🌙 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
مَن أحيا لَيلةَ العِيدِ و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، لَم يَمُتْ قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ .
هركه شب عيد [فطر و قربان] و شب نيمه شعبان را احيا كند ، در آن روزى كه دلها مى ميرند دل او نميرد .
ثواب الأعمال : 1/102/2 .
✳️اهمیت دعا در نماز
مرحوم فیض کاشانی در قنوت نماز وتر، دعای جوشن کبیر را میخواند و مرحوم آیة اللّه سید محمد باقر درچهای در قنوت نماز شب، دعای ابوحمزه ثمالی را به حالت ایستاده میخواند.
سیمای فرزانگان، ص 228.
❌متن شایعه :
فلسطینی ها زمین های خود را به صهیونیستها فروختند، پس حق اعتراض ندارند!!
✅ پاسخ شایعه :
1️⃣ صهیونیستها تا قبل از 1947 م. تنها توانستند 6/6 درصد از خاک فلسطین را از طرق مختلف از جمله خرید، زد و بند و... به دست آورند، اما بقیه سرزمین فلسطین طی جنگ های خانمان سوز به اشغال صهیونیست ها درآمد.
2️⃣ اولین جنگ تمام عیار صهیونیست ها با پشتیبانی کشورهای غربی در سال 1948 میلادی روی داد. صهیونیست ها در این جنگ 78 درصد از خاک سرزمین تاریخی فلسطین (مساحت کل فلسطین: 27 هزار کیلومتر مربع) را به اشغال خود در آوردند.در این جنگ نابرابر بیش از 1200000 فلسطینی آواره و 531 شهر، روستا و شهرک به طور کامل با خاک یکسان شدند.
3️⃣ همچنین قتل عام های زیادی از جمله دیریاسین علیه فلسطینان صورت گرفت و طی آنها هزاران فلسطینی به خاک و خون کشیده شدند.
4️⃣ از سوی دیگر، صدها مسجد تخریب و به مراکز عیش و نوش، قمارخانه و کاباره تبدیل شدند.در این جنگ تنها 28 درصد فلسطین از جمله قدس شرقی، کرانه باختری و نوار غزه از اشغال صهیونیست ها در امان ماند که این مناطق هم طی جنگ شش روزه 1967م. میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به اشغال این رژیم درآمد.
پاسخ تفصیلی را اینجا ببینید👇
ghorbanimoghadam.ir/1112
💠آثار محبت و بغض به آل محمد(صلی الله علیه و آله) پس از مرگ
✳️زمخشرى در تفسیرش نقل می کند: رسول خدا فرمود: «هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، آمرزیده شده از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، توبه کننده مرده است؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، مومن کامل کننده ایمان از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود، ملک الموت مژده ورود به بهشت به او مى دهد و بعد از او منکر و نکیر هم این نوید را به او مى دهند؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، همانگونه که تازه عروس به خانه داماد قدم برمى دارد، او بسوى بهشت قدم مى زند؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برد، خداوند در قبرش دو در به بهشت قرار مى دهد؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، خداوند قبر او را مزار ملائکه رحمت قرار مى دهد؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، بر طبق سنت و جماعت از دنیا رفته است.
آگاه باشید هر کس با دشمنى آل محمد از دنیا برود در روز قیامت در حالى وارد محشر مى شود که بر پیشانى و بین دو چشمش نوشته شده مایوس از رحمت خدا؛ آگاه باشید هر کس بر دشمنى و بغض آل محمد بمیرد کافر از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس بر کینه و بغض نسبت به آل محمد بمیرد بوى بهشت به مشامش نمى رسد».(۱). (۲)
✍پی نوشت :(۱). زمخشرى، جار الله، تفسیر الکشاف، ج ۳، ص ۴۶۷.
(۲). گردآوری از: فاطمه زهرا (سلام اله علیها) شادمانی دل پیامبر(صلی الله علیه و آله)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، ۱۳۷۶هـ ش، چاپ سوّم، ص۶۹.
🔵 الإمام عليّ عليه السلام ـ في خُطبَةِ يَومِ الفِطر ـ
إنَّ الدُّنيا دارٌ رَضِيَ اللّه ُ لاِءَهلِهَا الفَناءَ ، وقَدَّرَ عَلَيهِم بِهَا الجَلاءَ ، فَكُلُّ ما فيها نافِدٌ ، وكُلُّ مَن يَسلُكُها بائِدٌ ، وهِيَ مَعَ ذلِكَ حُلوَةٌ غَضِرَةٌ ، رائِقَةٌ نَضِرَةٌ ، قَد زُيِّنَت لِلطّالِبِ ، ولاطَت بِقَلبِ الرّاغِبِ ، يُطَيِّبُهَا الطّامِعُ ، ويَجتَويها الوَجِلُ الخائِفُ ، فَارتَحِلوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ مِنها بِأَحسَنِ ما بِحَضرَتِكُم مِنَ الزّادِ ، ولا تَطلُبوا مِنها سِوَى البُلغَةِ ، وكونوا فيها كَسَفرٍ نَزَلوا مَنزِلاً فَتَمَتَّعوا مِنهُ بِأَدنى ظِلٍّ ثُمَّ ارتَحَلوا لِشَأنِهِم ، ولا تَمُدّوا أعيُنَكُم فيها إلى ما مُتِّعَ بِهِ المُترَفونَ ، وأضِرّوا فيها بِأَنفُسِكُم ، فَإِنَّ ذلِكَ أخَفُّ لِلحِسابِ ، وأقرَبُ مِنَ النَّجاةِ .
امام على عليه السلام ـ در خطبه روز فطر ـ
دنيا سرايى است كه خداوند براى اهل آن ، فنا خواسته، و كوچيدن از آن را برايشان مقدّر ساخته است. بنا بر اين، هر آنچه در دنياست ، تمام شدنى است، و هر كه در آن گام نهد ، از بين رفتنى . با وجود اين، دنيا شيرين و لذيذ است، و خوشايند و دل نشين. خود را براى طالبش آرايش كرده است، و به دلِ خواهانش مى چسبد. شخص آزمند ، آن را خوش مى يابد، و انسان بيمناكِ ترسان ، از آن بيزار است. پس ـ خدايتان رحمت كناد ـ از دنيا با بهترين توشه اى كه در اختيار شماست ، كوچ كنيد، و جز به قدر كفاف ، از آن مجوييد، و در دنيا چونان مسافرانى باشيد كه در منزلى فرود آمدند و از كمترين سايه آن استفاده كردند و سپس در پى كار خويش رفتند. در دنيا به ناز و نعمتى كه مرفّهان از آن برخوردارند ، چشم مدوزيد، و در آن به خويشتن محروميت دهيد؛ چرا كه اين كار ، حساب [روز قيامت [را سبك تر مى كند و به نجات ، نزديك تر است.
مصباح المتهجّد : ص 660 ح 728 عن جندب بن عبد اللّه الأزدي عن أبيه ، بحار الأنوار : ج 91 ص 30 ح 5 وراجع نهج البلاغة : الخطبة 45 وروضة الواعظين : ص 482 .
مراقب کودکان در فضای مجازی باشیم
کودکانی که به استفاده از اینترنت اعتیاد پیدا کردهاند و هنگام فعالیت در #فضای_مجازی، توجهی به از دست رفتن وقت و زمان خود ندارند، بدین ترتیب زمان خواب و استراحت خود را قربانی آنلاین بودن در فضای مجازی میکنند.
موضوعی که به یکی از دغدغههای خانوادهها تبدیل شده و در هر فرصتی به دنبال یافتن راهحلی برای بیرون کشیدن فرزندان خود از این رودخانه پرخروش میگردند. از این رو پدر و مادر با ایجاد #محدودیت_زمانی میتوانند مشخص کنند کودکان هر روز چنـد ســاعت مجـــاز بـه استفـاده از اینتـرنت هستند یـا چـه روزهایی از هفته حـق دارند از تجهیزات هوشمند خود استفاده کنند.
✅#کانال_رسمی_سلامت_بمان
🆔@salamatbeman
✔️ الإمام عليّ عليه السلام ـ في خُطبَةِ يَومِ الفِطر ـ
إنَّ الدُّنيا دارٌ رَضِيَ اللّه ُ لاِءَهلِهَا الفَناءَ ، وقَدَّرَ عَلَيهِم بِهَا الجَلاءَ ، فَكُلُّ ما فيها نافِدٌ ، وكُلُّ مَن يَسلُكُها بائِدٌ ، وهِيَ مَعَ ذلِكَ حُلوَةٌ غَضِرَةٌ ، رائِقَةٌ نَضِرَةٌ ، قَد زُيِّنَت لِلطّالِبِ ، ولاطَت بِقَلبِ الرّاغِبِ ، يُطَيِّبُهَا الطّامِعُ ، ويَجتَويها الوَجِلُ الخائِفُ ، فَارتَحِلوا رَحِمَكُمُ اللّه ُ مِنها بِأَحسَنِ ما بِحَضرَتِكُم مِنَ الزّادِ ، ولا تَطلُبوا مِنها سِوَى البُلغَةِ ، وكونوا فيها كَسَفرٍ نَزَلوا مَنزِلاً فَتَمَتَّعوا مِنهُ بِأَدنى ظِلٍّ ثُمَّ ارتَحَلوا لِشَأنِهِم ، ولا تَمُدّوا أعيُنَكُم فيها إلى ما مُتِّعَ بِهِ المُترَفونَ ، وأضِرّوا فيها بِأَنفُسِكُم ، فَإِنَّ ذلِكَ أخَفُّ لِلحِسابِ ، وأقرَبُ مِنَ النَّجاةِ .
امام على عليه السلام ـ در خطبه روز فطر ـ
دنيا سرايى است كه خداوند براى اهل آن ، فنا خواسته، و كوچيدن از آن را برايشان مقدّر ساخته است. بنا بر اين، هر آنچه در دنياست ، تمام شدنى است، و هر كه در آن گام نهد ، از بين رفتنى . با وجود اين، دنيا شيرين و لذيذ است، و خوشايند و دل نشين. خود را براى طالبش آرايش كرده است، و به دلِ خواهانش مى چسبد. شخص آزمند ، آن را خوش مى يابد، و انسان بيمناكِ ترسان ، از آن بيزار است. پس ـ خدايتان رحمت كناد ـ از دنيا با بهترين توشه اى كه در اختيار شماست ، كوچ كنيد، و جز به قدر كفاف ، از آن مجوييد، و در دنيا چونان مسافرانى باشيد كه در منزلى فرود آمدند و از كمترين سايه آن استفاده كردند و سپس در پى كار خويش رفتند. در دنيا به ناز و نعمتى كه مرفّهان از آن برخوردارند ، چشم مدوزيد، و در آن به خويشتن محروميت دهيد؛ چرا كه اين كار ، حساب [روز قيامت [را سبك تر مى كند و به نجات ، نزديك تر است.
مصباح المتهجّد : ص 660 ح 728 عن جندب بن عبد اللّه الأزدي عن أبيه ، بحار الأنوار : ج 91 ص 30 ح 5 وراجع نهج البلاغة : الخطبة 45 وروضة الواعظين : ص 482 .
🌙 روز لقاء اهل معرفت
🔹برداشتی که اهل معرفت از عید میکنند، با آن برداشتی که دیگران میکنند بسیار مختلف است. آنها بعد از اینکه در ماه مبارک رمضان آن ریاضتها را میکشند و کشیدند، روز عید روز لقای آنهاست، لقاءالله است.
📅 امام خمینی رحمت الله علیه | ۱ فروردین ۱۳۶۳
🔔🔔🔔سه هشدار مهم ⁉️
1️⃣ اختلاف مراجع تنها اختلاف فقهی و کارشناسانه است که بین اصحاب علم طبیعی هست چنان که اخیرا در باره چگونگی مقابله با ویروس کرونا ، برخی پزشکان متخصص با هم اختلاف داشتند و دارند
2️⃣ در این موقعیت ممکن است برخی متحیر باشند که با عمل به وظیفه مرتفع میشود #یعنی👇
👈 یا به نظر مرجع خود عمل کنند
👈 یا اگر از هر راهی برایشان یقین حاصل شد به همان یقین عمل نمایند چون مساله، موضوع شناسانه است
3️⃣ برخی از کسانی که اهل دین و دیانت و اصلا اهل تقلید نیستند و تا دیروز تقلید را تمسخر می کردند اکنون مقلد دو آتشه شده و با تابلو کردن نظر یک مرجع، علیه دیگری عمل میکنند که باید حواس ما جمع باشد.
#زکات_فطریه
👈 طرف تا دیروز میگفت من زرتشی و آریایی ام با گرسنگی و روزه مخالفم، احکام اسلام واسه عرباست...
امروز داره خودش رو میکشه مردم به کی #فطریه بدهند یا ندهند!
ملت یک ماه گرسنگی تحمل کردند، حالا باید به فقرا فطریه بدهند
این یعنی هیچ دینی در حرف و عمل به اندازه اسلام به #فقیر سفارش نکرده
#به_حول_قوه_الهی_کرونا_را_شکست_میدهیم
﷽، سلام
✍ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹با توجه به سوال مکرر کاربران عزیز در مورد اختلاف مراجع پیرامون عید فطر امسال، به اطلاع میرساند؛
علت این اختلاف، تفاوت مبنای فقهی در مورد ملاک رؤیت هلال ماه است؛ برخی مراجع چشم مسلح ( مثلاً تلسکوپ) را برای رؤیت کافی میدانند، اما برخی دیگر اعتقاد دارند که دیدن، باید بدون ابزار باشد.
اینگونه اختلافات در سرتاسر فقه وجود دارد و همواره مؤمنان به نظر مرجع خود عمل کرده و چون طبق نظر متخصص دینی به وظیفه شرعی خود عمل کردهاند، در پیشگاه الهی معذور و مأجور خواهند بود.
🔴 نظر رهبر معظم انقلاب درباره اختلاف نظرات فقهی درباره رویت هلال
🔹 در قضیهی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیدهی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همهی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند...
🔹 بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمهی دشمن که نیستیم. | 88/7/2
🔹 ....اگر برای کسی بعد از بیستونهم ماه رمضان- شب صیام یا روز صیام- ثابت شد که ماه شوّال طلوع کرده است، وظیفه او این است که طبق تکلیف شرعی، آن روز را ابتدای ماه شوّال بداند. این چیزها در شریعت اسلامی مایه اختلاف نیست. کسانی که دیروز را روز اوّل شوّال دانستهاند، بر اساس تکلیف و طبق جزم خود عمل کردهاند و پیش خدای متعال مُثابند. بقیه مردم هم که به تبع جمعی از مراجع عظام در قم و نجف، برای آنها احراز نشد که دیروز اوّل شوّال باشد- که برای ما هم این معنا احراز و ثابت نشد - پیش خدای متعال مأجورند. وظیفه ما این بود، وظیفه آنها هم آن بود. آنچه مهم است، عمل به تکلیف و از دست ندادن ذخیره ماه رمضان است .۱۳۸۲/۰۹/۰۵
📋 استهلال ماه شوال المکرم و عید سعید فطر ۱۴۴۱ ه.ق
📜 ✅ بیانیه فوری استهلال عید سعید فطر :
از آنجایی که هلال ماه در بعضی شهرهای آفریقا رؤیت شد، به مبنای فقهایی که قائل به اتحاد آفاق می شوند، همچنین به مبنای فقهایی که قائل به رؤیت با چشم مسلح می شوند و ماه 12 ثانیه در حوالی تهران و چند ثانیه مختصر در اصفهان و لحظاتی در شهر بافق یزد با ابزار قوی تلسکوپ8 اینچ و در بعضی شهرهای دیگر (که گزارش آن متعاقبا اعلام خواهد شد) ماه با چشم مسلح رؤیت شده است؛ لذا یکشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر می باشد.
✅ در نتیجه به فتوای:
📚1️⃣ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی)، آیات عظام خوئی، تبریزی، سید صادق روحانی، محمد سعید حکیم، محمد اسحاق فیاض، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی:
یکشنبه 4 خرداد 1399 روز عید فطر می باشد.
‼️ مؤمنین محترمی که مقلد یکی از مراجع فوق هستند دقت نمایند که "یکشنبه روزه بر آنها حرام است" .
📚2️⃣ بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) ، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و بسیاری از فقهاء معظم تقلید:
دوشنبه 5 خرداد 1399 روز عید فطر می باشد.
‼️ مؤمنین محترمی که مقلد یکی از مراجع فوق هستند دقت نمایند که "یکشنبه روزه بر آنها واجب و روز دوشنبه روزه بر آنها حرام می باشد" .
🔰 نکته:
سفر رفتن برای افرادی که یکشنبه برایشان ماه مبارک رمضان است، واجب نیست و می توانند روزه بگیرند؛ گرچه سفر رفتن قبل از ظهر و افطار کردن مجاز است.