eitaa logo
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
10.3هزار دنبال‌کننده
179 عکس
2.1هزار ویدیو
313 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹آرشیو سلسله مباحث سخنرانی‌ها،مباحث امام شناسی وتفسیرقران 🔹️متن(خلاصه سخنرانیها)https://eitaa.com/Ayatollah_ganji_mojz ارتباط با خادم کانال👇 https://eitaa.com/Karrbala
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 غصه ها و گریه های شدید حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها بخاطر 👈فُقِدَ اَلنَّبِيُّ وَ ظُلِمَ اَلْوَصِيُّ🔰🔰🔰 حضرت زهرا(سلام الله علیها) در پاسخ کسی فرمود: ...أَصْبَحْتُ بَيْنَ كَمَدٍ وَ كَرْبٍ فُقِدَ اَلنَّبِيُّ وَ ظُلِمَ اَلْوَصِيُّ هُتِكَ وَ اَللَّهِ حِجَابُهُ مَنْ أَصْبَحَتْ إِمَامَتُهُ مَقْبَضَةً عَلَى غَيْرِ مَا شَرَعَ اَللَّهُ... 📚 بحار ، ج ۴۳، ص ۱۵۶. صبح كردم در حالي كه در ميان حزن شديد و اندوه بزرگ هستم، از يك سو جدايي و فراق پيامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)، و از سوی ديگر ظلمی كه به وصی او علی(علیه‌السّلام) روا داشتند 🟣 مثل امیرالمؤمنین علی علیه السلام برای مردم مثل کعبه است🔰🔰 🟢 حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها :...لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَی وَ لَا تَأْتِی.. 📚 بحار ج ۳۶ ص۳۵۳ 🟣...رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَثَلُ عَلِيٍّ فِي هَذِهِ اَلْأُمَّةِ كَمَثَلِ اَلْكَعْبَةِ اَلنَّظَرُ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ وَ اَلْحَجُّ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ. 📚 بحار ج ۴۰، ص ۴۳ 🟢 حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها : فجعل‌اللّه...طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ خدا اطاعت و پیروى از ما اهل‌بیت علیهم السلام را سبب برقرارى نظم اجتماعى امت اسلام و امامت و رهبرى ما را، عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است.  📚الاحتجاج، ج ۱، ص ۹۷.
مجلس پنجم_مسجد.mp3
19.7M
🟣 استدلال حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها در خطبه فدکیه برای جانشینی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم 🔰🔰🔰 فَاِنْ تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ اَبِی دُونَ نِساءِکُمْ، وَ اَخَا ابْنِ عَمِّی دُونَ رِجالِکُمْ، وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِیُّ اِلَیْهِ(صلى الله علیه وآله). ✅️ هر گاه نسبت او را بجویید مى بینید او پدر من بوده است، نه پدر زنان شما! و برادر پسر عموى من بوده است، نه برادر مردان شما! و چه پر افتخار است این نسب، درود خدا بر او و خاندانش باد. 🟣 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ اَلْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ... 📚 الکافي ج ۱، ص ۴۵۸ عنوان باب: الجزء الأول > كِتَابُ اَلْحُجَّةِ > أَبْوَابُ اَلتَّارِيخِ > بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ ✅️ حضرت امام موسی کاظم علیه السلام فرمود : به راستى فاطمه(عليها السّلام) صدّيقه بود و شهيد شد 🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _چهارشنبه _۶ دی _ ۱۳ جمادی الثانیه_۱۴۴۵ قمری_فاطمیه دوم_ مسجد امیر المؤمنین علی علیه السلام_قم مقدسه ✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
آثار مهم گریه بر.mp3
22.51M
🟣 رشد و تکامل انبیاء بستگی به پذیرش ولایت اهلبیت علیهم السلام دارد🔰🔰 ✅️ عَن الصَّادِقِ: «مَا تَکَامَلَتِ النُّبُوَّةُ لِنَبِيٍّ حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِهَا وَ مَعْرِفَتِهَا [مَحَبَّتِهَا]». امام صادق(علیه السلام) فرمودند: نبوت هیچ پیامبری به کمال نرسید تا اینکه به فضل و معرفت [محبت] حضرت زهرا(علیهاالسلام) اقرار کرد. 📚عوالم العلوم و المعارف ج ۱۱، ص ۱۶۱ 🟣 اطاعت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها بر همه ی خلائق واجب است👈 جن و انس و عالم فرشتگان و انبیاء و حیوانات 🔰🔰 حضرت امام باقر عليه السلام می فرمايند: «لَقَدْ كَانَتَ‏ عليها السلام مَفْرُوضَة الطَّاعَة عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ وَ اَلاَنبيا وَ الْمَلَائِكَةُ»  📚عوالم، ج ۱۱،ص ۱۹۰ 🔮 نکاتی مهم در مورد اثرات مهم گریه بر امام حسین علیه السلام ✅️ امضاء و تایید حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها بر روی پرونده انسان، برای نجات و عاقبت بخیری 🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _جمعه ۸ دی _ ۱۵ جمادی الثانیه_۱۴۴۵ قمری _ بیت المهدی علیه السلام_قم مقدسه ✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🔥 کسانی که از فرمان و دستورات پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) تخلف کردن و اذیت کردند مورد لعنت خدا هستند🔰🔰 ⛔  ایذاء و اذیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ، ایذاء و اذیت حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)👈مَنْ اَسخطَ فاطمةَ فقد اسخطنی ، ایذاء و اذیت حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ایذا و اذیت خداوند است👈وَالَّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ﴿۶۱﴾توبه_إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ..عَذَابًا مُهِينًا ﴿۵۷﴾احزاب خداوند با خشم فاطمه(سلام الله علیها)، به خشم مى آيد و با خشنودى او خشنود مى شود.🔰🔰 عنه صلى الله عليه و آله ـ لِفاطمةَ عليها السلام ـ:إنّ اللّهَ يَغضَبُ لِغَضَبِكِ ، و يَرضى لِرِضاكِ 📚كنز العمّال : ۳۷۷۲۵ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به فاطمه عليها السلام فرمود : خداوند با خشم تو به خشم مى آيد و با خشنودى تو خشنود مى شود. 🟢 قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله -: مَنْ ارضی فاطمةَ فقد ارضانی و مَنْ اَسخطَ فاطمةَ فقد اسخطنی. پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است. 📚 «احقاق الحق، ج ۱۰، ص ۲۱۷» 🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی». فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. منابع: صحیح البخاری ج 3 کتاب الفضائل باب مناقب فاطِمَة ص 🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «فاطِمَة إِنّ اللّهَ یَغْضِبُ لِغَضَبَک». فاطمه، خدا با غضب تو غضبناک می شود. الصواعق المحرقة 🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی مَنْ آْذاهَا فَقَدْ آذانِی». فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزرده است. السنن الکبری ج ۱۰ باب من قال: 🔮 قال رسول اللّه صلی الله علیه وآله: «ما رَضِیْتُ حَتّی رَضِیَتْ فاطِمَة». هیج گاه راضی نشدم تا فاطمه راضی می شد. منبع: مناقب الإمام علی لابن المغازلی: ص ۳۴۳. 🔥 اذیت و آزار حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها 👈 اذیت و آزار پیامبر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم 👈 اذیت و آزار پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم 👈 اذیت و آزار خداوند است 🔰🔰🔰 وَالَّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ﴿۶۱﴾توبه إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا ﴿۵۷﴾احزاب
🔮 سرور و خوشحالی ، خشم و ناراحتی ، قطع و جدایی از حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها ، سرور و خوشحالی خشم و ناراحتی ، قطع و جدایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است🔰🔰 ...أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ، وَأَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَمَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَمَنْ آذاكِ فَقَدْ آذىٰ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَمَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَمَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِه 📚زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها_مفاتیح الجنان 🟣 روایت اختصاصی در مورد آثار محبت اهلبیت علیهم السلام 🔰🔰🔰 ✅️...[الخصال] ، لي، [الأمالي للصدوق ] ،...قَالَ رَسُولُ اَللَّهُ : حُبِّي وَ حُبُّ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ اَلْوَفَاةِ وَ فِي اَلْقَبْرِ وَ عِنْدَ اَلنُّشُورِ وَ عِنْدَ اَلْكِتَابِ وَ عِنْدَ اَلْحِسَابِ وَ عِنْدَ اَلْمِيزَانِ وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ . 📚 بحار ،ج ۲۷، ص ۱۵۸ رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلم فرمود: دوست داشتن من و اهل بیتم در هفت عرصه سودمند واقع می شود که هول و هراس آنها بسیار زیاد است: هنگام مرگ و در قبر و هنگام رستاخیز و هنگام دادن نامه عمل و هنگام محاسبه و هنگام سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط. 🟣 قَالَ لِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْثَرُكُمْ نُوراً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَكْثَرُكُمْ حُبّاً لآِلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ . 📚 شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ج ۲، ص ۳۱۰ ✅️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: نورانى‌ترين شما در روز قيامت آن كسى است كه عاشق‌ترين افراد به آل محمّد صلى اللّٰه عليه و آله باشد. 🟣 آثار محبت به حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها 🔰🔰🔰 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سلمان فرمود: ای سلمان! محبت فاطمه در صد جا سودمند است که آسان ترین آنها هنگام مرگ و ورود به قبر، هنگام سنجش اعمال و بر انگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه اعمال است. مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ یا سَلمانُ حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ مِائَةً مِنَ المَواطِن اَیْسَرُ تِلْکَ المَواطِنِ المَوتُ والقَبْر و المیزانُ والصِّراطُ والُمحاسَبَةُ فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ اِبنتی رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ یا سلمانُ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُها وَ یَظْلِمُ بَعلَها وَ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُ ذُرِّیَّتَها.» 📚 بحارالانوار، ج ۲۷، ص ۱۱۶ رسول خدا«صلی الله علیه و آله» به سلمان فرمود: «ای سلمان! هر کس فاطمه دختر مرا دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد او در آتش است. ای سلمان! حبّ فاطمه علیها السلام» در صد جایگاه از مواطن سود می دهد. آسان ترین آن مواطن مرگ و قبر و میزان و صراط و محاسبه است. هر کس از او، دخترم راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی باشد و هر که بر او خشم کند من بر او خشم کنم و هر کس بر او خشم نمایم خدا بر او خشم کند. ای سلمان! وای بر کسی که به او و شوهرش ستم کند. وای به کسیکه به ذریه او ستم کند.»
درس خارج فقه (51).mp3
17.43M
👌 درس فقه آیت الله حسین گنجی اشتهاردی ✅️🔰 کتاب عروة الوثقی ✅️ مبحث مفطرات الصوم 👈 رؤیت هلال 👈 اتحاد افق شنبه ۱۶ جمادی الثانیه _۱۴۴۵ قمری _ ۹ دی _ ۱۴۰۲ هجری شمسی 🔰🔰🔰🔰🔰 💠https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
وَ مُسَلِّمٌ فيهِ مَعَكُم وَقَلبى.mp3
16.87M
🔰✅️ مبحث امروز 👈...وَ مُفَوِّضٌ فى ذلِكَ كُلِّهِ إلَيْكُمْ وَ مُسَلِّمٌ فيهِ مَعَكُمْ وَ قَلْبى لَكُمْ مُسَلِّمٌ... 📚 زیارت جامعه کبیره 🟢 مبحث محبت و عشق به خدا و اهلبیت علیهم السلام 🔰🔰🔰 🟢 یکی از راه ها و عوامل هدایت محبت به خدا و اهلبیت علیهم السلام است 🔰🔰 🟣 مص، [مصباح الشريعة] ، قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : حُبُّ اَللَّهِ إِذَا أَضَاءَ عَلَى سِرِّ عَبْدٍ أَخْلاَهُ عَنْ كُلِّ شَاغِلٍ وَ كُلِّ ذِكْرٍ سِوَى اَللَّهِ عِنْدَ ظُلْمَةٍ وَ اَلْمُحِبُّ أَخْلَصُ اَلنَّاسِ سِرّاً لِلَّهِ وَ أَصْدَقُهُمْ قَوْلاً وَ أَوْفَاهُمْ عَهْداً وَ أَزْكَاهُمْ عَمَلاً وَ أَصْفَاهُمْ ذِكْراً وَ أَعْبَدُهُمْ نَفْساً 📚 بحار ج ۶۷، ص ۲۳ ✅️ حضرت صادق عليه السّلام فرمود: وقتى محبت الهى بر باطن بنده‌اى تابش كرد او را از هر شغل و قيدى ميرهاند و هر چه جز با او باشد ظلمت و تاريكى آور است. و محب و دوست واقعى خدا سر و باطنش از همه خالص‌تر است و در گفتار از همه راستگوتر و در عهد و پيمان از همه باوفاتر و در كردار و عمل از همه پاكتر 🟣 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : حُبُّ اَللَّهِ نَارٌ لاَ يَمُرُّ عَلَى شَيْءٍ إِلاَّ اِحْتَرَقَ.... 📚 بحار ج ۶۷، ص ۲۳ ✅️ امیرالمؤمنین علی علیه السلام : محبت خدا آتشی است به هرچیزی عبور کند، آتش می‌زند ✏ درس امامت _تفسیر زیارت جامعه کبیره آیت الله حسین گنجی اشتهاردی 🗓 شنبه‌ ۱۶ جمادی الثانیه_۱۴۴۵ قمری _۹ دی _ ۱۴۰۲ _ هجری شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_ قم مقدسه ✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
درس خارج فقه (13).mp3
19.48M
👌 درس فقه آیت الله حسین گنجی اشتهاردی ✅️🔰 کتاب عروة الوثقی ✅️ مبحث مفطرات الصوم 👈 رؤیت هلال 👈 اتحاد افق یکشنبه ۱۷ جمادی الثانیه _۱۴۴۵ قمری _ ۱۰ دی _ ۱۴۰۲ هجری شمسی 🔰🔰🔰🔰🔰 💠https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
وَ مُسَلِّمٌ فيهِ مَعَكُم وَقَلبى (2).mp3
19.3M
🕋 قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ ...﴿۲۳﴾شوری ✅️ «وَ لَكُمُ الْمَوَدَّةُ الْوَاجِبَةُ». 📚 زیارت جامعه‌ی کبیره 🟣 اساس و پایه اسلام محبت اهلبیت علیهم السلام 🔰🔰 سن، [المحاسن] ، عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْقَاسِمِ عَنْ مُدْرِكِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْإِسْلاَمُ عُرْيَانٌ فَلِبَاسُهُ اَلْحَيَاءُ وَ زِينَتُهُ اَلْوَفَاءُ وَ مُرُوءَتُهُ اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ وَ عِمَادُهُ اَلْوَرَعُ وَ لِكُلِّ شَيْءٍ أَسَاسٌ وَ أَسَاسُ اَلْإِسْلاَمِ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ . 📚 الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۴۶  عنوان باب :   الجزء الثاني  كتاب الإيمان و الكفر  بَابُ نِسْبَةِ اَلْإِسْلاَمِ وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۵، ص ۱۸۴ 🔮...فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ 📚 زیارت آل یس _مفاتیح الجنان 🕋 قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ وَيَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم ۗ وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيمٌ﴿۳۱﴾آل عمران ✏ درس امامت _تفسیر زیارت جامعه کبیره آیت الله حسین گنجی اشتهاردی 🗓 یکشنبه‌ ۱۹ جمادی الثانیه_۱۴۴۵ قمری _۱۰ دی _ ۱۴۰۲ _ هجری شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_ قم مقدسه ✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🕋...قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ... آیه ۲۳ سوره شوری 🔰🔰🔰🔰 ✅️🔰 آیه مودّت به روایت اهل سنت روايات و احاديثى كه موافق با عقيده شيعه در تفسير اين آيه از طرق اهل‌سنّت وارد شده 🔰🔰  تفسير ابى‌السعود 📚 ابی‌السعود، تفسیر، ج ۸، ص۳۰.  تفسيرنسفى 📚 نسفی، تفسیر، ج ۴، ص۱۰۱.  الکشاف 📚 زمخشری، الکشاف، ج ۴، ص ۲۱۹ و ۲۲۰  تفسيرالواضح 📚 حجازی،‌ تفسیرالواضح، ج ۳، ص ۳۶۸.  تفسير قرطبى 📚 قرطبی، تفسیر، ج ۱۶، ص۲۱ – ۲۲. تفسير فخررازى 📚 فخر رازی، التفسیرالکبیر، ج ۲۷، ص ۵۹۵.  تفسير ابن‌كثير 📚 ابن‌کثیر، تفسیر، ج ۴، ص۱۲۱ - ۱۲۲. تفسير بيضاوى 📚 بیضاوی، تفسیر، ج ۵، ص۱۲۸.  تفسيرنيشابورى و فتح‌القدير 📚 شوکانی،‌ فتح‌القدیر، ص۵۳۷. ذخائرالعقبى 📚 طبری، ذخائرالعقبی، ص۲۵.  طبرانى و ابن ابى‌حاتم و حاكم و احمد به نقل از الصواعق‌المحرقه 📚 ابن‌حجر هیتمی، الصواعق‌المحرقه، ص۲۵۸ - ۲۵۹ هيثمى در مجمع‌الزوائد 📚 هیثمی، مجمع‌الزاوئد، ج ۷، ص ۱۰۳؛ ج ۹، ص۱۶۸. احياء‌الميت بفضائل اهل‌البيت 📚 سیوطی، احیاءالمیت بفضایل اهل‌البیت علیهم ‌السلام، ص ۱۹ – ۲۰،‌ ح ۲ از ابن‌منذور و ابن ابى‌حاتم و ابن‌مردويه در تفاسيرشان، و طبرانى در المعجم‌الکبیر و جماعت ديگر، همه از پيغمبر اكرم(ص) روايت كرده‌اند كه چون آيه مودّت نازل شد، از آن حضرت سؤال شد كه نزديكانت كه بر ما مودّت و دوستى آنها واجب شده كيستند؟ فرمود: «عَلِيٌّ وَفَاطِمَةُ وَابْناهُمَا؛ على و فاطمه و دو پسر آنها». و اين حديث را معاصرين از اهل‌سنّت مانند عبدالفتاح مكى در كتاب ملتقى‌الاصفياء في مناقب الامام على و السبطين و الزهراء 📚 مکّی، ملتقی‌الاصفیاء فی مناقب الامام علی و السبطین و الزهراء، ص۱۱ وشيخ محمّد سعيد كردى در نشر الاعطارالمحمدية فی الديارالاسلاميه روايت كرده‌اند. 📚 کردی، نشر الاعطارالمحمدیة فی الدیارالاسلامیه، ج ۲، ص ۵۲. ابن‌حجر در الصواعق( ابن‌حجر هیتمی، الصواعق‌المحرقه، ص۲۵۸ - ۲۵۹)  از ابوالشيخ و ديگران روايت كرده است كه آنها نيز از اميرالمؤمنين علیه السلام نقل كرده‌اند كه فرمود : «فِينَا آلِ حم آيَةٌ، لَا يَحْفَظُ مَوَدَّتَنَا إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ، ثُمَّ قَرَأَ: ﴿قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ﴾؛(شوری، ۲۳) و متقى هندی در كنزالعمال(متقی هندی، کنزالعمال،  ج ۲، ص ۲۹۰)آن را روايت كرده است و خلاصه مضمون اين است كه مى‌فرمايد: در شأن ما آل حم، آيه‌اى است كه حفظ نمى‌كند مودّت ما را مگر كسى كه مؤمن باشد، سپس اين آيه را ﴿قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ... ﴾ قرائت فرمود.
👆👆🕋...قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ... آیه ۲۳ سوره شوری 🔰🔰🔰🔰 🔵🔮🔵آیه مودّت به روایت اهل سنت آیه مودّت یا اجر رسالت را تمام مفسران شیعه به عنوان فضیلتی برای اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) ذکر می کنند. علاوه بر مفسران شیعه، بسیاری از مفسران اهل سنت نیز در تفاسیر خود صریحاً به این مطلب اذعان داشته اند که پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) در برابر اجر رسالتش، تنها دوستی و محبت و محبت اهل بیتش را از امت خواست. ۱- سیوطی در الدّرالمنثور در ذیل آیه مورد بحث از مجاهد از ابن عباس چنین نقل می کند: منظور این است که حق مرا در اهل بیتم حفظ کنید و آنها را به سبب من دوست بدارید. 📚الدرالمنثور ۶/۷ در بعضی از روایات کتب اهل سنت از پیغمبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) چنین آمده: «النّجم امان لاهل الارض من الغرق و اهل بیتی امان لامتی من الاختلاف فی الدّین» ستارگان امان برای اهل زمینند از غرق شدن، و اهل بیت من امان امتند از اختلاف در دین 📚- مستدرک حاکم ۱۴۹ از ابن عباس نقل کرده است. نقل از کتاب سیره ی عملی اهل بیت ۴۰ ۲- ابن جریر طبری- در تفسیرش با سند خود از سعیدبن جبیر و با سند دیگری از عمر و بن شعیب نقل می کند که منظور از این آیه، نزدیکان رسول خدا می باشند. 📚 جامع البیان عن تأویل آی القرآن ۱۳/۲۳ ۳- سیوطی- در «الدّر المنثور» از ابن جریر ابی الدّیلم چنین نقل می کند: هنگامی که علی بن الحسین (علیه السلام) را به اسارت آوردند و بر دروازه دمشق نگهداشتند مردی از اهل شام گفت: الحمدالله الّذی قتلکم و استاصلکم! خدا را شکر که شما را کشت و ریشه کن ساخت. علی بن الحسین (علیه السلام) فرمود: آیا قرآن خوانده ای؟ گفت: آری... فرمود: آیا این آیه را نخوانده ای : (قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی) گفت: آیا شما همان ها هستید که در این آیه اشاره شده فرمود: آری. 📚 الدرالمنثور ۶/۷. ۴- فخر رازی- می گوید: آل محمد (صلی الله علیه واله وسلم) کسانی هستند که بازگشت امرشان به اوست. کسانی که ارتباطشان محکم تر و کامل تر باشد، «آل» محسوب می شوند و شک نیست که فاطمه و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) محکم ترین پیوند را با رسول خدا داشتند و این از مسلمات و مستفاد از احادیث متواتر است بنابراین لازم است که آن ها را «آل پیامبر» (صلی الله علیه واله وسلم) بدانیم. خود آلوسی، اهمیت زیادی برای محبت اهل بیت قائل شده و می گوید: حق این است که محبت خویشاوندان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) به دلیل قرابتشان با پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) واجب است و هر قدر قرابت قوی تر باشد، محبت وجوب بیشتری دارد فخر رازی در ادامه از قول صاحب کشاف چنین می نویسد: وقتی آیه مودت نازل شد عرض کردند: ای رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)، خویشاوندان تو کیانند که مودتشان بر ما واجب است؟ فرمود: علی و فاطمه و دو فرزندشان. پس ثابت می شود که این چهار تن ذی القربای پیامبرند و هنگامی که این معنی ثابت شد واجب است که از احترام فوق العاده ای برخوردار باشند. فخر رازی در ادامه می گوید: دلایل مختلفی بر این مساله دلالت می کند: ۱- جمله «الا المودة فی القربی» که در استدلال به آن شک نیست. ۲- بدون تردید، پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فاطمه را دوست می داشت و درباره او فرمود: «فاطمه بضعة منّی یوذینی ما یوذبها» «فاطمه پاره تن من است. آنچه او را آزار دهد مرا آزار داده است.» 📚 التفسیر الکبیر ۲۷/۱۶۶- تفسیر کشاف ۴/۲۲۰- ۲۲۱، تفسیر قرطبی ۸/۵۸۴۳ همچنین در صفحات ۷۴ به بعد کتاب الکلمة الغرّاء فی تفصیل الزهراء علامه سید عبدالحسین شرف الدین موسوی ترجمه محسن بیدارفر نشر الزهراء ۱۳۶۲ موارد متعدد دیگر از مآخذ اهل سنت با مضامین فوق ارائه گردیده است.
🔮 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : يا عَلِيُّ، أنَا حَربٌ لِمَن حارَبَكَ ، وسِلمٌ لِمَن سالَمَكَ  ؛ اى على! من با كسى كه با تو پيكار كند ، در جنگم و با آن كه با تو در آشتى باشد ، در آشتى ام . 📚الأمالى ، مفيد : ص ۲۱۳ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۳۹ ص ۲۰۶ ح ۲۵ وراجع سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۵۲ ح ۱۴۵ ومسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۴۶ ح ۹۷۰۴ والمستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۱ ح ۴۷۱۳ و ۴۷۱۴ والمناقب ، ابن مغازلي ص ۶۴ ح ۹۰ 🔮...أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً وَ مَنْ جَهِلَهُ كَانَ ضَالاًّ وَ مَنْ نَصَبَ مَعَهُ شَيْئاً كَانَ مُشْرِكاً وَ مَنْ جَاءَ بِوَلاَيَتِهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ وَ مَنْ جَاءَ بِعَدَاوَتِهِ دَخَلَ اَلنَّارَ . 📚 الکافي ج ۲_ص۳۸۸ 🔶️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : یا عَلِیُّ حَرْبُکَ حَرْبِی، وَ سِلْمُکَ سِلْمِی مَنْ اَطاعَ عَلِیّاً فَقَدْ اَطاعَنِی، وَ مَنْ عَصی عَلیِّاً فَقَد‌ْ عَصانِی  📚 ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب ابن مغازلی، ص۱۹.    خطیب خوارزمی، ابوالمؤید، موفق بن احمدبن احمد، المناقب،