#طنزیات
این را ژانرنویسها خوب درک میکنند!
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
کتابی که امروز قراره خدمتتان معرفی کنم از آن دست کتابهای معروفی است که طی این صد سال گذشته، جایش را در خانه اکثر ایرانیها باز کرده است و کمتر خانهای هست که این کتاب در آن نباشد.
در کنار قرآن کریم که قدیمترین کتاب خانگی ایرانیان است و بعد از آن شاهنامه و دیوان حافظ. مفاتیحالجنان مرحوم شیخ عباس قمی چهارمین کتاب است.
طبق آمار طی ۴۵سال پس از انقلاب اسلامی ۲۸ میلیون نسخه مفاتیحالجنان منتشر شده که به هر خانواده ۴ نفره ایرانی یکی میرسد!
مفاتیحالجنان مجموعهای است از دعاها، مناجات، زیارات، اعمال مخصوص ایام سال و ماه و آداب و رسوم دینی است که از پیامبر اسلام، امامان شیعه و برخی علما نقل شده است.
اما اهمیت این کتاب در چیست؟
اول از همه این کتاب آخرتساز است. کم پیدا میشود کسی با این کتاب مأنوس باشد و در مسلمانیاش نقصان داشته باشد. نویسنده مذهبی هم باید اول اسلامش و محتوایش درست باشد بعد به فرمش برسد. بماند که انس با مفاتیحالجنان هم فرم است و هم محتوا!
دوم مفاتیحالجنان علاوه بر اینکه کتاب دعا است، کتاب روایت هم هست. فقط سلسله سندش حذف شده و خاتمالمحدثان شیعه، شیخ عباس قمی آن را تالیف کرده است. خواندش میتواند گوشههایی از تاریخ اسلام را به ما نشان بدهد.
سوم این کتاب عصاره ۱۴۰۰ سال نیایش چهارده معصوم است که به دست ما رسیده. عمیق شدن در دریای مفاتیحالجنان هم محتوای غنییای به ما میدهد هم خودش به خودی خود میتواند در یافتن ایدههای جدید به ما کمک کند. نباید دمدستی بودن این کتاب بزرگ، از اهمیتش نزد ما بکاهد.
به نظرم ارزش دارد یک بار این کتاب را از اول تا آخر بخوانیم تا با آن بیشتر و دقیقتر آشنا شویم.
پ.ن۱: صحبت کردن از مفاتیحالجنان به معنای کماهمیت بودن دیگر میراث معنوی شیعیان مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و .. نیست.
پ.ن۲: تمبر یادبود ۱۰۰ سالگی انتشار مفاتیحالجنان.
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.
تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت سی و هشتم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:
https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
قسمت سی و هشتم پادکست متنخوانی قابوسنامه را در شنوتو بارگزاری کردم. میتوانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا میتوانید با کپی لینک آراساسی که برایتان گذاشتهام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.
خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده میکنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاههایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.
#سیکاپادکست
لینک فید آراساس
https://shenoto.net/feed/Seika
لینک کانال سیکا در شنوتو
https://shenoto.com/channel/podcast/Seika
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir
4.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه نقشهها که نباید نقشه گذشته باشد تا ذهن آدم را درگیر نوشتن کند! نقشه آینده هم میتواند ذهن نویسنده را درگیر کند.
فیلمی که میبینید تحولات زمینشناختی زمین طی ۲۵۰ میلیون سال آینده است که دانشگاه بریستول شبیهسازی آن را انجام داده است.
میتوانید به فراخور روی فیلم عقب جلو کنید و تحولات دقیقتر را ببینید.
برای مطالعه بیشتر این لینک در دسترس است.
https://www.sciencenews.org/article/evidence-falls-place-once-and-future-supercontinents
از سلطانآباد تا آذرباد یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.
تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت سی و نهم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:
https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
هفته کتاب مبارک همگیتان باشد.
میتوانیم یک عالم غر بزنیم و از تلخی کتابنخوانی و صنعت نشر بگوییم.
ولی اگر قرار باشد با رنجهایمان کنار بیاییم میتوانیم فکر کنیم و پیشنهاد عملیاتی بدهیم.
خب شما باشید چه پیشنهادی میدهید؟
قسمت سی و نهم پادکست متنخوانی قابوسنامه را در شنوتو بارگزاری کردم. میتوانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا میتوانید با کپی لینک آراساسی که برایتان گذاشتهام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید.
خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده میکنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاههایتان درباره این مجموعه پادکست هستم.
#سیکاپادکست
لینک فید آراساس
https://shenoto.net/feed/Seika
لینک کانال سیکا در شنوتو
https://shenoto.com/channel/podcast/Seika
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع میکنیم.
تا ۳۰ دقیقه دیگر متنخوانی قسمت چهلم قابوسنامه آغاز میشود.
لینک حضور در جلسه قرار:
https://gharar.ir/r/edb06cad
از سلطانآباد تا آذرباد
یادداشتهای یک نویسنده و ویراستار داستانی
@Azarbadir
از یکی از نویسندگان معروف نوجواننویس رمانی خواندم که هم خودش و هم دیگران معتقدند بهترین رمانش است و از قضا در حوزه ادبیات ژانر است.
به زور توانستم ۵ صفحه اول را بخوانم و عطایش را به لقایش بخشیدم!
#تعریف_پفکی