❖ مناسب است که در بیان سرّی از اسرارِ تکوینیِ جانوران، چه دریایی و چه صحرایی، سخنی به میان آید و آن اینکه امامُ الکُلّ فِی الکُلّ، حضرت وصیّ، امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده است:
«هر جانداری که گوشهای او برآمده نیست، تخم میگذارد، و هر جانداری که گوشهای او برآمده است، بچه میزاید».
چنانکه مار و سوسمار و ماهی و مارماهی و باخه و اکثر پرندگان که گوش آنها به سر آنها چسبیده است و لاله ندارد، تخم مینهند؛ و انسان و آهو و اسب و شتر و شیر و شبپره که گوش آنها برآمده است و لاله دارد، بچه میآورند ...[امّا] سلحفات که چرنده است، چون بدین منوال [گوش چسبیده] است، بیضه مینهد؛ و گوش خفاش چون مرتفع است و به سر او چسبیده نیست [بر خلاف سایر پرندگان] بچه میآورد.
حضرت علامه حسن زاده آملی قُدّسَ سِرّه
📚 شرح فصّ حکمة عصمتیه فی کلمة فاطمیه
خرید کتاب
@Arefane | عارفانه
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ کلیپ دیدنی| شور و شعف عالِم ملکوتی حضرت آیت الله بهاءالدینی هنگام شنیدن مدح حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان حبیبالله چایچیان (حسان)
• زیرنویس بیانات توسط صفحه عارفانه
@Arefane
❖ مرد و زنِ جفتِ همدیگر بدانند که «نکاح، برای انشاءِ صورتِ انسانی است، نه برای اطفاءِ شهوتِ حیوانی».
حضرت علامه حسن زاده آملی قُدّسَ سِرّه
📚 شرح فصّ حکمة عصمتیه فی کلمة فاطمیه
خرید کتاب
* انشاء: ایجاد
* صورت: حقیقت
* اطفاء: فروکش کردن
✍ پن: یعنی نیت و هدف اصلی و ذاتیِ ازدواج، باید تولید و تربیتِ حقیقتِ انسانی باشد، و امور دیگر تَبَعی و فرعی است.
@Arefane | عارفانه
عارفانه
❖ کلیپ دیدنی| شور و شعف عالِم ملکوتی حضرت آیت الله بهاءالدینی هنگام شنیدن مدح حضرت زهرا سلام الله عل
نوشته بود:
بهبه! چه شاعری و چه شنوندهای!
❖ رابطه متقابل احکام تشریعی و تکوینی
(تأثیر احکام شریعت در کیفیت وجود مخلوقات)
از معصوم علیهالسلام سؤال شده است: هرگاه کسی تخم پرندهای یافته است و نمیداند که تخم پرندۀ حلال گوشت است تا خوردن آن جایز باشد و یا تخم پرندۀ حرام گوشت است که خوردن آن حرام باشد، به چه نشانه داند که تخم حلال گوشت است یا حرام گوشت؟
در جواب فرموده است: «هر تخمی که دو طرف آن یکسان است، از حرام گوشت است؛ و اگر مثل تخم مرغ خانگی است که یکطرف آن پهن است و جانب دیگر آن کشیده است - یعنی مخروطی است - آن تخم حیوان حلال گوشت است».
تخم مار، دراز و هر دو طرف آن یکسان است، و تخم باخه گرد است و از همه جانب یکسان است، و هر دو حرام گوشتاند؛ و تخم کبک و کبوتر و گنجشک و مرغ خانگی مخروطی است که یکطرف پهن و جانب دیگر آن کشیده است، و اینها حلال گوشتاند.
پرندۀ تمیزخوار، تخم آن به خوبی مخروطی است؛ و پرندۀ حلال گوشتی که مانند اردک از خوردن لجن خودداری نمیکند، تخم آن اگرچه مخروطی است ولکن در حدّ تخم پرندگانِ تمیزخوار به خوبی مخروطی نیست.
این مطلب را بدین نظر آوردهایم تا پدران و مادران بدانند که غذاها را در خوی و روی فرزند، اهمیت بسیار بسزا است.
حضرت علامه حسن زاده آملی قُدّسَ سِرّه
📚 شرح فصّ حکمة عصمتیه فی کلمة فاطمیه
خرید کتاب
@Arefane | عارفانه