مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد مجتبی رستمی کیا ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️کارشناسی ارشد فلسفه دین ▫️دکت
📌 #معرفی_مقاله
• تعین معنای متن یکی از مسائل مهم فلسفه زبان معاصر است. هرمنوتیک فلسفی در پاسخ به این مسئله، قائل به عدم تعین معنای متن شده است. عدم تعین معنای متن هسته مرکزی معناشناسی های جدید و حاکی از نوعی عدم قطعیت در فلسفه معاصر است. این مقاله می کوشد تا این مسئله را به دو سنت فلسفه تحلیلی زبان متعارف به نمایندگی جان سرل و علم اصول فقه به نمایندگی شهید سید محمد باقر صدر عرضه کند.
▫️پرتال جامع علوم انسانی
▫️نویسنده (استاد مجتبی رستمی کیا)
🛑 دوستان برای دانلود مقاله از طریق زیر می توانند اقدام نمایند.
💻 http://B2n.ir/s94910
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ⭕️ سرفصل ها
📌 #معرفی_اساتید
⭕️ استاد رضا حبیبی
▫️ مدرس حوزه علمیه و دانشگاه
▫️دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
▫️پژوهشگر عرصه فلسفه علم
▫️مدرس فقه الاخلاق
⭕️ آثار
▫️تالیف هدف غایی در تربیت اخلاقی
▫️تالیف درآمدی بر فلسفه علم
▫️تالیف مکاتب اخلاقی
▫️تالیف نظام تربیتی و اخلاقی اسلام
▫️تالیف غرب شناسی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #معرفی_اساتید ⭕️ استاد رضا حبیبی ▫️ مدرس حوزه علمیه و دانشگاه ▫️دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ▫️
📌 #معرفی_کتاب
• کتاب درآمدی بر فلسفه علم از معدود کتاب هایی است که با زبانی روان و گویا به شرح نظریه های مختلف در فلسفه علم پرداخته است و از طرفی تنها به ترجمه، تقلید و تکرار بسنده نکرده است. نویسنده پس از ارائه چکیده هر نظریه، نقدی بر آن نگاشته است که نقد هر نظریه در انتهای هر فصل آورده شده است. جالب آنکه این کتاب زیر نظر دو استاد خبره و شهیر فلسفه اسلامی، استاد میرسپاه و استاد فیاضی به نگارش درآمده است.
▫️موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
▫️نویسنده (استاد رضا حبیبی)
🛑 دوستان برای خرید کتاب از طریق زیر می توانند اقدام نمایند.
💻 B2n.ir/t68098
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی
❖ متن و علوم انسانی اسلامی
• دین اسلام بر خلاف ادیان تحریف شده موجود ، در تمام ابعاد برای بشر قانون وضع کرده و در زمینه روابط انسانها با خود یا افراد دیگر و جامعه برنامه دارد. دین اسلام هیچ بُعدی از ابعادِ انسان یا دورهای از دورههای حیات او را مهمل نگذارده و فراموش نکرده است.
• واضح است که این سخن بدین معنا نیست که قلمرو دین شامل حوزه طبیعت، علوم تجربی و معارف ریاضی و مانند آن میشود چرا که کتاب آسمانی قرآن، یا احادیث معصومان (علیهمالسّلام) کتاب هدایت_ اجتماعی و فردی_ است نه کتاب فرضیههای علوم تجربی، قوانین و فرمولهای ریاضی؛
• مشخص است دینی که دارای چنین قلمروی باشد گزاره های حکایت کننده از آن دارای نقش به سزایی در عرصه های انسانی و اجتماعی می باشد لذا قلمرودین همپوشانی با موضوع علوم انسانی دارد و مشخص می شود که متون دینی در تهذیب یا تکمیل یا تاسیس چنین علومی تاثیر بسزایی دارد که نیاز است جایگاه آن در این فرآیند مبتنی بر نظریه علم دینی اندیشمند مشخص شود.
• «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل اول به نسبت سنجی متن با تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد و در ادامه به روش های مختلف فهم متون ورودی داشته باشد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی
❖ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی
• واژه «هرمنوتیک» (hermenneutic) از ریشه یونانی" hermeneuien" است.این واژه در قرون وسطی به معنای هنر یا دانش تفسیر و فهم کتاب مقدّس اطلاق می شده است. شلایرماخر آن را عبارت از روش فهم مطلق متون دانسته است و دیلتای به معنای روششناسی علوم انسانی پنداشته است. هایدگر آنرا در هستیشناسی به کار گرفته است و گادامر، این کلمه را برای هستیشناسی فهم به خدمت گرفته است.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی ❖ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی • واژه «هرمنوتیک» (her
• تاریخ هرمنوتیک را سه دوره دانستهاند:
الف) کلاسیک
• رواج اندیشه پروتستانتیسم و از میان رفتن مرجعیت کلیسای در تفسیر کتاب مقدّس، نیاز به تنظیم قواعدی برای تفسیر را آشکار ساخت.چون در این دوره معتقد بودند که فهم حقیقت ممکن است، هرمنوتیک در پی آن بود تا روشی برای تفسیر کتاب مقدّس پیش کِشد و ابهام را بزداید.
ب) رمانتیک
• هرمنوتیک جدید با نظریّههای شلایر ماخر، از روش فهم متون مقدّس به روش فهم مطلق متون ادبی مبدّل گشت. او بر آن بود که «فهم»، امری طبیعی و عادی نیست؛ بلکه «بدفهمی» است که عادی و طبیعی است. و هرمنوتیک، وسیلهای برای پرهیز از بدفهمی است که از فاصله زمانی میان مفسّر و متن سرچشمه میگیرد.فهمِ معنای نهایی متن ناممکن نیست. برای رسیدن به آن باید افزون بر فهم دستوری متن، به فهم روانشناختی ذهنیّت مؤلّف متن نیز پرداخت و اندیشه او را بازساخت.
ج) فلسفی
• نظریّههای هایدگر، هرمنوتیک فلسفی را آغاز کرد و به جای روش فهم، به درک معنای هستی روی آورد. در نظر هایدگر، فلسفه حقیقی باید معنای هستی را به فهم آوَرَد و این هدف، از گذر تحلیل پدیدار شناسانه وجود انسانی به دست میآید. هستی انسان از دو طریق بر انسان آشکار میشود: نخست از طریق احوال و احساسات و دیگر، از طریق فهم.
فهمیدن، امکان رسیدن و شدن را فراهم میآورد. پیش فرضها و تفسیرهایی که از وجود انسان داریم، در تفسیر متون دخیلاند. زبان، ابزار بیان نیست؛ بلکه نمود هستی است و واژگان را معانی ثابت و واحدی مستقل از کاربرد و استعمال آنها نیست. گادامر از هرمنوتیک فلسفی هایدگر پیروی کرد. هرمنوتیک در باور او، کاوشی است در ماهیّت فهم و تبیین شرایط وجودی و نیز عوامل مؤثر بر آن. او معتقد است که هیچ فهمی بدون پیش فرض نیست و گرایشها و دیدگاهها و انتظارات مفسّر در فرآیند فهم دست دارند. فرآیند فهم از طریق گفتوگویی میان مفسر و متن به دست میآید.
• «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل سوم به نسبت سنجی هرمنوتیک و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی
❖ فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
• فلسفه تحلیلی فلسفه غالب در کشورهای انگلیسی زبان (آمریکا, انگلستان, کانادا, استرالیا و نیوزیلند) در قرن بیستم است. مهم ترین ویژگی این نحله فلسفی توضیح و تحلیل ساختار فکر از طریق تحلیل های منطقی و زبانی است. در نزد بسیاری از فیلسوفان تحلیلی ایضاح گزاره های فلسفی از طریق تحلیل مفاهیم راه گشای حل مسایل فلسفی است. فلسفه تحلیلی دارای سه شاخه اصلی است: مکتب کمبریج, پوزیتویسم منطقی و مکتب آکسفورد.
• اندیشه های فیلسوفان تحلیلی بر حوزه های مختلف دانش, از جمله اخلاق, سیاست, حقوق, و تعلیم و تربیت تاثیرگذار بوده است. معرفی اجمالی فلسفه تحلیلی و چگونگی تاثیر آن بر فهم دین و تولید علوم انسانی اسلامی هدف اصلی این دوره است.
• «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل سوم به نسبت سنجی فلسفه تحلیلی و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علم_دینی | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی
❖ دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی
• برای اینکه مشخص سازیم بین اصول فقه و علوم انسانی اسلامی چه نسبتی حاکم است ، باید نوع پیوندی که بین علوم انسانی و گزارههای آن و معارف وحیانی حاکم است را تصویر کنیم و مشخص سازیم که علم اصول بر معارفی که ناظر به حوزه علوم انسانی است چه تأثیری میگذارد.
• مفروض ما این است که علوم انسانی به گزارههای توصیفی و تجویزی تقسیم می شود. به همین دلیل گزارههایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی اسلامی مبتنی بر نظریه علم دینی تولید میشود ، هم در حوزه توصیف و هم در حوزه تجویز با معارف وحیانی نسبتی دارد که نیاز به استخراج از منابع می باشد.
• علم اصول فقه محقق دانشی است که کاملاً معطوف به گزارههای تجویزی فقهی دین است در حالیکه ما باید با حفظ ارزش های اصیل تراث به امتداد دانش اصول فقه در جنبه های توصیفی بیاندیشیم و دانش اصول فقه و اجتهاد را به مثابه روش علوم انسانی اسلامی بازسازی نماییم.
• لذا علوم انسانی اسلامی که ریشه در دین دارد و امروزه فقط راه ارتباطی با دین از طریق متون می باشد نیاز به ابزار فهم محرز است .
• «مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه» در دوره جدید سعی دارد که در سرفصل چهارم به نسبت سنجی دانش اصول فقه و متون دینی برای تولید علوم انسانی اسلامی بپردازد.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#نماواج | #علامه_طباطبایی | #امتداد_حکمت
❖ ماجرای علامه و امتداد
▫️ارائه توسط استاد امین اسدپور
🔹سر فصل ها
• ضرورت امتداد حکمت
• الگو امتداد حکمت در علوم انسانی
• وجه تمایز الگو امتداد علامه با سایر فیلسوفان معاصر
🔸 لینک صوت «ماجرای علامه و امتداد»
⚛ yun.ir/gk0q71
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#طوفان_الاقصی | #انحطاط_تمدنی | #یورگن_هابرماوس
❖ نقاد سلطه گری «عقلانیت ابزاری» یا تئوریسین سلطه گری مضاعف
• طوفان الاقصی و حملات وحشیانه رژیم جعلی به مردم بی گناه غزه، بسیار روشنگر وآموزنده بود. یکی از مهمترین وتاسف بارترین موضوعات مطرح شده این روزها، بی مبالاتی و دفاع از رژیم منحوس اسرائیل در مقابل کشتار کودکان و زنان در غزه می باشد!! اما دفاع مدعیان حقوق بشر مدرن ، و بی مبالاتی مدعیان دفاع از بشریت خیلی بحث برانگیز تر جلوه کرده است!
•
•
• هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#طوفان_الاقصی | #انحطاط_تمدنی | #یورگن_هابرماوس ❖ نقاد سلطه گری «عقلانیت ابزاری» یا تئوریسین سلطه گ
• مکتب فرانکفورت پس از دو نوشته معروف اندیشمندان آن ، دیالکتیک روشنگری نوشته «تئودور آدورنو» و «ماکس هورکهایمر» ، و کتاب اخلاق صغیر نوشته «آدورنو» نقد خود را از سرمایهداری به سوی نقد کلیت تمدن غربی چرخاند.
• از دیدگاه این مکتب عقلانیت در فرهنگ غربی به صورت ترکیبی از سلطه گری و عقلانیت ابزاری آشکار میشود و تمام طبیعت درونی و بیرونی به زیر یوغ سوژه انسانی می رود و در ادامه این فرایند، خود فاعل شناسا هم بلعیده می گردد.
• از منظر جامعه شناختی، هم کارهای هورکهایمر و هم کارهای آدورنو متمرکز مسئله سلطه اجتماعی است که با مدرنیته متولد شده است و آندو معتقدند این باعث شده رهایی انسان که آرمان مدرنیته بوده است به زنجیر کشیده شود.
• هابرماوس یکی از اعضای مکتب فرانکفورت می باشد که در فراز و فرود اندیشه دچار چرخش های جزئی شده است. لذا از سویی مدرنیته و عقلانیت ابزاری را به رسمیت شناخته و از سوی دیگر هم نقد سلف خود را بر مدرنیته و لوازم سلطه گری وارد می داند به همین سبب سعی در کشف ایده ای برای احیای تمام آرمان های مدرنیته داشته که نتیجه آن ظهور «عقلانیت ارتباطی» است.
• تازگی جمعی از اندیشمندان که نام #یورگن_هابرماوس نیز در بین آنها به چشم می خورد بیانیه ی له رژیم جعلی و کنش های وحشیانه آن علیه مردم و جبهه مقدس حماس صادر کرده اند.
• این در حالی می باشد که این دانشمند آلمانی سال های برای عبور از رویکرد سلطه گری مدرنیته که امروز در کنش این رژیم منحوس جاری است تلاش کرده ولی امروز مشخص می شود که این تلاش های به اصطلاح علمی متاثر از ایدئولوژی خاصی می باشد که البته با نظریه پست مدرن ها این امر مشکلی ندارد ولی در این صورت تلاش وی برای احیای مدرنیته هم بی معنا می باشد که در عمل و نظر منجر به رسمیت شناختن عقلانیت تصرف گرای فرانسیس بیکنی نهفته در مدرنیته می شود!
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#طوفان_الاقصی | #انحطاط_تمدنی | #یورگن_هابرماوس
❖ به گل نشستن کشتی عاملیت رهاییبخش هابرماس در ساحل غزه
• یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیهای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است. در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیهای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است.
• جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرومانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازیهای اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانیها گرفتار فوبیای هولوکاست شدهاند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر میکنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است.
• در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایدههای ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایدهها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است.
• کشتی رهاییبخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده میبندد.
•
•
• استادخسروباقری
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826bه