#الکوثر
#احادیث_فاطمی
💎 قَالَت فَاطِمَة الزَّهْراء عَلَیْهَا السَّلَام :
🔆 مَن عادانا فَقَد عادَی اللهَ وَمَن خالَفَنا فَقَد خالَفَ اللهَ وَ مَن خالَف الله فَقَد إستوجَبَ مِنَ اللهِ العذابَ الالیم؛
💎 حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
🔆 «هر کس با ما دشمنی کند، با خدا دشمنی کرده است، وهر کس با ما مخالفت کند، با خدا مخالفت کرده است، و هر کس با خدا مخالفت کند، به یقین از سوی خداوند مستوجب عذاب دردناک است.»
📗بحار الأنوار ، ج ۲۹، ص ۱۹۴
📗نهج الحیاة، ص ۲۴۰
🍃✨✨🍃✨✨🍃
@BahrulEilm
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#الکوثر
#آیات_فاطمی
ا❁﷽❁ا
✨ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ * وَطُورِ سِينِينَ * وَهَٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ
«سوگند به انجیر و زیتون *و سوگند به طور سینا* و سوگند به این [مکه] شهر امن»
﴿سوره مبارکه تین آیات ۱-۳﴾
💠 حضرت امام محمد الباقر (علیه السلام) فرمودند:
⚜ ﴿وَ التِّينِ} الْحَسَن وَ ﴿وَ الزَّيْتُونِ﴾ الْحُسَيْن ﴿وَ طُورِ سِينِينَ﴾ أمیرالمؤمنین ﴿وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمينِ﴾ فَاطِمَة صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين
🔆 مراد از «تین» امام حسن (علیه السلام)؛ و «زیتون» امام حسین (علیه السلام)؛ «طور سینین» امیرالمؤمنین (صلوات اللّه و سلامه علیه) و «بلد امین» حضرت سیدتنا و مولاتنا فاطمه زهرا (علیها السلام) می باشند.
📚 تفسير منهج الصادقين في إلزام المخالفين، ج۱۰، ص: ۲۹۰/ تفسير اثنا عشري، ج۱۴، ص: ۲۷۱
✨✨🍃✨✨🍃✨✨
@BahrulEilm
📖🖊📖🖊📖🖊📖
#القلم
#معرفی_کتب_تفسیری_ومنابع_موثق_شیعی
✳️ تَأْویلُ الْآیاتِ الظّاهرَة فی فَضائل الْعِتْرَةِ الطّاهرة
✍ تَأْویلُ الْآیاتِ الظّاهرَه در تفسیر آیاتی که درباره اهل بیت علیهم السلام نازل شدهاند ،تألیف شده است . مؤلف این کتاب تفسیری ،سید شرف الدین استرآبادی عالم شیعی قرن دهم هجری قمری است.
🔰سید شرف الدین علی حسینی استرآبادی از شاگردان شیخ نور الدین علی بن عبدالعالی، معروف به محقق کرکی است
🖊این مفسر بزرگ در مقدمه کتاب مینویسد:
✨« از آنجا که آیات فراوانی در قرآن مجید در مدح اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) و ذم و نکوهش دشمنان آنان آمده و روایات فراوانی در تفسیر این آیات وارد شده و از طرفی، این روایات در کتب مختلف تفسیر پراکنده اند به طوری که دسترسی به آنها و اطلاع از همه آنها برای مراجعه کنندگان مشکل است، تصمیم به جمع آوری آنها در یک کتاب گرفتم».
➖با توجه به این کلام امیر مؤمنان که «قرآن چهار بخش است: یکچهارم آن در مورد اهل بیت(علیهم السلام)، یک چهارم درباره دشمنانشان، یک چهارم سُنَن و امثال و یک چهارم دیگر فرائض و احکام است» علمای اسلام اقدام به جمع آوری آیات قرآن مجید که در وصف اهل بیت نازل شده کرده و هر یک، آن مقدار از احادیث که به دستش رسیده ضبط نمودهاند.».
➖وی میگوید «مأخذ تمام مطالب را هم روایات صحیح اهل بیت علیهم السلام قرار دادم».
📔 تأویل الآیات الظاهرة،ص۲۰ و ۲۱
🔘 سید شرف الدین به خاطر سهولت هر چه بیشتر در بازیابی مطالب کتاب، آن را به ترتیب قرآن قرار داده و از سوره فاتحه آغاز کرده و به سوره اخلاص ختم نموده است. در هر قسمت نیز ابتدا نام سوره، بعد آیات مورد نظر را با شماره آیه ذکر کرده، پس از آن و در ذیل آیه روایات اهل بیت(ع) را در تأویل آن آیه آورده است.
◀️ مؤلف، آیات را به صورت گلچین آورده است. وی در بعضی موارد در پایان روایات، توضیحاتی برای روشن شدن معنای آیه و روایتِ ذیل آن ذکر کرده است. مؤلف در صدد تفسیر آیات بوسیله روایات نیست بلکه تلاش خود را صرف تبیین تأویل آیات از راه روایات معصومین کرده و در تأویل قرآن نظر به باطن آن دارد.
📔تأویل الآیات الظاهرة، فهرست کتاب.
📚سید شرف الدین در تألیف خود از منابع متعددی مانند: کنز الفوائد کراجکی، کشف الغمة، اربلی، کتابهای علامه حلی استفاده کرده و از تفسیر علی بن ماهیار، از معاصران ثقةالاسلام کلینی بیشترین بهره را برده است.
📔شناخت سیره معصومان، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
🔘تفسیر شریف تأویل الآیات الظاهره از بهترین تألیفات در این موضوع است و بسیاری از متأخرین، هنگام تألیف کتابی در این موضوع، از کتاب سید شرف الدین استفاده فراوان بردهاند. این کتاب مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته و بارها توسط آنان ترجمه، تلخیص و شرح شده است.
📔کتابشناخت سیره معصومان، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
🔹 کتاب تأویل الآیات الظاهرة توسط شیخ علم بن سیف بن منصور نجفی در سال ۹۳۷ق خلاصه شده و با نام «جامع الفوائد و دافع المعاند» انتشار یافته است.
🔹همچنین سید روح الأمین مختاری شرحی بر آن نگاشته است.
🔹ترجمه این کتاب نیز توسط محمدمعصوم بن محمدامین استرآبادی با نام «لوامع التأویل» انتشار یافته است.
📔کتابشناخت سیره معصومان، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
🔹 امروزه از تفسیر مورد بحث، شش نسخه در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.
📔دائرة المعارف تشیع، ج ۴، ص ۵۲۹
📖🖊📖🖊📖🖊📖
@BahrulEilm
💎📖💎📖💎
💎📖💎
💎
#الکوثر
#شرح_خطبه_مفاخره
#انا_منی_شبر_و_شبیر
ا❁﷽❁ا
✨«يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان»
{از آن دو، مرواريد و مرجان بيرون مىآيد}
(سوره مبارکه الرحمن، آيه ۲۲)
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
🕋قال مولانا أميرالمؤمنين علي (علیه السلام):
▫️ «أَنَا الْبِئْرُ وَ الْقَصْرُ الْمَشِيدُ»
➖من چاه (معطّل مانده و رها شده) و قصر مرتفع هست [اشاره به شریفه ۴۵ سوره مبارکه حج]
🕋قالت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها):
✨ «أنَا مِنِّي شَبَّرُ وَ شَبِيرٌ»
«شَبَّر و شبیر (وجود مبارک امام حسن و امام حسین علیهماالسلام) از من هستند»
📔جنة العاصمة ص۲۰۲
📔فضائل لإبن شاذان قمی ص۸۲
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
📜حضرت أم الائمه و الابرار فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فراز فوق از خطبه مبارکه مفاخره ، وجود مبارک حَسَنین (علیهماالسلام) را با نام های «شبّر و شبیر» به وجود مقدسه خودشان منتسب می نمایند؛ حقیقتی که در آیات مبارکات حضرت قرآن با بیان تلاقی دو دریا و خارج شدن لؤلؤ و مرجان، وصف گردیده است:
▫️«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ» [یعنی] عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ (علیهمالسلام) ... «يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان» [یعنی] الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهما السلام (۱): مقصود از دو دریا، ذوات مقدسه امیرالمومنین و فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) هستند؛
✔️و چنانکه حضرت رسول الله الاکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند:
▫️اللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ (علیه السلام) وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) لِأَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْکِبَارَ وَ الْمَرْجَانَ الصِّغَار (۲):
➖مقصود از لؤلؤ، امام حسن (علیه السلام) و مقصود از مرجان، امام حسین (علیه السلام) است، زیرا دانههای لؤلؤ بزرگتر از دانههای مرجان است.
◀️نامگذاری وجود مبارک حضرت امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) به «شبر و شبیر» به امر ذات اقدس اله، در زمان ظهور نورانی آن ذوات مقدسه بوده است تا حضرت رسول الله الاکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) بر وجود مبارک حسنین (علیهم السلام) همان نامهایی را گذارند که هارون نبی، وصیّ حضرت موسی (علیه السلام) بر فرزندان خویش به امر الهی نهاده بود:
▫️«إِنَّ عَلِيّاً مِنْكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى، فَسَمِّهِ بِاسْمِ اِبْنِ هَارُونَ» (۳)
▫️«.. کأَوْلاَدِ هَارُونَ شَبَّرَ وَ شَبِيرٍ» (۴)
✔️تا این تسمیه، خود دلیل و حجتی باشد بر مردم به جهت ابلاغ مقام وصایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و تأکید بر منزلت آن حضرت نسبت به رسول الله الاکرم (صلی الله علیه و اله).
☑️لذا حضرت أم الائمه الاطهار فاطمةالزهراء (سلام الله علیها) وجود مبارک حسنین (علیهماالسلام) را با نامهای «شبر و شبیر» به وجود مبارک خودشان منتسب می نمایند و حضرت قرآن با وصف «لؤلؤ» (دُرّ سفید) و «مرجان» (دُرّ سرخ؛ الخرز الأحمر) (۵) بر این موضوع تصریح می نماید.
◀️«لؤلؤ» که اولین ظهور از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی است، بر وجود مبارک سید السادات امام حسن مجتبی (علیه السلام) دلالت دارد که شبیه ترین فرد به نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) بودند (۶)؛ چنانکه نقل است چهره مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) به رنگ «لؤلؤ» بوده است: إنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ أَزْهَرَ اَللَّوْنِ كَانَ لَوْنُهُ اَللُّؤْلُؤَ (۷) و آن حضرت هیبت و سیادت خودشان را برای امام حسن (علیه السلام) قرار دادند: أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۸)
◀️و «مرجان» که بر دومین ظهور از تلاقی دو بحر دلالت دارد، مقصود وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می باشند که کربلای ایشان در نتیجه ی صلح حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) به منصه ظهور رسید و این امر صلح بود که مقدمات سرخی شهادت را در کربلاء فراهم آورد. چنانکه نقل است چهره حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلاء ، هر چقدر که به زمان شهادتشان نزدیک تر می شد، به سرخی می گرایید و بر این سرخی افزوده می شد.
ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا
(۱).تفسير فرات الكوفي ؛ ص۴۶۱؛ تفسير القمي ؛ ج۲؛ ص۳۴۴؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۶۱۴
(۲).مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۱۹؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۵ ص۲۳۵
(۳).إعلام الوری بأعلام الهدی ج۱ ص۴۱۱
(۴). المناقب، ج۳، ص۲۵۱
(۵). تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۱۰۹
(۶). «و كَانَ الْحَسَنُ أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) خُلُقاً وَ سُؤْدُداً وَ هَدْياً» الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج۲ ؛ ص۶
(۷).بحار الأنوار، ج۱۶، ص: ۲۳۸
(۸). بحارالأنوار، ج۴۳ ص۲۹۸
💎
💎📖💎
💎📖💎📖💎
@BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمادی_الثانی
#ظهور_نورانی_حضرت_أم_الأئمة_والأبرار_علیهاالسلام
✨مادر حسن و حسین، نور ازلی اومده..
@BahrulEilm