اساس قیام سیدالشهدا، مقابله با اسلام اموی بود که حکومت سلطنتی موروثی را به نام اسلام در اذهان تزریق می کرد
و بازگرداندن مسیر جامعه اسلامی به سعادتراه امامت عدل
«إنّما خرجت لطلب الاصلاح في أمّة جدّي»
#قیام_امام_حسین
#اسلام_اموی
#توییت
✍️نقدی بر تشکیل دیرهنگام هیأت دولت
🔸در زمانه ای که وقت و استفاده حداکثری از آن در پیشرفت و پیشبرد اهداف فرد و جامعه اهمیت مضاعفی یافته است؛ اتلاف وقت در تشکیل هیأت دولت در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. به خصوص اگر مشکلات و گره های کور اقتصادی و اجتماعی منجر به لحظه شماری مردم جهت اقدام فوری دولت شده باشد.
🔸 چرا باید فرآیند تشکیل دولت اینقدر زمان بر، سر حوصله و بی موقع باشد در حالی که می توان روزهای بعد از تأیید رسمی انتخابات را بلافاصله به اجرای این فرآیند اختصاص داد؟ در حال حاضر عمل به اصل «استمرار خدمات عمومی» در موضع مناسب خود قرار ندارد و به این بهانه نمی توان به ضرورت استمرار خدمت وزرای قبلی قائل شد.
🔸تجربه نشان داده بی انگیزگی و دچار روزمرگی شدن در میان وزرای دولت قبل به یک امر عادی تبدیل شده و بدنهی وزارتخانه ها نیز دستورات و تدابیر وزیر در آستانه ی تودیع را جدی نمی گیرند. اصولا انتظار نابجایی است که وزرای دولت قبل با نگاه و زاویه دید متفاوتی که با رئیس جمهور جدید دارند بتوانند همپای وی حرکت کنند.
🔸بنابراین شروع به کار جهادی و فعالانه ی یک دولت ایجاب می کند که از همان روز اول، با وزرای هماهنگ و باورمند به خط مشی و برنامه های اعلام شده ی رئیس جمهور، وارد عرصه خدمتگزاری شود.
🔸 ممکن است گفته شود رئیس جمهور میتواند از همان روز اول همه وزرای سابق را عزل و برای همه وزارتخانهها سرپرست تعیین کند. مشکل اینجاست که تعیین سرپرست برای حدود یکماه تقریباً همان عوارض فعلی را برای کشور خواهد داشت.
🔸 بایستی تدبیری اندیشید که الزاما در مدت حدود ۴۵ روز بعد از انتخابات، فرآیند معرفی و اخذ رای اعتماد وزرا صورت بگیرد تا دولت جدید در اولین روز کاری خود با کابینه مشخص شده کار را با قوت و صلابت شروع کند.
🔸بنابراین شایسته است در اولین فرصت، بعد از تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان، مراسم تنفیذ و تحلیف صورت بگیرد و فرآیند تشکیل دولت آغاز شود؛ و حتی ده روز پایانی از فرصت 45 روزه به حضور میدانی وزرای جدید در کنار وزرای قبلی اختصاص داده شود تا علاوه بر جلوگیری از وقفه در خدمات عمومی، زمینه انتقال تجربیات مهم و پرهیز از معطل نگه داشتن کشور فراهم شود.
🔸➖➖➖➖➖➖➖➖➖🔸
@asaas_discourse
مجلس شورای اسلامی با دقت در #رای_اعتماد به هر یک از وزرای پیشنهادی، نقش مهمی در تشکیل دولت جوان و انقلابی بر عهده دارد؛ اما مهم تر از آن #نظارت موثر بر عملکرد وزرا و دولت است.
@asaas_discourse
نهمین نشست اساس برگزار میگردد :
نشست علمی بررسی فرآیند و چالشهای رای اعتماد به وزرا و هیأت وزیران
👤مهمان:
دکتر سید محمد هادی راجی
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
👤دبیر علمی نشست:
دکتر احمد گودرزی
🕕 زمان: ۱ شهریور(امروز)_ساعت ۱۸
لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/asaas1/etemaad
🔴🔴🔴 ظرفیت محدود 🔴🔴🔴
اول.m4a
29.42M
فایل صوتی نهمین نشست زنده اساس/بخش اول
با موضوع
نشست علمی بررسی فرآیند و چالشهای رای اعتماد به وزرا و هیأت وزیران
با حضور
🔸️ دکتر محمدهادی راجی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
دبیر نشست:
🔸دکتر احمد گودرزی
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____
@asaas_discourse
دوم.m4a
28.54M
فایل صوتی نهمین نشست زنده اساس/بخش دوم
با موضوع
نشست علمی بررسی فرآیند و چالشهای رای اعتماد به وزرا و هیأت وزیران
با حضور
🔸️ دکتر محمدهادی راجی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
دبیر نشست:
🔸دکتر احمد گودرزی
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____
@asaas_discourse
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی نهمین نشست زنده اساس/بخش سوم
با موضوع
نشست علمی بررسی فرآیند و چالشهای رای اعتماد به وزرا و هیأت وزیران
با حضور
🔸️ دکتر محمدهادی راجی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
دبیر نشست:
🔸دکتر احمد گودرزی
اساس را در اینستاگرام هم دنبال بفرمایید:
http://Instagram.com/asaas_discourse1
____
@asaas_discourse
✍️ به مناسبت آغاز هفته دولت
اساسیترین نتیجه مسئولیتپذیری دولت،
پاسخگویی به ملت بوده که
شفافیت در
اعمال سیاست و خطمشی نیز
زمینه ساز اعتماد است.
@asaas_discourse
اســــاس
✍️ به مناسبت آغاز هفته دولت اساسیترین نتیجه مسئولیتپذیری دولت، پاسخگویی به ملت بوده که شفافیت د
✍️از دولت شفاف تا دولت پاسخگو
🔰در خصوص پاسخگویی_دولت در مقابل ملت تعاریف متعددی بیان شده اما در سادهترین معنای حقوقی، پاسخگویی به این معناست که ملت حق دارند بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده، رفتار #دولت (به معنای خاص) را مورد قضاوت قرار داده و در صورت کافی نبودن پاسخ، در پرتو این معیارها، به اِعمال ضمانت اجرا بپردازند.
🔰در بسیاری از موارد، #پاسخگویی دولت با مفهوم #شفافیت یکسان انگاشته میشود. این موضوع در حالی است که شفافیت، پیشنیاز و پیششرط پاسخگویی بوده و شایسته نیست مفهوم پاسخگویی، به مفهوم شفافیت #فروکاسته شود.
🔰شفافیت، بستری #نظارتی است که حس رصد شدن از سوی عموم مردم را به وجود میآورد. با پدید آمدن این حس، دولت، تغییر رفتار داده و در نتیجه، انحرافات و #فساد در عرصه #حکمرانی کاهش مییابد. به این ترتیب که با اطلاعاتی که دولت در اختیار ملت قرار میدهد، به آنها این امکان را میدهد که از اقدامات دولت آگاه شوند.
🔰 به عبارت دیگر، شفافیت پنجرهای به سمت دولت ایجاد کرده و پاسخگویی را به عنوان ابزاری در اختیار ملت قرار میدهد تا بدان وسیله اعمال دولت را مورد #ارزیابی قرار دهند.
🔰زمانی که دولت در قبال ملتش پاسخگو است، یعنی برای ملت #شفاف_سازی میکند که یک تصمیم، چرا و از چه طریقی اتخاذ شده و ملت نیز از طریق این شفافسازی، میتوانند ارزیابی کنند که آیا دولت عملکرد موفقی دارد یا خیر.
🔰این موضوع فضای #گفتگوی_عمومی بین دولت و ملت را ایجاد و سبب میشود که دولت و ملت از #حقوق و #تکالیف متقابلی که نسبت به یکدیگر دارند آگاه شوند. ازاینرو پاسخگویی، اعتماد ملت نسبت به دولت و عملکرد آن را به ارمغان خواهد آورد.
🔰برایناساس، شفافیت، پایههای پاسخگویی حکمرانان را ایجاد میکند. از یک سو، در غیاب شفافیت اقدامات نظارتی نیز نمیتواند سرانجام مطلوبی داشته باشد و از سوی دیگر شفافیت از خصایص حکمرانی شایسته، ضمن اینکه حامی حقوق افراد است، قدرت را به نقطه #تراز رسانده و با پدیدههای شومی چون #فساد_اقتصادی نیز مقابله میکند.
🔰بنابراین میتوان گفت اساسیترین نتیجه مسئولیتپذیری دولت، پاسخگویی به ملت بوده که شفافیت در اعمال سیاست و خطمشی نیز زمینه ساز اعتماد است.
🔰 عدم توجه به شفافیت به عنوان پیشنیاز پاسخگویی، آسیبهای فراوانی به نظام سیاسی وارد ساخته و سبب جدایی مردم از حکومت میگردد. در حالی که با شفافسازی میتوان ضمن پاسخگو کردن دولت، رابطه میان دولت و ملت را #استحکام بخشید.
_________
@asaas_discourse
دهمین نشست علمی اساس به مناسبت روز کارمند برگزار میگردد:
نظام اداری مطلوب با تاکید بر نیروی انسانی از منظر حقوق اداری
محورهای نشست:
• آفات استخدام رسمی و دائم کارکنان استخدامهای پیمانی، موقت و قراردادی و تفاوت آنها با خدمت رسمی در پرتو قوانین و مقررات
• مولفه های شایسته سالاری در بکارگیری نیروی انسانی مبتنی بر قانون اساسی
• عدم تطابق تشکیلات نظام اداری با مقتضیات جامعه(ایستا بودن تشکیلات اداری)
با حضور:
دکتر ابوالفضل درویشوند
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
دبیر نشست:
سرکار خانم فاطمه زابولی
دانشجو دکتری حقوق عمومی
زمان: ۴ شهریور ماه/ساعت ۱۷
مکان:
لایو اینستاگرام اساس به نشانی:
@asaas_discourse1
#حقوق_اداری
#استخدام
#تشکیلات_اداری
#اداری
#مستخدم
#شایسته_سالاری
#نیروی_انسانی
#قرارداد
#کارمند
#روز_کارمند
🖋بازگشت به خویشتن خویش؛ به مناسبت تغییر تاریخ رسمی از شاهنشاهی به هجری در ۵ شهریور سال ۱۳۵۷
🔰با توجه به سابقه تاريخي تلاش نظام طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي(۱) و مخالفت امام خمینی با آن اقدام(۲)و به تبع آن جدا كردن نسلهاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش اقدام قانونگذار اساسي در اساسي سازي تاریخ هجری در اصل ۱۷ قانون اساسی موجه به نظر مي رسد.
🔰قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را اساسی سازی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و اساسی سازی آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این امور است. در اصل ۱۷ مبدأ تاریخ رسمی کشور، یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخ ساز پیامبر از مکه به مدینه در درسال ۱۳ بعثت قرار داده شده و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافته اند را معتبر دانسته است.
🔰توضیح آنکه يكى از شعارها كه مربوط به يكى از اصول سياسى اسلام يعنى اصل استقلال خواهى اسلام است مبدأ تاريخ هجرى است. يكى از اصول اسلام اين است كه هيچوقت نمی خواهد يك مسلمان جيره خوار يك غيرمسلمان باشد و يا دست جامعه اسلامى به طرف يك جامعه ديگر دراز باشد و بدین ترتیب مقلد جامعه ديگر باشد. مبدأ تاريخ اسلام، تاريخ هجرى است.
🔰استعمارگران كوشش بسیاری كردند تا مبدأ تاريخ هجرى را از مسلمانان بگيرند و به جاي آن مبدأ تاريخ ديگري كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارند. مسلمين در زمان خلیفه دوم به فکر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه يك تاريخ مستقل براى خود ابتكار كنند. چون می دانستند دین اسلام مخالف تقلید و دنباله روى است. در میان دیدگاه ها و پیشنهادهای گوناگون (وفات پیامبر، بعثت پیامبر، ولادت پیامبر و هجرت پیامبر) پيشنهاد امام علیه السلام مبنی بر تعیین تاريخ هجرت به عنوان مبدأ تاریخ پذیرفته شد. هجرت، نماد استقلال جامعه اسلامی بود؛ چرا كه تا زمانی که مسلمانان در مكه بودند تحت نفوذ كفار قريش و در تقيه و خفا زندگي مي كردند و يك واحد مستقل نبودند و آزادی و حكومت مستقل نداشتند ولى پس از هجرت، تاریخ ورق خورد و مسلمانان حكومت مستقل تشكيل دادند و آزادى یافتند. بنابراين هجرت كه آغاز استقلال مسلمین بود آغاز تاريخ اسلامی تعیین شد. (مطهرى، لزوم تعظیم شعائر اسلامی در مجموعه آثار، ج25: 390-391)
🔰کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشت ساز ترین وقایع تاریخ اسلام، گامی در راستای وحدت امت اسلامی محسوب می شود. به علاوه این انتخاب، گامی در جهت لزوم استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان به عنوان یکی از تکالیف دولت اسلامی است.
۱. برای مشاهده فرآیند اقدام رژیم پهلوی و مجلسین سابق برای تغییر مبنای تاریخ رسمی کشور از هجری به شاهنشاهی و اسناد مرتبط نک: موسیوند زهرا و زیدی، سمیه، «تغییر تقویم هجری به شاهنشاهی به روایت اسناد مجلس سنا»، پیام بهارستان، شماره ۶، صص،۴۹۶-۴۷۱
۲. برای مشاهده مخالفت امام خمینی با تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی و تحریم استعمال این تاریخ نک: موسوی خمینی، صحیفه امام، ج۳: ص۱۷۳
_________
@asaas_discourse