eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
82 عکس
240 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین مسلمان‌ها 🛑وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا! اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ 🔰 امیرالمومنین علیهالسلام در خطبه‌ی قاصعه می‌فرمایند : در آن روز در هیچ خانه‌ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول‌خدا(صلی‌الله علیه‌وآله) و خدیجه(سلام‌الله‌علیها)! و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی نبّوت را استشمام می‌کردم 📚:نهج البلاغة301 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گزارشی از نماز جماعت پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان جاهلیت 🛑عنْ عَفِيفٍ قَالَ عَفِيفٌ : كُنْتُ اِمْرَأً تَاجِراً وَ كَانَ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ لِي صَدِيقاً وَ كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى اَلْيَمَنِ يَشْتَرِي اَلْعِطْرَ أَيَّامَ اَلْمَوْسِمِ فَقَدِمْتُ أَيَّامَ اَلْحَجِّ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ إِلَى مَكَّةَ فَنَزَلْتُ عَلَى اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ قَالَ فَلَمَّا طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ وَ حَلَقَتْ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ أَقْبَلَ شَابٌّ فَرَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ فَقَامَ مُسْتَقْبِلُهَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَ غُلاَمٌ فَقَامَ عَنْ يَمِينِهِ فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ فَقَامَتْ خَلْفَهُمَا فَرَكَعَ اَلشَّابُّ وَ رَكَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَخَرَّ اَلشَّابُّ سَاجِداً فَسَجَدَا مَعَهُ فَرَفَعَ اَلشَّابُّ فَرَفَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَقُلْتُ يَا عَبَّاسُ أَمْرٌ عَظِيمٌ قَالَ أَمْرٌ عَظِيمٌ تَدْرِي مَنْ هَذَا فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي يَزْعُمُ أَنَّ رَبَّهُ أَرْسَلَهُ وَ أَمَرَ بِهَذَا وَ أَنَّ كُنُوزَ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ سَتُفْتَحُ عَلَيْهِ أَ تَدْرِي مَنْ هَذَا اَلْغُلاَمُ فَقُلْتُ لاَ قَالَ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي أَ تَدْرِي مَنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ إِلَى خَلْفِهِمَا قُلْتُ لاَ قَالَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ اِبْنِ أَخِي وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أَعْلَمُ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا أَحَداً عَلَى هَذَا اَلدِّينِ غَيْرَ هَؤُلاَءِ. قَالَ عَفِيفٌ بَعْدَ مَا أَسْلَمَ وَ رَسَخَ اَلْإِسْلاَمُ فِي قَلْبِهِ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ رَابِعاً . 🔰عفيف نقل مى‌كند كه مى‌گفته است: من مرد بازرگانى بودم و عباس بن عبد المطلب از دوستان من بود و او براى خريد عطر به يمن مى‌آمد كه عطر لازم براى ايام موسم حج را فراهم كند.من در دورۀ جاهلى و به هنگام مراسم حج به مكه آمدم و ميهمان عباس بن عبد المطلب بودم.همين كه خورشيد برآمد، همچنان كه من به كعبه مى‌نگريستم، جوانى آمد و نخست چشم به آسمان دوخت و سپس روى به قبله ايستاد و چيزى نگذشت كه نوجوانى آمد و در سمت راست او ايستاد. اندكى بعد زنى آمد و پشت سر آن دو ايستاد.آن جوان ركوع كرد،آن دو هم ركوع كردند.آن جوان سجده كرد،آن دو هم سجده كردند و چون آن جوان سر از سجده برداشت،آن دو هم سر برداشتند.من گفتم:اى عباس!بزرگ كارى است. گفت:آرى،چه بزرگ كارى!آيا مى‌دانى اين كيست‌؟گفتيم:نه.گفت:اين محمد بن عبد الله بن عبد المطلب و برادرزادۀ من است و مى‌پندارد كه خدايش به پيامبرى فرستاده است و مأمور به اين كار است و به زودى گنج‌هاى خسرو و قيصر براى او گشوده و فتح خواهد شد. آيا مى‌دانى اين نوجوان كيست‌؟گفتم:نه.گفت:اين على بن ابى طالب، برادرزادۀ ديگر من است. آيا مى‌دانى اين بانو كه پشت سر ايشان ايستاده است كيست‌؟ گفتم:نه.گفت:خديجه،دختر خويلد و همسر برادرزاده‌ام است و به خدا سوگند مى‌خورم كه بر روى تمام زمين كسى جز اين سه نفر را نمى‌شناسم كه بر اين دين و آيين باشند. عفيف پس از اينكه مسلمان و اسلام او راسخ شد،مى‌گفت:اى كاش من چهارمى ايشان بودم . 📚روضة الواعظین ج ۱، ص ۸۵ و الاستیعاب ج 3ص 1096 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از عیسوند
هدف بعثت 🛑فبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ، بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوهُ. فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ، وَ كَيْفَ مَحَقَ مَنْ مَحَقَ بِالْمَثُلَاتِ وَ احْتَصَدَ مَنِ احْتَصَدَ بِالنَّقِمَاتِ. 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: خداوند محمد (صلى اللّه عليه و آله) را، بحق، به پيامبرى مبعوث داشت، تا بندگانش را از پرستش بتان برهاند و به پرستش او وادارد. و از فرمانبردارى شيطان منع كند و به فرمان او آورد. با قرآنى كه معانى آن را روشن ساخت و بنيانش را استوار داشت، تا مردم پروردگارشان را كه نمى شناختند، بشناسند و پس از آنكه انكارش مى كردند، به او اقرار آورند و پس از آنكه باورش نداشتند، وجودش را معترف شوند. پس، خداوند سبحان در كتاب خود بى آنكه او را ببينند، خود را به بندگانش آشكار ساخت، به آنچه از قدرت خود به آنان نشان داد و از قهر خود ايشان را ترسانيد. كه چگونه قومى را به عقاب خود نابود كرده و چسان كشت هستى جماعتى را به داس انتقام درو كرده است. 📚نهج البلاعه خطبه 147 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖ایمان حضرت اباطالب علیه السلام قسمت اول ✍🏻یکی از موضوعات اختلافی بین شیعیان و مخالفین شیعیان بحث ایمان حضرت ابوطالب«علیه السلام» پدر امیرالمومنین «علیه السلام است. 🛑و اختلف الناس في إيمان أبي طالب فقالت الإمامية و أكثر الزيدية ما مات إلا مسلما و قال بعض شيوخنا المعتزلة بذلك منهم الشيخ أبو القاسم البلخي و أبو جعفر الإسكافي و غيرهما. و قال أكثر الناس من أهل الحديث و العامة من شيوخنا البصريين و غيرهم مات على دين قومه‏)1 🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان می‌دارند: مَردم در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام اختلاف نظر دارند: گروه امامیه(شیعه اثنی عشریه) و اکثر زیدیه و بعضی از مشایخ و اساتید معتزلی ما مثل شیخ ابوقاسم بلخی و ابوجعفر اسکافی و...قائل به مسلمان بودن حضرت ابوطالب علیه السلام هستند ولی اکثریت اهل حدیث(تفکری خاصی در بین علماء اهل تسنن) و اهل تسنن از اساتید در بصره و غیر اینان قائل به این هستند که حضرت ابوطالب علیه السلام بر دین قریشیان(العیاذ بالله) کافر از دنیا رفته است: ✍🏻اهل تسنن اکثریت حکم به کفر حضرت ابوطالب«علیه السلام» داده اند و احادیثی مشهوری به نام «ضحضاح» در بین احادیث خود نقل کردند که دلالت بر کفر حضرت ابوطالب «علیه السلام» می کند 🔺حدَّثَنَا العَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ المُطَّلِبِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا أَغْنَيْتَ عَنْ عَمِّكَ، فَإِنَّهُ كَانَ يَحُوطُكَ وَيَغْضَبُ لَكَ؟ قَالَ: «§هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ، وَلَوْلاَ أَنَا لَكَانَ فِي الدَّرَكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ)2 🔸عباس بن عبدالمطلب گفت: ای پیامبر خدا، آیا عمویم (ابوطالب) برای تو فایده‌ای نداشت؛ زیرا او تو را حمایت می‌کرد و برای تو خشمگین می‌شد؟ پیامبر (ص) فرمود: «او در آتش در حال غوطه‌وری است، و اگر من نبودم، در پایین‌ترین درکات آتش بود.» ✍🏻اما در احادیث شیعه نه تنها حضرت ابوطالب «علیه السلام» با ایمان از دنیا رفتند بلکه از اوصیاء الهی محسوب می شدند: 🔺شیخ صدوق(اعلی الله مقامه): اعتقادنا في آباء النبي‌ أنّهم مسلمون من آدم إلى أبيه عبد اللّه، و أنّ أبا طالب كان مسلما)3 🔸:اعتقاد ما در شأن پدران جناب پيغمبر صلی الله علیه واله آنست كه همه مسلمانان بوده‌اند از آدم(ع) تا پدرش عبد اللّه و آنكه ابو طالب مسلم بوده. 🔺شیخ الطائفه شیخ طوسی(اعلی الله مقامه):وعن ابي عبدالله وابي جعفر إن أبا طالب كان مسلما وعليه اجماع الامامية، لا يختلفون فيه، ولهم على ذلك أدلة قاطعة موجبة للعلم)4 🔸از امام صادق و امام باقر (علیهما‌السّلام) نقل شده است که ابوطالب (علیه‌السّلام) مسلمان بوده است. شیعیان بر این مطلب اجماع دارند و در آ‌ن اختلافی ندارند. آن‌ها دلایل قطعی بر این مطلب دارند که سبب یقین بر ایمان ابوطالب (علیه‌السّلام) می‌شود. 🔺علامه مجلسی(قدس الله سره):وقد اجمعت الشیعة علی اسلامه وانه قد آمن بالنبی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فی اول الامر، ولم یعبد صنما قط، بل کان من اوصیاء ابراهیم (علیه‌السّلام) واشتهر اسلامه من مذهب الشیعة حتی ان المخالفین کلهم نسبوا ذلک الیهم، وتواترت الاخبار من طرق الخاصة والعامة فی ذلک وصنف کثیر من علمائنا ومحدثینا کتابا مفردا فی ذلک کما لا یخفی علی من تتبع کتب الرجال)5 🔺شیعیان، بر ایمان ابوطالب و این‌که او در ابتدای امر رسالت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، به او ایمان آورده و هرگز بتی نپرستید، اجماع دارند؛ بلکه او از اوصیای حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) بود. این مطلب به‌اندازه‌ای نزد شیعه مشهور است که حتی دشمنان شیعه نیز این اعتقاد را به شیعه نسبت می‌دهند. و روایات متواتر از طرق خاصه و عامه، بر ایمان او وارد شده و بسیاری از دانشمندان و محدثان ما درباره ایمان ابوطالب کتاب مستقل تالیف کرده‌اند؛ چنانچه این مطلب بر کسی در کتاب‌های رجالی تحقیق می‌کند، پوشیده نیست. 📚:منابع 1: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 66 2: صحیح بخاری: ج 5 ص 52 3: الاعتقادات شیخ صدوق ص 11 4: التبیان ج 8 ص 164 5: بحار ج 35 ص 138 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖چگونگی ازدواج حضرت یوسف«علیه السلام» با زلیخا 🛑 عبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اسْتَأْذَنَتْ زَلِيخَا عَلَى يُوسُفَ فَقِيلَ لَهَا إِنَّا نَكْرَهُ أَنْ نُقَدِّمَ بِكِ عَلَيْهِ لِمَا كَانَ مِنْكِ إِلَيْهِ قَالَتْ إِنِّي لَا أَخَافُ مَنْ يَخَافُ اللَّهَ فَلَمَّا دَخَلَتْ قَالَ لَهَا يَا زَلِيخَا مَا لِي أَرَاكِ قَدْ تَغَيَّرَ لَوْنُكِ قَالَتِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْمُلُوكَ بِمَعْصِيَتِهِمْ عَبِيداً وَ جَعَلَ الْعَبِيدَ بِطَاعَتِهِمْ مُلُوكاً قَالَ لَهَا مَا الَّذِي دَعَاكِ يَا زَلِيخَا إِلَى مَا كَانَ مِنْكِ قَالَتْ حُسْنُ وَجْهِكَ يَا يُوسُفُ فَقَالَ كَيْفَ لَوْ رَأَيْتِ نَبِيّاً يُقَالُ لَهُ مُحَمَّدٌ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَحْسَنَ مِنِّي وَجْهاً وَ أَحْسَنَ مِنِّي خُلُقاً وَ أَسْمَحَ مِنِّي كَفّاً قَالَتْ صَدَقْتَ قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتِ أَنِّي صَدَقْتُ قَالَتْ لِأَنَّكَ حِينَ ذَكَرْتَهُ وَقَعَ حُبُّهُ فِي قَلْبِي فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى يُوسُفَ أَنَّهَا قَدْ صَدَقَتْ وَ أَنِّي قَدْ أَحْبَبْتُهَا لِحُبِّهَا مُحَمَّداً فَأَمَرَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَتَزَوَّجَهَا. 🔰حضرت صادق عليه السّلام كه ميفرمود: زليخا بدر قصر يوسف آمد (بعد از پيرى و رسيدن آن حضرت بسلطنت) و از غلامان و حاجبان دربار درخواست شرفيابى حضور حضرت يوسف را نمود (خدمتگزاران) باو گفتند خوش نداريم و ميترسيم ترا بنزد او ببريم بسبب آنچه كه از تو نسبت بآن حضرت واقع شده (شايد ما را مورد عتاب و خطاب قرار دهد و يا تو مورد خشم و غضب او شوى و تو را مجازات كند) زليخا گفت من نميترسم از كسى كه از خدا ميترسد (و زياد اصرار كرد تا) اجازه ورود دادند، و چون داخل شد حضرت يوسف فرمود اى زليخا چه شده است كه رنگت تغيير كرده، زليخا گفت: حمد ميكنم خداوند را كه پادشاهان را بواسطه معصيت غلام و زير دست مينمايد و غلامان را بسبب اطاعت و بندگى خود بپادشاهى ميرساند. آن حضرت فرمود: اى زليخا (چرا مرا بسوى خود ميخواندى و) چه چيز ترا وادار كرد باعمالى كه از تو سر زد: عرض كرد حسن و زيبائى جمال بى‏نظير تو، فرمود پس چه ميكردى اگر ميديدى پيغمبر آخر الزمان كه حضرتش را محمّد صلى اللَّه عليه و آله مينامند و از من زيباتر و خوش اخلاق و باسخاوت‏تر است، زليخا عرض كرد راست گفتى، فرمود از كجا دانستى كه راست گفتم، گفت چون نام و اوصافش را گفتى محبتش در قلب من جاى گرفت. بدين جهت خداى عز و جل وحى فرمود بحضرت يوسف كه زليخا راست ميگويد و من او را دوست ميدارم چون حبيب من محمّد صلى اللَّه عليه و آله را دوست داشت، و أمر فرمود بآن حضرت كه او را براى خود عقد نمايد. 📚: علل الشرائع ج1 ص 55 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖چرا حضرت یوسف علیه السلام، برادران خود را دزد خطاب کرد؟ 🔺عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ يُوسُفَ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ قَالَ مَا سَرَقُوا وَ مَا كَذَبَ.)1 🔸 از حضرت صادق عليه السّلام كه ميفرمود: تقيّه از دين خداست، عرضكردم از دين خداست، فرمود: آرى بخدا قسم از دين خدا است كه حضرت يوسف فرموده: اى اهل قافله شما سارق هستيد، با اينكه (در مصر) سرقتى نكرده بودند. 🔺عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي يُوسُفَ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ قَالَ إِنَّهُمْ سَرَقُوا يُوسُفَ مِنْ أَبِيهِ أَ لَا تَرَى أَنَّهُ قَالَ لَهُمْ حِينَ قَالُوا ما ذا تَفْقِدُونَ قالُوا نَفْقِدُ صُواعَ الْمَلِكِ وَ لَمْ يَقُولُوا سَرَقْتُمْ صُوَاعَ الْمَلِكِ إِنَّمَا عَنَى أَنَّكُمْ سَرَقْتُمْ يُوسُفَ مِنْ أَبِيهِ.)2 🔸 از حضرت صادق عليه السّلام كه ميفرمود: در معنى آيه أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ، اى قافله (فرزندان يعقوب) شما دزدى كرده‏ايد، يعنى دزديديد يوسف را از پدرش. آيا نمى‏بينى وقتى كه از ايشان پرسيدند چه چيزى را مفقود كرده‏ايد، گفتند مكيال پادشاهى را مفقود نموده‏ايم، و نگفتند كه شما مكيال را دزديده‏ايد، و مقصود و غرض حضرت يوسف از دزدى آنها اين بود كه: شما يوسف را از پدرش دزديديد. 📚منابع: 1: علل الشرائع ج1 ص 52 2: علل الشرائغ ج 1 ص 52 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖چرا حضرت یوسف علیه السلام، برادران خود را دزد خطاب کرد؟ 🔺عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ
آخر عاقبت برادران حضرت یوسف علیه‌السلام 🔺حَنَانٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا كَانَ وُلْدُ يَعْقُوبَ أَنْبِيَاءَ؟ قَالَ علیه السّلام لَا وَ لَكِنَّهُمْ كَانُوا أَسْبَاطَ أَوْلَادِ الْأَنْبِيَاء ، وَ لَمْ يَكُنْ يُفَارِقُوا الدُّنْيَا إِلَّا سُعَدَاءَ تَابُوا وَ تَذَكَّرُوا مَا صَنَعُوا. وَ إِنَّ الشَّيْخَيْنِ فَارَقَا الدُّنْيَا وَ لَمْ يَتُوبَا وَ لَمْ يَتَذَكَّرَا مَا صَنَعَا بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السّلام ، فَعَلَيْهِمَا لَعْنَةُ الله وَ الْمَلَائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ . 🔸راوی گوید محضر إمام باقر علیه‌السّلام عرض کردم: فرزندان یعقوب نبیّ ( بجز یوسف ) ، پیامبر نبودند؟ حضرت فرمودند نه ولی نوادگان فرزندان انبیاء بودند. همگی آنها سعادتمند از دنیا رفتند و آنچه را که انجام داده بودند ، به یاد آورده و از آن توبه نمودند. اما شیخین(دو خلیفه غاصب) از دنیا رفتند در حالیکه توبه نکردند و ظلم و ستم‌هایی که به أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام روا داشتند را به یاد نیاوردند ، پس لعنت خدا و ملائکه و همه‌ مردم بر آن دو باد. 👇نکته👇 🔺 و فيه رد على بعض المخالفين الذين، قالوا بنبوتهم، و ما ورد في أخبارنا موافقا لهم، فمحمول على التقية 🔸علامه مجلسی رحمه‌الله‌علیه: این روایت شریف ردیه بر مخالفین شیعه است که اعتقاد دارند؛ برادران حضرت یوسف علیه السلام از انبیاء بودند و روایاتی که منابع شیعه دلالت بر نبی بودن آنان می کند، حمل بر تقیه می شوند. 📚:منابع: 1: كافی ج۸ ص۲۴۶ 2: مراه العقول ج ۲۶ ص ۲۱۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جعفر عموی امام زمان «عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ✍🏻جعفر فرزند امام هادی و برادر امام حسن عسکری «علیهما‌السلام» محسوب می‌شود که بعد از شهادت امام حسن عسکری «علیه‌السلام» به خاطر اقداماتی که علیه مسیر امامت ایجاد کرد مورد مذمت جامعه شیعه قرار گرفت و در روایت نبوی به «کذّاب» اشتهار پیدا کرد: 🔺 الْإِمَامُ بَعْدِي وَ مِنْ بَعْدِ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ جَعْفَرٌ وَ اسْمُهُ عِنْدَ أَهْلِ السَّمَاءِ الصَّادِقُ فَقُلْتُ لَهُ يَا سَيِّدِي فَكَيْفَ صَارَ اسْمُهُ الصَّادِقَ وَ كُلُّكُمْ صَادِقُونَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِذَا وُلِدَ ابْنِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَسَمُّوهُ الصَّادِقَ فَإِنَّ لِلْخَامِسِ مِنْ وُلْدِهِ وَلَداً اسْمُهُ جَعْفَرٌ يَدَّعِي الْإِمَامَةَ اجْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ وَ كَذِباً عَلَيْهِ فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ جَعْفَرٌ الْكَذَّابُ الْمُفْتَرِي عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمُدَّعِي لِمَا لَيْسَ لَهُ بِأَهْلٍ الْمُخَالِفُ عَلَى أَبِيهِ وَ الْحَاسِدُ لِأَخِيهِ ذَلِكَ الَّذِي يَرُومُ كَشْفَ سَتْرِ اللَّهِ عِنْدَ غَيْبَةِ وَلِيِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ )1 🔸و امام بعد از من و بعد از محمد پسرش پيش اهل آسمان صادق است عرض‌كردم يا سيدى چطور نام او بخصوص صادق است با آن كه همه شما صادق و راستگو هستيد، فرمود پدرم از پدرش عليه‌السّلام حديث كرد براى من كه رسول خدا فرمود چون فرزندم جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب (علیهم‌السلام) متولد شود او را صادق ناميد زيرا پنجمين فرزندش بنام جعفر از روى تجرى بر خداى عز و جل و دروغ بستن بر او ادعاى امامت كند و او نزد خدا جعفر كذاب و مفترى بر خدا است و مدعى مقامى است كه اهل آن نيست و مخالف پدر خويش و حسود بر برادر خود است آنست كه ميخواهد سِر خدا را كشف كند در وقت غيبت ولى خداى عز و جل. 👇🏻عاقبت جعفر👇🏻 🔺الْكُلَيْنِيُّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنْ يُوصِلَ لِي كِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْكَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَتْ فِي التَّوْقِيعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ ع‏ أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ أَرْشَدَكَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَكَ مِنْ أَمْرِ الْمُنْكِرِينَ لِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِنَا وَ بَنِي عَمِّنَا فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ وَ مَنْ أَنْكَرَنِي فَلَيْسَ مِنِّي وَ سَبِيلُهُ سَبِيلُ ابْنِ نُوحٍ ع أَمَّا سَبِيلُ عَمِّي جَعْفَرٍ وَ وُلْدِهِ فَسَبِيلُ إِخْوَةِ يُوسُفَ ع‏)2 🔸 اسحاق بن يعقوب گويد: از محمد بن عثمان عمرى خواهش كردم يك نامه‏اى كه در آن از مسائل مشكلى پرسيدم برساند توقيعى بخط صاحب الزمان (علیه‌السلام) براى من بيرون آمد باين مضمون 1- اما در باره اينكه از من پرسيدى (خدايت رهبرى كند و پايدار دارد) راجع بامر منكران من از خاندان و عموزادگان خودم بدان كه ميان خدا و كسى خويشاوندى نيست و هر كس مرا منكر باشد از من نيست و روش او روش زاده نوح عليه السلام است روش عمويم جعفر و فرزندانش روش برادران يوسف عليه 👇 نتیجه👇 طبق روایت شریف الکافي که نقل کردیم(الكافی ج۸ ص۲۴۶) برادران حضرت یوسف توبه کرده بودند و در توقیع شریف نیز جعفر به برادران حضرت یوسف تشبیه شده است لذا وقتی از حضرت آیت الله سید علی میلانی حفظه الله در رابطه با جعفر سوال کردند ایشان جواب دادند: «جعفر تواب» الله العالم بحقیقة الامور 📚منابع: 1: کمال الدین ج 1 ص 320 2: کمال الدین ج 2 ص 484 3: سایت معظم له ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖نکته ✍یکی از اهداف بنده در نوشتن و انتشار مطالب علاوه بر انتخاب محتوای مناسب، نوشتن تمام تَحیت‌ها است. ِِلذا هر زمانی که نام یکی از ائمه علیهم‌السلام را بنویسنم قطعا "علیه‌السلام" را می‌نویسم و از نوشتن "ع" "ص" "س" همیشه پرهیز کردم هر چند متن طولانی شود. 🛑وَ كُلَّمَا كَتَبَ اِسْمَ اَللَّهِ تَعَالَى أَتْبَعَهُ بِالتَّعْظِيمِ مِثْلِ تَعَالَى أَوْ سُبحانَهُ أوْ عَزَّ وَ جَلَّ أَو تَقَدَّسَ وَ نَحوَ ذَلِكَ وَ يُتَلَفَّظُ بِذَلِكَ أَيْضاً وَ كُلَّمَا كَتَبَ اِسْمَ اَلنَّبِيِّ ص كتَبَ بَعْدَهُ اَلصَّلاَةَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ وَ اَلسَّلاَمُ وَ يُصَلِّي وَ يُسْلِمُ هُوَ بِلِسَانِهِ أَيْضاً وَ لاَ يَخْتَصِرُ اَلصَّلاَةُ فِي الْكِتَابِ وَ لَا يَسْأَمُ مِنْ تَكْرِيرِهَا وَ لَو وَقَعَتْ فِي اَلسَّطْرِ مِرَاراً كَمَا يَفْعَلُ بَعضُ المحرومين اَلْمُتَخَلِّفِينَ مِنْ كِتَابَةِ صلعم أَوْ صَلَمٍ أَوْ صُمٍ أَوْ صلسم أَوْ صَلِّهِ فَإِنَّ ذَلِكَ كُلَّهُ خِلاَفُ اَلْأُولَى و المنصوص بَلْ قَالَ بَعْضُ اَلْعُلَمَاءِ إِنَّ أَوَّلَ مَنْ كَتَبَ صَلْعَمَ قَطَعَتْ يَدَهُ وَ أَقَلَّ مَا فِي اَلْإِخْلاَلِ بِإِكْمَالِهَا تَفْوِيتُ اَلثَّوَابِ اَلْعَظِيمِ عَلَيْهَا فَقَدْ وَرَدَ عَنْهُ ص أَنَّهُ قَالَ: مَنْ صَلَّى عَلَيَّ فِي كِتَابٍ لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا دَامَ اسْمِي فِي ذَلِكَ الْكِتَابِ‌وَ إِذَا مَرَّ بِذِكر أحَدٍ مِنَ اَلصَّحَابَةِ سِيمَا الأَكَابِر كتبَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ أَوْ رِضْوَانُ اَللَّهِ عَلَيْهِ أَوْ بِذِكْرِ أَحَدٍ مِنَ السلف اَلْأَعْلاَمِ كتبَ رَحِمَهُ اَللَّهُ أَوْ تَغمَّدَه اَللَّهُ بِرَحْمَتِهِ وَ نَحْوِ ذَلِكَ وَ قَدْ جَرَتِ اَلْعَادَةُ بِاخْتِصاصِ الصَّلاةِ وَ السَّلَامُ بِالْأَنْبِيَاءِ وَ يَنْبَغِي أَنْ يَجْعَلَ لِلْأَئِمَّةِ عليهم السلام اَلسَّلامُ وَ إِنْ جَازَ خِلاَفُ ذَلِكَ كُلِّهِ بَلْ يَجُوزُ اَلصَّلاَةُ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ كَمَا دَلَّ عَلَيْهِ اَلْقُرْآنُ وَ الحدِيث 🔰مرحوم شهید ثانی در منیة المرید: هرگاه نام خداوند تعالی نوشته شود، باید همراه با تعظیم و احترام باشد، مانند "تعالى"، "سبحانه"، "عز و جل"، "تقدس" و عباراتی از این دست، و همچنین باید با زبان نیز بر آن تعظیم شود. و هرگاه نام پیامبر (صلى‌الله‌عليه‌ و آله) نوشته شود، باید پس از آن درود و سلام بر ایشان و آل ایشان ذکر گردد و باید به زبان نیز درود فرستاد. نباید از نوشتن درود خلاصه کرد و از تکرار آن خسته شد، حتی اگر در سطرهای متعدد نیز بیفتد، همان‌گونه که برخی از محرومان با نوشتن اختصاراتی مانند "صلعم"، "صلم"، "صم"، "صلسم" و "صله" این کار را انجام می‌دهند، که همه‌ی این‌ها خلاف اصل و متون معتبر است. برخی از علمای اسلام گفته‌اند که نخستین کسی که "صلعم" نوشت، دستش قطع شد. و کمترین نتیجه‌ی ناقص نوشتن درود، از دست رفتن پاداش عظیم آن می‌باشد. چرا که از پیامبر (صلى الله عليه وآله) روایت شده است که فرمود: "هر کس بر من در کتابی درود بفرستد، فرشتگان به استغفار برای او مشغول می‌شوند تا زمانی که نام من در آن کتاب باشد." و هنگامی که به نام یکی از صحابه، مخصوصاً بزرگواران، برسیم، باید بگوییم "رضی الله عنه" یا "رضوان الله علیه" و هنگام ذکر یکی از سلف صالح، باید بگوییم "رحمه الله" یا "تغمده الله برحمته" و از این قبیل عبارات. معمول است که درود و سلام مخصوص انبیاء قرار گیرد و باید برای ائمه (علیهم السلام) نیز این سلام را در نظر گرفت، اگرچه ممکن است در این زمینه اختلاف نظر وجود داشته باشد. بلکه بر هر مؤمنی هم می‌توان درود فرستاد، چنان‌که قرآن و حدیث به آن اشاره کرده‌اند. 📚: منیة المرید ج 1 ص 347 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
💢سه ساله داریم پست میزاریم هنوز هم بعضیا میان میگن 👈از اول نشستم همه ی پستها رو خوندم بعضیا گفتن 👈این کانال ذوق ما رو چند برابر کرد بعضیا برامون نوشتن 👈کلا دو سه تا کانال بیشتر ندارم یکیش که همیشه اول چک میکنم همین کاناله ✅فقط روزی یک پست https://eitaa.com/joinchat/2952855665C0223020487