💠زيارت رسول اکرم (صلى الله عليه وآله ) روز شنبه
🌺بسم الله الرحمن الرحيم 🌺
✨السَّلامُ عَلَيْكَ يارَسُولَ الله وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يامُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياخِيرَةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياحَبِيبَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصَفْوَةَ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياأَمِينَ اللهِ. أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُوُلُ اللهِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لاُمَّتِكَ، وَجاهَدْتَ فِي سَبِيلِ رَبِّكَ وَعَبَدْتَهُ حَتَّى أَتاكَ اليَقِينُ، فَجَزاكَ الله يارَسُولَ الله أَفْضَلَ ماجَزى نَبِيّا عَنْ أُمَّتِهِ. اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَآلِ إِبْراهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
🌟أشهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ الله وَحْدَهُ لاشَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ، وَأَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّكَ، وَنَصَحْتَ لاُمَّتِكَ وَجاهَدْتَ فِي سَبِيلِ الله بِالحِكْمَةِ وَالمَوْعِظَةِ الحَسَنَةِ، وَأَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الحَقِّ، وَأَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالمُؤْمِنِينَ، وَغَلَظْتَ عَلى الكافِرِينَ، وَعَبَدْتَ الله مُخْلِصا حَتَّى أَتاكَ اليَقِينُ، فَبَلَغ الله بِكَ أَشرَفَ مَحَلِّ المُكَرَّمِينَ. الحَمْدُ للهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَالضَّلالِ.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ صَلَواتِكَ وَصَلَواتِ مَلائِكَتِكَ، وَأَنْبيائِكَ وَالمُرْسَلِينَ وَعِبادِكَ الصَّالِحِينَ، وَأَهْلِ السَّماواتِ وَالاَرَضِينَ، وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يارَبِّ العالَمِينَ منَ الأولينَ وَالآخِرِينَ، عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِك وَرَسُولِكَ، وَنَبِيِّكَ وَأَمِينِكَ وَنَجِيبِكَ وَحَبِيبِكَ، وَصَفِيِّكَ وَصَفْوَتِكَ، وَخاصَّتِكَ وَخالِصَتِكَ، وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وأَعْطِهِ الفَضْلَ وَالفَضِيلَةَ وَالوَسِيلَةَ وَالدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ، وَابْعَثْهُ مَقاما مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الأَوَّلُونَ وَالآخرونَ. اللّهمَّ إِنَّكَ قُلتَ: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنَفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا الله وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا الله تَوَّاباً رَحِيماً، إِلهي فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تائِباً مِنْ ذُنُوبِي، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاغْفِرْها لِي، ياسَيِّدَنا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَبأَهْلِ بَيْتِكَ إِلى الله تَعالى رَبِّكَ وَرَبِّي لِيَغْفِرَ لِي
ثُمَّ قُلْ ثلاثاً:
[ إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ].
ثُمَّ قُلْ:
✨اصِبْنا بِكَ ياحَبِيبَ قُلُوبِنا، فَما أعْظَمَ المُصِيبَةَ بِكَ ؟! حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الوَحْيُ، وَحَيْثُ فَقَدْناكَ، فإِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ. ياسَيِّدَنا يارَسُولَ اللهِ، صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرينَ ، هذا يَومُ السَّبْتِ وَهُوَ يَوْمُكَ، وَأَنا فِيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِي وَأَجِرْنِي فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمأْمُورٌ بِالاِجارَةِ، فَأَضِفْنِي وَأَحْسِنْ ضِيافَتِي، وَأَجِرْنا وَأَحْسِنْ إِجارَتَنا، بِمَنْزِلَةِ الله عِنْدَك وَعِنْدَ آلِ بَيْتِكَ، وَبِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَبِما اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ، فَإِنَّه أَكْرَمُ الاَكْرَمِين
💠ذکر روز شنبه:یا رب العالمین۱۰۰مرتبه
🌺☘️🌸☘️🌼☘️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💠روزمان را با آیات قرآن نورانی کنیم:
💫سلام رسول خدا
🔹و إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ...
🔸و هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان می آورند به نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما
یا رسول الله ! به خدا می ارزد که عمری خوبی کنیم تا یک سلام از تو بشنویم
📗انعام،آیه 54
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
ایران وطن من
امید چو خورشید، به آسمان دلم می تابد
و دلم وسعت یک دریا اَست
رهبرم مردی حکیم
او بشیر است و نذیر
شام تاریک جهان را
به امّید مبدل بکند
رهبرم جان به جهانم بخشد
نور امید به روانم بخشد
اهل جنگ نیست ولی
وای بر حالِ هر آن دشمن دون
که به خبطی، سخن از حمله به ما گفت، کند
و به یک اخم و تشر از آقا
حرف از گفته ی خود پس گیرد
قدرتی نیست مگر
اینکه با دشمنی حضرت او
همه ی هیمَنه و کرک و پرش می ریزد
با خدا هست و از او میگیرد
هیمه و قدرت و نیروی مضاعف در جنگ
اهل دنیا و زر و زیور نیست
ندهد دین به دنیا هرگز
درس از مکتب اجداد شهیدش دارد
سر تعظیم نیارد به فرود
جز بر درگهِ ربّ ازلی
با شیاطین جهان،
نکند او سازش
نشود او تسلیم
نان ذلت نخورد او هرگز
این غلو نیست بگویم که اگر غیب داند
هر چه می گوید او
بال بر بال حقایق دارد
وَ محقق بشود
عمل و حرف، یکی دارد او
زین سبب قدرت او روز به روز افزون است
بر سر پُست و مقام
خاک اسلام و فلسطین ندهد او بر باد
قامتش راست و حسین، ورد زبان می دارد
دوست و دشمن به تمجیدِ از او، لب به سخن وا دارد
دشمن اصلی او آمریکاست و رژیم جعلی
لیک میگوید و یک مرد عرب
کاش یک حاکمشان
به شجاعت و عمل چون او بود
هم شجاع بود و نترس
هم که با ایمان بود
بعد چل سال که اکنون گذشت
نه که آزاده و مردان جهادند ولی
به جهانی ننمودند سری خم هنوز
آری آنها همه ایستادگی از کرب و بلا می گیرند
مکتبی اند
که مکتب ز حسین ابن علی ارث برند
#غلامرضا_شادمان 98/05
کانال عاشقان امیرالمؤمنین علیه السلام
https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
💎حضرت علی علیه السلام میفرمایند
عـالم بـدون عـــمـل
🔹مثَلُ مَنْ يَعْلَمُ وَ لَا يَعْمَلُ كَمَثَلِ السِّرَاجِ يُضِيءُ لِغَيْرِهِ وَ يُحْرِقُ نَفْسَه
🔸مثل کسی که علم دارد ولی به علمش عمل نمی کند مثل چراغی است که برای دیگری نور می دهد و خود آتش می گیرد .
📚(إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج1 ؛ ص15)
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌸🍀🌼
🍀🌺
🌸
#خطبه_4_نهج_البلاغه
#ادامه_ #قسمت_سوم
🔷ترجمه و شرح خطبه 4 نهج البلاغه؛ بخش اول: هدایت اهل بیت علیهم السلام
🌴نکته:هدايت در پرتو خاندان وحى:
🔹آنچه در فراز بالا از کلام امام(عليه السلام) خوانديم، اشاره به يک واقعيّت مهمّ تاريخى است که از مقايسه عصر جاهليّت عرب با دوران شکوفايى بعد از طلوع اسلام، روشن مى شود که عرب جاهلى از نظر معتقدات دينى، مسائل مربوط به مبدأ و معاد، نظام اجتماعى، نظام خانواده، اخلاق، تقوا و وضع اقتصادى در چه سطحى بوده و بعد از نزول قرآن و اسلام در چه سطحى قرار گرفت. تفاوت در ميان اين دو آن قدر زياد است که جز تعبير به يک معجزه بزرگ، تعبير ديگرى براى آن نمى توان تصوّر کرد.
🔸آنچه امام(ع) در اين بخش از خطبه بيان فرموده که: ظلمت و تاريکى تمام جامعه آنان را در برگرفته بود و با ظهور اسلام سپيده صبح سعادت آشکار گشت و بر قلّه هاى معرفت و فرهنگ و تمدّن قرار گرفتند، فقط يک اشاره کوتاه بود و شرح آن را در کتب تاريخ تمدّن اسلام بايد مطالعه کرد. اين معنا در خطبه هاى متعدّدى از نهج البلاغه با توضيح بيشترى آمده است.
📚پی نوشت:
1. «اِهْتَدَيْتُمْ» از «اهتداء» به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه و ارباب لغت در جايى به کار مى رود که انسان با ميل و اراده خود هدايت را بپذيرد و در عبارت بالا نيز منظور همين است.
2. «ظَلْماء» (بر وزن صحراء) به گفته بعضى از محققان به معناى تاريکى آغاز شب است يا به تعبير ديگر تاريکى بعد از نور، برخلاف ظلمت که مفهوم عامى دارد و به کار گرفتن اين واژه در کلام امام(عليه السلام) شايد اشاره به اين نکته باشد که دوران جاهليّت عرب در واقع، در تاريکى بعد از نور، يعنى دعوت انبياى اولواالعزم پيشين بود.
3. «تَسَنَّمْتُمْ» از ماده «سَنَم» (بر وزن قلم) به معناى بالا رفتن است و سنام (بر وزن مرام) به معناى کوهان شتر آمده است.
4. «ذُرْوَة» از ماده «ذرو» (بر وزن سرو) به دو معنا آمده: يکى اشراف چيزى بر چيزى و به همين جهت به قلّه کوه يا کوهان، ذروه گفته مى شود و ديگر ريختن و پراکنده شدن چيزى.
5. «اَفْجَرْتُمْ» از ماده «فجر» در اصل به معناى شکافتن وسيع چيزى است و از آن جا که سپيده صبح، گويى تاريکى شب را مى شکافد به آن فجر گفته اند و «اَفْجَرْتُمْ» به معناى داخل فجر و سپيدى صبح شدن است.
6. «سِرار» از ماده «سِرّ» به معناى پنهان و نقطه مقابل آشکار است و واژه «سرار» معمولا به شبهاى آخر ماه که هوا کاملا تاريک است گفته مى شود.
7. سوره بقره، آيه 257.8. سوره مائده، آيات 15 و 16.9. سوره زخرف، آيه 44.
. «نبأة» در اصل از ماده «نَبَأ» به معناى آمدن از مکانى به مکان ديگر است و از آن جا که خبر از مکانى به مکان ديگر مى رود به آن نبأ مى گويند و «نبأة» به معناى صداى آهسته است چون از مکانى به مکان ديگر مى رود. (مقاييس اللّغة).
11. بعضى از شارحان نهج البلاغه تصريح کرده اند که منظور از «اَصَمَّتْهُ الصَّيْحَةُ» در اين جا اين نيست که فرياد وحى آنان را کر کرده است; بلکه به اين معناست که آنها از شنيدن فرياد وحى کر هستند، مانند: «اَفَاَنْتَ تُسْمِعَ الصُّمَّ وَلَوْ کانُوا لا يَعْقلُون». (سوره يونس، آيه 42).
12. «جنان» به معناى قلب است چرا که در سينه انسان پنهان است و اين واژه از «جَنّ» (بر وزن فنّ) به معناى پنهان شدن گرفته شده است و به همين جهت به باغهاى پر درخت که زمين آن پوشيده از درختان است «جنّت» و به بچّه اى که در شکم مادر است «جنين» و به طايفه پريان که از نظرها پوشيده اند «جنّ» گفته مى شود و ديوانه را نيز به اين جهت «مجنون» مى گويند که عقلش پوشيده شده، يا «جنّ» به درون او راه يافته است.
13. «خفقان» در اصل به معناى «اضطراب» است و از آن جا که خوف و ترس سبب اضطراب مى شود در اين معنا به کار مى رود و منظور در کلام بالا «خوف خدا» است.
#قسمت_سوم
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
عرفان در کلاس عرفه_۳.mp3
8.12M
#عرفان_در_کلاس_عرفه_۹۸
♨️ چرا اکثر انسان ها، تمایل دارند بجای فعالیتهای معرفتی، عبادی و معنوی، به صحبت کردن با تلفن، تفریح، پرسه در شبکههای اجتماعی و ...
بگذرانند؟
جلسه سوم
🎙استادشجاعی
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🚨خاطرهی شنیدهنشدهای از رهبر انقلاب
🛎حضرت امام خمینی از چه زمانی به حجاج پیام میدادند؟
🕋 رهبر انقلاب: من یادم است که ایشان از قبل هم - یعنی سال ۱۳۴۱ - به حجاج پیام میدادند. بعد از آن مبارزات اولیهی مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی، و بعد از آنکه دولت انجمنها را قبول کرد، فاصلهیی شد.
در این فاصله که بین زمستان تا فروردین بود، حادثهی مدرسهی فیضیه واقع شد، که فاصلهی تلخی بود؛ تحرک بود و تلاش بود و خطر، و ما نمیدانستیم که چه کار میخواهد بشود. من یادم است که یک شب به همراه مرحوم آقای شیخ علی حیدری نهاوندی - از شهدای حزب جمهوری اسلامی - و دو نفر دیگر خدمت امام رفتیم، تا پیشنهادهایی که راجع به #حج به ذهنمان میرسید، با ایشان در میان بگذاریم.
یکی از پیشنهادهای ما این بود که به مناسبت موسم حج، خوب است پیامی از جانب ایشان صادر شود؛ اما ایشان گفتند که من نوشتهام! معلوم شد که ایشان برای حج اعلامیه نوشتهاند و فرستادهاند. یعنی در سال ۱۳۴۱ که هنوز اول مبارزات بود و هیچ خبری نبود، ایشان آن مواقع اساسی دین را شناخته بودند و به آن اهمیت میدادند. ۱۳۷۰/۰۴/۲۳
☘️🌺☘️🌸☘️🌼☘️🕊
روز كِفالت
📜 عن اميرالمؤمنين (علیه السلام) قال: … فكيف بمن تكفل عددا من المؤمنين و المؤمنات وانا ضمينه علي الله تعالي الامان من الكفر و الفقر.
✔️ اميرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: … چگونه خواهد بود حال كسي كه عهده دار هزينه زندگي تعدادي از مردان و زنان مؤمن (در روز غدير) باشد، در صورتي كه من پيش خدا ضامنم كه از كفر و تنگدستي در امان باشد.
وسائل الشيعه؛ جلد۷، صفحه ۳۲۷.
#چهل_حدیث_غدیر
🌟 منْ كُنْتُ مَوْلاه فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه 🌟
#10_روز_مانده_به_غدیر
#2_روز_مانده_به_قربان
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌹 شرح حدیث غدیر🌷
📖 #جلسه_نهم بخش سوم
🔹 تزکیه به دست فضل الهی است
همه این مطالب بیان شد تا به اینجا برسیم: « لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدا » (١٣) اگر تفضل خداوند متعال بر شما نباشد، کسی نمی تواند تزکیه کند. کسی بدون فضل الهی نمی تواند قدم از قدم بردارد تا بخواهد نفسش را پاک کند. ما نمی دانیم که نفسمان چگونه است ، تا پاکش کنیم؛ لذا باید اینکار را بسپاریم دست کاردان و اهلَش.
ما نمی توانیم صفت رذیله ای را از بین ببریم؛ چون با نفس و خصوصیاتش آشنا نیستیم. در آیه شریفه مذکور خداوند متعال می فرماید: تخلیه باطن را باید به من بسپارید.
برای بروز کمالات درونی باید تزکیه صورت بگیرد و تزکیه هم به فضل الله گِره خورده است. تا فضل الهی نباشد هیچ تخلیه ای صورت نمی گیرد. این ها همه مقدماتی است برای جلوه کردن حقیقت فضل الله برای ما. اگر این اتفاق بیافتد، آرام آرام تفضلات الهی هم برای انسان روشن می شود.
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : « انی حاملکم ان شاء الله الی سبیل الجنة» (١۴) من شما را به بهشت می برم. یعنی شما تا زمانی که از طریق فضل الهی وارد نشوید، نتیجه بر عمل مترتب نمی شود. پس تا زمانی که حلقه ارتباطی فضل الله موجود نباشد، آن نتیجه محقق نخواهد شد.
« أَنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّه » (١۵)
امیر المومنین علیه السلام در عالم تنها کسی هستند که ادعا کرده اند « انا ید الله» (١۶) ؛ یعنی من دست قدرت خداوند هستم و فضل الله به دست من است. اگر کسی می خواهد تخلیه نفس و یا تزیین نفس کند باید به ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه آن را محقق سازد.
به این نوع نگرش، اخلاق توحیدی و یا ولایی می گویند؛ یعنی اگر ارتباط ما با معصومعلیه السلام تصحیح نشود، قدم از قدم نمی توان حرکت کرد. تا ما ارتباطمان را با امیرالمومنین علی علیه السلام تصحیح نکنیم، نمی توانیم به هیچ کمالی برسیم.
🔸 فرق عمل صالح و حَسن
یک بحث دقیقی است که فرق است بین عمل صالح و حَسن. یک عده عمل حسن انجام می دهند، مثلا شخصی کافر است ولی دروغ نمی گوید. اتفاقا در شرق و غرب نیز از این نوع انسان ها فراوان وجود دارد. پاک طینت به این معنی که به هیچ وجه در کارهایش دروغ نمی گوید. کافر است، ولی کار های خوب می کند. آیا اعمال خوبش بی جواب می ماند ؟ اجمالا باید گفت که اعمال حسنه را در برزخ جزاء می دهند. یعنی هر کسی به غیر ایمان، عمل حسنی داشته باشد در برزخ پاداشش را می گیرد. اما اعمال صالحه می مانند برای بهشت. عمل حسن به بهشت نمی رسد. بهشت سر تا سر برای شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام است، مگر کسی که مستضعف باشد که احکام متفاوتی دارد.
نهایتا باید بگوییم که در باب فضیلت، تعریف قرآنی فضیلت انجام شد. فضیلت به معنای یک امر زیاده و افزوده ای است در باطن انسان که می تواند مبداء الهی داشته باشد و خداوند متعال در درون انسان یک فضیلتی و کمالی را ابراز کند.
📚سوره نور آیه21 /سوره بقره ایه 129 /سوره آل عمران ایه 134 / سوره اعلی ایه 14 / سوره الشمس ایه 9
6- سوره الاحزاب ایه 33 /سوره الشمس ایه 9 / وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲ / مكارم الأخلاق 233 /مفاتیح الجنان – فضیلت تسبیحات اربعه /بصائر الدرجات: الجزء العاشر/ 531/ ب 18/ ح 21 – وسايل الشیعه ج 27 حدیث 23236 / کافی جلد 3 ص 242 / سوره نور آیه21 /نهج البلاغه خطبه 156 /سوره حدید ایه 29
16-بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد 24 , صفحه 194
#جلسه_نهم
@Asheghan_Amiralmomenin
🌹شرح حدیث غدیر🌷
📖 #جلسه_دهم_و_یازدهم بخش اول
🔹خلاصه جلسات قبل
بحث ما در باب فضل الله بود. اینکه حقیقت فضیلت، چه هویتی دارد. در جلسات گذشته بیان شد که فضیلت عبارتست از:
کمال وجودی که از هویت و متن یک شی ظهور پیدا می کند.
آنچه که در این جلسه بحث می شود، تفسیر و بیان مصداق فضل الله در آیات قرآنی است. در آیه محل بحث:
«قُلْ بِفَضْلِ الله وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا» به فضل و رحمت خداوند است که باید شادمان شوند.
یکی از مباحث مهم فردی - اجتماعی اسلام، یعنی مسأله «فرح و شادی» ظهور و بروز پیدا می کند.
🔸 شادمانی در اسلام
یکی از اشکالاتی که به جماعات مذهبی می گیرند، نسبت اسلام با مسأله فرح و شادمانی است. چرا همیشه و سرتاسر سال اشک و آه؟ همه اش اندوه و ماتم! پس فرح و سرور کجاست؟ آیا دین و شریعتی که مدعی حکومت جهانی تا روز قیامت است، نباید فکر این قسمت مهم جامعه خودش را می کرد که امت، نیازمند فرح و شادمانی اند. وسیله این شادی کجاست؟ چرا ائمه اطهارعلیهم السلام زمینه شادمانی مادی را فراهم نکرده اند؟ اتفاقا در زمان خلفای اموی و عباسی زمینه فسق و فجور و می گساری بسیار فراهم بوده است. این گونه نبوده است که در زمان اهل بیت علیهم السلام همه سر سجاده بوده باشند، اهل بیت علیهم السلام فقط گریه و آه و عزا دیده باشند. پس چرا اهل بیت علیهم السلام اینها را توصیه به شیعیان نکردهاند؟
🔹فرح توحیدی- فرح مادی گرایی
آن کسانی که حقیقت اسلام را نفهمیده اند و مسیر حرکت دین را متوجه نشده اند، می خواهند فرح مادی حسی را در مسیر حرکت توحیدی قرار بدهند. اما این دو تا با همدیگر سازگاری ندارد. ذائقه توحید، فرح مناسب خودش را می طلبد. ذائقه زندگی غربی مادیگرا فرح مناسب خودش را میطلبد. به ما گفتند شما باید مؤمن باشید. ایمان و تقوا یعنی قرار گرفتن در یک مسیر. کسی که در این مسیر قرار می گیرد باید لوازم آن را بپذیرد.
آیه مورد بحث، میفرماید به فضل الهی و رحمت الهی شاد باشید. می فرماید شما اگر میخواهید فرح داشته باشید، فرحتان باید بالله باشد، نه بغیر الله. نمی شود با موسیقی مطرب مجالس لهو و لعب شاد شوید. متاسفانه این مساله، بلای فراگیری شده است و حتی در مجالس مذهبی هم آمده است. با آن سبک و سیاق غربی و مادی نمیشود به سوی خداوند متعال حرکت کرد. امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه فرموده اند:
«أَتَأْمُرُونِی أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ ...؟ وَ اللهِ لَا أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمِیرٌ»
به هیچ وجه من در راه خدای متعال از جور و ستم و راه کج انتصار نمی طلبم. مگر می شود از راه کج به حقیقت رسید؟
#جلسه_دهم_و_یازدهم
@Asheghan_Amiralmomenin
📖 #فضائل
❇️مولا اميرالمؤمنين علی علیه السلام فرمودند: «انا الّذي كسوت العظام لحماً»؛ «انا الّذي هُو حامل عرش الله مع الابرار مِن ولدي و حامل العَلَم انا الّذي اعلم تأويل القرآن و الكتب السّافله، انا المرسوخ في العلم.»
💎منم آن کسی كه گوشت را بر استخوان پوشانيدم. منم آن کسی كه او بر دارنده عرش خداست با جمعي از نيكان كه از فرزندان منند و من آن کسی كه بر دارنده عَلَم است. (اَيْ لَواء محمد) منم آن کسی كه نيك میدانم تأويل معاني قرآن و كتب گذشته را و منم راسخ و استوار شده در علم الهي.
📚از کُتب مخالفین: کشفی ترمذی؛
در المناقبالمرتضویه صفحه ۱۴۹.
.
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹نذر مجرب غدیر،اینطوری خیلی سریع حاجت بگیرید،از سهم امام خرج غدیر کنید
🎙سخنران حاج حسن احمدی حفظه الله تعالی
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ با امام زمان (عج) دردل کنید
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙 حجت الاسلام #عالی
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
❇️حجت الاسلام #عالے
🔺ویژه عرفه،قربان،غدیر🔺
#بخش_اول
🔺 نگاه و #ظرفیت انسان به حوادث؛ تلخی، #شیرینی، بزرگی، کوچکی یا اشکال دیگر آن را تعیین میکند #حوادث در بیرون ما است اما تلخی و #شیرینی آن در درون انسان رخ میدهد.
🔺مومن #همچون #کوه استوار است، کسی که #ظرفیت ندارد حوادث کوچک را بزرگ میکند و در مقابل آن میشکند به عنوان مثال کسی برعکس گاهی یک حادثه بزرگ و کمرشکن در خارج رخ میدهد اما چون شخص ظرفیت #بالایی دارد به راحتی از کنار آن عبور می کند.
🔺 وقتی به کوه #طوفان بخورد آن را #تکان نمیدهد بلکه گرد و خاک آن را گرفته و #زیباتر میشود.
🔺 بین انبیاء و اولیاء الهی هیچ حادثهای کمرشکنتر از حادثه #کربلا نیست، حادثه کربلا چنان #عظیم است که ائمه معصومین(ع) درباره آن فرمودند که #عرش خدا برای آن لرزید و عالم ملکوت و ملائک #مضطرب شده و ناله زدند.
🔺 و فرمودند آیا از کسی #فرزند پیامبر تو را به #شهادت رساند میگذری؛ در این #حادثه حضرت سیدالشهداء(ع) آرامِ آرام است طوری که خداوند در سوره #فجر خطاب به ایشان میفرمایند «ایتها النفس مطمئنه» تو از من #راضی هستی و من از تو، پس به #سوی من بازگرد.
🔻 اختلاف #انسانها در نگاه آنها است، یک نگاه مقاوم، امیدوار، #متوکل برخدا که از قضای الهی راضی است و نگاه دیگر #سست، شکننده، ترسو، نگران و #مضطرب است.
🔻 #صادق_هدایت قلمی قوی داشت اشرافزاده پولداری بود اما عینک #سیاه عالم را نگاه میکرد در تمام کتابهای او منفینگری موج میزند #طوری که هرکس کتابهای او را مطالعه کند به سوی خودکشی سوق پیدا میکند، حتی خود او نیز در #نهایت #خود_کشی کرد.
🔻 اولیاء الهی در زندگی بیش از همه $مشکل داشتند، بلاهای تیز و تند که انسانهای #کوچک را #فراری میدهد برای انسان با روح بزرگ ناراحتکننده نیست. البته انسان باید از خداوند #طلب #عافیت کند اما وقتی از ناحیه او بلا آمد ناراحت نمیشود.
🔻مرحوم #ملکی تبریزی از استادان امام راحل بودند که روز عید غدیر نوه ایشان در آب انبار منزل #غرق میشود اما ایشان خم به ابرو نمیآورد و آن را #عیدی امیرمؤمنان امام #علی(ع) عنوان کرده و جشن #منزل را بر هم نمیزنند.
🔻 این عالم #ربانی باور دارد که یک دست #مهربان در عالم کار میکند از این #جهت پریشان نمیشود. این نگاه ارزشمند است.
🔻 کسانی که چنین نگاهی دارند دارای #گنج هستند، کسانی که با وجود بلاها و #مشکلات در زندگی ناامیدی و بنبست ندارد آنها گنج و ثروت درون دارند، #کسی که ثروت بیرون دارد اما از درون ثروت درون بیبهره است در #واقع باربر وارثان خود است.
#ادامه_دارد...