eitaa logo
بانو امین
263 دنبال‌کننده
258 عکس
30 ویدیو
5 فایل
تقاطع علوم انسانی و جنسیت از منظر پژوهشگر علوم اجتماعی صفورا سادات امین‌جواهری دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین @Safoora_AminJavaheri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
🖤چند کلام روضه.. از ابتدای ایام سوگواری اباعبدالله در جمع‌های گوناگون به بهانه‌های گوناگون موضوع روضه زنانه و هیئت زنانه محل بحث بوده و صحبت‌های متعددی در این باره شده که ان‌شالله بعد از شب‌های عزا، دیدگاه‌های گوناگون را به اشتراک می‌گذارم و جمع‌بندی تاریخی می‌کنم که چرا در نمای بیرونی روضه زنانه و هیئت زنانه کمتر به چشم آمده است. اما امشب... چند کلمه روضه دارم از همان روضه‌های زنانه از همان‌ها که محذوف تاریخ است و جایش فقط در غروب بین تاسوعا و عاشورا است. از صبر زینب سلام الله علیها زیاد شنیده‌ایم از بزرگ‌منشی‌اش در اهدای فرزندانش از نماز شب ترک‌ نشده‌اش از خطبه‌‌خوانی‌اش از کم نیاوردنش از صلابت حیدری‌اش و اساسا تصویر ما از زینب کبری در صحنه عاشورا، تصویر زن راست قامت با صلابت و ابهت است که پرچم عاشورا را بعد امام حسین افراشته نگه داشت. اما این بانوی راست قامت و بلند مرتبت یک‌جا زانو سست کرد و دلش لرزید آن‌قدر که اباعبدالله لازم دیدند به قلب زینب کبری نگاه ولایی کنند تا این قلب استوار بماند و نلرزد و آن تصویر لرزان از زینب، در سکانس خداحافظی با برادر است. حال سوال من در میانه تاسوعا و عاشورا این است: شهادت برادری که با او مفصل خداحافظی کرده‌ای سخت‌تر است یا برادری که بدون خداحافظی ناگهان دیده‌ای عمود خیمه‌اش پایین کشده شد.... فقط با عواطف خواهرانه می‌شود فهمید از دست دادن برادر بدون خداحافظی با او عَجَب مصیبتی است... .
هدایت شده از 
🔰فصل حماسه... گام اول: پرسش‌های تاریخی ✅پرسش اول واقعه کربلا خیلی تمیز و افتخارانگیز به دست ما رسیده. انقدر این متاع تاریخی خواستنی و دل‌انگیز شده که هر مکتب و فرقه‌ای هوس مصرف این متاع را کرده و اگر خوب بنگریم خواهیم دید در هر دوره، مردم کوشیده‌اند خود را حسینی بدانند و دیگران را یزیدی. از مصرف وقایع تاریخی که بگذریم... پرسش تاریخی اول این است: چه می‌شود که ناگهان صحنه تذلیل اهل بیت تبدیل به تعزیز آنان می‌شود؟ چه می‌شود که آن همه غمِ قد خم کننده به یکباره دستمایه‌ی استواری و خطابه‌خوانی می‌شود؟ چگونه ورق برمی‌گردد و آن همه تحقیر تاریخی شیعه به غریو شیعه در طول تاریخ تبدیل می‌شود؟ از وقتی دیده گشودیم عاشورا مایه افتخار شیعه بوده و به آن بالیدیم، اما هرگز نپرسیدیم، فرایند تبدیل داغ به چراغ، تذلیل به تعزیز، تحقیر به افتخار چه بوده؟ پاسخ، حماسه است. حماسه‌سازی و اراده بر خلق حماسه، خط نامرئی‌شده‌ی واقعه عاشورا برای انسان امروز است. راهنما حماسه در لغت: دلیری و شجاعت. @BanooAmin
هدایت شده از 
🔰بازتابی از جمع‌خوانی پیام تفسیر مخزن‌العرفان مجتهده خانم امین بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ آیه ۱: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا قسمت دوم 2⃣ قاعده‌ی عام زوجیت قسمت دوم این نشانه، معرفی قاعده‌ای در هستی است، به‌نام زوجیت. خانم امین هم به چیستی این قاعده دقت کردند هم به ثمرات آن. قاعده زوجیت اولا نمایشگر قدرت خداست؛ زیرا چنان تکامل و جامعیتی در آن نهفته است که زوج را به اتحاد می‌رساند اتحادی که آن‌ها را خودکفا می‌کند. ثانیا نمایشگر روش و راهکار توسعه امور انسانی روی زمین است. درواقع، پدیده انتشار و فراگیری از معبر زوجیت می‌گذرد. بنابراین قاعده‌ی زوجیت هم موجب اتحاد می‌شود، هم انتشار. 💡 لازم است درباره شمول قاعده زوجیت بیشتر جست‌وجو کنیم. راهنما : پیام : نشانه قسمت سوم... @BanooAmin
هدایت شده از 
قسمت سوم 3⃣ ارحام حرف اصلی نشانه‌ی اول، تقواست. داستان خلقت انسان از نفس واحد و زوجیت هم حول اهمیت تقوا بیان شد. حالا دوباره در پایان نشانه‌ی اول، تاکید شده به تقوا. خانم امین راه رسیدن به رشدیافتگی کامل را جز تقوا نمی‌داند و آنچه در تقوا مد نظر آیه است: ۱. رعایت قوانین خداست، همان خدایی که همه خواسته‌هامان را از او می‌خواهیم و ۲. رعایت حق ارحام. ✅ارحام چیست؟ خانم امین به جای اینکه ارحام را به معنای محدود خانواده هسته‌ای (فهم مدرن) تفسیر کنند، آن را قانونی مربوط به تمدن و جامعه بشری می‌دانند و سطح فهم از این مفهوم را ارتقا می‌دهند‌. درباره معنای لغوی ارحام، رحم را معطوف به اسم الله می دانند که با اسم رحمان خداوند هم ریشه است. بنابراین هرکس قطع رحم کند از خدا بریده است و خدا هم از او می‌برد. فایده نزدیکی به ارحام را آرامش گرفتن و فروکش کردن عصبانیت‌ها می‌دانند و علتش اتصال رحم و اهالی یک رحم به عرش و رحمت الهی است. 💡به نظر می‌رسد پیوند با ارحام جزو قواعد مهم هستی‌شناسانه و تمدن‌سازانه است. از قوانین مهم تنظیم اجتماع است و ابعاد گسترده معنایی دارد. در همین زمینه با مفهوم رحم ایمانی مواجیهم که باب جست‌وجو و کسب دانش در این زمینه باز است... . @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
کتابخانه بانو امین برگزار می‌کند 🔰سومین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوانی معرفی کتاب دخترانه‌های درگوشی و گپ‌و‌گفت صمیمانه با نویسندگان کتاب و مشاوره فردی درباره چالش‌های دانشجویی همراه با میز کتاب با حضور خانم زهرا عسگری کارشناس ارشد مطالعات زنان (گروه نویسندگان شمسه) جای: کتابخانه بانو مجتهده امین واقع در خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی گاه: پنجشنبه، ۱۹ مرداد، ساعت ۱۸. ⬅️راه ارتباطی جهت هماهنگی و ثبت‌نام ‎0939 427 6422 ⚠️مخصوص بانوان 🔖کانال کتابخانه بانو امین اصفهان @banooaminlib
هدایت شده از 
امام روح الله الموسوی الخمینی اگر همین روشنفکران غرب‌زده می‌دانستند وجه سیاسی روضه‌های اباعبدالله چیست، نمی‌گفتند برای چه این کار را بکنیم، خودشان هم روضه می‌گرفتند و به سر و سینه می‌زدند. وجه سیاسی این روضه‌ها، مُجتَمَع کردن ملت است. ما ملت گریه‌ سیاسی هستیم و با همین گریه‌ها سیل جریان می‌دهیم ... . پ.ن: سیاسی‌بودن معنای وسیعی دارد که این روزها به علت محدود شدن، مطرود هم شده است. بسیاری از انقلابی‌ها از سیاسی بودن می‌گریزند و من ریشه این گریز را در مهجورشدن جهان معنایی انقلاب می‌بینم، نه تخاصم و تضاد و جبهه‌بندی و ... . @BanooAmin
هدایت شده از 
پرسش‌های تاریخی ✅پرسش دوم چرا حضرت اباعبدالله در زمان حیاتشان ۷۲ یا اندکی بیشتر طرفدار واقعی داشتند و در مقابل، لشکر دشمنانشان بیش از ۱۰ هزار نفر بود. اما پس از شهادتشان به خصوص پس از گذشت هزاران سال، میلیون‌ها نفر ارادتمندی دارند که در اربعین هرساله نمایشی از حضورشان به چشم می‌آید؟ آیا نباید این قاعده برعکس باشد و امام در زمان حیاتشان از باب حضور جسمانی وجود با برکتشان، طرفداران بیشتری داشته باشند و با رفتن از این دنیا به فراموشی سپرده شوند؟ آیا حضرت نتوانستند یا نشد؟ آیا زمانه و زمینه رو به دینداری رفته است؟ آیا قاعده‌ای کلی وجود دارد؟ ماجرا چیست؟ دقت کنید دوستان، پرسش تاریخی است و از پایگاه تاریخ ماجرا را می‌کاوم، نه عرفان. پاسخ تاریخی به این پرسش در دل بررسی جریان‌های تاریخی پیرامون رسالت امامان و پیامبران نهفته است. علت تاریخی این است که تا وقتی امام زنده است، امام حسین، یک امام حسین است. بارها نزد دشمنانش می‌رود آن‌ها را به گفت‌وگو دعوت می‌کند، تمسخر می‌شود، به قلوب آنان نفوذ می‌کند، آن‌ها را می‌گریاند، اما .... همین امام، وقتی شهید می‌شود به میزانی که از زمانه‌ی روایت اصلی فاصله می‌گیرد، تبدیل می‌شود به امام حسین هر قوم و طبقه و دسته بنا به تمایلات نفسانی‌شان. قرائت‌های گوناگون بدون انضباط روشی از امام حسین شکل می‌گیرد و هر جریان برای اهداف خودش پرچم امام حسین را بالا می‌برد و چوب پرچم جریان مقابل را می‌شکند. حال آنکه به بیان امام خمینی وجه سیاسی پرچم امام حسین، مجتمع کردن ملت است و ما دقت داریم مجتمع کردن از طریق "وحدت کلمه" شکل می‌گیرد نه از طریق پلورالیسم دینی و پذیرش بی قاعده و چارچوب همه کثرات و همه قرائت‌ها. @BanooAmin
هدایت شده از 
از جنس بعضی حرف‌ها را باید به وقت شهادت جان‌فداها گفت. محسن حججی را نمی‌شناختیم، اما آن روز، بعد از خبر شهادتش هوا تیره و تار شد و غباری به سان غبار وقت اسارتش آسمان شهرمان را گرفت. یادم نمی‌رود که چهارشنبه بود و روز قرار دختران فانوس @fanousgroup_ir و آن روز به جای هیاهوی دخترانه همیشگی، بغض گلوی همه را می‌فشرد. چطور برای کسی که تا دیروز نمی‌شناختیمش چنین زیر و رو شدیم؟ و این است اثر خون مظلوم مقتدر بر قلوب. روز تشییع پیکرش هر کس به هر طریقی که شد خودش را رساند، من دقیقا یادم نیست چطور و با چه کسی رفتم به زادگاه و آرامگاه محسن حججی، فقط یادم می‌آید در شلوغی تشییعش گم شدم و هنوز پیدا نشدم. @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن 🔸پیش‌نشست درآمدی بر حیات عاطفی زن صفورا سادات امین‌جواهری پژوهشگر علوم اجتماعی محورهای گفت‌وگو _ حیات عاطفی چیست؟ _ مگر عاطفه زن و مرد دارد؟ _ عاطفه چه اهمیتی در زندگی بشر دارد؟ _ تا وقتی این همه مسئله و مشکل اجتماعی و اقتصادی داریم، چرا باید به عواطف بپردازیم؟ _ جایگاه حیات عاطفی زن در الگوی سوم چیست؟ 🔹زمان: پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ تا ۱۹ 🔸مکان: کافه کتاب بانو امین خیابان امام سجاد، خیابان شهید کیانی، کتابخانه بانو مجتهده امین. ⬅️حضورتون را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 @banooaminlib
هدایت شده از 
حیات عاطفی.mp3
20.57M
صوت پیش‌نشست حیات عاطفی زن ❓مسئله: چرا روایت زن انقلاب اسلامی جذاب نیست؟ ‼️فرضیه: وجه جمالی روایت زن، حلقه مفقود روایت زن انقلاب اسلامی ✅ ایده ایجابی: سطوح سه گانه از جمال زن 1⃣ در سطح بدن : زیبایی جسمانی 2⃣ در ارتباط با پیرامون: عاطفه و مهر 3⃣ در ارتباط با ماوراء: مقامات معنوی 📛 هشدار: اگر از حیات عاطفی زن غفلت کنیم، عاطفه هم دست‌مایه سوداگری گفتمان غرب قرار خواهد گرفت، همان‌طور که زیبایی جسمانی زن دست‌مایه صنعت سوداگر غرب قرار گرفت. @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
مصاحبه با خانم امین جواهری مدیر کتابخانه بانو امین اصفهان منتشر شده در شماره اخیر روزنامه اصفهان زیبا لینک مصاحبه زیست فرهنگی زنان و شاه‌راه واژه‌ها ➡️https://esfahanzibaonline.ir/16325/ 🔖کانال کتابخانه بانو امین اصفهان @banooaminlib
هدایت شده از 
وقتی خبرنگار اصفهان زیبا وارد شد‌، دقیقا در همان لحظه وسط یک هیاهوی دخترانه بودم. تجمعی از معترضان که گروهی دیگری را متهم به نقض نظم سالن مطالعه می‌کرد و گروه مقابل نیز همین‌طور، گروهی خود را جزو متقدمان می‌پنداشتند و دارای حق آب و گل و گروه مقابل نیز همین‌طور. خلاصه معترضین پیشنهادی داشتند و درخواستی برای حل تعارضشان. نیم ساعتی گپ و گفت ما ایستاده و پشت مخزن کتاب‌ها طول کشید. در نهایت همه با صفا و صمیمیت رفتند سر میز مطالعه. اولین صحبت من و خانم خبرنگار درباره همین چالش‌های دنیای زنان بود. از همین‌ خبر واقعی و طبیعی سخن را آغاز کردیم و گفتم : چطور زنان، زنانه وارد عرصه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شوند بدون اینکه امکان زیست جمعی زنانه داشته باشند؟ بدون اینکه تجربه تعاملات شهری آزادانه و بدون محدوديت‌‌های جنسیتی داشته باشند؟ چگونه وقتی نیاموختیم تعارضات موجود در یک مکان عمومی یک‌دست و تک جنسیت را با روش‌های مدنی تر حل کنیم، می‌توانیم در ساحت مدیریت‌های کلان ورود کنیم؟ زنان و دختران ما در بستر همین زنانه زیستن‌ها اقتضائات جنسیتی‌شان را کشف می‌کنند، زبان تعامل اجتماعی خویش را می‌سازند، یاد می‌گیرند احساسات نادرست خویش را کنترل کنند و از همین رهگذر برای ورود مدبرانه به ساحت تصمیم سازی و تصمیم گیری آماده می‌شوند. در غیر این صورت حضورشان حضوری فرمالیته و معوج و نارسا خواهد بود. پس علینا به تمهید امکان‌هایی برای زیست اجتماعی زنانه در کنار زیست عمومی معمول. @BanooAmin
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن 🔸رویداد اول کارگاه مدیریت احساسات در روابط خانوادگی و اجتماعی ⁉️محورها ۱. می‌آموزیم تفاوت هیجان و احساس و عاطفه را. ۳. انگشت‌به‌دهان می‌شویم از قرن‌ها نادیده‌گرفتن احساسات و زدن عقل بر سر آن. ۴. جا می‌خوریم از نقش عمیق و پنهان احساسات در تصمیم‌هایمان. ۵. گروهی تجربه می‌کنیم چند تمرین جذاب برای فهم تاثیر احساسات بر قضاوت‌هایمان. ۷. یاد می‌گیریم راه‌های گوناگون فهم احساسات را. ۸. پی می‌بریم به نقش مهم زبان و واژه‌ها در فهم احساسات ۹. می‌آموزیم روشی علمی و تجربه‌شده را در مدیریت احساسات. ۱۰. آشنا می‌شویم با برخی نظریه‌پردازان و نویسندگان و کتاب‌های روز مدیریت احساسات. ۱۱. به اشتراک می‌گذاریم تجربه‌های هر روزمان را در گروه دوستانه و جذابی که در پایان کارگاه می‌سازیم. مخاطبان همۀ کسانی که به ضرورت مدیریت احساسات و غنی‌سازی عواطفشان پی برده‌اند، به خصوص مادران و مربیان. 🔅شیوۀ تدریس کاملاً کارگاهی همراه با تمرین‌های متعدد برای داخل و خارج کارگاه به‌همراه مرور و بررسی انواع آزمایش‌های انجام‌شده در حوزۀ احساسات. مدرس دکتر سیدمحسن ملاباشی جامعه‌شناس و بهینه‌ساز روابط اجتماعی 🔹زمان: پنجشنبه ۲شهریور۱۴۰۲ ساعت ۱۶ 🔸مکان: کتابخانه بانو امین، خیابان امام سجاد شماره تماس برای ثبت نام و هماهنگی حضور 09394276422 @banooaminlib
هدایت شده از کافه کتاب بانو امین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از صحبت‌های خانم امین جواهری مدیر کتابخانه بانوامین اصفهان در کنفرانس شهروندی یک شهر گفت‌وگو، خانم امین جواهری برنامه راهبردی اصفهان آینده را از منظر موضوع زن و خانواده نقد و بررسی کردند. راهبرد پیشنهادی ایشان : به جای اینکه برای زنان در شهر بیندیشید، اجازه دهید زنان برای شهر بیندیشند. مصادیق عملیاتی: ایجاد فضاهای عمومی شهری برا زیست جمعی زنان و دختران نوجوان، در نظر گرفتن اقتضائات مادران در شبکه حمل و نقل پاک، طراحی وسیله حمل و نقل ارزان و آسان و مستقل برای زنان متناسب با اقتضائات جنسیت آنان و ... . 🔖کانال کتابخانه بانو امین اصفهان @banooaminlib
هدایت شده از 
امروز سه ساعت کارگاهی شنیدیم از ماجرای احساسات در منابع غربی، دریافتیم حرکت عمومی در دنیا به سمت کشف احساسات و مدیریت آن است و به خود بالیدیم که چقدر منابع فکری ما با اتکا به انسان‌شناسی دینی ما را در این وادی کلان‌نگر، قاعده‌مند و پیشرو کرده است. نقطه اشتراک را در گفت‌وگو برای توسعه جهان واژگان احساسی یافتیم و بیش از پیش به این گزاره ایمان آوردیم که حیات زن، حیاتی غالبا عاطفی است. در آخر ربط‌های وثیقی با حوزه تاریخ شفاهی زن پیدا کردیم و بسیاری از زنانه‌نگری‌ها را در این حیطه ارزشمند یافتیم. در جهان احساسات، زنانه بودن‌ها و زنانه روایت‌ کردن‌ها موضوعیت دارد و ارزشمند است. @BanooAmin
هدایت شده از 
هدایت شده از 
epizde003.mp3
40.24M
بشنوید قرائتی از امتداد "حیات عاطفی زن" در زیست اجتماعی 📻کاری از رادیو اقلیما @Radio_Eqlima🎧 🏴در آستانه اربعين و متناسب با همین ایام @BanooAmin
هدایت شده از 
ابزارت را بیاب، نشد آنگاه بساز در مسر اربعین، هم یکی از زیبایی‌هایش تماشای پیاده‌روی دیگران است، هم یکی از عوامل شلوغی روح و کاهش حضور قلب. من که از شلوغی روزمرگی‌های شهر فرار کرده بودم سمت مشایه، خواهان‌ خلوتی بودم و مگر در این هیاهو خلوت یافت میشد؟! تصمیم گرفتم ورودی های روحم را کنترل کنم شاید کمی موفق شوم به "دورن توست اگر خلوتی و انجمنی است" دست یابم... اما چگونه؟ گشتم و ابزارم را یافتم: نقاب. این عکس‌های نیمه، منظرگاه من است وقتی نقاب می‌زنم و آرامشی بس عجیب در پی دارد. منظر دیگران وقتی که من را می‌بینند نمی‌دانم، حتما آنان هم صورت مرا نیمه می‌بینند و چه باک؟! من ابزار رسیدن به هدف خودم را یافتم و به انداره درخور توجهی از رنج روحی‌ام کاسته شد و حظ معنوی‌ام افزایش یافت. من استفاده از نقاب را برای دیگری تجویز نمی‌کنم، فقط می‌گویم بیایید ببینیم به چه نیاز داریم و بگردیم و ابزارش را بیابیم. اگر یافت نشد، آنگاه ابزارش را بسازیم، اگر باز نشد، باشه، حالا بسوزیم و با شرایط بسازیم. درباره حجاب و حضور زنان در اربعین و ارتباط زنان با پیرامون و ... ما زن‌ها خیلی زود تسلیم آنچه هست می‌شویم. پیشنهاد همیشگی من این بوده و هست که بیایید درباره مشکلاتمان حرف بزنیم و ابزار حل آن را بیابیم، نشد آنگاه بسازیم. ما می‌توانیم و اوضاع بهتر می‌شود. پ.ن: خودم هم وقتی این‌ متن را می‌نوشتم یاد نقاب‌های سرگذشت ندیمه‌ افتادم، اما آن اجبار کجا و این انتخاب کجا. @BanooAmin
هدایت شده از 
ژن دفاع مقدس بعضی مکان‌ها در تلاقی با بعضی زمان‌ها مختصاتی پیدا می‌کند که حامل روح دیگری می‌شود. این مسجد در شهر مهران از همان‌ مکان‌هاست که در تلاقی با زمان اربعین حامل روح دفاع مقدس شده بود. مردم هر کدام در گوشه‌ای از مسجد مشغول کاری و البته روح واحدی این تکثر را یک پیکره کرده بود. صدای سخنان انگیزشی پیش‌نماز مسجد در طومار سروصدای بچه‌ها در مسجد می‌پیچید و همهمه‌ی دفاع مقدس را بازسازی می‌کرد. تکاپوی صمیمانه‌ی بین مردم، رایحه‌ی جنب‌وجوش تدارکات دفاع مقدس را داشت. اما مگر "زن نسل سوم انقلاب" (من) زمان دفاع مقدس را درک کرده است که حال و هوای این مسجد برایش روح دفاع مقدس را داشته باشد؟! ماجرا این است که روح دفاع مقدس، نه در خرده‌تاریخ‌خوانی‌های زن نسل سوم انقلاب است، نه در مختصر زیست با انسان‌های جنگ رفته، بلکه این روح در ژن ایرانی مسلمان به وجود آمده است.هرکس در این مرزوبوم زیسته باشد و در اتمسفر انقلاب اسلامی نفس کشیده باشد، به‌طور طبیعی ژن دفاع مقدس در وجود اوست و از او به فرزندان زیستی یا فرزندان معنوی‌اش منتقل خواهد شد. چیزی به نام ژن دفاع مقدس در اتمسفر انقلاب اسلامی به وجود آمده است و حامل نوعی از انسان بودن متفاوت است که ویژگی بارز و به چشم آمدنی‌اش این است که معنویتی فزاینده و تصاعدی برای رسیدن به هدفش دارد. معنویتی که با قدرتش نظمی جدید را بنا خواهد کرد. (البته این ژن قابل صدور به سایر ملل هم هست.) این ژن معنایی جدید به همه چیز می‌دهد، مثل افزایش جمعیت. پ.ن: حالا بهتر می‌فهمیم چرا جوانان مایه‌‌ی امیدند. روح انقلاب در پوست و گوشت و خون جوانان امتداد یافته است. @BanooAmin
هدایت شده از 
epizde003.mp3
40.24M
بشنوید قرائتی از امتداد "حیات عاطفی زن" در زیست اجتماعی 📻کاری از رادیو اقلیما @Radio_Eqlima🎧 🏴در آستانه اربعين و متناسب با همین ایام @BanooAmin
🔰میزگرد تخصصی بررسی نسبت حکومت عصر نبوی با حجاب براساس یافته‌های تاریخ‌بنیاد با حضور خانم دکتر ناهید طیبی خانم دکتر سعیده رحیمی 🔺می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم پیرامون اینکه در عصر حضور پیام‌بر مواجهه حکومت نبوی با موضوع حجاب چگونه بوده است. آیا در جامعه عصر حضور نبی، حجاب مسئله بوده است؟ سیر مسئله‌شدن حجاب چیست؟ و ... . 🔸زمان: شنبه ۲۵ شهریور ساعت ۱۰ 🔹مکان: اصفهان، خیابان امام سجاد، کافه کتاب بانو امین @banooaminlib 📗 @Eqlima_Mag
از مرد مطلوب مقتدر تا مرد ضعیف روشنفکرنما؛ چند خطی به بهانه نشر کلیپ غیرعادی ✍حوریه بزرگی ✅ چند هفته‌ای است که کلیپی با عنوان «غیرعادی» در حال دست به دست شدن و انتشار است. موضوع این کلیپ نقد آزادی پوشش و نقض این انگاره است که «آزادی در پوشش، یعنی عدالت اجتماعی و پیگیری حق برابری زن ومرد در جامعه.» تولید محتوا در این حوزه با زبانی عامه‌پسند و داستان‌گونه از جمله تولیدات به شدت مورد نیاز است و از این جهت سازندگان این اثر به سبب جرئت‌مندی شان برای نشان دادن زشتی و قبیح بودن چشم چرانی و آثار آن در بلند مدت قابل تقدیر هستند. در زمانه‌ای که رسانه‌های مستکبر غربی و باورمندان و پیروانِ اندیشه‌ای و عملی آنان با همه قوا و با انواع شیوه‌های اقناعی، در حال عادی‌سازیِ «غیرعادی‌هایِ ضدفطری» هستند، هر پیام و اثری که به شکستن ساختارهای مدرن و به ظاهر زیبای آنها و فاش کردن صورت قبیح زیر ماسک روشنفکرانه‌شان بیانجامد، ارزشمند است. این شروع را به فال نیک می‌گیریم و ضمن تبریک به سازندگان آن، نکته ای را جهت ارتقا کارهای بعدی مطرح میکنم. ✅ نظام اندیشه ای اسلام، واجد پتانسیل‌های منحصر به فردی برای ارتباطات عادلانه همراه با حس رضایت و آرامش بین زن و مرد در فضای خانواده و جامعه است. یکی از ظرفیت‌های مهم در این حوزه نقش مرد مقتدر و مسئولیت پذیری است که به استناد آیات و روایات مسئولیت اصلی تربیت دینی همسر و فرزندان را بر عهده دارد. به میزانی که این نقش تربیتی به نام برابری کمرنگ شود، فشار روانی بر زن و فرزندان افزایش یافته و تعادل نظام ارتباطی از بین میرود. این درست نقطه ای است که با شعار برابری زن و مرد مورد حمله قرار گرفت و نتیجه‌ی آن شد، مردانی ضعیف و وابسته و زنانی آشفته و همواره در حال چالش و جنگ با خود و دیگران. آرشِ قصه غیرعادی، اگر مردی مقتدر بود و تربیت خانوادگی و اجتماعی او را از نقش واقعی اش دور نکرده بود، در هنگامه‌ی مواجهه با نگار و حرفهایش به جای آنکه خیلی زود تسلیم شود، به راههای حفظ خانواده اش فکر میکرد و با نگار از دنیای مردانه و عادت نکردن چشمها می‌گفت. اما آرش به راحتی تسلیم می‌شود و در نهایت هم مقصر اصلی ماجرا و انحراف او و فرزندانش می‌شود نگاری که ساده لوحانه فریب خورده است و آرش حق دارد طلبکارنه از او انتقاد کند و بگوید: «چرا تعجب می‌کنی خانم جون، یالا بکش کِل برا بچه هامون... تو گفتی این چیزا باید عادی شه» در روایت هیچ اشاره‌ای و یا بهتر بگوییم هیچ نقشی برای مرد خانواده و مسئولیتش در هدایت امور تعریف نمی‌شود و در گامی فراتر آرش علت قصور ـ شما بخوانید ضعفِ ـ خود را نیز به زن ارجاع می‌دهد. ✅ آرش و نگارِ قصه‌ی غیرعادی، البته در خانواده های ایرانی با شدت و ضعف متفاوت وجود دارند، اما آنچه مدنظر این یادداشت است، لزوم توجه به داشتن یک سیاست و گفتمان مشخص، همه جانبه، دقیق، علمی و پیشرو در مسئله زنان و خانواده و سپس تلاش برای عینی کردن آن در عرصه هنری است. پیشنهاد مشخص ما «تبیین هنری اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه» در مسئله پوشش و نظام روابط و کنش انسانی است. به نظر می‌رسد گفتمان غالب جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب با تمرکز بر برجسته کردن نقش‌های زنانه از پرداختن به نقش‌های مردانه فاصله گرفته است. این در حالیست که زن زمانی می‌تواند به ایفای درست نقش خود بپردازد که مردان پیرامونی اش و فضای کلی جامعه او را به مردواره شدن و یا بدل شدن به شی ء جنسی فرانخواند. انقلاب اسلامی مردم ایران به مدد نفس مسیحایی امام (ره) در سالهای نخست انقلاب اسلامی، الگویی بدیل از اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه تجربه و به جهانیان عرضه کرد. این الگو در سالهای پس از جنگ با ورود گفتمانهای توسعه به مقتضای زمانه نتوانست خود را تکمیل و گسترش دهد و دچار افراطها و تفریطهایی شد، شناخت فراز و فرودها و خلاء ها و شفاف کردن صفحات مبهم پازل میتواند راهگشای ساخت آثاری قوی تر و اثرگذار تر باشد. https://eitaa.com/azmanegasht