دعای مکارم الاخلاق_امام (18).mp3
26.7M
🤲...فَأَخْلِصْنِي بِخَالِصَةِ تَوْحِيدِكَ...
📚 مفاتیح الجنان مناجات خمس عشره مناجات الرّاجین
🕋 إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ ﴿۴۶﴾ سوره ص
⛔️ مبلغین توجه داشته باشند فقط کلام خداوند و اهلبیت علیهم السلام رو به مردم برسانند نه سخنان ساختگی خودشان 🔰🔰🔰
🕋...الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا ...﴿۳۹﴾احزاب
🔮 از خلیل بن احمد پرسیدند: «مَا الدلیلُ عَلَی أَفْضَلیهِ عَلِی(علیه السلام)؟
جواب داد :
إحتياجُ الکُلِّ إلَيْهِ وَ إسْتِغْنائُه عَنِ الکُلِّ دَليلٌ عَلى أنَّه إمَامُ الکُلِّ»
📚بغية الوعاة سيوطی، صفحه ۲۴۳؛ تنقيح المقال مامقانی، جلد ۱، صفحه ۴۰۲، شماره ۳۷۶۹.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : العَمَلُ الخالِصُ : الّذي لا تُريدُ أنْ يَحْمَدَكَ علَيهِ أحَدٌ إلاّ اللّه ُ عزّ و جلّ .
📚 کافی ج ۲ ص ۱۶
✅️ امام صادق عليه السلام : عمل خالص آن است كه نخواهى كسى جز خداوند عزّ و جلّ ، تو را بر انجام آن بستايد .
🤲...الهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعَ الَیْکَ وَ انِرْ ابْصَارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها الَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ ابْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ الَی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ...
📚 مناجات شعبانیه
✏جلسه پنجاه هشتم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 شنبه ۱۸ محرم _۱۴۴۵ قمری_۱۴ مرداد _۱۴۰۲ شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا يَكونُ العَبدُ عابِدا للّه ِِ حَقَّ عِبادَتِهِ حَتّى يَنقَطِعَ عَنِ الخَلقِ كُلِّهِم إلَيهِ، فَحينَئذٍ يَقولُ : هذا خالِصٌ لي فَيَقبَلُهُ بِكَرَمِهِ .
📚 بحار ج ۶۷، ص ۱۹۸
✅️ امام باقر عليه السلام : بنده، خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند مگر آن گاه كه از همه خلايق بِبُرد و به او روى آورد؛ در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد: اين بنده براى من خالص شده است؛ پس او را با كَرَم خود مى پذيرد.
🟣 ، [معاني الأخبار] ...جَبرئيلُ عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله عنِ التَّوكُّلِ علَى اللّه ِ ـ : العِلمُ بأنّ المَخلوقَ لا يَضُرُّ و لا يَنفَعُ ، و لا يُعطي و لا يَمنَعُ ، و استِعمالُ اليَأسِ مِن الخَلقِ ، فإذا كانَ العَبدُ كذلكَ لَم يَعمَلْ لأحَدٍ سِوَى اللّه ِ ، و لَم يَرْجُ و لَم يَخَفْ سِوَى اللّه ِ ، و لَم يَطمَعْ في أحَدٍ سِوَى اللّه ِ ، فهذا هُو التَّوكُّلُ .حديث
جبرئيل عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال پيامبر صلى الله عليه و آله از او درباره توكّل بر خداوند متعال ـ فرمود : دانستن اين مطلب كه مخلوق نه زيانى مى زند و نه سودى مى رساند، نه مى دهد و نه جلوگيرى مى كند، و چشم اميد بركندن از خلق. هرگاه بنده چنين باشد، ديگر براى احدى جز خداوند كار نمى كند و اميد و بيمش از كسى جز خداوند نيست و چشم طمع به هيچ كس جز خدا ندارد. اين است توكّل.
🟣فِي كِتَابِ مَعَانِي اَلْأَخْبَارِ أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ...جَاءَ جَبْرَئِيلُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: يَا جَبْرَئِيلُ مَا اَلتَّوَكُّلُ؟ فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِأَنَّ اَلْمَخْلُوقَ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ وَ لاَ يُعْطِي وَ لاَ يَمْنَعُ، وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْيَأْسِ مِنَ اَلْخَلْقِ ، فَإِذَا كَانَ اَلْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اَللَّهِ، وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ؛ فَهَذَا اَلتَّوَكُّلُ، و الحديث طويل أخذنا منه موضع الحاجة .
تفسير نور الثقلين ج ۵، ص ۳۵۸
عنوان باب: الجزء الخامس > سورة الطلاق > [سورة الطلاق (۶۵): الآیات ۱ الی ۳]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر شبلی شُمَیِّل کمونیست در مورد امام حسین علیه السلام
🎥 گوشه ایی از بیانات آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🏴https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🚨متن منبر جدید 🚨
✏️ مبلغین و روحانیون بزرگوار توجه بفرمایید ، متن منبر های جدید ماه محرم ۱۴۴۵ در کانال دوم استاد بارگذاری شد
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
💠https://eitaa.com/joinchat/1272119315Cfaf18a4cf1
دعای مکارم الاخلاق_امام (20).mp3
19.46M
🟣 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
«كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلَّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ؛
📚 نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج۲، ص۵۹۲، ح۸۶۷.
نسائی، حافظ، سنن کبری، ج۱، ص۵۵۰، ح۱۷۸۶.
✅️ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم : تمام بدعتها گمراهی است و نتیجه تمام گمراهیها آتش جهنم است.
👈 تفاوت بدعت با نوآوری و سنتگذاری
👈 معنی و توضیح بدعت در دین
👈 در دین نوآوری نداریم
👈 نوآوری در دین یعنی بدعت
🟣 كا، [الكافي] ،.. امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
طُوبى لِمَن أخْلَصَ للّه ِ العِبادَةَ و الدُّعاءَ ، و لَم يَشْغَلْ قَلْبَهُ بما تَرى عَيْناهُ ، و لَم يَنْسَ ذِكْرَ اللّه ِ بما تَسْمَعُ اُذُناهُ ، و لَم يَحْزَنْ صَدرُهُ بما اُعْطِيَ غَيرُهُ.
📚 بحارج ۶۷، ص ۲۲۹
امیرالمؤمنین على عليه السلام : خوشا آن كه عبادت و دعايش را براى خدا خالص گرداند و آنچه مى بيند، دلش را به خود مشغول نسازد و آنچه مى شنود، او را از ياد خدا غافل نكند و به سبب آنچه به ديگران داده شده، سينه اش را غم و اندوه نگيرد.
✏جلسه پنجاه نهم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 یکشنبه ۱۹ محرم _۱۴۴۵ قمری_۱۵ مرداد _۱۴۰۲ شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🔵 اتصال بین پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهم اجمعین در کتابهای اهل سنت
🔰🔰🔰🔰🔰
🔮 پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) :
«حَربُكَ يا عَلِيُّ حَربي ، وسِلمُكَ يا عَلِيُّ سِلمي
اى على! جنگِ تو، جنگِ من است و صلحِ تو ، صلح من»
📚الفصول المختارة : ص ۲۴۵ ،
أوائل المقالات ، مفيد : ج ۴ ص ۲۸۵ ،
فقه القرآن ، راوندى : ج ۱ ص ۳۶۵ ،
عوالى اللآلى : ج ۲ ص ۱۰۲ ح ۲۷۸ و ج ۴ ص ۸۷ ح ۱۰۸ ،
بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۳۳۱
🔮 يا عَلِيُّ، أنَا حَربٌ لِمَن حارَبَكَ ، وسِلمٌ لِمَن سالَمَكَ
اى على! من با كسى كه با تو پيكار كند ، در جنگم و با آن كه با تو در آشتى باشد ، در آشتى ام»
الأمالى ، مفيد : ص ۲۱۳ ح ۴ ،
بحار الأنوار : ج ۳۹ ص ۲۰۶ ح ۲۵
وراجع سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۵۲ ح ۱۴۵
ومسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۴۶ ح ۹۷۰۴ والمستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۶۱ ح ۴۷۱۳ و ۴۷۱۴
والمناقب ، ابن مغازلي : ص ۶۴ ح ۹۰
🔮من آذى علیّاً فقد آذانی
📚 مسند احمد، ج ۳، ص ۴۸۳؛
مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۳۱؛
صحیح ابن حبّان، ج ۱۵، ص ۳۶۵.
(هر کس على را اذیت کند مرا اذیت کرده است).
🔮«من سبّ علیّاً فقد سبّنی»
📚 مسند احمد، ج ۶، ص ۳۲۳؛
سنن نسائى، ج ۵، ص ۱۳۳؛
مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۳۰.
(هر کس على را دشنام دهد مرا دشنام داده است).
🔮«من أحبّ علیّاً فقد أحبّنی، و من أبغض علیّاً فقد أبغضنی»
📚 مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۴۱;
المعجم الکبیر، ج ۲۳، ص ۳۸۰؛
مجمع الزوائد، ج ۹ ، ص ۱۳۰.
(هر کس على را دوست بدارد به طور حتم مرا دوست داشته و هر کس على را دشمن بدارد به طور حتم مرا دشمن داشته است).
🔮«أنت منّی و أنا منک»
📚 صحیح بخارى، ج ۲ ، ص ۹۶۰ و ج ۳، ص ۱۳۵۷.
(تو از من و من از تو هستم).
🔮«أما ترضى أن تکون منّی بمنزلة هارون من موسى إلاّ أنّه لا نبیّ بعدی»
📚 صحیح بخارى، ج ۲، ص ۱۳۵۹ و ج ۴، ص ۱۶۰۲؛ صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۸۷۰ و ۱۸۷۱.
(آیا راضى نمى شوى که تو نزد من به منزله
🔮 یَا عَلِیُّ، مَنْ فَارَقَنِی فَقَدْ فَارَقَ اللَّهَ، وَمَنْ فَارَقَکَ یَا عَلِیُّ، فَقَدْ فَارَقَنِی .
📚 الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای ۴۰۵ ه)، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۳۳، ح۴۶۲۴، تحقیق:مصطفی عبد القادر عطا، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة:الاولی، ۱۴۱۱ه - ۱۹۹۰م.
🔮 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ لِعَلِیِّ بْنِ اَبِی طَالِبٍ .....: «مَنْ اَطَاعَنِی فَقَدْ اَطَاعَ اللَّهَ، وَمَنْ عَصَانِی فَقَدْ عَصَی اللَّهَ، وَمَنْ اَطَاعَکَ فَقَدْ اَطَاعَنِی، وَمَنْ عَصَاکَ فَقَدْ عَصَانِی».
📚 الحاکم النیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۳۹، ح۴۶۴۱
الطبری، ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی، ج۱، ص۶۶
🔮عليٌّ مِنّي بمنزلةِ رَأسي مِن بَدَني .
📚كنز العمّال : ۳۲۹۱۴
🔮إنّ علِيّا لَحْمُهُ مِن لَحْمي و دَمُهُ مِن دَمي .
📚كنز العمّال : ۳۲۹۳۶
🔮أنا و علیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی.
ریشة من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند.
📚(مجمعالزوائد، ج ٩، ص ١٠٠ ـ کنزالعمال، ج ١١، ص ٦٠٨)
🔮یا عائشه! إنَّ هذا (علیّاً) اَحبُّ الرّجالِ اِلَیَّ و أکرَمُهُم عَلیَّ فَاعْرِفی حَقَّهُ وَ اَکرِمی مَثواهُ.
عایشه! این (علی) محبوبترین مردان و گرامیترین آنان در نزد من است. تو حقانیت و موقعیّت او را بشناس و مقام و منزلتش را گرامی بدار.
📚(اسدالغابة، ج ٥، ص ٥٤٨ ـ ذخائر العقبی، ج ١، ص ٦٢، الریاضالنضرة، ج ٣، ص ١١٦)
🔮...إِنَّ عَلِيّاً خَلِيفَةُ اللَّهِ...فَمَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ جَهِلَنِي وَ مَنْ عَرَفَهُ فَقَدْ عَرَفَنِي وَ مَنْ أَنْكَرَ إِمَامَتَهُ فَقَدْ أَنْكَرَ نُبُوَّتِي وَ مَنْ جَحَدَ إِمْرَتَهُ فَقَدْ جَحَدَ رِسَالَتِي وَ مَنْ دَفَعَ فَضْلَهُ فَقَدْ تَنْقُصُنِي وَ مَنْ قَاتَلَهُ فَقَدْ قَاتَلَنِي وَ مَنْ سَبَّهُ فَقَدْ سَبَّنِي لِأَنَّهُ مِنِّي خُلِقَ مِنْ طِينَتِي...
📚امالی، شيخ صدوق، ص۱۹۴
بحار ج ۳۶، ص۲۲۷.
بشارة المصطفى، محمد بن أبی القاسم طبری، ص۵۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 بی ارزش بودن حکومت در نظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🎥 گوشه ایی از بیانات آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🏴https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
دعای مکارم الاخلاق_امام (21).mp3
23.38M
🟣 رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم : لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ
📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار ج ۱، ص ۳۱۹
عنوان
✅️ رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :مؤمن از يك سوراخ ، دوبار گزيده نمى شود .
🔮 امام صادق علیه السلام :
إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ثُمَّ صَوَّرَ خَلْقَنَا مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ مِنْ تَحْتِ اَلْعَرْشِ فَأَسْكَنَ ذَلِكَ اَلنُّورَ فِيهِ فَكُنَّا نَحْنُ خَلْقاً وَ بَشَراً نُورَانِيِّينَ لَمْ يَجْعَلْ لِأَحَدٍ فِي مِثْلِ اَلَّذِي خَلَقَنَا مِنْهُ نَصِيباً وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِيعَتِنَا مِنْ طِينَتِنَا وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِينَةٍ مَخْزُونَةٍ مَكْنُونَةٍ أَسْفَلَ مِنْ ذَلِكَ اَلطِّينَةِ وَ لَمْ يَجْعَلِ اَللَّهُ لِأَحَدٍ فِي مِثْلِ اَلَّذِي خَلَقَهُمْ مِنْهُ نَصِيباً إِلاَّ لِلْأَنْبِيَاءِ وَ لِذَلِكَ صِرْنَا نَحْنُ وَ هُمُ اَلنَّاسَ وَ صَارَ سَائِرُ اَلنَّاسِ هَمَجاً لِلنَّارِ وَ إِلَى اَلنَّارِ .
امام صادق عليه السلام مي فرمود: خدا(ارواح)ما را از نور عظمت خويش آفريد، آنگاه آفرينش ما را(يعني پيكر ما را يا صورت مثالي ما را)از گلي در خزانه و پوشيده از زير عرش صورتگري كرد و آن نور را در آن، جايگزين ساخت، و ما مخلوق و بشري نوراني بوديم، و براي هيچ كس از آنچه در خلقت ما نهاد...
📚 الکافي (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص ۳۸۹
✏جلسه شصتم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 دوشنبه ۲۰ محرم _۱۴۴۵ قمری_۱۶ مرداد _۱۴۰۲ شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
دعای مکارم الاخلاق_امام (22).mp3
17.03M
🤲 اللّهُمَّ إنی أَسْئَلَکَ خَیرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ..
📚 دعای قنوت عید فطر
🔮 خداوند به بندگانش فرموده رزق و روزی دنیای شما با من 🔰🔰
🕋 وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ ﴿۶﴾سوره مبارکه هود
و هیچ جنبنده در زمین نیست جز آنکه روزیش بر خداست....
🟣 توضیح حدیث 🔰🔰🔰
[كفاية الأثر] ، رسول اللّه صلي الله عليه و آله : اِعمَل لِدُنياكَ كَأَنَّكَ تَعيشُ أبَدا ، وَاعمَل لاِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَموتُ غَدا .
📚 بحار ج ۴۴، ص ۱۳۸
🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام «استغناؤک عن الشَّیء خَیر من استغنائک به»،
📚 سفینة البحار
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
از چیزی بینیاز بشوید بهتر از آن است که با آن چیز بینیاز بشوید،
🌕 تأثیر و اثر گذاری قران به مدد ولایت و پذیرفتن ولایت است
🔥 اگر کسی ولایت رو نپذیرد قران او را لعنت میکند 👈 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : رُبَّ تالِ القرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ .
📚 بحار ج ۸۹، ص ۱۸۴
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى بسا قرآن خوانى كه قرآن لعنتش مى كند.
🕋 الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾ملک
✏جلسه شصت و یکم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 سه شنبه ۲۱ محرم _۱۴۴۵ قمری_۱۷ مرداد _۱۴۰۲ شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🟣 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْمِنْقَرِيِّ عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً » قَالَ لَيْسَ يَعْنِي أَكْثَرَ عَمَلاً وَ لَكِنْ أَصْوَبَكُمْ عَمَلاً وَ إِنَّمَا اَلْإِصَابَةُ خَشْيَةُ اَللَّهِ وَ اَلنِّيَّةُ اَلصَّادِقَةُ وَ اَلْحَسَنَةُ ثُمَّ قَالَ اَلْإِبْقَاءُ عَلَى اَلْعَمَلِ حَتَّى يَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ اَلْعَمَلِ وَ اَلْعَمَلُ اَلْخَالِصُ اَلَّذِي لاَ تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلاَّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلنِّيَّةُ أَفْضَلُ مِنَ اَلْعَمَلِ أَلاَ وَ إِنَّ اَلنِّيَّةَ هِيَ اَلْعَمَلُ ثُمَّ تَلاَ قَوْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلىٰ شٰاكِلَتِهِ » يَعْنِي عَلَى نِيَّتِهِ .
📚 الکافي ج ۲، ص ۱۶
عنوان باب: الجزء الثاني > كتاب الإيمان و الكفر > بَابُ اَلْإِخْلاَصِ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 ساده زیستی امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🎥 گوشه ایی از بیانات آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🏴https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
شب هشتم بیت النور.mp3
18.71M
🔷️ اهلبیت علیهم السلام نهایی ترین درجه حلم را دارند 🔰🔰🔰
✅️ مُنْتَهَى الْحِلْمِ
📚 زیارت جامعه ی کبیره
🟣 شعر فرزدق در مدح امام سجاد علیه السلام 🔰🔰
ما قال: لا قطُّ، إلاّ في تَشَهُّدِهِ،
لَوْلا التّشَهّدُ كانَتْ لاءَهُ نَعَمُ
او هيچگاه در جواب تقاضاي خلايق لفظ لا’ (نه) بر زبان نگذرانيد مگر فقط در تشهّدش كه لَا إلَهَ إلَّا الله ميگفت. و اگر هم أحياناً تشهّدي در ميان نبود لا’ي او نَعَم بود (نهِ او، آري بود).
🍀 خداوند ویژگی ها و امتیازهای به اهلبیت علیهم السلام داده است که به احدی این خصلت ها رو نداده است
🔰🔰🔰
🔮 خطبه امام سجاد علیه السلام شام :
🔰
✅️ أَيُّهَا النَّاسُ أُعْطِينَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ. أُعْطِينَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ...
📚 نفس المهموم .۴۵۰
بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۳۸،
✅️ اى مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ويژگى بر ديگران فضيلت بخشيده است. به ما ارزانى داشت علم، بردبارى، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنين..
🏴🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _شنبه _شب نوزدهم _ماه محرم ۱۴۴۵ هجری قمری _بیت النور _قم مقدسه.
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🔴 اعتراف دومی به اینکه تمامى مردم از او داناترند 🔰🔰🔰🔰
عبارت «کُل النّاس أفْقَهُ مِنْ عُمَر»؛ (تمامى مردم از عمر داناترند) در موارد متعدّدى از عمر بن خطاب نقل شده است، از جمله:
🔸️بیهقى در سنن کبرى(۱) از شعبى روایت کرده است: عمر بن خطّاب براى مردم خطبه خواند، پس گفت: مهریّه زنان را زیاد قرار ندهید ، و اگر به من خبر برسد که زنى بیشتر از آنچه پیامبر به مهریّه پرداخته، مهریّه قرار دهد، من اضافه آن را گرفته و در بیت المال قرار مى دهم. سپس از منبر پایین آمد. زنى از قریش نزد او آمد و گفت: اى...کتاب خدا سزاوارتر است که از آن پیروى شود یا سخن تو؟ گفت: بلکه کتاب خداوند، مطلب چیست؟ زن گفت: مردم را از مهریه زیاد نهى کردى، در حالى که خداوند در قرآن مى فرماید: «وَ آتَیْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَاراً فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَیْـئاً»(۲)؛ (اگر مال فراوانى (به عنوان مهر) به او پرداخته اید، چیزى از آن را پس نگیرید) .
عمر دو یا سه مرتبه گفت: «کلّ أحد أفقه من عمر»؛ (هر کسى از عمر داناتر است). و بنابه نقلى گفت:
«کلُّ الناس أفقه من عمر حتّى ربّات الحجال ألا تعجبون من إمام أخطأ وامرأة أصابت»(۳)؛ ( تمامى مردم از عمر داناترند حتّى زنان پرده نشین. آیا تعجّب نمى کنید از امامى که اشتباه مى کند و زنى که درست مى فهمد) . و در تفسیر خازن این گونه آمده است: «إمراة أصابت و أمیر أخطأ»(۴)؛ (زنى که درست مى گوید و امیرى که به خطا حکم مى کند) . و رازى در کتاب أربعینش این گونه نقل مى کند(۵) : «کلُّ الناس أفقه من عمر حتّى المخدّارت فی البیوت»؛ (تمامى مردم از عمر داناترند حتّى پرده نشینان (زنان) در خانه) .
تو داناترند حتى پیرزنان)
(۱). السنن الکبرى،ج ۷ ،ص ۲۳۳ ؛ کنز العمّال،ج ۸ ،ص ۲۹۸ [ج ۱۶،ص ۵۳۶، ح ۴۵۷۹۶] .
(۲). سوره نساء ، آیه ۲۰ .
(۳). شرح نهج البلاغة ، ابن أبی الحدید،ج ۱ ،ص ۶۱ ؛ و ج ۳ ،ص ۹۶ [ج ۱ ،ص ۱۸۲، خطبه ۳ ؛ج ۱۲،ص۱۷ ] .
(۴). تفسیر خازن،ج ۱ ،ص ۳۵۳ [ج ۱ ،ص ۳۳۹] .
(۵). الأربعین ، رازى ،ص ۴۶۷ .
شب نهم بیت النور.mp3
16.89M
🔮امیرالمؤمنین علی علیه السلام :.لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ
📚حکمت ۱۱۱ نهجالبلاغه
🍀 محبت خداوند و اهلبیت علیهم السلام 🔰🔰🔰
قال امیر المؤمنین علیه السّلام:
..حبّ اللَّه نار لا یمرّ على شیء إلّا احترق..
📚 بحارالانوار، جلد ۶۷، ص۲۳
✅️ امیر المؤمنین علی علیه السلام : محبت به خداوند آتشى است که به چیزى نفوذ نمی کند مگر آنکه سوخته شود...
🟣...أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :...إِنَّ اَلْقَلْبَ إِذَا صَفَا ضَاقَتْ بِهِ اَلْأَرْضُ حَتَّى يَسْمُوَ .
📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۱۳۰ عنوان باب : الجزء الثاني كتاب الإيمان و الكفر بَابُ ذَمِّ اَلدُّنْيَا
🟣...نَظَرَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ مُقْبِلٌ فَأَجْلَسَهُ فِي حِجْرِهِ وَ قَالَ إِنَّ لِقَتْلِ اَلْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ لاَ تَبْرُدُ أَبَداً ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِأَبِي قَتِيلُ كُلِّ عَبْرَةٍ قِيلَ وَ مَا قَتِيلُ كُلِّ عَبْرَةٍ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ لاَ يَذْكُرُهُ مُؤْمِنٌ إِلاَّ بَكَى .
📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۰، ص ۳۱۸
🏴🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _یکشنبه _شب بیستم _ماه محرم ۱۴۴۵ هجری قمری _بیت النور _قم مقدسه.
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🟣 روایت اختصاصی در مورد آثار محبت اهلبیت علیهم السلام 🔰🔰🔰
✅️...[الخصال] ، لي، [الأمالي للصدوق ] ،...قَالَ رَسُولُ اَللَّهُ : حُبِّي وَ حُبُّ أَهْلِ بَيْتِي نَافِعٌ فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِيمَةٌ عِنْدَ اَلْوَفَاةِ وَ فِي اَلْقَبْرِ وَ عِنْدَ اَلنُّشُورِ وَ عِنْدَ اَلْكِتَابِ وَ عِنْدَ اَلْحِسَابِ وَ عِنْدَ اَلْمِيزَانِ وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ .
📚 بحار ،ج ۲۷، ص ۱۵۸
رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلم فرمود: دوست داشتن من و اهل بیتم در هفت عرصه سودمند واقع می شود که هول و هراس آنها بسیار زیاد است:
هنگام مرگ و در قبر و هنگام رستاخیز و هنگام دادن نامه عمل و هنگام محاسبه و هنگام سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط.
🟣 قَالَ لِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْثَرُكُمْ نُوراً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَكْثَرُكُمْ حُبّاً لآِلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ .
📚 شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ج ۲، ص ۳۱۰
✅️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
نورانىترين شما در روز قيامت آن كسى است كه عاشقترين افراد به آل محمّد صلى اللّٰه عليه و آله باشد.
🟣 آثار محبت به حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها 🔰🔰🔰
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سلمان فرمود: ای سلمان! محبت فاطمه در صد جا سودمند است که آسان ترین آنها هنگام مرگ و ورود به قبر، هنگام سنجش اعمال و بر انگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه اعمال است.
مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ یا سَلمانُ حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ مِائَةً مِنَ المَواطِن اَیْسَرُ تِلْکَ المَواطِنِ المَوتُ والقَبْر و المیزانُ والصِّراطُ والُمحاسَبَةُ فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ اِبنتی رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ یا سلمانُ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُها وَ یَظْلِمُ بَعلَها وَ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُ ذُرِّیَّتَها.»
📚 بحارالانوار، ج ۲۷، ص ۱۱۶
رسول خدا«صلی الله علیه و آله» به سلمان فرمود:
«ای سلمان! هر کس فاطمه دختر مرا دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد او در آتش است. ای سلمان! حبّ فاطمه علیها السلام» در صد جایگاه از مواطن سود می دهد. آسان ترین آن مواطن مرگ و قبر و میزان و صراط و محاسبه است. هر کس از او، دخترم راضی باشد من از او راضیم و هر کس من از او راضی باشم خدا از او راضی باشد و هر که بر او خشم کند من بر او خشم کنم و هر کس بر او خشم نمایم خدا بر او خشم کند. ای سلمان! وای بر کسی که به او و شوهرش ستم کند. وای به کسیکه به ذریه او ستم کند.»
دعای مکارم الاخلاق_امام (23).mp3
20.1M
🔮 ایمان و یقین بی نظیر حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🔰🔰
🍀..قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَوْ كُشِفَ اَلْغِطَاءُ مَا اِزْدَدْتُ يَقِيناً.
📚 إرشاد القلوب , جلد۱ , صفحه۱۲۴
بحار ج ۶۶ ص ۲۰۹
🕋...كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﴿۲۴۹﴾بقره
🕋 الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿۴۶﴾ بقره
🔮 اَلْإِمَامُ اَلْحَقُّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَا عَبَدْتُكَ طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ وَ لاَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُكَ.
📚 بحار ج ۶۹، ص ۲۷۸
✏جلسه شصت و دوم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 یکشنبه ۲۶ محرم _۱۴۴۵ قمری_۲۲ مرداد _۱۴۰۲ شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا يَكونُ العَبدُ عابِدا للّه ِِ حَقَّ عِبادَتِهِ حَتّى يَنقَطِعَ عَنِ الخَلقِ كُلِّهِم إلَيهِ، فَحينَئذٍ يَقولُ : هذا خالِصٌ لي فَيَقبَلُهُ بِكَرَمِهِ .
📚 بحار ج ۶۷، ص ۱۹۸
✅️ امام باقر عليه السلام : بنده، خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند مگر آن گاه كه از همه خلايق بِبُرد و به او روى آورد؛ در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد: اين بنده براى من خالص شده است؛ پس او را با كَرَم خود مى پذيرد.
🟣 ، [معاني الأخبار] ...جَبرئيلُ عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ النّبيُّ صلى الله عليه و آله عنِ التَّوكُّلِ علَى اللّه ِ ـ : العِلمُ بأنّ المَخلوقَ لا يَضُرُّ و لا يَنفَعُ ، و لا يُعطي و لا يَمنَعُ ، و استِعمالُ اليَأسِ مِن الخَلقِ ، فإذا كانَ العَبدُ كذلكَ لَم يَعمَلْ لأحَدٍ سِوَى اللّه ِ ، و لَم يَرْجُ و لَم يَخَفْ سِوَى اللّه ِ ، و لَم يَطمَعْ في أحَدٍ سِوَى اللّه ِ ، فهذا هُو التَّوكُّلُ .حديث
جبرئيل عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال پيامبر صلى الله عليه و آله از او درباره توكّل بر خداوند متعال ـ فرمود : دانستن اين مطلب كه مخلوق نه زيانى مى زند و نه سودى مى رساند، نه مى دهد و نه جلوگيرى مى كند، و چشم اميد بركندن از خلق. هرگاه بنده چنين باشد، ديگر براى احدى جز خداوند كار نمى كند و اميد و بيمش از كسى جز خداوند نيست و چشم طمع به هيچ كس جز خدا ندارد. اين است توكّل.
🟣فِي كِتَابِ مَعَانِي اَلْأَخْبَارِ أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ...جَاءَ جَبْرَئِيلُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: يَا جَبْرَئِيلُ مَا اَلتَّوَكُّلُ؟ فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِأَنَّ اَلْمَخْلُوقَ لاَ يَضُرُّ وَ لاَ يَنْفَعُ وَ لاَ يُعْطِي وَ لاَ يَمْنَعُ، وَ اِسْتِعْمَالُ اَلْيَأْسِ مِنَ اَلْخَلْقِ ، فَإِذَا كَانَ اَلْعَبْدُ كَذَلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لِأَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اَللَّهِ، وَ لَمْ يَطْمَعْ فِي أَحَدٍ سِوَى اَللَّهِ؛ فَهَذَا اَلتَّوَكُّلُ، و الحديث طويل أخذنا منه موضع الحاجة .
تفسير نور الثقلين ج ۵، ص ۳۵۸
عنوان باب: الجزء الخامس > سورة الطلاق > [سورة الطلاق (۶۵): الآیات ۱ الی ۳]
🟣، [عيون أخبار الرضا عليه السلام] ،...عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلدُّنْيَا كُلُّهَا جَهْلٌ إِلاَّ مَوَاضِعَ اَلْعِلْمِ وَ اَلْعِلْمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ إِلاَّ مَا عُمِلَ بِهِ وَ اَلْعَمَلُ كُلُّهُ رِيَاءٌ إِلاَّ مَا كَانَ مُخْلَصاً وَ اَلْإِخْلاَصُ عَلَى خَطَرٍ حَتَّى يَنْظُرَ اَلْعَبْدُ بِمَا يُخْتَمُ لَهُ.
📚 بحار ج ۲، ص ۲۹
✅️ امیرالمؤمنین على عليه السلام : دنيا سراسر نادانى است، مگر آن جا كه علم باشد و علم همه اش حجّت است، مگر آنچه مورد عمل قرار گيرد و عمل يكسره ريا است، مگر آن چه از روى اخلاص باشد و اخلاص در معرض خطر است، تا بنده بنگرد كه عاقبتش چون است .
شب بیست و ششم محرم.mp3
27.61M
🟢الکاظم (علیه السلام)- سَمَاعَهًُْ قَالَ قَالَ أَبُوالحسن (علیه السلام) وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ قَالَ لَمْ یُعْطَ الْأَنْبِیَاءُ (إِلَّا مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله) وَ هُمُ السَّبْعَةُ الْأَئِمَّهًِْ (الَّذِینَ یَدُورُ عَلَیْهِمُ الْفُلْکُ وَ الْقُرْآنُ الْعَظِیمُ مُحَمَّد (صلی الله علیه و آله).
امام کاظم (علیه السلام)- سماعه گوید: امام کاظم (علیه السلام) دربارهی آیهی وَ لَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ المَثَانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ فرمود: «[سبع مثانی] به پیامبران (داده نشد، به جز محمّد (صلی الله علیه و آله). و منظور هفت امامی است که فلک بر حول آنها میگردد. وَ القُرآنَ العَظِیمَ، یعنی محمّد (صلی الله علیه و آله) است».
📚 بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۱۷
العیاشی، ج۲، ص۲۵۱
نورالثقلین/ البرهان
🔶️ هرکجای قران کلمه کافرون و فاسقون و ظالمون آمده منظور دشمنان اهلبیت علیهم السلام است 🔰🔰
🔮..القمّيّ :.امام صادق علیه السلام :
ثم ذكر أعدائهم و من ظلمهم فقال جلّ ذكره وَ سَيَعْلَمُ اَلَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ...
📚 تفسير الصافي ج ۴، ص ۵۷
🟣...اَلسَّلاَمُ عَلَى مَحَالِّ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ وَ مَسَاكِنِ بَرَكَةِ اَللَّهِ وَ مَعَادِنِ حِكْمَةِ اَللَّهِ...
📚 زیارت جامعهی کبیره
🏴🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی _شنبه _شب بیست ششم _ماه محرم ۱۴۴۵ هجری قمری _مسجد امام صادق عليه السلام_قم مقدسه.
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🕋 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
آیه ۲۰۷ سوره بقره
🔵 نزلت في علي بن أبي طالب بات على فراش رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة خروجه إلى الغار، ويروى أنه لما نام على فراشه قام جبريل عليه السلام عند رأسه، وميكائيل عند رجليه، وجبريل ينادي :
بخ بخ من مثلك يا ابن أبي طالب يباهي الله بك الملائكة ونزلت الآية.
🔮 اين آيه در باره علی بن أبی طالب (علیه السلام ) نازل شده است
روايت شده است كه هنگامی كه علی (علیه السلام) در بستر رسول خدا خوابيد ، جبرئيل بر بالای سر آن حضرت و ميكائيل در زير پای او ايستاده بود، و جبرئيل فرياد زد، مبارك باد بر همانند تو ای پسر ابوطالب، خداوند به خاطر اين عمل تو بر ملائكه مباهات می كند . سپس اين آيه نازل شد.
📚 الرازی الشافعی، فخر الدين محمد بن عمر التميمی (متوفاي ۶۰۴ هـ)، التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب، ج ۵، ص ۱۷۴ ، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۱ هـ - ۲۰۰۰ م
📚 الغزالي ، محمد بن محمد ابوحامد (متوفاي ۵۰۵ هـ)، إحياء علوم الدين، ج ۳ ص ۲۵۸ ، ناشر: دار االمعرفة – بيروت.
📚 التنوخي، أبو على المحسن بن على (۳۸۴هـ)، المستجاد من فعلات الأجواد، ج ۱، ص ۱، طبق برنامه الجامع الكبير؛
📚 الثعلبي النيسابوري ابوإسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم (متوفاي۴۲۷هـ) الكشف والبيان، ج ۲ ص ۱۲۶ ، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، مراجعة وتدقيق الأستاذ نظير الساعدي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۲۲هـ-۲۰۰۲م؛
📚 الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي۶۳۰هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج ۴ ص ۱۱۳ ، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۷ هـ - ۱۹۹۶ م؛
📚 الثعالبي ، عبد الرحمن بن محمد بن مخلوف (متوفاي۸۷۵هـ) ، الجواهر الحسان في تفسير القرآن ، ج ۲ ص ۱۲۶ ، ناشر : مؤسسة الأعلمي للمطبوعات – بيروت.
📚 العاصمي المكي الشافعي ، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك (متوفاي۱۱۱۱هـ)، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي، ج ۱ ص ۳۴۵ ، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية؛
📚 الخادمي ، أبو سعيد محمد بن محمد (متوفاى ۱۱۵۶هـ) بريقة محمودية ، ج ۴ ص ۸ ، طبق برنامه الجامع الكبير.)
🟣 ماجرای مباهات خداوند به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در «لیله المبیت»
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
وَ أَوْرَدَ الْغَزَالِیُّ فِی کِتَابِ إِحْیَاءِ الْعُلُومِ أَنَّ لَیْلَةَ بَاتَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ عَلَی فِرَاشِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی جَبْرَئِیلَ وَ مِیکَائِیلَ أَنِّی آخَیْتُ بَیْنَکُمَا وَ جَعَلْتُ عُمُرَ أَحَدِکُمَا أَطْوَلَ مِنْ عُمُرِ الْآخَرِ فَأَیُّکُمَا یُؤْثِرُ صَاحِبَهُ بِحَیَاتِهِ فَاخْتَارَ کُلٌّ مِنْهُمَا الْحَیَاةَ وَ أَحْبَاهَا فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِمَا أَ فَلَا کُنْتُمَا مِثْلَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ آخَیْتُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ مُحَمَّدٍ فَبَاتَ عَلَی فِرَاشِهِ یَفْدِیهِ بِنَفْسِهِ وَ یُؤْثِرُهُ بِالْحَیَاةِ اهْبِطَا إِلَی الْأَرْضِ فَاحْفَظَاهُ مِنْ عَدُوِّهِ فَکَانَ جَبْرَئِیلُ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ مِیکَائِیلُ عِنْدَ رِجْلَیْهِ وَ جَبْرَئِیلُ عَلَیْهِ السَّلَامُ یُنَادِی بَخْ بَخْ مَنْ مِثْلُکَ یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ یُبَاهِی اللَّهُ بِکَ الْمَلَائِکَةَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ...
📚 بحار ج ۱۹ ص ۳۹
در شب لیله المبیت، خداوند متعال به جبرئیل و میکائیل فرمود: در میان شما برادری ایجاد کردم و عمر یکی از شما دو تن را طولانیتر از دیگری قرار دادم، کدامیک از شما حاضر است زندگی خود را فدای دیگری کند؟ هر دو تن، زندگی را بر مرگ، ترجیح دادند، خداوند خطاب به آنها فرمود: چرا مانند علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) نیستید، که من میان علی و محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، برادری برقرار کردم، او در بستر محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خوابیده تا جان و زندگی خود را فدای او نماید، به زمین بروید و او را از شر دشمنان حفاظت کنید.
📚 ثعلبی نیسابوری، احمد بن محمد بن ابراهیم، الکشف والبیان (تفسیر الثعلبی)، ج۲، ص۱۲۶، دار النشر:دار احیاء التراث العربی - بیروت - لبنان - ۱۴۲۲ه-۲۰۰۲م، الطبعة:الاولی، تحقیق:الامام ا
صبح روز اول.mp3
25.67M
🕋...الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا ...﴿۳۹﴾احزاب
🔮 فلسفه بعثت انبیا و رسول اکرم صلی الله علیه وآله بیدار کردن بشر از خواب غفلت
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ﴿۲﴾سوره جمعه
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ ﴿۶۲﴾نمل
🍀 إِلٰهِى أَلْبَسَتْنِى الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتِى ، وَجَلَّلَنِى التَّباعُدُ مِنْكَ لِباسَ مَسْكَنَتِى ، وَأَماتَ قَلْبِى عَظِيمُ جِنايَتِى ، فَأَحْيِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْكَ يَا أَمَلِى وَبُغْيَتِى ، وَيَا سُؤْلِى وَمُنْيَتِى..
📚 مفاتیح الجنان ، مناجات خَمْسَ عَشَر ، مناجاة التائبين
خدایا! گناهان بر من لباس خواری پوشانده و دوری از تو جامه درماندگی بر تنم پیچیده و بزرگی جنایتم دلم را میرانده، پس آن را با توبه به درگاهت زنده کن، ای آرزویم و مرادم و خواستهام و امیدم..
✅ [بشارة المصطفى]...قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : الْمُومِنُ مِرآةُ الْمُومِنِ
🔶️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :
مومن آیینه مومن است
📚 بحار ج ۷۴ ص ۲۶۶
🏴🎤 سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی ، یکشنبه_ صبح روز بیست و ششم محرم ۱۴۴۵ هجری قمری_منزل سید میرغنی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🤲 «اَللّهُمَّ عَظُمَ بَلائى وَ اَفْرَطَ بى سُوءُ حالى وَ قَصُرَتْ بى اَعْمالى وَ قَعَدَتْ بى اَغْلالى »
📚 دعای کمیل
🟢 چگونه دل هایمان را جلا بدهیم 👇👇
🔮 عَوَالِي اَللآَّلِي ، عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: إِنَّ اَلْقُلُوبَ تَصْدَأُ كَمَا يَصْدَأُ اَلْحَدِيدُ قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا جَلاَؤُهَا قَالَ قِرَاءَةُ اَلْقُرْآنِ وَ ذِكْرُ اَلْمَوْتِ .
📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۲، ص ۱۰۴
🔮 آیه ولایت 🔮 🔰🔰🔰🔰
🌺🍃 مفسران شأن نزول آیه «إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ؛ ولیِّ شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات میدهند.»(سوره مائده، آيه۵۵).مشهور به آیه ولایت را ماجرای خاتمبخشی حضرت علی علیه السلام میدانند
📚 حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۰۹-۲۳۹.
به گفته قاضی عضدالدین ایجی از متکلمان اهل سنت ، مفسّران بر نزول این آیه در شأن علی علیه السلام اجماع دارند
📚 ایجی، شرح المواقف، عالم الکتب، ص۴۰۵.
🔶️ اعتراف تفتازانی به نزول آیه ولایت در شأن امیر المومنین علیه السلام پس از خاتم بخشی در رکوع نماز
تفتازانی عالم اهل سنت مینویسد:
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» نزلت باتفاق المفسرين في علي بن أبي طالب (رضي اللّه عنه) حين أعطى السائل خاتمه و هو راكع في صلاته.
آیه «ولی شما فقط خدا، پیامبر و مومنانی هستند که نماز را به پا داشته، در رکوع زکات میدهند.» به اتفاق مفسرین، در حق علی بن ابی طالب (علیهما السلام) بعد از آن که در حال رکوع نماز به سائل انگشتر داد، نازل شده است.
📚 شرح المقاصد، تألیف تفتازانی، جلد ۵، صفحه ۲۷۰
🔷️قاضی عضد الدین ایجی ـ از استوانه های کلامی اهل سنت و متوفای ۷۵۶ هجری ـ می گوید :
أجمع أئمة التفسیر أن المراد علی.
پیشوایان علم تفسیر، اجماع دارند که مراد از این آیه، علی علیه السلام است.
📚 المواقف، جلد۳، صفحه ۶۰۱
آلوسی ـ ازعلمای بزرگ اهل سنت و وهابیت ـ نیز در کتاب تفسیر روح المعانی خود می گوید:
غالب الأخباریین علی أن هذه الآیه نزلت فی علی کرم الله وجه.
غالب محدثان و ناقلان خبر و حدیث، براین باورهستند که این آیه در حق علی علیه السلام نازل شده است.
📚 تفسیر روح المعانی للآلوسی، ج۶، ص۱۶۷
🔵 علاوه بر عالمان شیعه، مفسرین و مورخین اهل سنت نیز در اینکه این آیه در مورد امیرالمومنین علی علیهالسّلام نازل شده، اتفاق دارند . سدی،مجاهد، حسن بصری، اعمش، عتبة بن ابی حکیم،فخررازی، ثعلبی، زمخشری، طبری، رمانی، قرطبی،فاضل نیشابوری، واحدی، جصاص، ابوبکر شیرازی،نسائی، عبدالسلام قزوینی، بیضاوی، شوکانی صنعانی، ابن ابی الحدید، سیوطی، آلوسی،ابوسعد سمعانی و...
⚫ کتاب هاى معروفى که این حدیث در آنها نقل شده از سى کتاب تجاوز مى کند که همه از منابع اهل تسنن است، از جمله «محبّ الدین طبرى» در «ذخائر العقبى»، صفحه ۸۸
و «علامه قاضى شوکانى» در تفسیر «فتح القدیر»، جلد دوم، صفحه ۵۰
و در «جامع الاصول»، جلد نهم، صفحه ۴۷۸
و در «اسباب النزول» واحدى، صفحه ۱۴۸ و در «لباب النقول» سیوطى، صفحه ۹۰
و در «تذکرة» سبط بن جوزى، صفحه ۱۸ و در «نور الابصار» شبلنجى، صفحه ۱۰۵
و در تفسیر «طبرى»، صفحه ۱۶۵
و در کتاب «الکافى الشاف» ابن حجر عسقلانى، صفحه ۵۶
و در «مفاتیح الغیب» رازى، جلد سوم، صفحه ۴۳۱
و در تفسیر «درّ المنثور»، جلد ۲، صفحه ۳۹۳
و در کتاب «کنز العمال»، جلد ۶، صفحه ۳۹۱
و «مسند ابن مردویه» و «مسند ابن الشیخ».
اضافه بر اینها در «صحیح نسائى» و کتاب «الجمع بین الصحاح الستّه» و کتاب هاى متعدد دیگرى این احادیث آمده است.
📚 براى اطلاع بیشتر به کتاب «احقاق الحق»، جلد ۲، صفحه ۳۹۹ (مطبعة الاسلامیة طهران)، و «الغدیر»، جلد ۲، صفحه ۵۲ به بعد (دار الکتاب العربى بیروت، طبع چهارم، ۱۳۹۷ هـ ق)، و «المراجعات»، نامه ۴۰ مراجعه شود.
🔮راویان شأن نزول آیه ولایت
ابن عباس،
📚 حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۲۳۲.
ابورافع مدنی،
📚 طبرانی، المعجم الکبیر، دار احیاء التراث، ج۱، ص۳۲۰-۳۲۱.
عمار یاسر،
📚 سیوطی، الدر المنثور، ۱۴۰۳ق، ج۳، ص۱۰۶.
ابوذر غفاری،
📚 ابن تیمیه، تفسیر الکبیر، ۱۴۰۸ق، ج۱۲، ص۲۶.
انس بن مالک
📚 حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج ۱، ص۲۲۵.
و مقداد بن اسود برخی از اصحابی هستند که این شأن نزول را نقل کردهاند.
📚حاکم حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج ۱، ص۲۲۸.
از تابعان نیز مسلمة بن کهیل،
📚 سیوطی، الدر المنثور، ۱۴۰۳ق، ج۳، ص۱۰۵.
عتبة بن ابی حکیم،
📚 ابن ابی حاتم، تفسیر القرآن العظیم، ۱۴۱۹ق، ج۴، ص۱۱۶۲.
سُدّی
📚 طبری، جامع البیان، ۱۴۲۰ق، ج ۱۰، ص۴۲۵.
و مجاهد
📚 طبری، جامع البیان، ۱۴۲۰ق، ج۱۰، ص۴۲۶؛ جصاص، احکام القران، المکتبة التجاریة، ج۲، ص۶۲۵.
به نقل این حادثه پرداختهاند.
🌺🍃 در کتاب «غایة المرام» سید هاشم بحرانی تعداد ۲۴ حدیث در این باره از طرق اهل تسنن و ۱۹ حدیث از طرق شیعه نقل شده است .
📚 منهاج البراعة، ج ۲ ، ص ۳۵۰.
⛔️ جابجایی آیات و جعل روایات توسط معاویه ملعون 🔰🔰
«سمرة بن جندب» با گرفتن چهارصد هزار درهم از معاویه حاضر شد این حدیث را جعل کند که آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ...».، که در مورد امیرالمومنین على(علیه السلام) نازل شده است; در شأن ابن ملجم است
📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ذیل خطبه ۵۶ و الغدیر، ج ۱۱، ص ۳۰.
صبح روز دوم.mp3
24.54M
🔮 هر آنچه امیرالمومنین و اهلبیت علیهم السلام بفرمایند دین همان است🔰🔰
...فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ..
📚 مفاتیح الجنان _قسمتی از زیارت آل یاسین
🔮 الگو و سبک زندگیمان را باید از اهلبیت علیهم السلام بگیریم 🔰🔰
🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
انْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ، فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ، فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ يُعِيدُوكُمْ فِي رَدًى؛ فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا، وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا وَ لَا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا.
📚خطبه ۹۷نهج البلاغه
🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام:..أَلاَ وَإِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَى مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ، وَمِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ...
📚 نامه ۴۵ نهجالبلاغه
🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
...أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَی مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیْهِ أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ...
📚نهج البلاغه نامه ۴۵
معلومت باد که هر مأمومی را امامی است که به او اقتدا می کند، و از نور علمش بهره می گیرد. آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه کهنه، و از خوراکش به دو قرص نان ..
🏴🎤 سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی ، دوشنبه_ صبح روز بیست و هفتم محرم ۱۴۴۵ هجری قمری_منزل سید میرغنی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
دعای مکارم الاخلاق_امام (24).mp3
21.95M
🟣 امیرالمؤمنین عليه السّلام می فرماید:
مَنْ أُعْطِيَ أَرْبَعاً لَمْ يُحْرَمْ أَرْبَعاً مَنْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ .
📚 حکمت ۱۳۵ نهجالبلاغه
كسى را كه چهار چيز دادند، از چهار چيز محروم نباشد، با دعا از اجابت كردن، با توبه از پذيرفته شدند، با استغفار از آمرزش گناه، با شكرگزارى از فزونى نعمت ها.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم ، و عَلى كُلِّ داخِلٍ في باطِلٍ إثمانِ : إثمُ العَمَلِ بِهِ ، و إثمُ الرِّضا بِهِ .
📚 حکمت ۱۵۴ نهجالبلاغه
✅️ امام على عليه السلام : هر كه به كردار عده اى راضى باشد، مانند كسى است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد و هر كس به كردار باطلى دست زند او را دو گناه باشد: گناه به جا آوردن آن و
✏جلسه شصت و سوم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🗓 دوشنبه ۲۷ محرم _۱۴۴۵ قمری_۲۳ مرداد _۱۴۰۲ شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه
https://eitaa.com/Ayatollah_ganji