eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
984 ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✅شعر ناتمام هوشنگ ابتهاج در مورد اربعین ✅هوشنگ ابتهاج شاعر معروف ایرانی دیشب فوت کردند. هوشنگ ابتهاج در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» به بیان عقاید و نظرات خود درباره بسیاری از چهره‌های بنام موسیقی، شعر و سیاست در زمان خود می‌پردازد. در بخشی از این کتاب خواننده با روایتی روبه‌رو می‌شود که در روز هشتم محرم روی داده است و... 👇 ▪️«امروز هشتم محرم بود و عصر به خانه سایه(ابتهاج) رفتیم. سایه مغموم بود و از چشم‌هایش معلوم بود گریه کرده. عاطفه گفت: «بازم شیطونی کردین؟» سایه خندید. پرسیدم «اتفاقی افتاده؟» - نه! شما می‌دونین که تلویزیون همیشه جلوم روشنه. هر کانالی هم که می‌زنم داره روضه و نوحه نشون می‌ده. من هم گوش می‌کنم و خب گریه‌ام می‌گیره. می‌شینم با اینها گریه می‌کنم. (لبخند می‌زند.) پس از چند دقیقه گپ و گفت، سایه(ابتهاج) می‌گوید: «سال‌ها پیش یک شعری گفتم به اسم «اربعین» که تمومش نکردم.» با تعجب اصرار می‌کنم شعر را بخواند و می‌خواند: «یا حسین بن علی خون گرم تو هنوز از زمین می‌جوشد هرکجا باغ گل سرخی هست آب از این چشمه خون می‌نوشد. کربلایی است دلم» 🌐https://b2n.ir/t03607 @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
⭕️ گفت: در زمان هخامنشیان ، ما آریایی‌ها خوش بودیم. می‌زدیم و می‌رقصیدیم! با هم مهربون بودیم! ولی الآن... ☑️ گفتم: باشه تو راس میگی روشنفکر... ولی اینو بدون که دو تا از نوادگان کورش کبیر، یکی و یکی دیگه که با هم برادر بودند به خاطر قدرت به جون هم افتادن. اردشیر سر برادر خودشو برید و بعد چنگ انداخت تو موهای داداشش و سر بریده‌شو به همه نشون داد که ایرانیا بفهمن رئیس کیه 😐 بعد هم دست راست داداششو برید که خوب از بقیه ملت زهرچشم بگیره 😕 روت میشه از قر کمر حرف بزنی روشنفکر؟ داریوش و هخامنشیان -والتر هینتس -پرویز رجبی-ص ۴۶۳ ✅ @n_bastan@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
‍ 🔵دانشمندان اسلامی پایه گذار علم تحقیقی 🔻خانم دکتر هونکه در کتاب بسیار معروف خود یعنی فرهنگ اسلام در اروپا می نویسد: ▪️نه رجر بیکن و نه باکوفون ورولام و‌نه لئو ناردو‌ داوینچی ونه گالیله ،هیچکدام پایه گذار علم تحقیقی نیستند. پیش از آنان علم فیزیک تحقیقی و آزمایشی به وسیله دانشمندان اسلامی پایه گذاری شده است،همانطور که علم طبیعی مدرن کنونی‌،یک تئوری متناسب را با آزمایش تنظیم شده ربط میدهد تا بنتیجه برسد حسن الهیثم در آن زمان عینا همینکار را میکرد. او اولین کسی هست که دوربین جعبه یک سوراخه ساخت مدل اولیه عکاسی وبا آن به آزمایش نور پرداخت .او‌ دلیل شکست نور را بوسیله چیزی مختلف ،مانند هوا یا آب کشف کرده و شرح داده است▪️ فرهنگ اسلام در اروپا -زیگریدهونکه- مرتضی رهبانی-جلد ۱-ص ۲۱۰ ✅➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
دوران اسلامی، عهد زرین ایران 🔻شاپور ایران شناس معروف درباره زرین ایران می نویسد : «در میانه سده هفتم میلادی به دوره چهارم تاریخ ایران می رسیم که دوره اسلامی است. طی این دوران خصایص بارز تمدن و فرهنگ ایرانی و ادب درخشان و سنن دولتی و تشکیلات اداری و بازرگانی ایرانیان با تعلیمات و شیوه نوین جامعه اسلامی در هم آمیخت و عهدی را پدید آورد که از نظر پرورش دانشمندان و ادبا و علما و هنرمندان تالی نداشته است و بحق «عهد زرین ایران» نام گرفته است.» 📚 شاپور شهبازی، علیرضا، 1398، تاریخ ساسانیان، ص 12 ✅➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخی به مطالب گفته شده این بانوی محترم در مورد این که تاریخ رو ول کنیم و فقط به اخلاقیات بپردازیم! 👇 @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخی به مطالب فیلم بالا @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
برده داری در دوران ساسانیان ✅زن در زمان ساسانیان 🔻دکتر تورج ایران شناس معروف در مورد برده و زن در متون زرتشتی و زمان ساسانیان چنین می نویسد : 🔹شمار زیادی برده وجود داشت که بسته به مهارت، اصلیت و جنسیت، دسته بندی می شدند. برده به مفهم عام (بندگ)، خدمتکاران خانه زادی بودند که در موطن خود، و نیز در آتشکده ها کار می کردند. استفاده از زنان برده در خانه ها (بندگ پریستار) کاملا معمول بود، مرد خانه بر او تسلط کامل داشت و حتی می توانست او را باردار کند. 🔹افراد مقروض و یا کسانی را که بنا بر حکم مذهب، بخشی از «حیات، خود را به آتشگاه مدیون بودند نیز، از همین زمره شمرده می شدند.(برده) 🔹موقعیت زنان به طبقه اجتماعی آنان بستگی داشت. زنان والا مرتبه، مانند ملکه و ملکه مادر، از دامنه فعالیت و قابلیت تصمیم گیری بسیار بالایی برخوردار بودند.(همانگونه که خود نویسنده تاکید دارد، این زنان، زن و مادر و خواهر و نزدیکان شاه بودن و قاعدتا مقام بالایی داشتند و کمتر از 1 درصد جامعه به حساب می آیند) 🔹زنان عوام را جزء مایملک مردان می دانستند و بر آن قیمت می گذاشتند (۵۰۰ استر). بسیاری از احکام دینی علیه زنان، صرفا متوجه زنان غیراشرافی بود. روحانیون مفصلا به کوچکترین جزئیات زندگی و احکام زنان پرداخته اند. زن به منزله موجودی نگریسته می شد که می توانست جامعه ای رابه نابودی بکشاند 🔹(در منابع) زردشتی نیز(زن) در قالب شیطان مونثی به نام جه [«بدکاره» ] توصیف شده است. 🔹 زنان از دید روحانیون یا مردان، «مزدایی» قلمداد نمی شده اند. 🔹از دید قانون، زن همپای کودکان و بردگان، و بهای آن ۲۰۰۰ درهم، معادل بهای یک برده بود. 🔹بردگان خارجی، و یا صرفِ افرادی که به عنوان کارگر کشاورز به کار گرفته می شدند، وردگ (برده اسیر) خوانده می شدند. اینها معمول ترین نوع بردگان بودند؛ اما گونه ای مهم تر از بردگان وجود داشت که آنها را بر حسب تن میشمردند و از امنیت برخوردار بودند. بردگان با مردن سرور خود آزاد می شدند؛ ضمن این که خود فرد نیز می توانست برده اش را آزاد کند. بردگان نیز دستمزد می گرفتند و می توانستند خانواده داشته باشند. 🔹زنان باید سه بار در روز در برابر شوهر زانو زده و از ته دل از او بپرسند خواستش چیست و خود او چگونه می تواند آن را برآورده و او را خوشحال کند. 📚https://b2n.ir/q08003 📚https://b2n.ir/x11197 📚https://b2n.ir/m32635 👈همچنین بنگرید به هدیه دادن کنیز و در کتیبه های ساسانی (اینجا کلیک کنید) ✅➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
‍ ‍ 🔻انواع برده داری در زمان ساسانیان 📝مقاله ایی از دکتر پیر بریان، اکتور شروو، منصور شکی 🔹بردگان را می خریدند یاسپاهیان به اسارت می گرفتند و جزو دارایی به شمار می آمدند.میانگین قیمت هر برده/بنده پانصد استیر و برابر بهای یک زن بود(یعنی زمان ساسانیان ارزش یک زن به اندازه یک برده بود) 🔹سروران(صاحبان)می توانستند همانند حیوان بارکش با آنان رفتار کنند. 🔹هر رسته از بردگان پایگاهی ویژه خود داشت:«بنده»،«غیر شهری»،«برده» و«تن»بندگان اصولا به امور خان و مان یا خدمات دیگری نظیر خدمت در آتشکده گماشته می شدند.(یعنی استفاده از بردگان در امور دینی و مذهبی) 🔹« غیر شهری ها» یا همان بردگان انیرانی غیر زردشتی معمولا به کار موقت برزیگری می پرداختند،چه صاحب زمین تغییر می کرد یا نه. این نوع بردگان ندرتا در کارهای خانگی دست داشتند. 🔹بردگان همانند غیر شهری ها بنابر توانایی شان به انجام کارهای زراعی ،ساختمان سازی، و... گمارده می شدند. 💥بردگان دارای غل و زنجیر را « تن» می نامیدند. 🔹مالکیت بندگان موروثی بود. فروش برده به غیر زردشتیان اکیدا ممنوع و مکافات این جرم داغ کردن هر دوسوی معامله بود. 🔹اسکن https://b2n.ir/q87737 ✅➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
آیا در ایران‌ باستان واژه برده نداشتیم! ؟ ◀️در جای جای کتاب “مادیان هزار دادستان” (احکام حقوقی در عصر ساسانیان) احکام مربوط به برده بیان شده که به روشنی حکایت از آن دارد که قبل از اسلام در ایران برده داری رواج داشته است و نبود برده داری در ایران پیش از اسلام، دروغی بیش نیست. چند نمونه 📚https://b2n.ir/q74899 📚https://b2n.ir/b90624 📚https://b2n.ir/d23338 ◀️در کتاب دینکرد هشتم که به تصریح دکتر مرحوم احمد تفضلی خلاصه ایی از اوستایی ساسانی است 📚https://b2n.ir/n67411 که در مورد برده عبارات واضح و مشخصی دارد👇 📚https://b2n.ir/y40833 ◀️در کتیبه خطی افسای دبیر، بازمانده از ساسانیان که ظاهرا مجمسه یکی از شاهان ساسانی رو تراشیده و به وی بابت این کار هدیه داده شده است و او از این هدیه شاهانه تشکر کرده است. این هدیه عبارتند از : زر، سیم، بنده(برده) ، کنیز، باغ 📚https://b2n.ir/q45236 🔸اولا که در این عبارت بنده و کنیز آمده است. پس قاعدتا بنده با کنیز فرق می کند. 🔸دوم بر اساس نظر صریح اساتید واقعی تاریخ مانند دکتر تورج دریایی، دیاکونوف و... بنده همان برده است ▪️دکتر تورج دریایی 📚https://b2n.ir/q08003 ▪️دیاکونوف(تاریخ ایران باستان، دیاکونوف، ترجمه روحی ارباب، صفحه 224) 📚https://b2n.ir/u66820 ▪️مقاله ایی از دکتر پیر بریان، اکتور شروو، منصور شکی 📚https://b2n.ir/q87737 لذا به نظر صریح استاد واقعی و سرشناس تاریخ و نه مدرسین حشره شناس ، بنده همان برده است. ◀️همچنین در کتاب هیربدستان که از متون دینی ساسانی است چنین آمده است : «بنده بد کیش (کافر) اگر به بِه دین (زردشتی) آید (بگرود)، بنده شاهنشاه است، پس بهای او به صورت وام (قرض) بر عهده او (= صاحب، مالک) است. بنده بد نیک دین اگر به بد دین فروخته شده باشد و.. » 📚https://b2n.ir/m06802 عبارت کاملا گویا و واضح است که از خرید و فروش برده سخن می گوید و بنده در اینجا قطعا معنایی جز برده نمی تواند داشته باشد. ◀️در شاهنامه فردوسی که از منابع باستانی نشات گرفته است بارها واژه بیان شده است ▪️گفتار اندر فرمان نوشین روان‏ بشمشیر خواهیم ز ایشان گهر همان بدره و برده و سیم و زر ▪️در فرهنگ نوشین‏روان‏ بهشتى بد آراسته بارگاه ز بس برده و بدره و بار خواه ▪️آمدن بهرام با نعمان نزد پدرش یزدگرد رسیدند نزدیک بهرامشاه ابا بدره و برده و نیک خواه ▪️اندرز کردن کى‏خسرو به ایرانیان‏ همان بدره و برده و چارپاى براندیشم آرم شمارش بجاى ▪️در بند انداختن بهمن زال را همان برده و بدره‏هاى درم ز مشک و ز کافور و ز بیش و کم و... ◀️در کتیبه بیستون، داریوش هخامنشی بیان می کند که بردگان را به سپاهیان مجدد برگردانده است 📚https://b2n.ir/392126 این ترجمه زبان شناس معروف تاریخ باستان جناب پیر لوکوک است(در تحریر عیلامی نیز آمده است) 👈جناب نورمن شارپ هم به این امر اشاره می کند 📚https://b2n.ir/g80464 که البته مترجم بجای برده از غلام استفاده کرده است😊 ✅➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فروش فرزند به بردگی از سوی پدر براساس قوانین زرتشتیان «مادیان هزار دادستان» مجموعه ای از قوانین زرتشتیان در عصر ساسانی است. در آن آمده است که پدر می توانست فرزند خود را به عنوان برده بفروشد: «تنها پدر در واگذاری فرزند به بردگی اختیار دارد» (مادیان هزار دادستان، صفحه ۱۷۴) 🔸لینک اسکن ✅➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
بازار بزرگ فروش برده در کنار تخت جمشید ✔️تایید این همه اساتید تاریخ! 🔻برخلاف تبلیغات جماعت باستان گرا، یکی از بزرگترین بازارهای برده داری در دوران هخامنشیان، در ایران و در کتاب تخت جمشید بوده است. این قضیه که در کتیبه های خطی بابلی، بارها ذکر شده به حدی مشخص می باشد که اساتید مختلف به آن اشاره کرده اند. 1⃣هاید ماری کخ، ایران شناس معروف آلمانی ضمن بیان اینکه وجوده این بازار بارها در کتیبه های بابلی ذکر شده است بیان می کند، این بازار به حدی معروف و برده ارزان داشته است که بابلیان که مهد برده داری بوده اند از این بازار درخواست برده می کرده اند. 📚https://b2n.ir/b03001 2⃣پیر بریان ایران شناس برجسته فرانسوی در کتاب معروف خودش یعنی امپراطوری هخامنشیان به این قضیه پرداخته و تاکید می کند که در این بازار، برده های ایرانی به بابلیان به فروش می رسیده است. 📚https://b2n.ir/079306 3⃣داندامایف، از بزرگترین اساتید تاریخ ایران باستان، در کتاب معروف خود به نام ایرانیان در بابل هخامنشی به ذکر این بازار پرداخته و حتی کتیبه های بابلی که تقاضای خرید از بازار را داشته اند را ذکر کرده است. 📚https://b2n.ir/d46746 تذکر : دقت کنید این بازار، در جنب تخت جمشید بوده است. در تخت جمشید کارگران که کُورتَش نام داشتند کار می کردند و با این بازار برده داری تفاوت داشته اند. اساتیدی که در بالا ذکر شده همه در کتب خود اذعان می کنند که در تخت جمشید کارگران مشغول کار بوده اند ولی در جنب تخت جمشید بازار بزرگ برده داری بوده است.(توجه شود کورتش ها در کتیبه های خطی عیلامی هست و کتیبه های خطی بابلی کشف شده در تخت جمشید نشان از برده داری نیز می دهد (کلیک)) گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264