#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ایمانوئل_کانت | #فلسفه_نقدی | #علوم_انسانی
❖ شیوه اجرایی درسگفتار چگونه است؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شوکران فلسفه و تفلسف
❃ از عجایب روزگار است که نظام علمی کشور رشته ای را به رسمیت شناسد، آن را توسعه دهد و از بودجه عمومی برای تربیت نیروی انسانی در آن هزینه کند اما نظام اداری همان کشور این رشته را به رسمیت نشناسد و هنگام جذب نیرو، تحصیل کرده های آن را کنار گذارد.
❃ این وضع رشته فلسفه در سرزمینی است که برخی از بزرگترین فیلسوفان تاریخ را در سنت خود پرورده است. فلسفه تبدیل به رشته ای آکادمیک شده که دانشجویان آن اگر رابطه و نسبتی با اهل قدرت و سیاست یا چاپ و تجارت نداشته باشند جایی هم در عرصه آموزش و پژوهش ندارند. استعدادهای آن در بهترین حالت یا مهاجرت میکنند و یا در شغل های غیر مرتبط مشغول به کار میشوند.
❃ دانشی که روزی علم اعلی بود، امروز مسیر همواری برای اخذ مدرک مدیرانی است که حوصله و وقت و احتمالا استعداد درس خواندن ندارند اما برای پرستیژشان عنوان دکتر لازم است! اینها واقعیت رشته فلسفه در ایران است اما همه ماجرا نیست.
❃ روی دیگر این سکه، تعاملی است که متعاطیان فلسفه با خود فلسفه دارند. اگر صداقت فلسفی در ما هست اجازه دهید بپرسیم امروز اغلب فلسفه خوانده ها چه ارائه می دهند؟ و چه در بساط آنها میتوان یافت؟ منظورم این سوال احمقانه نیست که فلسفه چه فایده ای دارد؟ بلکه از این می پرسم که منتسبین به فلسفه واقعا چه نسبتی با فلسفه دارند؟
❃ از وضع انتحال علمی و مقالات علمی پژوهشیِ کپی یا ترجمه شده، مقالات سفارشی و پولی نمی گویم، از کتابها و پایان نامه های ترجمه ای که به عنوان تالیف، چاپ و دفاع شده یا دانشجویی که حرفهای استاد را به نام خود میزند و بالعکس نمی گویم. کمی جدی تر مواجه شویم. امروز اهالی فلسفه چه دارند؟ روشن است که پاسخ این سوال را به سور کلیت نمی توان داد و آنچه می گویبم ادعای عمومیت است.
❃ فلسفه امروز چگونه خوانده می شود؟ چه میزان از فلسفه خوانده ها متن فلسفی می خوانند؟ از متافیزیک ارسطو یا نقد اول کانت یا اسفار ملاصدرا چه می خوانند؟ کلاسهای جزوه محور که استاد متکلم وحده است چه کمکی به انتقال تفکر فلسفی میکنند و ثمره این نحوه فلسفه خوانی چیست؟
❃ چرا بسیاری کلاسهای فلسفه به جای گفتگویی تخصصی تبدیل به کرسی های خطابه شده اند؟ که اگر اتوریته استاد پشت حرفها نباشد و از دانشجو بپرسیم چرا آنچه استاد گفت صحیح است یا قابل قبول؟ تقریبا پاسخی نخواهیم شنید.
❃ به جز تعداد اندکی استاد زحمت کش و اهل فکر، سایرین فلسفه را به مثابه ترجمه می شناسند. فلسفه یعنی ترجمه کتابهای فیلسوفان و محققان غربی.
❃ وقتی فلسفه شد ترجمه، کار اهل فلسفه هم می شود زبان آموزی. زبان دانی بازار دارد و ویترین را آراسته می کند، انگلیسی و عربی که نه! یونانی، آلمانی، فرانسه و چه بهتر که لاتین و روسی هم در خورجین داشته باشی! اما وقتت را برای ابن سینا، لایب نیتس، لاک و هیوم تلف نکن!
نتیجه چیست؟ ملغمه ای از لغت بافی و اصطلاح سازی و اسکی بازی بر سخنان لکان، فوکو، دریدا و آدرنو و.... حتی در اینجا هم کانت و هگل که استوانه های فلسفه اند مشتری چندانی ندارند، بازاری ها بهترند، زنده باد ژیژک!َ
❃ مترجمان کهگویا فراموش کرده اند آنچه ترجمه کرده اند را شخص دیگری نوشته، از استادی گذشته اند و به شطح افتاده اند از دعوی انا الحق در بساط ادعاشان هست تا انتظار برای پیدا شدن مخاطب جدید از نسل های آینده تا به مضمون کنابهایشان پی ببرند! تن نیچه در قبر می لرزد از حماقت ما!
❃ فلسفه اسلامی هم تافتهی جدایی از این دیگ در هم جوش نیست. سنت اسلامی اعم از فلسفه، عرفان، کلام و منطق امروز در مهجورترین وضع خود است در اینجا هم نه «متن» رونقی دارد و نه صرف عمر برای فهم فیلسوفان، دیگر عبدالله انواری نیست که عمر بگذارد بر فهم سنت سینوی، سیدجلال آشتیانی نیست که جوانی بدهد برای چاپ منقح کتاب ها، طباطبایی ای نیست تا این زمین مرده را احیا کند. اگر باشند هم به کار ما نمی آیند و باید خانه نشین باشند. امروز ناخواستنی چیز از فلسفه، خود فلسفه است.
❃ دانشگاهیان اگر از سنت فلسفی اسلامی روگردان نباشند، اغلب جذب تفسیرهایی فانتزی از شیخ اشراق و محی الدین اند و تفاسیری که معلوم نیست چه نسبتی با متن فیلسوف دارد.
❃ حوزویانی هم که مشغول فلسفه اند معمولا به دنبال تفسیری ایدئولوژیک و متکلمانه از ملاصدرا برای ساختن علوم اسلامی می روند. آرزوهایی که خود صدرا هم در سر نمیپروراند. هر دو گروه(حوزوی و دانشگاهی) با ارائه تفسیری عرفانی از ملاصدرا، این تفکر را به انسداد کشانده اند.
❃ فلسفه اگر از این وضع مبتذل و بازاری رها نشود هرروز مضحک تر و کاریکاتوری خواهد شد. مگر روزی که همان عظمت و ثقلی که نزد افلاطون و نیچه و هیدگر داشت، بازیابد در غیر اینصورت در همان محاورات اوان جوانی در کافه ها باقی بماند بهتر است.
❃ استاد امیر آقاجانلو
https://eitaa.com/AyeSchool
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: آیت الله خامنه ای| نظریه فرهنگی
🔸با ارائه ی استاد امین اسدپور
🔸جلسه پنجم
▫️دوشنبه/۱۵بهمن/ساعت۲۰/۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m71911
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ درس گفتار کتاب نظریه ی اجتماعی کلاسیک
🔸سرفصل: پیشگفتار و موضوع چیست؟
🔸با ارائه ی استاد سید هادی ساجدی
🔸جلسه چهارم
▫️چهارشنبه/۱۵بهمن/ساعت ۲۱
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=9385
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پادپخش
🔸 نظریه پردازی تشکیلاتی یا فردی؟
👤 استاد سید مهدی موسوی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علوم_انسانی_اسلامی #علم_مدرن #علم_دینی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نظریه پردازی .mp3
41.64M
❖ نظریه پردازی تشکیلاتی یا فردی؟
❃ استاد سید مهدی موسوی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علوم_انسانی_اسلامی #علم_مدرن #علم_دینی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
❖ قیام لله، جوهرهی مکتب امام خمینی (ره)
❃ در مسئلهی مکتب و اصول و هدفها. اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزهی امام را و انقلاب امام را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همهی فعّالیّتهای ایشان «قیام لله» بود؛ هدف، قیام لله [بود]؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی (رحمة الله علیه) نوشتهاند: قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَن تَقوموا لِلّهِ مَثنَی وَ فُرادَی؛ قیام لله، که این قیامِ لله ریشهی قرآنی بسیار مستحکمی دارد. قیام لله در همین آیهی سورهی سبأ ــ قُل اِنَّمآ اَعِظُکُم ــ [بیان شده]، یا «قوموا لِلّهِ قانِتین» در سورهی مبارکهی بقره، یا در آیهی دیگری در سورهی مدّثّر در اوّل بعثت: یا اَیُّهَا المُدَّثِّر* قُم فَاَنذِر؛ «قیام لله» یعنی این. حالا این «قیام لله» در هر دورهای ممکن است به نحوی باشد.
❃ آیت الله خامنه ای | ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مکتب_امام_خمینی #اقامه_دین #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ انقلاب اسلامی، نظریهی برآمده از نظریهی اجتماعی اسلام
❃ تصویر شاید بی کیفیت باشد ولی حاکی از روح انقلاب اسلامی است؛ اگر چه ممکن است در تفسیر و انتساب، اول کلام سخن بسیار باشد ولی بخش دوم را بدون هیچ شکی می توان از مقومات جنبش فکری، سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی قلمداد کرد.
❃ اسلام حقیقی به عنوان دینی که نسبت تنگاتنگی با جامعه پردازی دارد، در سال های دور بخاطر بازگشت حکومت های سلطنتی، به حاشیه رفته و ظرفیت های حداکثری اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آن نادیده گرفته شد و در نهایت به احکام فردی تقلیل یافت!
❃ در سال های نزدیک نیز با پیدایش گروه ترقی خواهان روشنفکر، شاهد نوع دیگری از مواجه با دین، علم و اجتماع هستیم؛ طوری که در ادبیات بسیاری از آنان یا به صورت پنهان یا صریح این نسبت مورد هجمه قرار گرفته است.
❃ برهان ضرورت نبوت بر سیطره قلمرو دین در وادی اجتماع تاکید ویژه ای دارد و از سوی دیگر، وقتی به دین خاصی همچون اسلام مراجعه می شود، مولفه های مشهود است که از لوازم آن نظریه اجتماعی منحصر به فردی تولید می گردد.
❃ امام خمینی (ره) و متفکران انقلاب اسلامی با تکیه بر همین استعداد درونی دین و بهره گیری از اجتهاد جواهری به فعال کردن ساحت اجتماعی پرداختند و قوه های درونی را در نسبت به کلان ساختار های اجتماعی صورت بندی کردند و زمینه را برای شکل گیری علوم جدیده برای سامان دهی این ساختار ها ایجاد نمودند. انقلاب اسلامی نمونه بارزی از همین نوع مواجه اجتهادی می باشد.
❃ سعید کریم داداشی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ نامه امام خمینی به گورباچف مثل نامهای از سمت یک فرشته برای روسیه بود
❃ پروفسور دوگین، فیلسوف روسیه:
• امام خمینی معنویت و سیاست را به خوبی ادغام کرد.
• او سعی کرد که به مقامات روسی که به دامن آمریکا رفتهاند هشدار دهد و تصویر خوبی از آینده ارائه داد.
❃ برشی از مستند «همسایه شمالی۳»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مکتب_امام_خمینی #اقامه_دین #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔸اجتهاد، به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی
🔸با ارائه ی جمعی از اساتید
🔸تعداد جلسات: ۶ جلسه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%ab%d8%a7%d8%a8%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%86%d8%b3/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
🔸ظرفیت نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی
🔸با ارائه ی جمعی از اساتید
🔸تعداد جلسات: ۱۱ جلسه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b8%d8%b1%d9%81%db%8c%d8%aa-%d8%b3%d9%86%d8%ac%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%81%da%a9%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d8%b5%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%ad%d9%88%d9%84-%d8%b9/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b