eitaa logo
تأملات | قاسم بهرامیان
127 دنبال‌کننده
252 عکس
103 ویدیو
11 فایل
عضویت در کانال، در ایتا، ویراستی ، بله، تلگرام: @BahramianGh راه ارتباطی در ایتا، بله، تلگرام، روبیکا: @bahramian_gh www.ghbahramian.blog.ir https://www.instagram.com/bahramiangh https://twitter.com/ghbahramian
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
✅مناظره آقای برهانی وشیخ جلیل محبی را حتما ببینید. ولی اگر ندیدید خلاصه اش چنین است: 🔸خلاصه استدلال آقای برهانی اینست: محارب برای لاخافه الناس است. اینجا شکاری قصد زدن مامور ناجا داشته نه ترساندن مردم. 🔹پاسخ شیخ: اولا آقای برهانی از کنار ماده 279 به سادگی گذشتند. ماده 279 می گوید با قصد جان یا مال یا ناموس یا ارعاب ثانیا به چه دلیل آقای برهانی و با کدام استدلال مامور را جدا از مردم دانستند؟ مامور که حافظ مردم است. اتفاقا با زدن مامور امنیت مردم به خطر می افتد. 🔸آقای برهانی در ادامه گفتند مطابق ماده 279 هم محارب نیست. چون از کجا معلوم با قصد کشتن مامور را زده است؟ چرا قاضی سوال نکرده است؟ 🔹و شیخ محبی: اولا همین که از لاخافه الناس عقب نشینی کردید و ماده 279 را ملاک قرار دادید یک قدم رو به جلو است. مهمتر اینکه شما از کجا فهمیدید که قاضی سوال نکرده است؟ مگر پرونده را دیدید؟ در نهایت شیخ از روی پرونده جملاتی قرائت کرد که نشان می داد قاضی پرسیده و حجت پیدا کرده است. حتما اصل مناظره را وقت گذاشته و ببینید. @mahdian_mohsen
صوت کامل مناظره.mp3
21.53M
🎙 صوت کامل شب گذشته محسن برهانی و جلیل محبی با موضوع «محاربه در فقه و قانون» در دانشگاه امام صادق (علیه‎السلام) که با استقبال دانشجویان روبرو شد 🆔 @snn_ir فیلم جلسه: https://snn.ir/004OnH
هدایت شده از علیرضا پناهیان
خطبۀ فدکیۀ - نسخۀ موبایل.pdf
1.6M
📌 فایل پی‌دی‌اف | متن کامل خطبۀ فدکیۀ حضرت زهرا(س) به همراه ترجمۀ فارسی 📱 نسخۀ مناسب مطالعه در تلفن همراه + ترجمۀ مقابل (برای اولین‌بار) 📱ترجمۀ مقابل + ترجمۀ خالص + متن عربی خالص 👤علیرضا پناهیان: 🔻کاش با خطبۀ حضرت زهرا(س) آشناتر بودیم که یک‌دوره آگاهی از اهم معارف دینی است. اولیاء خدا به فرزندان خود خطبۀ فدکیه را آموزش می‌دادند و آنها حفظ می‌کردند. اگر کسی می‌خواهد جمع‌بندی فاطمه(س) را از دین اسلام بداند و از علت غربت دین پس از رسول خدا(ص) آگاه شود، این خطبه را بخواند. 👈 سایر نسخه‌ها(A4 و Word): 📎 Panahian.ir/post/6944 @Panahian_ir
نامه 61 نهج البلاغه: از نامه ‏هاى آن حضرت است به كميل بن زياد، در زمانی كه عامل او در هيت بود، و او را به علت واگذاشتن دشمن كه از منطقه او گذشته و براى تاراج مسلمانان رفته ‏اند توبيخ مى‏ كند: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ تَضْيِيعَ الْمَرْءِ مَا وُلِّيَ وَ تَكَلُّفَهُ مَا كُفِيَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْيٌ مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِيَكَ الْغَارَةَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِيسِيَا وَ تَعْطِيلَكَ مَسَالِحَكَ الَّتِي وَلَّيْنَاكَ لَيْسَ [لَهَا] بِهَا مَنْ يَمْنَعُهَا وَ لَا يَرُدُّ الْجَيْشَ عَنْهَا لَرَأْيٌ شَعَاعٌ فَقَدْ صِرْتَ جِسْراً لِمَنْ أَرَادَ الْغَارَةَ مِنْ أَعْدَائِكَ عَلَى أَوْلِيَائِكَ ... وَ لَا مُغْنٍ عَنْ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِيرِه‏. اما بعد! سستى انسان در انجام كارهايى كه بر عهده اوست، و پافشارى در كارى كه از مسؤوليّت او خارج است، نشانه ناتوانى آشكار، و انديشه ويرانگر است. تاخت و تازت به اهل‏ «قرقيسا»، در مقابل رها كردن پاسدارى از مرزهايى كه تو را بر آن گمارده بوديم و كسى در آنجا نيست تا آنجا را حفظ كند، و سپاه دشمن را از آن مرزها دور سازد، انديشه ‏اى باطل است. تو در آنجا پلى شده ‏اى كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتى دارى كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتى دارى كه از تو بترسند و بگريزند، نه مرزى را مى ‏توانى حفظ كنى، و نه شوكت دشمن را مى‏ توانى در هم بشكنى، و نه حاكمى بودى كه به درد اهل شهرش بخورد، و نه مى ‏توانى از امير خود كارى را كفايت كنى.‏» 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @BahramianGh
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ زن بدحجاب هم حق دارد به دیگران تذکر دهد! 🎥، امام جمعه‌ی جلفا چقدر خوب هم از فلسفه‌ی حجاب می‌گوید، هم جامعه‌ی مذهبی را از بازی در پازل دشمن نهی می‌کند و هم را پیشنهاد می‌دهد: 🔹اگر قرار است زن خانه‌نشین باشد دیگر برای چیست؟! اصل فلسفه‌ی حجاب برای تامین حضور اجتماعی زن است. زن حاضر در جامعه منهای حجاب یعنی او، ولی زن حاضر در جامعه با حجاب یعنی او! 🔸امربه معروف حجاب به خاطر این است که ما قائل به حضور و کارآمدی زن در جامعه هستیم. 🔹عمل بدحجابی خراب است خود بدحجاب را به سمت دشمن هل ندهید.بدحجاب و بی حجاب مساوی ضد انقلاب و بی دین نیست! 🔸خواهر بدحجاب و بی‌حجاب ما بداند همان‌طور که من حق دارم بگویم حجابت را رعایت کن،تو هم حق داری بگویی آقای امام جمعه اشرافی زندگی نکن!تو هم حق داری به استاندار و وزیر و رئیس‌جمهور و بقیه امر به معروف و نهی از منکر کنی! 🎬@Mostazafin_TV
🔶 روش ثبت گزارش تخلفات فضای مجازی در حوزه های حجاب، کلاهبرداری، هک، برداشت غیرمجاز از حساب و ... در سایت پلیس فتا: 1- ورود به آدرس زیر: https://csirc.cyberpolice.ir/ 2- در بالای صفحه روی گزینه ورود/ثبت نام بزنید. 3- نوع گزارش تخلف را انتخاب کنید: وب سایت، شبکه های اجتماعی، نرم افزار و بازی، پیامک و ایمیل. 4- به عنوان مثال اگر بازی دانلود شده از کافه بازار، تبلیغات دارای تصاویر نامناسب پخش می کند، گزارش تخلف بازی را انتخاب کنید و با انتخاب استان و شهر تهران، و سپس تلفن هوشمند، و فروشگاه کافه بازار، در بخش توضیحات با ذکر دقیق نام بازی، مورد را گزارش دهید. اگر اسکرین شات از تخلف صورت گرفته دارید، آن را در بخش مستندات، اضافه کنید.
سنگ راه هم نباشیم ... 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @BahramianGh
نکاتی پیرامون تسهیلات بانک ملی برای اربعین 1402.pdf
194.9K
💠 نکاتی پیرامون حکم شرعی وام بانک ملی برای اربعین 1402 🔸 1- این تسهیلات در قالب چه عقد شرعی ای است و چرا ربوی نمی باشد؟ 🔹 2- میزان سود دریافتی بانک در این تسهیلات؟ 🔸 3- در چه مواردی نمی توان تسهیلات مرابحه را استفاده کرد؟ 🔹 4- بر اساس نظر کدام مراجع می توان تسهیلات مرابحه را برای خرید «خدمات» استفاده کرد؟ 🔸 5- مصادیق قابل استفاده تسهیلات اربعین چیست؟ 🔹 6- آیا از این تسهیلات برای خرید ارز اربعین می توان استفاده نمود؟ 🔸 7- مسدودی مبلغ 25 میلیون ریال اشکال شرعی ایجاد می کند؟ 🔹 8- جدول خلاصه استفاده از این وام بر اساس نظرات مراجع معظم تقلید 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸 @BahramianGh
راه ارتباطی در ایتا، بله، تلگرام، روبیکا: @bahramian_gh
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند روز است که فیلم بالا که مربوط است به یکی از روحانیون استان یزد، در شبکه های مجازی منتشر شده و مستند به آن وام اربعین بانک ملی حرام و دارای اشکال اعلام می گردد. متاسفانه بیان ایشان نادرست است و در مطلب زیر توضیحاتی را هم در مورد اصل وام داده ام و اینکه چگونه در قالب صحیح است، و هم شرایطی که مقلدین هر یک از مراجع باید رعایت کنند بیان شده است. https://eitaa.com/BahramianGh/339 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸 @BahramianGh
💠 آیا شرط مسدودی مبلغ 25 میلیون ریال اشکال شرعی دارد؟ به طور کلی فارغ از اشکالات شرعی احتمالی، مسدود کردن بخشی از مبلغ تسهیلات، خلاف مقررات اعلامی بانک مرکزی است و گویا بانک ملی میخواسته این را دور بزند و تبدیل کرده بود به سپرده گذاری این مبلغ قبل از اعطای تسهیلات و مسدود شدن این مبلغ تا زمان تسویه تسهیلات، نه اینکه بخشی از تسهیلات 10 میلیونی را مسدود کند، هر چند در عمل به هر حال 7.5 میلیون نقدینگی دست مردم رو می گرفت. اما در آخرین اطلاعیه بانک مرکزی در 18 مرداد، مدت زمان مسدودی تغییر کرده و تا زمان اعطای تسهیلات اعلام شده است، یعنی هنگام اعطای وام، مبلغ 2.5 میلیون قابل برداشت است. طبق این آخرین تغییر، این اعلام لزوم سپرده گذاری 2.5 میلیون، در حقیقت شرط ضمن اعطای تسهیلات نیست، زیرا در حال حاضر که کسی این حساب را باز می کند و این مبلغ را سپرده می کند، هنوز اعطای تسهیلاتی انجام نشده است، بلکه بانک اعلام کرده است صرفا درخواست اعطای تسهیلات کسانی را بررسی می کند که این افتتاح حساب با این مبلغ را داشته باشند. بعد از اعطای تسهیلات هم که بر اساس اطلاعیه اخیر، دیگر مسدودی ای وجود ندارد. ❗️اما آیا همان شرط قبلی یعنی «مسدودی مبلغی تا زمان تسویه»، اشکال شرعی داشت؟ 🔹اولا، با این شرط، تسهیلاتی که بانک می دهد ربوی نمی شود، زیرا این تسهیلات، در قالب عقد بیع مرابحه است و گویا در ضمن یک عقد بیع(خرید و فروش)، لزوم سپرده گذاری این مبلغ، شرط ضمن عقد شده است و شرط ضمن عقد قرض نیست تا باعث ربوی شدن تسهیلات اعطایی بانک گردد. 🔸ثانیا، از جانب سپرده گذار(درخواست دهنده تسهیلات) هم قرض ربوی اتفاق نمی افتد، زیرا اینگونه نیست که شخص این مبلغ 2.5 میلیون را به بانک قرض دهد و ضمن آن شرط کند که به من باید وام بدهی تا قرض ربوی باشد؛ به دو دلیل: 1- شرطی از طرف مردم به عنوان سپرده گذار مطرح نیست، بلکه چون بانک اعلام کرده من تسهیلات را به کسانی پرداخت می کنم که این سپرده را داشته باشند، مردم این سپرده گذاری را به امید دریافت این تسهیلات انجام داده اند و الا بانک هیچ الزام حقوقی و قانونی به پرداخت تسهیلات ندارد و در قرارداد افتتاح حساب هم هیچ شرط ضمن عقدی در این خصوص وجود ندارد، ولی به هر حال، اطمینان مردم به عملکرد و اعتبار بانک، آنها را ترغیب به انجام این کار می کند. 2- حساب افتتاح شده برای وام اربعین، حساب سپرده کوتاه مدت است و نه حساب قرض الحسنه. و ماهیت حساب کوتاه مدت مانند حساب های بلند مدت سرمایه گذاری، «وکالت» است، یعنی شخص به بانک وکالت می دهد سپرده او را همراه با دیگر سرمایه های بانک، در عملیات مختلف بانکی قانونی و شرعی مختلف به کار گیری کند و سود حاصل شده از این عملیات را (متناسب با مبلغ و مدت زمان این سپرده)، پس از کسر حق الوکاله بانک به او بپردازد. بحث سود علی الحساب و سود قطعی در این سپرده ها، و وضعیت بسته شدن حساب در میانه سال مالی، بحث مفصلی است که موضوع این یادداشت نیست. حال، اگر سپرده گذار، ضمن این عقد «وکالت»، شرط ضمن عقدی را مطرح کند مبنی بر اعطای تسهیلات توسط بانک(که این شرط هم البته نیست هنگام افتتاح حساب)، شرط ضمن قرض محقق نشده تا باعث ربا شدن این سپرده گذاری شود، چون ربای قرضی یعنی شرط زیاده ضمن عقد قرض، در حالی که اینجا، عقد وکالت است. توضیحات کامل درباره بانک ملی: https://eitaa.com/BahramianGh/339 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸 @BahramianGh
💠 قابل توجه مقلدین آیت الله ❓پرسش: گرفتن وام بانکی در کشور اسلامی چه حکمی دارد؟ البته هنگام بازپرداخت درصدی سود روی آن اضافه می گردد. ✅ پاسخ آیت الله سیستانی: «اگر بانک دولتی [یا مشترک بین دولت و مردم و بخش خصوصی] باشد: و مبلغ را بر اساس عقد صحیح مانند مضاربه یا فروش اقساطی [یا مرابحه] دریافت کنید باید به موجب آن ملتزم شوید، و چنانچه بر اساس عقد صحیح نباشد می توانید مبلغ را به نیت مجهول المالک گرفته سپس با اذن معظم له به عنوان قرض برای خود بردارید و آن را در همان جهتی که طبق ضوابط وام به شما داده شده به مصرف برسانید. و اگر بانک خصوصی باشد: و مبلغ را بر اساس عقد صحیح مانند مضاربه یا فروش اقساطی دریافت کنید، باید به موجب آن ملتزم شوید، و چنانچه بر اساس عقد صحیح نباشد گرفتن این وام جایز نیست.» https://www.sistani.org/persian/qa/0839/page/2 🔹نکته1: به نظر آیت الله سیستانی اگر یکی از شروط ضمن عقد یک قرارداد وام، شرطی مانند «دیرکرد» یا «وجه التزام» یا «خسارت تأخیر تأدیه» بابت تأخیر در پرداخت دین باشد، آن را «عقد صحیح»ی نمی دانند. اما توجه داشته باشیم که به نظر برخی مراجع و نیز شورای نگهبان، شرط «وجه التزام» یا «خسارت تأخیر تأدیه» در ضمن عقد، اشکال شرعی ندارد و ربا محسوب نمی شود و به نظر این آقایان، متفاوت است با به معنای افزایش بدهی در ازای اعطای مهلت بیشتر که قطعا ربا و حرام است. 🔸نکته2: آیت الله سیستانی حتی در جایی که از باب اموال مجهول المالک، اجازه تصرف در تسهیلات اعطایی بانک می دهند، تصریح و تاکید دارند که مبلغ وام را باید در همان محل مصرف تعیین شده در قرارداد مصرف کرد و اجازه ایشان، مشروط به رعایت این مورد است. بنابراین می بایست صرفا خرید ارز اربعین و هزینه های سفر اربعین مصرف شود و مثلا در پرداخت بدهی یا خرید کالاهای غیر مرتبط با سفر اربعین اجازه مصرف ندارد. مقلدین ایشان حتما توضیحات در لینک های زیر را همراه با پاورقی ها مطالعه بفرمایند: https://www.sistani.org/persian/book/26578/7860/ https://www.sistani.org/persian/book/26578/7861/ ؛ ؛ ✅ در صورت سوال و ابهام، به آیدی @bahramian_gh پیام بدهید. 🔸🔹🔸🔹🔸🔸🔹🔸 @BahramianGh