زنان روشنگری می کنند
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
زنان روشنگری می کنند
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
جشنواره بین المللی رسانه خورشید
زنان روشنگری می کنند
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
📝 نه بانوی اول داریم نه بانوی دوم
#دانشطلب
🔸 خانم رئیسی تعارفی زده که معنایش برتری دادن به همسرانِ مسئولین است. ایشان گفته بانوی اول من نیستم و همسرِ رهبر انقلاب است! متأسفانه در غرب سنت اشرافی به دمکراسی هم نشت کرده؛ کسی که شاه میشد همسرش عنوان ملکه میگرفت و حالا ملکه تبدیل شده به بانوی اول. این در تمام نظامهای شاهنشاهی سابقه داشته اما حالا از غرب به ساختارهای دیگر نفوذ میکند.
🔹 به نظر ما خانم رئیسی متوجه تبارِ این عنوان نبوده و چنان سخنی به زبان آورده والا در جامعهای که گاهی ارجاعات به ایران باستان هم متهم به طاغوت میشود چنان ادعایی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. در نظام دینی تنها اراده شارع ملاک است نه رابطههای سببی و نسبی. همانطور که فرزندانِ حاکمان امتیازی بر سایرین ندارند همسرانشان هم نباید فراتر از دیگران باشند.
🔸 عرفِ دیپلماتیک را غربیها ساختهاند و به ما تحمیل شده، این تحمیل فرصتهایی هم به وجود آورده که فیالمثل خانم رئیسی (که پیشتر ایشان را دکتر علمالهدی میشناختیم) بتواند در مجامعی حاضر شود و به عنوان همسر رئیس جمهور از ارزشهای اسلامی دفاع کند، اما پذیرفتنِ عنوان اشرافی و رویکرد غیرانتقادی به آن حتما بر خلاف فرهنگ دینی و روحِ انقلاب است.
🔹 ایشان میگوید: «خوشبختانه مشهدیها یک کار خوب کردند و منزلِ (همسر رهبری) را تبدیل به موزه کردند و امیدوارم مسئولین شما را برای بازدید از منزل بانوی اول ما ببرند». متأسفانه نمیشود با زبان صریح بعضی اقدامات را نقد کرد فقط به این مقدار بسنده میکنیم که حرصِ افتخارپروری، خاطرهگویی، موزهسازی و کارهایی از این دست به سنتهای ناپسندی دامن زده.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
🔰گذر از بانوی اول به بانوی ایرانی
✍عاطفه صادقی
در توضیح و تفسیر وضعیت زنان پس از انقلاب اسلامی میتوان گفت که ما با سهگانه زن حوزهعمومی، زن غربی و زن حوزه رسمی مواجهیم و بر این اساس امکانی برای توضیح و شناخت بهتر فراهم میشود.
اگر چه همیشه مسئله زن، دستاویز جریانات مختلف سیاسی بوده است اما به جرات میتوان گفت جریان اصولگرایی در وضعیت پیشامسئله نسبت به زن ایرانی ایستاده و اصولا زن ایرانی را بدون مشکل میداند. و صرفا به برنامههایی نمایشی مشغول است و جریان اصلاحطلبی در وضعیت ترجمه و همه هدفش توانمندسازی زن ایرانی با متر و معیار زن غربی.
پس از اغتشاشات سال گذشته، مسائل زنان بیش از پیش به "یکی داستانی است پر آب چشم" تبدیل شده، چرا که جمهوری اسلامی به شدت نیازمند اصلاح تصویر خود نسبت به وضعیت زنان ایرانی نزد جهانیان است و به همین دلیل شاهدیم که جریانات اصولگرای زنان حوزه رسمی دست به پولپاشیهای میلیاردی فکر نشدهای نظیر همایش زنان تاثیرگذار یا جشنواره خورشید میزنند و در اینجاست که "پدیده بانوی اول" متولد میشود.
زن رسمی که خود را صرفا در برابر زن غربی و در صورتی نمایشی تعریف کرده و نیازمند توضیح میداند حتی اگر استاد دانشگاه و اهل فضل باشدبه یکباره فراموش میکند که در پارادایم انقلاب اسلامی زنان نه با انتساب خود به پدر یا همسر که با کارنامه و اکتسابشان سنجیده میشوند و بانوی اولی برای انسان انقلاب اسلامی نه نقطه قوت که نقطه ضعف است.
در همینجاست که خانم علمالهدی که به خوبی میداند ما در ساختار، جایگاهی به عنوان بانوی اول و دوم نداریم در برابر دیگری غربی چون در وضعیتی نمایشی ایستاده است ناگزیر از ادبیات رقیب برای توضیح ساختار استفاده میکند.
یحتمل خواهید گفت؛ اینکه بد نیست و حتی قابل توجیه است.
اما آنچه قابل توجیه نیست همین تعمد در ندیدن زن ایرانی است.
خانم علمالهدی حتی در گرماگرم انتخابات، ملت ایران را لایق صحبت ندانست و تاکنون از جایگاه همسر رئیسجمهور ابدا دیالوگی با زنان ایرانی نداشته، حالا چطور میشود که در رسانههای آنوری و در برابر زنان خارجی یکدفعه در جایگاه بانوی اول، جایگاه بانوی اولی را تعارف میکنند!
خانم علمالهدای عزیز شما که اهل فضلید، نیک میدانید که وقتی معیارتان را برای مواجهه و شاخصِ گفتوگو، زن غربی قرار دادهاید نمیتوانید از لوازمش شانه خالی کنید. اولین معیار در دیپلماسی، زبان بدن و لباس است که شما فاقد آنید چرا که با همان معیارهای عقل غربی، وقتی میتوان بدون چادر هم محجبه بود این پارچهی سراسری و تماما سیاهی که بر سر دارید برای انسان غربی غیر منطقی و در دیپلماسی، بدتصویر و فاقد امکان برای زبان بدن مینماید پس چرا آن را کنار نمیگذارید؟!
نمایشی بودن یعنی همین شتر گاو پلنگی که صدر و ذیلش هماهنگی و منطق ندارد.
یعنی همین وجهی که شما از الگوی سوم زن مسلمان ایرانی میگویید ولی با ادبیات غربی، بانوی اولی را به مثابه امری وابسته و تابعی برای زن پیشفرض گرفته و تعارف میکنید.
در مصاحبه اخیرم با روزنامه فرهیختگان توضیح دادهام که زن رسمی حتی از بیان بیسوادی عموم مادران شهدای جنگ خجالت میکشد لذاست که در نمایشهایی مانند همین همایش خورشید، زن موفق ایرانی را در قامت خلبان یا آتشنشان به چشم زن غربی میآورد.
و معالاسف در این طنز تلخ، بادمجان دورقابچینها هم فخر میفروشند که در این همایش میلیاردی حتی رانندگان اتوبوس حمل و نقل، زنانند.
زن ایرانی اما همانی است که هم در انقلاب، هم در جنگ و هم در تحریم، خانوادهاش را و وطنش را با عاملیتی مستقل، خودانتخابگر و عزتمندانه نگاه داشته اگر چه به چشم شما آنقدری زینتی نیست که به نمایش برای بیگانه درآید.
خواهرانه عرض میکنم که به حرمت آن چادر روی سرتان و برای حفظ آن هم که شده مستظهر به رای و نظر ملت شوید. برگردید به آغوش همین زنان خانهدار و مومنهای که همسرتان را رئیسجمهور کردند.
تصویر زن ایرانی در منطق جهانی زمانی اصلاح میشود که زن حوزه عمومی اراده کند؛ تصویری که زن حوزه عمومی آن را به جهان مخابره کند نه دیگری خارجی؛ لذاست که صرف کل بودجه کشور نیز پای چنین برنامههایی، نتیجهای جز شادی ابنالوقتها نخواهد داشت.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اسلام دستور عفاف و حجاب اول خطاب به مردان است.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
همراهان محترم کانال بانونگار بسیار خرسند خواهیم بود پیشنهادات و نظرات شما بزرگواران را ناظر به محتوای مطالب کانال دریافت نماییم.
آیدی دریافت نظرات: @Abaspoor98
🔰 بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با همکاری حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی و گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء اقدام به برگزاری اولین نشست تخصصی "منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهمالسلام در تمدن اسلامی" مینماید.
🔹 محورهای ارائه علمی نشست:
▫️بررسی جایگاه همسر در بینش و منش امامان شیعه علیهمالسلام
▫️بررسی فرضیه ازدواجهای بیناملیتی و نقش ملیت مادران امامان شیعه علیهمالسلام در همگرایی پیشاظهور
▫️ بررسی پیامدهای تمدنی ازدواجهای میان فرهنگی امامان شیعه علیهمالسلام
▫️بررسی جایگاه کنیز و نوع مواجهه با کنیزان در گفتمان و سیره اهل بیت علیهمالسلام
🔹اساتید مدعو نشست:
🔸سرکار خانم دکتر ناهید طیبی مدیر دانشنامه زن مسلمان در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا قم
🔸 سرکار خانم دکتر شهلا بختیاری عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهرا تهران
🔸 حجت الاسلام والمسلمین دکترحمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰 دبیر علمی نشست: دکتر سعید طاووسی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔹 به اطلاع می رساند در این نشست از محورهای همایش ملی" منزلت و نقش مادران اهل بیت و امامان شیعه علیهمالسلام در تمدن اسلامی" رونمایی می گردد.
▪️زمان نشست: ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲_ ساعت ۱۳_۱۰
▪️مکان نشست: درب شرقی دانشگاه الزهراء تهران، سالن پروین اعتصامی
جهت حضور در نشست به آیدی @Abaspoor98 پیام دهید.
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
هدایت شده از موسسه مهتدی
شام رو گذاشتم توی سفره و خیلی اتفاقی زدیم شبکه یک، سخنرانی آقا بود به مناسبت کنگره شهدای همدان، آقا گل سخنانش در این نشست را اختصاص داد به تمجید از بانوی انقلابی مسلمان، خانم حدیدهچی بزرگوار..
کارگردان باسلیقه هم رفت روی تصویر خانم دباغ.
آقا در باب ابعاد شخصیتی خانم دباغ گفتند و درخواست نمایاندن این الگو به دلهای جوانان را داشتند.
اوج سخن آنجا بود که لفظ چریک را برای این بانو ذکر کرده و گفتند امام خمینی در دیار مردخیز همدان، یک زن را فرمانده سپاه قرار دادند و البته نقشهای متعدد دیگری برای این بانو بیان کردند اعم از سفیر و دیپلمات و مبارز انقلابی.. و این نمونه را به عنوان نگرش اصیل انقلابی و اسلام اصیل به دنیای غرب مطرح نمودند.
با خودم میگفتم آیا کسی از زنان و مردان سیاستگذار کشورم، تاب تحمل چنین نگرشی در باب زن، داراد؟
نگرشی که فارغ از جنسیت، انسانیت او را لحاظ کند و در جایی که شایستهسالاری حکم کند، نه زنبودن و نه مردبودن را مطرح ننموده بلکه به ضرورتها بپردازد؟
آیا کسی از مردان این میدان، به قدر این رهبر امت، شجاعت، درایت، بصیرت و بینش عمیق اسلامی را دارا نیست که بتواند مثل او، به انسان نگاه کند و برای زنان، نسخهی واحد جنسیتی ننویسد و مردان را به تعصب، به قهقرا نکشاند؟
آیا این همه غربت در نشنیدن اصل سخن آقا، میان خود طرفداران حضرتش، عجیب نیست؟
تا کی قرار است با قرائتی یکسویه از اسلام، زنانگی را به مادرانگی زایشی یا همسرانگی خاص، تعبیر کنیم؟
حواسمان به اصالت اسلام، تفاوت در توان و ظرفیت انسان و ضرورت زمان و مکانی وقایع باشد.
روحش شاد
🍃🍃
https://eitaa.com/nojavanmohtadi
💢به بهانه ی روز جهانی دختران؛ سرمایهگذاری در حقوق دختران
🔹دختران همواره منشأ و مبدأ حرکتهای نوین در عرصههای مختلف زندگی بشری بودهاند. لطافت دخترانه در کنار استقامت روان و بنیانهای فکری عمیق، معنابخش زندگی انسان در عالم هستی است. متفکرین امروز، این نقش حیاتی زنانه را درک و فهم کرده و در مقابله با تغییر و استحاله فکری و روان رفتاری دخترانه از مسیر فطرت پاک و الهی به سوی بی جنسیتی و حرکتهای نسبی فردی، اقدام به تبیین نقش، ایفای مسئولیت و تعیین جایگاه حقیقی دختران نمودهاند. حیف است در چنین منظومهی متحرک و متغیری، تفکر ناب و اصیل اسلام، جایگاهش کمرنگ باشد و یا به دلیل بدفهمی، کج سلیقگی و یا کژکارکردی های متولیانش، دو صد گام پیش از تغییرات بنیادین امروزه مهجور بماند.
▫️جهان امروز محتاج تغییر بنیادین در نگرش به انسان به عنوان دال مرکزی عالم هستی با عنایت به موقعیت رشدی و رفتنی اوست. انسان خسته از رفاه و دلزده از بیعدالتی و متحیر از ایسمهای گوناگون، شیفته و تشنه دریافت حقیقت از سرچشمهی اصیل آن است.
در چنین برههای اسلام عزیز حرفهای بیشمار برای رشد و حرکت انسان اعم از زن و مرد دارد.
▫️دختران در نگرش اصیل اسلامی، در مقام بندگی از جایگاه برابر و در مقام شهروندی اجتماع، از موقعیت برتر با امتیازات ویژه نسبت به جنس مقابل خود برخوردارند.
واقعیتی که اگر درست فهم نشود و یا با تعریف در مکاتب متکثر بشری تقریر خاص بخورد، همان میشود که این روزگار در رفتارهای برخی از دختران خود شاهدیم. رفتارهایی که ناشی از چند احساس منفی است: احساس خودکمبینی، احساس عدم شایستگی، احساس عدم عزت نفس، احساس عدم عدالت در مقایسه با جنس مقابل و ااحساس خشم ناشی از آن. خشمی که بروز و ظهورش را میتوان در مناسبات اجتماعی این دختران رهگیری کرد.
▫️قرائت دوگانه از زن در ایران که منبعث از دو نوع دیدگاه سنتی و راکد و سنتشکنانه و غربگرا بوده، همواره سیاستگذاری ما را در عرصه حقوق زنان و دختران، دچار خطای راهبردی و سوگیری منفی و واپسگرا نموده است. در حالی که در مقابل آن دو نگاه کوتاه، پس از قیام الهی امام خمینی رحمه الله علیه و ذیل رهبری امام خامنهای، ما با جریان سومی از نگرش مبتنی بر اسلام اصیل و عزیز به زنان و دختران روبرو هستیم که اصولی اساسی همچون اصل آزادی اراده و انتخاب، اصل تربیت، اصل کرامت فردی، اصل احترام به حقوق فردی، اصل صیانت از حقوق فردی، اصل عدالت اجتماعی و غیره را برای دختران به رسمیت شناخته و مطالبهی احصای آن را دارد. لیکن برای استناد به این نگرش و دریافت رهیافتهای عملیاتی و اجرایی آن، نیازمند پذیرش چند اصل ابتدایی هستیم:
- پذیرش مسأله محور بودن چالشهای دختران
- پذیرش تکثرات اندیشه ای و رفتاری در دختران
- پذیرش ضعف های کنونی در برنامه ریزی و اجرا به دلیل فقدان نهاد متولی خاص
- اعتماد و باور به تفکر اصیل اسلامی
- قرائت صحیح، واقع گرایانه، مبتنی بر عقلانیت و عمیق از اسلام و فقه شیعی
- کار تخصصی و مطالعاتی عمیق و مبتنی بر شبکه مسائل در حوزه دختران
▫️واقعیت آن است که اصل قبول هویت انسانی دختران و نقش بیبدیل ایشان در ساخت و تربیت انسان الهی، ایجاب میکند حقوق شهروندی اختصاصی ایشان مورد شناسایی، پذیرش، رهیابی و برای حصول بهینه و سریع، وجه همت مسئولین و متولیان امر خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
به قلم:الهام غفاری
مسئول کارگروه دختران دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی
▫️حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در تلگرام
▫️حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری در ایتا
▫️Sarasadat pad
🔹بانونگار
https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be