eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
287 دنبال‌کننده
190 عکس
50 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 الگوی همیشه جاوید، الگوی بصیرت هم هست. 🔷 مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان در سال 1389 در مورد بصیرت جملات خیلی مهمی را بیان کردند. ایشان بصیرت را این چنین تعریف و بیان کردند: 0️⃣ «بصیرت را در سطح میتوانیم تعریف کنیم. 1️⃣ یک سطح، سطح اصولى و لایه‌ى زیرین بصیرت است. انسان در انتخاب و فهم اساسى ، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت، یک بصیرتى پیدا میکند. این، پایه‌ى اساسى معرفت است؛ پایه‌ى اساسى بصیرت است. این بصیرت خیلى چیز لازمى است؛ این را باید ما در خودمان تأمین کنیم. بصیرت در حقیقت زمینه‌ى همه‌ى تلاشها و مبارزات انسانى در جامعه است. این یک سطح بصیرت. 2️⃣ بجز این سطح وسیع بصیرت و لایه‌ى عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند؟ چه جورى می شود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او می گذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنى مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند. 👌🏼 حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می کند؛ یعنى بینائى ایجاد می کند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود.» 📝این بیانات مقام معظم رهبری را وقتی کنار جملاتی از ایشان در مورد شهید مطهری قرار می دهیم نتایجی به دست می آید که نشان دهند وحدت نظام اندیشه مقام معظم رهبری نسبت به افراد و حوادث از سال ها پیش است. 🔆 ایشان در گفتاری پیرامون شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری می فرمایند: 🔹«ایشان [شهید مطهری] تا مدت ها کسی بود که به خط التقاط توجه می کرد. تا سال های 52 و 53 بسیاری از و فضلا و محققّین ما در و در و در و جاهای دیگر، به خط التقاط توجه نمی کردند؛ نوشته های مجاهدین و غرب گرایان و غیره را می خواندند، نقاط اشتباه و انحرافش را هم می فهمیدند، منتها به دیدۀ اغماض به آن نقاط می نگریستند. مرحوم مطهری تنها کسی بود در این میان که مطلقاً اغماض نمی کرد و سخت گیرانه این نقاط را بیرون می کشید. [...] به نظر من، ایشان در مبارزه با التقاط، نقش اول و درجه یک را دارند.» @shmotahari الگوی همیشه جاوید
آه از غمی که تازه شود با غمی دگر... همیشه اولین جمله ای که با تصور آیت الله مصباح به ذهنم میرسد، این است که ایشان هیچوقت خودشان راندیده اند و جز برای خدا نگفتند و ننوشتند... حتی رفتنشان را قرین کردند باشهادت حاج قاسم که تا جای ممکن کمتر دیده شوند و سایه ولایت باشند نه مصباح همیشه تابانی که خود خورشید بودند... کسی که طعم درس اخلاق چهارشنبه های ایشان را درک کرده باشد، تصدیق می کند این خضوع و فنا فعلی ایشان را... برای مثل بنده ای که آیت الله مطهری را ندیده بودم و فقط وصف او را شنیده بودم، آیت الله مصباح یزدی تحقق بخش تمام خصال نیکوی ایشان بود... تمام آن سختی ها و دشواری هایی را که آیت الله مطهری فقط تا قبل از انقلاب تحمل کردند و ما آنها را فقط شنیده بودیم، آیت الله مصباح در طول 40 سال انقلاب امتداد دادند و این مجاهدت ایشان پایان نپذیرفت الا با رحلتشان... چه دشوار است برای مقام معظم رهبری از دست دادن علامه طباطبایی و شهید مطهری با هم آنهم در سالگرد شهادت علمدار انقلاب... از دل مقام معظم رهبری بی خبریم اما حال ظاهر با کلمات امیرالمومنین همخوان است: أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟ أَيْنَ عَمَّارٌ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَيْنَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ إِخْوَانِهِمُ الَّذِينَ تَعَاقَدُوا عَلَى الْمَنِيَّةِ وَ أُبْرِدَ بِرُءُوسِهِمْ إِلَى الْفَجَرَةِ؟ 📝 ناصر قیلاوی زاده @shmotahari الگوی همیشه جاوید
این متن، مربوط به دستخط ابداعی آیت الله مصباح یزدی می باشد.... در کتاب "خون دلی که لعل شد" امام خامنه ای میفرماید: آقای مصباح یزدی صوت جلسات را در یک دفتر که به زبان رمزی- که به علوم غریبه شباهت دارد- مینوشت.... بخشی از این اطلاعات مربوط به حلقه۱۱نفره اولین گروه ایست که در سال ۴۲تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور شدند.... کتاب خون دلی که لعل شد، قابل تهیه در کتابفروشی وارثین می باشد. @varesinbook ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
بینات || ناصر قیلاوی زاده
بسم الله الرحمن الرحیم امروز 19 دی ماه است... 34 سال پیش در چنین روزی (البته در دل شب وقتی که مردمان به خواب خفته بودن) علی اکبرهای خمینی به دل خط زدن و سینه خود را سپر تیر و ترکش ددمنشان بعثی کردند. 34 سال است که عطر تنفس شیرمردان و تربیت شدگان مکتب حضرت امام، کانال ماهی را تبدیل به کانال بهشت کرده است، کانالی که هر آلوده ای را پاک و هر پاکی را جلا می دهد، آری خاک شلمچه از خود هیچ نداشت، این اشک نیمه شب تشنگان شهادت بود که به آن آبرو داد. 15 روز پس از علمیات کربلای 4 در هنگامه ای که روح سرد ناامیدی بر تن عده ای نشسته بود، جوانان طیب و طاهری با بریدن رشته تعلقات خود از زن و بچه و پدر و مادر و برادر و خواهر، آنها را برای همیشه تاریخ، یعقوب و خود یوسف گمگشته تاریخ شدند. 34 سال گذشته است اما چشمان همه به دامن بلند شب 19 دیماه دوخته شده، شاید این شب بلند صبح نگردد... برای شهیدان و از جان گذشتگان، این شب، شب حجله است، خودشان گفتند در حجله عشق بی کفن باید رفت... برای در راه ماندگان و زمینیان، این شب ، شب نیمه ماه است، آخر هنوز فرصت یک نگاه دیگر به قمر عشیره باقی است... اما برای مادران جز آه و حیرت و تحیر و سرگردانی چه می شود نوشت... مادری که می داند خون فرزند او به خاک بی جان شلمچه روح بخشیده و هرکه در آن وادی مقدس پا نهاده می فهمد... مادری که می داند در کانال ماهی، پشت سنگر نونی شکل فرانسوی، زیر تیربار ضد هوایی بعثی، در مرداب با لباس غواصی، در زیر آب و در میان موانع خورشیدی... مادری که.. مادری که ان شاء الله نمی داند هیچ متری از زمین کربلای 5 نیست که گلوله و خمپاره ای در آن فرود نیامده است... مادری که می داند پیکر فرزند او بر این زمین و در آن آب است. آه آه از آه یک مادر، مادری در گوشه گودال قتلگاه مادری در روستاهای بیرجند مادری زیر باران گیلان مادری در سیستان مادری زیر باران گرما و عطش و موشک دزفول چه بنویسیم که مگر می شود یک آسمان صداقت و یک کوه استواری و یک دریا صفا را نوشت... نمی شود نشست و نوشت، تو خود برو و ببین شهدا و مسیرشان یدرک و لا یوصف اند ما چه نشسته و برای خویش می نویسیم... آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم احساس سوختن به تماشا نمی شود سالروز عروج و شهادت شهید والا مقام عبدالعظیم کفشیری و همه شهدای عملیات کربلای 5 را گرامی میداریم. 🙏به امید رهروی 📝 ناصر قیلاوی زاده https://eitaa.com/BAYYENATT
548.8K
🔰 مهمترین تکلیفی که یک طلبه بر عهده دارد؟ / پرسشی از کلاس های بینش مطهر ⁉️ ♻️سلام علیکم ؛ سوالی داشتم: ❓جلسه پیش در کلاس به این نتیجه رسیدیم که اگر چه که قانون اساسی و رأس نظام ، از آزادی معنوی برخوردار هستند ولی به دلیل اینکه تمامی مسئولین کشور ما دارای آزادی معنوی نیستند و از طرفی هم تحقق آزادی اجتماعی متوقف بر این است که آزادی معنوی وجود داشته باشد ، پس گفتیم که در کشور ما آزادی اجتماعی به صورت کامل وجود ندارد . ❓حالا سوالم اینجاست ، ما طلاب که هدفمون تحقق تمدن اسلامی هست و از لوازم این تمدن ، ایجاد آزادی اجتماعی است ، وظیفه ی اصلی ما طلاب این هست که به تربیت افراد بپردازیم و سعی کنیم که آزادی معنوی رو در مردم ایجاد کنیم و یا وظیفه ی اصلی این است که خود طلاب مهذبی که خود به آزادی معنوی رسیده اند وارد مسئولیت های کشوری شوند تا این خلل پر شود؟ ❗️بعبارة اخری در جامعه کنونی ما وظیفه ی اصلی طلبه تربیت نیرو است که بعد اون ها برن مسئولین کشور بشن و یا اینکه خودمون وارد عرصه مسئولیت پذیری در کشور بشیم؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ مسئله ملاک تشخیص تکلیف 2️⃣ مسئله نسبت امام و مامومین 3️⃣ ارتباط تربیت نیرو و مسئولیت پذیری ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
🔰 جلسه ای از سنخ نگاه های عمیق شهید مطهری 🔹موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره 🔸 سخنران: استاد شیخ علی فرحانی 🔹تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۹ ✅ معمولا در جلساتِ با عنوان به مسائل سطحی و لایه های روئین پرداخته می شود. بخلاف جلسات رایج در این جلسه با تعمیق مسئله فرهنگ از نگاه امامین انقلاب به چند مشکل اساسی در مباحث و فعالیت فرهنگی پرداختند. 👌🏻 در ادامه برخی ارجاعات سخنرانی استاد رو با هم می خوانیم. @jorehayeandishe @shmotahari الگوی همیشه جاوید
13991028 - 11 شیخ علی فرحانی - دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی .mp3
19.88M
🎙 صوت سخنرانی جلسه 🔹موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره 🔸 سخنران: استاد شیخ علی فرحانی 🔹تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۹ @jorehayeandishe @shmotahari الگوی همیشه جاوید
بینات || ناصر قیلاوی زاده
🎙 صوت سخنرانی جلسه 🔹موضوع: دغدغه های فرهنگی در تداوم انقلاب خمینی ره 🔸 سخنران: استاد شیخ علی فرحانی
پیام به نشست سالانه‌‌ی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم عزیزان من، هر کس در مسائل جاری جهانی و مسائل کنونی انقلاب، بصیرتی داشته باشد به روشنی می‌فهمد که انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر از یک معبر دشوار و حائل و البته تعیین کننده در حال عبور است. اگر بخواهیم این مسائل را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم در سطح جهان مراکز استکباری و صهیونیستی به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که اگر نتوانند این انقلاب را در مرحله کنونی‌اش شکست بدهند به احتمال زیاد، سر رشته کار را از دست داده و دیگر نخواهند توانست موج فزاینده‌ی بیداری اسلامی و حتی گرایش ملتهای غیر مسلمان را به معنویت بلکه به مفاهیم معنوی اسلامی مهار کنند. و این موج عظیم که در این شانزده سال، عمق کافی هم یافته است تهدیدی جدی علیه حاکمیت استکباری و مشخصاً علیه سلطه فرهنگی غربی خواهد بود. بر اساس این بینش و برداشت که البته بینش و برداشت درستی هم هست، فشارها و حملات گوناگون خود را علیه این انقلاب فشرده‌تر و قوی‌تر سازماندهی کرده‌اند. در سطح داخلی، انقلاب اکنون در مرحله‌یی است که می‌توان آن را دوران «جهاد اکبر» نامید که دورانی است بسیار سخت، بسیار خطرناک و همه انقلابها این دوران را قاعدتاً تجربه می‌کنند و شاید بشود گفت که اکثر انقلابها در این دوران دچار لغزش و انحطاط می‌شوند. و شاید تعجب کنید اگر عرض کنم که انقلاب عظیم تاریخی نخستین اسلام در چنین دورانی بود که بیشترین نیروی خود را از دست داد. بلی دوران جهاد اکبر یعنی دورانی که شور و هیجان اولیه انقلاب تا حدود زیادی فرو نشسته، ضمناً موفقیتهایی هم بدست آمده و چهره راحت زندگی، خود را به بسیاری نشان داده و چرب و شیرین زندگی در دهانهایی مزه کرده است. این، آن دوران خطرناک است. امیرالمؤمنین(ع) در چنین دورانی بود که به حکومت رسید و لذاست که نهج‌البلاغه بیش از هر چیز دیگر سخن از زهد و بی‌اعتنایی به دنیا دارد و غمگنانه باید گفت که حتی «عدل علوی» و «زهد علوی» هم نتوانست موج مخرب دنیاطلبی را در آن دوران مهار کند و در نهایت شد آنچه شد. ما امروز در این دوران از انقلاب کبیر و عظیم و عمیق خود قرار داریم. البته امتیاز ما به صدر اول در دو نکته، مهم است. نخست: وجود تجربه‌ی آن دوران در برابر ما که برای ما صفحه درس آموزنده و هشداردهنده‌یی است که ای بسا خواهد توانست از آن خطرات مانع شود. و نکته دوم: کثرت و تراکم دلهای مؤمن و آگاه با ایمانهای جوشان و دلهای پاک و در همه جای این کشور بزرگ است. این دو نکته خواهد توانست ما را از خطر عظیمی که مسلمانان آن دوران ضربه آن را چشیده‌اند و انقلابهای بزرگ دنیا در باتلاق آن فرو رفته‌اند نجات بدهد اما به یک شرط و آن شرط تا حدود زیادی به شما جوانان دانشجوی عزیز ارتباط می‌یابد و آن این است که شما به مدد صفا و پاک نهادی و کم علاقگی خود به دنیا، میدان را با همه ایمان و مجاهدت خود پر کنید. حضور انقلابی، فعالیت انقلابی، پارسایی انقلابی، طهارت و معصومیت انقلابی، آگاهی و هوشیاری انقلابی، وحدت و یکپارچگی حقیقی، بی‌اعتنایی به انگیزه‌های گروهی و خطی و امثال آن و در نهایت، توکل و تضرع و توسل شما به خدای قادر متعال خواهد توانست خطر این دوران را کم کند و سدی عظیم در مقابل تهاجم دشمنان نیز پدید بیاورد. این‌جانب سرشار از امید به چنین سرانجامی می‌باشم. والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته سیّد علی خامنه‌ای 6/2/74 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 ویکتور هوگو و بینوایان 🔷 در مورد شخصیت ویکتور هوگو و اثر شاخص او یعنی کتاب «بینوایان» صحبت های زیادی انجام شده است. اهل کتاب حتما تمام یا بخشی از آن را مطالعه کرده اند. 🔶 اخیرا یکی از دوستان یک کتاب شعر از برای من آورد که مناسب دیدم این کتاب را به شما معرفی کنم، شاید مطالعه آن کمتر از 10 دقیقه به طول بیانجامد. اما دلالت ها و نکات جالبی در آن وجود دارد، هم در خود اثر هم در پدید آمدن این اثر. 🔷 قبل از اینکه بخشهایی از این کتاب را با شما به اشتراک بگذارم، مناسب است چند جمله ای در مورد شخصیت ویکتور هوگو و کتاب «بینوایان» او از لسان مقام معظم رهبری با هم بخوانیم. 🔘حضرت آقا در باب کتاب «بینوایان» چنین می فرمایند: 1️⃣ «به نظر من بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه‌ رمان ‌های طول تاریخ را نخوانده ‌ام، شکی در این نیست، اما من مقدار زیادی رمان خوانده‌ام که مربوط به حوادث قرن ‌های گوناگون هم هست. بعضی رمان‌ های خیلی قدیمی را هم خوانده ‌ام. مثلاً فرض کنید کمدی الهی را خوانده ‌ام. امیرارسلان هم خوانده ‌ام. الف لیله و هزار و یک شب را هم خوانده‌ ام. وقتی نگاه می ‌کنم به این رمانی که ویکتور هوگو نوشته، می‌ بینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده ‌ام، این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم … من می‌ گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان‌ نویسی، در عالم کتاب ‌نویسی. واقعاً یک معجزه است … زمانی که جوان‌ ها زیاد دور و بر من می ‌آمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفته‌ ام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب است، کتاب است، کتاب است، کتاب است، کتاب و و است.» 🔘 حضرت آقا در دیدار اهالی فرهنگ و هنر در مورد شخصیت ویکتور هوگو چنین می فرمایند: 2️⃣ به اعتقاد من، ویکتورهوگو بهترین صحنه‌ها را در بیان حرفهای خودش تصویر کرده است. ویکتورهوگو یک است. ویکتور هوگو یک نویسنده‌ی معمولی نیست. واقعاً به همان معنایی که ما مسلمانان «حکیم» را استعمال می‌کنیم و به‌کار می‌بریم، یک حکیم است و بهترین حرفهایش را در «بینوایان» زده است. «بینوایان» هم یک کتاب حکمت است و به اعتقاد من، همه باید «بینوایان» را بخوانند. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🔰 کتاب سال نهم هجری 📝 نویسنده: ویکتور هوگو 🖊 شعری در باب واپسین روزهای حیات پیامبر گرامی اسلام ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 از هفته گذشته روزهای پنجشنبه بحثی مجازی با تعدادی از طلاب عزیز برقرار شده است. 🔶 در این جلسات مسائل مربوط به حوزه علوم انسانی و تولید آن (ضرورت آن، علت این ضرورت، جایگاه حوزه و طلاب، روش های تولید علم، نواقص احتمالی و...) به میان می آید و در یک همفکری نتایج به دست می آید. ✅ جلسه اول این سلسله جلسات به چند سرفصل اصلی اشاره شد. 1️⃣ضرورت تولید علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری و استاد شهید مرتضی مطهری 2️⃣علت اهمیت آن برای حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی ایران در شرایط فعلی 3️⃣نسبت سنجی هدف یک طلبه و تولید علوم انسانی 4️⃣پیشگامات تولید علوم انسانی و نسبتی که با آنها باید داشته باشیم 🙏🏻 ان شاء الله این جلسات هر پنجشنبه برگزار و امتداد خواهد داشت. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙 صوت جلسه اول گفتگوی علوم انسانی 🔷 از هفته گذشته روزهای پنجشنبه بحثی مجازی با تعدادی از طلاب عزیز برقرار شده است. 🔶 در این جلسات مسائل مربوط به حوزه علوم انسانی و تولید آن (ضرورت آن، علت این ضرورت، جایگاه حوزه و طلاب، روش های تولید علم، نواقص احتمالی و...) به میان می آید و در یک همفکری نتایج به دست می آید. 🙏🏻 حتما سوالات و نقطه نظرات و مطالبتون رو برای بنده ارسال کنید. @ghilavi 📝قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
اطلاعیه🔸🔸 بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم «امام خمینی ره: بدخواهان بدانند که با رفتن مطهری شخصیت اسلامی وعلمی وفلسفی اش از بین نمی رود.» به اطلاع می رساند افتتاحیه بینش مطهر شهرستان سیرجان به صورت مجازی و از طریق لینک زیر برگزار می گردد. https://www.skyroom.online/ch/fazel820/kargahmajazi زمان:یکشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۹ ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🔷 شیخ طوسی رحمه الله علیه: ◀️ اگر منظور از تقلید پذیرش قول دیگری بدون دلیل باشد که اینگونه هست، این قبیح است زیرا اعتقاد بدون دلیل از جهالت و ضلالت ما را در امان نمی دارد و از نظر عقلی تقلید یکتاپرستان برتر از تقلید ملحدین نیست!! ❓میزان تقلید در اعتقادات بین مردم و خصوصا جوامع شیعی به چه میزان است؟ ❓میزان تقلید کسانی که ادعای عدم تقلید دارند چه؟ صرفا جهت تامل است، اینکه نظر علمای اسلام در مورد پذیرش اعتقادات چیست و آنچه بین مسلمین رواج دارد چیست؟ اگر با راه رفتن اسلام راه می رفتیم خیلی سریعتر به مقصد می رسیدیم. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙 صوت جلسه دوم گفتگوی علوم انسانی 🔷 از هفته گذشته روزهای پنجشنبه بحثی مجازی با تعدادی از طلاب عزیز برقرار شده است. 🔶 در این جلسات مسائل مربوط به حوزه علوم انسانی و تولید آن (ضرورت آن، علت این ضرورت، جایگاه حوزه و طلاب، روش های تولید علم، نواقص احتمالی و...) به میان می آید. 🔷 این جلسه پیرامون علوم انسانی موجود و کیفیت تحقق آن، دسته بندی های اجمالی و... گفتگو شد. 🙏🏻 حتما سوالات و نقطه نظرات و مطالبتون رو برای بنده ارسال کنید. @ghilavi 📝قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 آغاز ثبت نام در طرح بینش مطهر 🔰 کسانی که تمایل دارند در کلاس مرحله ششم با تدریس حجت الاسلام شرکت کنند، به آیدی @binesh_qom پیام ارسال کنند. ✅ در این مرحله کتاب های زیر به ترتیب تدریس می شوند، این جلسات همراه با تدریس و پاسخ به پرسش ها به صورت (هفتگی) و و جلسات (ماهانه) برای پاسخ به پرسش اعضای کلاس است. 📕 اسلام و ملی گرایی 📘 بیداری اسلامی 📙 ولایت فقیه و روحانیت 📗علل احیای فکر دینی و دین گریزی ⭕️ کسانی که علاقه مند به شرکت در این دوره هستند تا روز 30 بهمن ماه فرصت ثبت نام دارند. 〽️ شروع کلاس ها از ابتدای اسفند ماه می باشد. ✅ ثبت نام با ارسال واژه (مرحله ششم) به آیدی @binesh_qom انجام می پذیرد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
❌ اما دسته ای که حضرت امام(ره) آنها را بنام متحجرین و مقدس مآبان احمق و اسلام نافهم به ما معرفی می کند، بخاطر کج فهمی از مسائل اسلامی و البته رسوبات کار شدید دشمنان اسلام مسائل را به صورتی وارونه مشاهده می کنند و بجای و پاسخ گویی به نیاز های زمان به مخالفت با پدیده های جدید پرداخته و اگر هم از آنها بهره می جویند-که چاره جز این ندارند- آن را مذموم و مورد نکوهش می دانند. .. 🔶 مستمسکین به این اندیشه بجای استخراج احکام اسلامی و باروری فقه اسلامی -که مطابق مبانی کلامی ما برای تمامی عرصه های زندگی بشر برنامه دارد- بشر را به عقب فراخوانده و محبوب خود را در مخالفت با عرصه های جدید بشر می دانند. 🔶 این دسته که در طول زمان میان جریان های اسلامی وجود داشته اند[1] اکنون به صورت درختی تناور شده اند که با ندای بلند به مخالفت با عرصه های زندگی مدرن به جرم مدرن بودن و به جرم اینکه اینگونه زندگی در زمان نبی مکرم اسلام رایج نبوده می پردازند. 🔷 چقدر این افراد شبیه توصیفات ابن عباس ازخوارجند که می گوید: «لَهُمْ جِباهٌ قَرِحَةٌ لِطولِ السُّجودِ» پیشانیهایشان از کثرت سجده مجروح شده است، «وَ ایْدٍ کَثَفَناتِ الْابِلِ» دستهایى که مثل زانوى شتر پینه بسته است، «عَلَیْهِمْ قُمُصٌ مُرَحَّضَةٌ» لباسهاى کهنه زاهدمآبانه به تن دارند، «وَ هُمْ مُشَمِّرونَ» از همه بالاتر قیافه مصمم و تصمیم قاطع اینهاست.[2]‏ 🔶این درحالی است که که حضرت (قدس الله نفسه الزکیه) احیا کننده ی آن بودند جوابگو برای حیات دنیوی در عین وصول به سعادت اخروی است. این دسته خواسته یا ناخواسته مبلغ ، اسلامی که بجای حرکت و پویایی دعوت به سکون و ایستایی می کند شده­اند. 🔶 اما باید دانست ادامه این جریان ثمری جز مرگ اسلام و انسانیت ندارد. غم مضاعف، جازم و دلسوز بودن این قشر است که باعث محبوبیت عوامانه و انحطاط فکری آنها هم شده است، و البته که جز فرزند علی، آن روح قدس الهی کسی نمی تواند میان این ریشه های محکم به جا مانده از دوران خوارج قد علم کند. حقا که علی درست گفت: 📝👈🏻«انَا فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَةِ وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِئَ عَلَیْها احَدٌ غَیْرى بَعْدَ انْ ماجَ غَیْهَبُها وَ اشْتَدَّ کَلَبُها» ⭕️ آری این همان مسئله ای است که باعث شده حضرت امام(ره)، که دنیای شرق و غرب را به لرزه درآورد، از عده­ای مدعی دیانت و اسلام بخورد. چرا که این فکر اسلام را از درون تهی و ایدئولوژی استوار شیعه را متزلزل می کند. 👌🏻 تبلور تام این فکر را اکنون در معارضان با فکر فلسفی و اصولی اسلام می بینیم و نهال انقلاب را کاشته شده دست صدرا و شیخ انصاری ها... 👌🏻تبلور این فکر را در کسانی می بینیم که بدون فقاهت و اجتهاد و اسلام شناسی واقعی به قشر و بخشی از سیره و کلام معصومین و امامین انقلاب تمسک می کنند و ما بقی را رها می کنند... چاره ای نیست باید همچون پیرِمرادمان خون دل بخوریم و تحذیر دهیم و زیر لب بخوانیم: کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید 1️⃣ از صدر اسلام که خوارج بودند تا دوران های مختلف علمی همانند اخباری ها و تفکیکی ها و هکذا زمانه ما که مدرنیته با سرعت بالا همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است، خیلی ها بدون داشتن و فقط در اثر رسوبات فکری مذکور به مخالفت می پردازند. 2️⃣ نقل از کتاب سیره امیرالمومنین 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹امروز سوم اسفند ماه، سالروز صدور پیام تاریخی و مهم حضرت امام به طلاب و روحانیون سراسر کشور است. 🔹در سیر کتاب های تنها متنی که از غیر آثار شهید مطهری وجود دارد، متن حضرت امام خمینی (ره) می باشد که در کتاب «» جای دارد. 🔹این منشور از مهمترین نامه ها و برنامه های حضرت امام می باشد که در ادامه یادداشتی در توضیح بخشی از آن را با هم می خوانیم. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰 خونِ دل؛ نگاهی به منشور روحانیت حضرت امام ❓ خیلی واضح است که طلبه باید انقلابی باشد! مگر می شود طلبه بود ولی انقلاب اسلامی را قبول نداشت و یا برای نظام اسلامی جان برکف نبود؟! اصلا حوزه مگر وظیفه ی اصلی اش نگهداری نظام اسلامی نیست؟ اگر نیست پس این همه ناسزاهای این جماعت معارض انقلاب به حوزه برای چیست؟ ✅ این ها سوالات و تفکراتی است که قبل از آشنایی درون سازمانی با حوزه علمیه داشتم. اما اندک زمانی نگذشته بود که با پیچیدگی ها و ظرافت های اسلام و انقلاب اسلامی مردم ایران و سپس دسته بندی های پنهان حوزوی آشنا شدم. بسیار بودند نیروهای درون حوزوی که خود را از مسائل انقلابی (به بیان خودشان سیاسی) به بهانه های مختلف کنار می کشیدند. 🔷 در این میان عده ای هم خود را پیشگام طلاب انقلابی می دانستند اما افسوس که از قشر بیانات امام خمینی (ره) ذره ای عبور نکرده و همچون قطره ای از برگی لغزان، در دریای نظریه پردازی غوطه ور شده بودند. اکنون در این یادداشت کوتاه مسئله ای را که آن در آخرین سفارشات خود به گوش زد نموده است با هم می خوانیم، شاید ثمره ای از این درخت پر برکت در قلب نویسنده و خواننده ظاهر شود. إن شاء الله 🔶 حضرت امام(ره) در نامه ای که به منشور روحانیت شهرت پیدا کرده، تمام آنچه را که خیر و صلاح حوزه­ی علمیه و روحانیت می دانسته اند، نگاشته اند. ایشان در آنجا خبر از دشمنی های دیرینه علیه اسلام و حوزه علمیه می دهند. دشمنی هایی که به تصریح ایشان اثر خود را گذاشته و تا اعماق رسوخ کرده است. ایشان آسیب های زیادی را می شمردند که در بسترهای مختلف توسط صاحب نظران تفسیر و توضیح داده شده است. 🔶 آنچه مرا بر آن داشت تا این یادداشت را به رشته تحریر آورم حیطه ای دست نخورده است که اکنون ریشه دوانده و از حوزه های علمیه خارج شده و میان اقشار مختلف ثمرات آن را می شود مشاهده کرد. 💢 آری و همان دسته ای است که حضرت امام(ره) در مورد آنها می فرمایند: ♨️(( که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختی هاى دیگران نخورده است‏)) و بسیار جملات تکان دهنده دیگر ایشان که جز خودشان کسی جرأت بیانشان را ندارد. اما چه می شود کرد، که با بستن دیدگان روز به شب تبدیل نمی شود. 🔶 معمولا با شنیدن لفظ قشر متحجر و مقدس مآب اذهان به تیپ و فرمِ خاصی از انسان ها منتقل می شود. افرادی که از لحاظ ظاهری به سبک و سیاق سنتی مشی می کنند و از لحاظ فکری احتمالا و و می باشند. انصراف ذهنی هم دلیل دارد که اکنون محل نظر نیست. 🔶 آنچه برای این نوشته مهم است مقداری عمق بخشی به این نحله فکری-عملی است که به صورت آسیبی در تمامی اصناف رسوخ کرده و اتفاقا عوام پسند هم می باشد؛ البته این خود نشان از عمق انحراف از آموزه های اصیل اسلامی دارد. 🔶اسلام بخاطر اینکه برنامه سعادت واقعی و کامل زندگی بشر را در خود دارد، دارای گذاره های هستی شناسی و ایدئولوژیکِ- مقتبس از آن هستی شناسی- می باشد. مطابق آیات مبارکه قرآن کریم اعتقاد و عمل به این مجموعه ضامن سعادت افراد می باشد. کما اینکه ادیان سابق در محدوده اعتبارشان چنین بوده­­اند. اما چیزی که باعث جاویدان شدن مکتب و خاتمیت پیامبر اسلام شده است پاسخ گو بودن این دین برای همه بشر با تمام ابعاد زندگی و در کل دوره حیات انسانی بوده که لازمه این حرف وجود قوانین متغیر و ثابت در این دین است. 👌🏻این مسئله همان چیزی است که باعث پویایی دین اسلام نسبت به سایر ادیان و وجه برتری مذهب تشیع نسبت به سایر مذاهب اسلامی شده است. همین ظرفیت و ابزاری که مکتب تشیع دارد باعث شده است تا در مواجهه با پدیده­های مختلف بشری منفعل نبوده بلکه نسبت به آنها اظهار نظر کرده و یا خود پیش قدم در تولید این پدیده ها باشد.