فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 از یک دانش آموز مسلمان خواسته میشود تا کاریکاتور پیامبر را بکشد! واکنش او خیلی زیباست...
🔹 این فیلم کوتاه تنها چند روز پس از حملهٔ «شارلی هبدو» در ژانویهٔ ٢٠١۵ در فرانسه تولید شد. که یک دانش آموز مسلمان را به تصویر میکشد که معلم از او میخواهد کاریکاتور حضرت #محمد (ص) را بکشد. در ابتدا او نمیداند چکار کند، اما سپس شروع به نوشتن میکند و نامهای به پیامبر عزیزمان مینویسد...
#فیلم_کوتاه
@AskWest
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
«إِنْ لَمْیَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَکُنْتُمْ لاتَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا أَحْراراً فِی دُنْیاکُمْ»
«اگر دینی ندارید و از حساب آن دنیا نمىهراسید، پس در زندگى این دنیا آزادمنش باشید.»
کلید مغزهای زنگ زده دست حسین است، علیه السلام. آزادی را در کلام او باید خواند و در مرام او تفسیر کرد. در منش میزبانی او ... مهم نیست کجای دنیا هستی و اهل کدام دیار. خوان هدایت که پهن کند، به رنگ پوست و مو و زبان و ظاهر و انگیزه ات کاری ندارد. عثمانی مسلک باشی یا نصرانی، زود رسیده باشی یا دیر، فقط إرفع رأسکَ میشنوی. اصلاً شمر، شمر هم که باشی، نصیحتت میکند که برو و بگذار فرد دیگری شمر شود.
شمر اما نرفت. ماند و به قامت تاریخ قد کشید. ماند و لعن ابدی را به خود و خاندانش خرید. نوادگانش هنوز هم به قصد قربت سنگ بر پیشانی حقیقت میزنند. به قصد قربت سر میبرند و حقیقت ذبح میکنند. هنوز هم با هیاهو مانع از رسیدن باران حقیقت به کویر وجود دیگران و خویش اند. هنوز هم گندم ری در نگاهشان برق میزند و حاضرند عقبا بفروشند و دنیا بخرند.
در این فضای غبارآلود، عدهای از دور نظاره گرند. گرد و غبار معرکه و هیاهوی شمریان حواسشان برده. به هیبت و کثرت و زرق و برق آن طرف که مینگرند هوا برشان میدارد که: «آن طرف هم حق است. بنگر، آزادی را علم کرده. آغوش رایگان میدهد و مزد هر ضربه را در دم به زر ناب حساب میکند. چرا نروم؟»
بلد راه که باشی اما از همان اول، عمود آخر راه را میبینی و میبینی که آزادی حسین و آزادی شمر از دو سنخ اند. از دو سنخ مِثْلِي (لَا يُبَايِعُ) مِثْلَهُ. عمود آخر را عباس دید، که امان نامهٔ شمر را اسارت دید و اسیر حسین ماندن را آزادی. دستت در دست عباس زمانت که باشد، نَافِذَ البَصِیرة میشوی و اسیرِ آزادی شمر زمانه ات نمیشوی...
تقدیم به حضرت احمد بن موسی علیه السلام، #شاهچراغ
#یادداشت
@AskWest
از پوشش تا تجاوز.pdf
357.6K
✍ این #مقاله در سال ٢٠١٧ در مرکز روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه گلاسگو اسکاتلند نوشته شده و در ژورنال بسیار معتبر زیر به چاپ رسیده است.
Frontiers in Psychology
📌 این پژوهش به ارتباط بین پوشش #زنان و تأثير روان شناختی آن بر نگاه شیءانگارانه و ابزاری مردان به زنان، خود شیءانگاری زنان، نقش #رسانه در ترویج این نگاه و در نهایت خشونت جنسی میپردازد.
#حجاب
#سبک_زندگی
@AskWest
⭕️ اینجا آمریکا هنگام ورود کلمب نیست. اینها هم بومیان آمریکا در ۱۴۹۲ نیستند...
اینجا #ویتنام است...
نیمه دوم قرن بیست، کیلومترها دورتر از خاک آمریکا، در حال سوختن در آتش جنگی ناخواسته...
🇺🇸 #تاریخ_آمریکا
@AskWest
✍ «ایالات متحده در جنگ #ویتنام، بیش از دو برابرِ جنگ جهانی دوم در ویتنام، لائوس و کامبوج بمب استفاده کرد. نیمی از این بمبارانها در ویتنام جنوبی رخ داد که موجب شد بمباران شدهترین ملتِ تاریخ لقب بگیرد.» (اندرسون ٩٢)
به نقل از کتاب:
📕 The Columbia Guide to the Vietnam War by David Anderson
🇺🇸 #تاریخ_آمریکا
@AskWest
✍ برتراند راسِل، فیلسوف، مورخ و جامعه شناس مشهور بریتانیایی در کتابِ «جنایات جنگی در ویتنام» آمار تکان دهندهای از جنگ آمریکا در #ویتنام ارائه میدهد:
«تا اواسط ۱۹۶۲، بیش از ۵ میلیون نفر به اردوگاههای کار اجباری برده شدند و فقط ۴۵۰۰۰ دانش آموز در این اردوگاهها در جنوب ویتنام نگهداری میشدند. تا نیمه ۱۹۶۳، ۱۶۰ هزار ویتنامی جان خود را از دست دادند، ۷۰۰ هزار نفر شکنجه و نقص عضو شدند، ۴۰۰ هزار نفر زندانی شدند، به ۳۱ هزار زن ویتنامی تجاوز شد، ۳۰۰۰ نفر در حالی که زنده بودند شکم های شان دریده شد، ۴۰۰۰ نفر زنده سوزانده شدند، هزار معبد تخریب و ۴۶ روستا با مواد سمیِ شیمیایی مورد حمله قرار گرفت.» (راسل ۵٨)
📕 War Crimes in Vietnam by Bertrand Russell
🇺🇸 #تاریخ_آمریکا
@AskWest
✍️ سندرم خودآزاری ورزشی
چند صباحی است که در ورزش کشور، چه در عرصههای داخلی و چه بین المللی، ورزشکاران، آگاهانه یا از روی همرنگی با جو پیرامون خود، یا حتی شاید به اصرار و تحریک آشنایان و اطرافیان، به عدم بروز احساسات و هیجانات ورزشی خود روی آوردهاند. این موضوع، اگر چه در مواردی خاص (مانند اعتراض به نژادپرستی) در ورزش سایر کشورها هم به چشم میخورد، اما در ایران رفته رفته شکل افراطیتری به خود گرفته است. این پدیده، علاوه بر اینکه موجب عدم تخلیه روانی کامل ورزشکار و تیم و در نتیجه احساس نارضایتی درونی میشود، در جامعه نیز تأثيراتی منفی به دنبال دارد و به وضوح کام مخاطبین و دنبال کنندههای رویدادهای ورزشی را تلخ میکند. در آخرین نمونۀ این موضوع، میتوان به واکنشهای اصطلاحاً «پوکر فیس» بازیکنان فوتبال ساحلی پس از به ثمر رساندن گل، همخوانی نکردن سرود ملی در بازی مقابل امارات و در نهایت برگزاری سرد و بی روح مراسم اهدای جام قهرمانی پس از پیروزی مقابل برزیل اشاره کرد. اتفاقی که متأسفانه در مراسم اهدای جام قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی هم رخ داد و تعدادی از کشتیگیران سر خود را پایین انداخته و به خوشحالی نپرداختند.
در اینجا این سؤال جدی مطرح میشود که آیا در تیمهای ملی و باشگاهی ما جایگاهی برای همراهی یک تیم مشاورۀ قوی و آگاه به مباحث روان شناختی، فرهنگی، سیاسی و رسانهای دیده شده تا ورزشکاران را از تبعات اجتماعی تصمیمات فردی خود آگاه کند. آیا آنها میدانند که با انجام حرکاتی از این دست به دو قطبی سازی بیشتر جامعه و تداوم ناامنی در کشور کمک میکنند. ضمن اینکه این دسته از ورزشکاران با این رفتار موجب رشد احساس نفرت و انزجار و از دست رفتن محبوبیت اجتماعی خود در طیفی از جامعه میشوند که اتفاقاً بیشترین حمایت معنوی و حس قدردانی را از آنها داشته است. آیا در سطوح عالی مدیریت ورزش کشور راهکاری برای آموزش و مدیریت این موضوعات دیده شده است؟ اگر ورزشکاری، هر قدر تأثیرگذار، حاضر به تبعیت از چارچوبهای فرهنگی و رسانهای تعریف شده کشور نشد، تا کجا باید با او مماشات کرد؟ تا آنجا که در صفحات مجازی خود از تجزیه کشور یا اخراج سفرای جمهوری اسلامی از سایر کشورها حمایت کند و همچنان به جایگاه خود در تیم ملی مطمئن باشد؟ اگر فوتبالیستی در رقابتهای جام جهانی که هر حرکت بازیکنان زیر لنز صدها دوربین و خبرگزاری قرار دارد، در بازی مقابل انگلیس یا آمریکا موفق به گلزنی شد و حرکاتی مشابه آنچه در این مدت دیدهایم انجام داد، جای جبرانی برای سرخوردگی و خسارت ناشی از این خودآزاری ملی باقی میماند؟
#یادداشت
@AskWest
Quebec teacher removed from classroom for wearing hijab
⭕️ خانم فاطمه انوری، معلم ایرانی مقطع دبستان در استان کبک #کانادا، بخاطر داشتن #حجاب از مدرسه اخراج شد! (دسامبر ٢٠٢١)
🔺 این تصمیم مدرسه بر اساس لایحه سکولاریسم یا قانون ۲۱ گرفته شد، که به موجب آن پوشیدن نشانههای مذهبی توسط کارمندان دولت که حق اعمال حاکمیت دارند مثل قضات، پلیس، نیروهای نظامی، معلمان، مدیران مدارس و سخنگوی مجلس، در کبک ممنوع است.
🔺 جالب است که خانم انوری علیرغم مدت کوتاه (یک ماهه) حضور خود در این مدرسه، بسیار محبوب بود و دانش آموزان خیلی او را دوست داشتند. یک دانشآموز کلاس سومی در کارت پستالی که برای او درست کرده اینطور نوشته: «خانم فاطمه عزیز، خیلی دلم برای شما تنگ میشود. شما یک معلم عالی بودید. خیلی دوست داشتم که برایمان کتاب میخواندید. منصفانه نیست که دیگر نمیتوانید به ما درس بدهید. راستش را بخواهید به نظر من حجاب شما فوقالعاده است. شما بهترین معلم هستید.»
🔺 در تصویر، اجتماع اولیای دانش آموزان را میبينيد که بیرون از مدرسه برای اعتراض به اخراج خانم انوری و قانون مربوطه دور هم جمع شدهاند.
🔗 https://ccla.org/major-cases-and-reports/bill-21/
🔗 https://www.lowdownonline.com/post/teacher-banned-from-class-over-hijab
🔗 https://www.cbc.ca/news/canada/ottawa/chelsea-quebec-hijab-teacher-removed-protest-support-1.6285489
@AskWest
✍ چه زمانی و چرا کلیسا دیگر ربا را گناه ندانست؟
🔺 «ربا - از هر نوعی - در مسیحیت، مانند اسلام، ممنوع [بوده] است. در اواخر قرون وسطی مشکل تأمین مالی خزانه اعلیحضرت و همچنین تأسیس نهادهای کاپیتالیستی با وجود ممنوعیت ربا در مسیحیت با سپردن مجوز بانکداری به یهودیان حل شد!»
🔗 https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-1030,00.html
@AskWest
روزی روزگاری در آمریکا❗️
پوشش زنان در سواحل آمریکا | دههٔ اول قرن بیست | پیش از ظهور #هالیوود
🇺🇸 #تاریخ_آمریکا
@AskWest