eitaa logo
کانال ܫߊ‌ܢܚ݅ܧߊ‌ࡍ߭ ܥ݆ܣߊ‌ܝ‌ܥ‌‌ܘ ܩܫࡎࡐ‌ܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊ‌ܠܢܚܠߊ‌ܩܢ
3.3هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
7.5هزار ویدیو
378 فایل
🌺براے بهره‌منـבے از پیامبر ص و سایر ائمه(علیهم السلام) نیز بایـב از واسطه‌ے ؋ـیض الهے بهره‌منـב گشت و از בریچه‌ے وجوב حجت زماט از انوار سایر معصومین(علیهم السلام) بهرـہ منـב شـב.تمام سعاבت و شقاوت انساט בرگرو معر؋ـت امام زماט عج اللـہ است‌ 🌼 @cyber_2017
مشاهده در ایتا
دانلود
#پیام_صبحگاهی #جنگ_معروف_حق_و_باطل 🔻 جمهوری اسلامی در حال یک مبارزه‌ی همه‌جانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزه‌ی سخت و یک مبارزه‌ی همه‌جانبه است؛ نه‌فقط در زمینه‌ی سیاسی، [بلکه] در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی اقتصادی، در زمینه‌ی اجتماعی، در زمینه‌ی امنیّتی، ما در حال مبارزه‌ایم. [البتّه] جنگ نظامی و مبارزه‌ی نظامی هم در برهه‌ای از زمان بوده که متوقّف شده و [الآن] نیست امّا سخت‌تر از آن، جنگهای امنیّتی است، جنگهای اقتصادی است، جنگهای فرهنگی است که ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچ‌کس نمیتواند انکار کند. ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ #رهبر_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#غدیر #امیر المؤمنین(ع) #همه بایــد کار کنند به اندازه ۍ خودشــون💯 و.........., 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍 #فایل_تصویری #استاد سیدحسن علوی
جوابیه به شعر توسط 👇 سفره خالی شده و بحث حجاب است هنوز چون که بر چهرهٔ دین ، نقش نقاب است هنوز کدخدا ، گرچه خدا با تو رفیق است ، ولی ناله و شکوهٔ ما ، حرف حساب است هنوز مردمِ  سـاده و خوش باورِ  این  آبادی ... طعمِ خوشبختی شان دود کباب است هنوز بعدِ چِل سال چرا درد و غمِ نان با ماست دل بی غصـه چرا مثل سـراب است هنوز سهم مان از دکل و نفت ، فقط یارانه ست فقـر فرهنگی مان رو به شتاب است هنوز بین منبر ، وَ عمل ، فاصله تا هست بدان دزدی از مردم بیچاره ، ثواب است هنوز واژه ای نیست به معنای عدالت ، آری ... امرِ معروف فقط زور و عتاب است هنوز هر که پرسید ، چرا خورده شده بیت المال سرب داغ و سرِ بر دار ، جواب است هنوز گوش مان  پُر شده از وعدهٔ جنت ، اینجا زندگی هر نفسش عین عذاب است هنوز نقش ایوان چه کند؟ خانه ز پی ویران است آری از پایه و بُن ، روی حباب است هنوز سعیِ  بیجا نکن ای شیخ ، کلیدت هرز است درِ  ما باز نشد ، قفل خـراب است هنوز 👇 بین دولت وَ نظام، فرق اگر بسیار است ضعف کابینه ی دولت، خودش آشکار است سفره ی خالی مردم، به دولت ربط است ناله و شکوه نکن چون که به رأیَت ربط است اقتصادی که به سامانی بخواهد برسد کار کابینه ی دولت به وظایف بشود بعد از این، وعده ی پوچ دگران سهل مگیر اگرت وعده ی صد روزه شده، باشد دیر اگر آن تِز، که بر حلِ کلید، حاکم بود تزِ افکار شما بود، در آن قایم بود رأیِتان جبهه ی مرعوب، بیارَد بر کار پر نفوذ است ز بیگانه و دشمن در کار بین منبر و عمل فاصله ای، نیست بدان چوب دزدی تو مزن، بر سرِ این منبریان این جماعت که رکوردی ز شهیدان دارند کار اینان، همه بر هادی امت باشند گفته است منبریِ پیرِ جماران، که هان نگذارید که بی درد، بگیرد سُکّان جمله، بی درد و مرفه، شده اند مرئوسین فکر خویشند و نباشند، همپایه ی دین درِ هر قفل که خدا باز کند جنّت باد قفل، بر دل بُوَد هر کس، که بد طینت باد واژه ای هست به معنای عدالت، آری ... امرِ معروف بُوَد امر الهی، باری واژه ی عدل و عدالت، که یزدان داند احمد و مهدی و هم، نایب ایشان داند هر کسی را به حجاب، امر، ز قوانین باشد مردم هر مللی را، که براهین باشد هجمه ی غرب، گریبانِ حجاب بگرفته چونکه هست، قدرت ما ریشه به آن پیوسته غرب اگر خورده به بن بست، خدا می داند زین سبب؛ هجمه به بنیانِ حجاب می رانَد هیچ، می دانی که در غرب، به ساعت بدهند مادری را به کرایه، که محبت بشوند عفت و حجب و حیا را که اگر، فرهنگ نیست چهارپایان و ددان را، همگی باشند بیست که اگر، لختی و کمبودِ حیا، فرهنگ است چهارپایان، همه را یکسره با فرهنگ است فقرِ فرهنگیِ ما را، به چه معیار بُوَد به کتاب و به خداوند و به اخیار بُوَد فقر فرهنگی قرار نیست به معیار تو دید به کتاب است و خداوند و نبوت، بشنید بعدِ چل سال، اگر درد و غمِ نان با ماست نه که انگار، به قبلش، همه بود بی کم و کاست اگر آن نقشِ نقاب، چهره ی دین بگرفته سفره ی خالی چه ربط است که نانش رفته شک و شبهه نکن ایجاد، بترس از کارَت بی مواجب نپَران از دهَنت افکارت گوشتان را نشود پُر، که سوراخ دارد حرف حق، دل نکند نرم اگر سنگ بارَد وعده ی جنت اگر هست به قرآن آید سخن حقِ خداوند، جگر می خواهد کانال عاشقان امیرالمؤمنین علیه السلام 🌴 کانال عاشقان امیرالمؤمنین علیه السلام متعلق به قرارگاه بسوی ظهور میباشد. 🌴ازهمه دوستان دعوت به همکاری می نماید. تبادل @yaamahdi124000 @Sydmusavi @cyber_2017 https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
#نماز_اول_وقت #عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فضایل علی علیه السلام در خطبه غدیر 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#امام_سجّاد(ع): ☀️🍃خدايا، اگر مرا با زنجيرها ببندی، و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی، و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند و میان من و نیکان جدایى افکنى، اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از قلبم بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی 🌟 اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀 🌸🍀🌼 🍀🌺 🌸 💠غدیر از منظر قرآن 📖در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علی (ع) را اثبات می نمایند. ✅به آیاتی چند توجه فرمایید: ✳️ آیه تبلیغ:✨ «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک...» که طبق روایات معتبر از اهل سنت در جریان غدیر خم نازل شده است و در این روز تاریخی پیامبر(ص) با اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) رسالت خود را تکمیل فرمود. 📗سوره مائده آیه 67. 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀🕊 🌼🍀🌺 🍀🌼🕊 🌸 🌴شرح حدیث غدیر🌷 📖 - بخش_دوم 🔸 عظمت پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله در اوج عبودیت اوست در ادامه زیارت می‌فرماید: «الْمُهَيْمِنَ عَلى‌ رُسُلِهِ وَ الْخاتِمَ لأَنْبِيائِهِ» (5) چه پیامبری است که بر همه رسل سیطره و‌هیمنه و ابهت دارد. 🔷حال با این همه اوصاف حیرت برانگیز و غیرقابل درک و فهم ما از این عالیجناب در تاریخ چه مشاهده می‌کنیم؛ اوج افتادگی، اوج تواضع، اوج لطافت، اوج مهربانی،عدم ظهور و بروز حقیقت رسالت؛ تا آنجا که هر جا وارد می‌شد کسی نمی‌دانست ایشان پیامبرصلوات‌الله‌علیه‌وآله است و حتی بالاتر از این در زیارت وارد است که «الْمُطاعَ فِي مَلَكُوتِهِ». (6) خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ای رسول من، به بندگی خود اقرار کن و بگو« قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ» (7) یعنی اینکه پیامبر خاتم صلوات‌الله‌علیه‌وآله در نفس خویش هم هیچ مالکیتی نفعاً و ضرراً ندارد. اینجا می‌شود عبودیت را فهمید و ملتفت شد. این می‌شود عظمت و کرامت نبی. اصلا کرامت آدمی در عبودیت اوست. اینکه خداوند می‌فرماید «لقدکرمنا بنی ادم»(8)، سبب این افضلیت و کرامت این است. این تکریم بجهت ظهور و بروز عبودیت در نفس و جان آدمی است. هرچه اظهار عبودیت بیشتر، کرامت بیشتر. بین همه انبیا بالاترین و با کرامترین انبیا و رسل این جناب است که اوج بندگی را ابراز می‌کند. 🔷یک همچون شخصیت باعظمت و ‌جبروتی را شما ببینید که هیچگونه تعین و تشأنی برای خودش ندارد و اصلا معجزه هم همین است. وجود چنین انسانی معجزه است. اصلا معجزه پیامبر ما انسان پروری با چنین خصالی است. هنر این است که کسی بیاید و از بین مردمِ متعصبِ متفرقِ بی بهره از فهم (9) انسان کامل در بیاورد، سلمان و مقداد در بیاورد. این انسان سازی معجزه است. پیامبر ما از بین انسانهای بی بهره از فهم و در اوج تکبر، انسانهایی ساخت که هر کدام به سهم خود استوانه انسانیت هستند. بلالی را ساخت که در زیر سنگ بزرگ سوزان در آن گرمای مردافکن حجاز برای دفاع از عقیده خود«احد، احد» می‌گفت. با این همه عظمت، خداوند به پیامبر و حبیب خود می‌گوید بگو از خودم هیچ ندارم، نه نفعی و نه ضرری. شما در کنار آیه «قل لا املک لنفسی...» این آیه سوره رعد« قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ، قُلْ أَفَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا» (10) را قرار بدهید. به روشنی متوجه خواهید شد که اصلا هر کسی خودش را ‌صاحب منفعت و ضرر بداند، در واقع دارد بت وجودی خود را تفخیم ‌می‌کند. 🔸 تفاوت تکریم با تفضیل در صفات ذاتیه وجودی، اگر هم در ما کمالاتی وجود دارد که یقینا وجود دارد، همه از آن خداست و‌ اگر به ما اعطا شده برای این است که بنحو غیراستقلالی کمالات او را ابراز نماییم. حال سوال اینجاست که آیا امامت می‌تواند از صفات ذاتیه انسانی باشد؟ جواب مشخص است. قطعا خیر که اگر اینطور بود لازمه آن امام شدن تمامی انسان ها بود. پس معلوم است که ولایت و امامت یک فضیلت است. در این مقام مرحوم علامه طباطبایی در جلد ۱۳ کتاب شریف المیزان در تفسیر آیه شریفه «لقد کرمنا بنی آدم» یک فرق دقیقی را بین کرامت و فضیلت بیان می کند. ماحصل بیان ایشان این است که کرامت، صفت ذاتی انسانی است ولکن فضیلت از صفات اکتسابی انسانی است. 📚 پاورقی ها: 1. الغدیر، ج 1، ص 14 2. همان، ص 294 3. بحارالانوار، ج 37، ص 235 4. اصول کافی، ج 1، ص 201، ط.اسلامیه / عیون اخبارالرضا‌علیه السلام ، ج 1، ص 219 5. همان . 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀 🌼🍀🌺 🍀🌸 🌼 🌴 ابوذر غفاری(جندب بن جناده) ❇️وی از بزرگان علم و فضیلت و از اعاظم زهد و تقوا به شمار می‌آید و شکی نیست که وی نزد همه مسلمانان و شخص پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام جایگاهی بی نظیر داشته است. (۵) وی مقارن با مهاجرت مسلمانان، به شهر مدینه هجرت کرد و در زمان خلافت عثمان به «ربذه» تبعید شد و در همان جا در گذشت. (۶) شیخ طوسی در بخش دیگر کتاب خود، ابوذر را از یاران صدّیق امیرالمؤمنین علی علیه السلام به شمار آورده و او را یکی از ارکان اربعه (۷) دانسته است. (۸). * 📚تهذیب التهذیب، ج ۱۰، ص ۱۰۱؛ مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۳۸۴؛ معرفة الصحابه، ج ۱، ص ۴۵۷ و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج ۱۳، ص ۲۲۴ ابوذر را چهارمین مسلمان ذکر کرده و می‌نویسد: همه محدّثان گفته اند که ابوبکر بعد از گروهی از مردان، مسلمان شده است، وی هفت نفر را به ترتیب ایمان نام می‌برد: ۱ - علی بن ابی طالب ۲ - جعفر بن ابی طالب ۳ - زید بن حارثه ۴ - ابوذر غفاری ۵ - عمرو بن عَنبسه سلمی ۶ - خالد بن سعید بن عاص ۷ - خبّاب بن ارت. و می‌گوید: ابوبکر بعد از این جماعت مسلمان شده است. 📚اسد الغابه، ج ۵، ص ۱۸۶. تهذیب التهذیب، ج ۱۰، ص ۱۰۲. معرفة الصحابه، ج ۱، ص ۴۵۷؛ اسد الغابه، ج ۱، ص ۳۰۱؛ در الاصابه، ج ۷، ص ۱۲۷ موضوع تبریک و تهنیت ابوذر به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را نقل کرده است. اعیان الشیعه، ج ۴، ص ۲۲۶. رجال طوسی، ص ۱۳، ش ۱۲. . . 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#21روز_تا_عید_غدیر ✨مشتاق ولایت امیریم هنوز 🌹محتاج همان خیر كثیریم هنوز 🌹از چشمه كوثرِ على مى نوشیم ✨ما تشنه جام الغدیریم هنوز... 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#نوای_دلتنگی سه شنبه ای که تو را بی قرار می گرید سکوت کرده و چشم انتظار می گرید😢 صدای آتیه جمعه نیامده ایست که وقت آمدنش زار زار می گرید😭 سه شنبه منتظر صبح جمعه است و سه شب مدام در غم این انتظار می گرید😢 درست در وسط هفته ها نشسته، ولی برای درد خودش یک کنار می گرید😭 دل سه شنبه برای تو خون شده ست ببین! غروب می کند و جمعه وار می گرید...😭 #سه_شنبه_های_جمکرانی 😍 🌟 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج #عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#سلطان که باشی... عنایتت عالم‌گیر است و عطایت همه‌گیر... آنهم #سلطانی که هم کریم است... و هم #‌رئوف! #سلام_امام_رضا_ع_جانم 😍 اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ #ساعت_8_قرار_عاشقی #عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴#حکمت شماره102 شرح و تفسیر در کانال 👇 #عاشقان امیرالمؤمنین#نهج_البلاغه 🌸🌼🌺🍀 🌺☘️🌸☘️🌼☘️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌴ترجمه و شرح حکمت 102 نهج البلاغه: دگرگون شدن ارزشها 🌟و قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ، وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ، وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً، وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً، وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ. 🔷آينده و مسخ ارزش ها (سياسى، علمى، تاريخى): 🔶و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد. 💠پيش گويى عجيب: اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كند و هشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش. امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند. نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد»; (يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُقَرَّبُ فِيهِ إِلاَّ الْمَاحِلُ، وَلاَ يُظَرَّفُ فِيهِ إِلاَّ الْفَاجِرُ، وَلاَ يُضَعَّفُ فِيهِ إِلاَّ الْمُنْصِفُ). اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند. در چنين شرايطى منكر، معروف و معروف، منكر مى گردد. تعبير به «ماحِل» از ماده «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بى حاصل بودن زمين است. افراد حيله گر و سخن چين و مكّار را به همين سبب ماحل گفته اند. «فاجِر» اشاره به افراد بى بند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مى گويند و از شوخى هاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ طبعى و ظرافت و لطافت مى شمرند. «مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مى كند; ولى در محيط زشت كاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى شود; ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى كنند، آدم هاى زرنگ و لايقى هستند. 🔶سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود»; (يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً، وَصِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً، وَالْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ). آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند و هنگامى كه وظيفه عبادى خود را انجام مى دهند به جاى اين كه خضوع و تواضعشان بيشتر شود خود را از ديگران برتر و بلند مقام تر مى شمرند. كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند. 🔷جمله امام(عليه السلام) «يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فيهِ غُرْماً» شبيه چيزى است كه در قرآن مجيد آمده است كه درباره عرب جاهلى مى فرمايد: (وَمِنَ الاْعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً);(1) بعضى از عرب هاى باديه نشين (كه از تعاليم اسلام دورند) آنچه را در راه خدا انفاق مى كند غرامت و خسران براى خود مى پندارد». و جمله «صِلَةُ الرَّحِمِ منّاً» شبيه چيزى است كه در آيه 17 سوره «حجرات» آمده است: «(يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لاَّ تَمُنُّوا عَلَىَّ إِسْلاَمَكُمْ بَلِ اللهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلاِْيمَانِ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ); آنها بر تو منت مى نهند كه اسلام آوردند بگو اسلام آوردن خود را بر من منت ننهيد خداوند بر شما منت مى نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است اگر (در ادعاى ايمان) صادق هستيد». 🌴 شماره102 شرح و تفسیر در کانال 👇 امیرالمؤمنین 🌸🌼🌺🍀 🌺☘️🌸☘️🌼☘️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔷 ✅روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد.همچنين صله رحم همان گونه كه اشاره كرديم وظيفه دينى و انسانى است كه هر كس موفق به آن شود بايد خدا را شكر گويد و مفتخر باشد نه اين كه وسيله منّت گردد. همچنين عبادت مكتب عالى تربيت انسان است و بايد وسيله تواضع و خضوع انسان در پيشگاه خدا گردد نه اين كه وسيله برترى جويى بر مردم شود. آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سه عامل فساد در چنين جامعه اى اشاره مى كند كه سرچشمه آن اعمال نادرست است، مى فرمايد: «در آن زمان حكومت به مشورت زنان و فرمانروايى كودكان و تدبير خواجه ها خواهد بود»; (فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ، وَإِمَارَةِ الصِّبْيَانِ، وَتَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ).بى شك، زنان در اسلام در بسيارى از حقوق با مردان برابرند، بلكه گاهى از آنان پيشى مى گيرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است. به همين دليل در تمام دنيا حتى در زمان ما كه شعار مساوات زن و مرد در غرب همه جا را پر كرده ابتكار تمام حكومت ها و پست هاى مهم سياسى و اقتصادى و جنگى ـ جز در موارد بسيار معدودى ـ در دست مردان است چرا كه آنها آمادگى بيشترى براى اين كار دارند. حال اگر حكومت با مشورت زنان باشد مشكلات غير قابل انكارى به وجود خواهد آمد. در بعضى از نسخه ها و حتى نسخه مرحوم سيّد رضى در خصائص الائمه به جاى نساء «إماء» آمده است كه اشاره به كنيزانى است كه در دربار خلفا بودند و مورد علاقه شديد آنها قرار داشتند. آنها نيز از اين علاقه استفاده كرده و در مسائل حكومت دخالت مى كردند و حتى افرادى كه مى خواستند در امور حكومت تأثير بگذارند گاهى از طريق آنها در خليفه يا پادشاه نفوذ مى كردند. بعضى از روان شناسان امروز معتقدند زنان در مسائل جزيى دقيق تر از مردان اند; ولى در تصميم هاى كلان مشكل دارند و به همين دليل امر حكومت كه نياز به كلان نگرى دارد براى آنها مشكل است. منظور از «امارة الصبيان» (حكومت كودكان) ممكن است مفهوم ظاهرى آن باشد كه در طول تاريخ بارها كودكان كم سن و سالى به حكومت رسيده اند و امر حكومت به دست مادر يا بستگان نزديك آنها انجام مى گرفت و يا معناى كنايى آن مراد باشد; يعنى كسانى كه افكار بچه گانه دارند و دورنگر نيستند و افكار عميق ندارند. نيز «تدبير الخصيان» (تدبير خواجه ها) ممكن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد كه در بعضى از دوران هاى تاريخى وجود داشته و خلفا يا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند كه خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد كنند. آنان با كمك همسران پرنفوذ شاهان و خلفا منويات خود را در حكومت اجرا مى كردند و كسانى كه در حاشيه بودند از نفوذشان استفاده مى كردند و به اين ترتيب نظام جامعه در مسيرهاى غلط و در طريق منافع اشخاص خاصى قرار مى گرفت. اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور معناى كنايى آن باشد، زيرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسيارى از صفات مردان را نيز از دست مى دادند و تدبير آنها تدبير ضعيفى مى شد تا آنجا كه بعضى گفته اند: در ميان خواجگان در طول تاريخ كمتر نابغه اى پيدا شده است.*****💠نكته:✳️ارزش هاى واقعى: همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟ پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند. حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند. مثلا در دوران جاهلیت که ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعیین مى کرد هنگامى که قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتیبان هاى انسانى، تعجب کردند و گفتند: (لَوْلا نُزِّلَ هذا الْقُرْآنُ عَلى رَجُل مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظیمٌ; چرا این قرآن بر یکى از ثروتمندان با شخصیت مکه و طائف نازل نشده است(2) یا فرعون هنگامى که موسى را در لباس چوپانى دید تعجب کرده گفت: «(فَلَوْلاَ أُلْقِىَ عَلَیْهِ أَسْوِرَةٌ مِّنْ ذَهَب); چرا موسى دستبندهاى طلا ندارد».(3)بر این اساس مهم ترین کارى که پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود; ثروت را تحقیر کرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ) جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همین امر همه چیز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بیراهه ها به مسیرهاى واقعى هدایت فرمود.📚شرح و تفسیر آیت الله مکارم شیرازی/پی نوشت: (1). توبه، آیه 98.(2). زخرف، آیه 31.(3). زخرف، آیه 53 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_18555805.mp3
4.56M
👌 سخنرانی بسیار زیبا 🔹 چقــدر شبیــــہ #امـــام_زمان عج هستـــــے؟ 🌺 ماجرای زیبای شيخ جعفر کاشف الغطاء و منبری 🎙 استاد دانشمند #سه_شنبه_های_مهدوی❣ 🍀🌺🍀🌸🍀🌼 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Asheghan_Amiralmomenin ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
⁉️سوال:👇👇👇 💠چرا در گوش بچه ای که تازه به دنيا آمده‌ اذان و اقامه می گويند؟ آيا واجب است يا مستحب؟ ❇️✍️پاسخ:👇👇👇 ✅خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد از سنت هاي پيامبر گرامي اسلام(ص) است و بعد از او، ائمه معصوم (ع) هم به اين روش توجه زيادي داشتند و اين کار را به عنوان يکي از اولين اقدامات در بدو تولد کودک انجام مي دادند و به مسلمانان ديگر نيز سفارش مي کردند وقتي نوزاد به دنيا آمد حتما در نخستين زمان ممکن در گوشش اذان و اقامه خوانده شود. 🔶در جلد ۴۳ کتاب «بحارالانوار» از امام زين العابدين (ع) روايت است: «زماني که پدرم به دنيا آمد پيامبر(ص) در گوشش اذان را تلاوت فرمود.» در جلد ۱۰۴ همين کتاب به نقل از آن حضرت نوشته شده: «زماني که امام حسن(ع) متولد شد پيامبر (ص) در گوش او اذان و اقامه را قرائت فرمود.» علامه حر عاملي هم روايتي به نقل از مادر امام رضا(ع) نوشته اند با اين مضمون؛ «وقتي امام رضا(ع) به دنيا آمد، امام کاظم(ع) در گوش راست او اذان گفت و در گوش چپش اقامه». 🔶پيامبر(ص) مي فرمود: «در گوش راست نوزاد اذان بگوييد و در گوش چپش اقامه. زيرا اين کار کودک را از شر شيطان حفظ مي کند. سپس در گوش او آية الکرسي، سوره هاي فاتحة الکتاب، اخلاص، ناس، فلق و آيات آخر سوره حشر را بخوانيد». در اين خصوص روايت هاي مستند ديگري به نقل از ائمه(ع) ثبت شده است که همگي آن ها مشخص مي کنند اين بزرگواران در زندگي خود همين شيوه را اجرا و به ياران و دوستان خود نيز توصيه مي کردند اين گونه عمل کنند و خواندن اذان و اقامه در گوش کودک تازه متولد شده را از ياد نبرند. دليل اصلي اذان گفتن در گوش کودکي که به تازگي در يک خانواده مسلمان به دنيا آمده، اين است که نخستين صدايي که گوش او دريافت مي کند، اذان و اقامه باشد که شامل توصيف عظمت و بزرگي خداوند متعال است. چون انسان با شهادت دادن به يگانگي خدا، رسالت پيامبر(ص) و امامت حضرت علي(ع) وارد دايره اسلام و مذهب تشيع مي شود. به همين دليل است که به محض تولد يک مسلمان، شعار اسلام در گوش او خوانده و به او تلقين مي شود؛ همان طور که در زمان مرگ و خروج او از دنيا نيز يگانگي خدا و جمله توحيد که ذکر «لااله الاا...» است به او تلقين خواهد شد. نکته قابل توجه اين است که هر چند کودک تازه متولد شده جملات اذان و اقامه و مفهوم آن را درک نمي کند اما خواندن همين ذکرها بر روح و جسم او اثر مي گذارد و روحيه مسلماني او را تقويت خواهد کرد. به همين دليل لازم است پدران و مادران اين سنت مهم و زيباي اسلامي را که از پيامبر (ص) آموخته ايم مورد توجه داشته باشند. درست است که کودک تازه متولد شده توان درک مفاهيم والاي جمله ها و عبارت هاي اذان و اقامه را ندارد اما نبايد با اين بهانه از اجراي اين سنت مهم و پسنديده پيامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) غافل شد. زيرا خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد آثار و برکات بسيار مهمي براي او به همراه دارد که غفلت از آن مي تواند آسيب هايي را متوجه جسم نحيف و روح آسيب پذير او کند. در همين خصوص در کتاب «بحارالانوار» روايتي نوشته شده مبني بر اين که پيامبر(ص) فرموده اند: «کسي که نوزادي برايش به دنيا مي آيد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگويد، بدين ترتيب شيطان به او آسيب نمي رساند».بنابراين براساس روايت هاي اسلامي يکي از مهم ترين آثار خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد اين است که شيطان را از وجود او دور مي کند. 🔷تربيت کودک کار پيچيده اي است که زمينه آن بايد حتي قبل از تولد و نوزادي ايجاد شود. يعني اين طور نيست که وقتي کودک به دنيا آمد و چند ساله شد، تازه آداب اسلامي به او ياد داده شود. يکي از مواردي که زمينه تربيت صحيح اسلامي را در وجود کودک شکل مي دهد، خواندن اذان و اقامه در گوش اوست. در واقع خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد نه تنها پريشاني را از او دور مي کند و آثار معنوي بسيار خوبي براي او به همراه دارد بلکه باعث مي شود کودک با مفاهيم اعتقادي و مذهبي آشنا شود و به مرور زمان علاقه و انس بيشتري با اين مفاهيم برقرار کند.
🌙🌟🌙🌟🌙🌟🌙 اے راز نگهدارِ دِل زار ڪجائے؟ اے برق مناجاٺِ #شبِ تار ڪجائے؟ صحراے غمٺ پر شده از قافلہ عشق اے قافلہ را #قافلہ سالار ڪجائے؟ #اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجـــ #سہ_شنبہ_هاے_جمڪرانے💚 شـبــ🌙ــتــون مــهــدوے✋ #التماس_دعای_فرج 🌟 اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج #عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ☀️شروع صبحی زیبا با ذکر سلام و صلوات بر محمد و آل مطهرش السلام علیک یا مولا امیرالمؤمنین السلام علیک یا فاطــمة الزهـــرا السلام علیک یا اباعبدالله الحسین السلام علیک یا علی موسی الرضـا السلام علیک یا ابا صـالحَ المھــدی
‍ ‍☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🌺☘️🌸☘️🌼 🔷زیارت روز چهارشنبه : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية زيارة الامام الكاظم والرضا والجواد والهادي عليهم السلام في يوم الاربعاء: السَّلامُ عَلَيْكُم ياأَوْلِياء اللهِ، السَّلاُمُ عَلَيْكُم ياحُجَجَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يانُورَ الله فِي ظُلُماتِ الاَرْضِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ صَلَواتُ الله عَلَيْكُمْ وَعَلى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِي أَنْتُمْ وَاُمِّي، لَقَدْ عَبَدْتُمْ الله مُخْلِصِينَ، وَجاهَدْتُمْ فِي الله حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَتاكُمْ اليَقِينُ، فَلَعَنَ الله أَعْدائكُمْ مِنَ الجِنِّ وَالاِنْسِ أَجْمَعِينَ ، وَأَنا أَبْرَؤُ إِلى الله وَإِلَيْكُمْ مِنْهُمْ. يامَوْلايَ ياأَبا إِبْراهِيمَ مُوسى بْنَ جَعْفَرٍ، يامَوْلايَ ياأَبا الحَسَنِ عَلِيّ بْنَ مُوسى، يامَولايَ ياأَبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يامَوْلايَ ياأَبا الحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنا مَوْلىً لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هذا وَهُوَ يَومُ الاَرْبِعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَأَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. 💠ذکر روز چهارشنبه:یاحی ویا قیوم ۱۰۰مرتبه مرتبه. ☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🌺☘️🌸☘️🌼