eitaa logo
آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
10.3هزار دنبال‌کننده
179 عکس
2.1هزار ویدیو
313 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹آرشیو سلسله مباحث سخنرانی‌ها،مباحث امام شناسی وتفسیرقران 🔹️متن(خلاصه سخنرانیها)https://eitaa.com/Ayatollah_ganji_mojz ارتباط با خادم کانال👇 https://eitaa.com/Karrbala
مشاهده در ایتا
دانلود
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 عاقبت دوری از ولایت 🔰🔰🔰 🔥 اگر کسی ولایت اهلبیت علیهم السلام را قبول نکند هر قدر هم عمل داشته باشد جهنمی است و اعمالش باطل 👈 لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِوِلاَيَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوِلاَيَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ 🔰🔰🔰 🎥 گوشه ایی از بیانات آیت الله حسین گنجی اشتهاردی https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🟢 اگر کسی ولایت اهلبیت علیهم السلام را قبول کند گرچه گناهانی داشته باشد به برکت ولایت نجات پیدا می کند 🔥 اگر کسی ولایت اهلبیت علیهم السلام را قبول نکند هر قدر هم عمل داشته باشد جهنمی است و اعمالش باطل 👈 لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِوِلاَيَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوِلاَيَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ 🔰🔰🔰 🟣 [الغيبة للنعماني ] ، اَلْكُلَيْنِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنِ اِبْنِ عِيسَى عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ اَلْعَبْدِيِّ عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنِّي أُخَالِطُ اَلنَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لاَ يَتَوَالَوْنَكُمْ وَ يَتَوَالَوْنَ فُلاَناً وَ فُلاَناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَالَوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ اَلْأَمَانَةُ وَ لاَ اَلْوَفَاءُ وَ لاَ اَلصِّدْقُ قَالَ فَاسْتَوَى أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَالِساً وَ أَقْبَلَ عَلَيَّ كَالْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ لاَ دِينَ لِمَنْ دَانَ بِوِلاَيَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوِلاَيَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ قُلْتُ لاَ دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لاَ عَتْبَ عَلَى هَؤُلاَءِ ثُمَّ قَالَ أَ لاَ تَسْمَعُ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَللّٰهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُمٰاتِ إِلَى اَلنُّورِ مِنْ ظُلُمَاتِ اَلذُّنُوبِ إِلَى نُورِ اَلتَّوْبَةِ أَوِ اَلْمَغْفِرَةِ لِوَلاَيَتِهِمْ كُلَّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ قَالَ وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيٰاؤُهُمُ اَلطّٰاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُمٰاتِ فَأَيُّ نُورٍ يَكُونُ لِلْكَافِرِ فَيَخْرُجُ مِنْهُ إِنَّمَا عَنَى بِهَذَا أَنَّهُمْ كَانُوا عَلَى نُورِ اَلْإِسْلاَمِ فَلَمَّا تَوَالَوْا كُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ خَرَجُوا بِوَلاَيَتِهِمْ إِيَّاهُمْ مِنْ نُورِ اَلْإِسْلاَمِ إِلَى ظُلُمَاتِ اَلْكُفْرِ فَأَوْجَبَ اَللَّهُ لَهُمُ اَلنَّارَ مَعَ اَلْكُفَّارِ فَقَالَ: أُولٰئِكَ أَصْحٰابُ اَلنّٰارِ هُمْ فِيهٰا خٰالِدُونَ . 📚 بحار ج ۲۳، ص ۳۲۲ کافی ج ۱ ص۳۷۶ ✅️ غيبت نعمانى: ابن ابى يعفور مى‌گويد: بحضرت صادق عليه السّلام عرضكردم: من با مردم رفت و آمد دارم خيلى تعجب ميكنم از گروهى كه شما را دوست نمى- دارند و پايبند بمحبت فلان و فلانند اما امانت‌دار، راستگو و با وفايند و گروهى كه شما را دوست مى‌دارند اين امانت دارى و وفا و راستگوئى را ندارند. امام عليه السّلام راست نشست و روى بمن آورده مانند شخص خشمگين فرمود: كسى كه پيرو امام ستمگر باشد دين ندارد و با خدا راهى ندارد و ملامت و سرزنشى نيست بر كسى كه پيرو امام عادلى باشد كه از جانب خدا معين شده. از روى تعجب گفتم: آقا آنها دين ندارند و اينها را جاى سرزنش نيست. فرمود آرى مگر نشنيده‌اى اين آيه را« اَللّٰهُ‌ وَلِيُّ‌ اَلَّذِينَ‌ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ‌ مِنَ‌ اَلظُّلُمٰاتِ‌ إِلَى اَلنُّورِ »يعنى خدا ولى كسانى است كه ايمان آورده‌اند آنها را از تاريكى‌هاى گناه بنور توبه و مغفرت مى‌كشاند بواسطه ولايت امام عادلى كه از جانب خدا است و فرموده« وَ اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا أَوْلِيٰاؤُهُمُ‌ اَلطّٰاغُوتُ‌ يُخْرِجُونَهُمْ‌ مِنَ‌ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُمٰاتِ‌ » كسانى كه كافرند دوست آنها طاغوت است كه خارج مى‌كند آنها را از نور بجانب تاريكى‌ها». كافر كه نور ندارد از آن خارجش كنند. منظور اينست كه آنهائى كه داراى نور اسلامند اما چون طرفدار امام و پيشواى ستمگرى شدند كه از جانب خدا معين نشده با اين دوستداشتن آنها از نور اسلام خارج شدند و بظلمات كفر رسيدند بهمين جهت براى آنها آتش جهنم قرار داده شد با كفار«أُولٰئِكَ‌ أَصْحٰابُ‌ اَلنّٰارِ هُمْ‌ فِيهٰا خٰالِدُونَ‌ ».
درس صحیفه سجادیه.mp3
25.46M
🤲 ﴿۲۲﴾ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي دَلَّنَا عَلَى التَّوْبَةِ الَّتِي لَمْ نُفِدْهَا إِلَّا مِنْ فَضْلِهِ،فَلَوْ لَمْ نَعْتَدِدْ مِنْ فَضْلِهِ إِلَّا بِهَا لَقَدْ حَسُنَ بَلَاؤُهُ عِنْدَنَا،وَ جَلَّ إِحْسَانُهُ إِلَيْنَا وَ جَسُمَ فَضْلُهُ عَلَيْنَا. 📚دعای اول صحیفه سجادیه علیه السلام 🟢👈 مبحث توبه🔰🔰 ✏جلسه ۴۴ درس صحیفه ی سجادیه علیه السلام_آیت الله حسین گنجی اشتهاردی 🗓چهارشنبه ۱۲ رجب _۱۴۴۵ قمری _ ۴ بهمن _۱۴۰۲هجری شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه 💠https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🤲 ﴿۲۲﴾ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي دَلَّنَا عَلَى التَّوْبَةِ الَّتِي لَمْ نُفِدْهَا إِلَّا مِنْ فَضْلِهِ،فَلَوْ لَمْ نَعْتَدِدْ مِنْ فَضْلِهِ إِلَّا بِهَا لَقَدْ حَسُنَ بَلَاؤُهُ عِنْدَنَا،وَ جَلَّ إِحْسَانُهُ إِلَيْنَا وَ جَسُمَ فَضْلُهُ عَلَيْنَا. 📚دعای اول صحیفه سجادیه علیه السلام 🟢👈 مبحث توبه🔰🔰 🟣 وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لَوْ لاَ أَنَّ اَلشَّيَاطِينَ يَحُومُونَ عَلَى قُلُوبِ بَنِي آدَمَ لَنَظَرُوا إِلَى اَلْمَلَكُوتِ. 📚 بحار ج ۶۷، ص ۵۹ ✅️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر نبود كه شيطان ها بر گرد دل هاى آدميان مى چرخند، هر آينه آنان ملكوت آسمان ها را مى ديدند. 🟣 عيون أخبار الرضا عليه السلام] ، بِالْإِسْنَادِ إِلَى دَارِمٍ عَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلتَّائِبُ مِنَ اَلذَّنْبِ كَمَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ. 📚 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه از گناه توبه كندمانند كسى است كه گناهى نكرده است. 📚 بحار ج ۶، ص ۲۱ 🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام حُسْنُ اَلتَّوْبَةِ يَمْحُو اَلْحَوْبَةَ . غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۳۴۶ 🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : توبه درست، گناه را پاك مى كند. 🟣 وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلتَّوْبَةُ عَلَى أَرْبَعَةِ دَعَائِمَ نَدَمٍ بِالْقَلْبِ وَ اِسْتِغْفَارٍ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٍ بِالْجَوَارِحِ وَ عَزْمٍ أَنْ لاَ يَعُودَ وَ... 📚بحار ج ۷۵، ص ۸۱ 🟣 اَلْآمِدِيُّ فِي اَلْغُرَرِ ، عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلتَّوْبَةُ تَسْتَنْزِلُ اَلرَّحْمَةَ 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۲، ص ۱۲۹ ✅️ امیرالمؤمنین علی علیه السلام : توبه ، رحمت را فرود مى آورد. 📚 غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۷۳ 🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : اَلتَّوْبَةُ تُطَهِّرُ اَلْقُلُوبَ وَ تَغْسِلُ اَلذُّنُوبَ . 📚غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۷۳ ✅️ توبه دلها را پاك مى كند وگناهان را مى شويد. 🟣 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : عنه عليه السلام :الاستِغفَارُ دَرَجةُ العِلِّيّينَ ، و هُو اسمٌ واقعٌ على سِتَّةِ مَعـانٍ : أوّلُها النـدمُ علـى ما مضى ، و الثّاني العَزْمُ على تَرْكِ العَوْدِ إلَيهِ أبَدا ، و الثّالثُ أنْ تُؤدّيَ إلى المَخْلوقينَ حُقوقَهُم ··· و الرّابعُ أنْ تَعْمِدَ إلى كُلِّ فَريضةٍ علَيكَ ضَيَّعْتَها فتُؤدّيَ حَقَّها ، و الخامسُ أنْ تَعْمِدَ إلى اللَّحمِ الَّذي نَبَتَ على السُّحتِ فتُذيبَهُ بالأحْزانِ حتّى تُلْصِقَ الجِلدَ بالعَظمِ و يَنْشَأ بَينَهُما لَحمٌ جديدٌ ، و السّادسُ أنْ تُذيقَ الجِسمَ ألَمَ الطّاعةِ كما أذَقتَهُ حَلاوةَ المَعصيةِ ، فعند ذلكَ تقولُ : أستَغْفِرُ اللّه َ 📚 بحار ج ۶، ص ۳۶ امام على عليه السلام :همانا براى استغفار ، درجه عليّين قرار داده شده است و آن (استغفار) نامى است كه شش معنا در بر دارد: نخست پشيمانى از گذشته؛ دوم تصميم بر ترك هميشگى آن؛ سوم بازگرداندن حقوق خلايق به آنان ··· ؛ چهارم ادا كردن حقّ هر عمل واجب كه حقّ آن را ضايع كرده اى؛ پنجم اين كه گوشت برآمده از مال حرام را با اندوهها آب كنى، چندان كه پوست به استخوان چسبد و ميان آن دو گوشتى تازه رويد ؛ و ششم آن كه سختى طاعت را به تن بچشانى چنان كه شيرينى معصيت را به كام او ريخته بودى. آن گاه [پس از همه اين مراحل ]بگويى: أستغفِرُ اللّه . ✏جلسه ۴۴ درس صحیفه ی سجادیه علیه السلام_آیت الله حسین گنجی اشتهاردی 🗓چهارشنبه ۱۲ رجب _۱۴۴۵ قمری _ ۴ بهمن _۱۴۰۲هجری شمسی_مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه 💠https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
⛔️ چرا دعایمان مستجاب نمی شود امیرالمؤمنین علی علیه السلام توضیح می‌دهد 🔰🔰🔰🔰 🔮 رُوِی عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام أَنَّهُ خَطَبَ فِی یوْمِ جُمُعَه خُطْبَه بَلِیغَه فَقَامَ إِلَیهِ رَجُلٌ فَقَالَ صَدَقْتَ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَکنْ نَسْأَلُک عَنْ قَوْلِ اللهِ تَعَالَی ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ فَمَا بَالُنَا نَدْعُو فَلَا یجَابُ قَالَ إِنَّ قُلُوبَکمْ خَانَتْ بِثَمَانِ خِصَالٍ:  أَوَّلُهَا أَنَّکمْ عَرَفْتُمُ اللهَ فَلَمْ تُؤَدُّوا حَقَّهُ کمَا أَوْجَبَ عَلَیکمْ فَمَا أَغْنَتْ عَنْکمْ مَعْرِفَتُکمْ شَیئاً  وَ الثَّانِیه أَنَّکمْ آمَنْتُمْ بِرَسُولِهِ ثُمَّ خَالَفْتُمْ سُنَّتَهُ وَ أَمَتُّمْ شَرِیعَتَهُ فَأَینَ ثَمَرَه إِیمَانِکمْ  وَ الثَّالِثَه أَنَّکمْ قَرَأْتُمْ کتَابَهُ الْمُنْزَلَ عَلَیکمْ فَلَمْ تَعْمَلُوا بِهِ وَ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا ثُمَّ خَالَفْتُمْ  وَ الرَّابِعَه أَنَّکمْ قُلْتُمْ إِنَّکمْ تَخَافُونَ مِنَ النَّارِ وَ أَنْتُمْ فِی کلِّ وَقْتٍ تَقْدَمُونَ إِلَیهَا بِمَعَاصِیکمْ فَأَینَ خَوْفُکمْ  وَ الْخَامِسَه أَنَّکمْ قُلْتُمْ إِنَّکمْ تَرْغَبُونَ فِی الْجَنَّه وَ أَنْتُمْ فِی کلِّ وَقْتٍ تَفْعَلُونَ مَا یبَاعِدُکمْ مِنْهَا فَأَینَ رَغْبَتُکمْ فِیهَا  وَ السَّادِسَه أَنَّکمْ أَکلْتُمْ نِعْمَه الْمَوْلَی وَ لَمْ تَشْکرُوا عَلَیهَا  وَ السَّابِعَه أَنَّ اللهَ أَمَرَکمْ بِعَدَاوَه الشَّیطَانِ وَ قَالَ إِنَّ الشَّیطانَ لَکمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا فَعَادَیتُمُوهُ بِلَا قَوْلٍ وَ وَالَیتُمُوهُ بِلَا مُخَالَفَه  وَ الثَّامِنَه أَنَّکمْ جَعَلْتُمْ عُیوبَ النَّاسِ نُصْبَ عُیونِکمْ وَ عُیوبَکمْ وَرَاءَ ظُهُورِکمْ تَلُومُونَ مَنْ أَنْتُمْ أَحَقُّ باللَّوْمِ مِنْهُ فَأَی دُعَاءٍ یسْتَجَابُ لَکمْ مَعَ هَذَا وَ قَدْ سَدَدْتُمْ أَبْوَابَهُ وَ طُرُقَهُ فَاتَّقُوا اللهَ وَ أَصْلِحُوا أَعْمَالَکمْ وَ أَخْلِصُوا سَرَائِرَکمْ وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ فَیسْتَجِیبَ اللهُ لَکمْ دُعَاءَکمْ. 📚 بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۳۷۷. ✅️ امیرالمؤمنین علی علیه السلام در یک روز جمعه خطبه رسایی فرمودند. در انتهای خطبه، شخصی برخاست و حضرت را تصدیق کرد و از حضرت امیر علیه السلام پرسید: سؤالی دارم از قول خداوند متعال که فرمودند: ادعونی استجب لکم؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. پس ما را چه شده که دعا می کنیم ولی دعایمان مستجاب نمی شود؟ حضرت فرمودند: در هشت چیز قلوب شما خیانت کرده است:  شما خدا را شناختید؛ ولی حقش را آنچنان که بر شما واجب کرده بود، ادا نکردید. پس این معرفت شما سودی به حالتان نرساند.  شما ایمان به فرستاده خدا آوردید؛ اما با سنتش مخالفت کردید و شریعتش را از بین بردید. پس ثمره ایمانتان در کجاست؟  شما قرآن را قرائت کردید؛ ولی به آن عمل نکردید. گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم؛ اما در عمل مخالفت ورزیدید.  این که شما گفتید که از آتش (جهنم) خوف و هراس دارید؛ اما همیشه با گناه به سمت آن حرکت می کنید. پس خوف شما کجاست؟  شما گفتید که به بهشت مشتاق هستید؛ اما همیشه کارهایی می کنید که از آن دور می شوید. پس رغبت و شوقتان به بهشت در کجاست؟  شما نعمت مولی را خوردید؛ ولی شکرش را به جا نیاوردید.  خداوند شما را به دشمنی شیطان امر کرد و فرمود: همانا شیطان با شما دشمنی می کند، شما هم او را دشمن بگیرید؛ ولی شما بی آن که به زبان آرید با خدا دشمنی ورزیدید و بدون این که با شیطان مخالفت کنید با او رابطه دوستی برقرار کردید.  شما عیوب مردم را مورد توجه قرار دادید و به عیوب خود توجهی نکردید و مردم را ملامت و سرزنش کردید و حال آن که خود بیشتر به ملامت و سرزنش سزاوار بودید. پس بدین ترتیب چه دعایی از شما مستجاب شود در حالی که شما درها و راه های استجابت دعا را بستید. پس تقوای الاهی را رعایت کنید و اعمالتان را اصلاح کنید و باطن خود را پاک کنید و با اخلاص باشید و امر به معروف و نهی از منکر نمایید تا خدا دعاهای شما را اجابت کند.
درس تفسیر قران (1).mp3
18.45M
🟢 مبحث 👈 در مورد معاد و معاد شناسی و قیامت و آثار آن 🔰🔰🔰 🕋 أَيَعِدُكُمْ أَنَّكُمْ إِذَا مِتُّمْ وَكُنْتُمْ تُرَابًا وَعِظَامًا أَنَّكُمْ مُخْرَجُونَ ﴿۳۵﴾ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لِمَا تُوعَدُونَ ﴿۳۶﴾ إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ ﴿۳۷﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا وَمَا نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِينَ ﴿۳۸﴾ قَالَ رَبِّ انْصُرْنِي بِمَا كَذَّبُونِ ﴿۳۹﴾ قَالَ عَمَّا قَلِيلٍ لَيُصْبِحُنَّ نَادِمِينَ ﴿۴۰﴾ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ بِالْحَقِّ فَجَعَلْنَاهُمْ غُثَاءً فَبُعْدًا لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۴۱﴾ ثُمَّ أَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قُرُونًا آخَرِينَ ﴿۴۲﴾ مؤمنون 👌درس تفسیر قران_ بررسی آیات قیامت آیت الله حسین گنجی اشتهاردی 🗓چهارشنبه ۱۲ رجب _۱۴۴۵ قمری ۴ بهمن _ ۱۴۰۲ _هجری شمسی مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه 💠https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🕋 إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ ﴿۴۵﴾ وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ ﴿۴۶﴾ وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ ﴿۴۷﴾ أَوَآبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ ﴿۴۸﴾ قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ ﴿۴۹﴾ لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ ﴿۵۰﴾ ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ ﴿۵۱﴾ آكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ ﴿۵۲﴾ فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ ﴿۵۳﴾ فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ ﴿۵۴﴾ فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ ﴿۵۵﴾ هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ ﴿۵۶﴾ حْنُ خَلَقْنَاكُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ ﴿۵۷﴾ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تُمْنُونَ ﴿۵۸﴾ أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ ﴿۵۹﴾ نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ ﴿۶۰﴾ عَلَى أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنْشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۶۱﴾ وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَى فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ ﴿۶۲﴾ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ ﴿۶۳﴾ أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ﴿۶۴﴾ لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ ﴿۶۵﴾ إِنَّا لَمُغْرَمُونَ ﴿۶۶﴾ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿۶۷﴾
شب ولادت امیرالمؤمنین علی.mp3
21.93M
🔮...یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ، وَلا یَرْقَی إِلَیَّ الطَّیْرُ... 📚 نهج‌البلاغه_خطبه شقشقیه 🔮 نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام برگرفته از نام خداوند است🔰 إن اسمه من  شامخ العلی                 علی اشتق من العلی 📚گنجى شافعى‏، محمد بن یوسف، كفایة الطالب فی مناقب على بن أبى طالب (علیهما السلام)، ص ۴۰۶. 🔵 معرفی 👈کتاب فَضائلُ الخَمسَة مِنَ الصّحاحِ الستّة وَ غَیرها مِنَ الکُتُب المُعتَبَرَة  اثر عالم شیعه سید مرتضی فیروزآبادی (متوفای ۱۴۱۰ق) است. کتاب فضائل الخمسه در مورد فضائل و مناقب اهلبیت علیهم السلام است . این کتاب از مهمترین کتاب‌های اهل سنت جمع‌آوری شده و بیشتر به مسأله امامت و ولایت خصوصا در مورد امیرالمومنین علی علیه السلام می‌پردازد. 🕋 الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ ﴿۷۸﴾ وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ ﴿۷۹﴾ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ ﴿۸۰﴾ وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ﴿۸۱﴾شعراء 🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی_شب ولادت نورانی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام _چهارشنبه ۴ بهمن _ ۱۲ رجب _۱۴۴۵ قمری _ مسجد امام حسین علیه السلام _قم مقدسه ✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
🟣از خلیل بن احمد نحوی نظرش را درباره فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام پرسیدند گفت: «ما أَقُولُ فی حَقِّ امرِءٍ کَتَمَت مَناقِبَهُ أَولِیائُهُ خَوفاً و أَعدائُهُ حَسَداً ثَمَّ ظَهَرَ مِن بَینِ الکِتمانَینِ ما مَلَأَ الخافِقَینِ» 📚رجال مامقانی ج ۱ص ۴۰۳. سفینه البحار ج ص ۴۲۶. ✅چه بگویم درباره مردی که دوستانش از ترس و دشمنانش از روی حسد و کینه فضائلش را کتمان کردند ولی با وجوداین فضائلش بین شرق و غرب را پر کرده است 🔮اشعار شافعی درباره امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🔰🔰🔰🔰 لَو اَنَّ المرتضی أبدی محلّه لَصار الناسُ طُراً سُجَّداً له و ماتَ الشّافعی و لیسَ یدری علی ربُّهُ اَم ربُّهُ اللّه " هرگاه علی(علیه السلام)جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم دسته دسته در برابر او به سجده خواهند افتاد، شافعی مُرد و عاقبت نفهمید علی(علیه السلام) پروردگار است، یا اللّه پروردگار اوست." 📚فضایل حضرت علی(علیه السلام)، والعادیات، چاپ دارالحدیث، قم، ص ۱۷. 🟣 قیل لی قل فی علی مدحاً مدحه یخمد ناراً مؤصدة قلتُ لا أقدر فی مدح امرءٍ ضلَّ ذو اللبَّ إلی أن عبَده و النبی المصطفی قال لنا لیلة المعراج لمّا صعده وضع الله بکتفی یده فاحس القلبُ أن قد برده وَ علیّ واضع أقدامَه فی محلٍ وضع الله یَده (شافعی)گفته شد به من: علی(علیه‌السّلام) را ستایش کن! که ستایش او آتش فراگیر جهنم را خاموش می کند. گفتم: نمی توانم ستایش کنم مردی را که ... 🕋 مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ(۱۹) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ(۲۰)... یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ(۲۲)  سوره مبارکه الرحمن 🔵 سیوطى در تفسیر روایى الدّر المنثور، به نقل از ابن عباس آورده و می‌افزاید: ابن مردویه از ابن عباس در تفسیر آیه: (مَرَجَ الْبَحْرِیْنِ یَلْتَقیانِ) نقل کرده که منظور على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام می‌باشند و سپس مى‌‌افزاید: پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمود : (یَخْرُجُ مِنْهُما اللُؤْلُؤ وَ الْمَرجان‌) منظور حسن و حسین (علیهما السلام) می‌باشند. (الدّر المنثور، جلد ۶ ، صفحه ۱۴۳). 🔵 «ثعلبي در تفسير خود در تأويل و تفسير آيه از سفيان ثوري و سعيد بن جبير نقل کرده است : مقصود از دو دريا علي و فاطمه و برزخ پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) و لؤلؤ و مرجان که از آن دو دريا بيرون مي آيد، حسن و حسين (عليهماالسلام) مي باشند».  📚تذکره ي سبط ابن جوزي، ص ۲۴۵.
تعداد آیات نازل شده در شأن امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) از منابع اهل سنت 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔴 بسياري از علماي شيعه و سني تا ۳۵۰ آيه را در باره علی(علیه‌السلام)برشمرده‌اند كه ما به نقل رواياتي از طريق اهل سنت در اين باره اشاره می کنيم . 🔶️ ابن عساكر ، از علماي بزرگ اهل سنت در تاريخ دمشق می نويسد : عن ابن عباس ، قال : « نزلت في عليّ ثلاثمائة آية » . 📚 تاريخ مدينة دمشق ، ج ۴۲ ، ص ۳۶۴، تاريخ الخلفاء سيوطي، ص۱۷۱ - الصواعق المحرقه ابن حجر مکي، ص۱۹۶ 🔷️ ابن عباس مي گويد : ۳۰۰ آيه از قرآن كريم در باره علی عليه السلام نازل شده است . 🔶️ خطيب بغدادی در تاريخ بغداد مي‌نويسد : عن ابن عباس قال : نزلت في علی ثلاثمائة آية . 📚 تاريخ بغداد ، ج ۶ ، ص ۲۲۱ . 🔶️ سيوطی از بزرگترين علمای تاريخ اهل سنت نيز می نويسد : عن ابن عباس قال : نزلت في علي ثلاثمائة آية . 📚 تاريخ الخلفاء ، ص ۱۷۱ ، الصواعق المحرقة ، ص ۱۹۶. و در جاي ديگر می نويسد : 🔷️ قال ابن عباس : نزلت في علي أكثر من ثلاثمائة آية في مدحه . 📚 تاريخ الخلفاء ، ص ۱۷۲، و السيرة النبويّة ، زيني دحلان بهامش السيرة الحلبيّة ، ج۲ ، ص ۱۱ و الصواعق المحرقة ، ص ۱۲۵ ط . المحمديّة و ۷۶ ط. الميمنة بمصر . 🟣 بيش از سيصد آيه از قرآن كريم ، در ستايش از علی عليه السلام نازل شده است . ابن حجر هيثمی در كتاب الصواعق المحرقة كه آن را در رد عقائد شيعه نوشته است ، در اين باره می نويسد : 🔶️ وروى سعيد بن جبير ، عن ابن عباس ، قال : ما نزل فی أحد من كتاب اللّه ما نزل في علي . 📚 الصواعق المحرقة ، ص ۷۶ ، الباب التاسع ، الفصل الثالث . 🔶️ ابن حجر هيثمی در جاي ديگر و نيز سيوطی در تاريخ الخلفاء می نويسند : أنّه ما نزل في أحد من كتاب اللّه كما نزل في علي . 📚 تاريخ الخلفاء ، ص ۱۷۱ ، و الصواعق المحرقة ، ص ۱۲۷. در حق هيچ كسي ، به اندازه علی عليه السلام ، در قرآن نازل نشده است . 🔶️ زينی دحلان – مفتي مكه مكرمه و متوفاي 1305 هجری – در کتاب السيرة النبوية، جلد۲، صفحه۱۱ از ابن عباس نقل می کند: نزلت في علي أكثر من ثلاثمأئة آية في مدحه. بيش از ۳۰۰ آيه در مدح علي نازل شده است. 📚 الصواعق المحرقة، چاپ محمديه مصر، ص۱۲۵ و چاپ ميمنة مصر، ص۷۶ - تاريخ الخلفاء، ص۱۷۲ 🔶️ حاکم نيشابوری – از استوانه‌های علمی اهل سنت – در مستدرک الصحيحين نقل مي‌کند از احمد بن حنبل – رئيس حنبلی مذهب‌ها – كه می گويد: ما جاء لأحد من أصحاب رسول الله صلى الله عليه و آله من الفضائل ما جاء لعلي بن أبي طالب رضي الله عنه. فضائلي كه در حق علي بن أبی طالب آمده، در حق هيچ‌يك از اصحاب پيامبر (صلي الله عليه و سلم) نيامده است. 📚 مستدرک الصحيحين للحاکم النيشابوري، ج ۳ ص۱۰۷ 🔶️ ابن جوزی در مناقب احمد بن حنبل می گويد: ما لأحد من الصحابة من الفضائل بالأسانيد الصحاح مثل ما لعلي رضي الله عنه. آن‌همه فضائلی كه با سندهای صحيح در حق علی(علیه‌السلام) آمده، در حق هيچ‌يك از صحابه نيامده است. 📚 مناقب احمد بن حنبل، ص۱۶۳- تهذيب التهذيب لإبن حجر العسقلاني، ج۷، ص۲۹۸– الإصابة، ج ۴، ص ۴۶۴ - شواهد التنزيل للحاكم الحسكاني، ج۱، ص۲۷ - الإستيعاب لابن عبد البر، ج ۳، ص ۵۱ 🟣 و حتی بسياری از علمای اهل سنت نقل كرده‌‌اند كه يك چهارم قرآن در حق امير المؤمنين علی بن أبی طالب عليه السلام نازل شده است . 🔶️ حاكم حسكانی از بزرگان اهل سنت می نويسد : عن الاصبغ بن نباتة ، عن على قال : نزل القرآن أربعة أرباع : ربع فينا ، وربع في عدونا ، وربع حلال وحرام وربع فرائض وأحكام ولنا كرائم القران . 📚 شواهد التنزيل ، ج ۱، ص ۵۹ و ص ۶۲ و تاريخ اليعقوبي ، ج ۲ ، ص ۱۳۶ و ينابيع المودة ، ج ۱ ،‌ ص۳۷۷. 🟣 اصبغ بن نباته از امير مومنان نقل کرد که فرمودند قرآن چهار جزء نازل شد . يک چهارم  در مورد ما ، يک چهارم در مورد دشمنان ما ، يک چهارم در مورد حلال وحرام و يک چهارم در مورد واجبات  واحکام ؛ وآيات شاخص قرآن (کريمه به بهترين شيء در هر مجموعه گفته مي شود) در مورد ماست . 🟣 مرحوم كليني رضوان الله تعالي عليه در كتاب كافی در روايتی كه سند آن صحيح است ، شبيه همين روايت را نقل می كند عن أبي بصير ، عن أبي جعفر عليه السلام ، قال : نزل القرآن أربعة أرباع : ربع فينا ، وربع في عدونا ، وربع سنن وأمثال ، وربع فرائض وأحكام . 📚 الکافي  ,  جلد۲  ,  صفحه۶۲۸   عنوان باب :   الجزء الثاني  كِتَابُ فَضْلِ اَلْقُرْآ 🟣 از ابن عباس از پيامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نقل نموده که آن حضرت فرمود: عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ آيَةً وَ فِيهَا يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِلاَّ وَ عَلِيٌّ رَأْسُهَا وَ أَمِيرُهَا 📚بحار ج ۳۵ ص ۳۵۰ فرائد السمطين، ج ۱ ص ۷۴ شواهد التنزيل ج ۱ ص ۶۸
✏️ متن جدید آماده منبر ویژه شب تولد حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام، در کانال دوم استاد بارگذاری شد 🔰🔰🔰🔰🔰 💠https://eitaa.com/joinchat/1272119315Cfaf18a4cf1
شب ولادت حضرت.mp3
27.64M
🔮...یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ، وَلا یَرْقَی إِلَیَّ الطَّیْرُ... 📚 نهج‌البلاغه_خطبه شقشقیه 🔮 نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام برگرفته از نام خداوند است🔰 إن اسمه من  شامخ العلی                 علی اشتق من العلی 📚گنجى شافعى‏، محمد بن یوسف، كفایة الطالب فی مناقب على بن أبى طالب (علیهما السلام)، ص ۴۰۶. 👈معلم خداوند 👈الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ 👈ماده درسی 👈عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ 🕋👈 شاگرد امیرالمؤمنین علی علیه السلام 👈خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾الرحمن 🔰🔰 🟣عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: اَلرَّحْمٰنُ عَلَّمَ اَلْقُرْآنَ قَالَ اَللَّهُ عَلَّمَ اَلْقُرْآنَ قُلْتُ فَقَوْلُهُ - خَلَقَ اَلْإِنْسٰانَ عَلَّمَهُ اَلْبَيٰانَ قَالَ ذَلِكَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَّمَهُ اَللَّهُ تَعَالَى بَيَانَ كُلِّ شَيْءٍ يَحْتَاجُ إِلَيْهِ اَلنَّاسُ . 📚 بحار ج ۳۶، ص ۱۶۴ 🎤سخنرانی آیت الله حسین گنجی اشتهاردی_شب ولادت نورانی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام _چهارشنبه ۴ بهمن _ ۱۲ رجب _۱۴۴۵ قمری _ فاطمیه کلهری_قم مقدسه ✅️https://eitaa.com/Ayatollah_ganji