🔔حسب الامر اساتید و برخی از رفقا، ناظر به این مطلب، نکته کوتاهی رو عرض میکنم:
🔻باتوجّه به مجموع روایات ما، روشن است که اگر در روایتی، مدح و منقبتی در مورد خلفاء ثلاثه بیان شده، از باب تقیّه است.
⚠️مردم جامعه، حتّی در زمان خلافت ظاهری أمیرالمؤمنین (صلوات اللّه علیه)، بعضاً نگاه مثبتی نسبت به آنها داشتهاند و حضرات هم در مواجهه با عموم مردم این نکته را لحاظ کردهاند.
🕯این هم از مظلومیت حضرات بوده و هست.
💠 برای نمونه و شاهد مدّعی به روایتی اشاره میکنم:
🔰كِتَابُ نَفَحَاتِ اَللاَّهُوتِ نَقْلاً مِنْ كِتَابِ اَلْمَثَالِبِ لاِبْنِ شَهْرَآشُوبَ، أَنَّ اَلصَّادِقَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) سُئِلَ [عَنْهُمَا]، فَقَالَ:
🔸كَانَا إِمَامَيْنِ قَاسِطَيْنِ عَادِلَيْنِ، كَانَا عَلَى اَلْحَقِّ وَ مَاتَا عَلَيْهِ، فَرَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ؛
🔸فَلَمَّا خَلاَ اَلْمَجْلِسُ، قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ:
كَيْفَ قُلْتَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ⁉️
🔸فَقَالَ:
نَعَمْ،
أَمَّا قَوْلِي «كَانَا إِمَامَيْنِ» فَهُوَ مَأْخُوذٌ مِنْ قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى اَلنّٰارِ»،
وَ أَمَّا قَوْلِي «قَاسِطَيْنِ» فَهُوَ مِنْ قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ أَمَّا اَلْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً»،
وَ أَمَّا قَوْلِي «عَادِلَيْنِ» فَهُوَ مَأْخُوذٌ مِنْ قَوْلِهِ تَعَالَى «اَلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ»،
وَ أَمَّا قَوْلِي «كَانَا عَلَى اَلْحَقِّ» فَالْحَقُّ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)،
وَ قَوْلِي «مَاتَا عَلَيْهِ» اَلْمُرَادُ أَنَّهُ لَمْ يَتُوبَا عَنْ تَظَاهُرِهِمَا عَلَيْهِ بَلْ مَاتَا عَلَى ظُلْمِهِمَا إِيَّاهُ،
وَ أَمَّا قَوْلِي «فَرَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» فَالْمُرَادُ بِهِ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يُنْتَصَفُ لَهُ مِنْهُمَا، آخِذاً مِنْ قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ مٰا أَرْسَلْنٰاكَ إِلاّٰ رَحْمَةً لِلْعٰالَمِينَ».
📜بحار الأنوار، ج ۳۰، ص ۲۸۶
#حدیث
#سخن
#جوابیه
#تقیه
#امام_صادق
#بحار_الانوار
@Arshiv_Gholam
🔰وَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الْعَلَوِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) أَنَّهُ قَالَ:
🔻لَتُمَحَّصُنَّ يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ تَمْحِيصَ الْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ، وَ إِنَّ صَاحِبَ الْعَيْنِ يَدْرِي مَتَى يَقَعَ الْكُحْلُ فِي عَيْنِهِ وَ لَا يَعْلَمُ مَتَى يَخْرُجُ مِنْهَا، وَ كَذَلِكَ يُصْبِحُ الرَّجُلُ عَلَى شَرِيعَةٍ مِنْ أَمْرِنَا وَ يُمْسِي وَ قَدْ خَرَجَ مِنْهَا وَ يُمْسِي عَلَى شَرِيعَةٍ مِنْ أَمْرِنَا وَ يُصْبِحُ وَ قَدْ خَرَجَ مِنْهَا.
📜الغيبة للنعماني، ص 206 و 207
#حدیث
#امام_باقر
#الغیبة_النعمانی
@Arshiv_Gholam
♦️ممكن است كه بسيارى از اشخاص حتّى خودشان هم توجّه نداشته باشند به اينكه بنده خودشان هستند، نه بنده خدا. خودشان هم خودشان را مبرّا و منزّه مىدانند، و اين براى همان حُبّ نفسى است كه انسان دارد. اين حُبّ نفس، تمام عيوب انسان را به خود انسان مىپوشاند.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 9
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
🔹و أمّا همسفر، مؤمنين هستند كه به همّت همديگر و إتّحاد قلوب شخص اين منازل بعيده را طيران خواهد نمود و إليه يشير قوله عزّ من قائل «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى».
🔻و لعلّ بدون إجتماع كار انجام نگيرد و شايد از اين جهت رهبانيت در اين امّت منع شده باشد.
🔸استاد ما (رضوان اللّه عليه) مىفرمود:
خيلى كار از إتّحاد قلوب ساخته گردد كه از متفرّد برنمىآيد.
إهتمام تامّى در اين مطلب داشت.
🔅همينطورهاست همه مفاسد، زير سر اختلاف قلوب است كه شرح آن به طول انجامد، شايد اگر موفّق شدم اشاره كنم كه همسفر و رفيق چه در حضر و چه در سفر بايد به چه نحو باشد و تو با او به چه نحو بايد سلوك كنى.
📜تذكرة المتقين، ص 56
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
⭕️ چون نامه معاويه به قيس رسيد، صلاح در آن ديد كه دفع الوقت كند و او را از تصميم خود آگاه نسازد و در لشكركشى به جنگ او شتاب نورزد. پس در پاسخ او نوشت:
💠أمّا بعد، نامهات رسيد و در باب قتل عثمان هر چه گفتى دريافتم. من در اين حادثه شركت نزديك نداشتهام. گفتى كه دوست من مردم را بر ضدّ عثمان برانگيخت تا او را كشتند، من از اين امر بىخبرم. و گفتى كه عشيره من از اين واقعه بر كنار نبودهاند، به جان خودم سوگند كه عشيره من در كار او سزاوارترين مردم بودند. و أمّا از من خواسته بودى كه در خونخواهى عثمان از تو متابعت كنم و وعدههايى هم به من دادهاى، اين چيزى است كه بايد در آن بينديشم و كارى نيست كه در انجامش شتاب توان كرد. به تو تعرّضى نخواهم كرد و از من عملى كه تو از آن ناخشنود باشى سر نخواهد زد. تا ببينى و ببينيم. و السّلام عليك و رحمة اللّه و بركاته.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 77
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
119.5K
🔰سئوال⁉️
سلام
سئوال داشتم
تمرکز حواسم خیلی کم شده. دیگه مثل چند روز پیش نمیتونم حواسم رو سرکلاس جمع کنم، مرتّباً پرت میشه.
هیچ اتّفاقی هم نیفتاده، بحث ازدواج و... هم نیست.
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#تمرکز
#حواس_پرتی
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آمادگی نفس🎥
🔰 حضرت استاد رخشاد (حفظه اللّه)
💠 سلمان خواست که سلمان شد...
🔸عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام):
🔻لَا يَسْتَغْنِي الْمُؤْمِنُ عَنْ خَصْلَةٍ وَ بِهِ الْحَاجَةُ إِلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ، تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.
📜المحاسن، ج2، ص 604
#فیلم
#حدیث
#المحاسن
#امام_صادق
#سخنرانی
#آمادگی_نفس
#استاد_رخشاد
#آیت_الله_بهجت
@Arshiv_Gholam
إصلاح النفس نسخه PDF.pdf
3.21M
💥إصلاح النّفس
✍ آیت اللّه سیّد کمال الحیدري
💠 عرض للأخلاق التّعلیمیة و الواقعیة
#معرفی_کتاب
#اصلاح_النفس
#سید_کمال_حیدری
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خبری در راه است🎥
🔰حاج حسین یکتا
🔻عبور از گردنهی اقتصادی
#فیلم
#سخنرانی
#حاج_حسین_یکتا
#جنگ_اقتصادی
@Arshiv_Gholam
⚠️چرا ما ملاک پیشرفت را تکنیک و صنعت میدانیم⁉️
استاد مهدی مشکی
📚درآمدی بر مبانی و فرآیند شکل گیری مدرنیته، ص ۲۰
#کتاب
#مدرنیته
#مهدی_مشکی
@Arshiv_Gholam
♦️تعلّق به اين دنيا، اين اسباب اين مىشود كه انسان را مُنْحَط مىكند. ممكن است يك كسى به يك تسبيحى آن قدر تعلّق داشته باشد كه يك كس ديگرى به يك سلطنت اين تعّلق را نداشته باشد.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 11
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam
🔰مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِي حَفْصٍ الْأَعْشَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
🔻مَنْ سَعَى فِي حَاجَةٍ لِأَخِيهِ فَلَمْ يَنْصَحْهُ فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ.
📜الكافي، ج2، ص 362
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب حجّ...
🔻و در حين لبّيك گفتن، بايد ملتفت باشد كه اين اجابت ندائي است كه به اين متوّجه شده.
أوّلاً قاصد باشد كه قبول كردم كلّ طاعتى كه از براى خداوند متعال است.
و ثانياً مردّد باشد كه اين عمل از اين قبول خواهد شد يا نه،
🔹قضيه سيّد السّاجدين (سلام اللّه عليه) را به نظر بياورد كه در احرام نمىتوانستند لبّيك بگويند و غش مىكردند از راحله خود مىافتادند، سؤال مىشد جواب، مىفرمودند مىترسم خداى من بفرمايد لا لبّيك،
🔹و هم به نظر بياورد از اين كيفيت يوم محشر را كه تمام مردم به اين شكل از قبر خود بيرون مىآيند، عوراند و سربرهنه و ازدحامآورنده بعضى در زمره مقتولين و برخى در نمره مردودين، بعضى متنعّم، بعضى معذّب، بعضى متحيّر در امر، بعد از آنكه جميعاً در ورطه اولى متردّد بودند، چون داخل حرم شود بايد حالش حال رجاء و امن باشد، از سخط و غضب الهى. مثل حال مقصّرى كه به بست خانه رسيده باشد به مفاد آيه شريفه «وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً».
📜تذكرة المتقين، ص 58 و 59
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
قیس بن سعد.pdf
79.5K
🔰جریان فرمانروایی قیس بن سعد در مصر
⭕️ از نصب تا عزل
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 74 تا 79
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
51.1K
🔰سئوال⁉️
سلام علیکم
برای تمرکز حواسّ در نماز و کلاس راهکاری بیان بفرمایید.
✅ جواب حضرت استاد فقیهی (حفظه اللّه)...
#صوت
#سخنرانی
#استاد_فقیهی
#تمرکز
#حواس_پرتی
#نماز
#توجه_در_نماز
@Arshiv_Gholam
@faghihiseyyedahmad
افعل تفضیل .عالم زاده نوری .pdf
893K
💥ساختار أفعل تفضیل در اخلاق
✍ استاد محمّد عالم زاده نوری
💠 بررسی ساختار تفضیل در إستنباط نظام أخلاقی
#معرفی_کتاب
#استاد_عالم_زاده_نوری
#افعل_تفضیل_در_استنباط_نظام_اخلاقی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دُلار نخرید🎥
🔰استاد مهدی دانشمند
🔻اگه امشب شایعه بشه، پشکل گرون میشه، خیلیها زیر زمین هاشون رو پر از پِشکل میکنن!
#فیلم
#سخنرانی
#استاد_دانشمند
#جنگ_اقتصادی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیش از نیازت پول دربیار🎥
🔰 حاج علیرضا پناهیان
🔻روایات این کلیپ رو در پست های بعدی بارگزاری خواهیم کرد...
#فیلم
#سخنرانی
#جمع_مال
#تولید_ثروت
#رشد_اقتصادی
#علیرضا_پناهیان
@Arshiv_Gholam
🔰مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ بَهْرَامَ عَنْ عَمْرِو بْنِ جُمَيْعٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
💰لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يُحِبُّ جَمْعَ الْمَالِ مِنْ حَلَالٍ يَكُفُّ بِهِ وَجْهَهُ وَ يَقْضِي بِهِ دَيْنَهُ وَ يَصِلُ بِهِ رَحِمَهُ.
📜وسائل الشيعة، ج17، ص 33
#حدیث
#وسائل_الشیعه
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
🔰عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ الْجُعْفِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام):
💵 إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ.
📜الكافي، ج4، ص 25
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
🔰قال رسول اللّه (صلّی اللّه علیه و آله):
💎إذا كان في آخر الزّمان لابدّ للنّاس فيها من الدّراهم والدّنانير يقيم الرّجل بها دينه ودنياه.
📜كنز العمّال، ج3، ص238
#حدیث
#کنز_العمال
#رسول_الله
@Arshiv_Gholam
🔰جامع الأخبار، روى ابن عبّاس قال:
🏅كان رسول اللَّه (صلّى اللّه عليه و آله) إذا نظر الى رجل فأعجبه، قال هل له حِرفة؟ فإن قالوا لا، قال سقط من عينى، قيل و كيف ذلك يا رسول اللَّه؟ قال لأنّ المؤمن إذا لم يكن له حرفه يعيش بدينه.
📜جامع أحاديث الشيعة، ج22، ص 296
#حدیث
#رسول_الله
#جامع_احادیث_الشیعه
@Arshiv_Gholam
🔰عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ جَمِيعاً عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ:
⚖ بَلَغَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام) أَنَّ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرَ يَقُولَانِ لَيْسَ لِعَلِيٍّ مَالٌ، قَالَ فَشَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِ فَأَمَرَ وُكَلَاءَهُ أَنْ يَجْمَعُوا غَلَّتَهُ حَتَّى إِذَا حَالَ الْحَوْلُ، أَتَوْهُ وَ قَدْ جَمَعُوا مِنْ ثَمَنِ الْغَلَّةِ مِائَةَ أَلْفِ دِرْهَمٍ فَنُشِرَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ، فَأَرْسَلَ إِلَى طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ، فَأَتَيَاهُ فَقَالَ لَهُمَا هَذَا الْمَالُ وَ اللَّهِ لِي لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ شَيْءٌ وَ كَانَ عِنْدَهُمَا مُصَدَّقاً، قَالَ فَخَرَجَا مِنْ عِنْدِهِ وَ هُمَا يَقُولَانِ إِنَّ لَهُ لَمَالًا.
📜الكافي، ج6، ص 440
#حدیث
#الکافی
#امام_علی
@Arshiv_Gholam
♦️يك مثل معروفى بود كه مىگفتند ملّا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشكل. شيخ ما (رحمه اللَّه) مىفرمود كه، ملّا شدن چه مشكل، آدم شدن محال است.
امام خمینی (رحمه اللّه)
📔صحيفه امام، ج14، ص 12
#کتاب
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
@Arshiv_Gholam