حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️ مولانا اميرالمؤمنين عليه السلام: 🔸وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ 🔹 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست»
#شرح
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ
🔹 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست».
✍سودهاى مادى همه از بين مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است، همانگونه كه در قرآن كريم مى خوانيم:
✨مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق✨
در واقع سود مادى همچون خواب و خيال است ولى سود معنوى واقعيتى است انكار ناپذير.
✅ اضافه بر اين، سود مادى حدى دارد،
دو يا چند برابر و حتى ممكن است گاهى ده برابر شود در حالى كه ثواب الهى به مقتضاى آيه شريفه:
✨مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ…✨
گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است، سودى كه در هيچ تجارتى پيدا نمى شود.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ 🔹كسى ك
.
#درس_اخلاق
🔰 مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ
🔻 امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:
انسان در جایی که نمی داند باید هیچ اِبائی نداشته باشد و بگوید نمی دانم. اگر انسان آنجایی که نمی داند بگوید نمی دانم که صحیح اما اگر نمی داند و نمی گوید که نمی دانم اشکالش چیست؟
«أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ»
🔻«مقاتل» جمع مقتل است، مقتل یعنی مواضعی از بدن که اگر آسیبی به آن برسد انسان تلف می شود و می میرد، اگر مثلاً به پای انسان سنگی بخورد نمی میرد اما اگر مثلا قلب انسان آسیب ببیند انسان از بین میرود.
🔻امام می فرماید که یعنی آن بزنگاه مانند این است که تیر به مغزش خورده و این شخص هلاک می گردد، این خیلی مهم است که امام میفرماید آنجا که انسان نمی داند باید بگوید نمی دانم، اگر این قول «لَا أَدْرِي» را ترک کند هلاک می شود، یعنی گرفتار رذائل اخلاقی میشود، گرفتار دروغ و هرزه گویی و اضافه گویی و ... می شود.
🔻 در جای دیگر امام علیهالسلام توضیح میدهند که بدانیم صحبت کردن خیلی سرمایه گذاری میخواهد و حرف زدن خیلی گران است و انسان باید خیلی مراقبت کند که زبان او بیخودی حرکت نکند، ایشان در حکمت ۳۷۴ میفرماید: آنچه را که نمی دانی نگو، و هرچه را هم که می دانی حق نداری بگویی.
🔻گاهی انسان یک حرفِ راست می زند و یک طایفه را به هم میریزد، دروغ گفتن حرام است اما راست گفتم که واجب نیست. غیبت کردن یعنی راست گفتن، طرف یک عیبی دارد و یک کار خلافی را واقعاً مرتکب شده و تو هم آن را می گویی، غیبت همین است. پس انسان هر چیزی را هم که می داند نباید بگوید.
❇️ سلسله درسهای #اخلاق در #نهج_البلاغه؛ استاد حضرت آیت الله دین پرور (دام ظله)
——————————————
🆔 @Ayatollahdinparvar
♦️ #خطبة_الغدیر ۷
🔸 مَعاشِرَ النّاسِ، ما قَصَّرْتُ فى تَبْلیغِ ما اَنْزَلَ اللَّهُ تَعالى اِلَىَّ، وَ اَنَا اُبَیِّنُ لَكُمْ سَبَبَ هذِهِ الْایَةِ: اِنَّ جَبْرَئیلَ هَبَطَ اِلَىَّ مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنى عَنِ السَّلامِ رَبّى - وَ هُوَ السَّلامُ - اَنْ اَقُومَ فى هذَا الْمَشْهَدِ فَاُعْلِمَ كُلَّ اَبْیَضَ وَ اَسْوَدَ: اَنَّ عَلِىّ بْنَ اَبى طالِبٍ اَخى وَ وَصِیّى وَ خَلیفَتى عَلى اُمَّتى وَ الْاِمامُ مِنْ بَعْدى. الَّذى مَحَلُّهُ مِنّى مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسى، اِلّا اَنَّهُ لا نَبِىَّ بَعْدى. وَ هُوَ وَلِیُّكُمْ بَعْدَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ قَدْ اَنْزَلَ اللَّهُ - تَبارَكَ وَ تَعالى - عَلَىَّ بِذالِكَ آیَةً مِنْ كِتابِهِ هِىَ : اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ ، وَ عَلِىّ بْنُ اَبى طالِبٍ الَّذى اَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ هُوَ راكِعٌ، یُریدُ اللَّهَ - عَزَّوَجَلَّ - فى كُلِّ حالٍ.
🔹 هان مردمان! در تبلیغ آن چه خداوند بر من نازل فرموده، كوتاهى نكردهام و اكنون سبب نزول آیه را بیان مىكنم: همانا جبرئیل از سوى سلام، پروردگارم - كه تنها او سلام است - سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد كه در این مكان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهى اعلام كنم كه علىّبنابىطالب، برادر و وصىّ و جانشین من در میان امّت و امام پس از من است. همو كه جایگاهاش نسبت به من، به سان هارون نسبت به موسى است؛ مگر این كه پیامبرى پس از من نخواهد بود و او پس از خدا و رسول او صاحب اختیار شماست و خداوند تبارك و تعالى آیه اى بر من نازل فرموده كه: همانا تنها ولى و سرپرست و صاحب اختیار شما، خداوند و پیامبرش و مؤمنانىاند كه نماز به پا مىدارند و در ركوع زكات مىپردازند(مائده / ۵۵)، و قطعاً علىّبنابىطالب، نماز به پا داشته و در ركوع زكات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
🔻“O people! I have not been neglectful about publicizing what has been delivered to me by God. Now, I am to explain to you the cause of the Revelation of this Verse: Gabriel, bearing His Command, came down to me thrice from ‘Peace’, the Creator – for only He is [the source of] Peace – he brought it to me that to stand amid this vast mass and deliver God's Command. Now, I announce you the coloured or white that: Ali, the son of Talib, is [as] a brother to me, and he is my executor, and successor to lead my people as an Imam after me! His relation to me is as Aaron to Moses is, except for no other messengers will follow me. After God and His Messenger, Ali is going to be your Conserver, and God has sent down a Verse saying: ‘Verily, your Guardian is Only God, His Messenger and the believers who pray and pay alms while are bowing down,’ (The Table: 5/55). Surely it is Ali who did set up prayer, and while bowing [down to pray], paid out alms, and always sought the Will of Almighty God.”
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸 ما أَصِفُ مِن دارٍ أَوَّلُها عَناءٌ، وَ اخِرُها فَناءٌ 🔹 چ
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#دنیا_شناسی
🔰 فرصتی در موقعیت گذرا
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی دنیا میفرماید:
🔹 چه گویم از خانه ای که آغازش «رنج و سختی» و پایانش«نیستی» است. ( #خطبه ۸۱)
✍ یادآور روزی که متولد شدی گریان، ولی اطرافیان همه خندان و شادمان، که از سفر و سختیِ راه سالم آمده، از منزل تنگ و تاریکی که نه ماه در آنجا خوش کرده بودی.
🔻اینک با فرمان الهی مجبور به ترک آن و حضور در دنیای بسیار وسیعتر شده ای. اکنون از رنج راه رسته و در دامان مادر قرار گرفته و از شیره جانش می مکی و هر روز به رشد خود ادامه می دهی و روز به روز فرصت و امکانات بیشتر در اختیار گرفته و به بالندگی و پیشرفت نائل می شوی.
🔻 ولی این فرصت بسیار محدود و زودگذر است. زودا که بانگ «الرحیل» برمیخیزد. خوشا آنان که در این فرصت محدود به سرمایه اندوزی پرداخته و لحظه های عمر خود را به بطالت نگذرانده و از نعمت های الهی در راه رسیدن به سعادت بهره برداری کرده اند. به عبارت دیگر به دنیا و زیبایی های آن با دیده گذرا نگریسته و آن را ابزاری برای وصول به بهشت معرفت و قرب الهی دانسته و با تمام توان در راه این هدف مقدس کوشیدهاند.
✅ سختی دنیا همان محدودیت و ناپایداری و نیز «نیش و نشیب» در کنار «نوش و فراز» آن است، مثل کسی که می خواهد در جنبه علمی به اوج برسد، باید زحمت مطالعه و تحقیق را به جان خریده و از خوش گذرانی ها و اتلاف وقت دوری کند. همچنین در امور اقتصادی و معنوی هم بدون تحمل رنج موقعیت و تکامل دست نخواهد داد. نیز سرانجام هم باید بگذارد و بگذرد. پس نباید به دنیا غرّه شد و به بهای این سرمنزل موقتی و پررنج، خانه جاودانه و اصلی را از یاد برد و برای آن زاد و توشه تهیه نکرد.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از #نهج_البلاغه ج۲ ص۳۲۹، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#هوای_نفس
🔰 استفاده غیر مجاز و حرکت در مسیر انحرافی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی دنیا میفرماید:
🔹 ای مردم! از دو چیز بیش از هر چیز دیگر بر شما ترسانم: پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز. ( #خطبه ۴۲)
✍️ هشدار امیرالمومنین علیهالسلام در پیروی از هوای نفس، به معنای استفاده نکردن از نعمتها و موهبتهای الهی نیست. مومنان و پارسایان اولویت در بهره برداری از این نعمتها را دارند تا آنها را به کمال رسانده و به ایمان و عمل صالح تبدیل سازند. بلکه منظور از این هشدار آن است که شخص مسلمان در مقابل امر و نهی الهی موضع گیری نکرده و برخلاف آن عمل نکند و به آن احترام بگذارد.
🔻غذای خوب و لذیذ خوردن مانعی ندارد، اما اگر از راه رباخواری و غش در معامله باشد، هوای نفس است و باید به شدت از آن پرهیز نمود. همانطور که امام علیهالسلام به مالک میفرماید: «ای مالک، مسلط بر هوای نفس خود باش و خود را از درافتادن در حرام نگهدار و بر آن سخت بگیر». (#حکمت ۴۱۶)
✅ کوتاه سخن آنکه از سخنان امیرالمومنین علیه السلام به خوبی استفاده میشود، آنچه مذموم و ناپسند است، حاکمیت هر فرمانروایی نفس و سهولت بر عقل و شرع است و این در مواردیست که خواست انسان در برابر فرمان الهی قرار بگیرد.
در هر صورت خطر بزرگ هواپرستی و بی پروایی از حرام و حریم الهی، افتادن در چاه باطلگرایی و دور شدن از حق مداری است، همان اصل مهمی که جهان بر اساس آن خلق شده است و انسان در پرتو آن به کمال میرسد.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲ ص ۲۹و۳۰، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
♦️ #خطبة_الغدیر ۸
🔸 وَ سَاَلْتُ جَبْرَئیلَ اَنْ یَسْتَعْفِىَ لِىَ السَّلامَ عَنْ تَبْلیغِ ذالِكَ اِلَیْكُمْ - اَیُّهَا النّاسُ - لِعِلْمى بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ كَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَ اِدْغالِ اللّائِمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْاِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فى كِتابِهِ: بِاَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِاَلْسِنَتِهِمْ ما لَیْسَ فى قُلُوبِهِمْ ، وَ یَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیمٌ
🔹 و من از جبرئیل درخواستم كه از خداوند سلام اجازه كند و مرا از مأموریت تبلیغ به شما معاف دارد؛ زیرا كمى پرهیزكاران و فزونى منافقان و دسیسهى ملامتگران و مكر مسخره كنندگان اسلام را مىدانم؛ همانان كه خداوند در وصفشان در كتاب خود فرموده: به زبان مىگویند آن را كه در دلهایشان نیست (فتح / ١١) و مىشمارند آن را اندك و آسان، حال آن كه نزد خداوند بس بزرگ است. (نور / ١۵)
🔻 “And I asked Gabriel to beseech Almighty God so that He may discharge me from this duty of mine, because I well knew the scarcity of the virtuous, but the excess of the deceivers; and the vices of the blamers, as well who scald, and the deceit of those who insult Islam – those whom God has defined in His Book that: ‘They say what does not exist in their hearts, and they take it of very little importance, while it is of the utmost importance to God,’ (The Light: 24/25).
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
📌 ۱۲ تیرماه، سالگرد درگذشت احیاگر بزرگ #غدیر، علّامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی رحمة الله علیه، صاحب موسوعهی بینظیر #الغدیر است که چهل سال از عمر پُربرکت خود را برای تألیف آن صرف نمود؛ کلام زیر از ایشان نقل شده است:
✅ «هم وزن خود برای غربت مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام اشک ریختم و الغدیر را نوشتم.»
ترویح روح بلند آن علامهی جلیل القدر، قرائت کنیم سوره فاتحه و اخلاص را با صلوات...
🆔 @Ayatollahdinparvar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📅 ۱۲ تیر
🌹روز بزرگداشت علامه امینی (ره)
#علامه_امینی #الغدیر
🔻اقتباس از مجموعه مذهبی "ندای شیعه"
🆔 @Ayatollahdinparvar
🔰 بیانی از آیتالله دینپرور به مناسبت سالروز درگذشت علامه امینی(ره)
#قسمت_اول
🔻«الغدیر» حاصل پژوهشهای نفسگیر
مرحوم علامه امینی در میان مؤلفان و محققانی که در ارتباط با امیرالمؤمنین(ع) و نهجالبلاغه کار کردند، ویژگیهای خاصی داشت که همانها سبب ماندگاری کارش شد. مهمترین آنها پژوهشهای نفسگیری بود که ایشان برای تهیه کتاب الغدیر انجام داد. او به منابع محدود اکتفا نکرد و سراغ منابع اصلی و کتابهایی که کمتر در اختیار افراد معمولی بود میرفت. ضمن اینکه بیشتر منابعی که استفاده میکرد از منابع اهل تسنن بود. مرحوم علامه امینی به دلیل اینکه محتوا و منابع کافی در اختیار نداشت، برای دسترسی به آنها دائم در حال سفر به کشورهای مختلف و بازدید از کتابخانههای مهم دنیا بود. روش ایشان تحقیقات میدانی بود. او درصدد دستیابی به منابع دست اول بود؛ کاری بسیار پرزحمت بخصوص در آن زمانی که رفت و آمد به دشواری انجام میشد و وسایل ارتباط جمعی به گستردگی امروز نبود و با محدودیتهای بسیاری همراه بود؛ در آن شرایط به گفته خودش ۱۰ هزار جلد کتاب را مورد مطالعه قرار داد تا توانست الغدیر را بنویسد؛ او برای این کار مهم بیش از ۳۰ سال کتابخانههای کوچک و بزرگ ایران، عراق، حجاز، سوریه، لبنان، شبه قاره هند و پاکستان را مورد بررسی قرار داد.
🔻ادبیات «الغدیر» منحصر به فرد است
علامه امینی در این کتاب از روش نویسندگی و ادبیات خاصی استفاده کرده است؛ علامه امینی از ادبیات خاصی که در دنیای عرب مطرح بود، استفاده نکرد بلکه از ادبیات معاصر زمان خود که کمتر در کتابها کاربرد داشت، بهره برد. تا جایی که میتوان به جرئت گفت یکی از نقاط مثبت و ویژگیهایی که در الغدیر جلوه دارد همین ادبیات ویژه آن است.
🔻ذکر دقیق منابع در «الغدیر»
پیش از علامه امینی علمای زیادی درباره الغدیر و مسائل امامت و ولایت تألیفاتی داشتهاند و شاید بتوان گفت «عَبَقاتُ الاَنوار فی مَناقِبِ الائَمَةِ الاَطهار»، مفصلترین کتاب عقیدتی مذهب شیعه، نوشته میرحامدحسین در این حوزه است و علامه امینی در کتاب الغدیر از آن یاد کرده؛ اما ویژگیهای خاص و سبک نوشتاری الغدیر آن را از سایر آثار متمایز کرد. افزون بر آن در کتابهای قبلی منابع به طور دقیق ذکر نشده، اما در الغدیر به طور مستند اسم و حتی صفحه کتاب آمده است.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
🔰 بیانی از آیتالله دینپرور به مناسبت سالروز درگذشت علامه امینی(ره)
#قسمت_دوم
🔻۱۰۰ هزار فیش برای تألیف «الغدیر» نگاشته شد
آیت الله دین پرور با نقل خاطره ای از قول علامه امینی میگوید:
«تا قرن چهارم اسلامی کتابهای بسیاری در دست بود اما از قرن پنجم به بعد آنها از دسترس خارج شد و پس از آن هر که آنها را نقل میکند با واسطه است؛ اما چون من همیشه سعی میکنم که بدون واسطه نقل کنم، در تلاش بودم که این کتابها را پیدا کنم و سرانجام آنها را در مکتبه ظاهریه دمشق پیدا کردم؛ اما شرایط استفاده از این کتابها بسیار دشوار بود و تنها روزی یک ساعت میشد از کتابخانه استفاده کرد. کتابدار بداخلاق هم پس از پایان ساعت مطالعه همه را بیرون کرده و اجازه نوشتن نمیداد؛ به همین دلیل اصرار کردم که در کتابخانه بمانم و او قبول کرد در را از بیرون قفل کرده و فردا بیاید. مدتی به همین منوال گذشت تا موفق شدم ۱۰۰هزار فیش از این کتابها تهیه کنم».
رئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه میافزاید: بیشتر مطالب کتاب از منابع اهلسنت است و او داوری را به خواننده واگذار کرده است؛ استفاده بدون تعصب از منابع و احترام به نویسندگان و خلفا از دیگر ویژگیهای این کتاب ارزشمند است.
🔻 «الغدیر» اثری فرقهگرایانه نیست
آیتالله دینپرور با تأکید بر اینکه روش علامه امینی چراغ راه پژوهشگران علوم دینی است، تشریح میکند: استفاده او از منابع اهل سنت که دسترسی به برخی از آنها دشوار و حتی غیرممکن بود، نشان از آن دارد که این کار فرقهگرایانه نیست و بر اصول مکتب اسلام نوشته شده است. علامه امینی میگفت که برای نوشتن بخشی از الغدیر به نسخه خطی معتبر اهل تسنن نیاز داشتم، اما پیدا نمیکردم. به حضرت علی علیه السلام متوسل شدم. وقتی از حرم خارج شدم در یک بساطی کتاب را دیدم. این نشانی از امدادهای الهی برای دسترسی به منابع است تا این اثر حالت فرقهگرایانه پیدا نکند. وی بیان میکند: متأسفانه برخی از علمای اهلسنت در مورد این کتاب عظیم سکوت کردند و حتی در کشورهای وهابی اصلاً الغدیر پیدا نمیشود؛ در حالی که در کتابخانههای ما منابع مهم اهل تسنن به وفور پیدا میشود؛ البته برخی از علمای اهل تسنن نیز این کتاب را تهیه کرده و حتی توصیه کردهاند همه و بخصوص جوانها این کتاب را بخوانند.
✅ این مفسر و مترجم نهجالبلاغه در پایان با ابراز تأسف میگوید: هنوز تمام کتاب الغدیر چاپ نشده و تنها ۱۱ جلد از ۲۰ جلد کتاب در دسترس همگان است. این ۱۱ جلد تلخیص هم شده و امیدوارم که در دسترس تمام مردم باشد زیرا حیف است که از چنین منبع عظیمی بیبهره بمانیم؛ الغدیر دنیایی از علوم و حقایق است.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#خدا_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸 سپاس خدای را که همه صفات او یکسان است و عالم هستی به یک نسبت از خوان گسترده او برخوردار، «تقدم» و «تأخر» در این نباشد تا گویند آغاز او بر انجامش پیشی گرفته و ظاهرش بر باطنش پیش دستی کرده است.
📚 #خطبه ۶۴
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#خدا_شناسی
🔰 ویژگی صفات الهی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد توحید و خداشناسی میفرماید:
🔹 سپاس خدای را که همه صفات او یکسان است و عالم هستی به یک نسبت از خوان گسترده او برخوردار، «تقدم» و «تأخر» در این نباشد تا گویند آغاز او بر انجامش پیشی گرفته و ظاهرش بر باطنش پیش دستی کرده است. ( #خطبه ۶۴)
✍️ تغییر و تبدیل از خصوصیات انسان و ممکنات است. جسم و جسمانیت همواره در معرض حوادث، تأثیر و تأثر بوده و هیچ پدیده ای از این قانون مستثنی نیست. «زمان» نیز خود مخلوق، متحول و سیّال است و از خود اختیاری ندارد. در واقع هر پدیده آغاز و انجامی دارد و حالات و شرایط گونه گون آن را تحت تأثیری جدّی قرار میدهد یعنی اول و آخر، و ظاهر و باطن دارد.
🔻اما تنها خدای متعال، آفریننده این گردونه و خارج از آن است، که نه تغییر و تبدیل دارد و نه اول و آخر، و نه ظاهر و باطن.
امام علیه السلام فلسفه و علت این «ثبوت» و «تغییرناپذیری» از عوامل و حوادث را به شیواترین بیان ترسیم کرده است:
«لَا يَجْرِي عَلَيْهِ السُّكُونُ وَ الْحَرَكَةُ وَ كَيْفَ يَجْرِي عَلَيْهِ مَا هُوَ أَجْرَاهُ وَ يَعُودُ فِيهِ مَا هُوَ أَبْدَاهُ وَ يَحْدُثُ فِيهِ مَا هُوَ أَحْدَثَهُ».
واژه «سکون» و «حرکت» وصف آفریدگار نتواند شد و چگونه حرکت و سکون بر آن ذات برتر صادق باشد در حالیکه خداوند آن دو را در بستر آفرینش روان ساخته است، و چگونه بدانچه خود پدید آورده روی نیاز آورد و محکوم آن گردد؟! ( #خطبه ۲۲۸)
✅ کوتاه سخن آنکه چون خداوند متعال تغییرناپذیر است، اول و آخر، ظاهر و باطن هم ندارد. زیرا به طور کلی صفات گوناگون، معلول عوامل مختلف بوده که ویژه مخلوقات و ممکنات است که دائم تحت تأثیر زمان، شرایط و حالات مختلفند.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲ ص۱۸۰تا۱۸۲، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
🔸💠🔸
در هلال اول ذیقعده پیدا روی تو
حضرت کاظم بود محو رخ دلجوی تو
آل حیدر شادمان از این که دنیا آمدی
شد بهشتی بو مدینه، با بهشتی بوی تو
زادروزت روز دختر باشد و هر دختری
افتخارش باشد ای بانو شود رهجوی تو
...........................................
💐 روز دختر و میلاد بانوی قدسیه مطهره، فاطمه معصومه(س) که بارگاه نورانیشان محل دائمی نزول فرشتگان بر زمین و دروازه بهشت است
خجسته باد.
🔷🔸💠🔸🔷
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#معرفت_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَهُ سَاعٍ سَرِيعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِي ءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِي النَّارِ هَوَى
🔹آنکس که بهشت و دوزخ را فرا روی خود بیند، سر از پا نشناسد و از فکر آن نیاساید و بیتفاوت نماند. (مردم در این رابطه سه گروه اند:)
تلاشگر شتابانی که به ساحل نجات هستند و جستجوگر کندروی که امید رستگاری دارد و تقصیر کاری که سرانجام در آتش فرو افتد.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۱۶
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#معرفت_شناسی
🔰 آینده نگری و نقش آن در زندگی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد مسیر انتهایی زندگی انسان میفرماید:
🔹آنکس که بهشت و دوزخ را فرا روی خود بیند، سر از پا نشناسد و از فکر آن نیاساید و بیتفاوت نماند. (مردم در این رابطه سه گروه اند:)
تلاشگر شتابانی که به ساحل نجات هستند و جستجوگر کندروی که امید رستگاری دارد و تقصیر کاری که سرانجام در آتش فرو افتد. ( #خطبه ۱۶)
✍️ زندگی حرکت جدّی به سوی خداست و سرانجامِ هر کس به بهشت است یا دوزخ، پس باید این حقیقت بزرگ را دریافت و در جهت تعیین مسیر خود به سوی بهشت و سعادت حرکت کرد. به عبارت دیگر دلمشغولی هر انسان عاقل و آینده نگر باید خود او و سعادتش باشد و نباید به چیزی جز این بیاندیشد.
🔻 حضرت در حدیث دیگر می فرماید:
« خوشا آنان که سرگرم اصلاح کژی های خویشتن اند به طوری که فرصت عیبجویی دیگران را نیابند ... پس وقت خویش را صرف اصلاح و تربیت خود کنند و مردم نیز از آن در آسایش باشند». ( #خطبه ۱۷۵)
یعنی همه باید در فکر خودسازی و رسیدن به کمال انسانی و قرب الهی باشند. شیرینی و زیبایی زندگی در پرتو این سیر مقدس است.
✅ از طرفی مهم انتخاب راه حق و پرهیز از باطل است، لذا امام علیه السلام مردم را در این رابطه به سه گروه تقسیم میکند که هر یک با انتخاب خود راه سعادت یا شقاوت را برمیگزینند:
افرادی که راه حق را با سرعت طی می کنند و از هیچ سرزنش کننده هم پروانه دارند، اینان قطعاً اهل نجات اند.
کسانی که در جستجوی راه حل اند ولی سرمایه گذاری کافی را انجام نداده و با ضعف و سستی حرکت می کنند، اینان باز هم امید نجات دارند.
گروهی که کوتاهی می کنند و هوای نفس بر آنها حاکم گردیده و حق را نادیده میگیرند و راه باطل را برمیگزینند، اینان قطعاً از دوزخیانند.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱ ص۳۹۱و۳۹۲، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#امام_شناسی
♦️ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي وَوَ اللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَلَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً
🔹شمایان خوب می دانید که من به خلافت سزاوارتر از دیگرانم ولی به خدا سوگند تا آنگاه که امور مسلمانان به هنجار و سامان باشد و جز بر من ستم نرود، صبر و سکوت پیشه کنم.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۷۳
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#امام_شناسی
🔰 سکوت مشروط
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد خلافت و حکومت میفرماید:
🔹شمایان خوب می دانید که من به خلافت سزاوارتر از دیگرانم، ولی به خدا سوگند تا آنگاه که امور مسلمانان به هنجار و سامان باشد و جز بر من ستم نرود، صبر و سکوت پیشه کنم، به خاطر خدا و پاداش صابران و بی رغبتی به ریاست و حکومتی که برای آن سر و دست می شکنند. ( #خطبه ۷۳)
✍️ امام علیه السلام با بیان این جمله به موضوع آرامش و امنیت داخلی، و حفظ و حراست مرزها از حمله و هجوم دشمن خارجی اشاره داشته که حکومت اسلامی موظف به تامین آنهاست، گرچه رشد معنوی عمومی و عدالت و رسیدن به افقهای بلند و متعالی جامعه اسلامی جز در پرتو به رهبری امام معصوم صورت نخواهد.
🔻آن حضرت در موارد زیادی به عملکرد خلفا اعتراض نموده و رسماً دخالت می کردند، که شاهدِ آنْ جمله معروف خلیفه دوم است که بارها می گفت «لَولا عَلیٌ لَهَلَکَ عُمَر» یعنی اگر دخالت علی علیه السلام نبود نظام جامعه و زندگی مسلمانان در هم می ریخت و نابسامانی و هرج و مرج فراگیر می شد.
✅ بنابراین امیرمومنان علی علیه السلام در دوران خلفا به عنوان یک دیدهبان آگاه و شجاع و یک قانون شناس مقتدر مطرح بوده و هر جا که لازم می دید و صلاح بود، وارد میشد و اقدامی کرد. از این رو این جمله که «حضرت علی علیه السلام ۲۵ سال خانه نشین بود» صحیح نیست، بلکه از خاستگاه مقام امامت که مسئولیتی الهی و موقعیتی پدرگونه در مقابل کارها و دستورهای غیرقانونی است، می ایستاد و به صراحت موضع مناسب میگرفت و راه درست را نشان میداد و حتی به مرحله اجرا می گذاشت.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲، ص۲۸۱، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
▬▬▬▬ ஜ۩🔴۩ஜ ▬▬▬▬
🔰 #زیبا_شناختی_ادبی
#استعاره در کلمه «یَحُطُّ»
🔻 حضرت علی علیه السلام در بازگشت از صفین یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند:
🔸... وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق
🔹امّا بیماری گناهان را از بين میبرد و آنها را مانند برگ درختان میريزد. ( #حکمت ۴۲)
✍️ کلمه «یَحُطُّ» به معنای بر زمین نهادن بار سنگین از دوش حیوان است. حضرت با به کار بردن این کلمه خواستهاند بفهمانند #گناه بار سنگینی است بر دوش انسان که به وسیله #بیماری برداشته میشود و بدین ترتیب انسان راحت میشود و سپس آماده لقاء پروردگارش میگردد (تخففوا تلحقوا: سبک شوید سپس ملحق گردید) و پس از #مرگ نیز در خواب برزخی اش آسوده میخوابد.
✅ باد پاییزی نیز همینطور است یعنی باری از دوش درخت برمیدارد تا درخت در فصل زمستان آسوده بخوابد.
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar