فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس: اگر آمریکا دشمن است فرزندان مسئولین آنجا چه میکنند؟!
🔹فرزندان ۵۴۰۰ نفر از مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستند
🔹مسئولان ما حقوق و درآمد جمهوری اسلامی را دوست دارند ولی تابعیت کشورهای خارجی را میخواهند.
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
@AkhbareFori
سخنگوی گفتمان زن قاجار
نیاز نیست که هاشمی گلپایگانی را کاراکتر نفوذی بپنداریم حتی اگر او در روزهای چنین ملتهبی دست از اظهارات شاذ و خطرناک برندارد. او کاملاً بهنجار رفتار میکند. این ما هستیم که به خطا او را یک فرد منفرد و منقطع از سایر اجزاء اجتماعی و گفتمانی مینگریم. او بهدرستی نمایندهی بخشی از حاکمیت و مردم و منطبق بر یک نظم گفتمانی خاص است. در این نظم گفتمانی و این جریان فکری چنین اظهاراتی اتفاقاً کاملاً منسجم، طبیعی و معقول است. نه هاشمی گلپایگانی یک هستی انسانی در خلأ است که با این اظهارات او را نفوذی یا فاقد تعهد اخلاقی بدانیم و نه ایده و اجرای گشت ارشاد کنونی و امثالهم تصمیمها و سیاستهایی خلقالساعهاند که بینسبت با تاریخ و جامعه به کسانی که امروز مسئولیتهایی دارند الهام گشته باشد. مساله اساساً در نوع نگاه به زن، مردم، فرهنگ و حکومت است. دال مرکزی این گفتمان، زنی ضعیف و صغیر است. این زن به نحو ذاتی و بالقوه عامل هرجومرج جنسی در ساحت اجتماعی (اجتماع مردان) است. از سوی دیگر نیز اساساً بهترین موقعیت اجتماعی برای زن با ادغام انگارهی هویتی او در نقشهای خانگی و خانوادگی حاصل میشود. و باز از منظری دیگر هر چه در ادبیات این گفتمان در مورد نقشآفرینی اجتماعی جستجو میکنی چیزی جز «صدور اجازه» همراه با تلّی از شرط و تبصره نمیبینی. که نیک اگر بنگریم همین صدور ملوکانه و کریمانهی(!) اجازه هم در خجالت انقلاب اسلامی مصلحت مییابد وگرنه همهچیز تا حد ممکن به سوی نفی هرچه بیشتر حضور اجتماعی زن سامان یافته است. تأکید میکنم مساله بر اساس هویت زن صورتبندی میشود نه زن بدحجاب! چنانچه حتی زنان محجبهی فداکار نظام هم به طرق دیگر، به نحو روزمره از گزند این گفتمان بینصیب نیستند!
این گفتمان اساساً با تصویر زن قاجاری سامان گرفته و همین خاطره را دائماً برساخت میکند. نزد او تخطی از محدودهی شرعی حجاب تنها یک خطا و نقص ظاهری فردی نیست. که اگر چنین است بسیاری خطاها و کجرفتاریهای دیگر نیز آناً و تدریجاً اثر اجتماعی دارد. در حقیقت بدحجابی تخطی و عصیانگری علیه این برساخت نوستالژیک زن قاجاری است. و همین سرپیچی (هرزگی!) از تصویر زن قاجار - که محصور و مستور به خانه، مطیع، خدمتکار اما فعال، پویا و نقشآفرین است - سبب تولید خشم پدرسالارانه میشود. این جریان پس از بیش از دو دهه تلاش و ناکامی، حدود دو سال است که خشمگینانه و صراحتاً به «کنترل بدحجابها» روی آورده است. هاشمی گلپایگانی یک نمایندهی بهجا از این تفکر است که حالا پس از رسیدن به نقطهی جوش میخواهد ظرف یکی دو سال پروندهی بدحجابی را برای همیشه ببندد. در خیال خودشان تا 21 تیرماه میخواستند ادارات دولتی را پاکسازی کنند؛ تا همین امروز سه ماه هم از برنامه عقب ماندهاند!
نگاه تصغیرآمیز به زن (نه فقط زن بدحجاب) در عمیقترین و درونیترین لایههای فکری و گرایشی، و نیز مشابه گرفتن ولایت دینی با استیلای شاهنشاهی، چه در سیاستهای قهری و چه در سازوکاری موسوم به «کار فرهنگی» حضور پیدا میکند. این سیاستهای قهری یا فرهنگی در خلأ متولد نمیشوند. همه چیز طبیعی و تابع دلالتهای اصلی این گفتمان است. من پیشتر گفتهام که شریک جرمی بالاتر از تحجر برای تجدد نمیشناسم!
✍ مهدی تکلو
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
@Mahdi_Takallou
🔻 افزایش ٩ درصدی طلاق در سال ۱۴۰۰: کدام استانها کمترین ازدواج را ثبت کردند؟
بررسی آماری ثبت احوال و مرکز آمار ایران نشان میدهد که ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ حدود ۲ درصد رشد داشت. در حالی که تعداد طلاق ثبت شده بیش از ۹ درصد افزایش داشت.
بر اساس گزارش ثبت احوال، بیشترین ازدواجها به ترتیب مربوط به استانهای تهران(۷۱ هزار و ۵۴)، خراسان رضوی(۵۲ هزار و ۲۱۳) و خوزستان(۴۰ هزار و ۳۷۴) است.
همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در سال گذشته به ترتیب مربوط به استانهای سمنان با (سه هزار و ۶۰۸)، ایلام (چهار هزار و ۸۶) و کهگیلویه و بویراحمد (پنج هزار و ۶۹۶) بود./
تجارتنیوز
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
@kherad_Jensi
به بهانه حوادث اخیر بشنوید
بیان نکاتی درباره حقوق زنان در تاریخ اسلام و ایران توسط "دکتر بدره(هیئت علمی دانشگاه الزهرا)"
https://telewebion.com/episode/0x299e3b9
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُجال | به عشق ...
یه کار دلی با کمک رفقا برای این روزامون
موسیقی و ترانه: شروین معینی
تصویر: ابراهیم سالمی نژاد
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
@mojallofficial
یک حقوقدان: وکیل خانواده مهسا امینی به التهابات دامن زد
سکینه سادات پاد وکیل دادگستری:
🔹اینکه صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی خودش را در جایگاه شخصی قرار داده که هم قاضی است و هم وکیل، نوعی "آنارشیسم حقوقی" و بدعتی بسیار خطرناک است.
🔹استفاده از عبارت «قتل» توسط وکیل نوعی پیشداوری و به نظر من، دامن زدن به التهابات محسوب میشود. هم خانواده را احساساتیتر میکند و هم سطح توقعات را بالاتر میبرد و کاملاً یک رفتار غیرحرفهای است.
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
tn.ai/2786173
@TasnimNews
@Banou_negar
شنیدن+شنیدن+ گفتگو
امروز صبح در حین رفتن به یکی از دبیرستان های دخترانه و گفتگو پیرامون حوادث اخیر یکی از دوستان پیام داد؛ بزرگواران دغدغه مند عفاف و حجاب در حال طراحی حماسه ای دیگر جهت ترویج حجابند. می گفت موضوع جلسه در خصوص چگونگی لشکر کشی خیابانی زنان با حجاب برای تقابل با اتفاقات اخیر است و من در بهت این خبر بودم با خودم می گفتم این به اصطلاح دلسوزان انقلابی، چرا بر طبل این تفرقه ها همچون رسانه های معارض اینقدر محکم می کوبند؟! مگر این تصمیمات نتیجه ای جز افزایش تفرقه و دودستگی میان مردم داشته است؟!
به مترو شریعتی رسیدم نوشته روی دکه شارژ من کارت (از ارائه خدمات به افراد فاقد حجاب معذوریم) مجدد من را در بهت فرو برد.امیدوار بودم اتفاقات اخیر به متولیان امر یادآوری کرده باشد راهکار حل مسئله را باید در تعامل با این نسل و حل مسئله های کلان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید دید و نه در ایجاد شکاف بیشتر!
وارد مدرسه که می شوم رقص بنر رتبه های دو رقمی کنکوری های این مدرسه حکایت از این داشت که ادعای علمی بودن این مدرسه نمونه دولتی بیراه نیست از صحبت های مدیر می فهمم ترس این را دارد آتش اعتراض دختران معترض که کمی فیتیله آن پایین آمده با صحبت های من مجدد شعله ور شود. حق دارد مدیر مدرسه. درست فهمیده که این دختران آتش زیر خاکستر هستند که کمی نابخردی در مواجه با آنها صداهای خاموش را مجدد روشن می کند .
در حین رفتن به کلاس مربی پرورشی چندین بار به سمت دخترانی که مقنعه از سر درآورده اند می رود و می گوید مقنعه ات را سر کن، بماند که در قبال سئوال دختران که می گفتند: خانم مگه اینجا مرده که مقنعه بپوشم؟! جوابی به آنها نداد.
وارد کلاس که می شوم در بدو ورود به کلاس مجدد دبیر پژوهشی همین تذکر را به دختران کلاس می دهد و کلاس را ترک می کند. من می مانم با 20 دختر نوجوان. اینقدر با این دختران برخورد داشته ام که می توانم به راحتی حدس بزنم که معترضین و رهبرانشان در کلاس چه کسانی هستند.
همیشه سر کلاس دختران نوجوان از پاکی، صداقت و حتی نگاه های شرارت بار و سرزنش آمیزشان لذت می برم. می دانم همین اعتراضشان، که برخی به چشم تهدید به آن نگاه می کنند، اگر درست فهمیده شود، رشد سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی است.
موضوع گفتگو را خودشان انتخاب کردند؛ در مورد نگاه اسلام به زن صحبت کنیم و برای من مطالعات زنانی چه فرصتی و چه موضوعی بهتر از این.
صحبت که به میانه راه می رسد کلاس یکدست سکوت است و گوش. باور کنیم که کار با این نسل سخت نیست ولی راه دارد و روش.
من هر چه بیشتر با این نسل صحبت می کنم بیشتر نقش کم کاری نهاد خانواده، آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی را میبینم و البته ماهی گیری رسانه ها و بدخواهان این کشور را
صدای پر از خشم، نفرت و گاهی ترس این دختران بعد از مدتی تبدیل به درد و دل می شود و من تمام تلاشم را می کنم که به آنها بگویم راه اصلاح از خیابان نیست بلکه از مطالبه قانونی است. به آنها می گویم بنویسید چه مطالبه ای دارید؟ طبق معمول می نویسند آزادی پوشش! می گویم: در یک جمله قانونی این مفهوم را مشخص کنید. تازه اینجاست که دعواها بین معترضین آغاز می شود و بدون هیچ جمع بندی می گویند باید بیشتر در موردش فکر کنیم. برای من همین جمله کافی است. خیلی هم کافی است. ما به گفتگوهایی نیازمندیم که به فکر کردن ختم شوند. از لشکر کشی خیابانی هیچ پاسخ و گفتگویی در نمی آید.
وقت کلاس به اتمام می رسد، دختران می پرسند؛ این کلاس ادامه داره؟! باز شما را میبینیم؟ شماره تماسم را به آنها می دهم و می گویم هر وقت مطالبه تان را جمع بندی کردید به من زنگ بزنید تا به ملاقات نمایندگان مجلس برویم. دختران قلم به دست شماره ام را یادداشت می کنند.
چقدر این دختران، سرمایه های کشورم امید بخش هستند.
✍ زهرا عباس پور
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرمعظم انقلاب :
اگه صد مورد خیانت خواص را هم دیدید ناامید نشوید؛ ان شاءالله همه شما نابودی تمدن منحط آمریکایی و صهیونیسم را خواهید دید.
الهم عجل لوليك الفرج
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
@AkhbareFori
رسانه بانوان انقلاب اسلامی؛ بانو نگار
ارتباط با ما👇
@elhamghafari
@Abaspoor98
انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
@Banou_negar
✍ زهرا بابا زاده
نیک واقفم که جامعه زنان ما یکپارچه نیست و بسیار متکثر است. اما جز عده ای که راضی به وضع موجودند، و آنچه هست را بهترین نسخه می دانند، مطالبات جامعه زنان، اعم از خواسته های صنفی، طبقاتی، حقوقی و... از کدام رسانه رسمی داخلی شنیده می شود؟ چرا درغیاب یا حذف تریبون های مستقل داخلی، صدای اعتراض زنان یا بخشی از زنان از رسانه های خارجی شنیده می شود و مطالباتشان از مجرای فشارهای نهادهای بین المللی به نتیجه می رسد؟
زنان چه می خواهند؟ کدام زنان، چه می خواهند؟ مطالبات کدام زنان شنیده می شود؟
در بستر اعتراضات شکل گرفته، آزادی پوشش سقف مطالبات جامعه زنان بود یا این صرفا یک مطالبه سطحی طبقاتی بوده است؟ زن-زندگی-آزادی چه می خواهد؟ در بستر زایش این شعار، زنان از نبود "آزادی" بیشتر رنج می برند یا نبود "برابری"؟ آیا آتش زدن روسری، صرفا اعتراض به حجاب اجباری بود یا نماد سالها شنیده نشدن و دیده نشدن؟ چرا این اعتراض نتوانست زنان طبقات دیگر را با خود همراه کند؟ چرا هر چه از وصف زنانه فاصله گرفت، رادیکال تر، خشن تر و رکیک تر شد؟
جامعه زنان داخل کشور، چه چیز را و کجا باید مطالبه کنند که با سرکوب مواجه نشوند؟ چه کسانی دلسوز و صدای واقعی این زنان هستند؟ چه کسانی در "داخل" باید این صدا را به حاکمیت برسانند؟ مسئولینِ منفعلِ چسبیده به میز قدرت در حوزه زنان؟ کسانی که در اوج التهابات به جای اینکه پاسخگوی ترمزها و ترک فعل های خود باشند در رسانه ملی تریبون در اختیار می گیرند تا از دانش بنیانِ فرزندشان دفاع کنند؟
پس زنان جامعه ما برای پیگیری مطالباتشان به کدام نهاد شنوایی در "داخل" می توانند مراجعه کنند؟ ادامه ناشنوایی حاکمیت و بستن پرونده مطالبات زنان، این آتش را سرد می کند یا فضا را برای به آتش کشیدن نمادهای مقدس دیگری مهیا خواهد کرد؟
امروز واضح است که حجاب در ایران، به ماقبل شهریور 1401 باز نمی گردد، اما آینده ی دیگر مطالبات زنان چه خواهد شد؟ نادیده گرفتن مطالبات "اصلی" زنان، عرصه را برای عقب نشینی حاکمیت در موضوعات سطحی باز خواهد کرد، که اتفاقا به نفع هیچ طرفی نیست. نه زنان با آزادی پوشش، رفتن به استادیوم، دوچرخه سواری و ... به جایگاهی که باید دست می یابند و نه حاکمیت راضی به اصلاحات اساسی خواهد شد. لذا جامعه را معطل مصادیق و خواسته های حداقلی و سطحی نکنید و اجازه دهید پیش برویم. لازمه این پیش رفتن البته گفتگوست.
ما شاید خوب بدانیم زن در جمهوری اسلامی چه "نباید" باشد، اما آیا دقیقا می دانیم که زن در جمهوری اسلامی چه باید باشد؟ ما و حاکمیت باید با هم حرف بزنیم اما پشت میز گفتگو نه در خیابان...
سوال بسیار است و امروز بیش از آنکه
آنچه گذشت، که سخت هم گذشت را بخواهیم تحلیل کنیم، باید به آنچه در پیش است بیاندیشیم.
خواهم نوشت از مطالبات اصلی، از آینده ...
✍ زهرا بابا زاده دانشجوی دکتری مطالعات زنان
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
ولی مراد خوارزمی.mp3
29.76M
مناظره خانم ها توران ولیمراد و زهره خوارزمی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در برنامه شیوه
#بشنوید
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
آثار حضور آقازادههای خارجنشین در امور دینی؛
در تبیین مزایای حجاب اشتباه کردیم/ حجاب مردم به عملکرد مسئولان ارتباط دارد
یک پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده، با بیان اینکه بارها به مسئولین در خصوص گشت ارشاد و روشهایی که تا کنون برای ترویج عفاف و حجاب در کشور مورد استفاده قرار میگرفت هشدار دادیم، گفت: بارها به مسئولین هشدار دادیم که این روشها درست نیست و اگر پی گرفته شود، میتواند جامعه را "گداخته" کند.
زهرا عباسپور در گفتوگو با ایسنا، از "حجاب" و "عفاف" به عنوان مسالهای "سیستماتیک" یاد و اظهار کرد: تمام برنامه ریزان حوزه عفاف و حجاب باید بپذیرند حجاب مسالهای جزئی و تک بعدی نیست بلکه مسالهای کاملا سیستمی و شبکهای است.
ادامه در 👇
https://www.isna.ir/news/1401080201188/%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
🏴 پیام حضرت آیتالله خامنهای در پی حادثهی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز
🔻 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
جنایت شقاوتآمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بیگناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهمالسلام جز با جستجو از سررشتهی این فاجعهآفرینیها و اقدام قاطع و خردمندانه دربارهی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتشافروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوهی قضائیه تا فعالان عرصهی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحدهئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بیاعتنائی و بیاحترامی روا میدارد. ملت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئهی خباثتآمیز دشمنان فائق خواهند آمد، انشاءالله.
🔺 اینجانب به خانوادههای عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همهی ملت ایران تسلیت میگویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سید علی خامنهای
۵ آبان ۱۴۰۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
تصویر چادر نمازهای خونین در حرم امن فرزند رسول مهربانی.😔
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند من از دنیای شما دو چیز را دوست دارم زن ونماز .
در تفکر صحیح اسلامی که نظام اسلامی مبتنی بر آن باید باشد# زن ریحانه ودرددانه ای است که امنیت بخش،قوام دهنده خانه وخانواده وجامعه است.
زنِ با این تعریف در مرکز و کانون تصمیم گیری ها است ، ابزار انتخابات نیست ....
بیش از یک ماه است سوار بر امواج مطالبات زنِ امنیت آفرین ناامنی امان زندگی روز مره مردم را گرفته و اکنون وارد حریم هایی شده است که ناخودآگاه به محض ورود می خوانیم السلام علیک یا امین الله فی ارضه....
و به ساحت دو محبوب رسول خدا #زن و#نماز چنین تجاوز می شود ....
این تجاوز و نقض حقوق بی شک تماما به پای آشوبگران داخلی وخارجی نوشته نمی شود واگر چنین شود ناشی از عقب ماندگی قوه عاقله ، فقدان دانش حکمرانی است .
سهم بزرگی از آن متعلق به مسوولی است که سالها در خصوص یک مسأله فرهنگی ترک فعل کرده وبه ناگاه با ادبیات نا به جا و دور از فهم جامعه مخاطب فاتحانه بستر را برای آشوب فراهم کرد.
#ترک_فعل_وتعلل ۲۶ نهاد متولی
#گشت ارشاد بی آموزش
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
https://t.me/+NflBAIdXqidmY2I0
@Banou_negar
⚫️
بیانیه مهم #شورای_تامین سیستان و بلوچستان پیرامون رخدادهای 8 مهرماه در #زاهدان
بسمه تعالی
روز جمعه 8 مهرماه پس از اتمام مراسم نماز جمعه اهل سنت در شهر زاهدان، گروهی از افراد ، ضمن یورش به #کلانتری 16 در مجاورت مصلای نماز جمعه قصد داشتند حوزه انتظامی مذکور را تصرف کنند.
در جریان این حمله با توجه به درگیری مهاجمان و نیروهای مدافع کلانتری، متاسفانه برخی هموطنان مظلوم و نمازگزاران جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.
پس از این حادثه تعدادی افراد #مسلح با سواستفاده از فضای ملتهب ایجاد شده ،
ضمن حمله به شهروندان و اماکن مختلف، اقدام به آتش زدن و غارت اموال عمومی و خصوصی کرده و با نیروهای حافظ امنیت درگیر شدند ،
که در این حوادث تعدادی از اغتشاشگران و افراد بیگناه کشته ،
و جمعی از نیروهای خدوم امنیتی و نظامی نیز به شهادت رسیدند .
به دنبال حادثه ، طی دستور ریاست جمهوری،وزیر محترم کشور در زاهدان حضور یافته
و متعاقباً با پیگیری مسئولان عالی امنیتی، دفاعی و انتظامی کشور ، هیاتهای #کارشناسی به منظور بررسی علل، زمینهها، چگونگی و ابعاد این رخداد به زاهدان اعزام
و اقدامات جامعی را برای دستیابی به روایت دقیق و واقعی از حوادث رخ داده در دستور کار قرار دادند.
تیمهای بررسی و هیاتهای اعزام شده به زاهدان، ضمن گفتوگو با فرماندهان انتظامی و مسئولان امنیتی، بررسی فیلمهای دوربینهای مدار بسته سطح شهر،
جمعآوری شواهد میدانی، گفتوگو با شاهدان عینی و مجروحان حادثه
و دیدار با سران طوایف و علمای دینی،
به #بازسازی صحنه اغتشاش و نحوه اقدام نیروهای انتظامی پرداختند.
نتایج جمعبندی این #تحقیقات به شرح زیر برای اطلاع مردم شریف و انقلابی سیستان و بلوچستان و عموم هموطنان اعلام میشود:
1-حوادث روز جمعه 8 مهرماه در دو بازه زمانی و محیط متفاوت به وقوع پیوسته که از منظر عناصر حاضر در صحنه، انگیزه و اقدام با یکدیگر متفاوت است
2-پس از پایان نماز جمعه جمعیت بالغ بر 150 نفر که حضور افراد #مسلح در میان آنها به اثبات رسیده با حمله به کلانتری 16، ضمن پرتاب سنگ، تیراندازی،
هدایت و زدن اتوبوس شرکت واحد به دیوار کلانتری به قصد تخریب درب و دیوار و نهایتاً ورود به محوطه کلانتری،
#آغازگر اغتشاش بوده و با به آتش کشیدن خودرو پلیس و مجروح نمودن تعدادی از کادر انتظامی، تلاش کردند تا حوزه انتظامی مذکور را به تصرف خود درآورند،
که اقدام اغتشاشگران برای تصرف حوزه انتظامی با عکسالعمل پرسنل حاضر در کلانتری عقیم ماند .
(استفاده از گاز اشکآور، بکارگیری سلاح ساچمهزن و تیراندازی)
3-به دلیل مجاورت کلانتری 16 با محل برگزاری نماز جمعه، تخلیه نشدن کامل مصلی، درگیری مسلحانه و نیز تیراندازی نیروهای انتظامی،
متاسفانه منجر به مجروحیت و از دست دادن جان تعدادی از شهروندان نمازگزار و عابرین بیگناهی شد که نقشی در اغتشاش نداشتند .
4-پس از پایان درگیریهای مرحله اول در اطراف کلانتری، برخی افراد و نیز افرادی مسلح با سواستفاده از التهاب ایجاد شده،
در اطراف #مسجد مکی، پشت بامهای مجاور و سپس نقاط دیگر شهر اقدام به اغتشاش کرده،
ضمن تخریب و آتش زدن اموال عمومی، دولتی و خصوصی، درگیری #مسلحانه را آغاز میکنند
5-شورای تامین استان به منظور برقراری امنیت و جلوگیری از گسترش ناامنی و حفظ جان و مال شهروندان، نسبت به اعلام وضعیت امنیتی در شهر اقدام
و مرحله مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با گروههای مسلح آغاز
و تا اواخر شب ادامه مییابد.
در این مقطع زمانی نیز تعدادی از افراد مسلح کشته
و 6 نفر از حافظان #امنیت از جمله سردار سرافراز هاشمی به شهادت رسیدند و گروهی نیز مجروح شدند
6-بر اساس مستندات موجود تاکنون، تعداد مجموعه جان باختگان حوادث 8 مهر و روزهای بعد از آن در شهر زاهدان 35 نفر است که شامل:
برخی از نمازگزاران در مصلی، جان باختگان در مرحله اول اطراف کلانتری،
کشته شدگان از افراد مسلح در اثر درگیریهای سطح شهر
و همچنین شهروندان بیگناه به قتل رسیده توسط اشرار در مناطق مختلف شهر هستند
در پایان به مردم اصیل، وفادار و انقلابی شهر زاهدان خصوصاً خانواده شهدا و جان باختگان تسلیت عرض مینماید
و جهت تحقق دستور ریاست جمهوری برای اجرای #عدالت، ضمن پذیرش قصور برخی از ماموران ،
و عزل رئیس وقت کلانتری 16 و فرمانده انتظامی زاهدان
و همچنین جبران خسارت وارده به جانباختگان بیگناه و خانوادههای آنان اعلام میدارد که؛
پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین،اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری
و از طرفی مسئولین ذیربط انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم،تشکیل و بهمراه مستندات کامل برای رسیدگی همه جانبه به مرجع #قضائی ارسال شده
تا به صورت دقیق و بر اساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد.
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
زن ،ذاتا مادر است ومادر امنیت بخش.
هوش حکمرانی ،دانش حکمرانی ، عقلانیت در حکمرانی حکم می کند مهمترین فاکتور وعنصر مؤلفه مهمِ امنیت_ زن_ می باشد .
این مهم البته در جمهوری اسلامی ایران تبلور بیشتری داشته است.
امام خمینی به عنوان معمار ورهبر انقلاب از ابتدا این مهم را هوشمندانه تشخیص داد ولذا اصرار بر حضور مستمر وموثر زنان در عرصه های مختلف سیاسی واجتماعی داشتند حضور مردمی زنان در مدیریت ۸سال دفاع مقدس و اخذ مدارک عالی ومدارج عالی وظايف خود را به عنوان شهروند تراز وموثر به شایستگی انجام دادند ،رهبر فرزانه انقلاب نیز هوشمندانه این مهم را تشخیص و بر آن اصرار ورزیده و بی محابا وبدون کتمان ،از ظلم به زن در جامعه گلایه کرده وخواهان حمایت در قالب های حقوقی وغیره شدند .
اما دو تفکر سیاسی #اصولگرا و #اصلاح طلب نگاهش به زن در پازل سیاسی معیوب تعریف شده است و اجازه ظهور واقعی عناصر گفتمانی انقلاب در حوزه زن وخانواده را نداده است.
بنابراین شاهد گردش نخبگانی هرگز نبودیم و بالاجبار پیوسته وخسته زنانی را دیده ایم که مجری سیاسی کاریهای این دو طیف بودند و برای خودشان مردان غیوری در خدمت این دو باند سیاسی شدند.
هرگز ایده واقعی رهبران انقلاب در مقوله زن وخانواده محقق نشده است.
نکته خیلی مهمی که قسمتی از حکمرانی را از حیز انتفاع خارج کرده است این است که زنانی دارای صندلی به اسم زنان بودند اما کماکان مسائل متعدد که موجبات نارضایتی رکن مهم امنیت یعنی زنان را فراهم می کند لاینحل مانده است.
این زنان سیاسی تقصیر ندارند که نمی توانند فهم مشترک از مسائل زنان با زنان معمولی داشته باشند آنان ناغافل مرد شده اند .
وتعریف لطیف نادر ابراهیمی شامل این زنان نمی شود، چون جنسیت خود را فراموش کردهاند لذا توپی را با نامهای #برابری جنسیتی #عدالت جنسیتی #عدالت فراگیر بین هم پاس می دهند #توپی پر از خالی ...
سوالی دارم هر کسی این مرقومه را میخواند تأمل کند آیا با دیدن زنان در قدرت توانسته آنها را با این عبارت آقای نادر ابراهیمی که بر سیاق معصوم به من قال کار ندارم به ماقال کار دارم تطبیق دهد وبه انطباق برسد.
_دختر سیاسی، بهتر از پسر سیاسی است.
مردان، انگار که برای حضور در معرکهی سیاست به دنیا میآیند، اما زنان، بر این میدان منت میگذراند که پا در آن مینهند.
هر جا زنی هست که به خاطر عدالت میجنگد، آنجا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی._
سکینه السادات پاد وکیل پایه یک دادگستری- دانش پژوه دکتری حقوق عمومی
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
https://t.me/+NflBAIdXqidmY2I0
💢هشدار درباره ترک تحصیل دبیرستانی ها/ یک پنجم دختران ۱۵ تا ۱۸ساله متأهل اند.
شهلا کاظمیپور جمعیتشناس با اشاره به آمار ۱۰.۵ میلیونی نوجوانان کشور، نسبت به ضرورت پوشش تحصیلی همگانی و اجباری ۱۵ تا ۱۸ سالهها تا آخر مقطع دبیرستان تاکید کرد و گفت: ۷۰ درصد نوجوانان دختر و ۷۰ درصد نوجوانان پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله محصلاند و ۳۰ درصد این جمعیت "رها" هستند. این یک مساله است و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد.
کاظمیپور همزمان با «روز نوجوان» با استناد به آمارهای جمعیتی سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد کل نوجوانان (۱۰ تا ۱۸ سالهها)، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده که از این بین ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، پسر و ۵ میلیون ۲۰۰ هزار نفر دختر هستند.
این جمعیت شناس با بیان اینکه طبق آمارهای موجود مربوط به سال گذشته ۱.۲ درصد پسران ۱۰ تا ۱۴ ساله و حدودا ۱.۴ درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله دارای همسر بودهاند، خاطر نشان کرد: همچنین ۲.۲ درصد از پسران ۱۵ تا ۱۸ سال و ۲۱ درصد یا به تعبیر دیگر یک پنجم از دختران ۱۵ تا ۱۸ سال دارای همسر بودهاند.
این جمعیتشناس در عین حال که معتقد است سطح پوشش تحصیلی در حال زیاد شدن و اشتغال نوجوانان رو به کاهش است، درباره پوشش تحصیلی سنین ۱۵ تا ۱۸ سالهها هشدار داد و گفت: با این حال ذکر این نکته نیز قابل توجه است که در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال تنها ۷۰ درصد در حال تحصیل هستند. آمار ۷۰ درصدی محصل در این رده سنی بسیار پایین است. پوشش تحصیلی در دبیرستان حتما باید بالا رود. بخشی از این گروه سنی که تحصیل نمیکنند به علت مشکلات مالی و نیاز در حال اشتغالاند و برخی بیکار و برخی دختران نیز ازدواج کردهاند. این مساله است و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد.
کاظمیپور تاکید کرد: زمانی پوشش تحصیلی همگانی ما تا ابتدایی بود و پس از آن تا راهنمایی ادامه یافت اما پوشش همگانی تحصیلی تا متوسطه اول نباید باشد بلکه حتما باید پوشش همگانی و اجباری تحصیلی را تا آخر دبیرستان قرار دهیم. این خیلی اشکال دارد که فقط ۷۰ درصد این رده سنی مدرسه میروند و ۳۰ درصد آنها رها هستند./همشهری آنلاین
#مطالعات_زنان
#نوجوانان
#ازدواج_دختران
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
@Banou_negar
@kherad_Jensi
@womenstudies
🔻 هشدار خانم معاون: یک هفته مهلت میدهم شایعات مربوط به پسرم را تکذیب کنید!
▫️ انسیه خزعلی، معاون رئیسجمهور در امور زنان درباره شایعه مهاجرت پسرش به خارج از کشور گفت: طرح مسئله مهاجرت پسرم و اینکه وی شرکت ویپیان دارد و فیلتر شکن میفروشد دروغ محض است. از برخی کسانی که نسبت دروغ داده اند شکایت کردهام.
▫️ اصل این شایعه از رسانههای معاند منتشر شد و برخی از داخلیها نیز آن را بازنشر کردند. از بعضی از این رسانهها شکایت کردهام و از برخی دیگر هم در شرف شکایت هستم.
▫️ از همینجا اعلام میکنم که یک هفته به آنهایی که این دروغ را منتشر کردند مهلت میدهم که مطلب کذب خود را اصلاح کنند. بعد از یک هفته این حق را در پیگیری شکایت یا طرح آن نسبت به سایر افراد و رسانهها محفوظ میدارم.
#بانونگاررسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
#مطالعات_زنان
#معاونت_امور_زنان
#انسیه_خزعلی
https://women.gov.ir/
@Banou_negar
@womenstudies
✍سکینه سادات پاد،وکیل پایه یک دادگستری دانش پژوه دکتری حقوق عمومی
اعتراضات اخیر را در یک ساحت از منظر حقوقی نافرمانی مدنی نمی دانم و شکل و شمایل نامرتب آن را حاصل ترک فعل های مکرر و کژکارکردی بعضی از افراد نشسته بر قدرت می دانم .
نظام مردم سالار اسلامی در زمان کوتاهی از استقرار خود اولین نماد حاکمیت مردمی خود و اهتمام بر حکمرانی با مشارکت مردم را با تدوین قانون اساسی رونمایی کرد.
حقوقی سازی حکمرانی از پس بحث های مطولِ فحول از خبرگان قانون اساسی هم از جهت نرم افزاری وهم ساختار و قالب و تقسیم نقش ها و تکالیف و اختیارات ،محصولی را با عنوان قانون اساسی در منظر ملت برای تأیید قرار داد .
کرامت انسانی را در اصل پایه ای دوم جانمایی کرد و البته ضمانت بقای آن را ممزوجی از اجتهاد مستمر فقهاي جامع الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین سلام الله علیهم اجمعین و استفاده از علوم وفنون وتجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها قرار داد.
ودر اصل سوم تکلیفی برای دولت جمهوری اسلامی تعیین کرد که مستنبط از مشروح مذاکرات قانون اساسی مراد از دولت جمهوری اسلامی،دولت ومردم است ، از منظر حقوق عمومی قابل بررسی است،آیا اساسأ حکومتی می تواند در این حد برای مردم خود نقش مستقیم در مشارکت همه جانبه قائل باشد؟
اصلی بسیط مرکب از ۱۶بند که هم بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها را با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسائل دیگر تا رفع تبعیضات ناروا وایجاد امکانات عادلانه برای همه،در تمام زمینه های مادی ومعنوی ؛ تا تأمین آزادیهای سیاسی واجتماعی در حدود قانون ،تا نقش در تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام......
وظیفه مردم و دولت می داند .
حوادث اکنون و اتفاقات در کف خیابان ومیدان در قلمرو قانون اساسی بوده و مقنن اساسی در همان عنفوان انقلاب مردمی برای آن پیش بینی کرده بود و مگر می توان در اصل هشتم قانون اساسی برای مردم دعوت به خیر را در دو ساحت از سه ساحت یعنی مردم نسبت به مردم ومردم نسبت به دولت به معنای عام وحاکمیت را وظیفه همگانی بداند وبستر انجام وظیفه را فراهم نکند و صرفا یک ساحت آن را یعنی دولت نسبت به مردم را بستر سازی کند؟
لذا فصل سوم را تحت عنوان حقوق ملت تعبیه می کند و ساختارهایی را کاملا خارج از حاکمیت به رسمیت می شناسد مثلا در اصل۲۶ با عبارت احزاب وجمعیت ها ،انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده آزادند .....ضمن غیر قانونی تلقی کردن از منع حضور و اجبار به حضور را هم غیر قانونی اعلام کرده است .
اما اصلی که در واقع متکفل تضمین اعمال حق مشارکت مردم و چهره مردم سالاری نظام را مورد همت و رسمیت می دهد اصل ۲۷قانون اساسی می باشد.
《تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها،بدون حمل سلاح،به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است》
تتبع در مشروح مذاکرات حول این اصل بسیار جالب توجه است.
نحوه برخورد خبرگان قانون اساسی در روزی که این اصل حسب شیوه تعیین شده قبلا در کارگروه مربوطه متن آن نوشته شده ودر اختیار حضار قرار می گرفت حکایت از این دارد ، علی رغم اینکه در آن شرایط انقلاب نوپا و حضور واقعی وعلنی جریانات ونحله های فکری و نظامی مختلف برخورد خبرگان با آن تا حدی عادی بوده است کانه یک امر واجب و ضروری در نظام اسلامی باید باشد، لذا یکی از آقایان می گوید تکلیف این اصل که روشن است بحث خاصی ندارد و بحثها پیرامون این بوده است مثلا اگر اجتماعات خارج از مسجد ویا مکان سربسته ومحصور باشد چگونه باید ذیل این اصل حقوق معترضین رعایت شود ویا آیا رژه ارتش وحمل سلاح شامل بایسته های این اصل می شود یا نه ؟
اینکه چرا در تمام سالهایی که گذشته و نظام در مقایسه با زمان تدوین قانون اساسی در مقوله های مختلف وشاخص های کمی وکیفی ،امنیت، خدمات عمومی ...که شاخص های پیشرفت محسوب می شوند رشد کرده است اما در تعبیه شیوه و یا احیانا قانون متناظر این اصل اهمال شده است ، ترک فعل اساسی وغیرقابل اغماضی ، که موثر ومتغیری منفی بر نظام حکمرانی شایسته بوده است لذا ناظر بر آن اصلِ اعتراض نافرمانی مدنی تلقی نمی شود ، بستر فراهم نباشد قابل پیش بینی است موج سوارانی تکیه بر اعتراضات مدنی مردم دنبال اهداف همیشگی خود باشند .یک بار برای همیشه باید تکلیف روشن شود نگارنده این سطور به عنوان دانش پژوه حقوق عمومی فرایند این بستر را متفاوت از فرایند ساختاری لوایح در دولت و طرح در مجلس می داند و اجماع نخبگانی را مستنبط از مشروح مذاکرات ذیل اصل سوم قانون اساسی یعنی در راستای وظیفه مردم ،بهره مندی از خرد جمعی ِ عقلاء قوم و پیشبرد آن از طریق ساختارهای قانونی نزدیک ترین راه کار به مقصود مقنن می داند.
این گفتگو با مابه ازای واقعی ومصداقی است که متکی بر پایگاه اجتماعی فرهیختگان چتر فراگیر آرامش را بر پهنای ایران رنگارنگ می گستراند.
@Banou_negar
کمیسیون مقام زن ملل متحد از سال ۱۹۴۶ به عنوان یک نهاد بین دولتی ذیل شورای اقتصادی و اجتماعی با اهداف خاص ایجاد شد.
اهداف مشخصی برای کمیسیون های بینالمللی تعریف شده و در مقابل ملتها قرار داده میشود، که در ساحت واقعی ومیدانی انحراف از معیار این ساختارهای بین المللی خود نقطه شروع کشمکشها در عرصه بین الملل میشود.
دور شدن از کارکرد واقعی و افتادن در ورطه سلطگی منفعت طلبانه ابرقدرتها تهدید جدی برای آسیب زدن به این نهادها است.
کمیسیون مقام زن سازمان ملل با دو هدف وکارویژه تشکیل شد و جمهوری اسلامی ایران هم یک نوبت در سال۲۰۱۰و یک نوبت در سال ۲۰۲۱به عضویت آن در آمد ودر آخرین بار با کسب رأی موافق ۴۳عضو از ۵۴عضو به کمیسیون برای بار دوم ملحق شد.
تسهیل الحاق کشورها و دولتها به کمیسیون ها اساسا رویکرد مهم نهادهای بینالمللی به منظور همگرایی بیشتر به قصد صلح و امنیت پایدار جهانی یک اقدام محقق شده از ابتدا تا کنون بوده است،لذا نمی توان کشور و دولتی را با بهانه های غیر استاندارد دوگانه وسیاسی لغو عضویت کرد.
اگر دنیا بر مدار امپریالیسم با صورت لیبرالیسم در صدد تغییر وضعیت به دوران پیشا مدرن است پس باید با حضور تمامی اعضای عمومی سازمان ملل که مقام حقوقی دارند در شرایط برقراری عدالت مکانیسمی و برابری حقوقی منهای وتو و دوگانه های عملی ومفهومی دست به تغییرات در ساختار ومفاهیم خود بزند.
صرف نظر از نقد وگله هایی که به شیوه های حکمرانی در سالهای اخیر است ،به عنوان احد از جامعه حقوقی ایران اسلامی طرح های اهانت آمیز که طراحان آن ناقضین حقوق آحاد ملت ایران هستند مبنی بر لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن ملل متحد را فاقد مبانی حقوق بینالملل می دانم .
چگونه کانادا که سابقه سیاه گورهای دسته جمعی کودکان را نمی تواند از حافظه بومیان بزداید و نیز وجود سابقهاش در ممانعت از حضور ایرانیان مقیم در انتخابات آزاد صلاحیت ارائه چنین طرحی را دارد؟
رئیس جمهور قانونی مردم ایران به عنوان عالی ترین مقام اجرایی صراحتا از آزادی اعتراضات در چارچوب قانون اساسی و محترم دانستن این حق با مردم گفتگو کردند.
اگر چه برای تبدیل اقوال رئیس دولت به رفتار نیازمند افراد متخصص و همتراز رئیس دولت از جهت اراده در تحقق خواست رئیس جمهور و مردم هستیم ؛اما نکته مهم این است که هیچ دولت و مقامی در عرصه بین المللی نمی تواند صرف نظر از تصمیمات و منویات مقامات عالی که مخالف خشونت هستند و قائل به رسمیت داشتن اعتراض هستند ، بدون مستند حقوق قانونی زنان ایرانی را از جهت حضور در عرصه های بینالمللی نقض کند.
سوءاستفاده از اعتراضات مردم که خود نشان از احساس مسوولیت مردم است نقض غرض رویه دموکراتیک است، اگر این ملاک تصمیم گیری در شوراهای اقماری سازمان ملل است، تقاضای عاجل دارم در خصوص دولت وکشور فرانسه و اقدامات ضد حقوق بشریش در مواجهه با جنبش جلیقه زردها و نقض حقوق کودکان مسلمان تصمیم جدی وعملی اتخاذ کنند و عضویت فرانسه را در تمامی کمیسیون ها لغو کنند .
معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه مکلفند در مقابل دیکتاتوریهای غوغاسالارانه با ابتکار عمل و از بستر قانونی مستند ومستدل مواجهه عالمانه و عاقلانه داشته باشند .
نویسنده این سطور در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال۱۴۰۰ که در کشورهای اروپائی هم وطنان عزیز خارج از کشور برای اعمال حق انتخاب خود مورد محدودیت وتهدید واقع شدند طی نامه ای به وزیر امورخارجه وقت پیشنهاد پتیشنی در مسأله غیر قانونی ایجاد شده توسط دولت ضد حقوق بشری کانادا و نیز گروهای خشن تروریستی داد که به استناد آن بتوان نسبت به تضييع حق بر انتخاب هموطنان در محاکم بین المللی و به اصطلاح حقوق بشری اروپا اقامه دعوا کرد لیکن مورد بی مهری وبی توجهی قرار قرار گرفت.
ضمن قانونی دانستن حق اعتراض ذیل اصل ۲۷ قانون اساسی و مطالبه جدی در خصوص حل وفصل فرایند اعمال آن در درون خانه بزرگ وملک مشاع ۸۵میلیونی ایرانیهای عزیز ،
در دفاع از حقوق ملت در عرصه بینالمللی از مسوولین ومراجع دارای مسوولیت در مانحن فیه تقاضا میشود به پشتوانهی مردم و بهره مندی از مشارکت آنها در تصمیمات مهم ابتکار عمل را هرچه سریعتر به دست بگیرد.
#همسران تمامی رؤسای جمهور پیشین وحال ایران
#زنان مسوول ودر ساختار ۴۳ساله جمهوری اسلامی ایران
#منافع ملی
#ابتکارعمل
#مهرجان الاتحاد
-پاد وکیل خیابانی
@Banou_negar
https://t.me/Sara_sadat_pad