eitaa logo
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
122 دنبال‌کننده
212 عکس
9 ویدیو
6 فایل
یادداشت‌هایی از یک کارگر کلمات! درباره نویسندگی و کتاب و حواشی! ارتباط با کارگر مورد نظر: @azarbadirr
مشاهده در ایتا
دانلود
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
پ.ن: اکو دوتا خانه داشت و سرجمع توی این دوتا خانه، ۵۰ هزار جلد کتاب داشت! فیلمی که می‌بینید اکو را در کتابخانه شخصی‌اش در ریمینی نشان می‌دهد.
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت سی‌ و ششم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت سوم از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت سی و ششم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده می‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
سلطان هپل پنجم از هپلستان! همه چیز از بهم ریختگی خودم شروع شد. یکی از بچه‌ها من را دید و با خنده گفت انقدر هپلی نباشم! یادم نیست آخرین بار کِی و کجا کلمه هپلی را شنیده بودم. هرچی که شد، این کلمه از آن روز در ذهن من مانده است و هی توی ذهنم باهاش مشغول بودم. بالاخره آدم می‌تواند کاره‌ای باشد و هپلی هم باشد! هپلی بودن که مانع اصلی موفقیت نیست. یاد با خودم گفتم اگر یک نفر سلطان و حاکم باشد و هپلی هم باشد چه می‌شود؟ اگر قرار باشد کل کشور هپلی باشند و اصلاً کشورشان هپلستان باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا قرار است از لابه‌لای این سلطان هپل پنجم که پادشاه کشور هپلستان چه نکته محتوایی را به مخاطب بگویم؟ یک فایل وُرد باز کردم و هر چی که درباره این کلمه و ایده خام در ذهنم بود در داستان ریختم. به قالب و گونه‌اش هم فکر کردم. گذاشتمش سر فرصت بروم سراغش. احتمالش خیلی زیاد است که یک روز رمانش را بنویسم. حالا ممکن است یکی با خودش بگوید خوش به حال آذرباد! حتی اگر کسی بهش هپلی هم بگوید از دل همین هپلی طرح داستان و رمان درمی‌آورد! باید بهتان بگویم این بیشتر از اینکه یک ویژگی فردی باشد یک ویژگی روان‌شناختی است که می‌شود با تلاش آن را به دست آورد. احتمالا همه‌تان کمابیش آزمون شخصیت‌شناسی مایلزبریگز را شنیده‌اید. آزمون شخصیت‌شناسی مایلز بریگز انسان‌ها در چهار دسته کلی درون‌گرا/برونگرا، منطقی/احساسی‌، حسی/شهودی و نظاره‌گر/قضاوت‌گر قرار می‌دهد. درون‌گرایی و برون‌گرایی از همه اینها معروف‌تر است اما چیزی که روی خلاقیت ما بیشتر اثر می‌گذارد حسی یا شهودی بودن است. افراد حسّی در مواجه با مفاهیم و موضوعات، معمولا خود آن را می‌بینند. اما شهودی‌ها پس‌زمینه و حواشی آن مفهوم و موضوع را می‌بینند. مثلا در همین ماجرای هپلی بودن، یک شخصیت با نگرش حسی، با تصویر کردن هپلی بودن، فقط نامرتب بودن را به ذهنش می‌آورد اما شخصیتی با نگرش شهودی، هپلی بودن را در یک‌ پس‌زمینه قرار می‌دهد و بین آن و باقی آنچه که در ذهن دارد ترکیب ایجاد می‌کند. مثل همین سلطان هپل پنجم از هپلستان! البته فکر نکنید حسّی بودن چیز بدی است. نه حسّی‌ها در استفاده از حواس پنجگانه‌شان بهتر از شهودی‌ها عمل می‌کنند اما آن چیزی که حس ششم می‌نامیمش نزد شهودی‌ها قوی‌تر است و آنها اغلب چیزهایی را می‌فهمند که حسّی‌ها به سختی می‌توانند متوجهش شوند. در واقع شهودی‌ها با کمتر کردن ارتباطشان با سطح جهان مادی، خودشان را به عمق جهان مادی می‌برند. حالا این حسّی بودن و شهودی بودن در خلاقیت کجا نمود بیشتری پیدا می‌کند؟ شهودی‌ها اهل ترکیب چیزهای قدیمی هستند و از آنها یک چیز جدید به وجود می‌آورند اما حسّی‌ها کارکردی هستند و برای هر چیز کاربرد جدید پیدا می‌کنند. یک شهودی کامپیوتر را اختراع می‌کند و یک حسّی لپتاب را. یک شهودی شعر را ابداع می‌کند و یک حسّی، ترانه را. یک شهودی، تلفن را اختراع می‌کند و یک حسّی، تلفن همراه را. ✳️✳️✳️ از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
سلطان هپل پنجم از هپلستان! همه چیز از بهم ریختگی خودم شروع شد. یکی از بچه‌ها من را دید و با خنده گف
بخش دوم) این همین را بگویم که نسبت بین حسّی‌ها و شهودی‌ها، تقریبا 70 به 30 است. خاص بودن شهودی‌ها، تنهایی هم برایشان می‌آورد اما در مقام یک نویسنده و هنرمند، معمولاً شهودی‌ها بیشتر دیده می‌شوند و با تلاش کمتر، آثار خلاقانه‌تری می‌آفرینند. درباره حسّی بودن و شهودی بودن می‌شود خیلی بیشتر از اینها حرف زد. اما بروید و سر فرصت خودتان جست‌وجو کنید. مهم‌ترین نکته این است که شهودی بودن و حسّی بودن ژنتیکی و درونی نیست. می‌توانید این ویژگی را کسب کنید. مخصوصا اگر نویسندگی و به صورت کلی، خلاقیت هنری و ادبی برایتان مهم است. اینجا چند پیشنهاد دارم که می‌تواند روی جنبه شهودی بودنتان اثر بگذارد. 1. تفکر انتقادی را در خودتان پرورش بدهید و در زمینه پرسشگری فعال باشید. یاد بگیرید هر فرضیه‌ای را که خودتان یا دیگران مطرح می‌کنید به چالش بکشید. این چالش حتی اگر ذهنی هم باشد سودمند است. خودتان را عادت بدهید به هر چیزی که فکر می‌کنید، چند جانبه باشد. 2. در روز وقتی را به نقشه‌برداری از ذهنتان اختصاص بدهید. نقشه‌بردای از ذهن یعنی سازماندهی افکار و ایده‌ها و ایجاد ارتباط بین آنها. اگر روی یک داستان کار می‌کنید ببینید شخصیتان با دیگر شخصیت‌ها چه ارتباطی دارد. منظور ارتباط نسبی یا سببی نیست. بلکه ارتباط محتوایی است. مثلا داستانی داریم با موضوع ارتباط بین پدر و پسر. آیا ارتباط این پدر و پسر از جنس ارتباط رستم و سهراب است و از جنس گشتاسب و اسفندریار یا از جنس امام حسین و حضرت علی‌اکبر؟ 3. آینده‌نگر باشید و سعی کنید با توجه به داده‌هایی که در ذهن دارید آینده را پیش‌بینی کنید. مثلا به آینده مردم فلسطین فکر کنید و ببینید با تغییر هر متغیر، آینده مردم فلسطین چه تغییری می‌کند؟ 4. سعی کنید با آدم‌های شهودی بیشتر در تعامل و گفت‌وگو باشید. شهودی‌ها در ابتدای امر بی‌نظم، خیال‌پرداز و زیادی پیچیده به نظر برسند اما باعث می‌شود به عمق رفتن آنها روی طرز فکر شما اثر بگذارد و خلاقانه‌تر فکر کنید. 5. شهودی‌ها اهل تغییر هستند. نوعی عدم قطعیت که باعث می‌شود راحت‌تر تن به تغییر بدهند و هیچ مشکلی را به چشم تهدید صرف نبینند. بلکه آن را نوعی فرصت هم برای خودشان می‌دانند. مثل همین ماجرای هپلی و سلطان هپل پنجم! در نهایت گرچه حسّی بودن و شهودی بودن بخش زیادی از جهان‌بینی ما را تشکیل می‌دهد اما متغیرهای دیگری هم در این میان وجود ندارد. صرف شهودی بودن یا حسّی بودن باعث شکست پیروزی ما نمی‌شود. ✳️✳️✳️ از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت سی‌ و هفتم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
سایت ایران‌کتاب کتاب‌های نشر کتابستان را امروز تخفیف ویژه ارائه می‌دهد. اگر رمان من، مست جنگ را ندارید می‌توانید با ۳۰ درصد تخفیف تهیه کنید. لینک تهیه کتاب B2n.ir/s10073 از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت سی و هفتم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده می‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
این را ژانرنویس‌ها خوب درک می‌کنند! از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir