نکاتي در باب وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
6.98M
🔰 گفتاری در باب وحدت حوزه و دانشگاه
🔷 جایگاه بحث وحدت در نظام اندیشه حضرت امام خمینی (ره)
🔶 جایگاه بحث وحدت حوزه و دانشگاه علت طرح این مساله در ابتدای انقلاب
✅بررسی معنای وحدت حوزه و دانشگاه در زمانه کنونی و دخالت آن در علوم انسانی
📝بخشی از جلسات تدریس نظام حقوق زن و مرد
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
🔰 بررسی روش تعلیم حکمت بر اساس اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری
💠 مبانی انسان شناختی تعلیم تربیت اسلامی
🔷 یکی از مبانی انسان شناختی تعلیم و تربیت مسئله اختیار است. تمامی علمای تعلیم و تربیت اسلامی به این مسئله اشاره کرده اند که یکی از مبانی تعلیم و تربیت این است که انسان موجودی دارای اختیار است. تا به اینجا مسئله مشترک است اما در مورد این که این اختیار تابع کدام یک از شئون نفس انسان است کمتر کسی اظهار نظر کرده است.
🔹 استاد شهید مرتضی مطهری در ضمن مباحث تعلیم و تربیت در اسلام (و البته در جاهای دیگر هم) به این نکته اشاره می کنند که اختیار انسان تحت مدیریت عقل او قرار دارد.
🔹 در نتیجه اختیار که در نزد بسیاری ملاک تمایز انسان از غیر انسان است، تحت اشراف بعد عقلانی انسان قرار دارد.
💠 اصل تربیتی تعقل در تعلیم تربیت اسلامی
🔶 این اصل بیانگر آن است که باید پویش بی وقفه فکر و اندیشه ی آدمی را هدایت کرد. معنا و خصایص این هدایت از معنای عقل و تعقل در فرهنگ قرآن نشأت می گیرد.
🔸 این اصل ناظر به ویژگی اندیشه ورزی در انسان است. همه ی انسان ها درگیر اندیشه ورزی اند و امر به تفکر موردی ندارد و هرجا شاهد چنین امری باشیم، در واقع، امر به نوع معینی از تفکر، مورد نظر است. پس آنچه مطلوب است تفکر هدایت شده است و این معنا همسنگ تعقل است.
🔸 شهید مطهری در این باب مطالب زیادی دارند که یکی از آنها چنین است:
"در میان استعدادهای مخصوص انسان، در درجه اول استعداد عقلانی است... اسلام یک دین طرفدار عقل است و به نحو شدیدی هم روی این استعداد تکیه کرده است، نه فقط با او مبارزه نکرده است بلکه از او کمک و تایید خواسته است، و تایید خود را همیشه از عقل خواسته است."
🔸 استاد شهید مرتضی مطهری در ادامه مطالب خویش به تفصیل به جایگاه تعقل در #قرآن و #سنت و #سنت_تاریخی_مسلمین می پردازند و آن را با مسیحیت تحریف شده مقایسه می کنند.
🔸 بنابراین یکی از اصول مهم در تعلیم و تربیت اسلامی #اصل_تعقل و #اندیشه_ورزی است.
💠 روش تعلیم حکمت در تعلیم تربیت اسلامی
🔷 حکمت علمی است که می توان با آن، هم در حیطه ی اندیشه و هم در حیطه ی عمل، به واقع و حق نایل شد. در این روش تربیتی که باید هر مربی برای متربی خود به ارمغان بیاورد، مربی موظف است که کیفیت دریافت داده های علمی و تجمیع و بکار گیری آنها را به متربی خویش بیاموزد.
🔹 شاید در علوم مرسوم حوزوی علم منطق متکفل چنین غایتی باشد، هرچند که حکمت اعم از علوم عقل مطلق است.
💢 استاد شهید مرتضی مطهری وقتی که میخواهند روش تعقل و ارتباط آن با اصل تعقل و وجود عقل و اختیار در آدمی را توضیح دهند از تمثیل و بیان زیر استفاده می کنند:
"مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان باید غذا را از بیرون به اندازه بگیرد و با ترشحاتی که خودش روی غذا میکند آن را بسازد. و باید معده اینقدر آزادی و جای خالی داشته باشد که به آسانی بتواند غذا را زیر و رو کند، اسیدها و شیرههایی را که باید، ترشح نماید و بسازد. ولی معدهای که مرتب بر آن غذا تحمیل میکنند و تا آنجا که جا دارد به آن غذا میدهند، دیگر فراغت، فرصت و امکان برایش پیدا نمیشود که این غذا را درست حرکت بدهد و بسازد. آنوقت میبینید اعمال گوارشی اختلال پیدا میکند و عمل جذب هم در رودهها درست انجام نمیگیرد.
مغز انسان هم قطعاً همین جور است. در تعلیم و تربیت باید مجال فکر کردن به دانش آموز داده بشود و او به فکر کردن ترغیب گردد."
📝 ناصر قیلاویزاده
#اصول_تعلیم_تربیت
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@bayyenatt
🔰 علت و تاثیر تکرار عمل در موفقیت انسان
🔷 بسيار روشن است كه تكرار عمل، بالاخره به جايى خواهد رسيد كه صورت عمل درونى هميشه در ادراك و شعور انسانى حاضر بوده و با كمترين توجهى خودنمايى كرده و اثر خود را خواهد بخشيد؛ مانند كشيدن نفس و نگاه كردن با چشم و سخن گفتن براى فهمانيدن مقاصد.
🔶 آرى گاهى شدت ايمان به يك مطلبى عيناً كار تكرار عمل را انجام مىده؛ از همينجاست كه اخلاق را گاهى از راه #تكرار_عمل و گاهى از راه #تلقين_حسن_عمل و گاهى از هر دو راه به دست مىآورند.
👌🏼به حسب حقيقت، تأثير تكرار عمل در پيدايش اخلاق به تأثير اعتقاد (صورت علمى) برمى گردد، زيرا كارى كه تكرار عمل در درون انسان انجام مى دهد اين است كه امكان و بىمانع و مقتضىدار بودن عمل را به ذهن تلقين مى كند، تا كار به جايى مى رسد كه پيوسته امكان عمل و زيبايى وى در نظر انسان مجسم شده و مجال تصور مخالف نمى دهد.
📝 علامه طباطبایی، بررسی های اسلامی، ج1، ص110
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
#نه_ده #9_دی
🔰 الگوی همیشه جاوید، الگوی بصیرت هم هست.
🔷 مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان در سال 1389 در مورد بصیرت جملات خیلی مهمی را بیان کردند. ایشان بصیرت را این چنین تعریف و بیان کردند:
0️⃣ «بصیرت را در #دو سطح میتوانیم تعریف کنیم.
1️⃣ یک سطح، سطح اصولى و لایهى زیرین بصیرت است. انسان در انتخاب #جهان_بینى و فهم اساسى #مفاهیم_توحیدى، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت، یک بصیرتى پیدا میکند. این، پایهى اساسى معرفت است؛ پایهى اساسى بصیرت است. این بصیرت خیلى چیز لازمى است؛ این را باید ما در خودمان تأمین کنیم. بصیرت در حقیقت زمینهى همهى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است. این یک سطح بصیرت.
2️⃣ بجز این سطح وسیع بصیرت و لایهى عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بىبصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند؟ چه جورى می شود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او می گذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنى #با_تدبر مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند.
👌🏼 حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می کند؛ یعنى بینائى ایجاد می کند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود.»
📝این بیانات مقام معظم رهبری را وقتی کنار جملاتی از ایشان در مورد شهید مطهری قرار می دهیم نتایجی به دست می آید که نشان دهند وحدت نظام اندیشه مقام معظم رهبری نسبت به افراد و حوادث از سال ها پیش است.
🔆 ایشان در گفتاری پیرامون شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری می فرمایند:
🔹«ایشان [شهید مطهری] تا مدت ها #تنها کسی بود که به خط التقاط توجه می کرد. تا سال های 52 و 53 بسیاری از #علمای_روشنفکر و فضلا و محققّین ما در #تهران و در #قم و در #مشهد و جاهای دیگر، به خط التقاط توجه نمی کردند؛ نوشته های مجاهدین و غرب گرایان و غیره را می خواندند، نقاط اشتباه و انحرافش را هم می فهمیدند، منتها به دیدۀ اغماض به آن نقاط می نگریستند.
مرحوم مطهری تنها کسی بود در این میان که مطلقاً اغماض نمی کرد و سخت گیرانه این نقاط را بیرون می کشید. [...] به نظر من، ایشان در مبارزه با التقاط، نقش اول و درجه یک را دارند.»
#الگوی_همیشه_جاوید #شهید_مطهری #بصیرت #9_دی
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر...
همیشه اولین جمله ای که با تصور آیت الله مصباح به ذهنم میرسد، این است که ایشان هیچوقت خودشان راندیده اند و جز برای خدا نگفتند و ننوشتند...
حتی رفتنشان را قرین کردند باشهادت حاج قاسم که تا جای ممکن کمتر دیده شوند و سایه ولایت باشند نه مصباح همیشه تابانی که خود خورشید بودند...
کسی که طعم درس اخلاق چهارشنبه های ایشان را درک کرده باشد، تصدیق می کند این خضوع و فنا فعلی ایشان را...
برای مثل بنده ای که آیت الله مطهری را ندیده بودم و فقط وصف او را شنیده بودم، آیت الله مصباح یزدی تحقق بخش تمام خصال نیکوی ایشان بود...
تمام آن سختی ها و دشواری هایی را که آیت الله مطهری فقط تا قبل از انقلاب تحمل کردند و ما آنها را فقط شنیده بودیم، آیت الله مصباح در طول 40 سال انقلاب امتداد دادند و این مجاهدت ایشان پایان نپذیرفت الا با رحلتشان...
چه دشوار است برای مقام معظم رهبری از دست دادن علامه طباطبایی و شهید مطهری با هم آنهم در سالگرد شهادت علمدار انقلاب...
از دل مقام معظم رهبری بی خبریم اما حال ظاهر با کلمات امیرالمومنین همخوان است:
أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَةِ؟
📝 ناصر قیلاوی زاده
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
این متن، مربوط به دستخط ابداعی آیت الله مصباح یزدی می باشد....
در کتاب "خون دلی که لعل شد" امام خامنه ای میفرماید: آقای مصباح یزدی صوت جلسات را در یک دفتر که به زبان رمزی- که به علوم غریبه شباهت دارد- مینوشت....
بخشی از این اطلاعات مربوط به حلقه۱۱نفره اولین گروه ایست که در سال ۴۲تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور شدند....
کتاب خون دلی که لعل شد، قابل تهیه در کتابفروشی وارثین می باشد.
@varesinbook
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
بینات || ناصر قیلاوی زاده
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز 19 دی ماه است...
34 سال پیش در چنین روزی (البته در دل شب وقتی که مردمان به خواب خفته بودن) علی اکبرهای خمینی به دل خط زدن و سینه خود را سپر تیر و ترکش ددمنشان بعثی کردند.
34 سال است که عطر تنفس شیرمردان و تربیت شدگان مکتب حضرت امام، کانال ماهی را تبدیل به کانال بهشت کرده است، کانالی که هر آلوده ای را پاک و هر پاکی را جلا می دهد، آری خاک شلمچه از خود هیچ نداشت، این اشک نیمه شب تشنگان شهادت بود که به آن آبرو داد.
15 روز پس از علمیات کربلای 4 در هنگامه ای که روح سرد ناامیدی بر تن عده ای نشسته بود، جوانان طیب و طاهری با بریدن رشته تعلقات خود از زن و بچه و پدر و مادر و برادر و خواهر، آنها را برای همیشه تاریخ، یعقوب و خود یوسف گمگشته تاریخ شدند.
34 سال گذشته است اما چشمان همه به دامن بلند شب 19 دیماه دوخته شده، شاید این شب بلند صبح نگردد...
برای شهیدان و از جان گذشتگان، این شب، شب حجله است، خودشان گفتند
در حجله عشق بی کفن باید رفت...
برای در راه ماندگان و زمینیان، این شب ، شب نیمه ماه است، آخر هنوز فرصت یک نگاه دیگر به قمر عشیره باقی است...
اما برای مادران جز آه و حیرت و تحیر و سرگردانی چه می شود نوشت...
مادری که می داند خون فرزند او به خاک بی جان شلمچه روح بخشیده و هرکه در آن وادی مقدس پا نهاده می فهمد...
مادری که می داند در کانال ماهی، پشت سنگر نونی شکل فرانسوی، زیر تیربار ضد هوایی بعثی، در مرداب با لباس غواصی، در زیر آب و در میان موانع خورشیدی...
مادری که..
مادری که ان شاء الله نمی داند هیچ متری از زمین کربلای 5 نیست که گلوله و خمپاره ای در آن فرود نیامده است...
مادری که می داند پیکر فرزند او بر این زمین و در آن آب است.
آه آه از آه یک مادر،
مادری در گوشه گودال قتلگاه
مادری در روستاهای بیرجند
مادری زیر باران گیلان
مادری در سیستان
مادری زیر باران گرما و عطش و موشک دزفول
چه بنویسیم که مگر می شود یک آسمان صداقت و یک کوه استواری و یک دریا صفا را نوشت...
نمی شود نشست و نوشت،
تو خود برو و ببین
شهدا و مسیرشان یدرک و لا یوصف اند ما چه نشسته و برای خویش می نویسیم...
آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
احساس سوختن به تماشا نمی شود
سالروز عروج و شهادت شهید والا مقام عبدالعظیم کفشیری و همه شهدای عملیات کربلای 5 را گرامی میداریم.
🙏به امید رهروی
📝 ناصر قیلاوی زاده
https://eitaa.com/BAYYENATT
548.8K
🔰 مهمترین تکلیفی که یک طلبه بر عهده دارد؟ / پرسشی از کلاس های بینش مطهر
⁉️ #پرسش
♻️سلام علیکم ؛ سوالی داشتم:
❓جلسه پیش در کلاس به این نتیجه رسیدیم که اگر چه که قانون اساسی و رأس نظام ، از آزادی معنوی برخوردار هستند ولی به دلیل اینکه تمامی مسئولین کشور ما دارای آزادی معنوی نیستند و از طرفی هم تحقق آزادی اجتماعی متوقف بر این است که آزادی معنوی وجود داشته باشد ، پس گفتیم که در کشور ما آزادی اجتماعی به صورت کامل وجود ندارد .
❓حالا سوالم اینجاست ، ما طلاب که هدفمون تحقق تمدن اسلامی هست و از لوازم این تمدن ، ایجاد آزادی اجتماعی است ، وظیفه ی اصلی ما طلاب این هست که به تربیت افراد بپردازیم و سعی کنیم که آزادی معنوی رو در مردم ایجاد کنیم و یا وظیفه ی اصلی این است که خود طلاب مهذبی که خود به آزادی معنوی رسیده اند وارد مسئولیت های کشوری شوند تا این خلل پر شود؟
❗️بعبارة اخری در جامعه کنونی ما وظیفه ی اصلی طلبه تربیت نیرو است که بعد اون ها برن مسئولین کشور بشن و یا اینکه خودمون وارد عرصه مسئولیت پذیری در کشور بشیم؟
✅ پاسخ:
1️⃣ مسئله ملاک تشخیص تکلیف
2️⃣ مسئله نسبت امام و مامومین
3️⃣ ارتباط تربیت نیرو و مسئولیت پذیری
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
🔰 جلسه ای از سنخ نگاه های عمیق شهید مطهری
🔹موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره
🔸 سخنران: استاد شیخ علی فرحانی
🔹تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۹
✅ معمولا در جلساتِ با عنوان #فرهنگی به مسائل سطحی و لایه های روئین پرداخته می شود. بخلاف جلسات رایج در این جلسه #استاد_فرحانی با تعمیق مسئله فرهنگ از نگاه امامین انقلاب به چند مشکل اساسی در مباحث و فعالیت فرهنگی پرداختند.
👌🏻 در ادامه برخی ارجاعات سخنرانی استاد رو با هم می خوانیم.
@jorehayeandishe
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
13991028 - 11 شیخ علی فرحانی - دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی .mp3
19.88M
🎙 صوت سخنرانی جلسه
🔹موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره
🔸 سخنران: استاد شیخ علی فرحانی
🔹تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۹
@jorehayeandishe
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
بینات || ناصر قیلاوی زاده
🎙 صوت سخنرانی جلسه 🔹موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره 🔸 سخنران: استاد شیخ علی فرحانی
پیام به نشست سالانهی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)
بسماللَّهالرّحمنالرّحیم
عزیزان من، هر کس در مسائل جاری جهانی و مسائل کنونی انقلاب، بصیرتی داشته باشد به روشنی میفهمد که انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر از یک معبر دشوار و حائل و البته تعیین کننده در حال عبور است. اگر بخواهیم این مسائل را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم در سطح جهان مراکز استکباری و صهیونیستی به این نتیجه قطعی رسیدهاند که اگر نتوانند این انقلاب را در مرحله کنونیاش شکست بدهند به احتمال زیاد، سر رشته کار را از دست داده و دیگر نخواهند توانست موج فزایندهی بیداری اسلامی و حتی گرایش ملتهای غیر مسلمان را به معنویت بلکه به مفاهیم معنوی اسلامی مهار کنند. و این موج عظیم که در این شانزده سال، عمق کافی هم یافته است تهدیدی جدی علیه حاکمیت استکباری و مشخصاً علیه سلطه فرهنگی غربی خواهد بود.
بر اساس این بینش و برداشت که البته بینش و برداشت درستی هم هست، فشارها و حملات گوناگون خود را علیه این انقلاب فشردهتر و قویتر سازماندهی کردهاند.
در سطح داخلی، انقلاب اکنون در مرحلهیی است که میتوان آن را دوران «جهاد اکبر» نامید که دورانی است بسیار سخت، بسیار خطرناک و همه انقلابها این دوران را قاعدتاً تجربه میکنند و شاید بشود گفت که اکثر انقلابها در این دوران دچار لغزش و انحطاط میشوند. و شاید تعجب کنید اگر عرض کنم که انقلاب عظیم تاریخی نخستین اسلام در چنین دورانی بود که بیشترین نیروی خود را از دست داد.
بلی دوران جهاد اکبر یعنی دورانی که شور و هیجان اولیه انقلاب تا حدود زیادی فرو نشسته، ضمناً موفقیتهایی هم بدست آمده و چهره راحت زندگی، خود را به بسیاری نشان داده و چرب و شیرین زندگی در دهانهایی مزه کرده است. این، آن دوران خطرناک است.
امیرالمؤمنین(ع) در چنین دورانی بود که به حکومت رسید و لذاست که نهجالبلاغه بیش از هر چیز دیگر سخن از زهد و بیاعتنایی به دنیا دارد و غمگنانه باید گفت که حتی «عدل علوی» و «زهد علوی» هم نتوانست موج مخرب دنیاطلبی را در آن دوران مهار کند و در نهایت شد آنچه شد.
ما امروز در این دوران از انقلاب کبیر و عظیم و عمیق خود قرار داریم. البته امتیاز ما به صدر اول در دو نکته، مهم است. نخست: وجود تجربهی آن دوران در برابر ما که برای ما صفحه درس آموزنده و هشداردهندهیی است که ای بسا خواهد توانست از آن خطرات مانع شود.
و نکته دوم: کثرت و تراکم دلهای مؤمن و آگاه با ایمانهای جوشان و دلهای پاک و در همه جای این کشور بزرگ است.
این دو نکته خواهد توانست ما را از خطر عظیمی که مسلمانان آن دوران ضربه آن را چشیدهاند و انقلابهای بزرگ دنیا در باتلاق آن فرو رفتهاند نجات بدهد اما به یک شرط و آن شرط تا حدود زیادی به شما جوانان دانشجوی عزیز ارتباط مییابد و آن این است که شما به مدد صفا و پاک نهادی و کم علاقگی خود به دنیا، میدان را با همه ایمان و مجاهدت خود پر کنید. حضور انقلابی، فعالیت انقلابی، پارسایی انقلابی، طهارت و معصومیت انقلابی، آگاهی و هوشیاری انقلابی، وحدت و یکپارچگی حقیقی، بیاعتنایی به انگیزههای گروهی و خطی و امثال آن و در نهایت، توکل و تضرع و توسل شما به خدای قادر متعال خواهد توانست خطر این دوران را کم کند و سدی عظیم در مقابل تهاجم دشمنان نیز پدید بیاورد.
اینجانب سرشار از امید به چنین سرانجامی میباشم.
والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته
سیّد علی خامنهای
6/2/74
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 ویکتور هوگو و بینوایان
🔷 در مورد شخصیت ویکتور هوگو و اثر شاخص او یعنی کتاب «بینوایان» صحبت های زیادی انجام شده است. اهل کتاب حتما تمام یا بخشی از آن را مطالعه کرده اند.
🔶 اخیرا یکی از دوستان یک کتاب شعر از #ویکتور_هوگو برای من آورد که مناسب دیدم این کتاب را به شما معرفی کنم، شاید مطالعه آن کمتر از 10 دقیقه به طول بیانجامد. اما دلالت ها و نکات جالبی در آن وجود دارد، هم در خود اثر هم در پدید آمدن این اثر.
🔷 قبل از اینکه بخشهایی از این کتاب را با شما به اشتراک بگذارم، مناسب است چند جمله ای در مورد شخصیت ویکتور هوگو و کتاب «بینوایان» او از لسان مقام معظم رهبری با هم بخوانیم.
🔘حضرت آقا در باب کتاب «بینوایان» چنین می فرمایند:
1️⃣ «به نظر من بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه رمان های طول تاریخ را نخوانده ام، شکی در این نیست، اما من مقدار زیادی رمان خواندهام که مربوط به حوادث قرن های گوناگون هم هست. بعضی رمان های خیلی قدیمی را هم خوانده ام. مثلاً فرض کنید کمدی الهی را خوانده ام. امیرارسلان هم خوانده ام. الف لیله و هزار و یک شب را هم خوانده ام. وقتی نگاه می کنم به این رمانی که ویکتور هوگو نوشته، می بینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده ام، این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم … من می گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان نویسی، در عالم کتاب نویسی. واقعاً یک معجزه است … زمانی که جوان ها زیاد دور و بر من می آمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته ام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب #جامعه_شناسی است، کتاب #تاریخی است، کتاب #انتقادی است، کتاب #الهی است، کتاب #محبت و #عاطفه و #عشق است.»
🔘 حضرت آقا در دیدار اهالی فرهنگ و هنر در مورد شخصیت ویکتور هوگو چنین می فرمایند:
2️⃣ به اعتقاد من، ویکتورهوگو بهترین صحنهها را در بیان حرفهای خودش تصویر کرده است. ویکتورهوگو یک #حکیم است. ویکتور هوگو یک نویسندهی معمولی نیست. واقعاً به همان معنایی که ما مسلمانان «حکیم» را استعمال میکنیم و بهکار میبریم، یک حکیم است و بهترین حرفهایش را در «بینوایان» زده است. «بینوایان» هم یک کتاب حکمت است و به اعتقاد من، همه باید «بینوایان» را بخوانند.
#سعدی #ویکتور_هوگو
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
🔰 کتاب سال نهم هجری
📝 نویسنده: ویکتور هوگو
🖊 شعری در باب واپسین روزهای حیات پیامبر گرامی اسلام
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 از هفته گذشته روزهای پنجشنبه بحثی مجازی با تعدادی از طلاب عزیز برقرار شده است.
🔶 در این جلسات مسائل مربوط به حوزه علوم انسانی و تولید آن (ضرورت آن، علت این ضرورت، جایگاه حوزه و طلاب، روش های تولید علم، نواقص احتمالی و...) به میان می آید و در یک همفکری نتایج به دست می آید.
✅ جلسه اول این سلسله جلسات به چند سرفصل اصلی اشاره شد.
1️⃣ضرورت تولید علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری و استاد شهید مرتضی مطهری
2️⃣علت اهمیت آن برای حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی ایران در شرایط فعلی
3️⃣نسبت سنجی هدف یک طلبه و تولید علوم انسانی
4️⃣پیشگامات تولید علوم انسانی و نسبتی که با آنها باید داشته باشیم
🙏🏻 ان شاء الله این جلسات هر پنجشنبه برگزار و امتداد خواهد داشت.
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🎙 صوت جلسه اول گفتگوی علوم انسانی
🔷 از هفته گذشته روزهای پنجشنبه بحثی مجازی با تعدادی از طلاب عزیز برقرار شده است.
🔶 در این جلسات مسائل مربوط به حوزه علوم انسانی و تولید آن (ضرورت آن، علت این ضرورت، جایگاه حوزه و طلاب، روش های تولید علم، نواقص احتمالی و...) به میان می آید و در یک همفکری نتایج به دست می آید.
🙏🏻 حتما سوالات و نقطه نظرات و مطالبتون رو برای بنده ارسال کنید. @ghilavi
📝قیلاوی زاده
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt
اطلاعیه🔸🔸
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
«امام خمینی ره: بدخواهان بدانند که با رفتن مطهری شخصیت اسلامی وعلمی وفلسفی اش از بین نمی رود.»
به اطلاع می رساند
افتتاحیه بینش مطهر شهرستان سیرجان
به صورت مجازی و از طریق لینک زیر برگزار می گردد.
https://www.skyroom.online/ch/fazel820/kargahmajazi
زمان:یکشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۹
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
#تامل
🔷 شیخ طوسی رحمه الله علیه:
◀️ اگر منظور از تقلید پذیرش قول دیگری بدون دلیل باشد که اینگونه هست، این قبیح است زیرا اعتقاد بدون دلیل از جهالت و ضلالت ما را در امان نمی دارد و از نظر عقلی تقلید یکتاپرستان برتر از تقلید ملحدین نیست!!
❓میزان تقلید در اعتقادات بین مردم و خصوصا جوامع شیعی به چه میزان است؟
❓میزان تقلید کسانی که ادعای عدم تقلید دارند چه؟
صرفا جهت تامل است، اینکه نظر علمای اسلام در مورد پذیرش اعتقادات چیست و آنچه بین مسلمین رواج دارد چیست؟ اگر با راه رفتن اسلام راه می رفتیم خیلی سریعتر به مقصد می رسیدیم.
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
@shmotahari
الگوی همیشه جاوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🎙 صوت جلسه دوم گفتگوی علوم انسانی
🔷 از هفته گذشته روزهای پنجشنبه بحثی مجازی با تعدادی از طلاب عزیز برقرار شده است.
🔶 در این جلسات مسائل مربوط به حوزه علوم انسانی و تولید آن (ضرورت آن، علت این ضرورت، جایگاه حوزه و طلاب، روش های تولید علم، نواقص احتمالی و...) به میان می آید.
🔷 این جلسه پیرامون علوم انسانی موجود و کیفیت تحقق آن، دسته بندی های اجمالی و... گفتگو شد.
🙏🏻 حتما سوالات و نقطه نظرات و مطالبتون رو برای بنده ارسال کنید. @ghilavi
📝قیلاوی زاده
▫️▪️▫️▪️▫️
@bayyenatt