eitaa logo
آسمانی ها
691 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
19 فایل
مجموعه مدارس آسمانی https://eitaa.com/joinchat/3224633438Cc4fff994f1 آسمان فرصت پرواز بلندیست ولی ..... قصه این است چه اندازه کبوتر باشی
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش تصویری جشن تلاش یادگیری الفبا سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 باغ طوبی
رویکرد مدارس پیش دبستانی آسمانی ( ۴ ) ✳️اصل بر آزادی و در مقابل محدودیت غیر مستقیم مهم برای کودک ، آشنایی اش با جهان پیرامون است به گونه ای که خودش ساماندهی ارتباط خود را داشته باشد از اینرو کودک بر اساس جستجوگری و حقیقت طلبی به دنبال کشف عالم است و می خواهد اطلاع پیدا کند و با اطلاع خود از جهان ، خودش را توسعه بخشد که این نیاز به آزادی دارد تا با آزادی که دارد ، جهات گوناگون را تجربه نماید و خودش را وسعت بخشد و خودش را متناسب با مقطع رشد بیابد . از اینرو مدرسه مانع آزادی او نمی شود چرا که فهم متناسب را پیدا نکرده است و بلکه در پی دستیابی به فهم متناسب است و در فرایندی است که آرام آرام فهمش را توسعه بخشد . از اینرو او را باید آزاد گذاشت تا خود به کشف عالم دست یابد . از اینرو نمی شود جهان را برای او دیکته کرد بلکه او خود بایستی به کشف جهان دست یابد از اینرو نیاز است که با آزادی ، سیری در وسعت عالم داشته باشد که در نتیجه توسعه خود را رقم بزند . از اینرو در مدرسه بنای بر این نیست که آزادی او محدود گردد بلکه بنای بر این است که او خود با فهم متناسبی که از پی آزادی پیدا می کند ، آماده ادبی در سنین بعد از هفت سال شود که بتواند به تصحیح تعامل با عالم بپردازد اگر جایی مدرسه آزادی او را محدود کند ، مستقیم دست به چنین کاری نمی زند که سرکوب گری او را رقم بزند بلکه غیر مستقیم آزادی را محدود می کند مثلا به جای اینکه به کودکان بگوید که به فلان وسیله دست نزنید ، وسیله را در معرض او قرار نمی دهد . از اینرو برای او مستقیما عدم محدودیت آزادی را پیگیری می کند و به طور غیر مستقیم در صورت نیاز ، محدودیت آزادی را فراهم می کند و از اینرو به دنبال ایجاد محیطی است که او بتواند آزادانه خودش را متناسب با خودش پیدا کند . مدرسه به دنبال « خودیابی » کودک متناسب با میزان رشد است از اینرو هر چه به این خودیابی کمک کند ، ملتزم است از جمله آزادی که بسیار در خودیابی و خودشناسی کودک نسبت به خود کمک می کند از اینرو اگر در جایی نیاز شد که آزادی اش محدود شود ، غیر مستقیم آزادی اش را محدود می کند . اگر در سنین پیش از هفت سال به جایی رسید که با آزادی به فهم متناسب رسید ، آمادگی فوق العاده برای مودب شدن پیدا می کند و بسترهای اطاعت پذیری در سنین بالاتر برای اش فراهم می شود . از این جهت مدرسه بنای بر این دارد آزادی را از او سلب نکند و تا جایی که می تواند در راستای آزادی و در حیطه انتخاب های نه چندان آگاهانه اش حرکت کند تا آرام آرام بتواند آزادی اش او را به فهم متناسب برساند و به انتخاب های از سر آگاهی های دقیق برساند . مدرسه دست به آزادی نمی زند و اگر هم ناچار شود در ابتدا غیر مستقیم روی می آورد .
رویکرد مدارس پیش دبستانی آسمانی ( ۵ ) ✳️تلاش برای آماده سازی محیط سالم مدرسه تلاش افزون دارد که محیطی سالم در پیش روی کودکان قرار دهد چرا که می داند او با آزادی قرار است با تجربه ای که از جهان پیرامون خود دارد ، به توسعه فهم و پس از آن به توسعه جان خود بپردازد از اینرو نمی خواهد تجربه کودک در ابتدا زندگی اش تلخ و زشت باشد و به گونه ای باشد که آرام آرام حجاب فطرت را نتیجه دهد بلکه چون می داند کودک باید فطرت خود را شکوفا کند از اینرو مناسبات فطرت را در ابعاد مختلف درنظر می گیرد و بستر سازی می کند که تجربه های او در راستای نیازهای فطری باشد و در تقابل با آن قرار نگیرد . محیط ناسالم ، محیطی است که به داشته های فطری کودک اصلا توجه ندارد و بیش از آن که در خدمت شکوفا شدن آن باشد ، در خدمت به حجاب بردن و پنهان نمودن آن است و ایجاد کدورت برای روح و روان و جان است . محیط سالم ، محیطی است که : متوجه به حقیقت طلبی متوجه به حسّ پرستش متوجه به فضیلت طلبی متوجه حس زیبایی خواهی و آفرینش زیبایی ، می باشد . از اینرو چنین داشته هایی را نادیده نمی گیرد و بلکه در راستای شکوفایی آن گام بر می دارد . صفاء و لطافت فطری از مقوله های بسیار مهمی است که با محیط سالم آن را دنبال می کند از اینرو مدرسه با محیط سالم خودش را در موقعیت انتظار قرار می دهد که آرام آرام شکوفایی طبیعی نه مصنوعی و تصنعی فطرت را ببیند . مدرسه : محیطی که جان را کدر کند و حجاب ساز باشد را مخالف است ❌با محیطی که سلب آزادی می کند ❌با محیطی که تعامل اخلاق محور و فضیلت محور با کودک ندارد ❌با محیطی که اخلاق محور و فضیلت محور نیست مثل اینکه حیاء نیست ؛ همدلی نیست ؛ دروغ و کم کاری هست ❌با محیطی که خلاقیت خود محور کودک را احترام نمی گذارد ❌با محیطی که گناه آلود است و موجب تنفس کودک در فضای گناه آلود می شود ❌با محیطی که دستوری است نه طبیعی ❌ با محیطی که فقط اِعمال نظر پدر و مادر و مربی است و اصلا کودک دیده نمی‌شود ❌ با محیطی که در آن خبری از محبت و صمیمیت و رفاقت و مهربانی نیست ❌ با محیطی که در آن نه شناخت عالَم کودک است و نه احترام به عالَم کودک است 👈 مخالف است و کنار نمی آید . آنچه او را می تواند به نتیجه حیات ایمانی بکشاند که ازصفاء فطری برخوردار باشد و به گونه ای حرکت کند که از کدورت ها و ناخالصی ها برخوردار نشود چرا که با وجود اینها راه برای شکوفایی فطرت باز نمی شود . از اینرو در راستای ایجاد صفاء و لطافت فطری ، به دنبال ✅عرضه گذاری رفتار مناسب از ناحیه پدر و مادر و مربی است ✅ تعامل فضیلت محور با اوست ✅ نفس کشیدن در فضای پرستش ایجاد شده از پدر و مادر و مربی است . ( بدون اینکه به آن القاء پرستش شود ) ✅ احترام به حقیقت طلب بودن و جستجو گر بودن آن است . ✅ احترام به خلاقیت خود محور کودک است
رویکرد مدارس پیش دبستانی آسمانی ( ۶ ) ✳️ سقف خیالی و تخیلی کودک و تعامل با زبان کودکانه سطح کودکِ پیش دبستانی سطحِ خیال است و سقف ادراکی و ارتباطی آن تخیّل است ، آن هم خیال و تخیّلی ضعیف ؛ از اینرو نیاز است که متناسب با خیال و تخیّل ارتباط حاصل گردد . نمی شود معانی و حقایق را که صوری و خیالی نیستند را به کودکی که در سطح خیالی است ، عرضه نمود . کودک بسیاری ازحقایق را نمی فهمد و نمی تواند هم بفهمد ؛ صداقت و مهربانی و تواضع و نعمت و لطف و ... اینها همه اش از سنخ معانی است ؛ آن بدون قالب و لباس و روپوش های محسوس نمی تواند صداقت و مهربانی و احترام و ... را فهمید ؛ آنها را اگر بخواهیم انتقال دهیم و به فهم کودک برسانیم از طریق صورت های خیالی امکان پذیر است . صورت های محسوس ، جایگاه اش خیالی و تخیّلی است از اینرو باید آن معانی به لباس صورت های خیالی در آید تا بتوانیم انتقال را تحقق بخشیم . باید مهربانی و صداقت و احترام و لطف و ... را در قالب داستان و قصه و شعر و نمایش و تئاتر و .... به عالَم خیال کودک تنزّل دهیم تا او بتواند ارتباط بگیرد . از اینرو لازم است که تعامل با کودک ، با زبان کودکانه باشد ؛ زبان کودکانه ، زبان تنزیل و تنزل از آسمان معانی به زمین محسوس است . از اینرو زبان تخییلی ، زبان تنزّل است و از اینرو لازم است که زبان کودکانه کشود . باید با داستان ، صداقت در موارد جزئی را با کودک در میان گذاشت ؛ باید با تئاتر نشان داد که مهربانی چگونه است . وقتی به کودکی محبّت داریم ، صِرف وجود محبّت در قلب برای کودک قابل ادراک نیست بلکه باید در قالب صورت محبّت خودش را نشان دهد باید خودش را در رفتارهایی همچون بغل کردن ، بوسیدن ، دست روی سر کشیدن و یا ارائۀ این رفتارها در قالب داستان و شعر و نمایش و ... باشد . حاکمیت خیال و تخیل ، در دوره پیش دبستانی بسیار زیاد است از اینرو نیاز است که مراعات خیال و تخیل شود ؛ بسیاری از حقایق برای یک کودک پیش دبستانی قابل ادراک نیست و از اینرو باید بسیار ملاحظه خیال و تخیل کودک داشت . حاکمیت خیال و تخیل موجب فاصله بسیار با عقلانیت می شود از اینرو باید با مواظبت و مراقبت خیال و تخیل را در مسیر طهارت و پاکی انداخت تا آرام آرام در مسیر عقلانیت قرار بگیرد . باید معانی عقلانی که در این دوره قابل ادراک برای کودک در دوره پیش دبستانی نیست را تنزل داد و به سطح خیالی و صوری کشانید تا با فهمِ ضعیف از معانی ، خودش را در مسیر عقلانیت بیندازد .بسیاری از خیال و تخیل ها به جهت عدم مراعات و مراقبت ؛ و بدون ملاحظه حقایق عقلی ، در مسیر عقلانیت قرار نمی گیرد و همین باعث می شود که به عقلانیت نزدیک نگردد و دوران بلوغ اش حظ و بهره ای از عقلانیت نداشته باشدو به فهم متناسب با سن و رشدش نرسد . باید به خیال و تخیل در دوران کودکی پیش دبستان طوری نگاه کرد که آرام آرام مقدمات شکوفایی عقل و عقلانیت فراهم آید . 1⃣بازی ها 2⃣انیمشین ها 3⃣فیلم ها 4⃣قصه و داستان ها 5⃣شعرها 6⃣نقاشی ها 7⃣آزادی های خود مختار در رفتارهای کودکانه ( بدون آزادی در رفتارهای غلطی که پدر و مادر تحمیل بر کودک کرده اند ) 👆👆 همه اینها که زبان کودکانه هستند اگر در سمت و سوی عقلانیت باشد می شود محتواهای عقلانی را متناسب با فهم کودکان ، ضعیف نموده و به آنها عرضه کرد .
🔴 فرمول زیبای قرآنی 🔴 💠 با همسرم آیه‌ی هفتم‌ سوره ابراهیم علیه‌السلام را می‌خواندیم: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِى لَشَدِيدٌ»(و به یادآورید هنگامى را که پروردگارتان اعلام کرد اگر شکرگزارى کنيد، نعمتم را بر شما می‌افزایم و اگر ناسپاسى کنيد، مجازاتم شديد است!) 💠 به همسرم گفتم پس اگر بخواهم کاری کنم که خوبیهای شما بیشتر شود باید از خدا بابت نعمتهایی که از طریق شما به من داده تشکّر کنم و اگر بخواهم با نق زدن و توقّعات زیاد، ناسپاسی کنم طبق فرمایش قرآن وضعیت زندگیمان عذاب‌آور خواهد شد. 💠 با هم قرار گذاشتیم چند دقیقه به نوبت این فرمول را اجرا کنیم: خدایا شکر که همسرم مهربان است! خدایا ممنونتم که همسرم مودّب است! الحمدلله که همسرم بدن سالمی دارد و درگیر بیماری نیست! خدایا شکرت که همسرم بچه‌ها را خوب تربیت می‌کند! الحمدلله که همسرم آبروی مرا حفظ می‌کند! خدایا سپاس که همسرم بیکار نیست! خدایا ممنونتم که توان جسمی به همسرم دادی تا برای همسر و فرزندانش آشپزی کند! خدایا شکر که پاهای سالم به همسرم دادی تا برای خرید و امور خانه بتواند رفت و آمد کند! الحمدلله که به من چشم دادی تا از دیدن همسرم لذّت ببرم! الهی شکر که راهنمایی‌ام کردی تا به نعمتهایی که از طریق همسرم به من عطا کردی توجّه کنم! خدایا.. 💠 اقرار می‌کنم بعد چند دقیقه، دلم چنان لطیف و رقیق شد که اشک شوق، اشک خجالت از خدا بر گونه‌هایم سرازیر گشت و لذّت مناجات با خدا را چشیدم. 💠 فقط پنج دقیقه در روز این فرمول زیبا را تمرین کنید ~~~~🌸🍃🌸🍃🌸🍃~~~~