پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
ای علی ! اگر نبود (ترس از) سخنان گروهی از امت من درباره تو ، همانند آنچیزی که نصاری درباره عیسی میگویند (ادعای الوهیت) ، از تو فضائلی میگفتم که از هر کجا عبور میکردی، خاک قدم های تو را برمیداشتند.
📚 مناقبُ علی بن ابیطالب؛ ابن مغازلی شافعی (متوفی ۴۸۳ ه.ق) ؛ ص ۲۱۶
🗃 دارالاضواء - بیروت
@tarikh1234tarajim
چه قبح است این که میگویند کس حیدر نخواهد شد
مودب باش و گو دیگر چنان قنبر نمیآید
@tarikh1234tarajim
فقه پویا
چرا باید در نماز دست ها را زیر ناف بست؟
👈وقتی شلوار دلیلی برای بستن دست ها در نماز می شود.
👈عالم بزرگ حنفی مذهب اهل تسنن در این رابطه می گوید: ...
🔺در تصویر بالا مشاهده کنید.
#تکتف
26.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ادعای وهابیت
هیچ دلیلی برای تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه وجود ندارد
به راستی علت انکار وهابیت و تقابل این جریان با فضائل امیرالمومنین در چیست؟
پاسخ استاد شریفی به این ادعای باطل و روش وهابیت
#کعبه_تولد
➖چگونگی پرورش یافتن امیرالمومنین در دامان پیامبر علیهما السلام
🛑و مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ الثَّعْلَبِيُّ فِي كِتَابِ تَفْسِيرِهِ لِلْقُرْآنِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ كَانَ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ مَا صَنَعَ اللَّهُ لَهُ وَ زَادَهُ مِنَ الْخَيْرِ أَنَّ قُرَيْشاً أَصَابَتْهُمْ أَزْمَةٌ شَدِيدَةٌ وَ كَانَ أَبُو طَالِبٍ ذَا عِيَالٍ كَثِيرَةٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْعَبَّاسِ عَمِّهِ وَ كَانَ مِنْ أَيْسَرِ بَنِي هَاشِمٍ يَا عَبَّاسُ أَخُوكَ أَبُو طَالِبٍ كَثِيرُ الْعِيَالِ وَ قَدْ أَصَابَ النَّاسَ مَا تَرَى مِنْ هَذِهِ الْأَزْمَةِ فَانْطَلِقْ بِنَا فَلْنُخَفِّفْ عَنْهُ مِنْ عِيَالِهِ آخِذاً أَنَا مِنْ بَيْتِهِ رَجُلًا وَ تَأْخُذُ أَنْتَ مِنْ بَيْتِهِ رَجُلًا فَنَكْفِيهِمَا عَنْهُ مِنْ عِيَالِهِ قَالَ الْعَبَّاسُ نَعَمْ فَانْطَلَقَا حَتَّى أَتَيَا أَبَا طَالِبٍ فَقَالا لَهُ نُرِيدُ أَنْ نُخَفِّفَ عَنْكَ مِنْ عِيَالِكَ حَتَّى يَنْكَشِفَ عَنِ النَّاسِ مَا هُمْ فِيهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ إِنْ تَرَكْتُمَا لِي عَقِيلًا فَاصْنَعَا مَا شِئْتُمَا فَأَخَذَ النَّبِيُّ ص عَلِيّاً ع فَضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ أَخَذَ الْعَبَّاسُ جَعْفَراً فَضَمَّهُ إِلَيْهِ فَلَمْ يَزَلْ عَلِيٌّ ع مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى بَعَثَهُ اللَّهُ نَبِيّاً وَ اتَّبَعَهُ عَلِيٌّ ع فَآمَنَ بِهِ وَ صَدَّقَهُ وَ لَمْ يَزَلْ جَعْفَرٌ عِنْدَ الْعَبَّاسِ حَتَّى أَسْلَمَ وَ اسْتَغْنَى عَنْه
🔰و از جمله آنچه که الثعلبی در کتاب تفسیر خود برای قرآن آورده:
در مورد فرموده خداوند «و السابقون الأولون» از مجاهد روایت شده است که گفت: از نعمتهای خداوند بر علی بن ابیطالب «علیهما السلام» و آنچه که خداوند برای او انجام داد و از خیرات بیشتری که به او عطا کرد، این است که قریش دچار یک بحران شدید شدند و ابوطالب خانوادهای پرجمعیت داشت. رسول خدا (صلی الله علیه و اله) به عباس عموی خود، که از آبرومندترین بنیهاشم بود، فرمود: "ای عباس! برادر تو ابوطالب خانوادهای پرجمعیت دارد و مردم دچار آنچه که میبینی از این بحران شدهاند. بیایید با هم برویم تا از بار خانوادهاش کم کنیم. من از خانهاش یک نفر را میبرم و تو هم از خانهاش یک نفر را ببر تا بار آنها را از دوش او برداریم." عباس گفت: "بله." پس آنها رفتند تا به ابوطالب رسیدند و گفتند: "میخواهیم از بار خانوادهات کم کنیم تا وقتی مشکل برطرف شد، تو کمتر زحمت بکشی." ابوطالب گفت: "اگر عقیل را برای من بگذارید، هر چیزی که بخواهید انجام دهید." پس پیامبر (ص) علی «علیه السلام» را گرفت و او را به خود چسباند و عباس جعفر را گرفت و او را هم به خود چسباند.
علی «علیه السلام» پیوسته با رسول خدا «صلی الله علیه و اله»بود تا زمانی که خدا او را به نبوت برانگیخت و علی «علیه السلام» از او پیروی کرد و به او ایمان آورد و او را تصدیق کرد. جعفر نیز نزد عباس ماند تا اینکه اسلام آورد و دیگر به آن نیاز نداشت
📚: الطرائف ج 1 ص 17
و تفسیر ثعلبی ج 5 ص 84
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معیار برای مخالفین بغض امیرالمومنین«علیه السلام» است
✍🏻مخالفین شیعه برای بُلد کردن شخصیتهای صدر اسلام حُب و بُغض شخص نسبت به وجود نازنین امیرالمومنین«علیهالسلام» را ملاک قرار دادند:
هر کسی که بُغضش نسبت به امیرالمومنین علیهالسلام بیشتر باشد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هر کسی حُبش نسبت به امیرالمومنین «علیهالسلام» بیشتر باشد باید بایکوت خبری شود.
برای فهم این نکته به این دو گزارش دقت کنید:
1️⃣: و من طرائف جماعة من المسلمين أنهم يسمون معاوية خال المؤمنين و يقولون إن ذلك لأجل أخته أم حبيبه بنت أبي سفيان كانت من أزواج نبيهم و من المعلوم أنه قد كان لنبيهم زوجات جماعة فيجب أن يكون إخوة الزوجات
كلهم أخوالا للمؤمنين و ما تراهم سموهم بذلك و خاصة محمد بن أبي بكر فقد كان أخا لعائشة و عائشة عندهم من أعظم الزوجات فكيف لا يسمون أخاها بخال المؤمنين و كيف لم يسموا عبد الله بن عمر خال المؤمنين و قد كان هو أخا حفصة.
و لو كان يلزم أن يكون أنساب الزوجات قرابات المؤمنين للزم أن يسموا ذلك في كل قرابة للزوجات و كان أيضا يحرم على معاوية و جميع إخوة زوجات نبيهم أن يتزوجوا بأحد من المؤمنات لأنهم أخوال لهن و هذا من الهذيان الذي قالوه بالعصبية و البهتان.
🔸مرحوم سیدبنطاووس:
از عجایب برخی از مسلمانان این است که معاویه را دایی مؤمنان مینامند و میگویند این به خاطر خواهرش ام حبیبه دختر ابوسفیان است که از همسران پیامبرشان بود. و معلوم است که پیامبرشان همسران متعددی داشت، بنابراین باید برادران همسران همگی دایی مؤمنان باشند. اما نمیبینید که آنها را اینگونه نامیدهاند، بهویژه محمد بن ابیبکر که برادر عایشه بود و عایشه نزد آنها از بزرگترین همسران بود. پس چرا برادرش را دایی مؤمنان نمینامند؟ و چرا عبدالله بن عمر را دایی مؤمنان نمینامند در حالی که او برادر حفصه بود؟ و اگر لازم بود که نسب همسران قرابت مؤمنان باشد، باید این را در هر قرابتی از همسران نام میبردند و همچنین بر معاویه و تمامی برادران همسران پیامبرشان حرام بود که با یکی از مؤمنات ازدواج کنند، زیرا آنها داییهایشان بودند. و این از هذیانهایی است که با تعصب و بهتان گفتهاند.
2️⃣كلّا ليس يخفى على العاقل أنّ بغضهم لأمير المؤمنين عليه السّلام حملهم على تفضيل محاربيه، و تبجيل أعاديه و معانديه، و إهمال ذكر أوليائه، و المنسوبين إليه من
أصفيائه، و قد علم أنّ معاوية كان لأمير المؤمنين عليه السّلام عدوّا و حربا، و أنّ محمّد بن أبي بكر كان له وليّا و حزبا، بذلك صار معاوية خالا للمؤمنين، دون محمّد بن أبي بكر ربيب أمير المؤمنين
🔸مرحوم کراجکی:
بر شخص عاقل پنهان نیست كه دشمنى آنها با امير مؤمنان «علیه السلام» آنها را واداشته به برتر كردن جنگندههاى(معاویه) با آن حضرت و احترام دشمنان و معاندين او و گمنام كردن(بایکوت کردن) دوستان و وابستههاى به امیرالمومنین «علیه السلام» و البته دانسته است كه معاويه دشمن و نبرد كن با امير مؤمنانست و محمد بن ابى بكر دوست و همگروه آن حضرت است بدين سبب معاويه خال مؤمنان شده نه محمد بن ابى بكر دست پرورده آن حضرت
👇🏻نتیجه👇🏻
لذا کتاب صحیح بخاری «أصحّ الکتب بعد القرآن» نزد مخالفین شیعه از 7275 روایتی که نقل کرده است فقط یک روایت از حضرت زهرا «سلام الله علیها» دارد .از امامین حسنین «علیهما السلام» هیچ روایتی ندارد از امام سجاد «علیه السلام» دو یا سه روایت دارد .از امام صادق و مابقی ائمه علیهم السلام هیچ روایتی ندارد.
در حالی که از ابوهریره 446 روایت از عائشه 242 و از معاویه و عمرو بن العاص و مغیره و مروان و مابقی مبغضین نیز تعداد زیادی روایت نقل کرده است.
📚منابع:
1: الطرائف ج 2 ص 504
2: التعجب من أغلاط العامة:101
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا دشمنان شیعه، معاویه را بُلد کردند
✍به گواه تاریخ یکی از دشمنان سرسخت بنیهاشم، معاویه بنابیسفیان بوده است.
مخالفین شیعه به معاویه القاب جعلی همچون کاتب الوحی و خال المومنین دادهاند برای اینکه پی ببریم چرا معاویه نزد مخالفین شیعه از همچین جایگاهی برخوردار است به این دو گزارش دقت کنید
1⃣: هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه
🔰عبدالله بن احمد بن حنبل میگوید:
من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا از پل عبور می داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزهی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسههايی در دست داشتند مردم را چنین ندا میدادند:
به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟
پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانهای برای طعن و دشمنی با او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش(معاویه) روی آوردهاند.
2⃣: عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم)2
🔸عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید :
از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟
کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت.
دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی.
پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو.
👇نتیجه👇
1: اگر حضرت فاطمه سلامالله علیها همسر امیرالمومنینعلیهالسلام نبود آیا میشد آنچه شد؟
2: اگر ابوطالب پدر امیرالمومنین علیهماالسلام نبود آیا حکم به جهنمی بودن وی میکردند؟
3: اگر خالدبنولید دشمن امیرالمومنین علیهالسلام نبود آیا به وی لقب سیفالاسلام میدادند؟
4: اگر معاویه دشمن امیرالمومنین علیهالسلام نبود آیا به وی لقب خالالمومنین میدادند؟
✍: عیسوند
📚منابع:
1:ذيل تاريخ بغداد ج 4ص44
2: فتح الباری ج 7 ص 104
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقسیم کننده بهشت و جهنم
🛑كنَّا عِنْدَ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ مَا تَقُولُ فِي هَذَا اَلْحَدِيثِ اَلَّذِي يُرْوَى أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ أَنَا قَسِيمُ النَّارِ قالَ وَما تُنكِرُ مِن ذا أَلْيْسَ رُوِّينَا أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليهِ وآله وسلم قَالَ لِعَلِيٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لا يُحِبُّكَ إلاَّ مُؤمِنٌ وَلا قُلْنَا بَلَى قَالَ فَأَيْنَ اَلْمُؤْمِنُ قُلْنَا فِي اَلْجَنَّةِ قَالَ فَأَيْنَ اَلْمُنَافِقُ قُلْنَا فِي اَلنَّارِ قَالَ فَعَلِيٌ قَسِيمُ اَلنَّارِ
🔰راوی نقل میکند که ما در نزد احمد بن الحنبل{ بزرگ حنابله} بودیم که مردی از او سوال کرد:
نظر شما در مورد حدیث« من تقسیم کننده بهشت و جهنم هستم» که در مورد علی بن ابی طالب نقل میکند چیست❓
احمد بن الحنبل جواب داد: چه کسی می تواند این روایت را رد کند مگر روایت پیامبر "صلی الله علیه و اله "در مورد علی بن ابی طالب را نشنیده اید که فرمودند: علی را به غیر مومن دوست ندارد و بغیر از منافق بغض علی را ندارد.
آن جماعت گفتند : بله
احمد بن حنبل گفت: مومن در کجاست؟
آن جماعت گفتند در بهشت
باز احمد بن الحنبل سوال کرد :منافق در کجاست؟
آن جماعت گفتند در جهنم
احمد بن الحنبل گفت : پس علی بن ابی طالب تقسیم کننده بهشت و جهنم است.
📚:أمالي الخمیسیة: ج1 ص258،
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به شبهه عثمان خمیس توسط عدنان الابراهیم.
👈(هر دو شخصیت غیر شیعه هستند)
زیرنویس شده
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
Amali 1.mp3
36.66M
اولین جلسه از درس حدیث خوانی استاد #علیرضاهزار
:
📚: موضوع: حدیث خوانی کتاب الامالی مرحوم شیخ مفید
👈نکته اول : توصیهام به دوستان اینه که حتما صوتهارو گوش بدهند.هم دوستان طلبه و هم دوستان غیر طلبه اطلاعات خوب و مفیدی در رابطه با حدیث و علوم حول محور حدیث در اختیار دوستان قرار میده. خودم همه صوتهارو گوش دادم و پیاده کردم .
نکته دوم: کلا کتب امالی به سبکی از حدیثنگاری گفته میشود که استاد در جمع شاگردان حدیث میخواند و شاگردان مینویسند . و در هر جلسه احادیث مختلف با موضوعات مختلف گفته میشود. لذا معیار تقسیم بندی کتبهای امالی جلسه؛ جلسه است. و هر جلسه حول 10 -12 روایت است. با موضوعات مختلف، لذا در یک جلسه گاهی احادیثی با موضوع امامت، نبوبت، معاد، اخلاق و....هست .
لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
https://lib.eshia.ir/15035/1/1
#جان_فدا
#امام_زمان
#جانفدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
Amali 2.mp3
34.04M
💬جلسه دوم از کلاس حدیث خوانی کتاب امالی مرحوم شیخ مفید توسط استاد #علیرضاهزار
حقیقتا فکر نمیکردم از صوتها استقبال بشه ولی الحمدلله دوستان خیلی درخواست داشتند که صوتهارو زود به زود بارگذاری کنم. .
خوبی این کلاس اینه که کتاب امالی است چون در هر جلسهای احادیث مختلفی از حیث موضوع خونده میشود و مخاطب با موضوعات مختلفی آشنا میشود.
و اینکه: الحمدلله استاد در صوتها نکات ِ کتابشناسی و رجالی و حدیثیِ خوبی بیان میکند .
لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
https://lib.eshia.ir/15035/1/1
#جان_فدا
#امام_زمان
#جانفدا
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
Amali 3.mp3
33.01M
جلسه سوم : از کلاس حدیث خوانی استاد #علیرضاهزار
موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید
https://lib.eshia.ir/15035/1/1
#حجاب
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi