🔹کوزه تا وقتی هنوز پر از آب نشده، صدای قُلقُل میکند و وقتی که پر از آب شد، ساکت و سنگین میشود. انسانهایی که وجودشان خالی از معارف حقیقی است، زیاد سر و صدا میکنند، اما آنها که علوم حقیقی جانشان را سیراب کرده، با وقار و آراماند. (برداشت از کتاب حاج آخوند)
🔹علامه حسن زاده آملی میفرماید: الهی؛ چون است که چشیدهها خاموشند و نچشیدهها در خروش.
🆔 @Arefane
هدایت شده از عارفانه
🔹اگر گنهکاری، اگر سردرگمی، اگر بی انگیزه ای، در هرحالی که هستی، بدترین تصمیم، ناامیدی و توقف است؛ باید در همین آشفته حالی نیز گریان و نالان به سمت محبوب رفت و او را طلب کرده و از او استمداد نمود. همین توبه ناقص و حرکت لنگان لنگان، بهتر از توقف و ناامیدی است.
🔹یکبار از یکی از اساتید عرفان پرسیدم: اگر چهله بگیریم و احیانا در چهله مرتکب گناه شویم، آیا بهتر است چنین چهله ای نگیریم؟
ایشان فرمودند: همین چهله با این وضعیت، بهتر از این است که انسان بدون برنامه و رها و آشفته باشد.
سپس این بیت مولوی را خواندند:
لنگ و لوک و خفتهشکل و بیادب؛
سوی او میغیژ و او را میطلب...
*غیژیدن: خیزیدنِ طفلان و مردمانِ شَل
🆔 @Arefane
🔰ذلک الکتابُ لا ریبَ فیه هُدًی للمُتّقین
🔹کتاب قرآن موجب هدایت کسانی میشود که همواره مراقب افکار و رفتارشان هستند و به دنبال حق و محبوباند. اگر اینچنین بودیم -ولو هنوز مسلمان نباشیم- تفکر در آیات قرآن، ما را به سمت فطرت و به سمت محبوب هدایت میکند.
✍ کتاب محبوب، سوره بقره، آیه ۲
#تفسیر_عرفانی
🆔 @Arefane
🔹ظهیرالدین بیهقی در کتاب تتمة صوان الحکمة، مرگ «خیام» را اینگونه روایت میکند: «خیام، مشغول مطالعه یا تدریس الهیات شفای ابن سینا بوده است. ناگاه، نشانه را لای کتاب میگذارد، کتاب را میبندد، به نماز میایستد. نماز عشاء به سجده میرود. در سجده میگوید: اللّهم إنّک تعلم أنّی عرفتُک علی مبلغ امکانی فاغفر لی فإن معرفتی ایاک وسیلتی الیک؛ و جان میسپرد».
✍ حاج آخوند، ص ۵۴
🔹پن۱. ترجمه عبارت عربی: پروردگارا، تو میدانی من تو را به مقدار وُسعم شناختم، پس مرا ببخش، همانا معرفت من به تو، وسیلهی راهیابی من به سوی توست.
🔹پن۲. آنها که به دلیل ظاهر بعضی اشعار، خیام را منکر خدا یا منکر معاد میدانند، با وجود این حکایتها باید بیشتر احتیاط کنند.
🆔 @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روزگاری برسد که قرنهای کثیری از مرگ ما گذشته باشد و از ما و اسم ما هیچ خبری نباشد. ما مانده ایم و ابدیتِ خویش؛
در کارگه کوزه گری رفتم دوش
دیدم دو هزار کوزه گویای خموش
هر یک به زبان حال با من میگفت
کو کوزهگر و کوزهخر و کوزهفروش؟
🆔 @Arefane
4_5929286013795960158.pdf
334.6K
🔹بررسی اصول و مبانی تأویل عرفانی از منظر روایات| استاد یزدان پناه
🆔 @Arefane
4_5935877087788271310.mp3
722.9K
🔹آیت الله فاضل را خدا رحمت كند! به اتفاق هم یک وقت جنوب رفتیم، ما آنجا كه رفتیم مثل اینكه سرزمین مشعر و منا را داشتیم ادراك میكردیم؛ همان طور كه حاجی شب دهم در مشعر می خوابد آدم چه حالتی دارد؟ ما آن شب را در همان سنگر مثل حالت مشعر در همان شن ها به این وضع خوابیدیم. من دیدم سحر كه شد یك پیرمرد بود، این جوان ها را بیدار كرده همه اینها بیدار شدند، نماز شب خود را خواندند، نماز نافله را خواندند، نماز صبح خود را خواندند و زیارت عاشورا را خواندند و خوابیدند. این البته كشور را طیب و طاهر می كند! برای من كاملاً محسوس بود كه ما روی شن های جبهه که می خوابیدیم، مثل همان شن های شب مشعر بود، آدم شب مشعر هم روی شن می خوابد.
🆔 @Arefane
🔹محمد حسن قاضی: با ایشان [علامه طهرانی] در مورد شخص معینی از شاگردان قاضی صحبت شد. گفتند که من نیز در این مورد از شیخ عباس قوچانی پرسیدم که او هم در زمان خود از مرحوم قاضی در مورد این شخص پرسیده بود و قاضی فرموده بود: «او کِی از دنیا منصرف شد و خودی خود را فراموش کرد که بتواند در این راه حرکت کند؟». گذشتن از گردنه های سخت سلوک و طریقت، در مرحله اول محتاج به فراموشی خود و انصراف از خویشتن خویش و رها کردن شؤون و علاقه آن است.
✍ آیت الحق، ج ۱، ص ۴۴۳
🆔 @Arefane
4_5933625287974585681.mp3
1.38M
🔹فرمود: ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛ اکثری مردم یک مشکل شرکی در درون آنها هست. توحید محض و توحید خالص، یعنی گفتن «لاالهالاالله» محض نیست، اکثر مؤمنین مشرک هستند. به امام عرض کردند چگونه اکثر مؤمنین مشرک هستند؟ فرمود همین که می گویند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اول خدا، دوم فلان شخص، اگر فلان شخص نبود، مشکل ما حل نمیشد! باید بگویید خدای سبحان، مشکل ما را از آن راه حل کرد. نه اینکه اول خدا، دوم فلان شخص. مگر خدا دومی دارد؟ مگر در قبال خدا یک قدرتی هست؟ اگر قدرت الهی نامتناهی است، در برابر قدرت نامتناهی قدرتی نمی ماند. هر چه هست مظاهر اوست، فیض اوست، فوز اوست و مانند آن. این مشکل ماست که توحید محض در ما بسیار کم است. اگر کسی موحّد ناب بود و به غیر خدا تکیه نکرد، یقیناً دعای او مستجاب می شود.
🆔 @Arefane
🔹آیت الله میلانی در لندن برایم تعریف کرد: نوجوان که بودم، علامه سید محمدحسین طباطبایی و شاعر عارف مهدی الهی قمشهای، مهمان پدربزرگم آیت الله سید محمدهادی میلانی مرجع تقلید و مؤسس حوزه علمیه مشهد بودند. برایشان چای آورده بودم. ناگاه آقای قمشهای خواند:
آسمان رشک بَرَد بهر زمینی که در آن؛
دو سه یاری، دو سه دَم، بهر خدا بنشینند...
✍ حاج آخوند، ص ۱۸۷
🆔 @Arefane
🔹اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلایی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و آنگاه به سلوک بپردازد، باید بداند این خیالی است باطل و شیطانی، و چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمیشود؛ زیرا عالم دنیا، عالم گرفتاری است. تمام اولیاء خدا که به جایی رسیده اند با همین گرفتاریها بوده است؛ بلکه همیشه گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است. (علامه طهرانی)
🆔 @Arefane
🔰ذکر «یا حیُّ یا قیّوم»
🔹در سیره رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم حکایت شده: وقتي همّ و غم بر قلبشان زياد ميشد و کارها به بنبست کشيده ميشد، رو به قبله 18 مرتبه ميگفتند: «يا حيّ يا قيّوم». اگر انسان به اين کار همت کند يک ذکرش نیز زیاد است. (استاد جعفر ناصری @nasery_ir)
🆔 @Arefane
🔹او [مرحوم سید علی قاضی] سجده های طولانی بعد از نماز صبح (بین الطلوعین) را هیچگاه ترک نمیکرد. زیرا نزدیک ترین حالت بنده به خداوند متعال زمانی است که در حال سجده باشد. بنده در سیر و سلوک خود از تکبیرةالاحرام شروع میکند و به سجده که آخرین مراتب سیر و سلوک است میرسد؛ در آنحال، تمام تعینات را رها میکند و به مرتبه فنای مطلق در عبودیت میرسد.
✍ آیت الحق، ج ۱، ص ۴۳۳
🆔 @Arefane
🔹استاد وکیلی راجع به این شبهه که «اگر ولی خدایی، امر به کار حرامی کرد، آیا تبعیت از او جایز است یا نه؟»، میفرمودند: «اگر این امر حرام با تکلیف اهمّ، تزاحم کند، میتوان به عنوان حکم ثانوی، قائل به جواز ارتکاب حرام شد. و به مقتضای تقوا و طهارتی که ولی الهی دارد، لابد این امر حرام را در تزاحم با تکلیف اهمّ، جایز میشمارد، نه اینکه بدون دلیل، امر حرامی را جایز بشمارد».
🔹پایگاههای مخالف عرفان همین مساله را از دفتر مراجع استفتاء کردند. در این میان پاسخ آیت الله شبیری زنجانی جالب است که در تصویر مشاهده میکنید.
🆔 @Arefane
4_5965160020193576149.mp3
1.4M
🔰شرط ترقّی درجات بهشتی
🔹در روایات هست كه روز قیامت «یقَالُ لَهُ (لِصَاحِبِ الْقُرْآنِ) اقْرَأْ وَ ارْقَ»؛ به قاری قرآن و صاحب قرآن گفته می شود بخوان و بالا برو. انسان ممكن است در دنیا یك قرآن را ختم کند، چون خواندن و قرائت ظاهری قرآن دشوار نیست، ممكن است کسی این شش هزار و اندی آیه را یكی پس از دیگری بخواند و تمام كند، اما در قیامت اینچنین نیست، بعضی ها چهار آیه می خوانند و خسته می شوند، بعضی ها پنج آیه را می خوانند و خسته می شوند، بعضی ها پنجاه آیه را می خوانند و خسته می شوند، این طور نیست كه مانند دنیا هر چه كه بخواهد بتواند بخواند، بلکه همان گونه كه به هر آیهای عمل كرده است، می تواند بخواند و بالا برود و هر آیه ای كه عمل نكرده یا متوجّه نشده است، نمی تواند بخواند.
🆔 @Arefane
🔰اشعار زیبای مولوی
در وصف امیرالمومنین علیه السلام
🆔 @Arefane
از علی آموز اخلاص عمل
شیر حق را دان مطهر از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت
زود شمشیری بر آورد و شتافت
او خدو انداخت در روی علی
افتخار هر نبی و هر ولی
آن خدو زد بر رخی که روی ماه
سجده آرد پیش او در سجدهگاه
ای علی که جمله عقل و دیدهای
شمهای وا گو از آنچه دیدهای
تیغ حلمت جان ما را چاک کرد
آب علمت خاک ما را پاک کرد
بازگو دانم که این اسرار هُوست
زانک بی شمشیر کشتن کار اوست
باز گو ای باز عرش خوششکار
تا چه دیدی این زمان از کردگار
چشم تو ادراک غیب آموخته
چشمهای حاضران بر دوخته
آن یکی ماهی همیبیند عیان
وان یکی تاریک میبیند جهان
راز بگشا ای علیّ مرتضی
ای پس از سوء القضا، حسن القضا
یا تو واگو آنچه عقلت یافتست
یا بگویم آنچه بر من تافتست
از تو بر من تافت چون داری نهان
میفشانی نور چون مه بی زبان
لیک اگر در گفت آید قرص ماه
شب روان را زودتر آرد به راه
از غلط ایمن شوند و از ذهول
بانگ مه غالب شود بر بانگ غول
ماه بی گفتن چو باشد رهنما
چون بگوید شد ضیا اندر ضیا
چون تو بابی آن مدینه علم را
چون شعاعی آفتاب حلم را
باز باش ای باب بر جویای باب
تا رسد از تو قشور اندر لباب
باز باش ای باب رحمت تا ابد
بارگاه ما له کفوا احد
🆔 @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مدح زیبا و دیدنیِ صابر خراسانی در وصف مولا امیرالمومنین علیه السلام
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة سلطان اولیاء، سخن گذار منبر سَلونی، سرور مطلبی، ابن عمّ نبی، دُرّ هَل اتی، مهر برج انّما، شهسوار لافَتی، پیشوای انبیاء، عروة الوثقی، کلمة الحسنی، سیّد الاوصیاء، عماد الاصفیاء، رکن الاولیاء، آیة الله العظمی، خیر المؤمنین، امام المتّقین، اول العابدین، ازهد الزاهدین، زین الموحدین، حبل الله المتین، لنگر آسمان و زمین، وجه الله، عین الله، سر الله، اُذن الله، روح الله، باب الله، سیف الله، عبد الله، اسد الله الغالب، آقا جانم علی بن ابی طالب...
🆔 @Arefane