eitaa logo
بانو نگار
514 دنبال‌کننده
316 عکس
99 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @Abaspoor98 @elhamghafari انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 مصاحبه با حجت الاسلام محمد ابراهیم نکونام مشا‌ور دادستان کل کشور در خصوص نامه معاون دادستان مشهد در خصوص حجاب https://t.me/Banou_negar
📍زنان سرپرست خانوار و تصمیماتی که همچنان راهگشا نیست! ⭕وجود حدود پنج میلیون زن سرپرست خانوار بر اساس آمار غیر رسمی و سه و نیم میلیون بر اساس آمار رسمی و نیز رشد تصاعدی این قشر از زنان؛زنان همسرفوت کرده ، زنان مطلقه ، زنان دارای همسر که به هر دلیل مسئولیت تامین معاش خانواده آنها به عهده خودشان می باشد. ( دلایلی نظیر زندانی بودن همسر ، ازکار افتادگی ، معلولیت و ...)و دختران مجردی که به سن تجرد قطعی رسیده اند، با وجود تورم بالای اقتصادی، نشان از ضرورت همتی عالی و نگاهی عمیق جهت حل مسائل این قشر دارد و قطعا کارهای مقطعی نمی تواند دردی از انبوه مسائل این زنان بکاهد. ⭕آنچه در روز های اخیر در خبر های معاونت امور زنان دولت سیزدهم با عنوان؛ امضای تفاهم نامه همکاری با بانک رفاه و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ، در موضوع زنان سرپرست خانوار شاهدیم و از آن به عنوان فتح الفتوحی در حوزه حل مسائل اشتغال بانوان سرپرست خانواده یاد می شود ، همان راه اشتباه معاونت دولت دوازدهم و خانم ابتکار است! ⭕اساسا حل مسئله زنان سرپرست خانوار که از برنامه سوم توسعه در برنامه های توسعه لحاظ گردیده با کارهای موقتی و بستن تفاهم نامه های مقطعی آن هم صرفا در بعد اشتغال قابل حل نمی باشد. برای حل ریشه ای مصائب این زنان می بایست تلاش های معاونت امور زنان به سوی تدوین «قانون»، به عنوان راهکاری دائمی معطوف گردد. ⭕بر این اساس بند ت ماده 80 قانون ششم برنامه توسعه بیان می دارد: «حمايت از زنان سرپرست خانوار تهيه و اجراي كامل طرح جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانوار طبق قوانين و مصوبات شوراي اجتماعي تا پايان اجراي قانون برنامه توسط رياست جمهوري (معاونت امور زنان) با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و ساير نهادهاي ذيربط و تأييد برنامه مذكوردرهيأت وزيران و تصويب در مجلس شوراي اسلامي و نظارت براجرائي شدن آن». ⭕ بر این اساس معاونت زنان دولت دوازدهم موظف به تدوین برنامه جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار با همکاری ساختارهای متولی ذکر شده در قانون و با تایید در هیئت دولت بود که می بایست برنامه جامع توانمد سازی زنان سرپرست خانواده را به مجلس جهت تصویب نهایی و تدوین قانون ارائه نماید. امری که خانم ابتکار در دولت قبل در این لایحه پیشنهاد حذف عنوان "به تصویب مجلس برسد" را ارائه کرده بود که با مخالفت مجلس هیچ گاه نتوانست به شکل قانون مدون به حل دائمی مسائل این زنان بیانجامد! ⭕ با توجه به تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه در دولت سیزدهم و مطالبه جناب آقای قالیباف از دولت سیزدهم و مکلف نمودن دولت به ارائه لایحه «توانمند سازی زنان سرپرست خانوار»، معاونت دولت سیزدهم نیز پا در جای خانم ابتکار گذاشته و عملا لایحه ای در این خصوص به مجلس جهت قانونی شدن راهکارهای حل مسائل زنان سرپرست خانوار ارائه نداده و صرفا به بستن تفاهم نامه همکاری با بانک ها دلخوش نموده است و تا کنون مجلس نیز بر این سهل انگاری معاونت زنان روزه سکوت گرفته و شان نظارتی خود را به فراموشی سپرده است. ‼️ امیدواریم با رعایت شان نظارتی مجلس و توجه معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم به وظایف قانونی خود بیش از این شاهد فرصت سوزی در این موضوع نباشیم. ✍🏻 زهرا عباس پور https://t.me/Banou_negar @Banou_negar
♦️سلسله نشست های تخصصی؛ واکاوی اقدامات ساختارها و نهادهای متولی زنان ♦️موضوع این لایو: بررسی مسئله حجاب کارشناسان: سکینه سادات پاد وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکتری حقوق عمومی، فعال حوزه زن و خانواده @sara.sadat1395 الهام غفاری ارشد روان شناسی و دانشجوی دکتری مطالعات زنان، مدیر موسسه مهتدی @elghafari88 زهرا عباس پور ارشد تاریخ تشیع، دانشجوی ارشد مطالعات زنان، مدیر موسسه مهربانو @zahraa_abaspoor ♦️چهارشنبه: ۱۲ مرداد 🕘 ساعت:۲۱ 🔴 🟢 آدرس پیج بانونگار در اینستاگرام👇 https://instagram.com/banou_negar?igshid=YmMyMTA2M2Y= @banou_negar
♦️«هیئات مذهبی» محروم از «عدالت جنسیت» ⭕«برابری جنسیتی» (gender equality) در گفتمان جهانی به معنای؛ "برابری حق و تکلیف" است که با انکار «جنسیت» به عنوان یک «برساخت اجتماعی»، در صدر برنامه ریزی های توسعه غرب قرار گرفت. « برابری جنسیتی» به عنوان شاخص جهانی «توسعه انسانی» (HDI)، نسخه جهانی کدخدای" نظام سرمایه داری" برای" دهکده جهانی" بر ساخته خویش است. ⭕« انقلاب اسلامی ایران» بر خلاف موج جهانی، با رد «برابری جنسیتی» و با به رسمیت شناختن« جنسیت» توجه به نیازمندی های جنسیتی را موجب عدم ظلم به دو جنس دانسته و بر اساس آن در سیاست گذاری های کلان خود «جنسیت» را مورد توجه قرار داد. ⭕«عدالت جنسیتی» در تعریف اسلامی خود؛ « تناسب حق و تکلیف» را معنا می دهد که با وجود گنجانده شدن در برنامه ریزی های توسعه جمهوری اسلامی ایران غالبا در درگیری دو گفتمان «متجدد» و «متحجر» تا کنون حتی نتوانسته به تعریف اسلامی خود نزدیک شود، لذا عموما زنان کشور ما "مزیت های" «برابری جنسیتی» در غرب را شنیده اند اما از چشیدن طعم واقعی عدالت جنسیتی محروم مانده اند، لذا آرمان شهر خود را در برابری جنسیتی میبینند که کمتر از ظلم های جنسیتی آن آگاهند. ⭕آنچه این روزها در بستر فضای اینستاگرام در خصوص مطالبه بسیاری از "خانم های مذهبی" از لزوم توجه به نیازمندی های جنسیتی زنان در "هیات مذهبی" شاهدیم بیشتر از اینکه ناظر به عدم "برابری جنسیتی" باشد، ناظر به فقدان "عدالت جنسیتی" در فضای فرهنگی، اجتماعی کشور ماست. چرا که بر اساس "برابری جنسیتی" نهایت یک آرمان هیئت مذهبی دادن امکانات یکسان به زن و مرد است، بر این اساس زنان و مردان می بایست سهم fifty-fifty از همه امکانات هیئت مذهبی داشته باشند، لذا کودک شیرخوار و خردسال همراه مادر، زنان باردار، سبک پوشش، نیازمندی های تهویه ای بیشتر و ... هیچ کدام محل توجه نیستند . ⭕ اما در انگاره «عدالت جنسیتی»؛ توجه به تناسب نیازمندی های دو جنس با حق اختصاص داده شده، مهم است. بنابراین در این طرح واره، در یک هیئت مذهبی ناظر به نیازمندی های جنسیتی زنان و مردان سهم اختصاص فضا به زنان ناظر به تعداد، همراهی فرزندان، حضور دختران نوجوان، زنان باردار، زنانی که کودک شیرخوار یا خردسال دارند، امکان تخصیص فضای بیشتر را دارد همچنین الویت در نورپردازی مناسب، سیستم تهویه مطبوع، اختصاص فضای مهدکودک، سهولت در ورودی ها به هیئت، الویت در پذیرایی مراسم، تعریف سبک جدید عزاداری با توجه به مخاطب و... مورد توجه قرارمی گیرد و این توجه ابتدایی در طراحی فضا، قطعا منجر به "کنشگری فعال تر زنان"، در هیئات مذهبی خواهد شد. ⭕اینکه هیئات ما عموما بدور از چنین طراحی هایی هستند نشان می دهد؛ ساختارهای تماما دینی نیز توجه دقیقی به «جنسیت» از منظر نگاه اصیل اسلامی ندارند. ⭕این مثال ساده نشان می دهد با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی توجه به «جنسیت» آنچنان که باید و شاید در صدر توجهات ساختارهای متولی و تصمیم ساز قرار نداشته است. با پایان برنامه ششم توسعه دولت دوازدهم و سیزدهم نشان دادند نتوانسته اند، به تعریف دقیقی از «عدالت جنسیتی» و متعاقبا شاخص های برآمده از آن بپردازند. سکوت کنشگران عرصه زن و خانواده بر وخامت این مسئله بیش از پیش خواهد افزود. ⭕نمی توان متهم اول مسائل زنان در کشور را «فمنیسم» دانست وقتی اراده ای جهت تبین نگاه دقیق انقلاب اسلامی به« جنسیت» در ساحت برنامه ریزی ها، وجود ندارد. ✍️زهرا عباس پور عکس از: https://www.isna.ir/news/95072012332/ https://www.instagram.com/p/Cg6g_PpoDKB/?igshid=MDJmNzVkMjY=
4_6048891661759547434.m4a
15.3M
🚩 نگاه دین به جایگاه زن در حادثه عاشورا حادثه عاشورا حادثه ای مذنث ۴۰ زن در حادثه عاشورا نقش زنان در حادثه کربلا: تشویق همسران به همراهی حسین حضور در نبرد گزارش حادثه کربلا نقش اعتراضی زنان پناه دادن مسلم روشنگری و سخنرانی وصایت و مجموعه کتاب علی مدیریت بحران توسط زینب عدم ثبت و وجود نقش منفی و تاریک و ظلم و ستم و بدی زنان در حادثه کربلا و ذکر نقش انسانی زنان هر دو طرف عدم ارتداد زنان زمان پیامبر حفظ هویت فردی زنان و زن به عنوان زن نه زن به عنوان سایه و ذیل و حاشیه مرد در عاشورا عاشورا تبلور امر به معروف و ولایت زنان و مردان در کنار هم: مومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض و نشان دادن هویت و استقلال فردی فرد عدالت تقسیم برابر فرصت ها و ظرفیت ها همچون دانشگاه و ورزشگاه نه فقط تقسیم برابر داده ها در سخن زینب: امن العدل یابن الطلقا؟ آیا عادلانه است زن های تو در حریم باشند و خاندان پیامبر نه؟ ویدیو: https://t.me/Vortrags/63916 زیارت صوتی اربعین https://t.me/yaser_arab57/5560 @kherad_Jensi @EveDaughters
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨بیانیه آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیرامون حوادث اخیر ⚠️وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن مردم و منشا اعتراضات گردید ⚠️دشمنان با سوءاستفاده از جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و خون بیگناهان ریختند ⚠️نقد و اعتراض حق مردم خصوصا جوانان است ⚠️لازم است مسئولان با اطلاع رسانی به موقع اعتماد مردم را جلب نمایند ⚠️مسئله حجاب از احکام ضروری دین است، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگ‌سازی‌ست و برخی راهکارها و رفتارها مناسب نیست و باید به اصلاح آن پرداخت. @Banou_negar
نظام با "دهه هشتادی ها" چه کند؟ ✍️ جعفر محمدی 🔹"دهه هشتادی ها"، که اینک در دوران پرشور نوجوانی و ابتدای جوانی شان هستند، بی گمان محور مهمترین موضوع روز هستند چرا که اغلب کسانی که در روزهای اخیر برای بیان اعتراضات خود به خیابان ها رفتند، نوجوانان و جوانان متولد اوایل و اواسط دهه ۸۰ خورشیدی اند. 🔹فارغ از مطالباتی که آنها در روزهای اخیر فریادش زده اند و بدون قضاوت محتوایی در این باره، باید گفت که نظام سیاسی حاکم بر ایران، هم اکنون با روان شناسی جدیدی از معترضان مواجه است که با جنس معترضان پیشین، تفاوتی جدی دارد. 🔹نسل پدرها و مادرهای دهه هشتادی ها، نسل "اطاعت" بود. به آن نسل یاد داده بودند که باید در برابر "بزرگ ترها"، سر به پایین بیندازند و هر چه شنیدند، بگویند "چشم". اصلاً، ملاک اصلی بچه خوب یا بد بودن همین حرف شنوی از "بزرگ ترها" بود. 🔹این "بزرگ ترها" هم دایره وسیعی را در بر می گرفت: از پدر و مادر و خاله و عمو گرفته تا معلم و مدیر مدرسه و مقامات. 🔹آن نسل، از روی ادب و احترام یا از ترس و بعدها که چیزهایی برای از دست دادن داشت از سر محافظه کاری، اطاعت پذیر بود. 🔹دهه هشتادی ها اما، اطاعت نمی کنند؛ آنها واقع بین تر از پدر و مادرهایشان هستند و لُبّ کلام شان در برابر آن بزرگ ترها این است: به جای دستور دادن، ما را "قانع" کنید. این یک اصل مسلّم دهه هشتادی است. 🔹از این رو، با این نسل، نمی توان با تحکم، آمرانه و از موضع بالا سخن گفت چرا که مزیت نسبی "بزرگ ترها"ی پیشین که داشتن "اطلاعات بیشتر" بود، به مدد گسترش کتاب و رسانه در بین نسل جدید از بین رفته و آگاهی ها -و شبه آگاهی ها-ی این نسل، در مواردی حتی بیشتر از "بزرگ ترها" شده است. 🔹دهه هشتادی ها بر خلاف نسل پیشین که عمدتا دنیا را در محدوده روستا و شهر و کشور خودشان می دیدند، با ابَر پدیده اینترنت، "جهان آگاه"تر از همه اجدادشان در تمام طول تاریخ شده اند و دارای سطح بالاتری از "مقایسه" و "انتظار" هستند. 🔹بنابراین، برخورد قهری، دستوری و خشونت بار با این نسل، اشتباهی استراتژیک است و می تواند نتایج عکس به بار آورد. 🔹نظام سیاسی حاکم باید این مولفه را در تحلیل وضع موجود و تدوین راهکارهایش مورد توجه جدی قرار دهد و به جای تقویت دستگاه های کنترلگری اعتراضات، "مفاهمه و اقناع" را گسترش دهد. 🔹بدیهی است که اقناع این نسل، با شعار درمانی و مراسم تراپی و بلعیدن بودجه های کلان تبلیغی و فرهنگی توسط صدها دستگاه و بنیاد و موسسه و... میسر نمی شود که اگر می شد، شاهد حوادث اخیر نبودیم (حال بماند که همین بودجه خوارها، مسوول بخشی از بحران کنونی اند). 🔹اقناع هم، معنایی ندارد جز شنیدن حرف های این نسل، گفت و گو از موضع برابر و متعهد بودن به نتیجه آن. در این مکالمات و مباحثات مستمر، ممکن است آرایی تغییر کند یا اصلاح و حتی تثبیت شود. مهم این است که به برآیند آن که در قالب "خواست اکثریت" خود را نشان می دهد باید احترام گذاشت و به برآوردن مطالبات اکثریت همت گماشت. 🔹در غیر این صورت، نسل جدید، اطاعت نخواهد کرد و نظام با این "نسل متقاعد نشده، اطاعت ناپذیر و البته جسور"، از بحرانی به بحرانی دیگر با آینده ای ناامن حرکت خواهد کرد که به نفع هیچکس نیست. ✍️ جعفر محمدی @Banou_negar
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 🆔@Banou_negar 🆔 @hvasl_ir
☝️ مراقب باشیم ، روی زخم و آتش این روزها ، نمک و نفت نریزیم...🚫 🙏 زخم مرهم میخواد... روزهای خوب میاد... 🤗 🤓 بازخوانی به روایت تصویر به مناسبت حال این روزها...👇 🤷🏻‍♂ (اینجور نیست که ما هیچ مشکلی نداریم و هیچ مشکلی در کار ما نیست⁉️ و فقط دشمن خارجی است ، که دارد مشکل ایجاد می کند... ☝️ نه... مگس ( مثلث خبیثِ آمریکا و انگلیس ، رژیم صهیونیستی ، آل سعود و ... ) ، روی زخم می نشیند... 🦗 🤕 زخم را خوب کنید 👈 زخم را نگذارید به وجود بیاید) رهبر انقلاب اسلامی @Banou_negar @shahre_nim_vajabi
✍️مسئلۀ خیابان، از قاهره تا تهران 🖊محمدرضا اسلامی با توجه به روند اتفاقات تلخ اخیر، پرداختن به «مسئله خیابان» ضرورت دارد. پیش از پرداختن به این موضوع، مروری بر اتفاقاتی که در مصر افتاد، حائز توجه است: 🔷 گاهشمار وقایع در مصر ۱- مجموعه ای از راهپیمائیها و اعتراضات از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹) در کشور آغاز شد. ۲- سه روز بعد در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ توسط دولت حسنی‌مبارک فیلتر شد. (دولت مصر معتقد بود که مخالفین از طریق توئیتر دست به هماهنگی‌های بیشتر می‌زنند) ۳- یک روز از فیلتر شدن نگذشته بود که دولت مصر سراسری در مصر را قطع کرد. ۴- همان روز ، فرزند حسنی مبارک مصر را با ۱۰۰ چمدان به مقصد لندن ترک کرد. ۵- فردای آن روز در شهر دیگر مصر یعنی معترضین توانستند شهر را در اختیار بگیرند. ۶- فردای آن روز سازمان بورس قاهره تعطیل شد. ۷- روز سه شنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) مبارک از افزایش ۱۵ درصدی در حقوق کارمندان و بازنشستگان مصر خبر داد! (نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟!) ۸- سرانجام هفده (17) روز بعد از شروع ناآرامیها و تظاهرات، روز جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ (مصادف با ۱۱ فوریه ۲۰۱۱) مبارک مصر را به محل نامعلومی ترک کرد. ۹- همان روز، شورایعالی نیروهای مسلح (به ریاست وزیر دفاع) اداره کشور را بر عهده گرفت. ۱۰- چهار ماه بعد، اولین انتخابات ریاست جمهوری (بعد از حکومت مبارک) در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ برگزار گردید، و بر اساس آمار رسمی در رقابت با ژنرال پیروز انتخابات شد. ۱۱- کمتر از یکسال پس از تحلیف ، موج جدیدی از اعتراضات «در خیابان» و میدان التحریر، علیه رییس جمهورِ «جدید» آغاز شد. ۱۲- با ادامه درگیریهای خونین خیابانی علیه رییس جمهور جدید، در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ مارشال(!) عبدالفتاح سعید سیسی، که رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح بود، کرد و رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد. طی آن روز، دولت مُرسی سقوط کرد و ارتش عدلی منصور، (رئیس مصر) را به عنوان رئیس‌جمهور (!) تعیین کرد. *مرسی تنها به مدت یکسال و دو روز رییس جمهور بود. ۱۳- برای اعتراض به آن تصمیم ارتش، مجددا هواداران مرسی به آمدند و علیه تصمیم ارتش اعتراضات گسترده ای را در خیابانها شکل دادند. ۱۴- پس از سلسله زد و خوردهای شدید و خونین خیابانی میان طرفداران و مخالفانِ مرسی، سیسی در ۷ فروردین ۱۳۹۳، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و در یک انتخابات «بدون رقیب» با کسب ۹۶٪ آرا پیروز شد! ۱۵- دوره گسترده و عمومی در مصر آغاز شد. و ژنرال سیسی هنوز رئیس جمهور است… ▪️▪️▪️ «خیابان» در مصر یک رئیس جمهور را از قدرت به پایین کشید و محمد مرسی را به صدر مصطبه نشاند. اما مجدداً همان «خیابان» (و زد و خوردهای خونین) «رئیس جمهورِ منتخب» را ظرف یکسال و 2روز، از بالا به پایین کشید. پس از مرسی، مجددا خیابان، محلِ حل و فصلِ اختلافهایِ طرفداران مرسی با مخالفانش بود. در نهایت از دل خیابان و منازعه، یک دیکتاتور جدید جانشینِ دیکتاتور قبلی (مبارک) شد. ▪️▪️▪️ خیابان به عنوان «نهاد و ساختار» ، عملکردی ندارد. زمانی «حل و فصل امور» در کشوری به «خیابان» منتهی می شود که «قبل از خیابان»، «نهاد» ها و احزاب، نخبگان و تشکلهای مردمی، امکان گفتگو پیدا نکرده اند. خیابان «رسانه» نیست (چون در دنیای مدرن، بشر رسانه های متعدّدی ابداع کرده)، ولی زمانی خیابان ابزارِ رساندنِ پیام (رسانه) می شود که مخالفین «رسانۀ دیگری» برای رساندن پیامِ مخالفتشان پیدا نکرده باشند. ▪️▪️▪️ قبل از رسیدن امور به کف خیابان، باید امکان گفتگو در یک کشور فراهم باشد. این روزها که صدا و سیما در برنامه «شیوه» شبکه چهار به بحث و گفتگو درباره حجاب و شیوۀ شهرآشوبی پرداخته، باید پرسید: آیا واقعا قبل از رسیدنِ این مساله به کفِ خیابان و شروعِ منازعه های خونین، فقط «امکان گفتگو» با محمدصالح هاشمی گلپایگانی بود؟ آیا اگر در گفتگوهایی یک طرفه، هاشمی گلپایگانی بنزین برروی امور نریخته بود، امروز شاهد اتفاقات تلخ گسترده در کف خیابان بودیم؟ ▪️▪️▪️ آنها که گمان می کنند در «کف خیابان» می‌توانند تکلیف حجاب (یا حتی بی حجابی) را مشخص کنند، احتمالا گمان نمی کنند که از دل زد و خوردهای خیابانی هیچ روندِ مدنی شکل نمی گیرد. از خیابان تنها دیکتاتوری بر می خیزد. خیابان نهاد نیست. و نهادساز هم نیست. اما سوال اساسی اینجاست که چرا ماجراها به خیابان رسید؟ ▪️▪️▪️ @Banou_negar