#حدیث_مهدوی 🌼
#نسبت به لغزشهایی که از شما سر می زند آگاهیم
❇️امام مهدي عليه السّلام فرمودند:
🔸فإِنّا يُحيطُ عِلمُنا بِأنْبائِكُمْ، وَلا يَعْزُبُ عَنّا شَى ءٍ مِنَ أخبارِكُمْ وَ مَعْرِفَتِنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَكُمْ؛
🔷به راستى كه علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هيچ چيز از احوال شما بر ما پوشيده نيست و نسبت به لغزشهايى كه از شما سرمى زند شناخت داريم.
📚بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۵
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🌱🍁🌷🍃🥀🍂🕊
🌷🍁🌾
🥀🍂
🌴 #ترجمه_و_شرح_خطبه_16_نهج_البلاغه؛# بخش اول: بدترین مردم
🌟و من كلام له (علیه السلام) في صفة من يتصدى للحكم بين الأمة و ليس لذلك بأهل، و فيها:
أبغض الخلائق إلى اللّه صنفان، الصنف الأول:
إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ [تَعَالَى] رَجُلَانِ، رَجُلٌ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ مَشْغُوفٌ بِكَلَامِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلَالَةٍ، فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ، ضَالٌّ عَنْ هَدْيِ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ، مُضِلٌّ لِمَنِ اقْتَدَى بِهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ، حَمَّالٌ خَطَايَا غَيْرِهِ، رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ.
📕ترجمه:(در اين خطبه مدّعيان قضاوت را مى شناساند كه عهده دار قضاوت هستند و شايسته آن نيستند):
1. شناخت بدترين انسانها:
دشمن ترين آفريده ها نزد خدا دو نفرند: مردى كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزى مى كشاند و راه رستگارى گذشتگان را گم كرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش كشيده و گرفتار زشتى هاى خود نيز مى باشد.
📃شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 1، ص: 580--569
و من كلام له عليه السلام فى صفة من يتصدى للحكم بين الامة و ليس لذلك باهل و فيها: ابغض الخلائق الى اللّه صنفان:
از گفتارهاى امام (ع) است در باره كسى كه بدون شايستگى و لياقت، متصدّى مقام قضاوت در ميان مردم مى شود و در اين خطبه آمده است:
📃خطبه در يك نگاه:
✅اين خطبه همان گونه كه در عنوان آن آمده است بيانگر صفات كسانى كه بدون لياقت و استحقاق، بر مسند قضا مى نشينند و مردم را به گمراهى مى كشانند. امام (ع) در اين خطبه آنها را به دو گروه تقسيم كرده است:
1️⃣گروه اوّل كسانى هستند كه آگاهانه راه ضلالت را مى پويند و تسليم هوا و هوس مى شوند و بدعت در دين مى گذارند و مايه گمراهى خويشتن و خلق خدا مى شوند.2️⃣گروه دوّم جاهلان عالم نما و خودكامگان ناآگاهى هستند كه گرفتار جهل مركّبند، بدون هيچ گونه آمادگى براى داورى ميان مردم، بر مسند قضاوت مى نشينند و شبهاتى به هم مى بافند و پشت سر هم مرتكب اشتباه و خطا مى شوند. حقّ را به باطل مى آميزند و خونهاى بى گناهان را بر باد مى دهند، و اموال مردم را به ناحق به ديگرى مى بخشند. اين احتمال نيز وجود دارد كه قسمت اوّل، اشاره به حاكمان بدعتگذار و گمراه ظلم و جور باشد و دوّمى به قاضيان جاهل و بى خبر. بنا بر اين كلمه حكم كه در عنوان اين خطبه آمده است در مفهوم عامّى به كار رفته كه هم شامل حكومت و هم قضاوت مى شود.
🌀در پايان خطبه، امام (ع) از اين گونه افراد كه به قرآن مجيد پشت كرده و معروف در نظرشان منكر، و منكر در نظرشان معروف است به خدا شكايت مى كند. بنا بر اين، خطبه در سه بخش خلاصه مى شود: بخش اوّل و دوّم، توصيف اين دو گروه گمراه است، و بخش سوّم، مشتمل بر شكايت به خداوند از آنها و امثال آنان است.
#ادامه_دارد #قسمت_یک_خطبه_17_نهج_البلاغه📃
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
#توصیه_های_استاد_عبادی
#نماز_حاجت_روز_پنج_شنبه
💫 نمازحاجت روز پنج شنبه
✌🏼دو تا، دو رکعت مانند، نماز صبح و وقت این نماز از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب می توان خواند .
☝🏼 نماز اول ،دررکعت اول بعد ازحمد11مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد 21 مرتبه سوره توحید بخوانید .بدین ترتیب نماز اول تمام میشود .
✌🏼درنماز دوم در رکعت اول بعد از حمد 31 مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد 41 مرتبه سوره توحید بخوانید ،سلام نماز را بدهید و نماز تمام می شود.!!
👈🏼نماز که تمام شد در همان حال نشسته 51مرتبه سوره توحید را بخوانید بعد 51مرتبه صلوات بفرستید . سپس به سجده بروید و سجده صد مرتبه ذکر یا الله را بگویید و در سجده حاجت خود را از خدا بخواهید که ان شالله برآورده خواهد شد .
📿این نماز روایت پیغمبر(ص) و مورد تاکید آیت الله بهجت است و بسیار بسیار مؤ ثر !! توصیه می شود که این نماز را بخوانید. و نا امید نباشید ان شالله که حاجت روا شوید .
التماس دعای فرج🌺
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹حضرت مهدی علیه السلام در قرآن📗
🎙استاد قرائتی
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
# فضيلت قناعت💎
❇️ امام صادق علیه السلام مي فرمایند لقمان به فرزندش گفت:
🔶 اي پسرم! اگر محتاج سلطان شدي، زياد اصرار نكن و حاجت خود را جز در جاي مناسب از او نخواه؛ و آن، هنگام خشنودي و خوشحالي اوست.
🔷 و در طلب حاجت، بي قراري نكن؛ زيرا برآورده شدن آن، به دست خداست و آن هم اوقاتى دارد.
🔸 ولي تمايل و توجّهت، نخست به خداوند باشد و از او بخواه و انگشتان خود را به سوي او حركت ده.
🔷 لقمان همچنين گفت: اي پسرم! به قسمت الهي قانع باش تا زندگيات پاك و باصفا باشد. پس اگر خواستي عزّت دنيا را گرد آوري، طمع خود را از آنچه در دست مردم است، ببُر.
🔸 همانا پيامبران و صدّيقان، به اندازه قطع طمعشان، به آن مقامات رسيدند.
📚 قصص الأنبياء، ص 195، ح 244 و 245؛ بحار الأنوار، ج 13، ص 420، ح 14.
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
#سليمان(ع) و نماز💫
📕كتاب ارزشمند ارشاد ديلمى روايت مىكند: «لباس سليمان، لباسى بس عادى بود، در حالى كه سلطنت و حكومت و مالى كه در اختيارش بود براى احدى از گذشتگان و آيندگان مقرّر نشد.
او شبهاى خود را به نماز تمام مىكرد، در حالى كه همچون چشمۀ جوشان بهارى از ديده اشك مىريخت. آن حضرت ادارۀ امور معاشش از طريق زحمت بازوى خودش بود».
📚علماى اهل سنّت در تفسير آيات شريفۀ 30 تا 33 سورۀ مبارکۀ ص متمايل به اين معنا شدهاند كه سليمان در بازديد از اسبهاى آماده براى جنگ از نماز عصرش غافل شد و به وقت غروب آفتاب متوجّه از دست رفتن نماز گشت و به اين خاطر به غم و غصّۀ شديدى دچار آمد.
آنگاه خداوند قادر آفتاب را براى او برگرداند تا نماز عصرش را در ظرف معيّن وقتش بجاى آورد!
💠اميرالمؤمنين(ع) و حضرت باقر(ع) نظر كعب الاحبار و علماى اهل سنّت را مردود دانسته و دامن حيات باعظمت سليمان را در تمام عمر از قضا شدن يك نماز پاك مىدانند.
📘در روايات شيعه آمده است كه نماز سليمان(ع) از اول وقت به تأخير افتاد، و به اين جهت سخت ملول شد. حضرت حق آفتاب را به وقت عصر برگرداند تا آن مرد بزرگ الهى و آن پيامبر معصوم نمازش را به وقت فضيلتش ادا نمايد.[35]
✅آرى! بر اساس معارف اسلامى ـ البته معارف ملكوتى و باارزشى كه شيعه نقل كرده است ـ حيات انبياى حق از هر عيب و نقصى حتّى قبل از مبعوث شدن، مبرّا بوده است و پيامبرى نبوده كه در عين آن همه زحمت و رنج روزانه، نمازى از نمازهايش قضا شده باشد.
📚[35]ـ همان؛ صص103ـ98.
#نماز_اول_وقت
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🌸🍂🌷🍁🌺🌹🍂🌻🍃🕊 🌹🍁🌺 🌷🍃 🌼﷽ #شرح_زیارت_آل_یاسین 🎙استادعبادی 8️⃣1️⃣قسمت هجدهم 💠«اَلسَّلامُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ أَیّ
🌸🍂🌷🍁🌺🌹🍂🌻🍃🕊
🌹🍁🌺
🌷🍃
🌼﷽
#شرح_زیارت_آل_یاسین
🎙استادعبادی
9️⃣1️⃣قسمت نوزدهم
💎«السَّلامُ ﻋَﻠَﻴْﻚ ﺑِﺠَﻮَاﻣِﻊِ السَّلامِ»
💠سلام بر تو ای امام زمان (عج) به جمیع سلام ها!!
👌یعنی هر سلامی که شامل می شد را به امام زمان داد و آخر سر می گوید تمام سلام ها، تمام آن چیزهایی که گفتم و نگفتم! هر چه هست برای شما امام زمان. (تا اینجا سلام دادن ها بود که تمام شد و حالا می رسد به فرازهای شهادت دادن، یعنی ابراز عقیده کردن)👇👇
❇️شاه عبدالعظیم حسنی، پیش امام هادی (ع) رفتند و گفتند من می خواهم عقاید خودم را بر شما عرضه کنم! آیا این عقاید و اصول دینی که من دارم و این افکاری که من دارم صحیح هست یانه؟ امام هادی فرمودند: صحیح است.
⬅️ما در زیارت آل یاسین عقاید خودمان را به امام زمان (عج) عرضه می کنیم! این قسمت مهم است می گوید:
💠«أُﺷْﻬِﺪُكَ ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻیَ» امام زمان من تو را شاهد قرار می گیرم، تو شاهد باش.!
❓شاهد چه چیزی باشد؟👇👇
💠«أَنِّی أَﺷْﻬَﺪُ أَنَ لا إِﻟَﻪَ إِﻻ اللهُ وَﺣْﺪَهُ ﻻ ﺷَﺮِﻳﻚَ ﻟَﻪُ»
🌼امام زمان تو شاهد باش که من اعتقاد دارم که خدا واحد است خدا یکی است، شریکی ندارد.
⁉️می دانید شهادت ها کی به درد ما می خورد؟ در قبر وقتی نکیر و منکر آمدند، آدم می ترسد نمی تواند جواب بدهد! آنجا امام زمان (عج) می آید و می گویند: این را رها کنید، این در دنیا شهادت داد، من شاهد شهادت دادن این بنده ی خدا بودم که موحد است، پیغمبر (ص) را قبول دارد، ائمه را قبول دارد، قبر و قیامت و معاد را قبول دارد.
#ادامه_دارد ....
🌹✨اللهم عجل لولیک الفرج✨💚
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فقیرترین مردم کیست؟
🎙استاد لقمانے
#اخلاقی
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
#فضائل حضرت زهرا (س)💎
💫شفاعت از گنهكاران، مهریه فاطمه (س)
✍️احمد بن يوسف دمشقى در كتاب خويش به نام ((اخبارالدول و آثار الاءول )) چنين روايت مى كند:
❇️در خبر آمده است : زمانى كه پدر بزرگوارش ، او (فاطمه ) را به شوهر داده و مالى اندك را به عنوان صداق تعيين فرمود، عرض كرد: اى رسول خدا، دختران مردم نيز شوهر كرده و مقدار كمى به عنوان صداق بر ايشان تعيين مى گردد، پس فرق بين من و آنان چيست ؟ اميدوار و خواهانم كه مهريه را به على (عليه السلام) برگردانى و از خداى تعالى بخواهيد كه مهريه مرا شفاعت گناهكاران از امت تو قرار دهد.
پس جبرئيل نازل شد و با وى كاغذ كوچكى از حرير بود كه در آن نوشته شده بود: خداى تعالى مهريه فاطمه را شفاعت گناهكاران از امت پدرش قرار داده و به همين علت زمانى كه ايشان در حال احتضار بودند، وصيت فرمودند كه آن كاغذ كوچك را روى سينه شان در زير كفن قرار دهند. اين وصيت عمل شد و فاطمه زهرا(سلام الله عليها) فرمودند:
به هنگامى كه در قيامت برانگيخته شدم ، اين كاغذ را به دست مى گيرم و از گناهكاران امت پدرم شفاعت مى كنم .
🔖در اين حديث همان گونه كه مى بينيد، از آنچه كه به فاطمه زهرا(سلام الله عليها) از عظمت شخصيت و علو همت و مرتبت بلند و بى حد و جلالت قدر عنايت گرديده ، حكايت مى كند؛ زيرا اين بزرگوار از پدر ارجمندش مى خواهد از خدا بخواهد كه به عنوان مهريه و صداق ، اين حق عظيم ، يعنى شفاعت ، را در قيامت به او اعطا فرمايد و پروردگار مهربان هم در خواست رسول خويش را اجابت فرموده و حاجت وى را برآورد و آن نامه را به وى عنايت فرمود و صديقه طاهره نيز آن سند را به هنگام حاجت ، يعنى در قيامت ، آشكار خواهد فرمود.
صفورى در نزهة المجالس نقل مى كند كه نسفى گويد:
💠فاطمه زهرا(سلام الله عليها) از پدر بزرگوارش رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) در خواست نمود كه صداق وى را شفاعت براى امت او قرار دهد و اين بانوى بزرگوار زمانى كه بر صراط آيند، صداق خويشتن را طلب كنند(1)
________________________________________
(1)فاطمه زهرا (سلام الله عليها) از ولادت تا شهادت ، ص 159 و 160.
📚 منبع: ۳۶۰ داستان از فضايل مصائب و كرامات فاطمه زهرا (س)،عباس عزيزى
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
1_161659884.mp3
4.71M
❇️ سخنرانی کوتاه و زیبای
«راه حل ظهور امام زمان چیست؟!!»
🎙 حجت الاسلام عالی
🎙 علی فانی
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
4_5994690304060424194.mp3
17.32M
📝شرح و تفسیر دعای مهم عصر غیبت
1️⃣جلسه اول
🎙استاداحسان عبادی
⬅️موارد مطرح شده در این جلسه:👇
👈1️⃣تفسیر واژه معرفت⁉️
👈2️⃣منظور از معرفت به اهل بیت و امام زمان چیست؟⁉️
👈3️⃣چطور بفهمیم به حضرت معرفت داریم یا خیر؟⁉️
👈4️⃣چطور میزان ولایت پذیری خودمان از اهل بیت را بفهمیم؟⁉️
👈5️⃣امام صادق(ع) ویژگی شیعیان را چه چیزهایی بیان فرمودند؟⁉️
👈6️⃣بیست صفت مومن از زبان پیامبر(ص) چیست؟⁉️
و....
#شرح_و_تفسیر_دعای_عصر_غیبت
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸❄️🌼❄️🌻🌱🌷🌺❄️🌹❄️🕊
🌴 #حکمت_199_نهج_البلاغه: #وصف اراذل و اوباش
🌟و قَالَ (علیه السلام) فِي صِفَةِ الْغَوْغَاءِ: هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا، وَ إِذَا تَفَرَّقُوا لَمْ يُعْرَفُوا.
وَ قِيلَ بَلْ قَالَ (علیه السلام): هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا وَ إِذَا تَفَرَّقُوا نَفَعُوا. فَقِيلَ قَدْ عَرَفْنَا [عَلِمْنَا] مَضَرَّةَ اجْتِمَاعِهِمْ، فَمَا مَنْفَعَةُ افْتِرَاقِهِمْ؟ فَقَالَ (علیه السلام) يَرْجِعُ أَصْحَابُ [أَهْلُ] الْمِهَنِ إِلَى مِهْنَتِهِمْ [مِهَنِهِمْ]، فَيَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِمْ، كَرُجُوعِ الْبَنَّاءِ إِلَى بِنَائِهِ وَ النَّسَّاجِ إِلَى مَنْسَجِهِ وَ الْخَبَّازِ إِلَى مَخْبَزِه.
📕ترجمه:نكوهش اوباش (انسان هاى شرور) (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: (در تعريف جمع اوباش، فرمود:) آنان چون گرد هم آيند پيروز شوند، و چون پراكنده شوند شناخته نگردند.(1) (و گفته شد كه امام فرمود:) آنان چون گرد هم آيند زيان رسانند، و چون پراكنده شوند سود دهند. (از امام پرسيدند: چون اوباش گرد هم آيند زيان رسانند را دانستيم، امّا چه سودى در پراكندگى آنان است، فرمود:)
صاحبان كسب و كار، و پيشه وران به كارهاى خود باز مى گردند، و مردم از تلاش آنان سود برند، بنّا به ساختن ساختمان، و بافنده به كارگاه بافندگى، و نانوا به نانوايى روى مى آورد.
______________________________
(1). نفى: اوانتوريسم AVENTURISM (ماجرا جويى) كسانيكه بدون رعايت مسائل اخلاقى و سياسى حاكم بر جامعه دست به اعمالى مى زنند كه نارواست.
📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:هياهوى اوباش:
✳️امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمعناى خود از توده هاى بى بند و بارى كه گاه دست به دست هم مى دهند و مفاسدى در جامعه ايجاد مى كنند، سخن مى گويد. حضرت در وصف اين گروه از اوباش مى فرمايد: «آنها كسانى هستند كه هر وقت هماهنگ شوند غالب مى گردند وهنگامى كه پراكنده شوند شناخته نخواهند شد»; (فِي صِفَةِ الْغَوْغَاءِ: هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا، وَإِذَا تَفَرَّقُوا لَمْ يُعْرَفُوا).
🔸در تعبير ديگرى گفته شده كه امام(عليه السلام) فرمود: «آنها كسانى هستند كه هرگاه متحد شوند زيان مى رسانند و هرگاه متفرق گردند سود به بار مى آورند»; (وَقِيلَ بَلْ قال(عليه السلام): هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا وَإِذَا تَفَرَّقُوا نَفَعُوا). «كسى سؤال كرد: زيان آنها را به هنگام متحد شدن دانستيم، منفعت آنها به هنگام پراكنده شدن چيست؟»; (فَقِيلَ: قَدْ عَرَفْنَا مَضَرَّةَ اجْتِمَاعِهِمْ، فَمَا مَنْفَعَةُ افْتِرَاقِهِمْ؟). «امام فرمود: پيشه وران و اهل كسب (از آنها) به كارهاى خود باز مى گردند و مردم از كار آنها بهره مند مى شوند; بنّا به سراغ بنّايى مى رود و بافنده مشغول بافندگى مى شود و نانوا به پخت نان مى پردازد»; (فَقَالَ: يَرْجِعُ أَصْحَابُ الْمِهَنِ إِلَى مِهْنَتِهِمْ، فَيَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِمْ، كَرُجُوعِ الْبَنَّاءِ إِلَى بِنَائِهِ، وَالنَّسَّاجِ إِلَى مَنْسَجِهِ، وَالْخَبَّازِ إِلَى مَخْبَزِهِ).
❇️«غوغاء» در لغت چنان كه بسيارى از واژه پژوهان گفته اند داراى دو معناست: نخست معناى وصفى دارد و به كسانى اطلاق مى شود كه جزء قشر منحط اجتماع يا به بيان ديگر از اوباش مردم اند. افرادى هستند كه از عقل و درايت قابل توجهى برخوردار نيستند و غالباً تحت تأثير عوامل عاطفى قرار مى گيرند كه به آسانى ممكن است آنها را تحريك كرد و براى مقاصد سوئى به كار گرفت; كسانى كه مديران فاسد و مفسد جامعه هميشه از آنها بهره مى برند و نمونه هاى روشن آن را در حكومت بنى اميه و بنى عباس مى توان مشاهده كرد. اين واژه مفرد است و مانند ساير اسم جمع ها معناى جمعى دارد. معناى ديگر «غوغاء» همان معناى مصدرى يا اسم مصدرى است كه به ايجاد جار و جنجال اطلاق مى شود، اين معنا در فارسى امروز ما رايج است ولى معناى اول رايج نيست. #ادامه_دارد👇👇👇
@Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🌸❄️🌼❄️🌻🌱🌷🌺❄️🌹❄️🕊 🌴 #حکمت_199_نهج_البلاغه: #وصف اراذل و اوباش 🌟و قَالَ (علیه السلام) فِي صِفَةِ الْغ
🌴 #ادامه_حکمت_199_نهج_البلاغه: #وصف اراذل و اوباش
❇️توضيح اين كه جوامع انسانى از گروه هاى مختلفى تشكيل مى شود كه سه گروه از آن را مى توان در اينجا نام برد: 🔸نخست افراد فهميده و باسواد و عاقل كه آلت دست اين و آن نمى شوند. دوم توده هاى كم اطلاع و پايبند به اصول اخلاق و ايمان كه آنها نيز برپايه ايمان و اخلاقشان در گروه هاى شرور شركت نمى كنند، هرچند ممكن است گاهى با نقشه هايى آنها را اغفال كرد. اين گروه همان ها هستند كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) از آنها در عهدنامه مالك اشتر تعبير بليغى كرده و به عنوان «عامه مردم» آنان را ستوده و پناهگاه روز جنگ و صلح شمرده و به «مالك» توصيه مى كند مصالح آنها را در نظر بگيرد و مصالح خواص پرادعا و زياده طلب را فداى مصالحشان كند. «وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ فَلْيَكُنْ صِغْوُكَ لَهُمْ وَمَيْلُكَ مَعَهُمْ».
🔹سوم گروهى كه سطح پايينى از فكر و اخلاق دارند و به اصطلاح بى بند و بار و فاقد تربيت لازم اسلامى هستند و در ميان آنها گاه افراد شرور و موذى نيز يافت مى شود. اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديث معروف كميل كه در كلام حكمت آميز 147 گذشت درباره آنها مى فرمايد: «وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِق، يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح، لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ، وَلَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْن وَثِيق; و احمقانِ بى سر و پا و بى هدفى كه دنبال هر صدايى مى روند و با هر بادى حركت مى كنند; آنهايى كه با نور علم روشن نشده اند و به ستون محكمى پناه نبرده اند». اين گروه اند كه چون جمع شوند غالباً سبب ضرر و زيان مى گردند. به كمترين چيزى تحريك مى شوند و بيشترين خسارات را مى رسانند; ولى اگر با برنامه ريزى صحيح جلوى اجتماع آنها گرفته شود و هر كدام به دنبال كار خود باشند و به شغلى كه دارند بپردازند، به جامعه منفعت مى رسانند، زيرا بسيارى از كارهاى سنگين اجتماعى معمولا بر دوش اين گروه است. زمامداران و مديران جوامع اسلامى بايد مراقب باشند دشمنان اسلام يا افراد شرور جامعه از وجود اين گروه استفاده نكنند و آنها را در مسير اهداف شوم خود به كار نگيرند.(1)
📚پی نوشت:
(1). سند گفتار حکیمانه: همان گونه که مشاهده مى شود این کلام حکیمانه به دو صورت در متن نهج البلاغه در همین حکمت 199 آمده است و در منابع دیگر گاه اشاره به روایت اول شده و گاه اشاره به روایت دوم. خطیب(رحمه الله) در مصادر مى گوید: ابو عثمان جاحظ در رساله نفى التشبیه عبارتى نقل کرده که شبیه روایت اول است ولى زمخشرى عین عبارت مرحوم سید رضى را آورده است و ابن عبد ربه در العقد الفرید روایت دوم را به ابن عباس نسبت داده است و بدون شک ابن عباس آن را از امیرمؤمنان گرفته، زیرا خودش مى گفت: «عِلْمى مِنْ عِلْمِ عَلىّ» و بلاذرى در انساب الاشراف این روایت را با کلام حکمت آمیز بعد عیناً آورده است. همان گونه که زمخشرى در ربیع الابرار آن را ذکر کرده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 163)
🌸❄️🌺❄️🌼❄️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍