eitaa logo
بانو نگار
508 دنبال‌کننده
294 عکس
82 ویدیو
6 فایل
رسانه بانوان انقلاب اسلامی ارتباط با ما👇 @elhamghafari @Abaspoor98 انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است.
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام با "دهه هشتادی ها" چه کند؟ ✍️ جعفر محمدی 🔹"دهه هشتادی ها"، که اینک در دوران پرشور نوجوانی و ابتدای جوانی شان هستند، بی گمان محور مهمترین موضوع روز هستند چرا که اغلب کسانی که در روزهای اخیر برای بیان اعتراضات خود به خیابان ها رفتند، نوجوانان و جوانان متولد اوایل و اواسط دهه ۸۰ خورشیدی اند. 🔹فارغ از مطالباتی که آنها در روزهای اخیر فریادش زده اند و بدون قضاوت محتوایی در این باره، باید گفت که نظام سیاسی حاکم بر ایران، هم اکنون با روان شناسی جدیدی از معترضان مواجه است که با جنس معترضان پیشین، تفاوتی جدی دارد. 🔹نسل پدرها و مادرهای دهه هشتادی ها، نسل "اطاعت" بود. به آن نسل یاد داده بودند که باید در برابر "بزرگ ترها"، سر به پایین بیندازند و هر چه شنیدند، بگویند "چشم". اصلاً، ملاک اصلی بچه خوب یا بد بودن همین حرف شنوی از "بزرگ ترها" بود. 🔹این "بزرگ ترها" هم دایره وسیعی را در بر می گرفت: از پدر و مادر و خاله و عمو گرفته تا معلم و مدیر مدرسه و مقامات. 🔹آن نسل، از روی ادب و احترام یا از ترس و بعدها که چیزهایی برای از دست دادن داشت از سر محافظه کاری، اطاعت پذیر بود. 🔹دهه هشتادی ها اما، اطاعت نمی کنند؛ آنها واقع بین تر از پدر و مادرهایشان هستند و لُبّ کلام شان در برابر آن بزرگ ترها این است: به جای دستور دادن، ما را "قانع" کنید. این یک اصل مسلّم دهه هشتادی است. 🔹از این رو، با این نسل، نمی توان با تحکم، آمرانه و از موضع بالا سخن گفت چرا که مزیت نسبی "بزرگ ترها"ی پیشین که داشتن "اطلاعات بیشتر" بود، به مدد گسترش کتاب و رسانه در بین نسل جدید از بین رفته و آگاهی ها -و شبه آگاهی ها-ی این نسل، در مواردی حتی بیشتر از "بزرگ ترها" شده است. 🔹دهه هشتادی ها بر خلاف نسل پیشین که عمدتا دنیا را در محدوده روستا و شهر و کشور خودشان می دیدند، با ابَر پدیده اینترنت، "جهان آگاه"تر از همه اجدادشان در تمام طول تاریخ شده اند و دارای سطح بالاتری از "مقایسه" و "انتظار" هستند. 🔹بنابراین، برخورد قهری، دستوری و خشونت بار با این نسل، اشتباهی استراتژیک است و می تواند نتایج عکس به بار آورد. 🔹نظام سیاسی حاکم باید این مولفه را در تحلیل وضع موجود و تدوین راهکارهایش مورد توجه جدی قرار دهد و به جای تقویت دستگاه های کنترلگری اعتراضات، "مفاهمه و اقناع" را گسترش دهد. 🔹بدیهی است که اقناع این نسل، با شعار درمانی و مراسم تراپی و بلعیدن بودجه های کلان تبلیغی و فرهنگی توسط صدها دستگاه و بنیاد و موسسه و... میسر نمی شود که اگر می شد، شاهد حوادث اخیر نبودیم (حال بماند که همین بودجه خوارها، مسوول بخشی از بحران کنونی اند). 🔹اقناع هم، معنایی ندارد جز شنیدن حرف های این نسل، گفت و گو از موضع برابر و متعهد بودن به نتیجه آن. در این مکالمات و مباحثات مستمر، ممکن است آرایی تغییر کند یا اصلاح و حتی تثبیت شود. مهم این است که به برآیند آن که در قالب "خواست اکثریت" خود را نشان می دهد باید احترام گذاشت و به برآوردن مطالبات اکثریت همت گماشت. 🔹در غیر این صورت، نسل جدید، اطاعت نخواهد کرد و نظام با این "نسل متقاعد نشده، اطاعت ناپذیر و البته جسور"، از بحرانی به بحرانی دیگر با آینده ای ناامن حرکت خواهد کرد که به نفع هیچکس نیست. ✍️ جعفر محمدی @Banou_negar
⭐ ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 🔺️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه ، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 🆔@Banou_negar 🆔 @hvasl_ir
☝️ مراقب باشیم ، روی زخم و آتش این روزها ، نمک و نفت نریزیم...🚫 🙏 زخم مرهم میخواد... روزهای خوب میاد... 🤗 🤓 بازخوانی به روایت تصویر به مناسبت حال این روزها...👇 🤷🏻‍♂ (اینجور نیست که ما هیچ مشکلی نداریم و هیچ مشکلی در کار ما نیست⁉️ و فقط دشمن خارجی است ، که دارد مشکل ایجاد می کند... ☝️ نه... مگس ( مثلث خبیثِ آمریکا و انگلیس ، رژیم صهیونیستی ، آل سعود و ... ) ، روی زخم می نشیند... 🦗 🤕 زخم را خوب کنید 👈 زخم را نگذارید به وجود بیاید) رهبر انقلاب اسلامی @Banou_negar @shahre_nim_vajabi
✍️مسئلۀ خیابان، از قاهره تا تهران 🖊محمدرضا اسلامی با توجه به روند اتفاقات تلخ اخیر، پرداختن به «مسئله خیابان» ضرورت دارد. پیش از پرداختن به این موضوع، مروری بر اتفاقاتی که در مصر افتاد، حائز توجه است: 🔷 گاهشمار وقایع در مصر ۱- مجموعه ای از راهپیمائیها و اعتراضات از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن ۱۳۸۹) در کشور آغاز شد. ۲- سه روز بعد در تاریخ ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱ توسط دولت حسنی‌مبارک فیلتر شد. (دولت مصر معتقد بود که مخالفین از طریق توئیتر دست به هماهنگی‌های بیشتر می‌زنند) ۳- یک روز از فیلتر شدن نگذشته بود که دولت مصر سراسری در مصر را قطع کرد. ۴- همان روز ، فرزند حسنی مبارک مصر را با ۱۰۰ چمدان به مقصد لندن ترک کرد. ۵- فردای آن روز در شهر دیگر مصر یعنی معترضین توانستند شهر را در اختیار بگیرند. ۶- فردای آن روز سازمان بورس قاهره تعطیل شد. ۷- روز سه شنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) مبارک از افزایش ۱۵ درصدی در حقوق کارمندان و بازنشستگان مصر خبر داد! (نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟!) ۸- سرانجام هفده (17) روز بعد از شروع ناآرامیها و تظاهرات، روز جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ (مصادف با ۱۱ فوریه ۲۰۱۱) مبارک مصر را به محل نامعلومی ترک کرد. ۹- همان روز، شورایعالی نیروهای مسلح (به ریاست وزیر دفاع) اداره کشور را بر عهده گرفت. ۱۰- چهار ماه بعد، اولین انتخابات ریاست جمهوری (بعد از حکومت مبارک) در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ برگزار گردید، و بر اساس آمار رسمی در رقابت با ژنرال پیروز انتخابات شد. ۱۱- کمتر از یکسال پس از تحلیف ، موج جدیدی از اعتراضات «در خیابان» و میدان التحریر، علیه رییس جمهورِ «جدید» آغاز شد. ۱۲- با ادامه درگیریهای خونین خیابانی علیه رییس جمهور جدید، در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ مارشال(!) عبدالفتاح سعید سیسی، که رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح بود، کرد و رئیس‌جمهور وقت را برکنار کرد. طی آن روز، دولت مُرسی سقوط کرد و ارتش عدلی منصور، (رئیس مصر) را به عنوان رئیس‌جمهور (!) تعیین کرد. *مرسی تنها به مدت یکسال و دو روز رییس جمهور بود. ۱۳- برای اعتراض به آن تصمیم ارتش، مجددا هواداران مرسی به آمدند و علیه تصمیم ارتش اعتراضات گسترده ای را در خیابانها شکل دادند. ۱۴- پس از سلسله زد و خوردهای شدید و خونین خیابانی میان طرفداران و مخالفانِ مرسی، سیسی در ۷ فروردین ۱۳۹۳، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و در یک انتخابات «بدون رقیب» با کسب ۹۶٪ آرا پیروز شد! ۱۵- دوره گسترده و عمومی در مصر آغاز شد. و ژنرال سیسی هنوز رئیس جمهور است… ▪️▪️▪️ «خیابان» در مصر یک رئیس جمهور را از قدرت به پایین کشید و محمد مرسی را به صدر مصطبه نشاند. اما مجدداً همان «خیابان» (و زد و خوردهای خونین) «رئیس جمهورِ منتخب» را ظرف یکسال و 2روز، از بالا به پایین کشید. پس از مرسی، مجددا خیابان، محلِ حل و فصلِ اختلافهایِ طرفداران مرسی با مخالفانش بود. در نهایت از دل خیابان و منازعه، یک دیکتاتور جدید جانشینِ دیکتاتور قبلی (مبارک) شد. ▪️▪️▪️ خیابان به عنوان «نهاد و ساختار» ، عملکردی ندارد. زمانی «حل و فصل امور» در کشوری به «خیابان» منتهی می شود که «قبل از خیابان»، «نهاد» ها و احزاب، نخبگان و تشکلهای مردمی، امکان گفتگو پیدا نکرده اند. خیابان «رسانه» نیست (چون در دنیای مدرن، بشر رسانه های متعدّدی ابداع کرده)، ولی زمانی خیابان ابزارِ رساندنِ پیام (رسانه) می شود که مخالفین «رسانۀ دیگری» برای رساندن پیامِ مخالفتشان پیدا نکرده باشند. ▪️▪️▪️ قبل از رسیدن امور به کف خیابان، باید امکان گفتگو در یک کشور فراهم باشد. این روزها که صدا و سیما در برنامه «شیوه» شبکه چهار به بحث و گفتگو درباره حجاب و شیوۀ شهرآشوبی پرداخته، باید پرسید: آیا واقعا قبل از رسیدنِ این مساله به کفِ خیابان و شروعِ منازعه های خونین، فقط «امکان گفتگو» با محمدصالح هاشمی گلپایگانی بود؟ آیا اگر در گفتگوهایی یک طرفه، هاشمی گلپایگانی بنزین برروی امور نریخته بود، امروز شاهد اتفاقات تلخ گسترده در کف خیابان بودیم؟ ▪️▪️▪️ آنها که گمان می کنند در «کف خیابان» می‌توانند تکلیف حجاب (یا حتی بی حجابی) را مشخص کنند، احتمالا گمان نمی کنند که از دل زد و خوردهای خیابانی هیچ روندِ مدنی شکل نمی گیرد. از خیابان تنها دیکتاتوری بر می خیزد. خیابان نهاد نیست. و نهادساز هم نیست. اما سوال اساسی اینجاست که چرا ماجراها به خیابان رسید؟ ▪️▪️▪️ @Banou_negar
✅️" جایزه نوبل و برساخت‌ زن پیشرو و مبارز ایرانی ✍️عاطفه صادقی آخر این هفته برنده امسال جایزه نوبل ادبیات مشخص می‌شود و جالب اینکه برای اولین‌بار نام یک نویسنده ایرانی در لیست کاندیداهای نوبل است؛ شهرنوش پارسی‌پور. جالب اینکه از ۱۱۴ باری که از سال ۱۹۰۱ جایزه نوبل ادبیات اعطا شده تنها ۱۶ نویسنده زن توسط آکادمی سوئد برای چنین جایزه‌ای برگزیده شده‌اند. این آکادمی پارسی‌پور را چنین توصیف می‌کند؛ "جای تعجب است که چرا نویسنده رمان طوبی و معنای شب کمتر شناخته شده است." در شرایط کنونی که به واسطه اغتشاشات اخیر، تصویر "زن ایرانی بی‌حجاب" در رسانه‌های جهانی به مثابه مبارزی آزاد علیه تحجر برساخت می‌شود، بعید نیست که شهرنوش پارسی‌پور به تنهایی یا مشترکا برای چنین جایزه‌ای انتخاب شود. شهید آوینی سال‌ها پیش در مقاله "از مایکل جکسون تا شهرنوش پارسی‌پور" درباره محتوای یکی از رمان‌های منتشره این نویسنده در ایران چنین نوشت؛کتاب «زنان بدون مردان» پارسی‌پور اگر از جبهه مخالفان سیاسی انقلاب حمله‌ور شده بود جایی برای اعتراض باقی نمی‌ماند، چرا که اصلاً مقتضای وقوع انقلابی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی که با کلّ موجودیت غرب رودرروست نمی‌توانست چیزی جز این باشد؛ اما این کتاب اصلاً هویت سیاسی، فرهنگی یا هنری ندارد و فقط وسیله‌ای برای اشاعه فحشاست، منتها با ظاهری مقبولِ عقل دموکراسی غربی. این کتاب اگر چه از «اپیدمی مارکززدگی» به شدت بیمار است، اما این بیماری آن همه نیست که بتواند تفکر هرزه و بسیار فاسد نویسنده را بپوشاند. کتاب «آیات شیطانی» هم اگر چه مارکززده است، اما محتوایش تا آنجا مغلوب فرم واقع شده که بسیاری از مقاصد فاسد نویسنده کتاب در پرده یک فرمالیسم مزمن مکتوم مانده است. اما در اینجا نحوی «رئالیسم اجتماعی»، هر چند بسیار ناشیانه، توانسته است مارکززدگی نویسنده را تا آنجا مهار کند که محتوای ضداخلاقی کتاب، کاملا برجسته باقی بماند. کتاب «زنان بدون مردان» درباره زن ایرانی است از نگاه زن غرب‌زده و ولنگاری که اعتبارات اخلاقی و اجتماعی، شرعی و عرفی جامعه ایرانی را در باره زن به استهزا می‌گیرد. زن‌های ایرانی در چشم نویسنده، همه خرافاتی، منظلم، کلفَت‌مآب، آشپزمسلک، بدبخت و بیشعورند که سنن و خرافات مذهبی، آنان را به صورت بردگان جنسی مردان در آورده است. مردان نیز از چشم نویسنده، انسان‌هایی ظالم، بیمار و شهوی هستند که زن‌ها را یا به مثابه حیوانی برای اطفای شهوت می‌بینند و یا به مثابه خدمتکاری که وظیفه آشپزی و ترو خشک کردن مردان و بچه‌ها را بر عهده دارد... کتاب مزبور از پانزده قطعه پیوسته که در یک بافت کلی جایگزین شده‌اند تشکیل شده؛ هر چند قطعه به نام یک زن: مهدخت، فائزه، مونس، فرخ لقا و زرین کلاه. مهدخت پیر دختری مهربان و عفیف با گرایش‌های مادرانه است که در نهایت، خود را در زمین می‌کارد و درخت می‌شود. نویسنده بعدها توضیح خواهد داد که مهدخت مظهر باکِرگی است و به همین دلیل هنوز در مرتبه درختی است و میلیاردها سال تا انسان شدن فاصله دارد. از نظر نویسنده او اکنون می تواند حرکت را از سر نو بیاغازد تا میلیاردها سال دیگر، اندکی انسان بشود. «‌فائزه» نیز پیر دختری است مذهبی که بعدها، در حالی که با یک پیر دختر دیگر (مونس) به کرج می‌روند، مورد تجاوز یک راننده و کمک راننده کامیون قرار می‌گیرند و... فائزه یک زن مذهبی، آشپزمسلک و حسود است. «مونس» پیر دختر دیگری است با یک برادر غیرتی به نام «امیر» که او را از سر غیرت می‌کُشد و با کمک فائزه در باغچه چال می‌کند. اما مونس بعد از چند هفته به شیوه «صد سال تـنهایی » مارکـز دوباره زنـده می‌شود و در جـاده کـرج مورد تجاوز قرار می‌گیرد. سراسر کتاب پر از شعارهای مغرضانه‌ علیه اسارت زن در فضای مذهبی جامعه ایرانی است و افقی که نویسنده کتاب در برابر آزادی زنان می‌گشاید همان مدینه دموکراتیکی است که اکنون در غرب تحقق یافته. فرخ‌لقا شخصیت دیگری است که همسر خویش را به قتل می رساند و وارث ثروت او می گردد و با آن ثروت باغی در کرج می خرد و همچون مادام دواستال، مشوّق رمانتیسم، آن را وقف گسترش هنر می‌کند. و اما «زرین کلاه» زنی 26 ساله و بدکاره است که در شهر نو، خانه اکرم طلا کار می‌کند. او مردها را بی‌سر می‌بیند، کنایه از آنکه مردان جز معده و آلت تناسلی هیچ نیستند. زرین کلاه بعدها به همسری تنها مرد خوبی که در داستان وجود دارد و «باغبان مهربان» نامیده می‌شود در می‌آید. او تنها زنی است که بالأخره «نور می‌شود و نیلوفر می‌زاید» و همراه همسرش به آسمان‌ها می‌رود. راز اینکه از میان زنان، تنها زن فاحشه است که نور می‌شود، در سخنان باغبان است؛ "برو مقام تاریکی را دریاب، این اصل است، به جست‌وجوی تاریکی برو" به یک‌باره درمی‌یابی که چرا از آن میان فقط زرین‌کلاهِ فاحشه است که نور می‌شود؛ اما این راهی در خور هر مسافر است و یا فقط مخصوص زرین‌کلاه‌هاست؟!
❇️ وصیت نامه امام حسن عسگری علیه السلام: «أُوصیکُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دینِکُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَدیثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلى الله علیه وآله وسلم) صَلُّوا فى عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذا وَرَعَ فى دینِهِ وَ صَدَقَ فى حَدیثِهِ وَ أَدَّى الاْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِىٌ فَیَسُرُّنى ذلِکَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیْنًا وَ لا تَکُونُوا شَیْنًا، جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. لَناحَقٌّ فى کِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهیرٌ مِنَ اللّهِ لا یَدَّعیهِ أَحَدٌ غَیْرُنا إِلاّ کَذّابٌ. أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَى النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُوا ما وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمْ السَّلامَ.» «بحارالأنوار، ج 75، ص 372» "شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش مى کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم)براى همین آمده است. در میان جماعت هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى سازد. تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ ( و عمل) کنید و شما را به خدا مى سپارم، و سلام بر شما. @Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس: اگر آمریکا دشمن است فرزندان مسئولین آنجا چه می‌کنند؟! 🔹فرزندان ۵۴۰۰ نفر از مسئولان جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستند 🔹مسئولان ما حقوق و درآمد جمهوری اسلامی را دوست دارند ولی تابعیت کشورهای خارجی را می‌خواهند. @Banou_negar @AkhbareFori
سخنگوی گفتمان زن قاجار نیاز نیست که هاشمی گلپایگانی را کاراکتر نفوذی بپنداریم حتی اگر او در روزهای چنین ملتهبی دست از اظهارات شاذ و خطرناک برندارد. او کاملاً بهنجار رفتار می‌کند. این ما هستیم که به خطا او را یک فرد منفرد و منقطع از سایر اجزاء اجتماعی و گفتمانی می‌نگریم. او به‌درستی نماینده‌ی بخشی از حاکمیت و مردم و منطبق بر یک نظم گفتمانی خاص است. در این نظم گفتمانی و این جریان فکری چنین اظهاراتی اتفاقاً کاملاً منسجم، طبیعی و معقول است. نه هاشمی گلپایگانی یک هستی انسانی در خلأ است که با این اظهارات او را نفوذی یا فاقد تعهد اخلاقی بدانیم و نه ایده و اجرای گشت ارشاد کنونی و امثالهم تصمیم‌ها و سیاست‌هایی خلق‌الساعه‌اند که بی‌نسبت با تاریخ و جامعه به کسانی که امروز مسئولیت‌هایی دارند الهام گشته باشد. مساله اساساً در نوع نگاه به زن، مردم، فرهنگ و حکومت است. دال مرکزی این گفتمان، زنی ضعیف و صغیر است. این زن به نحو ذاتی و بالقوه عامل هرج‌ومرج جنسی در ساحت اجتماعی (اجتماع مردان) است. از سوی دیگر نیز اساساً بهترین موقعیت اجتماعی برای زن با ادغام انگاره‌ی هویتی او در نقش‌های خانگی و خانوادگی حاصل می‌شود. و باز از منظری دیگر هر چه در ادبیات این گفتمان در مورد نقش‌آفرینی اجتماعی جستجو می‌کنی چیزی جز «صدور اجازه» همراه با تلّی از شرط و تبصره‌ نمی‌بینی. که نیک اگر بنگریم همین صدور ملوکانه و کریمانه‌ی(!) اجازه هم در خجالت انقلاب اسلامی مصلحت می‌یابد وگرنه همه‌چیز تا حد ممکن به سوی نفی هرچه بیشتر حضور اجتماعی زن سامان یافته است. تأکید می‌کنم مساله بر اساس هویت زن صورت‌بندی می‌شود نه زن بدحجاب! چنانچه حتی زنان محجبه‌ی فداکار نظام هم به طرق دیگر، به نحو روزمره از گزند این گفتمان بی‌نصیب نیستند! این گفتمان اساساً با تصویر زن قاجاری سامان گرفته و همین خاطره را دائماً برساخت می‌کند. نزد او تخطی از محدوده‌ی شرعی حجاب تنها یک خطا و نقص ظاهری فردی نیست. که اگر چنین است بسیاری خطاها و کج‌رفتاری‌های دیگر نیز آناً و تدریجاً اثر اجتماعی دارد. در حقیقت بدحجابی تخطی و عصیانگری علیه این برساخت نوستالژیک زن قاجاری است. و همین سرپیچی (هرزگی!) از تصویر زن قاجار - که محصور و مستور به خانه، مطیع، خدمتکار اما فعال، پویا و نقش‌آفرین است - سبب تولید خشم پدرسالارانه می‌شود. این جریان پس از بیش از دو دهه تلاش و ناکامی، حدود دو سال است که خشمگینانه و صراحتاً به «کنترل بدحجاب‌ها» روی آورده است. هاشمی گلپایگانی یک نماینده‌ی به‌جا از این تفکر است که حالا پس از رسیدن به نقطه‌ی جوش میخواهد ظرف یکی دو سال پرونده‌ی بدحجابی را برای همیشه ببندد. در خیال خودشان تا 21 تیرماه میخواستند ادارات دولتی را پاکسازی کنند؛ تا همین امروز سه ماه هم از برنامه عقب مانده‌اند! نگاه تصغیرآمیز به زن (نه فقط زن بدحجاب) در عمیق‌ترین و درونی‌ترین لایه‌های فکری و گرایشی، و نیز مشابه گرفتن ولایت دینی با استیلای شاهنشاهی، چه در سیاست‌های قهری و چه در سازوکاری موسوم به «کار فرهنگی» حضور پیدا می‌کند. این سیاست‌های قهری یا فرهنگی در خلأ متولد نمی‌شوند. همه چیز طبیعی و تابع دلالت‌های اصلی این گفتمان است. من پیشتر گفته‌ام که شریک جرمی بالاتر از تحجر برای تجدد نمی‌شناسم! ✍ مهدی تکلو @Banou_negar @Mahdi_Takallou
🔻 افزایش ٩ درصدی طلاق در سال ۱۴۰۰: کدام استان‌ها کمترین ازدواج را ثبت کردند؟ بررسی آماری ثبت احوال و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ حدود ۲ درصد رشد داشت. در حالی که تعداد طلاق ثبت شده بیش از ۹ درصد افزایش داشت. بر اساس گزارش ثبت احوال، بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران(۷۱ هزار و ۵۴)، خراسان رضوی(۵۲ هزار و ۲۱۳) و خوزستان(۴۰ هزار و ۳۷۴) است. همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با (سه هزار و ۶۰۸)، ایلام (چهار هزار و ۸۶) و کهگیلویه و بویراحمد (پنج هزار و ۶۹۶) بود./ تجارت‌نیوز @Banou_negar @kherad_Jensi
به بهانه حوادث اخیر بشنوید بیان نکاتی درباره حقوق زنان در تاریخ اسلام و ایران توسط "دکتر بدره(هیئت علمی دانشگاه الزهرا)" https://telewebion.com/episode/0x299e3b9 @Banou_negar
30.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُجال | به عشق ... یه کار دلی با کمک رفقا برای این روزامون موسیقی و ترانه: شروین معینی تصویر: ابراهیم سالمی نژاد @Banou_negar @mojallofficial
یک حقوقدان: وکیل خانواده مهسا امینی به التهابات دامن زد سکینه سادات پاد وکیل دادگستری: 🔹اینکه صالح نیکبخت وکیل خانواده مهسا امینی خودش را در جایگاه شخصی قرار داده که هم قاضی است و هم وکیل، نوعی "آنارشیسم حقوقی" و بدعتی بسیار خطرناک است. 🔹استفاده از عبارت «قتل» توسط وکیل نوعی پیش‌داوری و به نظر من، دامن زدن به التهابات محسوب می‌شود. هم خانواده را احساساتی‌تر می‌کند و هم سطح توقعات‌ را بالاتر می‌برد و کاملاً یک رفتار غیرحرفه‌ای است. tn.ai/2786173 @TasnimNews @Banou_negar
شنیدن+شنیدن+ گفتگو امروز صبح در حین رفتن به یکی از دبیرستان های دخترانه و گفتگو پیرامون حوادث اخیر یکی از دوستان پیام داد؛ بزرگواران دغدغه مند عفاف و حجاب در حال طراحی حماسه ای دیگر جهت ترویج حجابند. می گفت موضوع جلسه در خصوص چگونگی لشکر کشی خیابانی زنان با حجاب برای تقابل با اتفاقات اخیر است و من در بهت این خبر بودم با خودم می گفتم این به اصطلاح دلسوزان انقلابی، چرا بر طبل این تفرقه ها همچون رسانه های معارض اینقدر محکم می کوبند؟! مگر این تصمیمات نتیجه ای جز افزایش تفرقه و دودستگی میان مردم داشته است؟! به مترو شریعتی رسیدم نوشته روی دکه شارژ من کارت (از ارائه خدمات به افراد فاقد حجاب معذوریم) مجدد من را در بهت فرو برد.امیدوار بودم اتفاقات اخیر به متولیان امر یادآوری کرده باشد راهکار حل مسئله را باید در تعامل با این نسل و حل مسئله های کلان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید دید و نه در ایجاد شکاف بیشتر! وارد مدرسه که می شوم رقص بنر رتبه های دو رقمی کنکوری های این مدرسه حکایت از این داشت که ادعای علمی بودن این مدرسه نمونه دولتی بیراه نیست از صحبت های مدیر می فهمم ترس این را دارد آتش اعتراض دختران معترض که کمی فیتیله آن پایین آمده با صحبت های من مجدد شعله ور شود. حق دارد مدیر مدرسه. درست فهمیده که این دختران آتش زیر خاکستر هستند که کمی نابخردی در مواجه با آنها صداهای خاموش را مجدد روشن می کند . در حین رفتن به کلاس مربی پرورشی چندین بار به سمت دخترانی که مقنعه از سر درآورده اند می رود و می گوید مقنعه ات را سر کن، بماند که در قبال سئوال دختران که می گفتند: خانم مگه اینجا مرده که مقنعه بپوشم؟! جوابی به آنها نداد. وارد کلاس که می شوم در بدو ورود به کلاس مجدد دبیر پژوهشی همین تذکر را به دختران کلاس می دهد و کلاس را ترک می کند. من می مانم با 20 دختر نوجوان. اینقدر با این دختران برخورد داشته ام که می توانم به راحتی حدس بزنم که معترضین و رهبرانشان در کلاس چه کسانی هستند. همیشه سر کلاس دختران نوجوان از پاکی، صداقت و حتی نگاه های شرارت بار و سرزنش آمیزشان لذت می برم. می دانم همین اعتراضشان، که برخی به چشم تهدید به آن نگاه می کنند، اگر درست فهمیده شود، رشد سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی است. موضوع گفتگو را خودشان انتخاب کردند؛ در مورد نگاه اسلام به زن صحبت کنیم و برای من مطالعات زنانی چه فرصتی و چه موضوعی بهتر از این. صحبت که به میانه راه می رسد کلاس یکدست سکوت است و گوش. باور کنیم که کار با این نسل سخت نیست ولی راه دارد و روش. من هر چه بیشتر با این نسل صحبت می کنم بیشتر نقش کم کاری نهاد خانواده، آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی را میبینم و البته ماهی گیری رسانه ها و بدخواهان این کشور را صدای پر از خشم، نفرت و گاهی ترس این دختران بعد از مدتی تبدیل به درد و دل می شود و من تمام تلاشم را می کنم که به آنها بگویم راه اصلاح از خیابان نیست بلکه از مطالبه قانونی است. به آنها می گویم بنویسید چه مطالبه ای دارید؟ طبق معمول می نویسند آزادی پوشش! می گویم: در یک جمله قانونی این مفهوم را مشخص کنید. تازه اینجاست که دعواها بین معترضین آغاز می شود و بدون هیچ جمع بندی می گویند باید بیشتر در موردش فکر کنیم. برای من همین جمله کافی است. خیلی هم کافی است. ما به گفتگوهایی نیازمندیم که به فکر کردن ختم شوند. از لشکر کشی خیابانی هیچ پاسخ و گفتگویی در نمی آید. وقت کلاس به اتمام می رسد، دختران می پرسند؛ این کلاس ادامه داره؟! باز شما را میبینیم؟ شماره تماسم را به آنها می دهم و می گویم هر وقت مطالبه تان را جمع بندی کردید به من زنگ بزنید تا به ملاقات نمایندگان مجلس برویم. دختران قلم به دست شماره ام را یادداشت می کنند. چقدر این دختران، سرمایه های کشورم امید بخش هستند. ✍ زهرا عباس پور @Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرمعظم انقلاب : اگه صد مورد خیانت خواص را هم دیدید ناامید نشوید؛ ان شاءالله همه شما نابودی تمدن منحط آمریکایی و صهیونیسم را خواهید دید. الهم عجل لوليك الفرج @Banou_negar @AkhbareFori
برنامه شیوه امشب ساعت: ۲۲:۳۰ @Banou_negar
رسانه بانوان انقلاب اسلامی؛ بانو نگار ارتباط با ما👇 @elhamghafari @Abaspoor98 انتشار مطالب با ذکر نام کانال مجاز است. @Banou_negar
✍ زهرا بابا زاده نیک واقفم که جامعه زنان ما یکپارچه نیست و بسیار متکثر است. اما جز عده ای که راضی به وضع موجودند، و آنچه هست را بهترین نسخه می دانند، مطالبات جامعه زنان، اعم از خواسته های صنفی، طبقاتی، حقوقی و... از کدام رسانه رسمی داخلی شنیده می شود؟ چرا درغیاب یا حذف تریبون های مستقل داخلی، صدای اعتراض زنان یا بخشی از زنان از رسانه های خارجی شنیده می شود و مطالباتشان از مجرای فشارهای نهادهای بین المللی به نتیجه می رسد؟ زنان چه می خواهند؟ کدام زنان، چه می خواهند؟ مطالبات کدام زنان شنیده می شود؟ در بستر اعتراضات شکل گرفته، آزادی پوشش سقف مطالبات جامعه زنان بود یا این صرفا یک مطالبه سطحی طبقاتی بوده است؟ زن-زندگی-آزادی چه می خواهد؟ در بستر زایش این شعار، زنان از نبود "آزادی" بیشتر رنج می برند یا نبود "برابری"؟ آیا آتش زدن روسری، صرفا اعتراض به حجاب اجباری بود یا نماد سالها شنیده نشدن و دیده نشدن؟ چرا این اعتراض نتوانست زنان طبقات دیگر را با خود همراه کند؟ چرا هر چه از وصف زنانه فاصله گرفت، رادیکال تر، خشن تر و رکیک تر شد؟ جامعه زنان داخل کشور، چه چیز را و کجا باید مطالبه کنند که با سرکوب مواجه نشوند؟ چه کسانی دلسوز و صدای واقعی این زنان هستند؟ چه کسانی در "داخل" باید این صدا را به حاکمیت برسانند؟ مسئولینِ منفعلِ چسبیده به میز قدرت در حوزه زنان؟ کسانی که در اوج التهابات به جای اینکه پاسخگوی ترمزها و ترک فعل های خود باشند در رسانه ملی تریبون در اختیار می گیرند تا از دانش بنیانِ فرزندشان دفاع کنند؟ پس زنان جامعه ما برای پیگیری مطالباتشان به کدام نهاد شنوایی در "داخل" می توانند مراجعه کنند؟ ادامه ناشنوایی حاکمیت و بستن پرونده مطالبات زنان، این آتش را سرد می کند یا فضا را برای به آتش کشیدن نمادهای مقدس دیگری مهیا خواهد کرد؟ امروز واضح است که حجاب در ایران، به ماقبل شهریور 1401 باز نمی گردد، اما آینده ی دیگر مطالبات زنان چه خواهد شد؟ نادیده گرفتن مطالبات "اصلی" زنان، عرصه را برای عقب نشینی حاکمیت در موضوعات سطحی باز خواهد کرد، که اتفاقا به نفع هیچ طرفی نیست. نه زنان با آزادی پوشش، رفتن به استادیوم، دوچرخه سواری و ... به جایگاهی که باید دست می یابند و نه حاکمیت راضی به اصلاحات اساسی خواهد شد. لذا جامعه را معطل مصادیق و خواسته های حداقلی و سطحی نکنید و اجازه دهید پیش برویم. لازمه این پیش رفتن البته گفتگوست. ما شاید خوب بدانیم زن در جمهوری اسلامی چه "نباید" باشد، اما آیا دقیقا می دانیم که زن در جمهوری اسلامی چه باید باشد؟ ما و حاکمیت باید با هم حرف بزنیم اما پشت میز گفتگو نه در خیابان... سوال بسیار است و امروز بیش از آنکه آنچه گذشت، که سخت هم گذشت را بخواهیم تحلیل کنیم، باید به آنچه در پیش است بیاندیشیم. خواهم نوشت از مطالبات اصلی، از آینده ... ✍ زهرا بابا زاده دانشجوی دکتری مطالعات زنان @Banou_negar
ولی مراد خوارزمی.mp3
29.76M
مناظره خانم ها توران ولی‌مراد و زهره خوارزمی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در برنامه شیوه @Banou_negar
آثار حضور آقازاده‌های خارج‌نشین در امور دینی؛ در تبیین مزایای حجاب اشتباه کردیم/ حجاب مردم به عملکرد مسئولان ارتباط دارد یک پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده، با بیان اینکه بارها به مسئولین در خصوص گشت ارشاد و روشهایی که تا کنون برای ترویج عفاف و حجاب در کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت هشدار دادیم، گفت: بارها به مسئولین هشدار دادیم که این روش‌ها درست نیست و اگر پی گرفته شود، می‌تواند جامعه را "گداخته" کند. زهرا عباسپور در گفت‌وگو با ایسنا، از "حجاب" و "عفاف" به عنوان مساله‌ای "سیستماتیک" یاد و اظهار کرد: تمام برنامه ریزان حوزه عفاف و حجاب باید بپذیرند حجاب مساله‌ای جزئی و تک بعدی نیست بلکه مساله‌ای کاملا سیستمی و شبکه‌ای است. ادامه در 👇 https://www.isna.ir/news/1401080201188/%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86 @Banou_negar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حادثه‌ی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز 🔻 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوه‌ی قضائیه تا فعالان عرصه‌ی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا میدارد. ملت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، انشاءالله. 🔺 اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه‌ی ملت ایران تسلیت میگویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۵ آبان ۱۴۰۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
تصویر چادر نمازهای خونین در حرم امن فرزند رسول مهربانی.😔 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند من از دنیای شما دو چیز را دوست دارم زن ونماز . در تفکر صحیح اسلامی که نظام اسلامی مبتنی بر آن باید باشد# زن ریحانه ودرددانه ای است که امنیت بخش،قوام دهنده خانه وخانواده وجامعه است. زنِ با این تعریف در مرکز و کانون تصمیم گیری ها است ، ابزار انتخابات نیست .... بیش از یک ماه است سوار بر امواج مطالبات زنِ امنیت آفرین ناامنی امان زندگی روز مره مردم را گرفته و اکنون وارد حریم هایی شده است که ناخودآگاه به محض ورود می خوانیم السلام علیک یا امین الله فی ارضه.... و به ساحت دو محبوب رسول خدا و چنین تجاوز می شود .... این تجاوز و نقض حقوق بی شک تماما به پای آشوبگران داخلی وخارجی نوشته نمی شود واگر چنین شود ناشی از عقب ماندگی قوه عاقله ، فقدان دانش  حکمرانی است . سهم بزرگی از آن متعلق به مسوولی است که سالها در خصوص یک مسأله فرهنگی ترک فعل کرده وبه ناگاه با ادبیات نا به جا و دور از فهم جامعه مخاطب فاتحانه بستر را برای آشوب فراهم کرد. ۲۶ نهاد متولی ارشاد بی آموزش https://t.me/+NflBAIdXqidmY2I0 @Banou_negar