eitaa logo
عقل و حس🌿
3 دنبال‌کننده
352 عکس
58 ویدیو
8 فایل
برای انسان گرد هم آمده ایم... 🌱 شوق تنفس در هوای بهار و رویای آسمان... عارف العشق : @Arif_alAshq17 #آسمان
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل و حس🌿
از اندیشه های استاد مطهری عزیز شروع می کنیم.🍀 #معلم_شهید #اندیشمند
🔸رهبری: به نظر من، مرحوم مطهری قوی‌ترین ایدئولوگ ما بود. من خودم را شاگرد آقای مطهری می‌دانم انقلاب ما بر اساس همان پایه‌هایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده می‌شود و فهمیده می‌شد. - امروز آنی که پاسخ به سؤالات ماها را می‌دهد کتاب‌های شهید مطهری است. کتاب‌هاى شهید مطهرى‌، قابل مردن و قابل تمام شدن نیست. حقیقتاً یک زرادخانه‌ عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست.»» 🔸 «قوی‌ترین ایدئولوگ» 🔸 «خودم را شاگرد آقای مطهری می‌دانم» 🔸 «قابل مردن و قابل تمام شدن نیست» 🔸 «زرادخانه‌ عظیم فکری و فرهنگی»
هدایت شده از محسن قنبریان
💠درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی [با تلخیص] ایده های جذاب سازی مطهری از بینشهای او می گذرد/ این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند/ اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم می شد! ______________ درباره ایده های طرح مطالعاتی شهید مطهری اول باید نکاتی را رک و بدون سانسور درباره ایشان و اندیشه هایشان بگویم چون بسیار موثر در ایده هاست: 1⃣آثار شهید را علیرغم گوناگونی و تنوع میتوان به دو حیث کلی تقسیم کرد: الف) آنچه محصول مطهری باعنوان یک و مدرس حوزه است ب) آنچه محصول مطهری بعنوان یک روشنفکر و است. 🔺منظور از "عالم دینی" شناخت و معرفی تراث اسلامی از قرآن و سنت تا حکمت و کلام است. 🔺منظور از روشنفکر و مصلح، کسی است که درد بشر معاصر را دارد، جامعه و نیازهایش را می شناسد و می شناساند و از آنجا سراغ دین آمده نسخه درمان می برد. 🔺بین این دو عنوان و حیثیت هم تقابل و تهافت نیست و رابطه رفت و برگشت است. اولی "دانش" افزا و دومی "بینش" ساز است. بینش های جدید و عمیق، سؤالات و نیازهای جدید به سرای دانش اسلامی می برد و همچنین دانش اصیل اسلامی، بینش صائب تری به او می دهد از این حیث مطهری بخاطر دانش عمیق ترش از اسلام روشنفکر و دردمندی متفاوت از شریعتی است و از حیث روشنفکر و دردمندی اش عالمی متفاوت از هم شاگردان خود (نام نبرم بهتر است) می باشد! 2⃣آثار قسم اول همه دانش های مطهری در حوزه عقاید و اخلاق است. از شرح منظومه و کتابهای فلسفی اش تا بحثهای اعتقادی اش و بحثهای اخلاقی اش [فهرست کامل همه قابل تدارک است] 🔺در این دانش ها هم اثر بینش های مطهری هست. شبهات جدید و مواجهه با متفکران معاصر و حک و اصلاح و نقد و ابرامها در مواجهه با اندیشه ها. اما اینجا ماحصلش دادن دانشی از اسلام است البته دانشی به روز و تازه. 3⃣محصولات دسته دوم مطهری حاصل بینش او تحلیل او از زمانه، تاریخ، تمدن، حکومت، جنبشها، سازمانها، حوزه و...است. 🔺اینجا هم بحثهای دانشی موج میزند اما آنچه او را متفاوت میکند تفاوت دید او(بینش) و روش طرح و حل و احیانا نسخه درمان او نسبت به سایر عالمان است. هم شاگردی های خوب و حتی انقلابی او به حافظ و ایران و مثل اینها نپرداخته اند. با زن و حجاب یا اقتصاد مثل او مواجه نشده اند که کتمان برخی حرفها را حرام بداند. جسارت پرداختن به عیوب روحانیت یا آسیب تقلید(اصل اجتهاد در اسلام-ده گفتار) را به خود نداده اند و شاید توجیه گر وضع موجود بوده اند چنانچه هنوز هم نوعا نمیگویند! 4⃣مطهری اگر در قسمت دوم بدون سانسور و با چاشنی تاریخ و بیوگرافی او و مواجهه با او درقسمت بینشی و محصولات مصلحانه اش گفته شود فوق العاده برای جوانان آرمان خواه جذاب و پرکشش و همانقدر برای بزرگترها و صاحبان کرسی ها و تریبون ها چالش برانگیز است. دروغ نگوییم این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند و او را بایکوت(بله بایکوت!) میکند و فراری می دهد. اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم میشد و سرنوشتی مثل یادداشتهای اقتصادی او می یافت. حوزه بیشتر بعد اول و دانشی او را دوست دارد فیلسوف و متکلمی که مباحث را شیرین و عالی و به روز طرح میکند و پاسخگوی شبهات است. کجا از گیر دادن او به تحریفات و روضه های دروغ، از نظارت بر مرجع تقلید در تقلید، برعیبهای سازمان روحانیت و مشکل عوام زدگی، از مفت خوری و مشکل آقازادگی در بیوتات(رجوع کن به جلد ۴یادداشتها) و... خوشش می آید؟! 5⃣ایده های جذاب سازی مطهری از بینشهای او میگذرد و در فرد انقلاب میسازد و الا کماکان اقلی، تکراری و ملال آور جلوه میکند. حداکثر اساتید عقاید در هرقسمت به کتابهای دانشی او در حوزه عقاید حواله می دهند و بحث را ظریفتر و دقیق تر میکنند و برخی اساتید اخلاق از بحثهای اخلاقی او بهره ببرند و در تاریخ اسلام به بحثهای او هم ارجاع شود! این مطهری، مطهری سانسور شده و بی خطر و است. اما مطهری + بینش ها، یقه گیر و چالشی و مطالبه گر و احیاگر و مصلح است. طلبه ای که پای آن بنشیند با خیلی از رویه ها و وضع های موجود نمی سازد بسیاری از تحلیلها و توجیه ها را آبکی و ساختگی می بیند منتقد و نقاد میشود و... راستش کاستی اصلی برخی اساتید و زعماء، غور نکردن لازم در همین بعد مطهری است. لذا بوی او را نمی دهند فکر میکنند مطهری آدمی + فلسفه و فقه و تفسیر و...است!!! پس چرا بقیه ای که با او اینها را خواندند مطهری نشدند؟! متاسفانه برخی فضلاء با گذراندن دروس متداول چون خود را بی نیاز از محصولات دانشی مطهری می بینند، اغراء به جهل شده و خود را بی نیاز از همه آثار(از جمله بینشی) می بینند لذا مدرس یا مبلغی معمولی می مانند و راه آن شهید کم راهرو میشود. (پاسخ به یک پرسش و درخواست برخی مدارس علمیه) ☑️ @m_ghanbarian
✅مطهری خوانی⬇️
📚 معرفی کتب استاد مطهری
مجموعه کتاب هشت جلدی خلاصه آثار استاد شهید مطهری
مجموعه کتاب چلچراغ حکمت شهید مطهری ⬇️
⬆️📚 از این مجموعه، چهل جلد به چاپ رسیده است: چلچراغ حکمت ج۱ (شناخت، جهان بینی و ایدئولوژی)؛ چلچراغ حکمت ج۲ (قلمرو دین)؛ چلچراغ حکمت ج۳ (خداشناسی)؛ چلچراغ حکمت ج۴ (عدل الهی)؛ چلچراغ حکمت ج۵ (نبوت)؛ چلچراغ حکمت ج۶ (امامت و رهبری)؛ چلچراغ حکمت ج۷ (دین شناسی)؛ چلچراغ حکمت ج۸ (روشنفکری و روشنفکران)؛ چلچراغ حکمت ج۹ (فلسفه اسلامی و غربی)؛ چلچراغ حکمت ج۱۰ (مهدویت)؛ چلچراغ حکمت ج۱۱ (پیامبر اسلام)؛ چلچراغ حکمت ج۱۲ (امیر مؤمنان علی)؛ چلچراغ حکمت ج۱۳ (اهل بیت)؛ چلچراغ حکمت ج۱۴ (تربیت)؛ چلچراغ حکمت ج۱۵ (اخلاق و فرااخلاق)؛ چلچراغ حکمت ج۱۶ (عرفان)؛ چلچراغ حکمت ج۱۷ (معاد)؛ چلچراغ حکمت ج۱۸ (تاریخچه تشیع)؛ چلچراغ حکمت ج۱۹ (عقاید تشیع)؛ چلچراغ حکمت ج۲۰ (اسلام شناسی)؛ چلچراغ حکمت ج۲۱ (ایمان)؛ چلچراغ حکمت ج۲۲ (قرآن‌شناسی)؛ چلچراغ حکمت ج۲۳ (تحجر)؛ چلچراغ حکمت ج۲۴ (عقلانیت)؛ چلچراغ حکمت ج۲۵ (انقلاب اسلامی)؛ چلچراغ حکمت ج۲۶ (آزادی)؛ چلچراغ حکمت ج۲۷ (روحانیت و حوزه‌ها)؛ چلچراغ حکمت ج۲۸ (امر به معروف و نهی از منکر)؛ چلچراغ حکمت ج۲۹ (سیاست و حکومت)؛ چلچراغ حکمت ج۳۰ (عدالت اجتماعی)؛ چلچراغ حکمت ج۳۱ (حکمت احکام)؛ چلچراغ حکمت ج۳۲ (اقتصاد اسلامی)؛ چلچراغ حکمت ج۳۳ (حماسه عاشورا)؛ چلچراغ حکمت ج۳۴ (تمدن اسلامی)؛ چلچراغ حکمت ج۳۵ (جوان)؛ چلچراغ حکمت ج۳۶ (اسلام و دنیای متجدد)؛ چلچراغ حکمت ج۳۷ (پوشش و حجاب)؛ چلچراغ حکمت ج۳۸ (منزلت و حقوق زن)؛ چلچراغ حکمت ج۳۹ (نهج البلاغه)؛ چلچراغ حکمت ج۴۰ (غرب شناسی).
✅ بخشی از بیانیه گام دوم علم و پژوهش دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه‌ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه‌ی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نوپدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه‌وهمه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به‌خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.
عقل و حس🌿
✅ بخشی از بیانیه گام دوم #گام_دوم #دانش علم و پژوهش دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور
(ادامه) ✅ بخشی از بیانیه گام دوم علم و پژوهش امّا آنچه من میخواهم بگویم این است که این راه طی‌شده، با همه‌ی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.