eitaa logo
عارفانه
2.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
736 ویدیو
32 فایل
یا هو یا من لا هو الا هو همه یار است و نیست غیر از یار واحدی جلوه کرد و شد بسیار ✍️ روح‌الله صادقی تلگرام: t.me/Arefane اینستا: Arefane_1001 خرید کتاب: @rosvaa لطفا در نشر مطالب، فروارد رعایت شود🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
آمدم ای شاه پناهم بده اثر میکائیل براتی @Arefane
گر هزاران دام باشد در قدم چون تو با مایی نباشد هیچ غم مولوی @Arefane
من با تو به چشم آمدم و هیچ نبودم چون سایه، عدم بود سراپای وجودم فاضل نظری @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ کلیپ ویژه| حکایتی از رفتار زشت برخی از مخالفین عرفان و مدعیان مکتب اهلبیت با اساتید عرفان (صوت از جناب استاد حسن رمضانی) @Arefane
این شعرهای مشهور، در نسخه‌های معتبر شاهنامه موجود نبوده و سروده‌ی فردوسی نیست (در تصویر، مصراع اول از هر شعر ذکر شده است). @Arefane
• یک دوست ما پسرش در تصادف از بین رفته بود، یک قدری ناراحت بود؛ پدر سه شهید آنجا بود، من گفتم شما یک پسرت رفته، این آقا سه پسرش رفته؛ گفت آقا، پسرهای این [آقا] شهید شدند، این غصّه ندارد! ببینید، حرف درستی هم هست. بله، سوزش دل هست ــ این جُرحی که بر دل پدر و مادر وارد میشود قابل انکار نیست ــ امّا خانواده‌های شهدا تسلّا پیدا میکنند، صبر میکنند، چون میدانند که این جوانشان پیش خدا است، زنده است؛ با خدا معامله میکنند. • بعضی‌ها در تحلیل‌های گوناگونی که میکنند، [میگویند] این جوان رفت از مرزهای کشورش حراست کند، امنیّت را ایجاد کند. خب بله، معلوم است؛ امنیّت کشور، مصونیّت کشور، ناشی از همین فداکاری‌ها است، امّا انگیزه‌ی او دین بود، خدا بود؛ انگیزه‌ی او را نباید به چیزهای کمتر از دین فرو کاست و تقلیل داد. آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ @Arefane
لایق وصل تو که من نیستم اذن به یک لحظه نگاهم بده @Arefane
اینجا [شاهرود] منطقه‌ی عالِم‌خیز است؛ منطقه‌ی معلمان دین و اخلاق. در زمان گذشته هم نام بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی را همه‌ی مسلمانان و مرتبطین با معارف اسلام - ولو غیرمسلمان - شنیده‌اید. البته امثال بایزید و ابوالحسن خرقانی را با این مدعیان صوفیگری نباید اشتباه کرد. آنها داستان دیگری دارند و ماجرا و سخن دیگری است. آیت‌الله خامنه‌ای؛ ۱۳۸۵/۰۸/۲۰ بیانات در دیدار مردم شاهرود @Arefane
عارفانه
اینجا [شاهرود] منطقه‌ی عالِم‌خیز است؛ منطقه‌ی معلمان دین و اخلاق. در زمان گذشته هم نام بایزید بسطامی
چند سال پس از دیدار مردم شاهرود با رهبر انقلاب و تمجید ایشان از شخصیت بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی، در شاهرود تصمیم گرفته می‌شود همایشی با عنوان عرفان ملی شرق برای بزرگداشت این دو شخصیت برگزار شود.
از دیرباز درباره عرفان و تصوف، بین علمای دین نظرات مختلف و گاهی متضاد وجود داشته است. مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در تاریخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ به برگزاری چنین همایشی واکنش منفی نشان میدهند.
بخشی از سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره برگزاری همایش عرفان ملی شرق، بدین شرح است: "همين چند روز ملتفت شدم كه قرار است همايشی در شاهرود به عنوان عرفان ملّي شرق براي ابوالحسن خرقاني و بايزيد بسطامي برگزار كنند. شما اگر تذكرة الاولياء را ببينيد، متوجه خواهيد شد كه اينها چه عقايدي دارند. اگر ما بخواهيم مثل بايزيد را معرفي كنيم و بگوييم سابقه ما اين است واقعاً اسباب خجلت مي شود؛ حرف هايي در تذكرة الاولياء از قول او نقل شده است كه انسان واقعاً خنده اش مي گيرد، و هيچ توجيه و تأويلي نمي پذيرد. ما هيچ وقت، خودمان را به اين سوابق معرفي نمي كنيم. همه از اطراف و اكناف بيايند و در اين معرفي‌ها چه چيزي را ببينند؟! اگر بخواهيد كسي را مثلاً در منطقه شرق؛ طوس و خراسان معرفي كنيد شيخ طوسي را معرفي كنيد كه آن همه علوم و خدمات داشته است. شما اگر واقعاً به دنبال علم و معرفت هستید، نهج البلاغة را ترویج کنید، مکتب اهل بیت (ع) که مغفول عنه واقع شده است را معرفی کنید و همین عهدنامه مالک اشتر را که نمی‌شود برایش قیمتی تعیین کرد به مردم بگویید". @Arefane
• چند نکته درباره بیانات آیت‌الله صافی گلپایگانی لازم به ذکر است: یک. ما هیچکس را غیر از معصومین (ع) عاری از خطا نمی‌دانیم. برخی عرفا دارای شطحیات هستند که در حال غیر عادی بیان شده است. دو. بسیاری از سخنان بزرگان عرفان و متصوفه قابل توجیه و تاویل است و باید به زبان عرفان آشنا بود. ولی بر فرض وجود خطا در برخی مطالب یا داستان‌ها، ما باید به مبانی و اصول سخنان ایشان که در کتب اصلی خودشان ذکر کرده اند رجوع کنیم، که طبق نظر متخصصان، اصول و مبانی عرفانی متخذ از آیات و روایات و ادعیه است. سه. ما از هر شخصیتی فقط کلام مفید و نافع او را استفاده می‌‌کنیم نه هر سخنی را. با توجه این نکات، بزرگداشت بزرگان عرفان، هیچ منافات و تزاحمی با بزرگداشت اهل‌بیت و معارف آنها ندارد؛ کما اینکه علما در بزرگداشت فقهای متقدم - با وجود برخی خطاهای فکری- هیچ تزاحمی نمی‌بینند. @Arefane
آرامگاه بایزید بسطامی، استان سمنان، شهرستان شاهرود @Arefane
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین @Arefane
هدایت و کمک الهی به این برادرتان را هم در ادعیه‌ی زاکیه‌ی خود بگنجانید. سیدعلی خامنه‌ای؛ ۱۴۰۱/۴/۱۴ @Arefane
• قال الصادق علیه‌السلام: تخَيَّرْ لِنَفْسِكَ مِنَ اَلدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اِجْتَهِدْ فَإِنَّهُ (يَومَ عَرَفَة) يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ • هر دعایی که دوست داری براى خود بخوان و در دعا كردن کوشش کن كه روز عرفه، روز دعا و درخواست است. • الکافی، ج۴، ص۴۶۳ @Arefane
مریدِ پیرِ مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد ❖ بنابر تفسیر اهل معنا از این بیت حافظ، منظور از پیر مغان، حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و منظور از شیخ، حضرت ابراهیم علیه‌السلام است. منظور از وعده هم وعده‌ی ذبح فرزند بود که توسط حضرت ابراهیم به مرحله‌‌ی عمل نرسید ولی حضرت سیدالشهدا با شهادت حضرت علی اکبر این وعده را به جا آورد. @Arefane
با توجه به مطلب قبلی کانال در تفسیر اهل معنا از بیت حافظ، داستانی زیبا و معتبر و مرتبط با تفسیر این بیت حافظ (و ارتباط معنای ظاهری بیت با معانی باطنی آن) وجود دارد که مرحوم علامه طهرانی در کتاب روح مجرد آن را نقل می‌کنند که ما متن را با مقداری خلاصه سازی در اینجا نقل می‌کنیم👇
❖ معانی ظاهری و باطنی و تو در تو، در بیتی از جناب حافظ شیرازی مرحوم آقا سید ضیاءالدین درّی یکی از وعّاظ و اهل منبر درجه اول طهران، و استاد علوم معقول بودند. مسلک حِکَمی و عرفانی در منبر داشت، و بیانش جالب و منبرش محققانه بود. اخ الزوجه حقیر، حاج سید حسن معین شیرازی در منزل بنده در مشهد مقدس از ایشان خواب جالبی را نقل نمودند. در آخرین سالی که مرحوم درّی در قید حیات بود، یک شب از دهه محرم جوانی از ایشان قبل از منبر سوال میکند که: مراد از این شعر چیست؟ مريد پير مغانم ز من مرنج اى شيخ چرا كه وعده تو كردىّ و او بجا آورد مرحوم درّی میگوید: جواب این سؤال را در بالای منبر می دهم تا برای همه قابل استفاده باشد. ایشان در فراز منبر داستان نهی آدم ابوالبشر از خوردن گندم، و قضیه نان جوین خوردن امیرالمومنین علیه السلام در تمام مدت درازای عمر را بیان میکند و حتی اینکه آن حضرت در تمام مدت عمر ابدا نان گندم نخورد و از نان جوین سیر نشد. سپس میگوید: مراد از «شیخ» در این بیت حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام است که وعده نخوردن از شجره گندم را در بهشت داد ولی به وعده خود وفا نکرد و از آن تناول نمود. و مراد از «پیر مغان» حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که در تمام مدت عمر نان گندم نخورد، و وعده عدم تناول از شجره گندم را او ادا کرده و به اتمام رسانید. مرحوم درّی در همان سال فوت می‌کند. درست در سال بعد در همان شب از شب های دهه محرّم، همان جوان سؤال کننده، در عالم خواب مرحوم سید ضیاء الدین را می بیند، که نزد آن جوان آمد و گفت: ای جوان! تو در سال قبل در چنین شبی از من معنی این بیت را پرسیدی و من آن گونه پاسخ دادم. ولی وقتی که به عالم برزخ آمدم، معنی و شرح آن به گونه دیگری برایم منکشف شده است و آن این که: مراد از «شیخ» حضرت ابراهیم علیه السلام است، و مراد از «پیر مغان» حضرت سیدالشهدا علیه السلام است، و منظور از «وعده» ذبح فرزند است، که حضرت ابراهیم وعده وفای قربانی کردن اسماعیل را به خدا داد، اما حقیقت وفا را حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا به ذبح فرزندش حضرت علی اکبر علیه السلام انجام داد. آن جوان فردای آن شب، در آن مجلس همه ساله‌ی مرحوم درّی می آید و خوابش را برای مردم بیان می‌کند، و معلوم است که با بیان این خواب چه انقلابی در مجلس روی داده است. شعر حافظ معنی اولیش معنی عام است؛ یعنی مراد از شیخ همان علمای ظاهرند که از باطن خبری ندارند، و معنی پیر مغان، استاد اخلاق و عرفان است که رشته تربیت نفسانی به دست اوست؛ و مراد از وفا به وعده ننمودن شیخ و انجام وعده پیر مغان، پایبند نبودن برخی از دسته اول به اصول اعمال و زهد از دنیا، و ملتزم بودن دسته دوم به اصول تزکیه نفس و عدم توجه به زخارف دنیا می باشد. اما معنی دومی را که مرحوم دری نموده بود، لطیفه استنباطی است که دقیقتر است؛ و اما معنی سومی را که در خواب دیده است، دقیقتر از معنی دوم می باشد؛ و با حفظ معنی اول و دوم که به جای خود صحیح می باشند، معنی خود را به طور جالب و دلنشین اظهار می‌کند. بنابراین معانی متضادی در شعر نیست؛ بلکه این معانی تو در تو و باطن در باطن است. و همه اشعار حافظ از یک رموز خاصی که حاکی از کنایات بدیعه و اسرار مخفیه و معانی عمیقه ای است حکایت می‌نماید. • اقتباس از کتاب روح مجرّد، نوشته آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی، ص ۴۸۲-۴۸۵ @Arefane | «کانال توحیدی عارفانه»
امیرالمومنین علی علیه‌السلام: زکاتُ الجمالِ العِفاف زکاتِ زیبایی، عفاف است. میزان الحکمه، ج۴، ص۲۲۶ @Arefane
❖ ناسا اولین تصویر رنگی گرفته‌شده توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را منتشر کرد. این واضح‌ترین و عمیق‌ترین تصویر از کیهان تا به امروز است. ناسا نوشت: تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب، هزاران کهکشان را برای اولین بار در یک قاب نشان می‌دهد. این تنها یک تکه از جهان پهناور است که نسبتا به اندازه یک دانه شن بر روی زمین است... @Arefane
تصویر قبل، با کیفیت بالا👇
STScI-01G7JJADTH90FR98AKKJFKSS0B.png
29.9M
❖ عکس اورجینال و با کیفیت تلسکوپ جیمز وب از صدها کهکشان در کیهان. این عکس واضح‌ترین و عمیق‌ترین عکس از کیهان تا به امروز است. @Arefane
❖ درباره تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب که عنوان "عمیق‌ترین" عکس از کیهان را دارد، باید توجه کرد که معنای عمیق‌ترین عکس از کیهان این است که هرچه به عمق بیشتری از فضا نظر می‌کنیم، در واقع در حال نگریستن به تصویر قدیم‌تری هستیم. فی‌المثل تصویری که می‌بینید نزدیک‌ترین لحظه‌ای است که تاکنون نسبت به بیگ‌بنگ ثبت شده است. مساله سرعت نور و مفهوم سال نوری و تئوری بیگ‌بنگ از مفروضات این توضیح است. (حمیدرضا میررکنی) • کانال عارفانه: تئوری بیگ‌بنگ، منافی و خارج از فاعلیت و تدبیر خداوند نیست؛ یعنی خود پدیده بیگ‌بنگ و شیوه پیدایش عوالم کیهانی - بر فرض پذیرش- تحت تدبیر و و فاعلیت خداوند صورت گرفته است. @Arefane