❖ شعری زیبا از عارف مجذوب آیت الله انصاری همدانی در مدح حضرت علی اکبر علیه السلام به دستخط آیت الله سید محمدحسین طهرانی
شهزادۀ آزادۀ عالم، علی اکبر
خورشید زمین، نور جهان جمله سراسر
از صفحۀ گیتی شده ظلمت، همه زائل
از روشنی طلعت آن ماه منوَّر
زین چشم و چراغ دو جهانم من شیدا
دیوانۀ دلداده و بیطاقت و مُضطَرّ
خصم آمده خاضع، بر اوصاف کمالش
کز حسن و دلیری و سخا او شده برتر
آن کس که نشد واله این دلبر زیبا
بیچاره بُدَش دیده ز اِبصار مکدّر
افسوس به دل دارد از آن، مادر گیتی
کین گوهر یکدانه نیاورد برابر
ای روی نکو، نور درخشندۀ بیضا
آئینۀ سر تا قدمِ جسم پیمبر
بر درگه احسان تو واقف بگدائی
باز آمده درویش و به امّید زند در
• مطلع انوار، جلد دو
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان بی جمالِ جانان
میلِ جهان ندارد
هرکس که این ندارد
حقّا که آن ندارد
با هیچکس نشانی
زان دلسِتان ندیدم
یا من خبر ندارم
یا او نشان ندارد
❖ کلیپ زیبای غزلخوانی جناب استاد فروغی| تهیه و تنظیم توسط کانال عارفانه
@Arefane | عارفانه
کم ترین حدّ زیارت امام حسین علیه السلام در شب نیمه شعبان آن است که با این کلمات حضرت را زیارت کند:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
اعوذ بعفوک من عقابک؛
و اعوذ برحمتک من عذابک؛
و اعوذ برضاک من سخطک.
پناه میبرم از عقابت به عفوت،
و از عذابت به رحمتت،
و از خشمت به خشنودیات.
استاد شیخ جعفر ناصری در یکی از سخنرانیها قریب به این مضمون میفرمود که این عبارت پایانی نسبت به سه عبارت پیشین، آموزش «ترقّی در سطح معرفت» است؛ گویی در عبارات پیشین، کثرت افعال و اسماء و صفات خداوند دیده میشود، ولی در عبارت پایانی فقط خود خداوند دیده میشود ولاغیر.
بر هم زنید یاران این بزم بی صفا را
مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا
بی شاهدی و شمعی، هرگز مباد جمعی
بی لاله شور نَبوَد مرغان خوشنوا را
ای هر دل از تو خرّم، پشت و پناه عالم
بنگر دچار صد غم، یک مشت بینوا را
ای رحمت الهی، دریاب مفتقر را
شاها به یک نگاهی بنواز این گدا را
آیتالله غروی اصفهانی (کمپانی)
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«پس بَدِ مطلق نباشد در جهان»
بیانات زیبای آیتالله جوادی آملی
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ حضرت امام رضا علیه السلام به اباصلت توصیه کردند که در روزهای آخر ماه شعبان، این دعا را مکرّر بخوان:
• اَللّـهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فيما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فيما بَقِيَ مِنْهُ
• پروردگارا؛ اگر در روزهایی که از ماه شعبان گذشت ما را نبخشیدی، در این روزهای باقیمانده اش ما را ببخش...
@Arefane
❖ شما این خبرهای تلخ را شنیدهاید که برای چهارشنبه سوری چند نفر کشته شدند؛ بی عقلی یعنی چه؟! آدم چند کشته و زخمی میدهد برای هیچ! چه وقت ما باید عاقل شویم؟! آنوقت عید ما میشود عید فروردین که در حقیقت عید گیاهان است! کسی که زندگی گیاهی دارد، کشته شدن او هم در چهارشنبه سوری است! اما کسی که عاقلانه زندگی میکند، کشته شدن او در میدان دفاع مقدس هشت ساله است؛ ببین تفات ره از کجاست تا به کجا!
آیتالله جوادی آملی
درس اخلاق ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
@Arefane | عارفانه
عارفانه
❖ شما این خبرهای تلخ را شنیدهاید که برای چهارشنبه سوری چند نفر کشته شدند؛ بی عقلی یعنی چه؟! آدم چند
گپ و گفت درباره کلام منتشر شده از آیتالله جوادی آملی
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ اوست که میخنداند و میگریاند...
آنچه در سال ۱۴۰۱ گذشت...
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای دیو سپید پای در بند
ای گنبد گیتی، ای دماوند
تا چشم بشر نبیندت روی
بنهفته به ابر، چهر دلبند
چون گشت زمین ز جور گردون
سرد و سیه و خموش و آوند
بنواخت ز خشم بر فلک، مشت
آن مشت تویی، تو ای دماوند
تصاویر هوایی از قلهٔ دماوند از فراز ابرها
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ پاسخی به مباحث این کلیپ:
غیر معصومین هم میتوانند به حکمت دست یابند گرچه تکویناً همه افراد از کانال اهلبیت به حکمت میرسند و ممکن است خودشان التفات به این مسأله نداشته باشند؛ ولی این به این معنا نیست که دیگران اصلا نمیتوانند به حکمت برسند و باید عقل و فهم را تعطیل کنند و فقط روایت بخوانند. مگر نه این است که در روایتی آمده است که هر کس که چهل روز خودش را برای خداوند خالص گرداند، چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود؟ جایگاه الهام معارف به غیر معصومین کجاست؟ اتفاقاً بامعرفتترین و خاضعترین افراد نسبت به مقام و کلام اهلبیت همین حکما و عرفا هستند که: قدر زر، زرگر شناسد... .
چگونه است که امثال همین سخنران در حوزه به بسیاری از مباحث بافایده و بیفایده اصول فقه میپردازند در حالیکه هیچ اثری از بسیاری از مباحث اصولی در هیچ روایتی نیست. پس بگوییم اصولیون هم دکاندارانی در مقابل اهلبیت هستند؟! اتفاقاً تمام بیچارگیهای ما از فلاسفه و عرفا نیست بلکه از همین نوع فهمهای آبکی و قضاوتهای سطحی و جمود بر ظواهر است.
در روایت فرمود:
«حکمت را بگیر ولو از منافق»؛
عاقل را اشاره کافیست.
✍ روحالله صادقی
@Arefane | عارفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ ویژه| پاسخ حضرت استاد حسن رمضانی به مباحث مطرح شده در این کلیپ:
«آن کس که در مقابل انبیاء و اولیاء صلوات الله علیهم اجمعین دکان باز کند نه حکیم است و نه عارف و آن کس هم که انبیاء و اولیاء علیهم السلام را جبهه مقابل حکما و عرفای واقعی و حقیقی قرار می دهد نه پيامبر را شناخته است و نه امام را بلکه مبتلای به جهل مرکب است و باید برای او دعا کرد اولا جهل مرکب او به جهل بسیط مبدل شود و ثانیا پس از اقرار به جهل بسیط خود موفق شود امور را همان طور که هستند بشناسد . نعوذ بالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا !»
@Arefane | عارفانه