eitaa logo
‌ ✒️ باران قلم ✒️
792 دنبال‌کننده
324 عکس
14 ویدیو
1 فایل
✅ با شاعران ✅ با ادیبان ✅ در مسیر نویسندگی 🌺 نَم‌نَم‌هایِ ذهن و دل را نیز اینجا می‌نگاریم تا با نگاهِ زیبای‌تان پیوند بخورد 🌺 مشتاق نظرات و آسمانِ نگاه‌تان هستم: @Aftabehazer
مشاهده در ایتا
دانلود
🌨 باران غم ✍ بردیا محمدی از غربت آیینه‌ها آتش گرفتم حتی نمانده چیزی از خاکستر من ای کاش زائر،نه، کبوتر بودم امروز تا لااقل یک سایبان می‌شد، پر من حتی مجال گریه‌ی کوتاه هم نیست از بس نگهبان ریخته دور و بر من هُل داد پیش چشم‌هایم مادرم را آوار شد انگار دنیا بر سر من یک لحظه داغ کوچه را احساس کردم روی زمین افتاد وقتی مادر من 📌بخشی از شعر آقای محمدی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🌀 یک روز و دو واقعه 📝 مردم! مقابل روحانیت یا پشتیبان روحانیت؟ ✍ علی مهدوی 1️⃣ واقعه اول. تشییع پرشکوه آیت الله سلیمانی واقعه مهم اول تشییع آیت الله سلیمانی بود؛ تشییعی که نه فقط روحانیت بلکه اقشار گوناگون‌ مردم حاضر شده بودند و بار دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد که مردم همچنان پای دین و روحانیت ایستاده‌اند؛ و دلدادگی مردم به روحانیت خدوم همچنان پابرجاست. 2️⃣ واقعه دوم. حمله به طلبه ایستاده در ایستگاه اتوبوس صبح امروز راننده‌ای با خودروی سواری خود به دو روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس تعرض کرده و بعد از تصادف با چاقو نیز به یکی از روحانیون حمله‌ور می‌شود و سپس به پلیس حمله کرده؛ ناگفته نماند وی با چاقو به خودش نیز آسیب می‌زند. 🔺 عده‌ای بسیار علاقه دارند با بزرگنمایی چنین حملاتی، روحانیت را فاقد وجهه اجتماعی نشان دهند و می‌گویند: روحانیتی که تا دیروز معتمد و محترم مردم بوده، کارش به جایی رسیده که مردم نه تنها از دین بریده‌اند، بلکه به روحانیت هم حمله می‌کنند! 🔻 اینکه فردی بر اثر جنون یا حتی مسمومیت در اثر القائات رسانه‌های معاند و جنگ شناختی، به یک روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس حمله ور شود عجیب نیست؛ بلکه تعجب اینجاست که این حوادث بگونه‌ای انعکاس داده شود که گویا ضارب، نماینده‌ی اکثریت مردم است!!؟ ♨️ در عصر رسانه، روایت صحیح هر ماجرایی بسیار مهم است؛ چرا که در جنگ روایت‌ها،مخصوصا روایت اول، تأثیرات و تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. از جمله: حس امنیت روحانیون و خانواده ایشان، حس جامعه به اینکه روحانیت در کشور امنیت دارد یا ندارد و.... پر واضح است که امنیت روانی از خود امنیت مهمتر است. 🔺 بیاندیشیم که دشمن در زمین رسانه دنبال القای کدام روایت و تزریق کدام حس در جامعه است و ما در پازل دشمن بازی نخوریم. 🔻 هرچند روحانیت همیشه مظلوم‌ترین قشر این جامعه بوده و هست؛ اما مسؤوولین هم مثل گذشته وظیفه دارند با هرگونه تعرضی مقابله کنند و می‌کنند ان‌شاءالله. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
〽️می‌رود از سینه‌ات رنج تمام سال‌ها آن زمانی که می‌آید عشق بر بالین تو〽️ 🔸عمامه‌ی خونین ✍ سیده فرشته حسینی در خیالم شد مجسم عالم شیرین تو روزگار سادۀ‌ تو، حجرۀ رنگین تو چشم بستم تا هجوم اشک را مخفی کنم چشم وا کردم بیاموزم کمی از دین تو درد دین داری و عمری خون دل قوتت شده داغ‌ها جاری‌ست بر پیشانی پرچین تو بی‌تعلق، بی‌ریا، در خاک و خون افتاده‌ای سادگی، آزادگی، افتادگی آیین تو با خودم می‌گویم از این دو چه چیزی برتر است؟ خونِ بر عمامه یا عمامه‌ی خونین تو؟ می‌رود از سینه‌ات رنج تمام سال‌ها آن زمانی که می‌آید عشق بر بالین تو ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸زایمان تورم ✍ محمدجواد محمودی یکی از فواید افزایش نرخ تورم و گرانی‌ها، حل بحران جمعیت و افزایش زاد و ولدهاست. بنده روزانه افراد زیادی را می‌بینیم که زیر بار قیمت‌ها زایمان می‌کنند! ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸پایان باز و القای آنارشیسم ✍ علی‌رضا محمدلو از نگاه رسانه و دکترین بازنمایی، اتفاقاتی مثل و امروز[حجت‌الاسلام سلیمانی] اگر ، روایت شوند و مدیریت صحنه و پساماجرا، شفاف و روشن نباشد، قصه‌های معلق با تلقی می‌شوند که فقط ، پیام ناامنی و خوانش متکثر برای جامعه منتقل می‌کنند. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸مذهبی‌ها اینگونه‌اند؟ ✍ مجید ابطحی 🔹این بخش از حرفهای خواهر شهید الداغی(شهید غیرت) برایم جالب بود: "بعضیا فکر میکنن فقط کسانی میتونن با غیرت باشن که یقه‌شون رو میبندن و شلوار پارچه‌ای می‌پوشند و... در حالیکه حمیدرضا اینجوری نبود! " سوال: این《》چه درصدی از جامعه هستند؟ شاید از نظر ایشان بسیاری از مذهبی‌ها، چنین نگاه منفی ای به افراد《به ظاهر غیر مذهبی》دارندو گمان می کنند فقط افرادی که《یقه‌بسته و شلوار پارچه ای》هستند مولفه های اخلاقی و دینی را رعایت می کنند و بقیه کلا بی دین اند! واقعا مذهبی ها این نگاه را به دیگران دارند؟ و امثال را غیرمذهبی می‌دانند؟ 🔹کلام ایشان یک مثال است (اصلا شاید مقصودشان چیز دیگری بوده) اما اگر افراد زیادی چنین تصوری از مذهبی‌ها داشته باشند، فاجعه است! (اساسا افراد جامعه به مذهبی و غیر مذهبی درست نیست و عموم مردم ایران مذهبی‌اند، البته با سطوح متفاوت) 🔹به عنوان کسی که حدود ۱۰ سال است در بین طلبه ها زندگی می‌کنم_ که تابلو و محسوب می شوند_ در اطراف خودم به این نگاه‌ها برخورد نکرده‌ام، یعنی ندیده‌ام(یا به ندرت دیده‌ام) طلبه‌ای این نگرش منفی را به غیرمذهبی‌ها داشته باشد! 🔹نکته این است که این نگاه از طرف افرادِ(ظاهرا)غیرمذهبی به مذهبی‌ها و اصلا تقسیم بندی مردم به مذهبی و غیر مذهبی، یک و ایجاد می‌کند که همان خواست است! در نتیجه‌ی این نگاه، بخشی از جامعه به خود می‌کند که《من مذهبی نیستم و با مذهبی ها فاصله دارم!》این افراد بتدریج خود را از جمع‌های مذهبی و حتی مراسم و آئین‌های دینی، جدا می‌کنند. 🔹شاید این روزها که بحث حجاب داغ شده، از بین بردن این دوقطبی ضرورت بیشتری بطلبد؛ البته تاکید بر اصول و و خصوصا (و تفاوت محجبه و بدحجاب) نباید مورد غفلت واقع شود! ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
💢 بنویسید و خسته نشوید ✍️ علی کردانی استمرار و تکرار عامل اساسی موفقیت‌ها است. بودن و ماندن در هر حرفه‌ای، مهارت را بالا می‌برد و از شما آدم حرفه‌ای می‌سازد. دنیای نویسندگی، دنیای همسایگی کلمات است و قلم، دوست همیشگی نویسنده. وجدان بیدار و انسان هوشیار، قلم را زمین نمی‌گذارد. 📎در صفحه‌ی کانون نویسندگان قم 📎در صفحه‌ی هنرستان ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🍃 قلب صدف ✍ محمد‌جواد منوچهری از قلب صدف کشیده بیرون دُر را تا زنده کند رسم رضـا قلـدر را آینده به عمق درد پی خواهد برد نسلی که نداشت حـرمت چادر را ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸برهنگی یا تلاشی برای فروپاشی از درون!؟ ✍ رضا احمدزاده اگر کسی کمی سواد تاریخی داشته باشد می‌داند که حجاب و پوشش بانوی نجیب و با عزت و شرف ایرانی ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی دارد که نمونه بازر آن آثار به‌ جا مانده از تخت جمشید هویدا است. 📌متن کامل یادداشت در ۵۹۸ ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸انقلاب اسلامی، بستر پرورش انسان‌هایی مأنوس با آرمان شهدا ✍ محبوبه حقیقت «شهدا از صدر تاریخ آمده‌اند تا افق جدیدی را در تمدن بشری رقم بزنند، شهدا قرار است آینده بشر را تغییر دهند». این جملات از کسی است که هم با تمدن پوشالی غرب زیسته و هم مسیر شهدای به حق واصل شده را لمس کرده و هم طعم جانبخش شهادت نصیبش گشته است. دنیایی که جنود ابلیس در پس مرز‌ها برای تمام بشریت تدارک دیده و عزمی راسخ برای تنزل مراتب انسانیت و نادیده گرفتن هویت حقیقی انسان‌ها در آن به عینه مشهود است، راه به جایی ندارد چرا که تربیت شدگانی از مکتب حق و حقیقت تمام خیال خام آن‌ها را در نطفه می‌کشد. 📌متن کامل یادداشت در خبرگزاری دفاع مقدس ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📌خنجر بر حنجر امنیت ✍ علی کردانی سراوان، قم و سبزوار سه جنایتی بود که دو تن را به دیار باقی فرستاد؛ طلبه‌ای که در ایستگاه اتوبوس، نزدیک بود از قطار دنیا پیاده شود. می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ماشه حوادث اخیر به سمت یک مثلث است؛ مثلثی که اضلاع آن ۱. حاکمیت ۲. اجرای طرح حجاب توسط نیروی انتظامی ۳. روحانیت نماد حاکمیت در ذهن بخشی از مردم. البته که وجیزه حاضر در رد یا تایید اتفاقات اخیر نیست بلکه در مقام تحلیل وقایع جامعه امروز است. رسانه‌های بیرونی و تصمیمات اشتباه اندرونی سبب می‌شود که آتش به جان این مثلث بیفتد و برخی افراد جامعه درباره آن تنها عصبانیت بروز بدهد؛ اما نااهلانی می‌خواهند سه ضلع آن را حذف کنند. رسانه‌های بیگانه، با انگاره‌ی آزادی دختران-پسران و القای سد بودن مثلث، پروژه ناامنی ایران را دنبال می‌کنند. در چنین فضایی اتفاقاتی مانند ریختن سطل ماست بر سر خانم‌ها، زیر گرفتن روحانیت، حمل چاقو و حمله با آن و ضرب‌و‌شتم آمران به معروف که در متن جامعه شکل گرفت، نشان از هرج‌و‌مرج اجتماعی دارد؛ هرج‌ومرجی که آرامش جامعه را هدف گرفته و ظرفیت آشوب‌های خیابانی خواهد داشت. در این شرایط حساس، تصمیم‌های مسئولان ثبات‌دهنده یا تحریک‌کننده خواهد بود؛ اما مهم‌تر از آن حضور فعال «فهم اجتماعی» است؛ فهم اجتماعی سپری در برابر خنجر ناامنی است. اما فهم اجتماعی چیست؟ و متوجه چه کسانی است و چگونه سدی بر خواسته‌های بیگانگان می‌شود؟ فهم اجتماعی «رفتار عاقلانه ملی» است؛ در این اندیشه، فرد‌ فردِ جامعه اتفاقات را پیش‌بینی می‌کنند و از هر گونه رفتار منجر به دوقطبی‌سازی پرهیز کرده و رفتار خود را با آرامش و مدارا تنظیم می‌کنند. بر اساس این تئوری، قرار بر این نیست که برای امر به معروف دست به هر کاری زد و موقعیت محیطی ارتکاب را نادیده گرفت تا مورد ضرب‌وشتم واقع شد یا عده‌ای دیگر برای رسیدن به هوس‌های شخصی هم‌وطنان را کتک و چاقو بزنند. لازمه ایجاد تحول، آرامش اجتماعی است. برای جلوگیری از زشتی‌ها، اگر دیدگاه منطق و تدبیر را زیر سوال ببریم، نه تنها زشتی‌ها را نمی‌زداییم بلکه آرامش را نیز از دست می‌دهیم؛ بنابراین تحولات مثبت اجتماعی در سایه آرامش محیطی و روانی یک جامعه صورت می‌گیرد. پایان ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
😔 شرمساری نیازمند حضرت امام صادق "علیه‌السلام" فرمودند: ▫️خداوند به کار خیر و گره‌گشایی در کار مردم، زمانی پاداش می‌دهد که بدون درخواست نیازمند و اظهار حاجتش صورت گیرد. ولی اگر برادر دینی‌‌ات از تو درخواستی کند در حالی‌که صورتش از شرمندگی سرخ شده و نمی‌داند که آیا نیازش را برآورده می‌کنی یا نه؟ پس به خدا قسم و به خدا قسم اگر تمام دارایی‌ات را به او ببخشی، جبران شرمساری او را نمی‌کند! [«جَزَى الله الْمَعْرُوفَ إِذَا لَمْ يَكُنْ يُبْدَأُ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَمَّا إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فِي حَاجَةٍ كَادَ يُرَى‏ دَمُهُ‏ فِي وَجْهِهِ مُخَاطِراً لَا يَدْرِي أَ تُعْطِيهِ أَمْ تَمْنَعُهُ فَوَ الله ثُمَّ وَ الله لَوْ خَرَجْتَ لَهُ مِنْ جَمِيعِ مَا تَمَلَّكْتَهُ مَا كَافَيْتَه‏»] الإختصاص ◾️◾️◾️ ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸این درس‌ها به چه دردی می‌خورد؟ (۱) ✍ علی کردانی دانش‌آموزانی که از ابتدا تا پایان سال یک سوال بی‌پاسخ دارند⁉️ در کلاس درس، دانش‌آموزان بارها و بارها از من می‌پرسند؛ این درسی که می‌خوانیم به چه دردی می‌خورد؟ چه گره‌ای را باز می‌کند؟ پیش از آن‌که بخواهم پاسخی بدهم یا از آینده سبز برای‌شان سخن بگویم، پرسش آنان پرسش دیگری را در ذهن من ایجاد می‌کند؛ چه اتفاقی افتاد که نسل امروز نه تنها اطاعت نمی‌کند بلکه پرسش و طلب دارد، در صورتی که نسل‌های پیشین درباره محتوای آموزشی پرسشی نداشتند بلکه به درس‌ها و معلم‌ها اطمینان داشته و اهمیت می‌دادند؛ اما نسل امروز با جسارت تمام، از معلم و رده‌های تصمیم‌گیرنده در آموزش‌ و پرورش سوال دارد. به پاسخ فکر می‌کنم؛ شاید آنان باهوش‌تر از نسل قبلی‌اند؟ شاید اطلاعات بیشتری دارند؟ یا آینده را تجربه کرده‌اند؟ اما آینده‌ای را که ندیده، چگونه تجربه کرده است؟ اتفاقاً پاسخِ پرسش را همین‌جا می‌توان یافت. ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ادامه دارد... ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🍂 باز هم آمدم که گم بشوم ✍ حمید‌رضا برقعی با همین چشم‌های خود دیدم، زیر باران بی‌امان بانو! درحرم قطره قطره می‌افتاد، آسمان روی آسمان بانو صورتم قطره قطره حس کرده‌ست، چادرت خیس می شود اما به خدا گریه‌های من گاهی، دست من نیست مهربان بانو   گم شده خاطرات کودکی‌ام، گریه‌گریه در ازدحام حرم باز هم آمدم که گم بشوم من همان کودکم همان، بانو   باز هم مثل کودکی هر سو، می‌دوم در رواق تو در تو دفترم دشت و واژه‌ها آهو...گفتم آهو و ناگهان بانو... شاعری در قطار قم - مشهد چای می خورد و زیر لب می گفت: شک ندارم که زندگی یعنی، طعم سوهان و زعفران بانو   شعر از دست واژه‌ها خسته است، بغض راه گلوم را بسته است بغض یعنی که حرف‌هایم را، از نگاهم خودت بخوان بانو   این غزل گریه‌ها که می‌بینی آنِ شعر است، شعر آیینی زنده‌ام با همین جهان‌بینی، ای جهان من، ای جهان بانو کوچه در کوچه قم دیار من است، شهر ایل من و تبار من است زادگاه من و مزار من است، مرگ یک روز بی‌گمان... ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
💢 درباره چه موضوعی بنویسیم ✍ علی‌ کردانی به اطراف‌تان نگاه کنید؛ جهان هستی با تمام موجودات و اتفاقاتِ ریز و درشتش، پُر از سوژه‌های دیدنی و چیدنی است؛ کافی است ذوق و دقت را سرلوحه قرار دهید و از کنار دیدنی‌هاتان به‌ سادگی گذر نکنید. سوژه‌ها مانند میوه‌ها هستند، اگر زود به آنها بپردازید نارس‌اند و اگر دیر بچینید، فایده‌ای ندارد. به مثال‌های زیر توجه کنید: پیاده‌ای که از خیابان عبور می‌کند، فواره‌ای که در میدان شهر خودنمایی می‌کند، افرادی که در ایستگاه اتوبوس منتظر ایستاده‌اند، گریه‌های کودک، رنج‌های مادر، خش‌خش بر‌گ‌های پاییزی، صندلی‌های خالی دانشگاه، آواز قناری، آسمان سرخ، میوه‌فروش محل و صدها مورد دیگر. در دل همه اینها، سوژه‌‌ای به انتظار شما نشسته است. بنابراین اصل «مشاهده جذاب» ما را به سوژه نزدیک می‌کند و آنچه ما را به مشاهده جذاب می‌رساند، چشم‌ و گوش‌ کنجکاو است. نویسنده هنگامی به سوژه منتقل می‌شود که غمِ سوژه، احساس سوژه، جذابیت یا عقلانیت سوژه، او را در بر گرفته باشد. 📱در صفحه هنرستان 📱در صفحه کانون نویسندگان قم ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔷️ایجاد حس کنجکاوی در کودکان یکی از زمینه های زود آشنایی است. 🔹️اگر قرار است بچه ها چیزی را نبینند باید بدون ایجاد حساسیت آن صحنه را از دید بچه ها دور کرد! 🔹️مثلا اگر میخواهید لباس برادر کوچکتری که جنس مخالفت است را عوض کنید بدون ایجاد حساسیت به اتاق دیگری بروید و لباس برادر کوچکتر را عوض کنید. ⛔اینکه به فرزندتان بگویید آن طرف را نگاه کن تا لباس برادرت را عوض کنم شاخکهای کنجکاوی جنسیتی فرزند شما را میجنباند و او را تحریک میکند که بفهمد که چه چیزی را نباید ببیند. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸تنهایی در کنار مردم با مرام، معنایی ندارد ✍ علی کردانی این شهر، شهر خاطره‌های من است. هر زمان که در این شهر قدم می‌گذارم، تمام خانه‌ها را خانه خود می‌پندارم؛ چراکه تنهایی و غریب بودن در کنار مردمِ با مرام خرمشهر معنایی ندارد. سوم خرداد نه تنها سالروز شیرین فتح خرمشهر، بلکه خرمشهر همیشه برای من دوست‌داشتنی و نماد پیروزی بوده است. زمانی‌که ۱۲ ساله بودم در تیم فوتبال استقلال خوزستان بازی می‌کردم. در یکی از هفته‌های لیگِ نونهالان، بازی سخت و سرنوشت‌سازی به میزبانی شهر خرمشهر داشتیم. شرایط خاصی بود، چراکه مهاجم گل‌زن تیم در بازی قبل اخراج شد و در این بازی ما را همراهی نمی‌کرد. با آن‌که پست اصلی من دفاع وسط بود؛ اما سرمربی تیم از من قول گرفته بود تا در این مسابقه گل بزنم. پشت محوطه جریمه، ضربه ایستگاهی برای ما گرفته شد و من برای گل زدن به جلو آمدم. هافبک میانی تیم توپ را سانت کرد و من با ضربه سر آن را وارد دروازه کردم و با همان تک گل پیروز شدیم. در مسیر بازگشتِ از خرمشهر به من آفرین می‌گفتند و از این‌که به قول خود وفا کردم و برای پیروزی تیم گل زدم، همگی شاد بودیم. امروز که با خود فکر می‌کنم، گل‌های اصلی این مرزوبوم را بازی‌کنان غیرت و شهامت به ثمر رساندند و دل میلیون‌ها مسلمان ایرانی را در سوم خرداد شاد کردند. آری که خرمشهر، همیشه برای من نماد پیروزی و شادکامی بوده است. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9