eitaa logo
نشر خوبی های مسجد جامع
87 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
39 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۴۴_ علی (ع)؛ ندادهنده قیامت: در روایتی از امام رضا(ع) که در ذیل این آیه نقل شده، آمده است: «آن ندا دهنده، امیر مؤمنان علی (ع) است.» همچنین از ابن عباس نقل شده است: برای علی(ع) در کتاب خدا نام هایی است که مردم آن را نمیدانند؛ از آن جمله «مؤذّن» است که در این آیه آمده .او ندا خواهد داد: «لعنت خدا برکسانی که ولایت مرا تکذیب کردند و حق مرا سبک شمردند.»«۱» ۴۶ تا ۴۹_ اعراف؛ گذرگاهی سخت بر سر راه بهشت: از مجموع آیات و روایات چنین استفاده می شود که اعراف، گذرگاه سخت و صعب العبوری بر سر راه بهشت است. طبیعی است که افراد نیرومند و قوی _ یعنی صالحان و پاکان _ با سرعت از این گذرگاه عبور می کنند؛ اما افرادی که خوبی و بدی را به هم آمیخته اند در این وا می‌مانند و دچار سختی می شوند. همچنین طبیعی است که سرپرستان جامعه و پیشوایان قوم، در گذرگاه های سخت، همانند فرماندهانی که در این گونه موارد در آخر لشکر راه می روند تا همه سپاهیان بگذرند، در آنجا توقف می کنند تا به کمک مؤمنان ضعیف بشتابند و آنها که شایستگی نجات دارند، در پرتو امداد آن بزرگان رهایی یابند. بنابر این، در اعراف، دو گروه وجود دارند: ضعیفان و آلودگانی که در رحمت اند و پیشوایان بزرگی که در همه حال یار و یاور ضعیفان اند. بعضی از روایات نیز این مطلب را تأیید می کند. امام صادق(ع) در این باره فرموده است:«اعراف، تپه ای میان بهشت و دوزخ است و امامان آن مردانی هستند که بر اعراف در کنار شیعیان (گنهکارشان) توقف می کنند؛ در حالی که مؤمنان (خالص) بدون نیاز به حساب رسی در بهشت جای گرفته اند. آنگاه امامان به پیروان گنهکار خود می گویند: برادران با ایمان خود را خوب نگاه کنید که بدون حساب به بهشت شتافته اند. و این همان است که خداوند می فرماید:« درود بر شما؛ اما داخل بهشت نمی شوند؛ در حالی که امید آن را دارند سپس به آنها گفته می شود: دشمنانتان را بنگرید که در آتش اند و این همان است که خدا می فرماید:« و هنگامی که چشمانشان به دوزخیان می افتد می گویند: پروردگارا، ما را با گروه ستمگران قرار مده ...» بعد به دوزخیان می گویند: اینها (پیروان و شیعیانی که به گناه آلوده بوده اند)همان ها هستند که شما می گفتید هرگز مشمول رحمت الهی نخواهند شد( ولی رحمت الهی شامل حال آنها شده) و به این دسته از گنهکاران (که بر اثر ایمان و اعمال صالح، شایستگی عفو و آمرزش را پیدا کرده اند) از طرف امامان دستور داده می شود که: به بهشت داخل شوید که نه ترسی دارید و نه غمناک می شوید.»«۲» در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم: «خداوند در روز قیامت همه مردم را جمع می کند. پس به بهشتیان فرمان داده می شود که به سوی بهشت بروند و به دوزخیان فرمان داده می شود که به سمت دوزخ روانه گردند. سپس به اصحاب اعراف گفته می شود انتظار چه چیزی را می کشید؟ میگویند: (ای پروردگار) منتظر فرمان تو هستیم . پس به آنها گفته می شود: نیکی هایتان شما را از ورود به دوزخ رهایی بخشیده ؛ ولی گناهانتان مانع ورود به بهشت شده. اکنون با مغفرت و رحمت من وارد بهشت شوید.» البته سبب ورود به بهشت در اینجا همان شفاعت شفیعان و مردان الهی است که در اعراف هستند. در روایت دیگری می خوانیم که شخصی از پیامبر(ص) دربارۀ اصحاب اعراف سؤال کرد حضرت فرمودند: «آنها مردانی هستند که در راه خدا کشته شدند؛ در حالی که از پدرانشان نافرمانی می کردند. پس شهادت مانع می شود که در آتش داخل شوند و نافرمانی مانع از آن می گردد که وارد بهشت شوند و آنها بر دیوار (و مانعی) میان بهشت و دوزخ هستند...پس هنگامی که خداوند از حساب خلقش فارغ می شود و کسی جز آنان باقی نمی ماند، آنها را مشمول رحمت خویش می کند و به رحمتش [و در پرتو شفاعت پیامبران و امامان] وارد بهشت می کند؟»«۳» البته روشن است که این دسته از شهیدان، یکی از گروههای اصحاب اعراف را تشکیل می دهند. __________________________________________ ۱_ المیزان، ج۸، ص ۱۴۲ ۲_ نمونه، ج ۶، ص ۱۸۹ ۳_ پیام قرآن، ج۶، ص ۵۵۷
یابقیةالله: 🌴🇮🇷🌴🇮🇷🌴🇮🇷 ١٣٣. نشانه های آخرالزمان راتوضیح دهید؟ مقدمتاً باید دانست که آخرالزمان به معنای ایام پایانی جهان و نزدیک شدن به روز رستاخیز و حدوث قیامت می‌باشد که در قرآن نیز از آن یاد شده است؛[۱] که این مطلب به عنوان‌های مختلفی- گاه به‌عنوان علائم الظهور و گاهی به عنوان نشانه‌های آخرالزمان و پیشگویی‌های آخرالزمان- مورد بحث قرار می‌گیرد؛ و در روایات معصومین علیهم‌السلام به‌طور مشروح بیان شده است؛ البته قابل ذکر است وقتی‌که آخرالزمان و نشانه‌های آن به‌صورت کلی مطرح می‌شود، ظهور حضرت مهدی (عج) یکی از نشانه‌های آخرالزمان به حساب می‌آید، برای این‌که به عقیده همه مسلمان‌ها قبل از لحظات پایانی دنیا و برپا شدن قیامت، ظهور آن حضرت حتمی و قطعی است چنانچه این مطلب از روایات فراوان استفاده می‌شود؛ در یکی از روایات به نقل از پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله چنین آمده است: «لو لم یبق من الدنیا الّا یوم، لطولّ الله ذلک الیوم حتّی یلی المهدی؛ اگر عمر دنیا جزء یک روز باقی نماند خداوند آن روز را آن‌قدر طولانی می‌کند که مهدی علیه‌السلام در پی آید.»[۲] عصر کنونی دوره آخرالزمان و پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله پیامبر آخرالزمان می‌باشد، برای این‌که قیام پیامبر اسلام یکی از علائم آخرالزمان به حساب آمده است؛ در اینجا البته این سؤال پیش می‌آید که چگونه قیام پیامبر صلی‌الله علیه و اله از نشانه‌های آخرالزمان شمرده شده درحالی‌که ۱۵ قرن می‌گذرد هنوز از نقطه پایانی جهان و حدوث قیامت خبری نیست؟ جواب این سؤال را پیامبر صلی‌الله علیه و اله ضمن خطبه‌ای به یارانش بیان نموده و فرموده است: «سوگند به کسی که جان محمد صلی‌الله علیه و اله به دست اوست آنچه از دنیا گذشته نسبت به آنچه باقی مانده مانند مقداری است که از امروز شما گذشته نسبت به آنچه باقی مانده است و می‌بینید که جز مقدار کمی باقی نمانده است.[۳] به هرحال در روایات نشانه‌ها و علائم آخرالزمان به طور مشروح بیان شده است که از جمله‌ای نشانه‌ها موارد ذیل می‌باشد که خود به دو دسته تقسیم می‌شود: علامات آخرالزمان و علامات ظهور. ابتدا می‌پردازیم به علائم آخرالزمان. ۱. فتنه‌های آخرالزمان: نابسامانی اوضاع اجتماعی و فتنه و فسادهای اجتماعی یکی از علائم آخرالزمان است که در حدیثی از پیامبر صلی‌الله علیه و اله چنین بیان شده است. ۱. تضییع نماز: پیامبر صلی‌الله علیه و اله فرمود: از نشانه‌های آخرالزمان تضییع نماز، پیروی از شهوات، تمایل به هواپرستی، گرامی داشتن ثروتمندان، فروختن دین به دنیا است، در این هنگام است که قلب مؤمن در درونش آب می‌شود آن‌چنان‌که نمک در آب، از این همه زشتی‌ها که می‌بینید و توانایی تغییر ندارد. ۲. حکومت حاکمان جور. ۳. بدی بر پدر و مادر. ۴. گرفتن قوانین از شرق و غرب. ۵. تزئین مساجد با مناره‌های طولانی که صفوف نمازگزاران فراوان اما دل‌ها نسبت به یکدیگر دشمن و زبان‌ها مختلف. ۶. انجام گرفتن معاملات با غیبت و رشوه. ۷. فزونی طلاق. ۸. ظهور لهو و لعب. ۹. تظاهر اغنیا به انجام مناسک حج و رفتن برای تفریح در حج خانه خدا. ۱۰. فزونی گناه و فساد و دریده شدن پرده‌های عصمت. ۱۱. زشت دانستن مردم امر به معروف و نهی از منکر را؛ از نشانه‌های آخرالزمان به حساب آمده است.[۴] ۲. مردم آخرالزمان: در مورد مردم آخرالزمان آمده است: دو ثلث مردم از دین اسلام باطناً برگردند عمامه از سر بردارند، به کمی اولاد خوش‌حال شوند، مذهب شیعه در اولاد عجم (ایران) شهرت جهانی پیدا کند، خوف و ترس در کشور عراق حکم‌فرما شود، موت احمر که عبارت از خونریزی زاید است فراوان گردد. مردم به زبان مسلمان ولی دین خود را به دنیا بفروشند، اهل قم مبارز و رزمنده‌تر از بلاد دیگر شوند.[۵] ۳. دولت یهود: یکی از علائم آخرالزمان تشکیل دولت یهود در فلسطین می‌باشد، در کتاب پیشگویی‌های آخرالزمان به نقل از کتاب عقائد الامامیه الاثنا عشریه، از حجت‌الاسلام سید ابراهیم موسوی ص ۲۷۰ می‌نویسد: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: یهود از اطراف جهان به فلسطین گرد آیند و برای خود دولت قرار دهند.[۶] اما دومی: از جمله علائم آخرالزمان ظهور حضرت مهدی (عج) می‌باشد که قبل از ظهور آن حضرت علائمی در روایات بیان گردیده است که این علائم به دو دسته تقسیم می‌شود: علائم حتمی و غیر حتمی. الف: علائم حتمی: عبارت از نشانه‌هایی است که قبل از ظهور حضرت به‌طور حتم و قطع واقع می‌شود. ب: علامات غیر حتمی: علامات غیر حتمی که ظهورشان ممکن است اتفاق بیفتد گرچه قطعی نمی‌باشد این علائم بعضی ظاهر شده و بعضی هنوز واقع نشده.
این دو علامت به‌طور مفصل در جواب سؤال علائم ظهور بیان شد مراجعه شود.🌴 [۱] سوره محمد، آیه ۱۸. [۲] صافی گلپایگانی، امامت و مهدویت، قم حضرت معصومه علیها السلام، سوم، ۱۳۷۸، ج ۳، ص ۳۶، سنن ترمذی، ص ۸۹، ب ۲، ح ۳، به نقل از کتاب امامت و مهدویت. [۳] مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چهاردهم، ۱۳۷۵، ج 21، ص ۱۶۵ و ۴۵۰. [۴] همان. [۵] علی فلسفی: پیش‌گویی‌های آخرالزمان، مشهد به خط هاشمی نژاد، ۱۳۶۰، ششم صلی‌الله علیه و اله ۱- و ۱۱ و ۲۰ و ۱۵ و ۱۶. [۶] همان.🌴 🌴🇮🇷 🌴🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجاد (ع)می فرمایند : مردمانی که در زمانِ غیبتِ مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند ، از مردمان همه زمانها برترند ، زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است . بحار الانوار ،ج52،ص 122
جمعه و شنبه تعطیل رسمی می‌شود نمایندگان موافق تعطیلی شنبه معتقدند از نظر اقتصادی خیلی به نفع کشور است و در مراودات بین‌المللی با کشورهای دیگر بسیار نقش دارد. تعطیلی روز پنجشنبه سالانه ۸ میلیارد دلار به ضرر کشور از نظر مراودات بین‌المللی در زمینۀ تجاری است. این مصوبه در نهایت برای اجرایی شدن باید به تصویب شورای نگهبان برسد.
سوره مبارکه نحل آیه ۱۲۴ إِنَّما جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ «124» همانا (حكم) تعطيلى (وبزرگداشت روز) شنبه بر كسانى قرار داده شد كه در آن اختلاف كردند و قطعاً پروردگارت در روز قيامت درباره‌ى آنچه آنان (يهوديان) دائماً در آن اختلاف مى‌كردند، قضاوت خواهد كرد. تفسیر نور - محسن قرائتی - جلد 4 - صفحه 600 نکته ها يهود به خاطر لجاجت و عناد بارها از طرف خداوند تنبيه شدند، يكى از تنبيهات آيه 118 همين سوره بود؛ عَلَى الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا ... و تعطيلى روز شنبه كه در اين آيه بيان شده تنبيه ديگرى است كه البتّه گروهى قدردانى و گروهى ناشكرى كرده و دست به حيله‌گرى زدندو به كيفرهاى سخت گرفتار شدند. با توجّه به آيه قبل شايد معناى آيه اين باشد: اى پيامبر! تو تابع ملت ابراهيم باش كه براى او جمعه تعطيل بود و تعطيلى روز شنبه براى يهود، نوعى كيفر و تنبيه عليه آنان بود وگرنه آئين حق، همان تعطيلى جمعه است كه از زمان ابراهيم بوده است.
2.67M
🔰درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه 💠 آیا تعطیلی شنبه ، ما را شبیه به یهودیت می کند ⁉️ نظر اسلام چیست ⁉️ 🎤 عبادی
مردم با شناختی که از عظمت احمد بن‌موسی‌ علیه‌السلام داشتند، تصور می‌ کردند پس از شهادت موسی بن جعفر علیه السلام ، آن حضرت امام به‌ حق است. لذا با آن‌حضرت بیعت کردند، ایشان از مردم مدینه بیعت گرفت ؛ سپس بر بالای منبر رفته خطبه‌ای در کمال فصاحت و بلاغت قرائت کردند. و از تمام حاضران خواستند: غایبان را آگاه کنند. در ادامه‌فرمود همچنان که تمام شما در بیعت‌من هستید من خود در بیعت برادرم علی‌بن موسی علیه السلام هستم. بدانید بعد از پدرم، برادرم علی امام و خلیفه به‌ حق و ولی خداست و از جانب خدا و رسول صل الله علیه و آله بر من و شما واجب است امر آن بزرگوار را اطاعت کنیم، و به هرچه امر فرماید گردن نهیم. آقا امام رضا علیه‌ السلام خطاب به برادر خودشان احمد بن موسی‌علیه السلام فرمودند: همچنان که حق را پنهان نکردی ، و ضایع نگذاشتی ، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد ششم‌ ماه ذی القعده روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی، معروف به شاهچراغ علیه السلام گرامی باد.
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش رهبر انقلاب به توضیح یک غرفه‌دار درباره اشتیاق مردم برای مشاهده نمونه پهپاد شاهد ۱۳۶ رهبر انقلاب: [می‌خواستند ببینند] چیز به این کوچکی که همه دنیا از آن می‌ترسند،
✍جایگزین های تنبیه برای بچه ها به جای تنبیه، تقبیح شدید خود را بیان کنید بدون اینکه به شخصیت فرزندتان حمله کنید. مثلا پدری که می بیند فرزندش ابزار او را برداشته و در حیاط زیر باران رها کرده چه عکس العملی می تونه داشته باشه؟ میتونه فریاد بزنه، عصبانیت خودش رو با تندی بیان کنه و میتونه باجدیت به فرزندش تذکر بده بدون اینکه به فرزندش اهانت کرده باشه. مثلا بگه‌؛ "از اینکه ابزار نوی من توی حیاط زیر بارون رها شده و زنگ زده خیلی عصبانی ام..." به جای تنبیه، انتظارات خود را جزء به جزء برای فرزندتان شرح دهید. "انتظار دارم وقتی ابزار من رو قرض میگیری مثل اول بهم برگردونی" راه جبران خطا را به فرزند خود نشان دهید. " از این به بعد وقتی ابزار منو می گیری سریع سر جاش برگردون" به کودک فرصت دهید. " پسرم تو میتونی ابزار منو امانت بگیری و دوباره پسشون بدی و در مقابل میتونی امتیاز استفاده از آونها را کلا از دست بدی. تصمیمش با خودت" با موضوع برخورد فعال داشته باشید. کودک:" چرا درب جعبه ابزار قفله؟! پدر: "تو به من بگو چرا" مشکل گشایی کنید. " پسرم به نظر تو چه راهی می تونیم پیدا کنیم که هر وقت به ابزار من احتیاج داری بتونی از آنها استفاده کنی؟ در ضمن مطمئن باشم که هر وقت لازمشون داشتم داشتم سر جاشون باشند. "