین زرتشت مگر اهورامزدا را موجودی متافیزیکی نمی پندارن! انکار عالم غیب و متافیزیک یعنی انکار اهورامزدا.
🔹دوم در آیین زرتشت از پری ها به وفور در اوستا سخن گفته است که چیزی شبیه اجنه هست.
برای نمونه
🔸در اوستا، یشت 10 بند 26 از به تنگنا افتادن پریان سخن می گويد
🔸یشت 13 بند 104 از ارتباط کابوس، خواب بد و جنون با پریان سخن می گوید
🔻دکتر مرحوم بهمن سرکاراتی استاد سرشناس زبانهای باستانیِ ایران در توضیح این بند می نویسد :
"این عبارت اوستایی پیشینه بسیار کهن ارتباط پری را با جنون زدگی و رویا و کابوس، که در ادبیات فارسی نیز فراوان بدان اشاره شده است را می رساند "
📚 پری، تحقیقی در حاشیه اسطوره شناسیhttps://eitaa.com/Anti_Archaism/3100 تطبیقی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز 1350، صفحه 25
📚https://b2n.ir/t95507
🔸در یشت 8 بند 51 الی 54 از پری خشکسالی سخن می گوید که مردم به اشتباه از او به خوبی یاد می کنند
🔸در یشت 8 بند 8 بر چیرگی بر پریانی صحبت می کند که در آسمان هستند
🔸در یسنا 16 بند 8 از نابودی نوعی پری سخن گفته شده است
🔻دکتر بهمن سرکاراتی در توضیح این بند می نویسد :
"با توجه به اینکه پری Musدر یسنای 16 در کنار آز Aziدیو-زن حرص و آز و میل یاد شده و برای شکستن آن به آبها توسل جسته اند، بعید نیست که او در اصل، پری خواهشهای زنانه بوده و داستان همخوابگی و کامورزی او با یلان و نران به حیطه بندهشی و کیهانی منتقل شده."
📚 پری، تحقیقی در حاشیه اسطوره شناسی تطبیقی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز 1350، صفحه 24
🔸در وندیداد فرگرد نخست بند دهم از نوعی پری سخن می گوید که توسط اهریمن آفریده شده است که با گرشاسب همخوابگی می کند.
❌آیا این پریان موجود در اوستا و سایر متون زرتشتی موجودات مادی هستند! پری هایی که مردان را می فریبند، باید با آنها مبارزه کرد، با خواب بد ارتباط نزدیکی دارند و باعث جنون می شوند و در آسمان ها نیز هستند؟آیا این موجودات چیزی شبیه اجنه نیستند؟
👈شما که گفته بودید پری در آیین زرتشت نداریم 🤷♂
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻
☑️ دکتر قالیباف، کارگزار تراز شاهنامه!
بعد از مطالعه عکس نوشته های فوق، تذکر 2 مطلب زیر واجب است :
1️⃣ رفتار خانواده آقای قالیباف (اصل سفر خارجی + خرید) خلاف مرام جبهه انقلاب اسلامی است.
2️⃣ در این قضیه، جریان باستانگرا و ناسیونالیست حق اعتراض ندارد چون به گفتهی شاهنامه، شاهان ایران باستان، لباس و حتی کفن شان هم از جنس خارجی (پارچه ابریشم رومی و چینی) بود.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅خبری در راه است...
🔹کاملترین #کتاب چاپ شده در حوزه ازدواج #محارم (خودیده)
در این کتاب علاوه بر اسناد متعدد به تمامی ادعاهای کوروش #نیکنام، شاپور #شهبازی و... پاسخ داده شده است
👈فایل پی دی اف این کتاب ساعاتی دیگر در کانال قرار خواهد گرفت...
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_5987817222515461944.pdf
3.47M
✅نام کتاب : خودیده، ازدواج با خویشان درجه یک /محارم در روایات زرتشتی
پژوهشی در پاسخ به ادعای موبد کوروش نیکنام
نویسنده : غلامرضا نوادری
چاپ اول 1401
.................................
🔹کاملترین کتاب چاپ شده با موضوع ازدواج محارم
علاوه بر اسناد متعدد به تمامی ادعاهای کوروش نیکنام، شاپور شهبازی و... پاسخ داده شده است
................................
👈لازم به ذکر است با اجازه نویسنده این فایل نشر داده شده است
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
کیست مولا آنکه آزادت کُنَد
بندِ رقیّت زِ پایت بر کنَد
▪️ستایشی که مولانا از حضرت مولی المَوالی امام علی بن ابی طالب در مثنوی شریف دارد، علی التَّحقیق بالاترین نمونهٔ مدیح آن حضرت در تاریخِ ادبیاتِ جهانِ اسلام است.
ما غالباً نمیاندیشیم که حجم نود و نُه درصدِ مدایح آن حضرت مقداری وصف چشم و ابروی معشوق خیالی و موهوم است یا اغراقهای آزاردهنده.
مدیح حضرت، بدان زیبایی و ژرفی که مولانا از آن سخن میگوید نه در فارسی و نه در عربی، در هیچ جا، دیده نشده است.
🔹محمدرضا شفيعی كدكنی
غزلیات شمس تبریز، جلد اول، ص ۴۵
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅شاهِ مردان لقب ایرانیان به حضرت علی (ع)
به قلم دکتر کدکنی
▪️ظاهراً در متون عربی چنین صفت یا لقبی برای آن حضرت به نظر نرسیده است و سابقهٔ اطلاق این صفت هم بریشان ظاهراً از قرن ششم که عصر شکوفایی فتوّت و جوانمردی است قدیمتر نیست. سعدی در بوستان، چاپ استاد یوسفی گفته:
جوانمرد اگر راست خواهی ولیست
کرم پیشهٔ شاهِ مردان علیست
و بالاترين حدّ انسانيت را به جوانمردان نسبت مىدهد و خود تصريح دارد كه آخرين حدِّ سير روحانىاش، پس از آن همه تحصيل در مدارس علوم اسلامى از قبيل نظاميّهٔ بغداد، پيوستن به جوانمردان بوده است:
نشستم با جوانمردان قلّاش
بشُستم هرچه خواندم بر اديبان
و بهترين قهرمانان داستانهاى او، از نوع جوانمرداناند، چنان كه در داستان آن جوانمرد تبريزى مىبينيم كه دزدى را از راه ديوار به سراى خويش مىبرد و دستار و رختِ خود را بدو مىدهد تا در دزدى ناكام نباشد و در پايان مىگويد:
عجب نايد از سيرتِ بخردان
كه نيكى كنند از كرم با بدان
و در المجالس و المواعظ، تألیف جمال استاجی، از آثارِ اوایل قرن هفتم نسخهٔ توبینگن، از آن حضرت به عنوان شاهِ مردان یاد میشود.
شاید قدیمترین جایی که لقب شاه مردان در مورد حضرت دیده شده است در کتاب گزیده (در اخلاق و تصوّف) از آثار قرن پنجم یا قرن ششم، تألیف ابونصر طاهر بن محمدِ خانقاهی است که میگوید:
فتح موصلی گفت:
به خواب دیدم شاهِ مردان را گفتم مرا پندی دِه. گفت: « هیچ چیز ندیدم نیکوتر از تواضعِ توانگران بر درویشان.»
محمدرضا شفیعی کدکنی
قلندریّه در تاریخ، تهران:۱۳۸۶
ص ۷۵ و صص ۵۲۸–۵۲۷
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا