#چهره
#بزرگان
#ورزشکار
#لوچو
#بندپی
#ادملا
💠پهلوانان کشتی لوچو ادملا و بندپی و سوادکوه
مرحوم پهلوان#تقی_غلامعلی_زاده_باکر
مرحوم پهلوان #نامدار_داداش_پور_باکر
مرحوم پهلوان#آخوند_کامیابی_باکر
🖤روحشان شاد و یادشان گرامی باد
پهلوان #مرتضی_غلامعلی_زاده_باکر
پهلوان #سلیمان_داداش_زاده_باکر
پهلوان #صفر_داداش_پور_باکر
🗓دهه ۱۳۴۰
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/403
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چهره
#بزرگان
#ورزشکار
#لوچو
#بندپی
#ادملا
💠پهلوان کشتی لوچو در ادملا، بندپی و سوادکوه
مرحوم حاجی #نامدار_دادش_پور_باکر
نام پدر: پهلوان الهوردی باکر
تاریخ تولد: ۱۳۱۵/۷/۶
تاریخ وفات: ۱۴۰۲/۱۱/۴
محل تدفین: مزار مقدس حضرت پادشاه علی مرعشی ادملا
🖤روحش شاد و یادش گرامی باد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/403
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چهره #بزرگان #ورزشکار #لوچو
#بندپی
#ادملا
💠پهلوان کشتی لوچو ادملا و بندپی و سوادکوه
مرحوم #اللهوردی_علیتبار_فیروزجایی
نام پدر: یدالله
تاریخ تولد: ۱۳۳۰
تاریخ وفات: ۱۳۸۱/۱۱/۲۱
محل تدفین:
قبرستان مزار مقدس امامزاده سیدیحیی رضی ادملا
🖤روحش شاد و یادش گرامی باد
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/403
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4042
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩#شناسه ۱۴۰۳۱۱۰۹۰۰۶
𖣫〚#مهــــــــــــطن༆]🌿꙰
♥️𖥓 #اشــــــــــــکنامــــــــــــه ⸙჻ᭂ࿐
🪶#شعــــــــــــردوســــــــــــت
🪶#مهــــــــــــرب_قلــــــــــــم
♥️𖥓#قلـــــــــــم⸙჻ᭂ࿐
🖊 "قلــــــــــــم"
مثــــل باران است
هر بار که می نویسد
سیراب می شود دفترم.
میان قلم و قلبم
فاصله ای نیست جز حرف بــــــــــــ
بــــــــــــ برایت
✍ بـرایـت نوشتم با واژه گان
امشب عیــــــــــــد است بیا
آواز ِ#میشکا نمی رسد به گوشم
اما هم اکنون تصور میکنم
که پرهای ریخته بر زمین
نوید زندگی، شور و نشاط است
چونان حس قدیم
برای باهم بودن
دسته دسته نذر و ثواب است.
⏰با من باش ای خاطرات
حضورت چیـزی شبیـه ِسوردار اسـت
دوردست اما اُستوار
اندک اما با قِدمت
که نکاهد هرگز قیمت!!
♥️قـدری #محــــــــــــسن بخنـد
که خنـده هـایـت جـانِ #پژوهش است
بنویــــــــــــس عید است
بخوان شاد است تقدیر
در نگارت سرنوشت پایش است.
🔲هر چند سکــــــــــــوت
پس از رویـــــــــــت حُکم
و صبر در پس اطمینان
لطفی بی حد و چون است
اما زمین خسته است
از چرخش و تــــــــــــاب
از مرگ و التـــــــــــهاب
از نبرد رستم و سهراب
از فتنه و جنگ و عذاب
از ظریفی که مانده در خواب
از #دوکزوری که مانند حُباب
خون به شیشه کرده این عقاب
اَی خبیــــــــــــث! 😡
وَی #سییوسَگ! 🐶
هوی #شالمونا!🦊
مسلک پَرست!
#کنگِلی خو!🦟
بَپـــــــــــیسِّ چو!
بی ریشه و اصل و نسب!
#شَلمون بی قرار مواجهه
هیکل میّتی ات را نوید میدهد!
به حُــــــــــــکم
به عــــــــــــدل
به تفیهم اتهامی انبوه از ناگفته ها.
از گسترش ظلم هایت
از نفوذ #اَجیـــــــــــک وارت
از پشم و یالـــــــــــت
از خشم و قالـــــــــــت
چه گویم از پرسش ها؟!
از وحشت و دهشت ها
از کینه ها و زخم دلها
قاتل! جـــــــــــعده خواه
عبدالرحمان پیـــــــــــشه
بن عمرو خویـــــــــــشه
ملجم مرادی ریـــــــــــشه
در بیان شجره ی تو
صف به صف گشته معمّاه
این درازِ وِنیِ عُمر الهی کِتاه👺
🔴خیلی زود #گوزنگو می رسد🪳
به جمع #لیسک و #لَل!🦟
با گروهی از #گَـــــــــــل!🐀
و جمعیتی از #کورمـــــــــــاس!🪰
شرم نکردن از #وَنّـــــــــــالی🕸
که دشمن را فریب داد
و به خدمت آمد آن حیوان
چو سگ اصحاب کهف تدبیر کرد
اما اینان نان خور ابوجهل مونا
نام دار #خـــــــــــی بِزا🐷
چه خواب و بیداری
در فکر آشوبند به هر راهی
افسوس که #گوزنـــــــــــگو به حُکم
طبیـــــــــــب چند #موچکِل
نورچشمی#وَگـــــــــــسان است!
🪳گوزنـــــــــــگو به طمعه
از #کِشـــــــــــتیل بیرون آمد
به قتل شاه دین
خلعِ جامه ستان
می تازد #یابو با شـــــــــــاهِ پور
گهی می نالد به زخم
٪۷۰مولِ خـــــــــــی، هزار رقم ادعا!
دل در شهوت و چشم به ماست دارد
همیانش به زر، دستی در داس دارد
این #توس_بِتین کفتالِ سگ است
گهی در سجده، مجالی بی رگ است.
صحبت #عمروعـــــــــــاص است!
یا حرف از دیانت #ابوسفیان؟!
نمی دانم از این خصم پر تکرار
که #غـــــــــــدیر را ندانند
#مبـــــــــــعث را نفهمند
شِکوِه به #جمعه می برم
تا انتظارِ فرج حاصل شود
همان لحظه ای که به قیام
در جهت قبله تکبیر بلند شود
عدل گستر می رسد
به امید و تدبیـــر
همه جوان و پیر
در یک صف و به یک امـــــــــــیر
می شود عید مبعث و عید غدیر
میخواند مظلوم همی جوشن کبیر
به حج باشیم، پایان رسد این تـــــــیر
که محمد ص در رسالت پایدار است
پایان شبِ تار، موســـــــمِ بهـــــــــــار است.
♥️𖥓#محسن_داداش_پور_باکر⸙჻ᭂ࿐
𖣫〚۱۴۰۳/۱۱/۰۹༆]🌿꙰
✅تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است. توجه نمائید که چاپ و نشر مطالب فقط با ذکر منبع الزامی است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4042
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩#شناسه ۱۴۰۳۱۱۰۹۰۰۶
𖣫〚#مهــــــــــــطن༆]🌿꙰
♥️𖥓 #اشــــــــــــکنامــــــــــــه ⸙჻ᭂ࿐
🪶#شعــــــــــــردوســــــــــــت
🪶#مهــــــــــــرب_قلــــــــــــم
♥️𖥓#قلـــــــــــم⸙჻ᭂ࿐
🖊 "قلــــــــــــم"
مثــــل باران است
هر بار که می نویسد
سیراب می شود دفترم.
میان قلم و قلبم
فاصله ای نیست جز حرف بــــــــــــ
بــــــــــــ برایت
✍ بـرایـت نوشتم با واژه گان
امشب عیــــــــــــد است بیا
آواز ِ#میشکا نمی رسد به گوشم
اما هم اکنون تصور میکنم
که پرهای ریخته بر زمین
نوید زندگی، شور و نشاط است
چونان حس قدیم
برای باهم بودن
دسته دسته نذر و ثواب است.
⏰با من باش ای خاطرات
حضورت چیـزی شبیـه ِسوردار اسـت
دوردست اما اُستوار
اندک اما با قِدمت
که نکاهد هرگز قیمت!!
♥️قـدری #محــــــــــــسن بخنـد
که خنـده هـایـت جـانِ #پژوهش است
بنویــــــــــــس عید است
بخوان شاد است تقدیر
در نگارت سرنوشت پایش است.
♥️𖥓#محسن_داداش_پور_باکر⸙჻ᭂ࿐
𖣫〚۱۴۰۳/۱۱/۰۹༆]🌿꙰
✅تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است. توجه نمائید که چاپ و نشر مطالب فقط با ذکر منبع الزامی است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4042
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#رودخانه #متالون #متالان #مطالون #مطالان #زریجا #روار #نهر_سجرو #نهر_متالون #زریجاکیله #ادملا
📜موقعیت متالان | متالون در روستای ادملا:
🔷نهر متالون در ضلع شرقی روستای ادملا قرار گرفته است که از چشمه های مراتع اطاقسر و برف چالسی سرچشمه می گیرد.
📜در اسناد خطی نام این نهر #مطالان [سنه ۸۶۷ قمری ] و مطالون [ربیع الاول سال ۱۱۱۴ قمری ] آمده است.
✍اهالی روستای ادملا در گویش محلی از آن به متالان و متالون بیشتر استفاده می کند.
این نهر اما در ادملا نام دیگری بواسطه ی دو چشمه ی معدنی #زریجاچشمه به زریجاکیله نیز شهرت دارد. این دو چشمه [آب گرم و سرد] تا دهه ی ۱۳۶۰ بسیار مورد توجه اهالی و حتی مسافرین بودند، اما شوربختانه در پی هجمه ی نابخردانه ی برخی قاچاقچیان میراث فرهنگی مورد تجاوز قرار گرفتند و این موجب امحا چشمه گردیده و در تاریخ به فراموشی سپرده شدند.
🔹زریجا چشمه در پشت خانه سرای فعلی مرحوم علی اعظم محمدزاده باکر و ضلع جنوبی مرتع کرات ادملا واقع شده است.
📌نیاکان باکر جهت ارتزاق آب مصرفی کشاورزی خود، انشعابی از رودخانه ی #چادرکا، نهر #روآر را احداث کردند که این نهر در مرتع بالا کرات؛ خانه سرای فعلی مرحوم غلامعلی محمدزاده باکر به متالون متصل می شود.
📌از سوی دیگر جماعت #باکر در گذشته ی دور با احداث #نهر_سجرو در مرتع #سِه_بِن و اتصال آن به متالون در محل کرات ادملا، بر شدت و حجم میزان آب نهر متالون تاثیر نهادند. هر چند امروزه آبی از آن نهر به ادملا نمی رسد اما آثار این نهر باستانی و مهندسی شده باقی است به طوری که هنوز در مسیر #سِه_بِن تا ادملا نهر کم و بیش با آجرهای خشتی قدیمی اش نفس می کشد و از هویت خویش دفاع می کند.
اهالی ادملا بویژه کشاورزان با تعصب خاصی در احیای #نهر_سجرو تلاش دارند، اما بدلیل شرایط جغرافیایی، عدم هماهنگی، مخالفت روستاهای پیرامون، فقدان اعتبارات مالی و...امکان این امر در حال حاضر ممکن نیست.
🔷روار واژه مازنی است که به شاخه ای از رود گفته می شود که عمدتا برای استفاده در زمین کشاورزی اقدام به حفر این نهر ((روار)) می نمایند.
نیاکان تبار باکر در روستای ادملا که اطلاعات دقیقی از زمان احداث این راهکار مهندسی ((روار)) در دسترس نیست، با هوشیاری و تدبیر عالی اقدام به احداث روار نمودند.
این نهر شاخه ای از رودخانه ی ((چادرکا)) ادملا بوده که در محل ((جورسره)) ، موسوم به #سَدِّسَر انشعاب گرفته و پس از عبور از ضلع شمالی مقبره ی ((پادشاه علی مرعشی)) و عبور از ورودی محل به دو شاخه تقسیم می شود.
در ضلع شرقی ورودی ادملا به رودخانه ی ((متالون یا زریجا)) می رسد و در ضلع شمالی به زمین کشاورزی ادملا گره می خورد.
نهر روآر به واسطه ی آن که از کنار مقبره ی حضرت پادشاه علی مرعشی علیه الرحمه ادملا عبور می کند به آن ((#چهارشمین)) نیز می گویند.
در گذشته روار دارای ماهیان بومی و آب آن قابل شرب بوده است به گونه ای که تا اواخر دهه ی ۱۳۷۰ شمسی در آن حتی اهالی شنا می کردند. شوربختانه در سالهای اخیر به حریم ((نهر روار)) تجاوز شده و آب آن نیز به دلیل ورود فاضلاب انسانی و حیوانی کاملا غیربهداشتی و حتی به نظر می رسد استفاده ی آن در اراضی کشاورزی نیز شاید دارای محدودیت های بهداشتی داشته باشد.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/327
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4055
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۹/۱۲/۲۴
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#رودخانه #متالون #متلوم #زریجا #روآر #مقالان
🔵رودخانه متالون که از ادملا سرچشمه می گیرد در برخی محلات از ادملا تا کلسمان کلا به نام های زریجا، رآور، متلوم و حتی در برخی منابع مقالان یاد شده است.
🖋#محسن_داداش_پور_باکر ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/457
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4054
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─

🇮🇷#پژوهش_ادملاوند edmolavand@
📩بازنشر
📜چهارشمین
محسن داداش پور باکر
١٦:٥٢ - ١٤٠١/٠٨/١٤
چهارشمین واژه مازنی است که به شاخه ای از رود چادرکا در روستای ادملا بخش بندپی شرقی بابل استان مازندران گفته می شود که برای هدایت آب در زمین کشاورزی اقدام به حفر این نهر ( ( چهارشمین ) ) نمودند.
نیاکان تبار باکر در روستای ادملا که اطلاعات دقیقی از زمان احداث این راهکار مهندسی ( ( چهارشمین ) ) در دسترس نیست، با هوشیاری و تدبیر عالی اقدام به احداث نهر چهارشمین نمودند.
این نهر شاخه ای از رودخانه ی ( ( چادرکا ) ) ادملا بوده که در محل ( ( جورسره ) ) انشعاب گرفته و پس از عبور از ضلع شمالی مقبره ی ( ( پادشاه علی مرعشی ) ) و عبور از ورودی محل به دو شاخه تقسیم میشود. در ضلع غربی ورودی ادملا به رودخانه ی ( ( متالون یا زر جا ) ) ور در ضلع شمالی به زمین کشاورزی ادملا در جریان است.
نهر چهارشمین به واسطه ی آنکه از کنار و وسط مقبره ی حضرت پادشاه علی علیه السلام ادملا عبور میکند به آن ( ( چهارشمین و یا روار ) ) نیز می گویند.
روار یا چهارشمین از گذشته دارای ماهیان بومی و آب آن قابل شرب بوده است به گونه ای که تا اواخر دهه ۱۳۷۰ شمسی در آن حتی اهالی شنا می کردند.
متاسفانه در سالهای اخیر به حریم ( ( نهر چهارشمین یا روار ) ) تجاوز شده و آب آن نیز بدلیل ورود فاضلاب انسانی و حیوانی کاملا غیربهداشتی شده است.
🌹ماجرای چهارشمین ادملا در برخی اسناد خطی قدیمی مشهود و صراحت دارد. وجه تسمیه ی آن مربوط به ایام محرم و سنت گل مالی توسط نیاکان باکر بوده که اهالی پس از اجتماع در تکیه پیش ادملا به پیت قبرستان محل می رفتند. در این مکان اما خانواده های مُعزّی که قبل از محرم عزیزی را از دست می دادند با روشن کردن آتش و سوزاندن شیئی از متوفی در واقع صفحه ی جدیدی به زندگی خویش می گشودند. سپس حاضرین با تقدم چهار آخوند [ملا] یا سید که سوار بر مرکب اسب بودند، روانه ی مزار حضرت سید پادشاه علی مرعشی ادملا می شدند. قبل از ورود به مزار آن چهار نفر مشک های خود را از آب روآر که منشعب از رودخانه ی چادرکا بوده پُر می کردند و سایر مردم خود را در همین مکان که حدوسط بین مزار سیده نرگس و سیده پادشاه علی علیهما الرحمه می باشد گل مالی نموده و با حالت حزن و اندوه حسینی علیه السلام وارد قبرستان موسوم به شهر می شدند. آنان طی مراسم عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش در کنار مزار جناب پادشاه علی مرعشی ادملا با پخت شیرآش [شیربرنج] آن روز را جلوه ی خاصی می دادند.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─