آقا ۱۴۰۰ سال پیش
واقعه عاشورا اتفاق افتاده، چه دلیلی داره الان ما عزاداری کنیم؟
🔺هر سال هرسال؟ اونم با این همه سروصدا و تشکیلات؟
🔹دلیل اول:
روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری رحمت الله علیه جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علیبنابیطالب علیه السلام ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال میکرد و در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود.
✔️أفندی از شیخ انصاری پرسید ای شیخ،
هم ما قبول داریم که حسینبنعلی علیه السلام مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزرگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟
✔️سینه زنی، زنجیرزنی،
دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و ...، اینها چه هدفی را دنبال می کنند؟!
✔️مرحوم شیخ انصاری فرمودند
سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود.
أفندی پرسید یعنی چه؟!
✔️شیخ انصاری فرمود در جریان غدیر،
پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در برابر صد هزار نفر، علی علیهالسلام را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی علیهالسلام بوده است.
➕اشکال از ما بود که
ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد.
➕ترسیدیم که اگر عاشورا را هم
بزرگ نشماریم و هرسال با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین علیه السلام شهید نشد یا حسین علیه السلام را راهزنان میان راه کشتند و یزید لعنت الله علیه انسان با تقوایی است.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
🌷 چهل پیشنهاد برای اینکه همه در تبلیغ #غدیر شریک باشیم
🔸1- یک خانواده می تواند با دیدار از اقوام و سادات مبلّغ غدیر باشد.
🔸2- یک کاسب می تواند با تخفیف ویژه در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸3- یک راننده تاکسی می تواند با پذیرایی خوردنی جات در ماشینش مبلّغ غدیر باشد.
🔸4- یک مادر بزرگ می تواند با گفتن قصه های غدیری برای نوه هایش مبلّغ غدیر باشد.
🔸5- یک امام جماعت مسجد می تواند با صحبت پیرامون غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸6- یک نمازگزار مسجد می تواند با پذیرایی از نمازگزاران مبلّغ غدیر باشد.
🔸7- یک مادر می تواند با آماده کردن بهترین لباس های فرزندانش در غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸8- یک مادر می تواند با پختن غذای مورد علاقه فرزندانش در غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸9- یک مادر می تواند با پخش سرودهای شاد در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸10- یک مادر می تواند با گذشتن از خطاهای فرزندش به مناسبت غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸11- یک پدر می تواند با تهیه هدیه برای فرزندانش مبلّغ غدیر باشد.
🔸12- یک پدر بزرگ می تواند با ارسال پیام برای نوه هایش مبلّغ غدیر باشد.
🔸13- یک مادربزرگ می تواند با دادن نذری در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸14- یک دانش آموز می تواند با تزئین کلاس مدرسه اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸15- یک دانشجو می تواند با هدیه کتاب و سی دی مرتبط با غدیر به اساتید و دوستان و نزدیکانش مبلّغ غدیر باشد.
🔸16- یک معلم می تواند با برگزاری مسابقات مرتبط با غدیر در کلاسش مبلّغ غدیر باشد.
🔸17- یک مدیرِ مدرسه می تواند با مسابقه تزئینات بین کلاس ها مبلّغ غدیر باشد.
🔸18- یک پدر می تواند با تهیه هدیه برای فرزندانش در روز غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸19- یک دانش آموز می تواند با تهیه روزنامه دیواری با موضوع غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸20- یک دانش آموز می تواند با آماده کردن دکلمه و قرائت در مجالس مبلّغ غدیر باشد.
🔸21- یک استادِ دانشگاه می تواند با اختصاص دادن بخشی از کلاسش به غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸22- یک هیأت می تواند با برگزاری مراسم جشن با شکوه مبلّغ غدیر باشد.
🔸23- یک هیأت می تواند با دیدار از سالمندان و اهداء هدیه مبلّغ غدیر باشد.
🔸24- یک هیأت می تواند با ایجاد ایستگاه صلواتی مبلّغ غدیر باشد.
🔸25- یک دانش آموز می تواند با توزیع یک پاکت شکلات مبلّغ غدیر باشد.
🔸26- یک پدر می تواند با خرید لباسِ نو برای خانواده اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸27- یک دانش آموز می تواند با اجرای مصاحبه با موضوع غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸28- یک فرد می تواند با عیدی روز غدیر به رفتگر محله اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸29- یک فرد می تواند با دادن هدیه به همسایگان محله اش مبلّغ غدیر باشد.
🔸30- یک فرد می تواند با پخش یک جعبه شیرینی میان همسایه ها مبلغ غدیر باشد.
🔸31- یک فرد می تواند با تزئین ماشینِ خود در ایام غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸32- یک فرد می تواند با تزئین درب منزل یا آپارتمان خود مبلّغ غدیر باشد.
🔸33- یک فرد می تواند با دیدار از بیماران در بیمارستان در روز غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸34- یک فرد می تواند با ترویج آداب غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸35- یک فرد می تواند تهیه و گردآوری جدول با موضوع غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸36- یک فرد می تواند با طراحی کارت پستال با موضوع غدیر و پیام آن مبلّغ غدیر باشد.
🔸37- یک فرد می تواند با ترویج فرهنگ عیدی دادن میان اقوام مبلّغ غدیر باشد.
🔸38- یک مادر می تواند با پخش سرودهای غدیری در منزل مبلّغ غدیر باشد.
🔸39- یک فرد می تواند با یک لبخند و شادباش غدیر مبلّغ غدیر باشد.
🔸40- یک فرد می تواند با خواندن خطبه برادری میان دوستانش مبلّغ غدیر باشد.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پست ویژه عید غدیر
🎥 #سخنرانی طوفانی و تکان دهنده
فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن
🎤 #حجت_الاسلام_علوی
حتمادانلودشود
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
غدیر یعنی کسانی که عقب مانده اند برسند
و کسانی که جلو رفته اند برگردند، تا با ولایت حرکت کنند.
عيدالله اكبر،عيدامامت وولايت ،عيدغديرخم،روزاكمال دين واتمام نعمت برتمام محبین امیرالمومنین (ع) تبريك وتهنيت باد.
متن شبهه :
🗣 مردم در صحیح بودن حدیث #غدیر نزاع دارند
ابن تیمیه میگوید: «و اما حدیث (من کنت مولاه فعلیّ مولاه) در صحاح وجود ندارد، ولی علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخاری و ابراهیم حربی و طائفه ای از اهل علم به حدیث نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده اند... ».
پاسخ شبهه :
1⃣ ترمذی این حدیث را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّت آن نموده است.
2⃣ کسی را نمی شناسیم که در این حدیث نزاع کرده باشد، اگر کسی بود حتماً ابن تیمیه نام او را میبرد.
3⃣ کار ابن تیمیه در تضعیف این حدیث و احادیث دیگری که در مدح اهل بیت علیهم السلام و خصوصاً مولاعلی علیه السلام وارد شده به جایی رسیده که حتی ناصرالدین البانی که از پیروان او در مسائل اعتقادی است این عمل او را ناخرسند دانسته است.
البانی می گوید:
« او در تضعیف احادیث عجله به خرج داده است، بدون آن که طرق آن را مورد بررسی قرار دهد».
4⃣ در حقیقت باید گفت: ابن تیمیه به جهت خصومت با شیعه و بهتر باید گفت: خصومت با اهل بیت علیهم السلام در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضائل و مقامات اهل بیت علیهم السلام و در رأس آنها مولاعلی علیه السلام برآمده است.
📚غدیر شناسی و پاسخ به شبهات،علی اصغر رضوانی،ص۱۴۶
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
جملات ارزشمند
از رهبر معظم انقلاب درباره «غدیر» (بخش اول)
🔹 عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
🔸تکلیف امت اسلامی در زمینهی هدایت و حکومت، در حادثهی غدیر معیّن شده است.۱۳۸۸/۰۹/۱۵
🔹حادثه و واقعهی غدیر نشانهی عظمت و جامعیت اسلام است. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸
🔸 عید مبارک غدیر، عید بزرگ خداوند و یکی از مقاطع بسیار مهم و تعیینکننده در تاریخ اسلام است. ۱۳۸۳/۱۱/۱۰
🔹غدیر یک مسالهی اسلامی است؛ یک مسالهی فقط شیعی نیست. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶
مسالهی غدیر با این مضمون والا متعلق به همهی مسلمانهاست، چون به معنای حاکمیت عدل، حاکمیت فضیلت و حاکمیت ولایتالله است. ۱۳۸۱/۱۲/۰۱
🔸 غدیر روزی است که دشمنان از دین شما مایوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مایوس کرد؟ قضیهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
🔹 ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است. یک قاعدهای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، قاعدهی امامت و ولایت را وضع کرد. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
🔸 بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعدهی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
🔹 پیغمبر ۲۳ سال مجاهدت میکند، این چه حادثه و عارضهای است که اگر نباشد، همهی اینها [گویی] نیست «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»، این نمیتواند چند حکم فرعی باشد؛ این یک چیزی فراتر از اینها است؛ آن چیست؟ امامت است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
جملات ارزشمند
از رهبر انقلاب درباره «غدیر»(بخش دوم)
🔹 اینکه در آیهی مبارکهی سورهی مائده میفرماید:
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»، تصریح به همین معناست که این نعمت - نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن صراط مستقیم به جامعهی بشریت - آن وقتی تمام و کامل میشد که نقشهی راه برای بعد از پیغمبر هم معین باشد. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸
🔸دو حقیقت، یعنى حقیقت نصب امیرالمومنین بهعنوان امامت بعد از پیغمبر، و مسئلهى پرداختن به حکومت و سیاست و امامت و ادارهى امت بعد از پیغمبر، در مسئلهى غدیر وجود دارد. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
🔹اعتقاد به غدیر، ولایت و امامت، که رکن اصلی مذهب شیعه است، باید مثل بقیه مباحث مهم کلامی، مایهی اختلاف بین مسلمانان نشود. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸
🔸 حقیقتاً مسلمین عالم میتوانند از همین حادثه غدیر، وسیلهای برای رشد و هدایت وافی و کامل همهی جهان اسلام پیدا کنند. هیچ کس هم وقوع این حادثه و صدور آن کلمات را از نبی مکرم اسلام منکر نشده است. ۱۳۷۵/۰۲/۱۸
🔹 در نگاه تاریخی به اسلام و در تحلیل تاریخی حوادث صدر اسلام، موضوع غدیر یک ضرورتی بود که اگر آنچنان که تدبیر شده بود؛ عمل میشد، بدون تردید مسیر تاریخ بشر عوض میشد. ۱۳۸۴/۱۰/۲۹
🔸مسئلهی غدیر جزو مسائلی است که در پیرامون آن فکر کردن، امروز به جامعهی اسلامی و بخصوص به مردم و کشور ما خیلی کمک میکند برای اینکه راه درست حرکت را گم نکنند. ۱۳۸۷/۰۹/۲۷
🔹مسئلهی غدیر، مسئلهی ایجاد یک شاخص و معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص و معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵
🔸 شیعه باید به ولایت افتخار کند و غیر شیعه هم سعی کند آن را بشناسد. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸
🔹 اگر ما میگوییم «اتّحاد اسلامی» و پایش هم میایستیم نباید تصوّر شود که این مفهومِ مهم، مترقّی، اصلی و نجاتبخش اسلامی، یعنی مفهوم ولایت و غدیر را فراموش خواهیم کرد. موضوع غدیر نباید فراموش شود. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸
🔸آن کسانى که سعى کردند اسلام را از مسائل اجتماعى و از مسائل سیاسى برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصى و مسائل خصوصى زندگى افراد و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند جوابشان مسئلهى غدیر است. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
چرا در خصوص این موضوع مهم یعنی امامت علی پیامبر اسلام از کلمه مولی استفاده می کند که حدود 27 معنی مختلف می دهد و جالب اینجاست که حتی یکی از این 27 مورد معنای خلیفه و جانشین و اولی الامر نمی دهد! در حالیکه در لسان عرب برای این موضوع مهم کلمات فراوانی مانند: مالک، اولی الامر، سلطان، والی، حاکم، امام و... وجود داشته است.
پاسخ شبهه:
استعمال واژه مولی به معنای سرپرست در خود قرآن آمده است وعلمای اهل سنت هم تصریح به این معنا کرده اند.
❗️علامه امینی در الغدیر دراین مورد بحث کامل می کنند که ما اجمالی از آن را می آوریم.
🗯خداوند درآیه 15 حدید می فرماید:
"فالیوم لا یوخذ منکم فدیه ولا من الذین کفروا ماواکم النار وهی مولاکم وبئس المصیر"
"پس امروز نه از شما فدیه ای پذیرفته می شود ونه از کافران وجایگاهتان آتش است وهمان سرپرستتان می باشد وچه بد جایگاهی است"
❗️بزرگان علمای اهل سنت مولی در آیه را به معنای شایسته تر واولی به نفس ( سرپرستی) تفسیر کرده اند
📚صحیح بخاری،ج4 ص1815
📚طبری در جامع البیان،ج27 ص228
📚تفتازانی در شرح المقاصد،ج5 ص273
📚قوشجی در شرح التجرید،ص447
📚شافعی در مطالب السول،ص16
📚ابن جوزی در التذکره،ص19
📚مالکی در الفصول المهمه،ص28
📚شبلنجی در نور الابصار،ص78
🗯علامه امینی از 27 نفر از علمای اهل سنت نام می برد که مولی درآیه را به معنای سرپرستی واولی به نفس معنا کرده اند
📚ترجمه الغدیر،ج2 ص296 تا 301
🗯واز 15 تن از علمای اهل سنت نام می برد که معنای شایسته تر وسرپرستی را یکی از معانی مولی درآیه برشمرده اند
📚همان مدرک،ص301-ص302
❗️همچنین علمای اهل سنت فرمایش خداوند دراین آیه
"انت مولانا"
"تو ای خداوند مولای ما هستی"
📓286 بقره
❗️ به معنای سرپرستی گرفته اند
📚الکشف والبیان،ثعلبی،ج2 ص309
🗯با توجه به انچه آمد ثابت شد که استعمال لفظ مولی در معنای سرپرستی واولی به نفس در ادبیات عرب کاملا مرسوم است.
⁉️اما این که چرا پیامبر از کلمه مولی استفاده کرد؟
🗯پاسخ آن است که:
❗️پیامبر برای بیان خلافت حضرت علی هم عنوان امام را به کار برده است،هم خلیفه و،هم وصی و...
🗯حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت روایت می کند که پیامبر فرمود:
"از راه وحی دریافتم که علی دارای سه خصلت است؛سید مسلمین است،امام متقین است،رهبر سپید چهره گان است"
❗️حاکم می گوید حدیث صحیح است
📚المستدرک،ج3 ص137
🗯طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود:
"ان هذا اخی ووصیی وخلیفتی فیکم فاسمعوا له واطیعوا"
🔷"همانا این شخص ( علی)برادر ووصی وخلیفه من درمیان شما است پس به دستورات او گوش داده واورا اطاعت کنید"
📚تاریخ طبری،ج2 ص220
❗️درمورد سر استفاده از کلمه مولی هم گفتنی است:
🗯استعمال یک کلمه که دارای چند معنا است با قرینه معینه که مراد کدام یک از معانی است در ادبیات عرب کاملا رایج است ودرقرآن هم این استعمال وجود دارد.
❗️علامه میر حامد حسین در کتاب شریف عبقات الانوار بیش از 30 قرینه ودلیل می آورد که مراد از مولی در حدیث غدیر سرپرستی است که ما در گذشته به برخی از این قرائن اشاره کرده ایم
📚عبقات الانوار،ج9 و10
❗برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند:
1⃣پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به عنوان سرپرست ،به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب استدلال میکند که می فرماید:
«النبی اولی بالمومنین من انفسهم"
« پیامبر سرپرست و اختیار دار مومنان است»
🗯لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است
2⃣در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است
📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص13
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
06-ay mardom eide ghadire-soroud-narimani_5854832764309735283.mp3
3.04M
🌹بین عیدایی که دارن همه ی شیعه ها..
یکیشون سید اعیاد برای ماها..
🎤#سیدرضا_نریمانی
عید غدیر نزدیکه...یه کاری بکن..
#دهه_ولایت
#عیدالله_اکبر
#فقط_به_عشق_علی
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
#تشبیه
اگر کسی ماسک میزند، حتما معنیاش این نیست که من مریضم یا تو مریضی! نـــــه ❌
همه میتوانیم #ناقل باشیم ولی مریض نباشیم! 😲
ماسک برای پیشگیری است؛ 😷
برای پیشگیری از فعال شدن یا انتشار ویروسی که به شدت #آبزیرکاه است!
ویروسی که آدم نمیفهمد کی آمد؟ از کجا آمد؟ کی تکثیر شد؟ کی از یک سرماخوردگی ساده به یک تنگی نفس زجرآور تبدیل شد؟ و... 🤯
پس ماسک اول از همه برای این است که نه ویروسی را #منتقل کنم و نه از دیگری #وابگیرم!
✅ دقیقا مثل حجاب، که طراحی شده تا نه کسی را دچار #ویروس_شهوت کند و نه اگر کسی گرفتار #بیماری شهوت شده علاقمند شود سر من خالی کند!!
• حجاب هم مثل ماسک برای پیشگیری درمقابل ویروسی که خیلی #آبزیرکاه است...
اما این لزوما به آن معنا نیست که همه #گرگند...❌
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
متن شبهه:
لطفا ببخوانید و برای نجات کشور منتشر کنید.
تاریخچه آخوندیسم در ایران
*بر اساس شواهد تاریخی ؛*
دولت انگلیس ، قبل از فرستادن برادران شرلی به ایران ، فردی بنام مقصود علی را که یک هندی الاصل در لباس دراویش بود را روانه ایران میکند .
مقصود علی با کسوت درویشی اطلاعات زیادی را در در مورد فرهنگ و آداب و رسوم و مسائل داخلی ایران ، در اختیار دولت انگلیس قرار میدهد .
بعدها برادران شرلی بر اساس اطلاعات مقصود علی وارد ایران میشوند .
درویش علی چنان به زبان ایرانی تسلط داشت که حتی شعر فارسی میسروده است .
او ، اولین ویروس شومی بود که انگلیس روانه ایران کرد .
و همین درویش علی صنعت ملاسازی و اخوند سازی را در ایران راه اندازی کرد .ورود مقصودعلی ، سال ۹۹۸ هجری گزارش شده است .
در این زمان خانقاه های زیادی در ایران وجود داشت . گرداننده های خانقاه را مجلس آرا میگفتند ......
(متن شبهه خلاصه شده)
✅پاسخ شبهه :
تاریخ علمای شیعه، تاریخی بسیار شفاف است که در آن، اصطلاحا طبقات مختلف علما، از عصر معصومین تا امروز، به صورت دقیق نگاشته شده و در هر عصر، علمای بزرگ و مطرح متعددی با جزییات زندگی آنها، ذکر گردیده است که از این کتابها، با عنوان کتب رجالی نام برده می شود. مثل رجال مامقانی و رجال کشّی و...
در نتیجه تاریخچه آخوندی در اسلام و ایران، مطلب گنگ و مجهولی نیست که بتوان آن را ساخته و پرداخته دولتهای غربی در چند قرن گذشته دانست.
اصطلاح آخوند هم که به معنای استاد علوم دینی است، از قدیم استفاده میشده، به نحوی که برخی علما، مثل ملاصدرا که در عصر صفوی بوده، در همان زمان به آخوند شهرت داشته.
واژه ملّا هم که در اصل همان واژه مولی است که هم در میان شیعه و هم اهل سنت، در طول تاریخ برای علمای دینی به کار می رفته، مثل واژه مولانا که به معنای مولای ما است پ هشتصد سال پیش برای مولوی به کار می رفته است.
کلمه طباطبا هم که به معنای کسی است که هم پدر و هم مادرش سید هستند، در عصر معصومین شکل گرفته و اولین بار برای اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب علیه السلام به کار رفته است.
در نتیجه این متن، فاقد هرگونه ارزش تاریخی و علمی می باشد و نکته جالب هم اینکه اگر به کتب مورد استناد در این متن مراجعه شود، خواهید دید که به هیچ عنوان چنین مطالبی در آنها نیامده است و این استناد، کاملا دروغ می باشد.
✍دکتر علی صداقت
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈
💢شبهاتی در مورد واژه #سید بین ملی گرایان مطرح می شود و از آن در مورد اسلام سوء استفاده می کنند
اصلا واژه سید که به فرزندان حضرت زهرا اطلاق می شود از #کجا آمده است و چرا آنان را به این نام می خوانند؟
پاسخ شبهه:
كلمه ى «سيد» در اصل به معناى كسى است كه صاحب مجد و عظمت است. و به همين اعتبار، نسل پيامبر اسلام را سيد مى گويند.
از سخنان ابن شهر آشوب به دست مى آيد كه در قرن ششم هجرى قمرى كلمه #سيد رواج كامل داشت و اولاد پيامبر را سيد مى گفتند. تحقيقات نشان مى دهد كه در قرن چهارم و پنجم كلمه «سيد» به همراه قرينه بر #اولاد پيامبر اطلاق مى شد و در قرن ششم بدون قرينه استعمال مى گرديد. در عصر حاضر، در ايران به بنى هاشم سيد مى گويند و به غير آن به كسى سيد نمى گويند. در #حجاز كسانى را كه از طريق امام حسين به پيامبر مى رسند، سيد مى گويند. در #قسطنطنيه عموم مردم را سيد مى گويند و در آنجا كلمه سيد دلالت بر هاشمى بودن ندارد. در عهد صفوى به اولاد پيامبر كلمه ى ميرزا را اطلاق مى كردند ولى در زمان ما ميرزا دلالت بر #هاشمى بودن ندارد .
📚جامع الأنساب، آيت الله روضاتى، ج 1، ص 32
مامقانى مى نويسد:
« در غير حجاز #كلمه سيد به بنى هاشم و بنى عبدالمطلب اطلاق مى شود. در كشورهاى عربى شيعيان اين كلمه را به اولاد هاشم و عبدالمطلب #اطلاق مى كنند ولى #عرب غير شيعه در معناى لغوى آن بكار مى برند،
📚علم النسب، ج 1، ص 144.
امروزه از #ذریه حضرت زهرا سلام الله علیها با تعبیر سید یا سادات یاد می شود چرا آنان منسوب به پیامبر گرامی هستند و در روایات متعددی دستور به اکرام و احترام آنان به خاطر پیامبر گرامی داده شده است ، تعبیر #سید نیز نوعی #تکریم و احترام آنان است .
📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17
البته #سادات گرامی نیز باید توجه کنند که صرف انتساب آنها به پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما #موجب بهشتی شدن آنها نمی شود و نباید از #احترام دیگران نسبت به خود سوء استفاده کنند .
در #نقلی آمده است ؛
«زيد بن موسى بن جعفر عليه السّلام در مدينه #خروج كرد، گروهى را آتش زد و گروهى را به قتل رسانيد. بدين لحاظ او را زيد النار ناميدند.
مأمون فرستاد تا او را گرفتند و اسير نمودند و نزد مأمون بردند، #دستور داد: وى را نزد امام رضا عليه السّلام ببريد.ياسر مى گويد: وقتى زيد به حضور حضرت رضا آمد امام به او فرمود: اى زيد... تو اين طور گمان مى كنى كه اگر خداوند را معصيت كنى داخل #بهشت خواهى شد و موسى بن جعفر هم اطاعت پيشه كند و داخل بهشت شود، آنگاه تو نزد خداوند از آن بزرگوار #عزيزتر باشى؟
✅ به خداوند سوگند كسى از ما نزد خداوند به #مقامى نخواهد رسيد مگر به اطاعت نمودن پروردگار، ولى تو گمان مى كنى كه اگر عصيان بورزى به اين مقام خواهى رسيد؟! زيد در جواب حضرت رضا گفت: من هم برادر و پسر پدر تو مى باشم. امام رضا فرمود: آرى، تو مادامى برادر من خواهى بود كه خداوند را اطاعت نمايى. حضرت نوح گفت: پروردگارا! پسر من هم از اهل من #محسوب مىشود، وعده تو حق و تو بهترين حكم كنندگان #خواهى بود. خداوند حكيم فرمود: اى نوح! او از اهل تو نيست، او معصيت كار است. خداوند او را براى اينكه مرتكب معصيت شد از اهل #نوح ندانست.
📚عیون الاخبار ج 2 ص 234
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات وشایعات
جهت عضویت
@Antishobhe 👈👈👈